Jegyzőkönyv: 2024. November 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Tájékoztató Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről.
2.a - Az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló 1/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása.
2.b - Beszámoló a 2024. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
3. - A Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel létrejött halgazdálkodási jog haszonbérletéről szóló szerződésekkel kapcsolatos döntések meghozatala.
4. - Kőszeg Város Önkormányzata, valamint Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod, Peresznye Községek Önkormányzatai között létrejött köznevelési szerződésekkel, valamint feladatellátási szerződéssel kapcsolatos döntések meghozatala.
5. - A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosítása.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7. - A Posztógyár utcai ivóvízhálózat kiépítésével kapcsolatos döntés meghozatala.
8. - A hivatal és intézmények között létrejött, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodások módosítása.
9. - Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ 2024. évi költségvetési előirányzat módosítása.
10. - A 2025. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
13. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
K/734-13/2024. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2024. november 28-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Bányai-Németh Gábor, Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Galambos Bence, Gelencsér Attila, Giczy József, Klobetzné Debrei Hajnalka, Kövesdi Andrea, Németh Balázs és Takácsné Varga Ágnes képviselő (12 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető, Pócza Zoltán a Juriscs-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója, Révész József a Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója, Raposa Helga a Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ vezetője, Eső Attila a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója, valamint Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója.
Az ülésen jelen van még Szele Tamásné a Kőszegi Járási Hivatal vezető helyettese valamint Bálint Péter a Sporthorgász Egyesület elnöke.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testület ülésén megjelent képviselőket, köszöni, hogy teljes létszámban jelen vannak az ülésen. Köszönti jegyző urat, mint hivatalvezetőt, az aljegyzőt, osztályvezetőket és intézményvezetőket. Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 12 fővel határozatképes.

A vendégek közül elsőként köszönti karitászos munkatársai körében megjelent Tuczainé Régvári Mariettát, a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász nyugalmazott igazgatóját, aki a november 6-án tartott Királyi Városnapon nem tudott jelen lenni, ezért most adja át a számára a képviselő-testület által adományozott Kőszeg Város Önkormányzatának Kitüntető Oklevelét.
A kitüntetés méltatását Fekete-Pataki Edit, a Kulturális, Oktatási, Szociális Bizottság elnöke olvassa fel, mely szerint Tuczainé Régvári Marietta az elismerést Kőszeg Városától a kőszegi Plébániai Karitász támogatása és a közelmúltban átadott Szent Erzsébet Szociális Központ létrehozása érdekében végzett önzetlen, céltudatos és fáradhatatlan munkájáért kapta. Energikus és kreatív munkájáért sokat tett a hátrányos helyzetű emberek felemelése érdekében.

Az elismerés átadása után Básthy Béla gratulációjában kiemeli, hogy régóta tervezett közös álmuk vált valóra a Szent Erzsébet Szociális Központ megnyitásával, amely nagyrészt Tuczainé Régvári Mariettának köszönhető.

Tuczainé Régvári Marietta a polgármester úrnak és a képviselő-testületnek is megköszöni az elismerést, főleg azért, mert szombathelyi lakosként vehette át ezt a kőszegi kitüntetést.
Tényleg közös álmuk vált valóra, hiszen többször ültek ebben a tanácskozó teremben, ennél az asztalnál, hiszen korábban két pályázatot is beadtak az épület megújulása érdekében. Végül a Gondviselés és Szent Márton megsegítette őket és az álom valóra vált.
Megköszöni Terplán Zoltán intézményvezető úrnak, – aki egyben Kőszeg alpolgármestere is – hogy már ő bábáskodik az intézmény felett.
Köszöni munkatársának, Kütsánné Hainz Rékának, aki szintén a kőszegi intézmény oszlopos tagja lett, és aki rengeteg feladatot kapott tőle a Szent Erzsébet Szociális Központ megnyitása érdekében, és aki mindent meg is oldott. Köszöni Domatin Tamás munkáját is. Végül a szeptemberi ünnepélyes átadásra sikerült elvégezni a feladatokat.
De a karitászos munka dandárját itt Kőszegen Sárközi Antalné és Rábai Ferenc végezte idestova 30 éve. Mert ha Sárköziné Ági nincs, akkor nagyon nehéz lett volna ilyen eredményeket elérni, nekik a kisujjukban van a kőszegi szociális ellátó rendszer minden tagja.
Egy nagy tapsot kér tehát a munkatársainak is!

Az ünnepi percek után a polgármester a meghívón közölt napirenddel kapcsolatban várja az észrevételeket.
Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja a napirendet, amit a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.


N A P I R E N D:

1. Tájékoztató Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről.
Előterjesztő: dr. Kapiller Sarolta, a Kőszegi Járási Hivatal vezetője.
2/a. Az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló 1/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2/b. Beszámoló a 2024. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
3. A Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel létrejött halgazdálkodási jog haszonbérletéről szóló szerződésekkel kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési irodavezető.
4. Kőszeg Város Önkormányzata, valamint Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod, Peresznye Községek Önkormányzatai között létrejött köznevelési szerződésekkel, valamint feladatellátási szerződéssel kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
5. A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
6. Jelentés a város környezeti állapotáról.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési irodavezető.
7. A Posztógyár utcai ivóvízhálózat kiépítésével kapcsolatos döntés meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési irodavezető.
8. A hivatal és intézmények között létrejött, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodások módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
9. Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ 2024. évi költségvetési előirányzat módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
10. A 2025. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
Előterjesztő: dr. Zalán Gábor jegyző.

Zárt ülés keretében:

1. Kőszeg Város Önkormányzata részére villamosenergia beszerzés tárgyában közbeszerzési eljárás megindítása és a 2024. évi közbeszerzési terv módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési irodavezető.
2. Az önkormányzat közétkeztetési feladataira vonatkozó döntések meghozatala. Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Szele Tamásné járási hivatalvezető helyettes szóbeli kiegészítést nem tesz.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta a munkaerő-piaci helyzetről szóló tájékoztatót és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla az önkormányzat és az intézmények nevében is megköszöni a Kőszegi Járási Hivatal jó együttműködését – most külön a foglalkozatási területen is.
A tájékoztatóban bemutatott beavatkozásokon túl – amelyek bemutatják a hazai és az EU-s forrásokból támogatott elhelyezkedéseket, illetve a piaci folyamatok irányait – megállapíthatjuk, hogy a kőszegi járás munkaerőpiaci helyzete a vas vármegyei járások közül a jobb harmadba esik. Ennek örülünk, hiszen ez azt jelenti, hogy az emberek többségének van megélhetése, de ettől függetlenül van a városnak ebben feladata. Mert az egy hosszútávú álom, hogy sok munkavállaló a kőszegi foglalkoztatásban dolgozhasson.
Örömteli, hogy bár csökkent létszámmal, de a városüzemeltető kft. továbbra is alkalmaz közfoglalkoztatottakat.
Külön meg kell említeni a nyári diákmunkát, amelyet az önkormányzat számos területen kihasznál: az Ostromnapok, a várszínház lebonyolítását is segítik diákok. Ezekből az együttműködésekből a város is többletforrásra tud szert tenni.

Mivel a napirenddel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal el is fogadnak.


164/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Vas Vármegyei Kormányhivatal Kőszegi Járási Hivatalának Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről szóló tájékoztatóját elfogadja.


A 2/a és 2/b. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló 1/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet valamint a 2024. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi osztályvezető szóbeli kiegészítést tesz. Az önkormányzat 2024. évi költségvetésének III. negyedévi módosításáról van szó, amely a 2024. szeptember 30-i állapotot jelenti. Ezen időpontig mind a képviselő-testület döntéseit, mind a normatív állami finanszírozással kapcsolatos változtatásokat vezették át a rendeleten.
Az önkormányzat költségvetésének bevételi és kiadási oldala is 457.002.945.- Ft-tal növekedett.
A változásokat az 1. információs tábla tartalmazza.
A III. negyedévi teljesítést az előbb ismertetett előirányzatokhoz viszonyították.
A bevételek 79,25%-ban teljesültek, a kiadások 56,38%-on állnak. Utóbbinak az az indoka, hogy vannak olyan beruházások, amelyekre a támogatások megérkeztek ugyan, de még valójában nem kezdődtek el.
Az önkormányzat gazdálkodása stabil: a bevételek kellő fedezetet nyújtanak a kiadásokra.

Hozzászólás:

Takácsné Varga Ágnes a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság véleményét ismerteti. A bizottság mindkét napirendi pontot megtárgyalta és mindkettőt egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a képviselő-testületnek.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester elsőként a rendelettervezetet bocsátja szavazásra.
A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testülete
18/2024. (XI. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló 1/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)
Ezután a képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


165/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2024. III. negyedévi gazdálkodásáról szóló beszámolóját elfogadja.




A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel létrejött halgazdálkodási jog haszonbérletéről szóló szerződésekkel kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirend tárgyalásánál Bálint Péter a Kőszegi Sporthorgász Egyesület elnöke tanácskozási joggal van jelen.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A Csónakázó tó és a Téglagyári tó halászati jogára vonatkozóan az önkormányzat és a Kőszegi Sporthorgász Egyesület között legutóbb 2020. 05. 01. napjától 5 év határozott időre haszonbérleti szerződés jött létre.
2022-ben a képviselő-testület támogatta az egyesület azon szándékát, mely szerint egy TOP Plusz pályázaton indult és melynek tárgya a két tó körüli turisztikai fejlesztések megvalósítása volt.
Az egyesülettől jelzés érkezett arra, hogy a pályázatuk pozitív elbírálásban részesült. A Vas Vármegyei Szövetséggel együtt, konzorciumban benyújtott pályázat támogatásából mintegy 23 millió Ft értékű fejlesztés juthat Kőszegre.
Ennek keretében kívánják megvalósítani az önkormányzati tulajdonú Csónakázó tónál az erózióval sújtott partoldalon 24 db új horgászhely kialakítását, új padok kihelyezését, valamint a Téglagyári tó környezetében esőbeálló és tűzrakóhely kialakítását, továbbá a környezet rendezését.
A pályázat beadásakor a döntés arra is kiterjedt, hogy nyertesség esetén mindkét tóra létrejött halgazdálkodási szerződés felülvizsgálata történjen meg annak érdekében, hogy a projekt fenntartási időszak végéig a tavak használata az egyesület számára biztosított legyen.
Ezért az egyesületnek szüksége van a tulajdonosi nyilatkozaton kívül arra is, hogy az önkormányzat biztosítja a számukra a projekt ideje alatt és az azt követő 5 éves fenntartási időszakban az ingatlanokat, ezért kérik a két szerződés 2030. december 31. napjáig történő meghosszabbítását.
A halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló 2013. évi CII. törvény 22. § (2) bekezdése értelmében a halgazdálkodási jog haszonbérbe adható. Az erre vonatkozó szerződés határozott időtartamra minimum 5, legfeljebb 15 évre köthető, tehát a két tóra vonatkozó szerződések meghosszabbításának jogszabályi akadálya nincs.

Kérdések és hozzászólások:

Gelencsér Attila tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést. A bizottság tagjai kérdéseket tettek fel, majd kiemelték a horgász egyesület példaértékű munkáját, végül a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlották.

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta az előterjesztést és – szintén egyhangúlag – a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Bányai-Németh Gábor a városfejlesztési bizottság ülésén kérdésként feltette, hogy ez a haszonbérleti szerződés forintosítva mekkora értéket. képvisel. Elnök úr számításai szerint – óvatos becslés alapján is – 3,9 millió Ft összeget tesz ki.
Megállapítható, – és ezt kéri jegyzőkönyvben is rögzíteni – hogy ez a város kiadása lenne (pld. munkabérben és egyebekben), ezért ez a haszonbérleti szerződés ekkora megtakarítást jelent a városnak.

Básthy Béla megjegyzi: nagyon régóta működik együtt a város a horgász egyesülettel, remélhetőleg az előnyök kölcsönösek.
Ha jól emlékszik, az egyesület ebben az évben 400 ezer Ft-ot kapott közvetlenül a várostól, továbbá vannak egyéb bevételei is: horgászjegyekből, horgászegyesületek finanszírozásából stb.) Ezek a bevételek elég jelentősek, így stabil működést biztosíthatnak az egyesület számára.
Köszönet illeti a városüzemeltető kft. igazgatóját, Eső Attilát is, hiszen azokon az „akciós” hétvégéken, amikor az egyesületben mindenki dolgozik, a cég egyeztetett mértékben és módon gépekkel segíti a munkát. Örömmel tölti el, hogy kialakult a jó gyakorlat a városüzemeltető kft. és a horgász egyesület között, remélhetőleg ez továbbra is folytatódni fog.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a napirend tárgyalását, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


166/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a kőszegi Téglagyári tó (Hrsz.: 0115) és a kőszegi Csónakázó tó (Hrsz.: 1112/3) halgazdálkodására vonatkozó, Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Sporthorgász Egyesület között módosításokkal egységes szerkezetben foglalt halgazdálkodási jog haszonbérletéről szóló szerződéseket a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és egyben felhatalmazza a polgármestert a szerződések és egyéb nyilatkozatok aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata, valamint Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod, Peresznye Községek Önkormányzatai között létrejött köznevelési szerződésekkel, valamint feladatellátási szerződéssel kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde a 2024/2025-ös nevelési évben 18 csoporttal működik. Ebből 2 óvodai csoport a Horvátzsidányi Tagóvodában, 1 csoport pedig a peresznyei telephelyen működik. A közneveléssel kapcsolatos feladatokat köznevelési szerződések útján látjuk el, melyekre 2027. augusztus 31. napjáig kötöttünk szerződést az érintett önkormányzatokkal.
Fontos tudni, hogy a pedagógusok bérét az állam finanszírozza, azonban a teljes bérek finanszírozása csak akkor érhető el Kőszeg számára, ha az óvodai csoportok megfelelő telítettséggel működnek, azaz annál nagyobb normatív támogatást kapunk és itt az intézmény egészét kell nézni.
Pénzügyi osztályvezető asszony készített egy kimutatást, amelyből megállapítható, hogy a Horvátzsidányban működő 2 csoport, valamint a peresznyei telephelyen működő 1 csoport alacsony gyermeklétszáma sajnos kedvezőtlenül érinti Kőszeg Város Önkormányzatának pedagógus bérekre kapott finanszírozását.
A fenti 3 csoporttal a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde tényleges pedagógus létszáma 36 fő, melyből 34,9 fő pedagógus után kapjuk a finanszírozást. Amennyiben ez a 3 csoport nem működne, a tényleges pedagóguslétszám 30 fő lenne, melyből 30,3 fő bére kerülne finanszírozásra.
Ki kell emelni, hogy egy fő pedagógus bérének támogatása 8. 372. 000,- Ft évente, tehát ezt az összeget szükséges Kőszeg Város Önkormányzatának hozzátenni a bérek finanszírozásához.
A fenti számok alapján született meg az a javaslat, a Kőszeg és az érintett települések közötti köznevelési szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetéséről.
Erre a jogszabályok alapján 2025. augusztus 1-től lenne lehetőség, tehát a következő nevelési évtől. Amennyiben a képviselő-testület, hogy kezdeményezi ezeknek a szerződéseknek a megszüntetését és ha a kistelepülések szeretnének önálló óvodát létrehozni, akkor arra vonatkozóan 2025. május 31-ig kell a döntésüket meghozni.
Ha pedig más településhez szeretnének csatlakozni, akkor arról 2025. februárig kell döntést hozniuk.
Mivel a zsidányi tagóvodához bölcsőde is tartozik, a két köznevelési szerződés megszüntetése mellett a bölcsődei ellátásra vonatkozó feladat ellátási szerződést is fel kellene mondani.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megvitatta az előterjesztést.
Kérdésként merült fel, hogy a települések tudják-e vállalni az óvodai csoportok további fenntartását? Erre azt a választ kapták, ezt majd nekik kell eldönteni, melyik megoldást választják.
Mivel Kőszeg Város Önkormányzatának a jelenlegi helyzet negatív finanszírozást jelent, a bizottság 5 igen, 1 nem szavazattal támogatta a határozati javaslatokba foglalt döntések meghozatalát.

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy pénzügyi bizottságnak ugyanez volt a véleménye: 8 igen, 1 nem szavazattal elfogadásra javasolják a határozati javaslatokat.

Galambos Bencének továbbra is az a két kérdése, amelyet a bizottsági ülésen feltett, de ott megnyugtató választ nem kapott rá.
Történt-e esetleges tárgyalás vagy egyeztetés az érinett önkormányzatokkal arra vonatkozóan, mielőtt a határozati javaslatokban szereplő megállapodásokat Kőszeg közös megegyezéssel meg kívánja szüntetni? Lehetséges lenne-e a csoportok összevonása?
Érintheti-e ez az előterjesztés úgy a zsidányi és peresznyei tagóvodákat, hogy a gyermekek egyáltalán tudnak-e majd óvodába járni az érintett településeken?

Dr. Dömötör Ramóna szerint a bizottsági ülésen is elhangzott: a települések tudnak erről a kezdeményezésről, Horvátzsidánnyal volt egyeztetés, várják is a döntést.
Óvodai csoport összevonásáról nem volt szó, mert azt a Horvátzsidányi Tagóvoda tudatosan kérte, hogy ott két csoport működjön. Ha pedagógus állás megszüntetése kerülne szóba, az nem Kőszeg Város Önkormányzatának a feladata kell, hogy legyen.
Az óvodai köznevelési feladat Horvátzsidány kötelezettsége. Azt, hogy ők ezt helyben fogják ellátni vagy sem, azt nekik kell megoldani. Ezért Kőszeg nem tud és nem is akar felelősséget vállalni. Az egyeztetés alapján úgy tűnik, hogy maguk fogják ellátni.

Kövesdi Gáborné kiemeli: senki nem kerülne hátrányos helyzetbe a térségben. Jelenleg 2 csoporttal működik a zsidányi tagóvoda, mert a hely is, meg a személyi feltételek is ehhez adottak, de le is lehetne redukálni. Van erre tehát mozgásterük mindenképpen. Sajnos a gyermeklétszám általánosságban csökkenni fog.
A horvát nemzetiség Horvátzsidányban és Peresznyén is nagyon összetartó közösség, biztosan támogatni fogják az óvoda további működését.

Básthy Béla is biztos benne, hogy minden gyermek el lesz látva továbbra is, hiszen ez garantálható mind a létszámok, mind a kapacitás szempontjából, továbbá a Horvátzsidányi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó intézményrendszert tekintve is.
Korábban volt már véleményeltérés a két hivatal között arról, hogy – pénzügyi szempontból – hány csoporttal, hogyan célszerű ellátni az óvodai feladatokat
Az érintett települések mindegyike valóban nemzetiségi település is, így az oktatási szempontok is megjelennek a rendszerben, amit ők kiválóan tudnak kezelni is.
Végül is mindez – a számokat látva – az idei költségvetés összeállításakor merült fel, amikor Kőszegfalván egy második csoport indítását határoztuk el.
Az nem tiszte Kőszegnek, hogy a nem kőszegi, 2 telephelyen milyen csoportbontásban és létszámmal lehet ellátni ezt a feladatot. Ahogy főigazgató asszony is jelezte voltak véleményeltérések – még az intézményen belül is – mert valójában 1+1 csoporttal is meg lehetne oldani az óvodai ellátást.
Ha tényleg úgy gondolják az érintett települések, hogy megengedhetik maguknak, akkor ennek mi nem akarunk akadálya lenni, de Kőszegnek azt kell mondania, hogy a saját rendszerünket a saját érdekeinknek megfelelően képviseljük.
Voltak egyeztetések, de nem futott le mindegyik: hosszadalmas ez a folyamat, már a jogszabályok miatt is.
Az óvodavezetésnek sem mindegy, hogy mennyit kell kijárni a telephelyek és a város között. Ha minden pontot sikerül tisztázni, akkor jövő év őszétől lenne más fenntartója a zsidányi és a peresznyei óvodáknak.
És még egy szempont: Peresznyén polgármester váltás is volt, azaz a 4 településen bizonyára újra kell a tárgyalásokat kezdeni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a három határozati javaslatot.

Elsőként a képviselők 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:

167/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja Kőszeg Város Polgármesterének, hogy kezdeményezze a Kőszeg Város Önkormányzata és Horvátzsidány, Kiszsidány és Ólmod Községek Önkormányzata között 2022. május 31-én létrejött és 2024. április 1-től módosított köznevelési szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését 2025. augusztus 31. napjával, felkéri továbbá, hogy ezen szándékáról valamennyi érintett Önkormányzatot értesítse.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2024. december 31.


Ezt követően a képviselő-testület 12 igen szavazattal a következő határozatot hagyja jóvá.


168/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja Kőszeg Város Polgármesterének, hogy a Kőszeg Város Önkormányzata és Peresznye Község Önkormányzata között 2022. május 31-én létrejött és 2024. április 1-től módosított köznevelési szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését 2025. augusztus 31. napjával, felkéri továbbá, hogy ezen szándékáról valamennyi érintett Önkormányzatot értesítse.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2024. december 31.


Végül 12 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


169/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja Kőszeg Város Polgármesterének, hogy a Kőszeg Város Önkormányzata és Horvátzsidány, Kiszsidány, Ólmod és Peresznye Községek között 2022. május 12-én létrejött és 2024. április 1-től módosított feladatellátási szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését 2025. augusztus 31. napjával, felkéri továbbá, hogy ezen szándékáról valamennyi érintett Önkormányzatot értesítse.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2024. december 31.


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A MEDIOCRITAS Humán Kft. felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladatellátási szerződés módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. Dr. Prugberger-Németh Lilla a Kőszeg 4. számú felnőtt körzetének háziorvosa anyai teendői miatt eddig részben maga, részben pedig helyettese látta el a rendelést. A helyettesítéséről magának kellett gondoskodnia, amit meg is tett, mert távollétében dr. Erős Éva Mirandella helyettesítette.
A háziorvos most megkereste az önkormányzatot azzal, hogy visszatérne a körzetbe, ezzel párhuzamosan jelezte, hogy fél órával kevesebb rendelési időt szeretne tartani.
Dr. Prugberger-Németh Lilla hétfő, szerda és pénteki napokon rendelne, kedden és csütörtökön továbbra is helyettesítőként dr. Erős Éva Mirandella.
A vonatkozó jogszabályok alapján a folyamatos ellátás keretében a háziorvosnak hetente legkevesebb 15 órát, de munkanapokon naponta legkevesebb 2 órát kell rendelnie. Ezen előírásnak a háziorvos a változtatás követően is megfelelne.
Ezt foglalták bele a feladatellátási szerződésbe, amit a határozati javaslat tartalmaz.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést.
Észrevételezték, hogy a háziorvos az eddigi 19 óra helyett 18,5 órát fog rendelni. A határozati javaslatot viszont egyhangúlag elfogadásra ajánlották.

Takácsné Varga Ágnes a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti. Bár a bizottság is egyhangúlag elfogadásra ajánlotta az előterjesztést, megjegyezték: bár megértik a doktornő indokait, de a betegek számára a változtatás azt jelenti, hogy a rendelési idő csökkenni fog, ami nem igazán jó.

Básthy Béla is teljesen egyetért azzal, hogy az önkormányzat és a háziorvosok között van egy elvarratlan szál, ami a rendelési időt jelenti. Ezt még tavaly az új ügyeleti rendszer bevezetésekor Csiki István képviselő vetette fel, ugyanis 16 óra után nem tudnak a kőszegiek orvoshoz menni, csak az ügyeletre.
Ezt a szerinte is jogos felvetést ő folyamatosan felhozza a háziorvosok számára, akárhányszor találkozik velük.
Fájlaljuk is ezt, de az önkormányzat lehetőségei korlátozottak ennek megváltoztatásában. Minden háziorvosi rendelésben kellene lennie legalább egy órának egy héten, amikor a betegek a normát munkaidő után tudnák felkeresni a háziorvosukat. Az önkormányzat továbbra is ezt szeretné elérni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a napirend tárgyalását és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


170/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2024. december 1-i hatállyal a közte és a MEDIOCRITAS Humán Kft. között létrejött, módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt feladat-ellátási szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A város környezeti állapotáról szóló jelentés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli előterjesztésében elmondja, hogy minden évben elkészítik a képviselő-testület számára a környezeti állapotról szóló jelentést, amit később a lakossággal is ismertetni kell.
Az anyag előkészítése során, a törvény által érintett területeket vették számba. Többszereplős ez a jelentés, hiszen számos helyről kértek segítséget az anyag összeállításához.
Külön nem emelne ki egy területet sem, ha kérdés van, arra szívesen válaszol.

Kérdések és hozzászólások:

Gelencsér Attila elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság a téma nagysága és összetettsége miatt hosszasan tárgyalta ezt a napirendi pontot. A letöbb hozzászólás a szemétügyekben, lomtalanítás problémáival, a játszóterek ellenőrzésével a téli sózással és a fakivágásokkal kapcsolatban hangzott el.
A sok kérdésre választ kaptak, ezután a bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a határozati javaslatot.

Básthy Béla hozzáfűzi: a vezetői értekezleteken is megfelelő – talán a legnagyobb – súllyal foglalkoznak a városüzemeltetési kft.-vel, mert a környezeti állapot érinti az ő munkájukat is. Legyen az a folyékony hulladék szállítás, a lomtalanítás problémái, csapadékcsatornák állapota vagy a fűnyírás.

Kövesdi Andrea szerint a bizottsági ülésen is szóba került a Rohonci út 44. alatti társasház körüli szelektív gyűjtősziget megszűntetése. Ahogyan ezt a hivatal munkatársai már nyilván tudják, ez már azóta fel lett számolva. Ez egy olyan neuralgikus pont volt a lakótelepen, amely nem feltétlenül szolgálta az ott lakókat. Köszöni az intézkedést.

Básthy Béla információi szerint holnapra a nem szelektív hulladék is el fog kerülni. Mindkét probléma a lomtalanítással összefüggésben alakult ki.

Terplán Zoltán a Rákóczi úton lévő rengeteg hársfa esztétikus megmetszése miatt kérne segítséget. Sajnos a viharok esetén rengeteg gally, levél lehullik a fákról, amelyek eltömítik a lefolyókat. Sokan jelezték neki ezt a problémát és sokan megköszönnék az érdeklődést.

Fekete-Pataki Edit arra hívja fel a figyelmet, hogy nem mindig kell a városüzemeltető kft. felel mindenért. A lakóknak is vannak bizonyos kötelezettségei: pld. a havat az ingatlanhasználónak kell eltakarítani a házuk előtti járdáról, a vendégjárdát ők kötelesek állandó jelleggel úgy gondozni, hogy ott a talaj elegyengetett és gazmentes, esztétikus állapotban legyen tartva.
Van e tárgykörben egy önkormányzati rendelet is. Kéri, hogy legyen a lakosság figyelme erre felhívva, ne csak mindent a városüzemeltető kft.-től várjanak.

Németh Ildikó szerint a közterület-felügyelő fel szokta hívni az ingatlanhasználók figyelmét erre, pld. hóeltakarítás idején is.

Básthy Béla javasolja, hogy akár már a december havi Kőszeg és Vidékében meg is jelenhetnének a rendeletből levezett, fontos és praktikus információk. Valóban nincs mindenki ezzel tisztában. Mindez a téli hóeltakarítás időszaka előtt is jól jöhet.

Fekete-Pataki Edit csatlakozik polgármester úr javaslatához. Sőt, mivel a kőszegi újság online is megjelenik és ott nincsenek oldalszám korlátok sem, annak a mellékletében akár a rendelet teljes tartalmát is le lehetne közölni. Kéri, hogy az osztály jelezze ezt a főszerkesztő felé.

Giczy Józsefnek a légszennyezéssel kapcsolatban lenne észrevétele, kérése. Főleg a téli fűtési időszakban évek óta probléma ez és nem hatékony az ellenőrzése sem.
Az anyagban olvasható, hogy a szabálytalan tüzeléssel kapcsolatban eddig két panaszbejelentés történt, de bírság kiszabására nem került sor. Véleménye szerint ennél jóval több szabálytalan fűtést érzékelni a városban, ha bárki végigsétál a késő délután a városban. Fel lehet-e lépni ezen komoly légszennyezés ellen?
Történte-e a város levegő minőségére vonatkozó bármilyen felmérés?

Németh Ildikó elmondja, hogy a légszennyezés elleni védelem a Kőszegi Járási Hivatal hatáskörébe tartozik. Amikor ezt az anyagot összeállították, akkor ők ezt a két esetet jelezték, amit nyilván bejelentés alapján kaptak és végezték el a helyszíni bejárást.
A város légszennyezésére vonatkozó vizsgálat nem történt.

Básthy Béla egyetért képviselő úr által elmondottakkal, bár azért vannak előremutató változások.
Mindez éppen most jutott eszébe, amikor néhány napja irodát nyitott Kőszeg városában a SinusFair cégcsoport a piac mellett, a Kossuth L. u. 3. alatt. Ő jóleső érzéssel nyugtázta a jelenlegi helyzetet, mert bizony ott korábban olyan füst volt, amit ma már nem szeretnénk megtapasztalni a belváros közepén. Az előző polgármester úrnak, Huber Lászlónak szívügye volt az, hogy a városmajorban lévő tüzelőtárolók felszámolásra kerüljenek, hiszen ott tényleg égettek mindent. Végül sikerült elérni, hogy a városmajorban lévő önkormányzati lakások áttértek távhőfűtésre.
Ami szigorítást az önkormányzat meg tudott tenni, azt megtett. Jelenleg égetni csak a szőlőültetvényeken keletkező elszáradt szőlővesszőket lehet.
A többi önkormányzati bérlakásoknál is – ahol lehetett – megléptük a felújításokat és gázfűtés lett bevezetve. A bérlakások cseréjénél is gondolnak erre.
Ennek ellenére sajnos a belvárosnak fájó módon továbbra is nagy terhe a légszennyezés, mert az ottani lakások csupán egy része van távhőre van rákötve, a másik része meg még hagyományos tüzelésű, mivel nincs gázfűtés.
De a TESCO mellett is látni olyan épületet, amelynek a kéményén komoly füst jön ki. Mindig bejelentjük a járási hivatal felé a tapasztalt légszennyezést, de nekik is korlátozott eszközeik vannak erre adott esetben.
Az önkormányzat szociális tüzifa akciójának is az az egyik indoka, hogy lehetőleg ne mindenféle anyagot égessen el az, akinek nincs pénze tüzifára. De ezt egyébként sajnos nemcsak a szociálisan rászoruló emberek teszik meg. Így az erre vonatkozó kultúra fejlesztésére is szükség lenne.

Csiki István visszatér az illegális hulladék lerakásra. A Pék utcában lévő hulladék gyűjtő körüli terület bekamerázása után jelentősen visszaszorult, pedig ez korábban többször volt kritika tárgya. A szelektív szigetekkel kapcsolatban is elképzelések folynak erről.
A gyűjtőpontos lomtalanításnak – amely az STKH felelőssége – ő nem nagyon híve. Sajnos gyakran olyan lomok is kikerülnek ezekre a pontokra, amit nem szabadna kitenni, pld. elektronikai hulladékot. A másik dolog pedig az, hogy ha már valaki elviszi a lomot a házától ezekig a pontokig, annyi erővel már elvihetné a szeméttelepre is és akkor lomilottót is kaphatna érte. Ezért ő továbbra is mindenkit arra biztat, hogy ne tegye le ezekre a gyűjtőpontokra.
További problémát jelent a közterülten parkoló autók témája. Ezt is már többször is jelezte, ezúton is kéri az intézkedést, mert ez nagyon zavaró lehet. Nemcsak 1-2, hanem adott esetben 7-8 autóval is úgy állnak meg bizonyos helyeken (pld. a Hunyadi út felső részére gondol), hogy az nemcsak a hóeltakarítást, de még a közlekedést is akadályozza.

Básthy Béla tisztázza: a gyűjtőpontos lomtalanításnak az az alapvető oka, hogy pld. a Királyvölgyben lévő szűk utcákat az STKH Kft. nem tudja a lomtalanításra használt gépjárművekkel megközelíteni.
Egyébként az önkormányzatnak régi vágya a lomtalanítás módjában az un. „házhoz menő” lomtalanítás, amely jelzés után a szolgáltató házhoz megy a lomokért, azokat nem kellene kirakni az utcára. Eddig ennek bevezetésre nem tudták rávenni az STKH Kft. pedig a törvény is megengedi ezt a lehetőséget.
A kamerázásra mintegy bruttó 5 millió Ft-ot sikerült költeni pályázatból. De ezeket a jövőben működtetni is kell.
Azt szeretnénk elérni – és ebben számítunk az üzletekre – hogy a nem visszaváltható csomagolóanyagok elhelyezésére szolgáló edényzetet helyezzenek ki a közelükben. Mert a lakossági tudatformálás és a visszaadási rendszer fejlesztése segíthet csak a megoldásban.
Ő mindig is azon az állásponton volt, hogy a szemétnek – semmilyen formában – nem a közterületen a helye. Sokat elértünk ezen a téren. Számos helyen megszüntettük a szelektív gyűjtőszigetekkel járó áldatlan állapotokat (Spar üzletnél, a Hunyadi úton, a Kórház utcában, a Kiss János utcában és a Rohonci úton), de van ahova meg kihelyeztük ilyen szigetet (a lakótelepi posta épület mögé).
A tudatformálás jegyében vezettük be a lomilottót is: azaz amit megvásárolunk, annak az el nem fogyasztható részében is van felelősségünk.

Kövesdi Andrea visszatér a lakosság tájékoztatásához. Mivel a hulladékgyűjtés és elhelyezés nagyon erős pontja az ilyen beszámolóknak kéri, hogy ismét tájékoztassuk a lakosságot a szükséges információkról: mit, hova lehet elhelyezni, nyitvatartási időkről stb.
Tudja, hogy ez már sokszor megtörtént, de még nem elégszer. A honlapon biztosan minden elérhető, de pld. a Kőszeg és Vidékében is jó lenne ezt kiemelni.

Németh Ildikó válaszában tisztázza: amikor megkapjuk a szolgáltatótól a következő évre vonatkozó szállítási naptárat, akkor az teljes terjedelmében megjelenik a lapban, továbbá az adott hónapban is megjelennek – természetesen nem olyan terjedelemben – a szemétszállítás időpontjai.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a napirend tárgyalását.
Megköszöni a városüzemeltető kft.-nek és a városüzemeltető osztálynak a Kőszeg város környezeti állapota fejlesztésében végzett tevékenységét, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


171/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról - 2024” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A Posztógyár utcai ivóvízhálózat kiépítésével kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A Posztógyár utcában a vezetékes ivóvíz hálózat még nem áll rendelkezésre, ezért az ingatlantulajdonosok hálózatbővítési kéréssel fordultak az önkormányzathoz azzal, hogy ennek kivitelezési munkáiban szeretnének együttműködni a várossal.
Az utca ivóvízhálózat bővítés kivitelezési munkáira 2020. évben az önkormányzat megbízásából készült már engedélyes terv, azonban a rendszer kiépítése forráshiány miatt nem valósult meg és időközben a vízjogi engedély is lejárt.
A Posztógyár utca tulajdonosai közül 17 érintett a közterületen kiépülő hálózat fejlesztésében.
A vízhálózat kiépítésnek becsült költsége közel bruttó 9,5 M Ft, amelyből az utca lakói 5 440 000 Ft (~320 000 Ft/ingatlan) összeget fizetnének be. A fennmaradó 4.568.000 Ft-ot kellene az önkormányzatnak biztosítania. Ez természetesen csak a gerinchálózat kiépítését jelenti. Amennyiben ez a képviselő-testület részéről pozitív elbírálásban részesül, a bekötéseket az ingatlan tulajdonosoknak kell állni.
A tervező kérésükre megbontotta a fejleszteni kívánt szakaszt olyan tekintetben, hogy az önkormányzat által a későbbiekben beépíteni kívánt Pogányi út mentén lévő, ún. V. ütem területe a rendszer kiépítésével tovább bővíthető legyen.
Kéri, hogy a képviselő-testület biztosítja a beruházás megvalósításához a határozati javaslatban szereplő összeget.

