2012. November 29., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről szóló 4/2012. (III. 5.) önkormányzati rendelet módosítása.
1.b - Beszámoló a 2012. évi költségvetés III. negyedéves teljesítéséről.
2. - A helyi adókról szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
3. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A történelmi belváros gépjármű közlekedéséről szóló 35/2005. (XI. 1.), valamint a parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendeletek módosítása.
5. - A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételének szabályairól szóló 21/2001. (XI. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - Az „Egy-másért” Közhasznú Egyesület helyiséghasználata és tevékenysége.
7. - Beszámoló a Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás 2012. I. félévi munkájáról.
8. - A Kőszegi Városüzemeltető Kft. 2013. évi parkfenntartási, úttisztítási díjainak meghatározása.
9. - A Kőszegi Városüzemeltető Kft. 2013. évi szolgáltatási és gépi óradíjainak a megállapítása.
10. - A Béri Balog Ádám Általános Iskola távhőszolgáltatásra való visszakapcsolása.
11. - Jégkorong pálya létesítéséhez elvi hozzájárulás.
12. - 12. A Chernel utca – Várkör és az Európa-ház közötti szakasz kétirányúsítása és a Chernel utca rekonstrukciója.
13. - A helyi autóbusz közlekedés menetrend változtatása.
14. - A 2013. évben esedékes évfordulók, jubileumok.
15. - Talajszennyezési jelenség megoldására tett városfejlesztési bizottsági javaslatok.
16.a - Vagyonügyek: Az 1789 hrsz-ú ingatlan területrészének megvásárlása.
16.b - A Gyöngyös u. 16. fsz. 1. alatti önkormányzati lakás további hasznosítása.
16.c - Vagyonügyek: Horváth Lajos garázsügye.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló átruházott jogkörben hozott döntésekről.
18. - Az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepciója. (közmeghallgatás keretében)
19. - Egy mappában a 2012. november 29-i képviselő-testületi ülés és közmeghallgatás anyagai
20. - Sürgősségi előterjesztés: a 2013. évre javasolt víz és csatornadíjak.
21. - Sürgősségi előterjesztés: A Központi Óvoda toldaléképülete beázásának megszüntetésére készült előterjesztés.
18. napirendi pont:
Az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepciója. (közmeghallgatás keretében)

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2013. évi költségvetési koncepciójáról






Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2013- ban a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 1,6 %-os, az államháztartás hiánya a GDP 2,2 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és a növekedés beindítása áll a Széll Kálmán Terv segítségével. Magyarország célja 2013-ban egy ambiciózus gazdasági növekedés megalapozása, lassú kilábalás az euroövezeti válságból. A Kormány célja, hogy a reformok elérjenek az emberekhez, és az erőfeszítések a munkahelyek teremtésében, a gazdaság és a bérek növekedésében nyilvánuljanak meg.

Központi forrásból származó bevételek:
A 2013. évtől az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer alapjaiban változik meg. A megmaradó feladatok tekintetében a forrásszabályozás is átalakul, új finanszírozási struktúra kerül kialakításra. A törvényjavaslat az önkormányzati támogatásokat a szakmai törvények előírásai alapján határozza meg.
A 2013. évben várható szervezeti változások a következők:
- Létrejön a járási hivatal: okmányirodai, gyámügyi, egyes szociális ügyek, és egyéb feladatok ellátására.
- Létrejön a közös hivatal Velem és Bozsok önkormányzata részvételével
- A többcélú társulás 2013. június 30-ig látja el vállalt feladatait, majd megszűnik vagy átalakul. Az óvodák, a gondozási központ, a bölcsőde és az egyéb feladatok ellátása, illetve az intézmények fenntartása visszakerül az önkormányzathoz vagy ellátható új önkormányzati társulás útján is.
- Az eddig a megyei múzeumi szervezethez tartozó városi múzeumok fenntartása az önkormányzathoz kerül
- A köznevelési törvény alapján az általános iskolák, a gimnázium és a zeneiskola fenntartása az államhoz kerül, az önkormányzat pedig nyilatkozott arról, hogy az épületek működtetési kötelezettségét gazdasági teherviselő képessége miatt vállalni nem tudja. Azonban továbbra is önkormányzati feladat marad az iskolákban az intézményi étkeztetés megszervezése.

A szervezeti változásoknak megfelelően a finanszírozási struktúra is átalakul:
- Az iskolák fenntartásának átvétele miatt a helyben maradó szja 8%-ából 5%, és a gépjárműadó 60%-a elvonásra kerül (105 555 E Ft), valamint megszűnik a jövedelemkülönbség mérséklés (252 379 E Ft) rendszere is.
Az önkormányzati kötelező feladatok ellátását általános működési támogatás biztosítja, amelynek része az önkormányzati hivatal működésének, és a település üzemeltetési, fenntartási feladatoknak (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) a támogatása. A településüzemeltetési támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege még nem ismert, de a 2011. évi beszámolóhoz kötődik, így a tényleges teljesítési adatokkal számoltunk. Ezen támogatásokat csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele.
A tervezet szerint megmarad az idegenforgalmi adóhoz biztosított támogatás, az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése és a pénzbeli szociális ellátások támogatása is.
A közoktatás területén az önkormányzat fő feladata az óvodai ellátás lesz. A finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött felhasználású támogatással járul hozzá az óvoda működtetéséhez. (2013. június 30-ig a többcélú társulásnál tervezve.)
A központi költségvetés a könyvtári és közművelődési feladatok ellátásához lakosságszám-arányos támogatást biztosít. Az átvételre kerülő múzeumok működése szintén támogatott.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni ellátásokhoz társulási feladatellátás esetén létszám arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A szervezeti változások, valamint a finanszírozási struktúra átalakulása miatt az előző éveknél is nagyobb a bizonytalanság a központi támogatás összegét illetően.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

ALAPELVEK

Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődlegesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány nem tervezhető, hiszen az önkormányzat újabb működési hitel felvételét nem tudja vállalni, ebből következően olyan kiadás sem tervezhető, amelynek nincsen forrása.

A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 13 059 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 341 794 E Ft, amely tartalmazza a kedvezmények, mentességek csökkentését is, az adórendelet módosítására vonatkozó tervezetnek megfelelően.) Az önkormányzat szempontjából tehát továbbra is fontos feladat a vállalkozások letelepedésének segítése, amely forrásbővülést jelentene.

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek alacsony volumene miatt ugyanakkor az önkormányzat teljes feladatellátását felül kell vizsgálni, hiszen az eddigi önként vállalt feladatokra a bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet.
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatokat figyelembe véve a működésben 29 200 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az iskolák működtetésével kapcsolatos kötelezettség a koncepcióban nem szerepel, amennyiben a bizottság befizetési kötelezettséget állapít meg, arra újabb forrás szükséges.
Az önként vállalt feladatok ellátása további 48 600 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten (Önkormányzat önként vállalt feladatai melléklet), a működési mérleg ezeket a feladatokat nem tartalmazza, ellátásuk kizárólag forrásbővülés esetén, az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges. Az önként vállalt feladatokra vonatkozó szerződéseket a költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2012. évi szinten tervezettek.

1. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal (főként a járási hivatal kialakítása miatt) és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2012. évi mértékkel számoltunk.
A polgármesteri hivatal szervezeti felépítéséről, ennek változásáról – a járási hivatal felállását figyelembe véve – a képviselő-testületnek kell döntést hozni.

2. A vár projekt működésével, valamint a múzeumok átvételével kapcsolatban a képviselő-testület csak minimális létszámbővítést engedélyez, figyelembe véve a projektben vállalt létszámbővítést, a múzeumoknál pedig a szakmai jogszabály által előírt szakmai létszámot és nyitva tartási időt. A szervezeti felépítés meghatározása, és az alapító okirat elfogadása szintén képviselő-testületi döntést igényel.

A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.

3. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését. Az előző évi keretösszeggel számoltunk például a városüzemeltetés költségeinél, a helyi közlekedés esetében pedig kizárólag a 2012. II. félévi hozzájárulás szerepel a koncepcióban.

4. A többcélú társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás 2013. június 30-ig a társulásnál marad. A 2013. évi költségvetést a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával kell tervezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.

5. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását, a nyugdíjminimum emelkedését, illetve a helyi rendelet módosítását (a méltányos ápolási díj, a közgyógy ellátás és az utazási támogatás megszűntetését) vettük figyelembe.

6. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.

7. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.

8. Az év végén felvételre kerülő 100 000 E Ft működési hitel (a folyószámla hitel kiváltására) törlesztése 20 000 E Ft-tal szerepel a tervezetben, a likviditás biztosítását 60 000 E Ft folyószámla-hitelkeret szolgálja.

9. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja. A fejlesztési bevétel és a kiadás a tervezetben összhangban van, a bevételi oldalon reálisan tervezett vagyonhasznosítási bevétel szerepel, amely tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül, így a kiadási oldalon is csökkenteni kell az igényeket.


A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a már megkezdett beruházások szerepelnek elsődlegesen. Több projekt esetében csak a pályázati pénzeszközök visszatérülésével számoltunk.
Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképzelés megvalósításához elégtelenek, ezért több nagyobb tétel vonal alatti beruházásként szerepel a tervezetben. A megjelölt feladatokra vonatkozóan megkötött szerződéssel rendelkezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek - a bevételi oldal növelése nélkül - felcserélhetők a vonal alatt szereplő elképzelésekkel. A vonal alatt maradó elképzelések esetében sorrendet kellene felállítani, mert ezek kizárólag többletbevétel esetén kerülhetnek be a költségvetésbe.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel az új egészségház építése pályázat benyújtásával, illetve a jelenlegi rendelő ingatlan értékesítésével.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztését, amely ez évben kb. 20 M Ft lesz (a CHF árfolyamtól függően). A tőketörlesztés az első öt évet követően progresszíven növekszik.

A teniszpálya öltöző építésének támogatása 12 600 E Ft-tal céltartalékként szerepel a tervezetben, a képviselő-testület döntésének megfelelően. A KSK Tenisz Szakosztálya kérelmet nyújtott be arra vonatkozóan, hogy ezt az összeget az önkormányzat ne céltartalékként, hanem tényleges fejlesztési kiadásként szerepeltesse.

A fentieken túl szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.


Kőszeg, 2012. november 16.

Huber László s. k.
polgármester



Bizottsági javaslatok


A Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, módosító javaslatról a bizottság nem szavazott. Az előterjesztés nem kapta meg a bizottság többségének támogatását.

A Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság az előterjesztést megtárgyalta. Módosító javaslatként elhangzott, hogy a fejlesztések között az ÖBB-től a volt vasúti pályatest megvásárlása (2 500 E Ft), és a Jurisics téri lábazat helyreállítás (2 200 E Ft) ne szerepeljen a költségvetésben. A módosító javaslatok egyike sem kapta meg a bizottság többségének támogatását. Az előterjesztést összességében a bizottság elfogadásra ajánlja.

A Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, módosító javaslatról a bizottság nem szavazott. Az előterjesztést összességében a bizottság elfogadásra ajánlja azzal, hogy - a központi támogatás ismeretében - az önkormányzat költségvetésének első olvasatát már a 2013. januári ülésre elő kell készíteni.


HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2013. évi koncepcióját, és annak alapelveit elfogadja, és elrendeli a 2013. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.


Felelős: Huber László, polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóth László, jegyző
Határidő: 2013. február 15.

(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)