Jegyzőkönyv: 2022. December 15., Csütörtök, 10:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Beszámoló Kőszeg város külkapcsolatainak alakulásáról.
4. - A Jumpplus Ugrókötél Akadémiai Egyesülettel kötendő feladatátvállalási megállapodás jóváhagyása.
5. - Házi gyermekorvosi feladatok ellátására vonatkozó szerződés jóváhagyása.
6. - A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosítása.
7. - A Helyi Esélyegyenlőségi Program felülvizsgálata.
8. - Kőszeg Város Önkormányzata létszámemelése.
9. - „Lomi lottó” elnevezésű nyereményjáték 2023. évi szabályzatának a jóváhagyása.
10. - A nemezgyári duzzasztó zsilip üzemeltetésére vonatkozó szerződés módosítása.
11. - A Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és levéltár intézményvezetői pályázati felhívásának a jóváhagyása.
12. - A 2023. évi rendezvénynaptár.
13. - A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínházra, valamint a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltárra vonatkozó energiatakarékossági intézkedési terv. (rendkívüli előterjesztés)
14. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
15. - Egy mappában a 2022. december 15-i képviselő-testületi ülés anyagai.
K/468-20/2022. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2022. december 15-én, a Városháza tanácskozó termében 9 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (8 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette:
Fekete-Pataki Edit, Rába Kálmán és Sas Norbert képviselő.

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Gelencsér Ildikó, a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház munkatársa, Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője, valamint Kovács István a Kőszegi Városüzemeltető Kft. ügyvezető igazgatója.

Terplán Zoltán alpolgármester köszönti a decemberi rendes képviselő-testületi ülésen megjelenteket. Tájékoztatást ad arról, hogy Básthy Béla polgármester úr egy rendezvényről úton van hazafelé, érkezése legfeljebb egy fél órán belül várható.
Megállapítja, hogy a képviselő-testületből 8 fő van jelen, így a képviselő-testület ülése határozatképes.
A napirenddel kapcsolatban javasolja, hogy az 1 napirendi pont tárgyalásával várják meg polgármester urat, így utolsóként kéri megtárgyalni, míg a 3. napirendi pont tárgyalásával pedig dr. Mátrai Istvánt, a Kőszegi Testvérvárosi Egyesület elnökét.

A fenti javaslatokat szavazásra is bocsátja, a képviselő-testület pedig 8 igen szavazattal el is fogadja azokat, majd a képviselők 8 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:

N A P I R E N D:
1. Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
2. A Jumpplus Ugrókötél Akadémiai Egyesülettel kötendő feladatátvállalási megállapodás jóváhagyása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
3. Házi gyermekorvosi feladatok ellátására vonatkozó szerződés jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
4. Beszámoló Kőszeg város külkapcsolatainak alakulásáról.
Előterjesztő: dr. Mátrai István, a Kőszegi Testvérvárosi Egyesület elnöke.
5. A Helyi Esélyegyenlőségi Program felülvizsgálata.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
6. A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
7. Kőszeg Város Önkormányzata létszám módosítása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
8. „Lomi lottó” elnevezésű nyereményjáték 2023. évi szabályzatának a jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
9. A nemezgyári duzzasztó zsilip üzemeltetésére vonatkozó szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
10. A Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és levéltár intézményvezetői pályázati felhívásának a jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
11. A 2023. évi rendezvénynaptár.
Előterjesztő: Pócza Zoltán igazgató.
12. A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínházra, valamint a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltárra vonatkozó energiatakarékossági intézkedési terv.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
13. A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.

A napirendi pontok megtárgyalása előtt Terplán Zoltán alpolgármester köszönti a teremben jelen lévő vendégeket. Elsőként Búza Rafaelt, a Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület sportolóját, aki ökölvívó válogatott kerettag, továbbá már felnőtt magyar bajnok is, és akinek az elért eredményeiért Kőszeg Város Polgármestere Kitüntető Oklevelét adja át. A fiatal sportolónak szívből gratulál az elért eredményeiért és további sok sikert kíván neki.

Dr. Zalán Gábor jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy az önkormányzat minden évben köszönti a város viriliseit, azaz a legjobb adózókat. Virilis az lehet, aki az elmúlt esztendőben a legtöbb adót fizette be és fizetési kötelezettségének eleget tett. A december elején ebben a tanácskozó teremben megtartott kis ünnepségen egy társas vállalkozás képviselője, valamint egy egyéni vállalkozó nem volt jelen, így Terplán Zoltán alpolgármesterrel együtt most köszönti Szilasi Szabolcsot, a Kromberg-Schubert Kft. képviselőjét, valamint Bráder Tibor egyéni vállalkozót, akik számára átadja a példamutató adófizetőknek szóló oklevelet.

A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el.
A képviselők mindkét dokumentumot 8-8 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a képviselő-testület az október 27-i ülésen fogadta el az önkormányzat és dr. Nedeczky Veronika, valamint a Borbála Egészségügyi Szolgáltató Bt. között létrejött feladat-ellátási szerződések módosítását. Ennek értelmében szükségessé vált a fenti rendelet módosítása, ugyanis dr. Nedeczky Veronika az 1. körzet háziorvosa vállalta a kőszegfalvi rendelést dr. Varga István, a 3. körzet háziorvosa helyett. A feladat-ellátási szerződések módosítása miatt a körzethatárok módosítása is szükséges, mert a kőszegfalvi városrészhez tartozó közterületek - Erdészház utca, Kőszegfalvi utca, Vadvirág utca, Vasút utca - a 3. körzetből az 1. körzethez kerülnek. Ezen kívül a rendeletet felülvizsgálva megállapították, hogy néhány közterület törölve lett a címregiszterből, néhány új közterületet pedig be kell sorolni az egyes körzetekbe.

Hozzászólás:

Fekete-Pataki Edit bizottsági elnök távollétében a humánerőforrás véleményét Csiki István bizottsági tag ismerteti. Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 8 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
23/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete
az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról
szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A Jumpplus Ugrókötél Akadémiai Egyesülettel kötendő feladatátvállalási megállapodás tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor jegyző szóbeli kiegészítést tesz. Bánhegyi Adrien ugrókötél világbajnokot Kőszegen senkinek sem kell bemutatni, aki az egyesület képviseletében mindkét bizottsági ülésen jelen volt. Régóta foglalkozik a gyerekek ugrókötél oktatásával. Az egyesület kérte az önkormányzatot, hogy a kiemelt civil szervezetek közé kerülhessen és a jövőben a lehetőségeihez mérten támogassa őket.
Az önkormányzat civil szabályzata értelmében a kiemelt civil alapból azok – az éves költségvetési rendeletben külön nevesített – a civil szerveződések (egyesületek, alapítványok stb.) részesülhetnek, melyek kötelező vagy önként vállalt önkormányzati feladatot az önkormányzattal kötött feladatátvállalási megállapodás alapján végeznek.
Ennek jegyében készült el a csatolt együttműködési megállapodás, amelynek a jóváhagyását kéri a képviselő-testülettől.

Hozzászólások:

Csiki István jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

A pénzügyi bizottság elnökének a távollétében Takácsné Varga Ágnes ismerteti, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúan elfogadásra ajánlotta.

Harkai Norbert a pénzügyi bizottsági ülésén is két dologra hívta fel figyelmet. A feladatátvállalási megállapodás rendben van, tényleg remek munkát végeznek Adrienék. Remélhetőleg más sportegyesületek is hasonló elbírálásban részesülhetnének, ha az önkormányzathoz fordulnak, illetve ő szeretné, ha az egész városra kiterjedne ez és valamennyi civil szervezetettel hasonló együttműködésben lenne az önkormányzat.
Adriennek is elmondta: reméli, hogy az ő célja is az, hogy egy olyan sportközpontban űzhessék ezt a sportot, ahol még látványosabbá, még szerethetőbbé tehetnék és még több gyermek számára lehetne elérhetővé tenni. Ez pedig a Lóránt Gyula Sportcsarnok, amely remélhetőleg előbb utóbb meg fog épülni Kőszegen. 16-17 sportág van Kőszegen – a kötélugrókat is beleszámolva – amelyek tudnák használni ezt a csarnokot, csak kettő sport kivétel ez alól. Remélhetőleg Bánhegyi Adrien is támogatja ezt ez elképzelést és bár hivatalosan Plechl Tibor az elnök, Bánhegyi Adrien az, aki az egyesületben mindent végez: tanítja a gyerekeket, viszi őket a különböző versenyekre, nemzetközi tornákra.

Mivel további hozzászólás nem hangzik el, az alpolgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, a képviselő-testület pedig 8 igen szavazattal elfogadja azt.


220/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Jumpplus Ugrókötél Akadémia Egyesület (9730 Kőszeg, Kastélykert lakópark 4.4., adószám: 19302757-1-18, nyilvántartási szám: 18-02-0200861, képviseli: Plechl Tibor István elnök) kötendő Feladatátvállalási megállapodást a mellékletben szereplő tartalommal jóváhagyja, és felhatalmazza a polgármestert a megállapodás aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

Házi gyermekorvosi feladatok ellátására vonatkozó szerződés jóváhagyása.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. A gyermekorvosi alapellátással összefüggő feladatokat 2022. december 31-ig helyettesítéssel a Dr. Izer és társa Kft.-vel, a BABY HELP Bt.-vel és a SAVANEST Kft.–vel kötött szerződésben foglaltak szerint látjuk el.
A két körzet működtetése 2023. január 1-től sem oldódik meg, ezért mindenképpen szükséges a további helyettesítés megoldása.
Előzetes egyeztetés alapján dr. Izer Ildikó és dr. Szalados Katalin a továbbiakban nem kívánják ellátni a helyettesítést, azonban a SAVANEST Kft. által vezetett praxisközösség részéről dr. Gábriel András és munkatársai továbbra is vállalják 2023. május 31-ig a gyermekorvosi helyettesítés megoldását, valamint a rendelkezésre állást.
Ezt tartalmazza a csatolt megállapodás, melynek a jóváhagyását kéri a képviselő-testülettől.


[A szóbeli kiegészítés közben megérkezett az ülésterembe Básthy Béla polgármester, így a képviselő-testület létszáma 9 fő lett. Az ülést továbbra is az alpolgármester vezeti.]

Kérdések és hozzászólások

Csiki István jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Takácsné Varga Ágnes szerint ugyanez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Harkai Norbert szerint sajnálatos, hogy továbbra sincs gyermekorvos Kőszegen, ezért kell újra meghosszabbítani a helyettesítési szerződést, ami csupán május végéig szól.
Mivel az SZNSZ szerint az országgyűlési képviselőt meg kell hívni a képviselő-testületi ülésekre, kérdezi a jegyzőtől: meg szoktuk hívni az ülésekre képviselő urat, de nem szokott jönni, vagy nem hívjuk? Ugyanis ha itt lenne az ülésen Ágh Péter képviselő, akkor meg lehetne itt kérdezni tőle, hogy milyen segítséget tudna ebben a városnak nyújtani.
Ez már olyan kardinális kérdés itt Kőszegen, hogy ebben már szintet kellene lépni.

Dr. Zalán Gábor tisztázza, hogy az SZMSZ-ben megjelölt személyek mindegyike kap a képviselő-testület ülésére meghívót.
Ő azt gondolja, hogy polgármester úr – sokszor még a hétvégéjét sem kímélve – mindent megtesz annak érdekében, hogy találjunk Kőszegre gyermekorvost. Aki a híreket olvassa, az tisztában van vele, hogy ez nem egyedül Kőszegen jelent problémát. Információi szerint már a Parlament előtt van az a törvénycsomag, amely a háziorvosokkal, a házi gyermekorvosokkal és az ügyelettel kiemelten foglalkozik. Bizonyára látja a Kormány is, hogy az önkormányzatok ezt a feladatot egyre nehezebben tudják megoldani, ezért a Kormány szándéka az, hogy a jövő évtől – szép szakaszosan – de törvényekkel és ágazati jogszabályokkal elvonja az önkormányzattoktól ezt a feladatkört és maga fogja valamilyen módon ellátni.
Nem Kőszeg tehát az egyetlen település ahol ez gondot okoz: az önkormányzatok elérték a saját lehetőségek határait és ezt nem tudják központi segítség nélkül megoldani.

Básthy Béla szerint az a megfogalmazás, mely szerint „nincs Kőszegen gyermekorvos” az nagyon sommás megfogalmazása a helyzetnek. Ez így nem is igaz, mert az a korrekt megfogalmazás, hogy a gyermekorvosi feladatok helyettesítéssel vannak ellátva, azaz nincsenek betöltve a gyermekorvosi praxisok. Éppen erről szól ez a napirend is.
Ágh Péter országgyűlési képviselő úr tud erről a helyzetről, hiszen mindenről tájékozatjuk, mindenben partner, amiben szükséges, az elmúlt 10 évben pedig mindent megtett a kőszegi egészségügyért. Először új egészségház épülhetett Kőszegen; 2021. év januárjában együtt voltak a minisztériumban képviselő úrral az új mentőállomás miatt, és napjainkban az már épül is; jelenleg pedig az ügyelet megoldásán dolgoznak. Országgyűlési képviselő úr az infrastrukturális problémák kezelésében tud segíteni Kőszegnek, de hogy ő keressen nekünk gyermekorvost – ez egy kicsit aránytévesztő megközelítés, mert ez nem az ő feladata.
Emlékezete szerint az elmúlt időszakban legalább 6 gyermekorvossal volt tárgyalásban ő maga. Jelenleg is vannak folyamatban egyeztetések, remélhetőleg sikerül majd találni gyermekorvost. Amit jegyző úr mondott, az is valós: sok háziorvosi állás nincs betöltve Magyarországon. Viszont Kőszeg abban a szerencsés helyzetben van, hogy két olyan nyugdíjban lévő gyermekorvos is van a városban, akik praxist ugyan nem vállalnak, de helyettesítés esetén megszólíthatók. Mintegy két hete járt nála Budapestről egy érdeklődő gyermekorvos, aki azt kérdezte, hogy ha eljönne ide Kőszegre, akkor az éves szabadságát ki tudná-e venni, mert arra már x éve nem volt lehetősége Budapesten. Itt Kőszegen a feladat – bár csökkentett óraszámban – de el van látva a praxisközösség által és az előterjesztés arra vonatkozik, hogy ez továbbra is így működjön.

Kiss Zoltán Miksa is egyetért azzal, hogy a gyermekorvos hiány tényleg országszerte ismert. Őt személy szerint is érdekli ez a téma, ezért mélyebben is foglalkozott vele. Azt tapasztalta, hogy sok a panasz az orvosok részéről a leterheltség miatt, és ennek az egyik oka az, hogy az egy napos hiányzásokról is nekik kell igazolást kiállítani. Konfliktus adódik ez miatt, mert a szülő nem adhat igazolást, főleg, ha fertőző betegségről van szó. Jó lenne, ha az orvosoknak nem azzal kellene foglalkozniuk, hogy hány igazolást kell megírniuk a rendelésen, azaz hinni kellene a szülőnek, hogy a gyermek már nem beteg.

Básthy Béla szerint sokat hallani arról, hogy a hogy a beteggel való kapcsolattartás egy részét digitális eljárás felé szeretnék terelni. Ő azt el tudja képzelni, hogy az iskolai igazolások ügye egy bizonyos szintig ilyen lehet, bár az orvost ebből azért teljesen kihagyni nem lehet.

Kiss Zoltán Miksa tudomása szerint nem törvény írja elő, hanem iskolánként változik, hogy a szülő hány napot igazolhat. Nyilván elképzelhető a visszaélés a szülő részéről is. De az fizikai képtelenség, hogy a rendelőben ül 5-10 gyerek és annak a háromnegyede igazolásra vár.

Harkai Norbertnek az fáj, hogy régen a kőszegi gyerekorvosok név szerint ismerték a gyerekeket, és ez ma már nincs meg.
Egyébként volt a facebookon egy ezzel kapcsolatos poszt – nyilván azért, mert a kőszegi szülőket foglalkoztatja a téma – amiben még polgármester urat is megfenyegették ez miatt. Szerencsére azóta le is került a közösségi oldalról. Ő sem polgármester urat tartja felelősnek a jelenlegi helyzetért, bár az sem igaz, hogy van orvos, mert nincs. Azért hozta fel Ágh Péter képviselő urat, hogy ne menjünk el a kérdések mellett.

Básthy Béla szerint, ha belegondol bárki is, hogy hány település tartozik egy-egy országgyűlési körzethez, akkor nyilvánvaló, hogy a képviselők nem szoktak képviselő-testületi ülésekre járni. Ő egyáltalán nem tartja reálisnak, hogy az országgyűlési képviselő itt üljön az üléseken és hallgassa a képviselőket. Ráadásul Ágh Péter képviselő úr jelenleg államtitkári posztot is betölt, ezért sem gondolja, hogy itt lenne a helye.

Mivel további észrevétel nem hangzik, el, az alpolgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 9 igen szavazattal elfogadnak.


221/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata, valamint a SAVANEST Kft. között kötendő, a házi gyermekorvosi feladatok helyettesítéssel történő ellátásáról szóló szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester
Határidő: 2023. január 1.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Beszámoló Kőszeg város külkapcsolatainak alakulásáról.

Dr. Mátrai István szóbeli kiegészítésében elsőként arra utal, hogy az előterjesztésben ő megpróbálta összefoglalni a város külkapcsolatait, jóllehet neki, mint az egyesület elnökének sincs teljes rálátása a kőszegi nemzetközi kapcsolatokra. Ez lehetetlen is lenne, hiszen az a város vezetésének a tiszte. Akkor lenne pontos ez a kép, ha az is mellé lenne téve, hogy a városnak ezek a kapcsolatok évente mennyibe kerülnek, továbbá a turisztikai-látogatottsági szempontból mennyit hoznak az önkormányzatnak.
Ő egy-egy komolyabb rendezvényről be tud számolni, hogy az mekkora idegenforgalmi és iparűzési adóbevételt, továbbá látogatottságot jelent, de ez nem a pontos kép. Viszont Kőszeg város külkapcsolatai annyira széles körűek, hogy ezt röviden áttekinteni lehetetlenség.
A működő nemzetközi kapcsolatok nagyon jól mennek, pld. a „Douzelage” elnevezésű Európai Uniós kisvárosi partneri szövetség egy-egy városával, ahonnan sok vendég érkezik, és ahova sokan jutnak el Kőszegről is. A szövetség más városával viszont nincs is kapcsolat és eseteleg csak az éves konferencián találkozunk néhány küldöttel. Viszont sokan hívnák meg Kőszeg bizonyos köreit illetve polgárait különböző rendezvényekre (pld. foci bajnokságokra is vagy kórus összejövetelekre) ha kifizetjük az útiköltséget, az ottani ellátást meg még a részvételi díjat is. Mindez a mai gazdasági helyzetben nem lehetséges.
A bizottsági ülésen őt távollétében Rezner Hajnalka képviselte, és tud arról, hogy elhangzott: sajnos Kőszegnek nincs erdélyi partnervárosa. Ez neki is szívfájdalma, több település is próbálkozott már ezzel, de ezt is a város vezetése tudja csak kézbe venni.
Kőszegen rengeteg iskolának, szervezetnek vannak külkapcsolatai, amelyeket ő nem vett számba, bár biztosan érdemes lenne.
Néhány évvel ezelőtt elkezdődött egy kezdeményezés: a testvérvárosi naptár vezetése. Ő ezt elkezdte, azaz létrehozott egy excell fájlt annak érdekében, hogy minden szervezet írja bele, milyen nemzetközi rendezvényekre lehet számítani az év során. Ezt lehetne folytatni, de ha rajta kívül nem ír bele programokat, akkor felesleges.
Az is igaz, hogy esetlegesek a feladatok: Mödlingből pld. jön a telefon, hogy „holnap szeretettel várunk benneteket”, de Judenburg is általában csupán a rendezvény előtt 3 nappal szól, lépjen fel náluk Kőszegről egy kórus vagy néhány zenész, és vigyünk magunkkal némi kulináris élményt adó összetevőt is.
Sajnos megállapítható, hogy a partnervárosok nem pályáznak különböző támogatásokra, pedig volt ilyen. Kőszeg viszont igen, és ebből a városnak származott haszna. Ilyen volt a most lezárult „Fiatalok az idősekért” Program, ahol sok jó megállapítást és ötletet kaptak. Megpróbálták ezeket a Kőszeg és Vidéke lapban is „megszellőztetni”, de sajnos említésre sem méltó értesítés jelent meg benne, úgyhogy erre majd valami más módot kell keresni. Az előterjesztésben szereplő weboldalakon minden összefoglaló elérhető az egyes projektekről.
A bizottsági ülésen felmerült még a Testvérvárosi Egyesületnek a facebook közösségi oldalon való bemutatása is – amit már maguk is szorgalmaztak – de ez már a nála fiatalabb egyesületi tagok feladata lesz.

Hozzászólások:

Csiki István elsőként a humánerőforrás bizottság véleményét ismerteti. A bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta az előterjesztést.
Elnök úr már említette, hogy a bizottsági ülésen is felmerült az erdélyi testvérvárosi kapcsolat hiánya. Ő szeretné támogatásáról és segítségéről biztosítani elnök urat arról, amennyiben a város a határon túl lévő településekkel (akár erdélyi, akár délvidéki területeken) szorosabb kapcsolatot szeretne kialakítani, esetleg újabb testvérvárosa legyen Kőszegnek. A Jurisics Miklós Gimnáziumnak a székelyudvarhelyi Tamási Áron Gimnáziummal van kapcsolata – akár ezt is tovább lehetne fejleszteni egy szép partnervárosi együttműködéssé.
A másik felvetés is jogos, amit ő maga javasolt, mert ha a nyomtatott sajtó nem megfelelően mutatja be az egyesület tevékenységét, akkor legyen az az interneten bemutatva. Ehhez a facebook közösségi oldal nagy segítség lehet, esetleg hetente, vagy kéthetente frissítve az aktuális hírekkel. Bár humánerőforrás hiány is lehet ez mögött, de szerinte mindenképpen be kellene mutatni, a Testvérvárosi Egyesület példamutató munkáját, hol jártak, milyen programokon vettek részt és a FB által ez nagyobb nyilvánosságot kaphatna.

Básthy Béla is megköszöni az egyesület elnökének, az egész évi együttműködését, az előterjesztés megfelelő kontextusba helyezi a nemzetközi kapcsolatokat. Az bizonyos, hogy a covid alapvetően befolyásolta az elmúlt időszakban ezt a területet is. Ő azt tapasztalta, hogy a testvérvárosokban is megvan a szándék arra, hogy visszahozzák a pandémia előtti együttműködési szinteket. A nemzetközi kapcsolatokban is sok a tanulság. Nem véletlen, hogy a Douzelage és más összefüggésben is gyakran kérik az egyesület segítségét. Az a felismerés ugyanis, hogy minden kapcsolat csak akkor működik, ha van állandó személyes résztvevője és akkor frissül, ha ebben megjelennek mások is. Ez a kettő egyszerre igaz. A Douzelaget tekintve is úgy gondolja, hogy nem lenne ilyen együttműködés, ha nem a Testvérvárosi Egyesület és annak az elnöke lenne a kapcsolattartó személy, de már Rezner Hajnalka is ebben a térben áll.
Mindenképpen meg kell említeni az IASK jelenlétét a városban, hiszen velük is gazdagodtak a város nemzetközi kapcsolatai, továbbá ők is visznek nemzetközi projekteket.
Korábban valóban az volt a cél, hogy a testvérvárosokkal mennyire tudunk közös projekteket indítani. Mivel ebben valaki részt vesz, és van, aki nem, most ezen kicsit fordítottunk: mi magunk az elnyert pályázati forrásainak úgy próbáljuk felhasználni, hogy abba bevonjuk a testvérvárosokat is. Így jutott el a kőszegi fúvószenekar Szencbe is.
Van olyan terv is, hogy a TOP CLLD pályázat keretében jussunk el a vaihingeni testvérvárosba, de ezt még nem adtuk fel.
A további testvérvárosi kapcsolatok felvétele előtt ő azt mondja, hogy jó úton járunk, ha előbb barátsági együttműködést kezdeményezünk, amelyben megismerhetjük egymást. Akkor legyen a testvérvárosi kapcsolat a cél, ha itt-is, ott is olyan személyek vannak, akikre legalább belátható időn belül rá lehet bízni a feladatokat. Azt gondolja, hogy néhány testvérvárossal indokolt fenntartani a kapcsolatokat, mert ezekkel történelmi pillanatokat élt át Kőszeg, hiszen ezek a rendszerváltozás idején jöttek létre és fontos megújítani ezeket. Senj városával összeköt bennünket egy közös szereplő: Jurisics Miklós.
Erdélyben Kiss János altábornagy szülőhelyének, Erdőszentgyörgynek tudomása szerint három testvérvárosa is van már Magyarországon, ő tud arról, hogy Segesvár esetében is forszírozzák az együttműködést.
Azt ő mindenképpen haszonként kezeli, hogy ha a nemzetközi kapcsolatokból nem is jöttek ki Kőszeg számára pénzügyi vonatkozású, vagy tartós gazdasági együttműködések, de – főleg az unterschteinbachi táborra gondolva – folyamatosan kinevelődött egy olyan nemzedék amely továbbra is széles körben értelmezi a nemzetközi kapcsolatokat.
Ha vannak olyan szervezetek, amelyeknek esetleg segítség kell, az önkormányzat rendelkezésükre áll. Scheer Uwe a Városházán a német nyelvű kapcsolatokban jelentős szerepet vállal. Örömmel vette, hogy az idei szüreti rendezvénysorozaton a jelentősebb programokon részt vettek a testvérvárosok.

Harkai Norbert elsőként elismerően szól dr. Mátrai István elnök úr munkájáról. Kőszegnek azért szép számmal vannak kialakult testvérvárosi kapcsolatia. De sajnos az átlag kőszegi polgár annyit tapasztal ezekből, hogy a testvérvárosokból érkező delegációk tagjai elsétálnak előttük a szüreti felvonuláson. Vaihingen, Mödling és Senj az, amelyből egy kicsit többet látunk. Neki az lenne e tárgykörben a kérése, – és ezt hiányolják a kőszegiek – hogy ha pld. van Mödlingben egy buli, oda elutazik ugyan a fúvószenekar, de nincs meghívás pld. a labdarúgó teremtornákra, sem ide, sem oda. Nem tudja, hányan kezdeményezték az erdélyi újabb testvérvárost, de neki az lenne a javaslata, hogy szükségtelen újabbakat generálni, hanem a meglévő nemzetközi kapcsolatokat kellene magasabb szintre hozni. Olyanokra gondol pld. hogy egy iskolából a diákok busszal eljuthatnának egy-egy városba. A beszámolóból neki úgy tűnik, hogy inkább most sok a jelenlegi testvérvárosi kapcsolat. Elnök úrnak és az egyesületnek további jó munkát kíván.

Dr. Mátrai István felhívja a figyelmet arra, hogy nem szabad összekeverni a Douzelage kisvárosi parneri szövetséghez tartozó városokat, és a tényleges testvérvárosokat. A Douzelaget azért kell külön választani, mert az egy csoport, tehát ezzel a testvérvárosi gyűrűvel szorosabb a munkakapcsolat is.
Kőszegnek hivatalosan csak 5 testvérvárosa van. Senjel (Jurisics Miklós szülővárosával) sajnos régóta nem tudunk szorosabban együttműködni, nincs megfelelő viszontlátogatás a részükről.
Ki kell még emelni az alábbiakat: az olyan rendezvényeken, mint amilyen a „Fiatalok az idősekért” is volt, kb. 100 fő vendég érkezett a városba. Kevés olyan helyet találni Kőszegen, ahol ennyi embert le lehet ültetni és természetesen a tanácskozás angol nyelven folyik. Ha szinkrontolmácsot fogadtak volna, akkor az egyrészt sokba is került volna, másrészt az az időkeretet is elnyújtja. Azt is figyelembe kell venni, hogy sok mindent nem tudnak megfizetni, jelenleg is van olyan utófinanszírozású projektjük, amelyben több mint 2,5 millió Ft-ja van az egyesületnek. Ez az elszámolás után megjön ugyan a számlájukra, de addig nem tudnak tervezni semmit. De ha már a hivatalos lap nem tudott erről a projektről tudósítani, ők fognak kiadni róla tájékoztatást. Egyébként Tóth Kata a Vas Népe tudósítója egy nagyon tartalmas riportot épített fel erről a projektről, amiról végül csupán egy „mínuszos hír” jelent meg a Vas Népében. Ugyanerről a Bad Kötzingi partnervárosban két teljes cikk jelent meg, két különböző szemszögből.
Még egy fontos tényező: amikor ő volt egyszer a Vaihingenben, egy család fogadta őket, akiknél egy szobában a földre letett matracon aludtak. Ez is átalakult, mert manapság a családok már nem szívesen fogadják a vendégeket azért, hogy személyes kapcsolatuk legyen, másrészt Kőszegen nincs is egy lakótelepi lakásban lakónak erre lehetősége.
Egyetért polgármester úrral abban, hogy testvérváros az legyen, akiben megbízunk, akivel van már munkakapcsolatunk, akivel jó együtt működni. De mindezt nem a Tesvérvárosi Egyesület fogja intézni, hanem a képviselő-testület, amely kimondja azt, hogy igen, legyen újabb testvérvárosi kapcsolata Kőszegnek.

Terplán Zoltán örömmel számol be arról, hogy éppen a múlt hétvégén Mödlingben járt a Bersek iskolából egy csoport. Az ottani polgármester is fogadta őket, és éppen egy olyan szándékot jeleztek, mely szerint szeretnék Kőszeget is meghívni egy iskolák közötti, futball utánpótlás tornára, Újra intenzívebb testvérvárosi kapcsolatot szeretnének teremteni és már konkrétumokat is jeleztek: művészeti egyesületektől is várható megkeresés, azaz pozitív elmozdulás történt Mödlinggel ezen a téren.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, az alpolgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselő-testület 9 igen szavazattal jóvá is hagy.


222/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város külkapcsolatairól szóló beszámolót elfogadja.


Ezután Terplán Zoltán alpolgármester átadja az ülés vezetését Básthy Béla polgármesternek, aki kéri, hogy elsőként a parkolási rendelet megtárgyalása kerüljön sorra. A képviselők ezt 9 igen szavazattal jóvá is hagyják.


A 13. napirendi pont tárgyalása:

A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy Kőszeg város közigazgatási területén a közúti járművel történő várakozási, parkolási közszolgáltatást az önkormányzat a Kőszegi Városüzemeltető Kft. útján látja el, aki éves beszámolója keretében részletes tájékoztatást nyújt a rendszer működéséről, pénzügyi helyzetéről.
Az előterjesztésben egyrészt a parkolójegyek és a bérletek emelésére, másrészt jelentősebb változás, hogy a jelenleg hatályos rendeletben szereplő 3 övezethez képest a 2 övezetre (piros és zöld) tesznek javaslatot. A bizottsági ülésekhez képest az anyag tartalmazza az egyes övezetekre vonatkozó térképet is. Az I. (piros) övezet a történelmi belvárosból, illetve a Várkör két forgalmas szakaszából állna, a II. (zöld) övezetet pedig az I. övezetet körülvevő utcákból alakítanák ki. A II. (zöld) övezetbe bevonnánk lakossági kérésre a Gyöngyös utcát, továbbá a Pék utcát és a Táncsics M. utcát a kialakított parkolóhelyek belvároshoz való közelsége okán. Időközben sikerült a városüzemeltető kft.-nek a parkolóórákat üzemeltető céggel egyeztetni, továbbá megrendelték a bérleteket is.
A díjak tekintetében a parkolási díjak és a bérletek vonatkozásában van változás. A lakossági kedvezményes éves bérlet esetében figyelembe vették a körzet összevonást is.
Javasolják hatályon kívül helyezni a pótdíj 50 %-ának megfizetése alóli mentesülésre vonatkozó rendelkezést, amennyiben azt másnap befizették. Ezzel sokan visszaéltek, hiszen úgy jött ki, mintha megváltották volna rendes időben a parkolási díjat.
Javasolják továbbá a kizárólagos parkolóhasználatra vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezését kihasználatlanság miatt.
Változnának a díjmentességre vonatkozó területek is. A Brenner-ház udvar vonatkozásában javasolják a díjfizetés alóli mentességek megszüntetését a bérleti díj emelkedése miatt. A korábban mentességet élvező személyek és járművek a Brenner-ház udvarát a jövőben kedvezményes éves bérlettel vehetnék igénybe.
A bizottsági üléshez képest változtatás, hogy az adott bérlet a következő év január végéig legyen érvényes [1. § (7) bekezdés], valamint a 6. § (4) bekezdésében pontosították az érvényességi időpontokat a félreértések elkerülése végett.
Ez a rendelet február 1-jén lépne hatályba. A rendelkezésre álló időn belül szükséges a változások átvezetése, táblák beszerzése, a mobil rendszerek és a jegykiadó automaták átállítása.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter elmondja, hogy a bizottság megtárgyalta rendelettervezet módosítás előtti állapotát és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Csiki István a humánerőforrás bizottság véleményét ismerteti. A bizottság hosszasan tárgyalta a rendelettervezetet és azt a módosító javaslatot fogadta el, mely szerint a díjköteles parkolás csak hétfőtől péntekig legyen kötelező, azaz kerüljön törlésre a szombati napon történő díjfizetés.

Takácsné Varga Ágnes a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti, mely szerint a bizottság 2 igen, 1 nem szavazattal az előterjesztést elfogadásra ajánlotta.

Harkai Norbert kérdezi: akkor a szombati nap törlése még nincs benne a rendelettervezetben?

Básthy Béla szerint nincs, arról külön fog szavazni a képviselő-testület, hiszen bizottsági módosító javaslatról van szó.

Harkai Norbert kénytelen önmagát ismételni: a képviselő-testület ismét a jelenlegi parkolási rendszer anomáliái miatt kénytelen módosítani a rendeletet. A bizottsági ülésen Kovács István igazgató úr is elmondta, hogy vannak problémák a parkolási rendszer működtetésében. A tervezett, jó irányba mutató módosítások ellenére ez a parkolási rendszer rengeteg problémát okoz a város polgárainak. Sok munkával is jár, hiszen nem lehet minden m2-t ellenőrizni, bosszúságot okoz, visszaélésekre ad okot, további pénzeket generál a karbantartása. Ezek a parkolóórák éppen hogy csak tartják magukat, de nem lehet tudni, hogy meddig. Mindezen okok miatt javasolja, hogy vegye fel a képviselő-testület a jövő évi munkatervébe a jelenlegi parkolási rendszer átfogó felülvizsgálatát, mert ez így több negatívumot okoz, mint pozitívumot. Ők korábban két tárgyévről kérték ki a parkolás bevételi és kiadási oldalát. Ugyan plusz mutatkozott, de az annyira minimális volt, hogy „azért a kis aprópénzért” nem érdemes a jelenlegi bosszantó rendszert üzemeltetni.
Amennyiben a képviselő-testület felveszi majd a munkatervbe a parkolási rendszer felülvizsgálatát, az Összefogás Kőszegért Egyesületnek is lesz majd – ő úgy gondolja, hogy – egy polgárbarát és szerethető változata. Figyelembe kell venni majd azoknak a városoknak a tapasztalatait is, ahol már nem ezt a kőszegi rendszert használják és nincs ebben a formában díjfizetés. Ők azt fogják javasolni, hogy ezt „át kell gyúrni”, mert a jelenleginek egyszer és mindenkorra véget kell vetni.

Csiki István arra hívja fel a figyelmet, hogy új utcák kerültek be a fizetős utcák közé. A Gyöngyös utcában ez már korábban is a lakók kérése volt, mert ez az utca is a belváros része, és mivel eddig nem kellett fizetni, sokan kihasználták és ott álltak meg. A Pék utca is innentől fizetős lesz. Itt azért vannak olyan házak, ahova a lakók nem tudnak bejárni, bár az is cél ezekben az utcákban, hogy aki teheti, az járjon be az udvarra, vagy tárolja máshol a gépjárműjét, ne az utcán parkoljon.
Azért az is érdekes helyzet lesz, hogy a Gyöngyös utcához közeli, lényegében annak szomszédos utcája, a Kiss János utca viszont nem lesz fizetős, ott nincs olyan nagy forgalom, bár nem lehet áthajtani rajta.
A bizottsági ülésen szóba került a parkolásból származó bevétel is. Dr. Koczor Gábor felhívta a figyelmet: nem is biztos, hogy az a cél a fizető parkolással, hogy óriási bevételeket generáljon, hanem hogy hatása legyen a forgalomra. Azaz azt kell vele megakadályozni, hogy el legyenek foglalva a parkolók egész napra, azaz mozgásban tartsa az egész közlekedést.
Vannak olyan városok, ahol már QR-kódos applikációk is segítik a parkolást. Ezek az automatán vannak elhelyezve, nagyon egyszerű megoldás, amelyek segítségével könnyebben rendezhető a parkolási díj, mert nincs mindig kéznél aprópénz. Érdemes lenne ennek érdekében felvenni a kapcsolatot az üzemeltetővel.

Harkai Norbert folytatja. A Gyöngyös utcával kapcsolatban már korábban is szóba került, hogy be kellene vezetni a díjfizetést. Sőt, már a lakók aláírásgyűjtést is akartak kezdeményezni annak érdekében, hogy csak ők állhassanak meg az utcájukban, hiszen kevesebb parkoló van a Gyöngyös utcában, mint ahány gépjármű tulajdonos van. Ezekre is orvoslás lehet egy más rendszer. Dr. Koczor Gábor felvetése egyet lehet érteni, mert a parkolásnak a díjfizetés mellett az is feladata is van, hogy a városban mozgásban tartsa a gépjárműveket. Az Összefogás Kőszegért Egyesület szerint ezt más rendszer által is meg lehet valósítani, más városokhoz hasonlóan. Kőszegen itt rossz megoldás van, a már említett problémák miatt.

Básthy Béla elsőként megköszöni, hogy valamennyi bizottság felvette a napirendjére a parkolási rendeletet, bár ez nem volt kötelező. Mindig hasznos, ha a társadalmi érintettség miatt minél többen formálnak róla véleményt.
Tudomása szerint az Összefogás Kőszegért Egyesület programjában lényegében a nem fizetős parkolás szerepel, hiszen a „Kurzparkzonen” rendszert szokták emlegetni.

Harkai Norbert közbevágva jelzi: ők soha nem mondták, hogy ingyenes legyen. A „Kurzparkzonen” egy másik változatát javasolják bevezetni, amely egy kézzelfogható összeget biztosítana már január 17-én.

Básthy Béla folytatja. Maguk is elgondolkodtak a qvázi „Kurzparkzonen” esetleges bevezetésén, de az ingyenesség nem jöhet szóba, még rövid időszakra sem. A jelenlegi rendszert működtető országos cég szerint ezt nem lehet kezelni, csak úgy, ha a parkolási díjnak legalább az első része ki van fizetve. Az önkormányzat elképzelése volt az is, hogy sávosan változzanak meg a díjak, azaz az első időszakban legyenek olcsóbbak, majd később drágábbak, de ennek a technikai megoldása sem adott.
Az elmúlt két év során a létesített és felújított parkolók száma több mint 400, láttuk ennek a bekerülési költségeit. Sajnos az autók mozgása és a tárolása is pénzbe kerül.
Ki kell emelni, hogy a jelenlegi módosítás ugyan megemeli a parkolási díjakat, de lakosság számára az éves lakossági bérlet lehetősége – amely során mindenki a lakóhelyéhez legközelebb lévő parkolót veheti igénybe – évi 12 ezer Ft összegért továbbra is megmarad.
Az emelés remélhetőleg el fogja gondolkodtatni a kőszegieket, hogy autóval, vagy inkább gyalog induljanak-e el a városba. Ahogy Németh Ildikó említette, ki fog kerülni a rendeletből a bliccelés kockázata olyan értelemben, hogy eddig ezzel komoly megtakarítást lehetett elérni, mert sokkal egyszerűbb volt a „lebukást” kezelni.
Kiemeli: ezek a díjak inkább lefelé térnek el azoknak a városoknak a díjaitól, ahol van parkolási díjfizetés. Egyébként tudomása szerint csak Sárváron nincs fizető parkolás. Amint megnyílik Kőszegen is a 7. szálloda, ő is azt fogja kezdeményezni a képviselő-testülettől, hogy fontolja meg és itt se legyen fizetős a parkolás.
A témakörben sajátossága Kőszegen az, hogy itt a vendégforgalom olyan, mely során a turisták nem töltenek itt vendégéjszakát. Reggel jönnek, megnézik a várost, talán bemennek a múzeumba, talán nem, talán megisznak egy kávét és mennek tovább. Véleménye szerint ezeknek a turistáknak is hozzá kell járulniuk a város működési költségeihez, ez pedig a parkolási díjfizetés, ha már alszanak itt.
Úgy véli, hogy összességében vállalható és előre mutató ez az előterjesztés és jelen viszonyok között segíti a parkolási rendszer működtetését. Köszöni a bizottsági javaslatokat. Bár éppen a szombati nap az, amikor több turista jön a városba, a kőszegiek valóban ezen a napon jönnek be leginkább a városba és a fizetés megszüntetésével valóban felesleges kellemetlenségtől mentjük meg őket.
További módosító javaslatai a következők:
– A parkolójegyek díjai legyenek 4-el oszthatók annak érdekében, hogy negyedórára is lehessen jegyet vásárolni. Így a piros övezetben 450 helyett 440 Ft-ot, a zöld övezetben 360 helyett 320 Ft-ot javasol megállapítani. Ezzel a piros zónában 80 Ft, a zöld zónában 110 Ft lenne a 15 perces várakozási díj. 5 Ft-ra végződő eredmény a díjaknál ne jöjjön ki.
– Az autóbuszok várakozási díját a rendelettervezetben szereplő 4000 Ft-ról 4500 Ft-ra javasolja felemelni. Ez annál is inkább indokolt, mert alig van parkolóhely a buszok számára belvárosban (talán kettő) és itt is az lenne a cél, hogy a buszok álljanak meg a város külső részén.
– A zónabérletek tekintetében javasolja, hogy lehessen féléves részletekben is megvásárolni az éves bérletet (a lakosságinál és a kedvezményesnél nem). Az éves bérlet ugyanis főleg év elején nehézséget jelenthet a lakosságnak és a vállalkozók számára is, így a féléves bérlet hasonló lenne a helyi adók két részletben való megfizetéséhez.
– Végül előbb kérdezi, mint javasolja: megoldható lenne-e, hogy az éves bérletek időtartama ne január 1-től, hanem február 1-től számítson? Mert ha igen, akkor a karácsonyi-szilveszteri időt nem azzal kellene mindenkinek töltenie, hogy a jövő évi parkolóbérletét megvásárolja.

Kovács István szerint most semmi esetre sem lehet január 15-ig bérletet vásárolni, de a későbbiekben nincs ennek akadálya, ha a rendelet erre lehetőséget ad. A plusz két hét a városüzemeltető kft. számára adna még két hetet az ügyintézésre.

Gelencsér Attilának az a véleménye, hogy akár január 15-ig szól a bérlet, akár december 31-én jár le, lényegtelen, mert az egy éves díjat kell így is, úgy is kifizetni.

Básthy Béla továbbra is fenntartja, hogy igen, ez igaz, csak a lakosságot és a cégeket nem azzal kellene terhelni az év végi ünnepek alatt, hogy a jövő évi bérleteket megvásárolják.

Kovács István megismétli: ha jogi akadálya nincs ennek a változtatásnak, azaz a rendelet kezelni tudja, akkor részükről nincs akadálya.

Dr. Zalán Gábor tisztázza: az eddig hatályos rendelet értelmében a parkolóbérletek tárgyév végégig, azaz december 31-ig voltak érvényesek. A január 10-ig tartó időszak egy „megtűrt” időszak volt, azaz jogilag nem volt leszabályozva. A parkolóőr január 5-én jogszerűen intézkedhetett volna érvényes bérlet hiányában. Ezért gondolták a parkolóbérletbe bevenni, hogy a bérleteket legálisan a következő év január 15-ig lehessen használni.
A díjemeléseket tartalmazó önkormányzati rendeleteket a stabilitási törvény értelmében legalább 30 nappal korábban ki kell hirdetni. Mivel ez a rendelettervezet is ilyen, legkorábban január 15-én léphetne életbe. Ezért is, meg azért is, mert polgármester úr is már említette, hogy ezeket az automatákat Németországban programozzák be, az a javaslatuk, hogy február 1-jén lépjen életbe a rendelet. Azaz már most, a képviselő-testület döntése után meg kell kezdeni a munkát ahhoz, hogy február 1-jén a felemelt díjakat lehessen használni.
Véleménye szerint kezelni kell a rendeletben azt is, hogy januárban már lehessen bérletet vásárolni a megfelelő hatályba lépéssel. Amennyiben polgármester úr módosító javaslatát a képviselő-testület elfogadja, azaz azt, hogy a fordulónap január 31-e legyen, azt is kezelni lehet a rendeletben és akkor valóban nem az év legzsúfoltabb időszakára esik a következő évi bérlet vásárlás.

Básthy Béla visszatér az említett Kiss János utcára. Tulajdonképpen nem lát semmi különbséget a Kelcz-Adeffy és a Kiss János utca között. Egyik utcában sincs kialakított parkoló, ugyanúgy tilos másnak behajtani, csak aki ott lakik, ennek ellenére a Kelcz-Adelffy utcát látja a piros zónában a másikat meg nem. Itt is 12 ezer Ft-ot kell fizetni a lakóknak, hogy az utcában parkoljanak, ráadásul ebben az utcában még intenzív kerékpáros forgalom is van. Semmi okát nem látná, hogy miért nem vonja be a képviselő-testület a Kiss János utcát is a fizető parkolásba, de ezt most nem javasolja, el lehet halasztani ezt későbbre is.

Harkai Norbert sajnálatosnak tartja, hogy csak ehhez az egy napirendhez több módosító indítvány érkezett. Ezt szerinte még a képviselők számára is nehéz kezelni, a lakosság biztosan nem ért ebből semmit. Ez is alátámasztja azt, hogy sokkal egyszerűbb parkolási rendszerre lenne szükség. ami átláthatóbb, kevesebb gondot jelent és bevételt is hoz.
Személyes kérdése polgármester úrhoz: neki milyen parkolóbérletet használ?

Básthy Béla tisztázza, hogy a jelenleg hatályos parkolóbérlet értelmében ő kedvezményes bérlet vásárlására jogosult és ezt használja. Ez a lehetőség minden képviselőnek adott, aki megveszi. Ennek a kedvezményes bérletnek az ára eddig 12 ezer Ft volt, most 18 ezer Ft lesz február 1-től.

Gelencsér Attila kérdezi még, hogy a pótdíj összege jelenleg mekkora?

Kovács István szerint a pótdíj a zónadíj 10-szerese, amely nem változna.

Végül a polgármester lezárja a vitát. Azt gondolja, hogy nem túl bonyolult módosító indítványok hangzottak el, amelyeket a képviselők értelmezni tudtak.

Német Ildikó a módosító indítványokkal kapcsolatban jelzi, hogy amennyiben az 1 órai díjak összege a rendelettervezethez képest megváltozik, azt a napijegyekben is követni kell. Így a piros övezetben 2500 helyett 2200 Ft, a zöld övezetben 1800 Ft helyett 1600 Ft-ban javasolja ezeket megállapítani.

Ezután a polgármester elsőként a humánerőforrás bizottság javaslatát bocsátja szavazásra, mely szerint a szombati nap ne tartozzon bele a díjfizetésbe. Ezt a képviselő-testület 9 igen szavazattal fogadja el.

Ezután a polgármester a módosító indítványokat bocsátja szavazásra. (Harkai Norbert jelzi, hogy ő a parkolási rendelet minden elemére nemmel fog szavazni, mivel az egész jelenlegi rendszerrel, generálisan nem ért egyet.)
Azt, hogy a piros övezetben 450 helyett 440 Ft legyen az 1 órai várakozási idő 8 igen, 1 nem szavazattal fogadja el a képviselő-testület.
Azt, hogy a zöld övezetben 360 helyett 320 Ft legyen az az 1 órai várakozási idő 8 igen, 1 nem szavazattal fogadja el a képviselő-testület.
Azzal, hogy a napijegy a piros zónában 2500 Ft helyett 2200 legyen, szintén 8 igen, 1 nem szavazattal fogadják el a képviselők.
Azzal, hogy a napijegy a zöld zónában 1800 Ft helyett 1600 Ft legyen, szintén 8 igen, 1 nem szavazattal fogadják el a képviselők.
Azt, hogy az autóbuszok várakozási díja 4500 Ft-ra legyen felemelve, 8 igen, 1 nem szavazattal fogadja el a képviselő-testület-
Azt, hogy a zónabérletek tekintetében lehessen féléves bérletet is vásárolni, szintén 8 igen, 1 nem szavazattal fogadják el a képviselők.
Végül a polgármester azt a módosító javaslatát bocsátja szavazásra, mely szerint az éves bérletek időtartama február 1-től január 31-ig tartson. Ezt a képviselők a jegyző úr által elmondottakat is figyelembe véve szintén 8 igen, 1 nem szavazattal fogadják el.
Végül a képviselő-testület 8 igen, 1 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
24/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete
a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló
16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A Helyi Esélyegyenlőségi Program felülvizsgálatáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. A vonatkozó jogszabályokban foglalt kötelezettségének eleget téve a képviselő-testület 2018. december 20-án elfogadta a 2018-2023 időszakra szóló Helyi Esélyegyenlőségi Programját.
A HEP időarányos megvalósulását kétévente át kell tekinteni, az áttekintés alapján, szükség esetén a HEP-et felül kell vizsgálni, illetve a helyzetelemzést és az intézkedési tervet az új helyzetnek megfelelően kell módosítani.
A HEP felülvizsgálatát a Belügyminisztérium által kiadott egységes módszertani útmutató szerint készítették el. A 2023. évben új HEP-et kell készíteni.

Hozzászólás:

Csiki István jelzi, hogy az előterjesztést megtárgyalta a humánerőforrás bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester azzal bocsátja szavazásra a határozati javaslatot, hogy a legközelebbi HEP-ben már remélhetőleg az idei népszámlálás adatait is fel lehet használni.

Ezután a képviselő-testület 9 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


223/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város Önkormányzata Helyi Esélyegyenlőségi Programjának felülvizsgálatát a melléklet szerinti változtatásokkal elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. Dr. Prugberger-Németh Lilla a 4. számú felnőtt körzet háziorvosa azzal a kéréssel kereste meg a hivatalt, hogy a MEDIOCRITAS Humán Kft. és az önkormányzat közt 2019. október 7-én létrejött feladat-ellátási szerződés 4. pontjában rögzített rendelési idejének módosításához családi okok miatt a képviselő-testület járuljon hozzá.
Kérése az, hogy a pénteki napon a rendelési ideje a délutáni 12.30-17.00 óra helyett délelőttre, azaz 8.30-13.00 órára változzon.
A többi napokon maradna a korábbi rendelési idő.

Kérdés és hozzászólások:

Csiki István tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Takácsné Varga Ágnes jelzi, hogy ugyanez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Gelencsér Attila kérdezi a következőket: mivel az orvosi ügyelet hétköznapokon 5 órakor kezdődik, annak megkezdéséig eddig minden nap volt háziorvosi rendelés. Most ez a pénteki napokon meg fog szűnni? Azaz nem lesz ellátás 13 órától egészen 17 óráig.

Dr. Dömötör Ramóna szerint ez így a jogszabályoknak megfelel.

Csiki István hozzáfűzi: ez már a bizottsági ülésen is felmerült. Dr. Koczor Gábor bizottsági tag szerint sem túl szerencsés ez a változtatás, viszont pénteken délután a sürgős, akkut eseteket már amúgy sem tudják a kórházba beutalni a háziorvosok, de délelőtt még igen.

Básthy Béla megjegyzi még, hogy a jelenlegi háziorvosi ellátás rendszeréhez várhatóan hozzá fog nyúlni a kormányzat. Nyilván az önkormányzat is szembesülni fog új helyzetekkel, de remélhetőleg az ellátottak szemszögéből pozitív változások lesznek.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 9 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

224/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2023. január 1-i hatállyal a közte és a MEDIOCRITAS Humán Kft. között létrejött, módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt feladat-ellátási szerződést a melléklet szerinti módosítását jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata létszám módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Básthy Béla polgármester szóbeli kiegészítést tesz. Az önkormányzatnál némely projekt megvalósításának a végére értünk, így ezekkel a projektmenedzsereknek már nem kell foglalkoznia. Jelenleg az új temető és az új mentőállomás építése fut. Jegyző úr felhívta a figyelmét arra, hogy ha továbbra is ezen projektek terhére szeretné a város a projektmenedzseri feladatokat ellátni, akkor idén is dönteni kell a képviselő-testületnek ennek a létszámnak a megerősítéséről. Ki kell emelni, hogy ez nem növeli az összlétszámot, sőt a hivatali létszámba ez nem is tartozik bele mert ez önkormányzati feladaton van, továbbá az eddig két projektmenedzser helyett csupán egy marad.

Kérdések és hozzászólások:

Takácsné Varga Ágnes tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy az előterjesztést a pénzügyi bizottság megtárgyalta és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksa kérdezi a következőket: a projektmenedzsernek azon kívül, hogy a pályázati dolgokban eljár, feladata-e az építkezések minőségellenőrzése is?

Básthy Béla szerint nem, az a műszaki ellenőr feladata. Ettől függetlenül a projektmenedzserek rendszeresen kijárnak a területre a műszaki ellenőrrel együtt – aki nincs is mindig a hivatalban folyamatosan jelen – és külön is, legtöbbször a városüzemeltetési osztály munkatársaival. Az útfelújításoknál és a temetőnél is rengeteg egyeztetni való volt. A kifogásokat aztán a műszaki ellenőr véglegesíti.

Harkai Norbert tapasztalatai ellentmondanak ennek a Kiss János utca felújításánál.
Ott a lakók kimondottan kérték a lakossági fórumon is, hogy a szűk utca miatt a járda ne térjen el, vagy csak minimálisan az út szintjétől, mert az autók kerekeit a fel-le hajtás nagyon igénybe fogja venni. Ez sajnos elmaradt, ami a mai napig probléma.

Básthy Béla emlékezete szerint a bejáróknál süllyesztett szegély, míg az utca többi részén nem kiemelt szegély lett építve. Ugyanis a Kiss János utcának nem az a funkciója, hogy ott teljes hosszban parkoljanak az autók. A szegélykövek említett kialakítása nem azért történt, hogy parkolni lehessen, hanem azért, hogy ha a szembejövő járművek találkoznak a keskeny utcán, akkor ki tudjanak térni egymás elől. A szegély teljes súlyvesztése azért nem történt meg, meg nem szerették volna autóúttá változtatni az utca teljes szélességét. Hiszen a Kiss János utcában az iskola miatt folyamatos gyalogos forgalom is van. Az volt tehát a cél, hogy az autósok igenis lassítsanak le, lépjenek fel óvatosan a szegélyre, de figyeljenek a gyalogosokra is.
Azért az izgalmas, hogy a fizető rendszerbe való bevonással, azaz az út mentén való parkolással jó irányba mennének-e a dolgok vagy sem. Ha a mostani legális állapotokat fogadjuk el, de akkor pénz kellene kérni a parkolásért. Ezért vetette fel ma a parkolási rendelet tárgyalásakor, hogy el kell gondolkodni arról, hogy ez az utca is bekerüljön-e a zónás parkolásba.

Csiki István visszatér a napirend tárgyához. Saját tapasztalataiból tudja, hogy a projektmenedzsereknek milyen felelősségvállalása van. A Gesztenyefa és a Festetich utca felújításakor ő többet találkozott a környéken Fekete Balázs irodavezetővel és annak idején Schlögl Krisztián projektmenedzserrel, mint a saját szomszédaival. A hivatal munkatársai természetesen mindig konzultáltak a kivitelezővel, a műszaki ellenőrrel, hiszen a beruházások során mindenkinek megvan a szerepe és a feladata.

Kiss Zoltán Miksa jelzi, hogy természetesen ő tisztában van ezzel. A kérdését azért tette fel, mert a lakosság gyakran nem érti, hogy minek kell a projektmenedzser, amikor van műszaki ellenőr, aki meg van fizetve, és vannak szakemberek a hivatalban, akik értenek hozzá. A projektmenedzseri díj tehát nem olyan pénz kifizetése, amire nincs szükség, mert igenis kell. Mindez így most a közvetítés során kiderült.

Básthy Béla tisztázza, hogy minden projektmenedzsernek átfogó feladata van. Egy példa: megkapta az önkormányzat az új mentőállomásra a támogatást. Az, hogy abból, hogyan lesz mentőállomás, az az ő feladata: azaz a tervezéstől kezdve, a lakossági és szakmai egyeztetéseken keresztül, a támogató által kiírt feltételek szerinti megvalósításig minden. A teljes környezetet kell menedzselnie, ilyen szempontból sokkal tágabb a munkája, mint a műszaki ellenőré. Voltak olyan projektek is – pályázatoktól függően – ahol nem lehetett projektmenedzseri pénzt elszámolni, mégis megvalósultak ezek úgy, hogy a városüzemeltetési, a fejlesztési, illetve a jegyzői irodára hárultak a feladatok. Az a hivatalnak is öröm, ha olyan projektjeink vannak – és ezzel a pályázatírók is számolna – ahol a változó, 2-6-8%-os megvalósítási költséget el lehet számolni. Egyébként a hivatalban dolgozó projektmenedzserek nem csak azt végzik, ahonnan a bérük származik, mást is. Éves szinten megtakarítást jelenthet, ha innen tudunk bért fizetni, ami talán év végére meg is maradhat.

Kiss Zoltán Miksának az volt a célja a felvetésével, hogy bemutassa: Fekete Balázshoz is vagy bármely projektmenedzserhez nyugodtan lehet fordulni, mert őket látni a terepen – a műszaki ellenőröket soha.

Básthy Béla szerint a műszaki ellenőrnek is meg van a kötelező feladata, hogy mikor kell részt vennie koordinációs megbeszéléseken illetve bejárásokon. A bérét nem az önkormányzat fizeti, mert az nagyon drága lenne, de szerencsére vannak képviselők és városlakók is, akik akár személyesen, akár különféle „üzenőfalakon” keresztül jelzik a felvetéseiket és ezzel segítik a munkát.

Végül a polgármester lezárja a munkát és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 9 igen szavazattal elfogadnak.


225/2022. (XII. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli 2023. január 1. napjától az önkormányzat létszámának egy fővel – egy év időtartamra, határozott időre – történő megemelését projektmenedzsmenti feladatok ellátására, az új mentőállomás létesítését támogató projekt projektmenedzsment költségeire fordítható kerete terhére.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.




A 8. napirendi pont tárgyalása:

„Lomi lottó” elnevezésű nyereményjáték 2023. évi szabályzatának a tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a nyereményjátékban nincs változás a tavalyi évhez képest. A csatlakozó partnerek is ugyanakkora összegeket adnak, így hasonló összegű vásárlási utalványokat lehet kisorsolni ebben a környezetvédelmi tudatformáló programban.

Hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy az előterjesztést megtárgyalta a városfejlesztési bizottság és a képviselő-testületnek javasolja a játék meghosszabbítását.

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta a napirendi pontot és 8 igen szavazattal elfogadásra ajánlották.

Harkai Norbert kezdettől fogva támogatta ezt a játékot, nagyon jó, hogy ebbe bele van vonva a lakosság. Nem elvéve ennek a kiváló ötletnek a fontosságát, de azért nem váltotta be mindenben a hozzá fűzött reményeket és ő ezt nagyon hiányolja. Csodálkozik, hogy Gelencsér Attila képviselőtársa nem csap az asztalra és nincs felháborodva azon, hogy a Bezerédy utcában nemhogy megszűnt volna az illegális hulladéklerakás, hanem folyamatosan nő. Erre a facebookon hívták fel a figyelmet, mert iszonyatos kosz volt a környéken, pedig Kőszeg egyik legszebb részéről van szó. A már megismert helyeken is folyamatosan tetten érhető az illegális hulladéklerakás. A szolgáltató egyre kevesebb hulladékot visz el, nyilván a szerződésének megfelelően. Ennek ellenére ő azt gondolja, hogy a Lomi lottó jó, mert elismerjük vele azokat az embereket, akik kiviszik a hulladékot a zöldudvarra. Viszont az erre vonatkozó tájékoztatás kevés, mert pld. az ő nevelőapja is kivitte a hulladékot, kapott egy jegyet de ezen kívül nem informálták semmiről.
Az illegális hulladéklerakás ellen az Összefogás Kőszegért Egyesület mindig is a kamerák kihelyezését javasolta, természetesen rendőrséggel „kézenfogva”, minden jogszabályt betartva. Mert akkor lehetne tetten érés, bírságolás és az szegné kedvét az olyan renitens, talán nem is kőszegi lakosoknak.
Összességében tehát a nyereményjáték tökéletes, több ilyent is ki kellene találni, de az eredeti cél az volt, hogy csökkentse az illegális hulladék lerakást, de az nem valósult meg.

Gelencsér Attila többször hallotta Harkai Norberttől, hogy „az ő körzetében” stb., stb, pedig az ilyen problémák mindenkihez tartoznak. Képviselő úrnak fogalma sincs, hogy ő mennyit foglalkozik a körzetével és a Bezerédy utcával, kiemelten az ottani illegális szeméttel. Két év után most érte el, hogy új kukákat adjon a szolgáltató.

Harkai Norbert közbevágva elmondja, hogy a Bezerédy utcából ő legalább 4 alkalommal vitte el a hulladékot saját költségén.

Gelencsér Attila szerint az nem egy önkormányzati képviselő feladata, hogy elszállítsa bárhonnan is a szemetet. Ettől függetlenül ő is többször már megtette, hogy amikor elment a kukásautó és otthagyta a szemetet az utcán, ő rakta bele a konténerbe. A konténer mellől ugyanis nem vis