2014. Május 29., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2014. évi költségvetésének megállapításáról szóló 5/2014. (II. 7.) ön-kormányzati rendelet módosítása.
2. - Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - Beszámoló a 2013. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
5. - Kőszeg Város Sportfejlesztési Koncepciója.
6. - Kőszeg Város Fejlesztési Stratégiája (2014-2020.).
7. - Kőszeg Város Településrendezési Terve véleményezése.
8. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról.
9. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának 2013. évi munkájáról.
10. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. folyószámlahitele felhasználásnak módosítása.
11. - Alapítói döntés a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. cégjegyzési jogosultságáról.
12. - Új parkolóhelyek kialakításáról döntés.
13. - A jégkorong pálya létesítésére vonatkozó megállapodás jóváhagyása.
14. - A Kőszegi Sportegyesület ingatlanhasználati szerződésének módosítása.
15.a - Vagyonügyek: A 925 és a 926 hrsz-ú ingatlanok tulajdoni hányadának ingyenes felajánlása.
15.b - Vagyonügyek: A 7111 hrsz-ú ingatlan ingyenes felajánlása.
15.c - Vagyonügyek: Nyilatkozat a 0147/15 hrsz-ú ingatlan elővásárlási jogáról.
15.d - Vagyonügyek: Nyilatkozat a 0179/16 hrsz-ú ingatlan elővásárlási jogáról.
15.e - Vagyonügyek: A Readiness Kft. „fa” tulajdonát képező ingatlanok megvásárlása.
15.f - Vagyonügyek: A 2869/26 hrsz-ú, ipartelep megnevezésű ingatlanra vonatkozó vételi szándék.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jögkörben hozott döntésekről.
4. napirendi pont:
Beszámoló a 2013. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.

Tisztelt Képviselő-testület!

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 96. § (6) bekezdése előírja, hogy a helyi önkormányzat a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról átfogó értékelést készít, amelyet a képviselő-testület megtárgyal. A beszámoló tartalmi követelményeit a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. melléklete határozza meg. A közigazgatásban megvalósult átszervezések miatt a beszámoló tartalma jelentősen változott, lecsökkent, de reményeink szerint így is átfogóan bemutatja a városban élő, tanuló gyermekek helyzetét ebből a szempontból.

Ennek megfelelően tehát elkészítettük a 2013. évre vonatkozó gyermekvédelmi beszámolót, melynek elfogadására tisztelettel kérem a képviselő-testületet.

Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.


Kőszeg, 2014. május 23.


A polgármester nevében:

Mezei Virág s.k.
igazgatási és építéshatósági osztályvezető
























KŐSZEG VÁROS

2013. ÉVI GYERMEKVÉDELMI BESZÁMOLÓJA






















1. A 0-18 éves korosztály demográfiai mutatói Kőszegen

A beszámolási időszakban (2014. év) a város állandó lakosságának száma 11.463 fő, lakónépességének száma 12.403 fő volt. Ebből 18 éven aluli 2.262 fő (18,2%), ezen belül a 14 év alatti gyermekek száma 1.595 fő (12,9%). Kőszeg iskolaváros lévén a tanév során a diákotthonokban, kollégiumokban lakó tanulókkal ez az arány magasabb, ami gyermekvédelmi szempontból főleg a köznevelési intézményekre ró feladatokat.


2. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások


A) A gyermekvédelmi törvényben szabályozott ellátások

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény célja, hogy az anyagi okok miatt veszélyeztetett gyermeket a családja képes legyen a saját otthonában nevelni, gondozni.
A gyermekek főként a 14 év alatti korosztályból és elsősorban a két- és többgyermekes családokból kerülnek ki. Ezekben a családokban többnyire a szülő egyedül neveli a gyermeket, valamelyik szülő GYES-en van, rokkantnyugdíjas vagy munkanélküli.
Az ellátási forma a gyermek napközbeni ellátását biztosító intézményben a jogszabályban meghatározott étkeztetés normatív kedvezményének, a külön jogszabályban meghatározott egyéb kedvezményeknek (ingyenes tankönyv, ösztöndíj, felsőoktatási felvételi kedvezmények) igénybevételére jogosít.
A családok egy évben két alkalommal (augusztus, november) kapnak anyagi támogatást is, természetbeni támogatásként (Erzsébet-utalvány). A támogatás összege gyermekenként: 5.800 Ft.

1. számú táblázat Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

Év Támogatásban részesítettek száma (fő) Támogatásra felhasznált összeg (ezer Ft)
2013 244 3.091

Kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, gyermek gyámjául rendelt hozzátartozó jogosult a gyermekvédelmi törvényben meghatározott feltételek szerint.
A jogszabályi változások miatt sajnos a hosszabb ideje támogatásban részesülők közül 3 nagyszülő támogatása megszűnt, így jelenleg két gyámolt unoka jogán folyósítunk pénzbeli támogatást.

A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás célja, hogy azok a gyermekek, illetve családok jussanak anyagi támogatáshoz, akik más módon nem tudják az alkalmanként jelentkező többletkiadásokat vállalni, illetve a gyermek családban maradása, ellátása csak anyagi segítséggel biztosítható.
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás erősítette a gyermekvédelmi rendszer alapelemét, a gyermek családban tartásának elvét. Sajnos a január 1-től hatályos új szabályozás, ezt az ellátást is „beolvasztotta” az önkormányzati segélybe. Ezt helyettesítve azonban az önkormányzati segélyek között külön szerepel a gyermekenként, évente egy alkalommal, 7.000,- Ft összegben adható önkormányzati segély.



2. számú táblázat Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

Év Támogatásban részesítettek száma (fő) Támogatásra felhasznált összeg (ezer Ft)
2013 162 810

Óvodáztatási támogatás:
Óvodáztatási támogatásra annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője volt jogosult, aki három-, illetve négyéves gyermekét beíratta az óvodába, gondoskodott gyermeke rendszeres óvodába járásáról, és a szülői felügyeletet gyakorló szülők egyikének sem volt magasabb az iskolai végzettsége a nyolc általánosnál. A támogatást egy évben kétszer folyósítjuk (június, december), ennek összege első alkalommal 20.000,- Ft, azt követően 10.000 Ft gyermekenként. A támogatás nem szűnik meg, de az új szabályozás jelentősen megváltoztatja a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet fogalmát, ami hatással lesz az óvodáztatási támogatásra jogosultakra is.

3. számú táblázat Óvodáztatási támogatás
Év Támogatásban részesítettek száma (fő) Támogatásra felhasznált összeg (ezer Ft)
2013 4 80


B) Egyéb, a gyermekvédelmi törvényben nem szabályozott ellátások

Szociális rendeletünk alapján az arra rászorult gyermekek étkezésükhöz támogatást kaphatnak az intézmények gyermekvédelmi felelőseinek javaslata alapján.
Térítési díj átvállalásban 21 gyermek részesült 405 E Ft értékben. A támogatásokat közvetlenül az oktatási intézményekbe utaltuk, biztosítva ezzel a célnak megfelelő felhasználást.

Bursa Hungarica: 6 felsőfokú tanulmányokat folytató kőszegi hallgató kapott a várostól 300 E Ft ösztöndíj kiegészítést.


C) Gyermekétkeztetés

2013. január 1. napjától, ha a szülő (törvényes képviselő) eltérően nem rendelkezik, a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában és a közigazgatási területén az állam által fenntartott nevelési-oktatási intézményben, a gyermekek és a tanulók számára az óvodai nevelési napokon, illetve az iskolai tanítási napokon biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést.

Kőszegen a Dr. Nagy László EGYMI kivételével az étkeztetést az Elamen Kereskedelmi és Vendéglátó Zrt. látja el, az intézmények főző- és melegítőkonyháinak igénybevétele mellett.
Az étkezés biztosítása zökkenőmentesen megtörtént, bár a megvalósítás még mindig ad megoldandó feladatot és folyamatosan csiszolódik, tökéletesedik a rendszer.
Az étkezésért fizetendő térítési díjakat rendeletével a képviselő-testület határozza meg.
A bölcsődei, óvodai, iskolai étkeztetésben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek, illetve 1-8. évfolyamig a tanuló, ingyenes étkezésben részesül, 9. évfolyamtól pedig a térítési díj 50%-át kell megfizetni.
Kőszegen 2013-ban 193 fő részesült ingyenes étkezésben, ami éves szinten 19.225.845,- Ft támogatást jelent a rászoruló családoknak.


3. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások

A) Védőnői Szolgálat

A Védőnői Szolgálat a jelzőrendszer tagjaként a 2013. évben is rendszeres kapcsolatot tartott a Gyermekjóléti Szolgálattal, jelzés és konzultációk formájában.
Tapasztalatuk szerint az elmúlt évekhez képest komoly szociális hanyatlás tapasztalható. Egyre több olyan gondozott család van a területen, akik anyagi és életvezetési gondokkal küszködnek. Sajnos ezzel együtt az intézkedést igénylő esetek száma is növekszik. Problémaként észlelik, hogy hatósági intézkedést igénylő esetekben a hivatalos eljárások elhúzódnak.
Az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan ruha-, tápszer-, bébiétel adományokat, babakelengyét, gyermekjátékokat is gyűjtöttek és osztottak szét. Ezen kívül hivatalos ügyek intézésében és lakáspályázathoz környezettanulmány készítésében is közreműködtek. A fokozott gondozásban részesülők még hatékonyabb segítése érdekében karitatív szervezetekkel is kapcsolatban állnak. Sajnos a rászoruló család egyre több, az adományok mennyisége pedig korlátozott.
A rendszeres családlátogatások és tanácsadások során, valamint ezeken kívül is sokszor fordulnak hozzájuk segítségkéréssel a szülők. Lehetőségeik és eszközeik korlátozottak az ő problémáik megoldásában, illetve sokszor tapasztalják, hogy nehéz helyzetük megoldása túlnő a védőnői kompetencia határain.
A Gyermekjóléti Szolgálattal és a jelzőrendszer tagjaival, a Gyámhivatallal jó a kapcsolat, ez nagyban segíti a zökkenőmentes munkavégzést.

B) Bölcsődei, óvodai ellátás

Az idei gyermekvédelmi munkatervekben is nagy hangsúlyt kapott a prevenció a gyermekvédelmi munka feladatainak hatékony megvalósulásának érdekében. Mind a bölcsőde, mind az óvodák a gyermekvédelem egyik első és legfontosabb jelző intézményei. Fontos feladatuknak tartják a családok megismerését, a bizalmas légkörű párbeszédet és a fennálló problémák diszkrét kezelését. Ezen belül is nagy hangsúlyt helyeznek a harmonikus személyiségfejlesztésre a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális, értelmi érettség kialakítására, a tanulási zavarok megelőzésére az óvodai nevelés feltételeinek megszervezésével.
Elengedhetetlen alapfeladat a gyermekek testi-lelki szükségleteinek kielégítésére, amely a gyermekek alapvető joga is egyben. Segíteni kell a gyermekek beilleszkedését, képességeik kibontakozását, az esetleges fejlődésbeli lemaradás és a szociális hátrányok kompenzálását.
Családlátogatások, fogadóórák, nyílt napok szervezésével, közös rendezvényekkel, programokkal, egyéni beszélgetésekkel segítik intézményeink a gyermekvédelmi munka feladatainak hatékony megvalósulását. Év elején a gyermekvédelmi felelősök a csoportban dolgozó óvónőkkel együttműködve számba veszik azokat a gyermekeket, akik különleges bánásmódot igényelnek. A gyermekvédelmi naplóban erről külön feljegyzések készülnek. Nyilvántartásba veszik azokat a gyermekeket, akiket különböző környezeti tényezők akadályoznak az adottságaikhoz mért fejlődési lehetőségük elérésében.
A szülőket időben és megfelelő módon tájékoztatják a bölcsőde, az óvoda gyermekvédelmi tevékenységéről, továbbá arról, hogy problémáikkal milyen intézménytípust kereshetnek fel, valamint az étkezési és egyéb szociális támogatások lehetőségeiről is.
Előfordul, hogy munkájuk során különös szülői magatartásformákkal, nevelési szokásokkal is találkoznak, és úgy érzik, hogy ezekhez alkalmazkodniuk kell, és diszkrét segítséget kell nyújtaniuk. Számon tartják a hosszabb ideje igazolatlanul hiányzó gyermekeket.
Tapasztalatuk szerint továbbra is folyamatosan nő a nevelési hátránnyal (ráhagyó, túl szigorú, érzelmektől mentes, vagy éppen kényeztető nevelés) küzdő gyermekek száma. Kötelességüknek érzik, hogy a szülőknek korrekt, őszinte, segítőszándékú véleményt mondjanak minden egyes gyermekről.
A családokban gyakran előfordul, hogy váratlan gondok (szociális, anyagi jellegű) adódnak. Ha a gondozónő, az óvónő a csoportjában ilyet tapasztal, azt rögtön jelzi, és megpróbálják a segítség módját megtalálni (pl.: ruhanemű stb.).


C) Szociális Gondozási Központ

A Kőszeg Város és Térsége Társulásához tartozó 15 településen a kőszegi Szociális Gondozási Központ szakmai egységeként működő Gyermekjóléti Szolgálat látja el a gyermekjóléti szolgáltatást. A feladatellátást az intézmény vezetője a Gyermekjóléti Szolgálat vezetőjén keresztül irányítja területfelelősi rendszerben, négy területen: Kőszeg, Hegyalja térsége, Gyöngyösfalu térsége, Horvátzsidány térsége. Így az ellátott gyermekek, családok a lakóhelyükön juthatnak hozzá a szolgáltatáshoz. A közölt statisztikai adatok az ellátási területre vonatkoznak.


A gyermekjóléti alapellátások (gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása, gyermekek átmeneti gondozása) a helyettes szülői hálózat kivételével biztosítottak. Halaszthatatlan esetben a gyermekek átmeneti gondozását továbbra is az SOS Gyermekfalu és a Dr. Nagy László EGYMI segítségével oldjuk meg, de a beszámolási időszakban ilyen jellegű probléma nem merült fel.
A Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben 115 nyilvántartott veszélyeztetett kiskorút gondozott.
A jelzőrendszer tagjai között jó a munkakapcsolat, a gyermekvédelem szempontjából a védőnők szervezeti integrálása a Szociális Gondozási Központhoz mindenképpen pozitív változást hozott.
A tárgyi feltételek továbbra is jónak mondhatók, minden családgondozó számára külön irodahelyiség, számítógép, internet-hozzáférés, mobiltelefon biztosított.



4. számú táblázat A gyermekjóléti alapellátás adatai 2013.

Egység Összesen
A szolgáltatást igénybevevő gyermekek fő 256
A szolgáltatást igénybevevő családok család 124
Gyermekvédelmi szakellátásban is részesül család 9
Rendszeres családgondozás gyermek 115
Rendszeres családgondozás család 61
Alapellátásban gondozott gyermek 72
Alapellátásban gondozott család 40
Védelembe vett gyermek 25
Védelembe vett család 11
Utógondozott gyermek 1


5. számú táblázat A gyermekek veszélyeztetettségének okai 2013. (Probléma típusok szerint)

A probléma jellege Eset Gyakoriság (%)
Anyagi (megélhetési, lakhatással összefüggő) 98 32
Gyermeknevelési probléma 88 28
Beilleszkedési nehézség 19 6
Magatartási és teljesítményzavar 20 7
Családi konfliktus 33 11
Szülők vagy család életvitele, elhanyagolás, 45 15
Családon belüli bántalmazás (fizikai, szexuális, lelki) 2 0,5
Fogyatékosság, retardáció - -
Szenvedélybetegség 2 0,5
Összesen 307 100


A 2012. évi adatokkal összehasonlítva az látszik, hogy egyrészt összességében jelentősen emelkedett is a problémás esetek száma, másrészt az egyes problématípusokhoz tartozó esetek száma is. A kezelt probléma típusok alapján továbbra is első helyen állnak az anyagi, második helyen a gyermeknevelési problémák, ezt követi a szülők vagy a család életvitele, elhanyagolás, családi konfliktusok, majd a magatartászavar, teljesítményzavar, a gyermekintézménybe való beilleszkedési nehézség, megjelent a családon belüli bántalmazás és végül a szenvedélybetegség.
Az ellátásban részesülő gyermekek családjainál a fent említett problémák halmozottan, összetetten fordulnak elő.
A családgondozók 900 alkalommal keresték fel az érintett családokat otthonukban. A szolgálat egyre több ellátáson kívüli esetben is közreműködött a gyermekvédelmi ügyintézésben 130 gyermek esetében (50 család). A gondozásban nem részesülő gyermekek családjai leggyakrabban információt kértek (1138 alkalom, 169 család), emelkedett a segítő beszélgetést igénylő gyermekek, családok száma (594 gyermek, 124 család)
A családlátogatások száma jelentősen emelkedett a 2012. évihez képest, ez egyrészt abból adódott, hogy a felmerült probléma jellege megkívánta a szinte napi jelenlétüket a családban, másrészt egyfajta szemléletváltás eredménye is ez. Azt gondoljuk, hogy a segítő, támogató jellegű segítségnyújtás hatékonyságának egyik fontos eleme a család otthonában történő rendszeres látogatásuk, ezáltal egy folyamatos, kiszámítható együttműködés valósulhat meg. A segítséget igénylő családnak ez azért fontos, mert saját, megszokott környezetében könnyebben beszél problémáiról, mint hivatalos helyen, a családgondozónak pedig azért, mert nem a szülő/gyermek elmondásából jut csak információhoz, hanem meg is tapasztalja azokat.
Feltűnően megemelkedett az anyagi, megélhetési, gyermeknevelési problémás esetek száma, nőtt a beilleszkedési nehézséggel küzdő esetek száma, csökkent a magatartászavaros, teljesítményzavaros esetek száma. Ami viszont rendkívül aggasztó az a családi konfliktus (23-ról 33-ra) a szülők vagy család életvitele, elhanyagolás (34-ről 45-re) és az, hogy megjelent a családon belüli bántalmazás. Ennek bizonyítása nagyon nehéz és hónapokig tartó folyamat, jelenleg több esetben folyik nyomozás és büntetőeljárás kiskorú veszélyeztetése miatt a szülő/szülők ellen. És nem csak a bizonyítás nehéz, hanem a megoldás is, hiszen egyrészt nincsenek megfelelő üres lakások, bentlakásos, illetve - szükség esetén - egészségügyi intézmények.

Családi pótlék felfüggesztésére az elmúlt évben nem került sor, bízunk benne, hogy az igazolatlan iskolai hiányzások számának csökkenése ennek a következménye és nem annak, hogy a 16. év betöltésétől nem tanköteles a gyermek, így az igazolatlan hiányzásokról sem kapunk jelzést. Több esetben kértek javaslatot tőlünk magántanulói státusz engedélyezésére, ezekkel kapcsolatosan sajnos nincsen túl jó tapasztalatunk, ezek a tanulók vagy el sem mentek az osztályozó vizsgára vagy sikertelenül vizsgáztak.

A gyermekjóléti szolgálat munkáját nagyban segíti a Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kőszegi Tagintézményének tevékenysége. Bár az elmúlt év náluk is ismét a szervezeti átalakítások voltak, a feladatkör, a területi ellátásbővülések időszaka volt. Elmondható, hogy kapcsolatunk rendszeres, zökkenőmentes volt, több esetben fordultunk hozzájuk segítségért.

A jelzőrendszer tagjai folyamatosan figyelemmel kísérik az ellátásban részesülő és a potenciálisan veszélyeztetett gyermekeket, valamint családjaikat is, a felmerülő problémákat jelzik a családgondozóknak. Sajnos ettől a tanévtől kezdve a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat is ellátó pedagógusok saját kötelező óraszámukon felül kénytelenek ezzel a területtel foglalkozni. Ettől függetlenül úgy tapasztaltuk, hogy minden intézményben biztosított a feladat ellátása, és habár nincsenek rendszeresen havi esetmegbeszélések, a szolgálat és az intézmények folyamatos kapcsolatban állnak a gyermekvédelem területén. A gyermekvédelmi tanácskozáson az intézmények jelezték, hogy nem egyszerű így megszervezni ezt a tevékenységet, minden intézményben lenne erre a feladatra képzett szakember, rugalmasabb együttműködés volt jellemző a korábbi években.

A megnövekedett feladatok mellett hangsúlyt fektetnek a prevencióra is, ennek érdekében a gondozási tevékenységen túl:
• Részt vettek a nyári étkeztetés szervezésében és lebonyolításában, melynek keretében Kőszegen 67 gyermek részesülhetett l ingyenes étkeztetésben a nyári szünet ideje alatt. A 67 gyermekből 27 gyermek étkeztetésére Kőszeg Város Önkormányzata biztosította az anyagi fedezetet.
• A családsegítő szolgálat nyári játszóházat szervezett.
• A Castanea Egyesület felajánlásával szabadidős délutánt tudtak szervezni a gyerekeknek.
• A szomszédos burgenlandi Rotary Klub jóvoltából pékáruk érkeznek az intézménybe. A családgondozók javaslatára a rászoruló családoknak osztják ki.
• Több alkalommal szerveztek játék- és ruhabörzét a rászoruló családok számára.


4. A felügyeleti szervek és hatóságok ellenőrzései

A beszámolási időszakban a Vas Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala átfogó gyámhatósági felügyeleti ellenőrzést nem végzett.


5. Jövőre vonatkozó javaslatok, célok

• A gyermekek családban történő átmeneti gondozásának biztosításához szükséges a még mindig hiányzó helyettes szülői ellátás megszervezése.
• A megjelenő pályázatok figyelésével és felhasználásával meg kell teremteni a gyermekek nyári felügyeletének, táboroztatásának anyagi alapjait.
• Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fiatalok egészségnevelésére és a felvilágosító tevékenységre.
• Szükséges lenne a kortárs segítők bevonása a gyermek- és ifjúságvédelmi munkába. Ehhez pályázati forrás felkutatása szükséges.


6. Bűnmegelőzési program főbb gyermekvédelmi pontjai

A Kőszegi Rendőrkapitányság gyermekvédelmi tevékenységet érintő munkájáról
(családon belüli erőszak, bűnmegelőzési tevékenységek):
Az előző évekhez képest nőtt a kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt folytatott nyomozások száma. A 2012. évben egy, a 2013. évben hat nyomozást folytattak.
A korábbi tapasztalatokkal megegyezően van néhány család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Valamennyi esetben vizsgálták a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását. Az esetek során, a családon belüli erőszak megakadályozására eredményesen alkalmazták az ideiglenes megelőző távoltartást, amire a tárgyévben négy alkalommal került sor. Az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésének és ügyintézésének gyakorlata kialakult a kapitányságon. A határozatok meghozatala minden esetben megfelelő mérlegelést követően történt. Nem törekedtek arra, hogy mindenáron alkalmazzák ezt a jogintézményt, csak azokban az esetekben, amikor nem látszott más megoldás eredményesnek. Az ideiglenes megelőző távoltartást követően a bíróság egy kivétellel minden esetben elrendelte a megelőző távoltartást.
A távoltartás szabályai megszegésére 1 esetben került sor, az elkövető őrizetbe vették és gyorsított eljárás keretében elzárásra ítélte a bíróság. Az előző évekhez hasonlóan, azon sértettek részére is segítséget nyújtottak, akik igénybe kívánták venni az Áldozatsegítő Szolgálat közreműködését.
Az intézkedések során nem vált szükségessé a kiskorú ideiglenes elhelyezése.
2013. évben 31 esetben intézkedtek családi veszekedések során, tíz alkalommal gyermek is jelen volt az eseményeknél. A családon belüli erőszak körébe tartozóan a vizsgált időszakban kényszerintézkedésként 3 fő előállítását hajtották végre, egy esetben hivatalos személy elleni erőszak miatt, háromszor könnyű testi sértés, egy esetben rendzavarás szabálysértés miatt kezdeményeztek eljárást.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére 10 esetben került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy nem a sérelmére követték el az erőszakot.
Az iskolai kábítószer ellenes munkát az elmúlt évekhez hasonlóan segítették 2013-ban is. Osztályfőnöki óra keretében tartottak előadásokat a középfokú tanintézetekben, a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről az MRFK Bűnmegelőzési Osztálytól kapott bemutató táska és videó anyagok felhasználásával. A prevenció érdekében következetesen oktatják a D.A.D.A., ELLENSZER és Megóvlak programokat.


7. A települési önkormányzat és a civil szervezetek közötti együttműködés a gyermekvédelem területén

A gyermekek szabadidős programjának szervezését az oktatási intézményeken (sportolási lehetőségek, szakkörök, felzárkóztató foglalkozások, napközi otthon) kívül a közművelődési intézmények (Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Chernel Kálmán Városi Könyvtár) és a Kőszegi Sportklub látják el.
Évek óta jelentős szerepet tölt be a Kőszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület a város ifjúsági életében. Havi rendszerességgel tartanak foglalkozásokat fiataloknak, melynek célja a megyei tűzoltóversenyre való felkészülés, valamint szabadidős programok szervezése, úgymint korcsolyázás, szánkózás, túrázás. Ezen kívül –felkérésre- az általános iskolák és az óvodák részére oltási bemutatókat, rendhagyó órákat tartanak.
A Karitász az elmúlt évben is ruha és karácsonyi csomagokkal támogatott esetenként 80-100 nagycsaládos háztartást, valamint rendszeresen élelmiszercsomagokkal segítik a rászorultakat. A Római Katolikus Egyház, a kőszegi cserkészcsapat, az általános iskolák, az eltérő tantervű általános iskola a hagyományokat ápolva, a nyári szünetben megszervezi a gyermekek üdülését, táborozását. Önkormányzatunk ehhez elsősorban a szociálisan rászoruló gyerekeknek ad támogatást, 2013. évben 500 ezer forint erejéig.
A nyári ingyenes étkezéshez 300 ezer forint támogatást adott az önkormányzat az alacsonyabb kormányzati támogatás miatt. Az elszámolást követően azonban a minisztérium, látva az önkormányzat saját erejének megvalósulását visszatérítette ezt az összeget is.

Összességében megállapítható, hogy a város gyermekvédelmi rendszerében jelentősebb hiányosságok nincsenek. Az önkormányzat a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családokban nevelkedő gyermekeket a jogszabályban előírt ellátási formák biztosításával igyekszik segíteni.
A rendszer esetleges hibái helyi szinten nem kezelhetőek, azokat - a gyors változásokból adódó kihívásokra tekintettel - új jogi szabályozás mellett lehetne csak javítani.
A gyermek- és ifjúságvédelem területét is érintő hivatali átszervezések hatását még érdemben értékelni nem lehet, illetve az értékelés elhamarkodott lenne.


Záró gondolatok:

A tavalyi beszámolóhoz hasonlítva újra csak megállapíthatjuk, hogy a családok, gyermekek helyzete sajnos nem javult. A gyermekek veszélyeztetettségének okai között első helyen maradt az anyagi ok, második helyen a gyermeknevelési problémák, ezt követi a szülők vagy a család életvitele, az elhanyagolás, majd a magatartászavar, teljesítményzavar, családi konfliktusok, a gyermekintézménybe való beilleszkedési nehézség. Tavalyi évhez képest nőtt az anyagi okok, valamint a szülői vagy a családi életvitel, elhanyagolás aránya, s nem csökkent, sőt, nőtt a családi konfliktusok miatt gondozott gyermekek aránya.
Városunkban a gyermekvédelemmel foglalkozó szervezetek korunk problémáit felismerték, és minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy ezt megfelelően kezeljék, de lehetőségeik ehhez igazán nincsenek meg. Minden szervezet törekszik a problémák megelőzésére, időben történő felismerésére, kezelésére. Emellett a civil szervezetek szerepe is nő. Bíznunk kell ezért a jövőben, a gyermekeinkben, illetve abban, hogy a segítők munkája eléri eredményét.



HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a városban 2013-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót elfogadja.