Kérdések és hozzászólások:

Gelencsér Attila tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Takácsné Varga Ágnes szerint a pénzügyi bizottság ülésén voltak kérdések, de azokra a bizottság tagjai megnyugtató választ kaptak, így a bizottságuk is elfogadásra ajánlotta a határozati javaslatot.

Galambos Bence szerint ki kell jelenteni, hogy hálásak lehetünk a Posztógyár utca lakóinak a közel 5 és fél millió Ft hozzájárulásért.
Az előterjesztés szerint maximum 4,5 millió Ft az az összeg, amivel a város hozzá tud járulni a fejlesztéshez. Mi történik akkor, ha előre nem kalkulált költségek merülnek fel? Mert ha azt a lakóknak kellene megfizetniük, az nem lenne korrekt a felajánlásuk után.

Németh Ildikó tisztázza: elsőként az ajánlatokat kérik be és ha a tervezettnél magasabb összeggel kellene számolni, felveszik a kapcsolatot az ingatlantulajdonosokkal. Ha ők a különbözetet nem tudják vállalni, akkor nyilván újra a képviselő-testület elé kerülne a vízvezeték kiépítésének az ügye.

Básthy Béla egy eltérő megközelítésre hívja fel a figyelmet. A Posztógyár utcai lakók részéről ez nem felajánlás! Ugyanis ez a helyzet az új lakóterületeket létrehozó földterület használat megváltozásából ered, ami az ingatlan tulajdonosoknak a döntésének a következménye.
Fontos látni, hogy az új lakóterületek kialakításánál az önkormányzatnak szabályozó szerepe van. (Mindez független attól, hogy a közmű kiviteli terveket a város finanszírozza.) A cél az, hogy olyan keresztmetszetű és típusú infrastruktúra kerüljön kiépítésre, amely a város „szövetébe” illeszti az új lakóterületeket.
Jegyző úr szombathelyi lakosként megerősítheti őt abban, hogy a Kőszegnél sokkal jobb anyagi helyzetben lévő önkormányzatok is ezt tényként közlik az ingatlan fejlesztőkkel.
Láttunk már nem egyszer olyan példákat, amikor egy adott ingatlannak az értékesítője megkapta a pénzét, aztán ráhagyta a vevőre meg az önkormányzatra a közművek kiépítésnek a terhét azzal, hogy „egyezzenek meg egymással, mi fog történni”. Ez nem korrekt eljárás és ezt más városokban sem vállalják át.
Ezért van az, hogy ahol az önkormányzat alakított ki telkeket és közművekkel ellátta (pld. az újonnan elnevezett Zrínyi Miklós utcában az új mentőállomás közelében), ott azok árán ez meg is látszik, mert 20-25 millió Ft-ba kerülnek. De itt a Posztógyár utcában ez nem felajánlás a lakók részéről, hanem a saját célra vagy továbbértékesítésre szánt ingatlanok továbbfejlesztése és ez az önkormányzattal közös érdek. A nehézség akkor jelentkezik, ha a lakók egy része szeretné a fejlesztést, a másik meg nem.
Volt olyan eset is, amikor az ilyen közműfejlesztéseket előfinanszírozta a város, pld. az Erdő utcában vagy a Sörgyár utcában – de kikötötte azt, hogy rácsatlakozás után az önkormányzat kapja vissza a pénzét, amibe az került.
Az önkormányzat tehát partner tud lenni ebben is. Egyébként a Posztógyár utcában eddig is megoldották a vízellátást, de az a módszer már tarthatatlanná vált. A város pedig ezzel a lépéssel közebb hozza a Pogányi út közelében lévő terület fejlesztési lehetőségét is.
Összességében ez tehát egy rendezni való történet, amely az önkormányzat részéről is gesztus értékű.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal el is fogadnak.

172/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat:

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Posztógyár utca közterületen kiépülő ivóvízvezeték gerinchálózat kivitelezési munkálatainak legfeljebb bruttó 9,5 M Ft értékben történő elvégzését, amennyiben a Posztógyár utca ivóvízhálózat bővítésben érintett lakói együtt, mindösszesen bruttó 5 440 000 Forint fejlesztési hozzájárulást megfizetnek az Önkormányzat részére. A Képviselő-testület egyben felhatalmazza a Polgármestert az erről szóló, az önkormányzat ügyvédje által készített megállapodás és kapcsolódó kivitelezői szerződés aláírására.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2024. évi költségvetésének Bevételi oldalát 5 440 000 Ft-tal megemeli, a Kiadási oldal Beruházási előirányzatát az 1. pontban létrejött megállapodásban rögzített összegből 3 420 315 Ft-tal, a Kiadási oldal dologi előirányzatát az 1. pontban rögzített összegből 2 019 685 Ft-tal megemeli.

3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2024. évi költségvetés Kiadások 5. melléklet I. Beruházás 3. sor közműfejlesztési keretösszeg sorának terhére a megállapodásban rögzített összegen felül - legfeljebb 4 568 000 Ft összegig- biztosítja a beruházás megvalósításához szükséges pénzügyi forrást.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 8. napirendi pont tárgyalása:

A hivatal és intézmények között létrejött, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodások módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina osztályvezető szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy technikai módosításról van szó.
Az Áht. végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII.31.) Korm. rendelet értelmében a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervnek a jogszabályokban előírt feladatok elvégzése érdekében munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét tartalmazó megállapodást kellett kötni. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ, valamint a Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár a kijelölt költségvetési szervvel, azaz a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal kötött megállapodást, amelyet a képviselő-testület, mint irányító szerv hagyott jóvá. E két intézmény esetében névváltozás történt, ezért ezt kell csupán átvezetni a két megállapodásban.
Hozzászólás:

Takácsné Varga Ágnes jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a képviselő-testület további kérdés, hozzászólás nélkül az alábbi határozatot hozza:

173/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 170/2019.(IX.26.) számú határozatával jóváhagyott, valamint a 45/2021.(III.11.) számú határozatával módosított a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal és a Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár között létrejött munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodás módosítását – melyben az Intézmény nevének megváltoztatása miatt a „Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár” szövegrész helyébe a „Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár” szöveg lép – jóváhagyja.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: azonnal.


Ezt követően a képviselők szintén 12 igen szavazattal a következő határozatot hozzák:


174/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 173/2019. (IX. 26.) számú határozatával jóváhagyott, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal és a Kőszegi Szociális Gondozási Központ között létrejött munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodás módosítását – melyben az Intézmény nevének megváltoztatása miatt a „Kőszegi Szociális Gondozási Központ” szövegrész helyébe a „Kőszegi Család és Gyermekvédelmi Központ” szöveg lép – jóváhagyja.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: azonnal.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ 2024. évi költségvetési előirányzat módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina osztályvezető szóbeli kiegészítést tesz. A Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központban 2024. évben két ellátásában is feladat-megszüntetés történt.
A hajléktalanok átmeneti szállása 2024.04.30. napjával szűnt meg, az Idősek Otthona valamint a Kőszegi idősek klubja pedig 2024. 07.01-től más fenntartóhoz került.
E két feladatra a normatív állami támogatást utólag lehetett csak lemondani májusban és októberben. Az így kimutatott előirányzat csökkenés összege 18 555 620 Ft, mely összeggel Kőszeg Város Önkormányzata költségvetését is csökkenteni kell, továbbá az intézmény költségvetését is, mind a bevételi, mind a kiadási oldalon.

Hozzászólás:

Takácsné Varga Ágnes jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és mindkét határozati javaslatot a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlották.

A polgármester elsőként az I. határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.


175/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetésének Központi Irányítószervi támogatás kiadások előirányzatát 18 555 620 Ft-tal csökkenti.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


Ezt követően a képviselők szintén 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hagyják jóvá:

176/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ 2024. évi intézményi költségvetésében a Központi, irányító szervi támogatás bevételi előirányzatát 18 555 620 Ft-tal csökkenti és a Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ kiadási személyi előirányzatát 4 480 570 Ft-tal csökkenti, a kiadási munkáltatót terhelő járulékok előirányzatát 582 474 Ft-tal csökkenti, valamint a kiadási dologi előirányzatát 13 492 576 Ft-tal csökkenti.

Felelős: Raposa Helga intézményvezető.
Határidő: azonnal.


A 10. napirendi pont tárgyalása:

A 2025. évi ellenőrzési terv tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor jegyző tájékozatja a képviselő-testületet arról, hogy az Mötv. értelmében a jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, a belső ellenőrzés működtetéséről gondoskodni.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban a belső ellenőrzést nem házon belül köztisztviselőt alkalmazva, hanem a jogszabályokban előírt szigorú képesítési végzettséggel rendelkező külső vállalkozó segítségével oldja meg.
Az éves ellenőrzési tervet a képviselő-testületnek kell jóváhagynia, minden év december 31-ig.
2025. évre 3 ellenőrzést célzott meg, ezek a következők:
1) A pénzügyi osztályt tekintve a gazdálkodási jogkörök szabályszerű alkalmazása a gyakorlatban,
2) a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal integritás és belső kontrollrendszerének ellenőrzése, valamint
3) a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltárban szintén az integritás és belső kontrollrendszerének ellenőrzése.
Kéri a képviselő-testülettől a 2025. évi belső ellenőrzési terv jóváhagyását.

Hozzászólás:

Takácsné Varga Ágnes jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta a belső ellenőrzési tervet és azt a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

177/2024. (XI. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2025. évi ellenőrzési tervet a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos.


Képviselői közérdekű kérések, javaslatok és felvetések:

Fekete-Pataki Edit felhívja a figyelmet arra, hogy a város honlapján több helyen is elévült adatok láthatók, kéri ezeket frissíteni, cserélni.

Terplán Zoltánt a gimnázium előtti parkoló miatt keresték meg. Az a kérés, hogy munkaidő alatt (reggel 7-től 17 óráig) csak kizárólag az intézmény használatában lehessen a parkoló, tehát csak a tanárok és az ott dolgozók vehessék igénybe. A diákok számára a kollégium előtt van parkolási lehetőség. Hétvégén és iskolai szünetekben pedig továbbra is bárki parkolhat a gimnázium előtt.

Básthy Béla jelzi, hogy a parkolási rendelet módosítása a képviselő-testület decemberi ülésére lesz előterjesztve, már készül a rendelettervezet. Igazgató úr kéréséről természetesen ő is ismeri.
Tájékoztatja a képviselőket, hogy a Kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete megrendezi a 10. Nemzetközi Kraft Konferenciát, melynek címe: Az együttműködés új dimenziói. A háromnapos rendezvényre 2024. december 2-4- én kerül sor Kőszegen.
Kicsit visszatér a Királyi Városnapra. ismét köszöni a városi kitüntetésre érkezett javaslatokat, jó helyre került mindegyik. Számos „Jó tanuló, jó sportoló” Díj került kiosztásra ezért felmerült az is, hogy tovább kell dolgozni az erre vonatkozó a szabályzat felülvizsgálatán.

Ezúton is köszöni a Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltárnak az "Időfürkész" - Királynapi vetélkedő ötletét, megszervezését és megvalósítását. Az egész országból érkeztek ide általános és középiskolás csapatok, jól sikerült program volt.

December 1-jén az első gyertyagyújtással megkezdődik az advent időszaka. Kőszegfalván 4 órakor, Kőszegen fél 6 órakor gyújtjuk meg az első gyertyát. A polgármester mindenkinek szép adventet kívánva, 10.45 órakor bezárja a képviselő-testület ülésének nyilvános részét, majd a képviselők zárt ülés keretében folytatják a munkát.


Kelt, mint az első oldalon.




Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester