Önkormányzati belépés | |
|
2014. Május 29., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
8. napirendi pont:
Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról.
Beszámoló
a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról
Tisztelt Képviselő-testület!
Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2013 évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2013 évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is).
A beszámoló tartalmazza a társaság tevékenységének 2013 évi bemutatását, elemzését.
1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek
A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztállyal.
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező közszolgáltatást Kőszegen és a kőszegi kistérségben vállalkozási keretek között végezzük, ugyanúgy a fizető parkoló és a piac működtetését is. Ehhez önkormányzati támogatást nem kapunk. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.
A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.
A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása. A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése
2.1. A társaság éves nettó árbevétele 344.979 eFt, --- 2 921 eFt-tal kevesebb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 50.474 e Ft ---- 42 467 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Tevékenységenkénti árbevétel alakulása e Ft
2012 2013
Ingatlankezelés 72 279 72 842
Bérleti díjak 26 288 16 767
Központi irányítás 15 30
Hulladékgazdálkodás 114 358 110 428
Településtisztaság 35 157 32 955
Parkfenntartás 27 764 25 831
Műszaki tevékenység 28 924 49 274
Város és községgazdálkodás 1 983 1 922
Fizető parkoló pótdíj 3 005 3 022
parkoló 23 497 17 268
Telephely 13 078 12 381
A nettó árbevétel csökkenését a hulladékgazdálkodási ágazatot sújtó költségnövelő illetve bevételcsökkentő kormányzati és hatósági intézkedések okozzák. A bérleti díjak bevételkiesését az okozza, hogy a gazdasági nehézségekre hivatkozva több bérlemény visszaadásra került. (Ciao Amico, Fő tér 2, Erste Bank)
A többi tevékenységnél mutatkozó árbevétel eltérés a 2012 évihez képest nem jelentős.
Az egyéb bevételek ilyen magas arányú növekedését - egyrészt az Önkormányzat által a gázkezelő rendszer kiépítéséhez (10 950 000 Ft), a folyékony hulladék elszállításhoz szükséges eszközök beszerzéséhez (8 000 000 Ft), - másrészt a magas létszámmal megvalósuló közmunkaprogramhoz nyújtott támogatás (12 935 000 Ft) eredményezte.
2.2. Ráfordítások bemutatása
Költségek összesen 346 172 e Ft --- 41 589 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Anyagjellegű ráfordítások 188 414 e Ft --- 32 313 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Személyi jellegű ráfordítások 146 862 e Ft --- 11 806 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Értékcsökkenési leírás 10 896 e Ft --- 2 530 e Ft-tal kevesebb az előző évinél
Egyéb ráfordítások összesen: 57 043 e Ft --- 37 189 e Ft-tal több az előző évinél.
Az anyagjellegű ráfordítások növekedését nagyrészt az elavult géppark alkatrész beszerzésének és azok javíttatásának költsége, valamint a működésképtelenségük ideje alatt igénybe vett bérgépek költsége okozza.
A személyi jellegű ráfordítások növekedését a kötelező törvényi béremelések és a megnövekedett közcélú foglakoztatás alakította.
Az egyéb ráfordítások növekedését egyrészt - 2012. évi CLXXXV törvény szerint felmerült, a lerakóra kerülő települési szilárd hulladék után kötelezően fizetendő 3 Ft/kg lerakási járulék, melynek mértéke a Városüzemeltető Kft esetében 18.103.200 Ft, - másrészt a követelések leírása, a követelések értékvesztésének képzése tesz ki.
2.3. Mérleg szerinti eredmény
Adózás előtti eredmény - 8 898
Adózott eredmény - 8898
2.4. Kintlévőségek, követelések, kötelezettségek
A kintlévőségek követelések nyilvántartott összege 119 129 e Ft az előző évihez képest változatlan. Csökkenteni ugyan a kintlévőség állományát nem tudtuk, de a folyamatos felszólítások és az adósságkezelő program segítségével meg tudtuk akadályozni a növekedést. A Városüzemeltető Kft kintlévőségeinek behajtása tárgyában tett intézkedésekről a Kft jogásza Dr. Gombos Árpád készített feljegyzést, mely a beszámoló mellékletét képezi.
Kötelezettségek 31 267 e Ft az előző évinél 8 492 e.Ft-tal kevesebb. Ez annak köszönhető, hogy Kőszeg V áros Önkormányzat 2012-ben fejlesztési hitelként átutalt 10 950 000 Ft-ot 2013-ban vissza nem térítendő támogatásra módosította.
2.5. Eszközállomány alakulása
Befektetett eszközök: 89 629 e Ft. Az előző évihez képest 26 367 e Ft növekedést mutat.
Forgóeszközök: 149 737 e Ft. Az előző évihez képest 35 980 e Ft csökkenést mutat.
Az eszközállomány alakulásáról (főként a műszaki eszközök, gépek vonatkozásában) elmondható, ha a társaság és az önkormányzat nem tud az eddiginél saját és-vagy pályázati forrásból jelentősen nagyobb összeget fejlesztésre fordítani a géppark 5 éven belül jórészt amortizálódik, egy része működésképtelenné válik.
