Önkormányzati belépés | |
|
2017. Május 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
3. napirendi pont:
A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény módosítása lehetőséget ad a zártkertként nyilvántartott ingatlanok művelési ágának művelés alól kivett területként történő ingyenes átvezetésére. 2016. évben ezért kb. 170 ingatlan lett művelés alól kivett terület. A kivonás miatt ezen ingatlanok többsége telekadó köteles ingatlanná vált.
Fentiek miatt az Igazgatási és Építéshatósági Osztály indokoltnak tartotta a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban ÖR.) áttekintését. A hatályos ÖR. értelmében minden külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő ingatlan esetén az adó mértéke 1500 m2-ig 50 Ft/m2/év, 1500 m2 felett pedig 10 Ft/m2/év, amennyiben az ingatlanon nem áll 30 m2-nél nagyobb épület. A kedvezményeket az ÖR. 6. § (1) bekezdése tartalmazza.
A rendelkezésünkre álló adatok alapján a Kőszegen zártkerti művelési alól kivett ingatlanok nagysága átlagosan 2070 m2. Egy ekkora telek után, ha nem jár adókedvezmény, évente 80.700 Ft telekadót kellene fizetni.
Az elkészített rendelet-tervezet szerint a kedvezmények köre kerülne pontosításra, illetve bővítésre az alábbiak szerint:
1. 50% kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlan külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek,
2. 50% kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlan a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek (függetlenül attól, hogy külterület vagy belterület),
3. 50% kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező belterületen fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve,
4. Az 1. ponton túl a kedvezménnyel csökkentett adóból további 50% kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve (kivéve üdülőterület). Ez a kedvezmény – jogszabály szerkesztési szempontokat figyelembe véve – az egyébként fizetendő adó 75%-ában lett meghatározva.
További módosítás, hogy a kedvezmény akkor is jár, ha a magánszemély adóalanynak több telekadó hatálya alá eső ingatlana van.
Fenti kedvezmények bevezetése adóbevétel-kiesést nem eredményez, hiszen ezek a telkek többségükben 2016-ban lettek művelés alól kivonva, így telekadót eddig nem kellett fizetniük. A kedvezmények figyelembevételével a művelés alól kivett telkek után a várható adóbevétel 5,9 M Ft lesz.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatot mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Kőszeg, 2017. május 19.
A jegyző nevében:
Mezei Virág s.k.
az igazgatási és építéshatósági osztály vezetője
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII.1.) önkormányzati rendelet
módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A tervezet az érintett adózókat kedvezően érinti.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a várható adóbevétel 5,9 M Ft lesz a módosítással érintett telkek esetében.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet az adminisztratív terheken nem változtat.
VII. megalkotásának szükségessége:
A hatályos rendelet módosítása a telekadó minden adózó számára arányos terhet jelentsen.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
….…./2017. (V. …..) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló
35/2012. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § (1) Az önkormányzat illetékességi területén földterülettel rendelkező magánszemély adóalany az egyébként fizetendő adó
a) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlana külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek,
b) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlana a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek,
c) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező belterületen fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve,
d) 75%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező külterületen – ideértve a zártkertet is –fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve.
(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti adókedvezmény a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek után nem vehető igénybe.
(3) Adókedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.
(4) Az (1) bekezdés nem alkalmazható, ha az adótárgy vonatkozásában az adóalany a vállalkozó, és ez az adótárgy üzleti célt szolgál.”
2. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
(2) A rendelet rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.
Huber László s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző
A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény módosítása lehetőséget ad a zártkertként nyilvántartott ingatlanok művelési ágának művelés alól kivett területként történő ingyenes átvezetésére. 2016. évben ezért kb. 170 ingatlan lett művelés alól kivett terület. A kivonás miatt ezen ingatlanok többsége telekadó köteles ingatlanná vált.
Fentiek miatt az Igazgatási és Építéshatósági Osztály indokoltnak tartotta a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban ÖR.) áttekintését. A hatályos ÖR. értelmében minden külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő ingatlan esetén az adó mértéke 1500 m2-ig 50 Ft/m2/év, 1500 m2 felett pedig 10 Ft/m2/év, amennyiben az ingatlanon nem áll 30 m2-nél nagyobb épület. A kedvezményeket az ÖR. 6. § (1) bekezdése tartalmazza.
A rendelkezésünkre álló adatok alapján a Kőszegen zártkerti művelési alól kivett ingatlanok nagysága átlagosan 2070 m2. Egy ekkora telek után, ha nem jár adókedvezmény, évente 80.700 Ft telekadót kellene fizetni.
Az elkészített rendelet-tervezet szerint a kedvezmények köre kerülne pontosításra, illetve bővítésre az alábbiak szerint:
1. 50% kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlan külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek,
2. 50% kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlan a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek (függetlenül attól, hogy külterület vagy belterület),
3. 50% kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező belterületen fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve,
4. Az 1. ponton túl a kedvezménnyel csökkentett adóból további 50% kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve (kivéve üdülőterület). Ez a kedvezmény – jogszabály szerkesztési szempontokat figyelembe véve – az egyébként fizetendő adó 75%-ában lett meghatározva.
További módosítás, hogy a kedvezmény akkor is jár, ha a magánszemély adóalanynak több telekadó hatálya alá eső ingatlana van.
Fenti kedvezmények bevezetése adóbevétel-kiesést nem eredményez, hiszen ezek a telkek többségükben 2016-ban lettek művelés alól kivonva, így telekadót eddig nem kellett fizetniük. A kedvezmények figyelembevételével a művelés alól kivett telkek után a várható adóbevétel 5,9 M Ft lesz.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatot mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Kőszeg, 2017. május 19.
A jegyző nevében:
Mezei Virág s.k.
az igazgatási és építéshatósági osztály vezetője
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII.1.) önkormányzati rendelet
módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A tervezet az érintett adózókat kedvezően érinti.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a várható adóbevétel 5,9 M Ft lesz a módosítással érintett telkek esetében.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet az adminisztratív terheken nem változtat.
VII. megalkotásának szükségessége:
A hatályos rendelet módosítása a telekadó minden adózó számára arányos terhet jelentsen.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
….…./2017. (V. …..) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló
35/2012. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § (1) Az önkormányzat illetékességi területén földterülettel rendelkező magánszemély adóalany az egyébként fizetendő adó
a) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlana külterületen – ideértve a zártkertet is – fekvő telek,
b) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben az adóköteles ingatlana a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek,
c) 50%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező belterületen fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve,
d) 75%-ának megfelelő kedvezményben részesül, amennyiben a tulajdonát képező külterületen – ideértve a zártkertet is –fekvő telek köz- vagy magánúton gépjárművel közvetlenül nem közelíthető meg vagy a megközelítésére szolgáló köz- vagy magánúton az elektromos és az ivóvízvezeték nincs kiépítve.
(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti adókedvezmény a Helyi Építési Szabályzat alapján üdülőterületen fekvő telek után nem vehető igénybe.
(3) Adókedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.
(4) Az (1) bekezdés nem alkalmazható, ha az adótárgy vonatkozásában az adóalany a vállalkozó, és ez az adótárgy üzleti célt szolgál.”
2. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
(2) A rendelet rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.
Huber László s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző