2010. Április 29., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2009. évi gazdálkodásáról szóló beszámoló, a zárszámadásról szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
2. - A lakáscélú helyi támogatásokról szóló 26/2003. (XII. 9.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Az egészségügyi alapellátásról és körzeteinek kialakításáról szóló 16/2006. (V. 8.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
5. - A Budaker Gusztáv Zeneiskolában fizetendő térítési díjakról szóló 17/1994. (IX. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - A helyi adókról szóló 19/1993. (XII. 19.) önkormányzati rendelet módosítása.
7. - Beszámoló a 2009. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról, valamint a kistérségi társulás keretében végzett ellenőrzésekről.
8. - A közoktatási intézmények alapító okiratának módosítása.
9. - A Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása.
10. - Az önkormányzati bevételek növelésére tett intézkedések eredményei.
11. - Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött szerződés felülvizsgálata.
12. - A Kőszeg-Lukácsházi víztározó hasznosításával kapcsolatos döntés meghozatala.
13. - Ingatlan vásárlás az Alpannónia projekthez.
14. - A Béri Balog Ádám Általános Iskola felújítási pályázatához hozzájárulás, önerő biztosítása.
15. - Beszámoló a kőszegi régi hulladéklerakó rekultivációs projekt lezárásáról.
16. - Tájékoztató a Városüzemeltető Kht. átalakulásával kapcsolatos fejleményekről.
17. - A Kőszegi Önkéntes Tűzoltóság pályázata. (rendkívüli előterjesztés az SZMSZ 33. §-a alapján)
18. - Az üresen álló ingatlanok licites értékesítése.
19. - Egy mappában a 2010. április 29-i képviselő-testületi ülés anyagai.
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
2. napirendi pont:
A lakáscélú helyi támogatásokról szóló 26/2003. (XII. 9.) önkormányzati rendelet módosítása.

Tisztelt Képviselő-testület!

Döntésüknek megfelelően áttekintettem a lakáscélú helyi támogatásokról szóló 26/2003. (XII.9.) önkormányzati rendeletet (1. számú melléklet), mely az első lakáshoz jutók támogatásáról rendelkezik.

A felülvizsgálat alapján a következő módosításokat javasolom a rendeletben:

Részletes indokolás

1. §-hoz

A rendelet bevezető részében a rendeletalkotásra felhatalmazó két jogszabály közül az egyik esetében (lakástörvény) pontosítani szükséges a hivatkozási helyet, a másikat (lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet) pedig hatályon kívül kell helyezni a 17/2006. (V.17.) AB határozat értelmében. Ebben a határozatában az Alkotmánybíróság megsemmisítette a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 10.§ a) pontjának "vagy kormányrendelet" szövegrészét, tehát azt a szabályt, mely a jogalkotás rendjének szabályozása során elvileg lehetővé tette, hogy önkormányzati rendelet megalkotására kormányrendelet is felhatalmazást adjon.

2. §-hoz

Hatályon kívül kell helyezni a " – 12/2001.(I.31.) Korm.rendeletben foglalt – lakáscélú állami támogatásokat" szövegrészt tekintettel arra, hogy a 125/2009.(VI.15.) Korm.rendelet alapján 2009. július 1-jétől az ebben foglalt támogatásokra (lakásépítési,-vásárlási kedvezményre, fiatalok otthonteremtési támogatására, kiegészítő kamattámogatása, stb.) állami támogatás nem nyújtható.
Javasolom hatályon kívül helyezni az " ennek hiányában azokra, akiknek hiteligényét a pénzintézet azért utasította vissza, mert hozzátartozójától kívánja megszerezni a lakóingatlant" szövegrészt. A rendelet felfüggesztését megelőző években a rendeletalkotás és – módosítások során mindig az volt a célunk, hogy lehetőleg minél többen igénybe tudják venni a támogatást. Ezekben az években 80-100 millió forint került felhasználásra erre a célra (2. számú melléklet). Úgy vélem, jelenleg jóval kevesebb lesz éves szinten a rendelkezésre álló összeg, ezért a jogosultsági kör szűkítését javasolom.
A (2) bekezdésben egyrészt a fenti okból, másrészt az igazságosabb elosztás miatt külön kellene szabályozni az egyedülállók esetében a jövedelemhatárt, mégpedig a mindenkori minimálbér nettó összegének négyszeresében, mely jelenleg: 240.944,-Ft.

3. §-hoz

Szükséges a méltányolható lakásigény mértékének meghatározását a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.31.) Korm. rendeletben foglaltakhoz igazítani.

4. §-hoz

A rendelet egyértelmű alkalmazásához pontosítani szükséges a c) pontot a tekintetben, hogy a benyújtandó jövedelemigazolásban milyen időszak jövedelmét kell igazolni, illetve a h) pont módosításával szeretnénk könnyítést nyújtani az ügyfeleknek, hogy a korábbi 30 nap helyett 6 hónapnál nem régebbi hatósági bizonyítványt is elfogadnánk az élettársi kapcsolat igazolására.

5. §-hoz

Javasolom a támogatás megállapításának hatáskörét is a szociális és egészségügyi bizottságról a polgármesterre átruházni, tekintettel arra, hogy egyrészt támogatás csak és kizárólag a rendeletben pontosan meghatározott jogosultsági feltételek fennállása esetén nyújtható, semmilyen egyedi méltányosság nem gyakorolható, másrészt, jóval gyorsabbá válik az ügyintézés.
A (3) és (4) bekezdésben a korábban vázolt ok miatt – 2009. július 1-jétől nincs állami támogatás – szükséges a "lakáscélú állami támogatás" szövegrész hatályon kívül helyezése.

6. §-hoz

Az (1) bekezdés a) pontjában pontosítanánk és egyben szélesítenénk is a tilalom alá eső személyek körét. Így a házas- és élettársak helyett valamennyi együttköltöző személy esetében vizsgálni kellene, hogy nem rendelkezik-e beköltözhető lakóingatlannal.
Szintén az egyértelmű alkalmazás miatt pontosításra szorul a b) pont is azzal, hogy a 2.500.000,-Ft. elé bekerül az összesen szövegrész, tehát a vagyontárgyak értéke nem külön-külön, hanem együttesen nem haladhatja meg a fenti összeget.

7. §-hoz

Javasoljuk a kamatmentes kölcsön összegét 1.000.000 Ft,-ról 2.000.000 Ft-ra megemelni, és ezzel együtt a 20 %-ot 25%-ra módosítani.

Az előterjesztést a Szociális és Egészségügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság is megtárgyalta, és a rendelet tervezetet mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Kőszeg, 2010. április 12.

A polgármester nevében:

Dr. Tóthné Dolgos Zsanett s.k.
gyámügyi és szociális osztályvezető





Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2010. (V.1.) önkormányzati rendelete
a lakáscélú helyi támogatásokról szóló
26/2003.(XII.9.) önkormányzati rendelet módosításáról



Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a lakáscélú helyi támogatásokról szóló 26/2003.(XII.9.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: Lr.) az alábbiak szerint módosítja:

1. §

A Lr. bevezető szövege helyébe az alábbi rendelkezés lép:

" Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletéről, valamint az elidegenítésükről szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 62.§ (3) bekezdés e, pontjában kapott felhatalmazás alapján a kőszegi polgárok saját tulajdonú lakáshoz jutásának elősegítése céljából a következő rendeletet alkotja:"

2. §

A Lr.2.§ -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A rendelet hatálya a Kőszeg város közigazgatási területén legalább 3 éve lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, vagy a városban a közösség szempontjából fontos beosztást betöltő, de Kőszegen lakóhellyel nem rendelkező azon személyekre terjed ki, akik
- a lakásvásárláshoz, vagy a lakóházépítéshez a pénzintézeti hiteleket legalább az adható önkormányzati lakáscélú támogatás összegének erejéig igénybe veszik;
- egyedülállók, házastársi életközösségben élnek, vagy hatósági bizonyítvánnyal igazolt élettársi közösségben élnek és háztartásukban gyermeket nevelnek,
ha legalább egyikük megfelel a jelen bekezdésben foglalt feltételeknek.
(2) Lakáscélú helyi támogatásban akkor részesülhetnek a jelen rendelet hatálya alá tartozó személyek, ha
- a megvásárolni vagy felépíteni kívánt lakóingatlan nagysága a méltányolható lakásigényt nem haladja meg, továbbá
- a kérelmezők legalább egyike rendelkezik rendszeres (a kérelem benyújtását megelőzően legalább 6 havi folyamatos) jövedelemmel, de az együttköltözők együttes havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori minimálbér nettó összegének hétszeresét, egyedülálló esetén a mindenkori minimálbér nettó összegének négyszeresét.
(3) A jelen rendeletben biztosított támogatás kizárólag Kőszeg város közigazgatási területén használható fel."

3.§

A Lr.3.§ 7. pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"7. a méltányolható lakásigény mértéke:

a) Az igénylő és a vele együttköltöző családtagok számától függően a következő:
- egy - két személy esetében: legalább egy és legfeljebb három lakószoba,
- három személy esetében: legalább másfél és legfeljebb három és fél lakószoba,
- négy személy esetében: legalább kettő és legfeljebb négy lakószoba.
Minden további személy esetében fél lakószobával nő a lakásigény mértéke. Három vagy több gyermeket nevelő család esetében minden további személynél a lakásigény mértékének alsó határa fél lakószobával, de legfeljebb három lakószobáig nő, felső határa egy lakószobával nő. Kettő fél lakószobát egy lakószobaként kell figyelembe venni.
E bekezdés alkalmazásánál a padlóburkolat jellegétől függetlenül:
ba) a fél lakószoba hasznos alapterülete a 6 m²-t eléri, vagy azt meghaladja, de nem haladja meg a 12 m²-t.
bb) a szoba hasznos alapterület meghaladja a 12 m²-t, de – a meglévő, kialakult állapotot kivéve – legfeljebb 30 m², amennyiben ennél nagyobb, úgy két szobaként kell számításba venni. Amennyiben a nappali szoba, az étkező, és a konyha osztatlan közös térben van és hasznos alapterületük együttesen meghaladja a 60 m²-t, úgy – egy lakás esetén egy alkalommal - két szobaként kell figyelembe venni.
c) Méltányolható a lakásigény, ha a lakás telekárat nem tartalmazó építési költsége (vételi ára) az ugyanolyan szobaszámú lakásoknak a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001.(I.31.) Korm. rendelet mellékletében szereplő építési átlagköltségét nem haladja meg.
1. beköltözhető lakás: olyan lakóingatlan, amelyet harmadik személyt illető, a kérelmező tulajdonos(ok) használati jogát korlátozó jog nem terhel."

4. §

A Lr.4.§ (2) bekezdése c, és h, pontjai helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

c) "a kérelem benyújtását megelőző hat havi jövedelemigazolást a megszerezni kívánt ingatlanba együttköltöző valamennyi személy részéről, továbbá nyilatkozatot a tulajdonukban lévő személygépkocsikról, a tulajdonukban lévő vagy volt ingatlanokról,
h) az élettársi kapcsolatot igazoló 6 hónapnál nem régebbi hatósági bizonyítványt."

5.§

A Lr.5.§ -a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

" (1) Az első lakáshoz jutók támogatásának megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester döntéséről a gyámügyi és szociális osztály 8 napon belül értesíti a kérelmezőt, egyidejűleg felhívja a polgármesteri hivatal pénzügyi osztályát a kérelmezővel kötendő megállapodás elkészítésére.
(3) A lakáscélú helyi támogatás folyósítására akkor kerülhet sor, ha a támogatott a pénzintézeti hitelről készült szerződést, vagy ennek hiteles másolatát a pénzügyi osztálynak benyújtja.
(4) A pénzügyi osztály a (3) bekezdésben foglalt feltétel bekövetkeztét követő 8 napon belül átutalja a támogatás összegét a támogatott részére a számára pénzintézeti hitelt biztosító pénzintézet számlájára.
(5) A pénzügyi osztály a támogatás folyósításával egyidejűleg megkeresi a Körzeti Földhivatalt, hogy a kölcsön összegének erejéig jelzálogjogot, valamint elidegenítési és terhelési tilalmat jegyezzen be az ingatlan terheként. az önkormányzat javára a támogatás visszafizetésének futamidejére, mint a kölcsön biztosítékát.
(6) Az első lakáshoz biztosított támogatásokat 10 év alatt havi egyenlő részletekben kell visszafizetni. A törlesztés kezdete a támogatás kézhezvételét követő hónap.
(7) A visszafizetést a polgármester méltánylást érdemlő rendkívüli esetben egy alkalommal, legfeljebb egy évre felfüggesztheti."

6.§

A Lr.7.§ (1) bek. a) és b) pontja helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

a) "beköltözhető lakóingatlannal rendelkezik vagy a kérelem benyújtását megelőző 10 éven belül ilyennel rendelkezett (beleértve az együttköltöző személyeket is),
b) a lakóingatlan megszerzéséhez rendelkezésre álló készpénzen felül (a vagyontárgyra fennálló hiteltartozás nagyságára tekintet nélkül) összesen 2.500.000,- Ft.-ot meghaladó értékű értékesíthető ingó- vagy ingatlanvagyonnal rendelkezik (beleértve az együttköltöző személyeket is, de ide nem értve a szokásos lakberendezési ingóságokat),"

7.§

A Lr.8.§ (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) 2.000 000 forintig terjedő kamatmentes kölcsönben részesíthetők az első lakáshoz jutók, mely összeg azonban nem haladhatja meg a megszerezni kíván lakóingatlan költségvetésének, illetve vételárának 25%-át."


8. §

Hatályát veszítik a Lr. alábbi rendelkezései:

- 4.§ g) pontja
- 12.§ (2) és (4) bekezdései


Záró rendelkezések

9. §

A jelen rendelet 2010. június 1-jén lép hatályba.

Kőszeg, 2010. április 29.


Huber László s. k. Dr. Tóth László s. k.
polgármester jegyző


(Az előterjesztés további mellékleteit lsd. a letölthető formátumban.)