A 2013 évben a jogszabályi környezet változásai miatt a működőképesség fenntartása is jelentős eredménynek számít változatlan feladat ellátás mellett.
2.6. Létszám, munkaügy
A társaságnál foglalkoztatott létszám 2013. évben 82 fő, az előző évinél 24 fővel több, a közfoglalkoztatás növekedése miatt.
Állományi létszám: 49 fő az előző évinél 0,5 fővel több.
Béremelés a törvényi kötelezettségeken felül nem történt.
2.7. A gazdálkodás során sem működési, sem fejlesztési célú hitel felvételére nem került sor.
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013 évi munkájának értékelését röviden az alábbiak szerint foglalom össze.
A társaság az Önkormányzattal kötött Közszolgáltatási Szerződés keretében rábízott feladatokat teljesítette.
Biztosította az önkormányzati intézményhálózat és a város technikai működésének feltételeit. Megőrizte a társaság működőképességét.
További munkánkhoz kérjük támogatásukat, és kérjük a beszámolót elfogadni szíveskedjenek.
3. Tevékenységek szerinti értékelés
3.1. Ingatlankezelés
Kezelt ingatlanok száma :
2012. évben: 2013. évben
Lakások száma: 333 db 332 db
Nemlakás bérlemények: 36 db 34 db
Garázs+ terület: 62 db 62 db
Földterület: 38 db 38 db
Bevételek: 2012. év 2013. év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből: 49.715.361,- 50.046.752,-
Közüzemi díjakból: 22.563.813,- 22.795.383,-
Behajthatatlan követelés:
Összesen: 72.279.174,- 72.842.135,-
Nemlakáscélú bérlemények árbevétele: 24.350.025,-
Garázs + terület: 2.287.851,-
Haszonbérleti díj: 457.400,-
Összesen: 27.095.276,- 17.889.975,-
Mindösszesen: 99.374.450,- 90.732.110,-
Kiadások 2012. évi 2013.év
Közüzemi díjak:
25.853.401,- 25.236.097,-
Üzemelési ktg: (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás stb.) 414.800,- 325.600,-
Iroda működési ktg.+ bér. + közterhek, posta, telefon 7.818.256,- 9.090.754,-
Intézmény karbantartás ktg: 1.700.000,- -
Ügyvédi ktg. Szakértői díjak, végrehajt. Ktg. 2.994.351,- 3.055.445,-
Áfa bef.: 2.551.181,- 2.925.410,-
Társasházi kiadások 9.789.425,- 9.925.642,-
Lakás leadás: 1.419.889,- -
üres lakás helyreállítása 4.728.910,- 5.120.458,-
Karbantartás 32.405.086,- 25.305.677,-
Összesen: 89.775.299,- 80.985.083,-
2013. évben lakbéremelés nem történt.
A 2013. évi lakbér és közüzemi díj hátralék 7.456.590,-Ft
A hátralékok behajtása ügyében a vizsgált évben a következő intézkedések történtek:
A lakbér és közüzemi díj hátralék miatt 117 alkalommal küldtünk ki felszólítót, illetve 57 esetben peresítés előtti felszólítót melyre 40 db ügyvédi megállapodást kötöttünk a hátralék törlesztésére. 28 bérlőnél – mivel a felszólítóra nem reagáltak – éltünk a bérleti szerződés felmondásával. Az adósságkezelő program segítségével 11 család hátraléka rendezésére 1.488.439,-Ft-ot utalt át a Hivatal. A letiltásokból 500.405,-Ft folyt be. Jelenleg bíróság előtt 7 bérlő ügye van.
A Polgármesteri Hivatal Szociális Osztálya 8 lakást utalt ki, 1 lakáscsere történt és 6 bérlő adta le az önkormányzati lakást. Fürdőszoba korszerűsítés 2 lakásban történt.
Sajnos sok bérlőnek nincs jövedelme, illetve rendszeres szociálissegélyt kap, így nem tudjuk a tartozást behajtani, ilyen esetben a szerződést felmondjuk.
2013. évben is több esetben előfordult, hogy a lakásokra kijelölt új bérlők már az első hónaptól nem fizették a lakbért vagy befizettek egy hónapot és utána már nem fizettek.
A 13/2006. (IV.20.) önkormányzati rendelet 7.§.-a alapján lakbérkedvezmény adható a bérlőnek. 2013. évben 83 bérlő volt jogosult a kedvezményre. Lakásfenntartási támogatást 131 család esetében utalt át a Polgármesteri Hivatal 4.141.005,-Ft összegben.
Az önkormányzati lakások privatizációjának következtében kialakult vegyes (magán ill. önk.) tulajdonú társasházakkal kapcsolatosan a feladatunk kettős.
Abban az esetben, amikor a közös képviselő látja el a társasház kezelői feladatait, a vele való kapcsolattartás, a közüzemi díjak ill az elvégzett karbantartás önkormányzati tulajdoni hányadára eső költség kifizetése, átutalása, közgyűléseken a tulajdonos önkormányzat képviselete a feladatunk.
A másik esetben a kezelői feladatkör továbbra is irodánkra hárul, ebben az esetben az adminisztrációs munka sokkal több, tekintettel arra, hogy minden tulajdonossal külön kell egyeztetni a szükséges javítási, karbantartási munkák felmerülése esetén.
A megüresedő lakások (kilakoltatás, elhalt bérlő) lakhatóvá tétele a lakások jelenlegi állapota miatt nagy terhet ró a bérbeadó Ingatlankezelőre, a lakások teljes felújítást igényelnek. 2013-ban 6 lakás felújítása történt.
Az előző évekhez hasonlóan az intézményhálózat műszaki fenntartását az Ingatlankezelés saját kivitelezésben elvégezte.
4.Fizető parkoló beszámoló 2013.évről
A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva.
Az I zónában 207 a parkolóhelyek száma, 7 db automatával, II. zónában 54 parkolóhely 2 db automatával a III. zónában 108 parkolóhelyek száma 2 db automatával.
Parkolójegyek árai az egyes zónákban:
I. zóna II.zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 640,-Ft 500,-Ft
Pótdíjaqk /hétfő-péntek/
/szombat/ 1920,-Ft
1120,-Ft 1500,-Ft
875,-Ft 3000,-Ft
1750,-Ft
A fizető parkoló 2013 évi összes árbevétele: 20.289.580,-Ft /nettó/
Ebből:
- parkolóbérlet eladásából származó bevétel: 2.857.070,-Ft
- parkolójegy automatákból származó bevétel: 14.190.613,-Ft
- parkolási pótdíj bevételek: 3.021.665,-Ft
- parkolási díj /büntetés része/ 165.815,- Ft
- értékesített parkolójegy nyugta ellenében: 17.157,-Ft
- megtérített postaköltség és BM ügyintézési díj: 37.260,-Ft
Értékesített bérletek száma 270 db, melynek megoszlása a következő:
-lakossági bérlet 20 db
- kedvezményes lakossági bérlet 136 db
-parkolóbérlet magánszemély részére 16 db
-kedvezményes parkolóbérlet magánszemély részére 55 db
-parkolóbérlet gazdálkodó szerv részére 7 db
-havi parkolóbérlet 7 db
-kedvezményes éves bérlet 29 db
Sajnos ebben az évben is akadtak olyanok, akik a parkolóhelyeket fizetés nélkül használták:
Befizetett pótdíjak összesen 3.021.665,-Ft
2013. évben 1078 db büntetés helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra.957 db büntetés rendezve lett, 82 db lett stornírozva, 39 db büntetésre pedig a másodfokú felszólítás is megtörtént.
Az adott időszakban 574 db büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
341 db. befizetésre került ,40 db felszólító stornírozásra került, 192 db büntetés át lett adva a behajtó cég felé.
Tapasztalataink szerint egyre többen vásárolják meg a parkolójegyeket és bérleteket. A legtöbb nem fizető ügyfél más városokból, falvakból idelátogató turisták és a külföldi állampolgárok közül kerül ki.
Évek óta probléma volt hogy az osztrák állampolgárságú gépkocsik tulajdonosainak adatait nem adta ki Ausztria de ez már 2013. évben részben megoldódott.
Mindezek mellett a fizető parkolási rendszer gazdaságosságát nagymértékben rontja a parkoló automaták állapota. Új automaták beszerzésére nincs lehetőségünk, de a Szova Szombathelyi Vagyonhasznosító RT-től sikerült tavalyi évben vásárolnunk 4 db használt parkoló automatát vásárolnunk /900.000,-Ft+ Áfa/ aminek alkatrészeit fel tudjuk használni a mi gépeinkhez.
2013.évben dologi kiadás: /áram, gáz, fűtés, anyagok alkatrészek, nyomtatványok , posta, telefon, javítási költésg: nettó 2.851.985,-Ft.
Ezen felül bérleti díj, egyéb igénybevett szolgáltatás, értékszállítás, programkövetési, felügyeleti díj:
nettó: 3.279.018,-FT
Bér és járulékai 2013 évben összesen:8.664.251,-Ft
2013. októberében bevezetésre került a városban a mobil parkolás. Az eddigi tapasztalatok szerint nem nagyon van rá igény, 2013. december hónapban az összes bevétel 2.460,-Ft volt, ezzel szemben a mobil parkolás üzemeltetési költsége ebben a hónapban 44.531,-Ft. 2014. január hónapban a 492 Ft-os bevétellel szemben a költség 44.466,-Ft, míg február hónapban 2.366,-Ft bevétellel szemben 44.528,-Ft a költség.
A fennálló próblémák mellett a az automaták üzembiztonságának javulásával, az előző évi használt automata és alkatrész beszerzésnek és a hatékonyabb külföldi adósságkezelésnek köszönhetően a
fizető parkolási rendszer pozitív eredménnyel üzemelt.
Eredmény: 5.494.326,-Ft
5. Hulladékgyűjtés, -kezelés
1. Szolgáltatási területünk nem változott. Két település kivételével (Gyöngyösfalu, Lukácsháza) a teljes Kőszegi Kistérséget ellátjuk.
Ellátott lakosság szám kb.: 16000 fő
2. Kommunális csoport létszáma: 15 fő
1 fő csoportvezető
1 fő ügyfélszolgálati előadó, adminisztratív dolgozó
4 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő portás hulladéklerakón
1 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)
3. Pénzügyi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2013. évi árbevétele: 110 427 646 ,- Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele 4 544 256 ,- Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2013. évi ktg + ráf.: 116 820 557 ,- Ft
Tájékoztatásul a 2012 évi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2012. évi árbevétele: 114.281.630,- Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele: 4.544.393,- Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2012. évi ktg + ráf.: 95.290.271,- Ft
hozzájárulás hulladékgazd.-i rendszerhez: 6.962.000,- Ft
A 2012 évi új törvényi rendelkezések jelentős terhet róttak a Kft-re 2013 évben.
A 2012 évi CLXXXV. törvény (Ht.) 2013.07.01-től előírja, hogy 2013.07.01-től a hulladékszállítási díj a 2012. április 14-én alkalmazott díj 4,2 %-kal megemelt összegének 90 %-a lehet.
Esetünkben a 2012. április 14-én alkalmazott díj – rajtunk kívül álló okok miatt – megegyezik a 2010 évi szolgáltatási díjakkal. (2012. július 1-jét megelőzően utoljára 2010. január 1-jén volt hulladékszállítási díjemelés.)
Így 2013 évre számított bevételkiesésünk, amennyiben a 2013.07.01-től alkalmazott díjakat vesszük alapul, nettó 7,5 millió Ft.
Szintén a Ht. előírása alapján 2013. január 1-től lerakási járulékot kellett fizetni az Országos Környezetvédelmi Felügyelőség felé, minden lerakott hulladék tonnája után 3000 Ft-ot. Ez 2013 évben 18 103 200 Ft-ot tett ki.
Felügyeleti díjként a Magyar Energiahivatal felé 1 618 300 Ft-ot kellett megfizetnünk a Ht. 49. §-a alapján.
Ugyancsak a Ht. rekultivációs alap létrehozását teszi kötelezővé, ami éves szinten - a korábbi számítások alapján - 6 millió Ft-os költséget jelent.
Bevételnövelő intézkedésként 2013. szeptember 1-től a gyűjtőszigetes szelektív gyűjtés mellett bevezettük a házhoz menő zsákos gyűjtési módot, amely mostanra, kisebb zökkenőkkel ugyan, de beindult, mértéke növekedést mutat. Remélhetőleg annyi árbevételt sikerül elérnünk, ami legalább első lépcsőben a szelektív hulladékgyűjtés és válogatás költségeit fedezi. Bár meg kívánjuk jegyezni, hogy a HUKE-nak átadott hulladék 30%-a nem hasznosítható háztartási hulladék volt.
Sajnos a hulladékudvarunk berendezései ezt a mennyiségű szelektív hulladékot kis kapacitásuk miatt feldolgozni nem tudják, ezért időnként a hulladékot bérválogatásra Sárvárra kell szállítanunk.
Az első bérválogatás adatai:
A válogatásra átadott hulladék mennyisége: 4740 kg (Első 4 havi gyűjtés = 8 gyűjtési hét)
Ez a mennyiség kb. 1600 db zsák, költsége: (60,-/db) 96.000,- Ft
Válogatási költség (Sárvári HUKE számlája alapján): 172 110,- Ft
Zsákos -*szelektív gyűjtésre eső munkabér és járulék
(1 sofőr és 1 rakodó): 467.000,- Ft
Zsákos szelektív gyűjtésre eső üzemanyag költség: 181.440,- Ft
A hulladék értékesítési díja és OHÜ támogatás: 316.000,-Ft (Az utólagos elszámolások miatt ez az összeg már a 2014 évben jelentkezik bevételként.)
4. Ellenőrzések:
4.1. A Környezetvédelmi Felügyelőség 2013 évben 1 alkalommal tartott ellenőrzést.
Az ellenőrzés alkalmával jelentős rendellenességet nem állapítottak meg. Az apróbb hiányosságokat azonnal pótoltuk.
4.2. Az ÁNTSZ éves ellenőrzését 2013 szeptemberében végezte.
Hiányosságot nem állapítottak meg.
4.3. OHÜ (Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség)
2013 évben 4 alkalommal tartott helyszíni ellenőrzést a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos szerződésben vállalt kötelezettségek megvalósulásának vizsgálata kapcsán.
Jelentős, bírságolásra okot adó hiányosságot nem állapítottak meg, kifizetés felfüggesztésére nem került sor.
A 2013. évi beszámolót megtárgyalta a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.
Felelős: Kovács István ügyvezető igazgató
Határidő: azonnal
(A teljes anyagot lsd. a letölthető formátumban.)
Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról.
Beszámoló
a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról
Tisztelt Képviselő-testület!
Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2013 évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2013 évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is).
A beszámoló tartalmazza a társaság tevékenységének 2013 évi bemutatását, elemzését.
1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek
A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztállyal.
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező közszolgáltatást Kőszegen és a kőszegi kistérségben vállalkozási keretek között végezzük, ugyanúgy a fizető parkoló és a piac működtetését is. Ehhez önkormányzati támogatást nem kapunk. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.
A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint a Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.
A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása. A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése
2.1. A társaság éves nettó árbevétele 344.979 eFt, --- 2 921 eFt-tal kevesebb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 50.474 e Ft ---- 42 467 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Tevékenységenkénti árbevétel alakulása e Ft
2012 2013
Ingatlankezelés 72 279 72 842
Bérleti díjak 26 288 16 767
Központi irányítás 15 30
Hulladékgazdálkodás 114 358 110 428
Településtisztaság 35 157 32 955
Parkfenntartás 27 764 25 831
Műszaki tevékenység 28 924 49 274
Város és községgazdálkodás 1 983 1 922
Fizető parkoló pótdíj 3 005 3 022
parkoló 23 497 17 268
Telephely 13 078 12 381
A nettó árbevétel csökkenését a hulladékgazdálkodási ágazatot sújtó költségnövelő illetve bevételcsökkentő kormányzati és hatósági intézkedések okozzák. A bérleti díjak bevételkiesését az okozza, hogy a gazdasági nehézségekre hivatkozva több bérlemény visszaadásra került. (Ciao Amico, Fő tér 2, Erste Bank)
A többi tevékenységnél mutatkozó árbevétel eltérés a 2012 évihez képest nem jelentős.
Az egyéb bevételek ilyen magas arányú növekedését - egyrészt az Önkormányzat által a gázkezelő rendszer kiépítéséhez (10 950 000 Ft), a folyékony hulladék elszállításhoz szükséges eszközök beszerzéséhez (8 000 000 Ft), - másrészt a magas létszámmal megvalósuló közmunkaprogramhoz nyújtott támogatás (12 935 000 Ft) eredményezte.
2.2. Ráfordítások bemutatása
Költségek összesen 346 172 e Ft --- 41 589 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Anyagjellegű ráfordítások 188 414 e Ft --- 32 313 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Személyi jellegű ráfordítások 146 862 e Ft --- 11 806 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Értékcsökkenési leírás 10 896 e Ft --- 2 530 e Ft-tal kevesebb az előző évinél
Egyéb ráfordítások összesen: 57 043 e Ft --- 37 189 e Ft-tal több az előző évinél.
Az anyagjellegű ráfordítások növekedését nagyrészt az elavult géppark alkatrész beszerzésének és azok javíttatásának költsége, valamint a működésképtelenségük ideje alatt igénybe vett bérgépek költsége okozza.
A személyi jellegű ráfordítások növekedését a kötelező törvényi béremelések és a megnövekedett közcélú foglakoztatás alakította.
Az egyéb ráfordítások növekedését egyrészt - 2012. évi CLXXXV törvény szerint felmerült, a lerakóra kerülő települési szilárd hulladék után kötelezően fizetendő 3 Ft/kg lerakási járulék, melynek mértéke a Városüzemeltető Kft esetében 18.103.200 Ft, - másrészt a követelések leírása, a követelések értékvesztésének képzése tesz ki.
2.3. Mérleg szerinti eredmény
Adózás előtti eredmény - 8 898
Adózott eredmény - 8898
2.4. Kintlévőségek, követelések, kötelezettségek
A kintlévőségek követelések nyilvántartott összege 119 129 e Ft az előző évihez képest változatlan. Csökkenteni ugyan a kintlévőség állományát nem tudtuk, de a folyamatos felszólítások és az adósságkezelő program segítségével meg tudtuk akadályozni a növekedést. A Városüzemeltető Kft kintlévőségeinek behajtása tárgyában tett intézkedésekről a Kft jogásza Dr. Gombos Árpád készített feljegyzést, mely a beszámoló mellékletét képezi.
Kötelezettségek 31 267 e Ft az előző évinél 8 492 e.Ft-tal kevesebb. Ez annak köszönhető, hogy Kőszeg V áros Önkormányzat 2012-ben fejlesztési hitelként átutalt 10 950 000 Ft-ot 2013-ban vissza nem térítendő támogatásra módosította.
2.5. Eszközállomány alakulása
Befektetett eszközök: 89 629 e Ft. Az előző évihez képest 26 367 e Ft növekedést mutat.
Forgóeszközök: 149 737 e Ft. Az előző évihez képest 35 980 e Ft csökkenést mutat.
Az eszközállomány alakulásáról (főként a műszaki eszközök, gépek vonatkozásában) elmondható, ha a társaság és az önkormányzat nem tud az eddiginél saját és-vagy pályázati forrásból jelentősen nagyobb összeget fejlesztésre fordítani a géppark 5 éven belül jórészt amortizálódik, egy része működésképtelenné válik.
A 2013 évben a jogszabályi környezet változásai miatt a működőképesség fenntartása is jelentős eredménynek számít változatlan feladat ellátás mellett.
2.6. Létszám, munkaügy
A társaságnál foglalkoztatott létszám 2013. évben 82 fő, az előző évinél 24 fővel több, a közfoglalkoztatás növekedése miatt.
Állományi létszám: 49 fő az előző évinél 0,5 fővel több.
Béremelés a törvényi kötelezettségeken felül nem történt.
2.7. A gazdálkodás során sem működési, sem fejlesztési célú hitel felvételére nem került sor.
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2013 évi munkájának értékelését röviden az alábbiak szerint foglalom össze.
A társaság az Önkormányzattal kötött Közszolgáltatási Szerződés keretében rábízott feladatokat teljesítette.
Biztosította az önkormányzati intézményhálózat és a város technikai működésének feltételeit. Megőrizte a társaság működőképességét.
További munkánkhoz kérjük támogatásukat, és kérjük a beszámolót elfogadni szíveskedjenek.
3. Tevékenységek szerinti értékelés
3.1. Ingatlankezelés
Kezelt ingatlanok száma :
2012. évben: 2013. évben
Lakások száma: 333 db 332 db
Nemlakás bérlemények: 36 db 34 db
Garázs+ terület: 62 db 62 db
Földterület: 38 db 38 db
Bevételek: 2012. év 2013. év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből: 49.715.361,- 50.046.752,-
Közüzemi díjakból: 22.563.813,- 22.795.383,-
Behajthatatlan követelés:
Összesen: 72.279.174,- 72.842.135,-
Nemlakáscélú bérlemények árbevétele: 24.350.025,-
Garázs + terület: 2.287.851,-
Haszonbérleti díj: 457.400,-
Összesen: 27.095.276,- 17.889.975,-
Mindösszesen: 99.374.450,- 90.732.110,-
Kiadások 2012. évi 2013.év
Közüzemi díjak:
25.853.401,- 25.236.097,-
Üzemelési ktg: (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás stb.) 414.800,- 325.600,-
Iroda működési ktg.+ bér. + közterhek, posta, telefon 7.818.256,- 9.090.754,-
Intézmény karbantartás ktg: 1.700.000,- -
Ügyvédi ktg. Szakértői díjak, végrehajt. Ktg. 2.994.351,- 3.055.445,-
Áfa bef.: 2.551.181,- 2.925.410,-
Társasházi kiadások 9.789.425,- 9.925.642,-
Lakás leadás: 1.419.889,- -
üres lakás helyreállítása 4.728.910,- 5.120.458,-
Karbantartás 32.405.086,- 25.305.677,-
Összesen: 89.775.299,- 80.985.083,-
2013. évben lakbéremelés nem történt.
A 2013. évi lakbér és közüzemi díj hátralék 7.456.590,-Ft
A hátralékok behajtása ügyében a vizsgált évben a következő intézkedések történtek:
A lakbér és közüzemi díj hátralék miatt 117 alkalommal küldtünk ki felszólítót, illetve 57 esetben peresítés előtti felszólítót melyre 40 db ügyvédi megállapodást kötöttünk a hátralék törlesztésére. 28 bérlőnél – mivel a felszólítóra nem reagáltak – éltünk a bérleti szerződés felmondásával. Az adósságkezelő program segítségével 11 család hátraléka rendezésére 1.488.439,-Ft-ot utalt át a Hivatal. A letiltásokból 500.405,-Ft folyt be. Jelenleg bíróság előtt 7 bérlő ügye van.
A Polgármesteri Hivatal Szociális Osztálya 8 lakást utalt ki, 1 lakáscsere történt és 6 bérlő adta le az önkormányzati lakást. Fürdőszoba korszerűsítés 2 lakásban történt.
Sajnos sok bérlőnek nincs jövedelme, illetve rendszeres szociálissegélyt kap, így nem tudjuk a tartozást behajtani, ilyen esetben a szerződést felmondjuk.
2013. évben is több esetben előfordult, hogy a lakásokra kijelölt új bérlők már az első hónaptól nem fizették a lakbért vagy befizettek egy hónapot és utána már nem fizettek.
A 13/2006. (IV.20.) önkormányzati rendelet 7.§.-a alapján lakbérkedvezmény adható a bérlőnek. 2013. évben 83 bérlő volt jogosult a kedvezményre. Lakásfenntartási támogatást 131 család esetében utalt át a Polgármesteri Hivatal 4.141.005,-Ft összegben.
Az önkormányzati lakások privatizációjának következtében kialakult vegyes (magán ill. önk.) tulajdonú társasházakkal kapcsolatosan a feladatunk kettős.
Abban az esetben, amikor a közös képviselő látja el a társasház kezelői feladatait, a vele való kapcsolattartás, a közüzemi díjak ill az elvégzett karbantartás önkormányzati tulajdoni hányadára eső költség kifizetése, átutalása, közgyűléseken a tulajdonos önkormányzat képviselete a feladatunk.
A másik esetben a kezelői feladatkör továbbra is irodánkra hárul, ebben az esetben az adminisztrációs munka sokkal több, tekintettel arra, hogy minden tulajdonossal külön kell egyeztetni a szükséges javítási, karbantartási munkák felmerülése esetén.
A megüresedő lakások (kilakoltatás, elhalt bérlő) lakhatóvá tétele a lakások jelenlegi állapota miatt nagy terhet ró a bérbeadó Ingatlankezelőre, a lakások teljes felújítást igényelnek. 2013-ban 6 lakás felújítása történt.
Az előző évekhez hasonlóan az intézményhálózat műszaki fenntartását az Ingatlankezelés saját kivitelezésben elvégezte.
4.Fizető parkoló beszámoló 2013.évről
A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva.
Az I zónában 207 a parkolóhelyek száma, 7 db automatával, II. zónában 54 parkolóhely 2 db automatával a III. zónában 108 parkolóhelyek száma 2 db automatával.
Parkolójegyek árai az egyes zónákban:
I. zóna II.zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 640,-Ft 500,-Ft
Pótdíjaqk /hétfő-péntek/
/szombat/ 1920,-Ft
1120,-Ft 1500,-Ft
875,-Ft 3000,-Ft
1750,-Ft
A fizető parkoló 2013 évi összes árbevétele: 20.289.580,-Ft /nettó/
Ebből:
- parkolóbérlet eladásából származó bevétel: 2.857.070,-Ft
- parkolójegy automatákból származó bevétel: 14.190.613,-Ft
- parkolási pótdíj bevételek: 3.021.665,-Ft
- parkolási díj /büntetés része/ 165.815,- Ft
- értékesített parkolójegy nyugta ellenében: 17.157,-Ft
- megtérített postaköltség és BM ügyintézési díj: 37.260,-Ft
Értékesített bérletek száma 270 db, melynek megoszlása a következő:
-lakossági bérlet 20 db
- kedvezményes lakossági bérlet 136 db
-parkolóbérlet magánszemély részére 16 db
-kedvezményes parkolóbérlet magánszemély részére 55 db
-parkolóbérlet gazdálkodó szerv részére 7 db
-havi parkolóbérlet 7 db
-kedvezményes éves bérlet 29 db
Sajnos ebben az évben is akadtak olyanok, akik a parkolóhelyeket fizetés nélkül használták:
Befizetett pótdíjak összesen 3.021.665,-Ft
2013. évben 1078 db büntetés helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra.957 db büntetés rendezve lett, 82 db lett stornírozva, 39 db büntetésre pedig a másodfokú felszólítás is megtörtént.
Az adott időszakban 574 db büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
341 db. befizetésre került ,40 db felszólító stornírozásra került, 192 db büntetés át lett adva a behajtó cég felé.
Tapasztalataink szerint egyre többen vásárolják meg a parkolójegyeket és bérleteket. A legtöbb nem fizető ügyfél más városokból, falvakból idelátogató turisták és a külföldi állampolgárok közül kerül ki.
Évek óta probléma volt hogy az osztrák állampolgárságú gépkocsik tulajdonosainak adatait nem adta ki Ausztria de ez már 2013. évben részben megoldódott.
Mindezek mellett a fizető parkolási rendszer gazdaságosságát nagymértékben rontja a parkoló automaták állapota. Új automaták beszerzésére nincs lehetőségünk, de a Szova Szombathelyi Vagyonhasznosító RT-től sikerült tavalyi évben vásárolnunk 4 db használt parkoló automatát vásárolnunk /900.000,-Ft+ Áfa/ aminek alkatrészeit fel tudjuk használni a mi gépeinkhez.
2013.évben dologi kiadás: /áram, gáz, fűtés, anyagok alkatrészek, nyomtatványok , posta, telefon, javítási költésg: nettó 2.851.985,-Ft.
Ezen felül bérleti díj, egyéb igénybevett szolgáltatás, értékszállítás, programkövetési, felügyeleti díj:
nettó: 3.279.018,-FT
Bér és járulékai 2013 évben összesen:8.664.251,-Ft
2013. októberében bevezetésre került a városban a mobil parkolás. Az eddigi tapasztalatok szerint nem nagyon van rá igény, 2013. december hónapban az összes bevétel 2.460,-Ft volt, ezzel szemben a mobil parkolás üzemeltetési költsége ebben a hónapban 44.531,-Ft. 2014. január hónapban a 492 Ft-os bevétellel szemben a költség 44.466,-Ft, míg február hónapban 2.366,-Ft bevétellel szemben 44.528,-Ft a költség.
A fennálló próblémák mellett a az automaták üzembiztonságának javulásával, az előző évi használt automata és alkatrész beszerzésnek és a hatékonyabb külföldi adósságkezelésnek köszönhetően a
fizető parkolási rendszer pozitív eredménnyel üzemelt.
Eredmény: 5.494.326,-Ft
5. Hulladékgyűjtés, -kezelés
1. Szolgáltatási területünk nem változott. Két település kivételével (Gyöngyösfalu, Lukácsháza) a teljes Kőszegi Kistérséget ellátjuk.
Ellátott lakosság szám kb.: 16000 fő
2. Kommunális csoport létszáma: 15 fő
1 fő csoportvezető
1 fő ügyfélszolgálati előadó, adminisztratív dolgozó
4 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő portás hulladéklerakón
1 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)
3. Pénzügyi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2013. évi árbevétele: 110 427 646 ,- Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele 4 544 256 ,- Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2013. évi ktg + ráf.: 116 820 557 ,- Ft
Tájékoztatásul a 2012 évi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2012. évi árbevétele: 114.281.630,- Ft
Ebből szelektív hulladékgyűjtés árbevétele: 4.544.393,- Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2012. évi ktg + ráf.: 95.290.271,- Ft
hozzájárulás hulladékgazd.-i rendszerhez: 6.962.000,- Ft
A 2012 évi új törvényi rendelkezések jelentős terhet róttak a Kft-re 2013 évben.
A 2012 évi CLXXXV. törvény (Ht.) 2013.07.01-től előírja, hogy 2013.07.01-től a hulladékszállítási díj a 2012. április 14-én alkalmazott díj 4,2 %-kal megemelt összegének 90 %-a lehet.
Esetünkben a 2012. április 14-én alkalmazott díj – rajtunk kívül álló okok miatt – megegyezik a 2010 évi szolgáltatási díjakkal. (2012. július 1-jét megelőzően utoljára 2010. január 1-jén volt hulladékszállítási díjemelés.)
Így 2013 évre számított bevételkiesésünk, amennyiben a 2013.07.01-től alkalmazott díjakat vesszük alapul, nettó 7,5 millió Ft.
Szintén a Ht. előírása alapján 2013. január 1-től lerakási járulékot kellett fizetni az Országos Környezetvédelmi Felügyelőség felé, minden lerakott hulladék tonnája után 3000 Ft-ot. Ez 2013 évben 18 103 200 Ft-ot tett ki.
Felügyeleti díjként a Magyar Energiahivatal felé 1 618 300 Ft-ot kellett megfizetnünk a Ht. 49. §-a alapján.
Ugyancsak a Ht. rekultivációs alap létrehozását teszi kötelezővé, ami éves szinten - a korábbi számítások alapján - 6 millió Ft-os költséget jelent.
Bevételnövelő intézkedésként 2013. szeptember 1-től a gyűjtőszigetes szelektív gyűjtés mellett bevezettük a házhoz menő zsákos gyűjtési módot, amely mostanra, kisebb zökkenőkkel ugyan, de beindult, mértéke növekedést mutat. Remélhetőleg annyi árbevételt sikerül elérnünk, ami legalább első lépcsőben a szelektív hulladékgyűjtés és válogatás költségeit fedezi. Bár meg kívánjuk jegyezni, hogy a HUKE-nak átadott hulladék 30%-a nem hasznosítható háztartási hulladék volt.
Sajnos a hulladékudvarunk berendezései ezt a mennyiségű szelektív hulladékot kis kapacitásuk miatt feldolgozni nem tudják, ezért időnként a hulladékot bérválogatásra Sárvárra kell szállítanunk.
Az első bérválogatás adatai:
A válogatásra átadott hulladék mennyisége: 4740 kg (Első 4 havi gyűjtés = 8 gyűjtési hét)
Ez a mennyiség kb. 1600 db zsák, költsége: (60,-/db) 96.000,- Ft
Válogatási költség (Sárvári HUKE számlája alapján): 172 110,- Ft
Zsákos -*szelektív gyűjtésre eső munkabér és járulék
(1 sofőr és 1 rakodó): 467.000,- Ft
Zsákos szelektív gyűjtésre eső üzemanyag költség: 181.440,- Ft
A hulladék értékesítési díja és OHÜ támogatás: 316.000,-Ft (Az utólagos elszámolások miatt ez az összeg már a 2014 évben jelentkezik bevételként.)
4. Ellenőrzések:
4.1. A Környezetvédelmi Felügyelőség 2013 évben 1 alkalommal tartott ellenőrzést.
Az ellenőrzés alkalmával jelentős rendellenességet nem állapítottak meg. Az apróbb hiányosságokat azonnal pótoltuk.
4.2. Az ÁNTSZ éves ellenőrzését 2013 szeptemberében végezte.
Hiányosságot nem állapítottak meg.
4.3. OHÜ (Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség)
2013 évben 4 alkalommal tartott helyszíni ellenőrzést a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos szerződésben vállalt kötelezettségek megvalósulásának vizsgálata kapcsán.
Jelentős, bírságolásra okot adó hiányosságot nem állapítottak meg, kifizetés felfüggesztésére nem került sor.
A 2013. évi beszámolót megtárgyalta a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2013. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.
Felelős: Kovács István ügyvezető igazgató
Határidő: azonnal
(A teljes anyagot lsd. a letölthető formátumban.)