Önkormányzati belépés | |
|
2017. Május 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
4. napirendi pont:
A jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2016. december 15-i Képviselő-testületi ülésen döntött a testület a város egyes belső területeire, a Panoráma körútra, valamint a Felsőerdő utcára vonatkozóan 20 tonnás súlykorlátozást bevezetéséről.
A forgalomkorlátozás szükségességét indokolta egyrészt, hogy a Panoráma körút, Felsőerdő utca tekintetében már elengedhetetlen volt a súlykorlátozás bevezetése az utak rossz műszaki állapota miatt, másrészt a város belső útjainak fennálló műszaki állapotát is figyelembe véve társadalmi érdek, hogy csökkenjen a tehergépjárművek forgalma. A Temető utca felújított szakaszán pedig a teherbírás vizsgálatról készült mérési jegyzőkönyv és szakvélemény javaslatára került sor a 20 tonnás súlykorlátozás bevezetésére.
A Képviselő-testület decemberi döntésének megfelelően a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 14. § (1) bekezdésének r) pontjában foglaltak alapján, a város meghatározott pontjain kihelyezésre kerültek a „20 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival behajtani tilos” táblák.
E forgalomszabályozás a gyakorlatban azonban rendkívül szigorúnak bizonyult, ugyanis teljesen kitiltotta a városból a 20 tonna össztömeg feletti tehergépkocsikat.
Figyelembe véve a lakossági és vállalkozói érdekeket és azt a korábban kitűzött célt, hogy a helyi közutak állagát megóvjuk átgondolásra került a jelenlegi szabályozás, és a jövőre nézve a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X.5.) NFM rendelet szabályai alapján (a továbbiakban: NFM rendelet) önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: ÖR) javasoljuk szabályozni a helyi közutakat érintő súlykorlátozást.
Az NFM rendelet 1.§ (3) bekezdése értelmében jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás a KRESZ 14. § (1) bekezdés z/2. pontjában meghatározott „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” közúti jelzőtáblával jelölt közlekedés korlátozás.
Ennek megfelelően a korábban kihelyezett a „20 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival behajtani tilos” táblák helyére „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” közúti jelzőtáblák kerülnének. Mivel a behajtási tilalom alól az út kezelője felmentést adhat, a kiegészítő jelzőtáblán a „Kivéve engedéllyel” felirat is elhelyezhető.
Az NFM rendelet, mint magasabb szintű jogszabály rendelkezik a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozást meghaladó járművek közlekedésének szabályairól, ezért az ÖR kizárólag olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyeket az NFM rendelet nem szabályoz.
Az NFM rendelet értelmében a jelzőtáblával elrendelt össztömeget meghaladó járművek közlekedéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, mely hozzájárulást helyi közút esetén annak kezelője adja meg.
Az ÖR 4. §-a tartalmaz egy felsorolást arra vonatkozóan, hogy közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet ki nyújthat be, és ugyanezen szakasz rögzíti azon járművek, továbbá azon szervek által üzemben tartott járművek körét, akiket nem terhel közútkezelői hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettség.
Tekintettel arra, hogy – többek között - a kommunális feladatot ellátó járművet az NFM rendelet 7. §- a is a kivételek között említi, nem került külön rögzítésre az ÖR-ben.
A közútkezelői hozzájárulás díja eljárási díjból valamint túlsúlydíjból tevődik össze.
A közútkezelői hozzájárulás kiadásának költségeivel arányban álló eljárási díjra vonatkozóan az NFM rendelet konkrét díjat állapít meg mely egy alapdíjból (1 000.- Ft + ÁFA) és az NFM rendelet 2. mellékletében meghatározott szorzószámok szorzatából áll, és mely eljárási díjat a közútkezelői hozzájárulás igénylésével egyidejűleg kell a hozzájárulás kiadására jogosult útkezelő részére megfizetni.
A túlsúlydíj tekintetében az NFM rendelet a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás esetén a meghatározható legmagasabb értéket rögzíti. A túlsúlydíjat a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott érvényességi idő és a jármű össztömegének alapulvételével kell meghatározni, úgy, hogy ezen díj legfeljebb 300 Ft/nap, 6000 Ft/hónap és a 60 000 Ft/év értéket ne haladja meg. Az ÖR-ben a maximum díjtételek kerültek rögzítésre.
Az NFM rendelet lehetőséget ad arra, hogy helyi közút esetén az illetékes helyi önkormányzat indokolt esetben a díjfizetési kötelezettség alól felmentést adjon, ennek esetei szabályozásra kerültek az ÖR-ben.
A közútkezelői hozzájárulás eseti vagy határozott időre szól.
Arra vonatkozóan, hogy mely esetekben van lehetősége az útkezelőnek a közútkezelői hozzájárulás iránti igény elutasítására az NFM rendelet 5. § (4) bekezdése tartalmaz rendelkezést.
Ez alapján a közútkezelő akkor utasíthatja el a közútkezelői hozzájárulás megadását, ha a megengedett össztömeget túllépő szállítmány megbontható, vagy ha az út teherbírása és állapota alapján nem alkalmas arra, hogy a megengedett össztömeget meghaladó jármű azon közlekedjék.
A hivatkozott NFM rendeletet az előterjesztéshez csatolásra került.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést, megtárgyalni és a rendelettervezet elfogadásáról dönteni szíveskedjen!
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A rendelet megalkotását mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2017. május 19.
A polgármester nevében:
Dr. Zalán Gábor s.k.
jegyző
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól
szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §- a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Az utak állagának megóvása társadalmi érdek, a rendeleti szabályozással magasabb védelmet biztosítunk ebben a tekintetben.
II. gazdasági hatásai:
A tervezet gazdasági hatása oly módon érinti a helyi lakosságot, hogy egyes áruszállítások költsége értelemszerűen nőni fog, ugyanakkor egy szabályos és kiszámítható rendszert eredményez az utcákba áramló tehergépjármű forgalom esetében.
III. költségvetési hatásai:
Költségvetési szempontból a rendelet megalkotása pozitív hatást eredményez a díjtételek miatt.
IV. környezeti következményei:
Környezeti szempontból javulás várható, mivel a 20 tonna össztömeget meghaladó gépjármű forgalom csökkeni fog.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következménye van: minimális.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhek bizonyos mértékben növekedni fognak. (határozatok, engedélyek kiadása)
VII. megalkotásának szükségessége:
A rendelettel elérni kívánt cél társadalmi érdek, de megalkotása nem kötelező.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A jelenlegi szabályozás a gyakorlati életben nehezen alkalmazható.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személy, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
TERVEZET
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2017. (……) önkormányzati rendelete
a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdésében, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 8.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja
1.§
A rendelet célja Kőszeg Város Önkormányzatának tulajdonában lévő helyi közutak állapotának védelme, a kisebb teherbírású utak állagromlásának megelőzése, a helyi közutakon való biztonságos közlekedés biztosítása.
2. A rendelet hatálya
2.§
(1) A rendelet területi hatálya kiterjed Kőszeg Város közigazgatási területén az 1. mellékletben megjelölt helyi közutakra.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed minden olyan jármű-tulajdonosra, üzembentartóra és járművezetőre, aki a rendelettel érintett területre a 3.§ (1) bekezdésben meghatározott össztömeget meghaladó járművel hajt be.
3. Övezeti lehatárolás
3.§
(1) A Képviselő-testület a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 14. § (1) bekezdés z/2. pontja szerinti „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” jelzőtáblák kihelyezésével 20 tonna súlykorlátozást alkalmaz a rendelet 1. mellékletében meghatározott utcákban. A súlykorlátozó tábla alá a „Kivéve engedéllyel” táblát kell kihelyezni.
(2) A lehatárolt övezetbe a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozást meghaladó járművek közlekedéséhez – a behajtást megelőzően – a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X.5.) NFM rendeletben (a továbbiakban: NFM rendelet) foglaltak alapján közútkezelői hozzájárulást kell beszerezni.
4. A közútkezelői hozzájárulás iránti kérelem
4.§
(1) A közútkezelői hozzájárulási iránti kérelmet:
a) egy adott járműre vonatkozóan a gépjármű üzembentartója, tulajdonosa, valamint a jármű vezetője,
b) egy adott járműre vonatkozóan megbízás alapján annak az ingatlannak a tulajdonosa, bérlője, aki a szolgáltatást igénybe veszi, vagy
c) építési tevékenységgel érintett ingatlan tulajdonosa, vagy az építtető
nyújthatja be.
(2) A kérelmet a rendelet 2. melléklete szerinti nyomtatványon kell benyújtani a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városüzemeltetési Osztályán.
(3) Nem kell közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet benyújtani:
a) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek által üzemben tartott,
b) az út- vagy közműépítést, út- vagy közműfenntartást, vagy javítást végző járművek behajtásához.
5. A közútkezelői hozzájárulás kiadásának szabályai
5.§
(1) A közútkezelői hozzájárulás kiadásával kapcsolatosan a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében átruházott hatáskörben a polgármester jár el.
(2) A közútkezelői hozzájárulás csak célforgalomra adható ki.
(3) A közútkezelői hozzájárulás egy kijelölt útvonalon való közlekedésre jogosít fel.
(4) A 3. melléklet szerinti engedélyt a gépjármű vezetőjének jól látható helyen, a jármű első szélvédője mögött kell elhelyezni, és a közútkezelői hozzájárulást a gépjárműben kell tartani.
(5) A közútkezelői hozzájárulásról bármilyen formában készített másolat nem használható fel.
6. A közútkezelői hozzájárulás díja
6.§
(1) Az NFM rendeletben meghatározott eljárási díjon felül a közútkezelői hozzájárulásban előírt módon és időpontig – járművenként - a 20 tonna össztömeghatár feletti megkezdett tonnánként
a) 300 Ft/nap,
b) 6000 Ft/hónap, vagy
c) 60.000 Ft/év,
túlsúlydíjat kell megfizetni, a díjakat Kőszeg Város Önkormányzata 11747051-15420909-00000000 számú pénzforgalmi számlájára.
(2) Önkormányzati beruházások, illetve települési érdekű eseménynél közreműködő, e rendelet hatálya alá eső járművek a polgármester döntése alapján az eljárási díj valamint a túlsúlydíj megfizetése alól mentesülhetnek.
(3) Mentesül az eljárási díj és a túlsúlydíj megfizetése alól az aki:
a) a járművel a kérelemben megjelölt ingatlanhoz, vagy onnan olyan árut szállít, amely nem megbontható, és az áru szállítása, be- és kirakodása nem oldható meg másként,
b) helyben történő építkezéshez történő szállítás esetén, amennyiben a szállítmány nem bontható meg.
(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti díjmentesség nem érinti a közútkezelői hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettséget.
7. Záró rendelkezések
7.§
Ez a rendelet 2017. július 1-én lép hatályba.
Huber László s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző
1. melléklet a …/2017. (……) önkormányzati rendelethez
Korlátozott forgalmú övezet (zóna) jelzőtáblák kihelyezésével 20 tonna súlykorlátozással érintett utcák jegyzéke:
1. Ady Endre utca
2. Alsó körút
3. Arborétum utca
4. Auguszt János utca
5. Árpád tér
6. Bajcsy-Zsilinszky utca
7. Bechtold István utca
8. Bem József utca
9. Berkenye utca
10. Bersek József utca
11. Bertalan Erzsébet utca
12. Bezerédy Imre utca
13. Borostyánkő utca
14. Chernel utca
15. Ciklámen utca
16. Csőszház utca
17. Diák sétány
18. Diófa utca
19. Faludi Ferenc utca
20. Felső körút
21. Felsőerdő utca
22. Fenyő utca
23. Festetich Imre utca
24. Forrás út
25. Fő tér
26. Freh Alfonz utca
27. Gesztenyefa utca
28. Gyöngyös utca
29. Győry János utca
30. Hadik András utca
31. Hegyalja utca
32. Herman Ottó utca
33. Hermina utca
34. Hunyadi János utca
35. Irottkő utca
36. József forrás utca
37. Kankalin utca
38. Károly Róbert tér
39. Kárpáti Sándor utca
40. Kelcz-Adelffy utca
41. Kereszt utca
42. Kethelyi út
43. Kórház utca
44. Köböl utca
45. Kökény utca
46. Kossuth Lajos utca
47. Lehmann Gottfried utca
48. Liszt Ferenc utca
49. Malomárok utca
50. Mecséry Ferenc utca
51. Meskó utca
52. Munkácsy Mihály utca
53. Munkás utca
54. Napsugár utca
55. Óház út
56. Ólmodi út
57. Ottlik Géza sétány
58. Panoráma körút
59. Park utca
60. Petőfi tér
61. Pék utca
62. Postásrét utca
63. Posztó utca
64. Puskapor utca
65. Rákóczi Ferenc utca 12-79.
66. Rohonci utca
67. Rőtivölgy utca
68. Sánc utca
69. Sáncárok utca
70. Strand sétány
71. Szabóhegyi út
72. Szabóhegy-meszesvölgy
73. Szeder utca
74. Szelestey László utca
75. Szent Anna utca
76. Szent György utca
77. Szent Imre herceg utca
78. Szent Lénárd utca
79. Sziget utca
80. Szőlőskert utca
81. Szűk utca
82. Tamás árok utca
83. Táncsics Mihály utca
84. Tanítóképző utca
85. Téglás köz
86. Temető utca
87. Tüskevár utca
88. Űrhajósok utcája
89. Vaihingen utca
90. Vámház utca
91. Várkör
92. Velemi utca
93. Weisbecker Jenő utca
94. Zrínyi Miklós utca
(A rendelettervezet további mellékletét lsd. a letölthető formátumban.)
A jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2016. december 15-i Képviselő-testületi ülésen döntött a testület a város egyes belső területeire, a Panoráma körútra, valamint a Felsőerdő utcára vonatkozóan 20 tonnás súlykorlátozást bevezetéséről.
A forgalomkorlátozás szükségességét indokolta egyrészt, hogy a Panoráma körút, Felsőerdő utca tekintetében már elengedhetetlen volt a súlykorlátozás bevezetése az utak rossz műszaki állapota miatt, másrészt a város belső útjainak fennálló műszaki állapotát is figyelembe véve társadalmi érdek, hogy csökkenjen a tehergépjárművek forgalma. A Temető utca felújított szakaszán pedig a teherbírás vizsgálatról készült mérési jegyzőkönyv és szakvélemény javaslatára került sor a 20 tonnás súlykorlátozás bevezetésére.
A Képviselő-testület decemberi döntésének megfelelően a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 14. § (1) bekezdésének r) pontjában foglaltak alapján, a város meghatározott pontjain kihelyezésre kerültek a „20 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival behajtani tilos” táblák.
E forgalomszabályozás a gyakorlatban azonban rendkívül szigorúnak bizonyult, ugyanis teljesen kitiltotta a városból a 20 tonna össztömeg feletti tehergépkocsikat.
Figyelembe véve a lakossági és vállalkozói érdekeket és azt a korábban kitűzött célt, hogy a helyi közutak állagát megóvjuk átgondolásra került a jelenlegi szabályozás, és a jövőre nézve a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X.5.) NFM rendelet szabályai alapján (a továbbiakban: NFM rendelet) önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: ÖR) javasoljuk szabályozni a helyi közutakat érintő súlykorlátozást.
Az NFM rendelet 1.§ (3) bekezdése értelmében jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás a KRESZ 14. § (1) bekezdés z/2. pontjában meghatározott „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” közúti jelzőtáblával jelölt közlekedés korlátozás.
Ennek megfelelően a korábban kihelyezett a „20 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival behajtani tilos” táblák helyére „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” közúti jelzőtáblák kerülnének. Mivel a behajtási tilalom alól az út kezelője felmentést adhat, a kiegészítő jelzőtáblán a „Kivéve engedéllyel” felirat is elhelyezhető.
Az NFM rendelet, mint magasabb szintű jogszabály rendelkezik a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozást meghaladó járművek közlekedésének szabályairól, ezért az ÖR kizárólag olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyeket az NFM rendelet nem szabályoz.
Az NFM rendelet értelmében a jelzőtáblával elrendelt össztömeget meghaladó járművek közlekedéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, mely hozzájárulást helyi közút esetén annak kezelője adja meg.
Az ÖR 4. §-a tartalmaz egy felsorolást arra vonatkozóan, hogy közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet ki nyújthat be, és ugyanezen szakasz rögzíti azon járművek, továbbá azon szervek által üzemben tartott járművek körét, akiket nem terhel közútkezelői hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettség.
Tekintettel arra, hogy – többek között - a kommunális feladatot ellátó járművet az NFM rendelet 7. §- a is a kivételek között említi, nem került külön rögzítésre az ÖR-ben.
A közútkezelői hozzájárulás díja eljárási díjból valamint túlsúlydíjból tevődik össze.
A közútkezelői hozzájárulás kiadásának költségeivel arányban álló eljárási díjra vonatkozóan az NFM rendelet konkrét díjat állapít meg mely egy alapdíjból (1 000.- Ft + ÁFA) és az NFM rendelet 2. mellékletében meghatározott szorzószámok szorzatából áll, és mely eljárási díjat a közútkezelői hozzájárulás igénylésével egyidejűleg kell a hozzájárulás kiadására jogosult útkezelő részére megfizetni.
A túlsúlydíj tekintetében az NFM rendelet a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás esetén a meghatározható legmagasabb értéket rögzíti. A túlsúlydíjat a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott érvényességi idő és a jármű össztömegének alapulvételével kell meghatározni, úgy, hogy ezen díj legfeljebb 300 Ft/nap, 6000 Ft/hónap és a 60 000 Ft/év értéket ne haladja meg. Az ÖR-ben a maximum díjtételek kerültek rögzítésre.
Az NFM rendelet lehetőséget ad arra, hogy helyi közút esetén az illetékes helyi önkormányzat indokolt esetben a díjfizetési kötelezettség alól felmentést adjon, ennek esetei szabályozásra kerültek az ÖR-ben.
A közútkezelői hozzájárulás eseti vagy határozott időre szól.
Arra vonatkozóan, hogy mely esetekben van lehetősége az útkezelőnek a közútkezelői hozzájárulás iránti igény elutasítására az NFM rendelet 5. § (4) bekezdése tartalmaz rendelkezést.
Ez alapján a közútkezelő akkor utasíthatja el a közútkezelői hozzájárulás megadását, ha a megengedett össztömeget túllépő szállítmány megbontható, vagy ha az út teherbírása és állapota alapján nem alkalmas arra, hogy a megengedett össztömeget meghaladó jármű azon közlekedjék.
A hivatkozott NFM rendeletet az előterjesztéshez csatolásra került.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést, megtárgyalni és a rendelettervezet elfogadásáról dönteni szíveskedjen!
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A rendelet megalkotását mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2017. május 19.
A polgármester nevében:
Dr. Zalán Gábor s.k.
jegyző
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól
szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §- a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Az utak állagának megóvása társadalmi érdek, a rendeleti szabályozással magasabb védelmet biztosítunk ebben a tekintetben.
II. gazdasági hatásai:
A tervezet gazdasági hatása oly módon érinti a helyi lakosságot, hogy egyes áruszállítások költsége értelemszerűen nőni fog, ugyanakkor egy szabályos és kiszámítható rendszert eredményez az utcákba áramló tehergépjármű forgalom esetében.
III. költségvetési hatásai:
Költségvetési szempontból a rendelet megalkotása pozitív hatást eredményez a díjtételek miatt.
IV. környezeti következményei:
Környezeti szempontból javulás várható, mivel a 20 tonna össztömeget meghaladó gépjármű forgalom csökkeni fog.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következménye van: minimális.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhek bizonyos mértékben növekedni fognak. (határozatok, engedélyek kiadása)
VII. megalkotásának szükségessége:
A rendelettel elérni kívánt cél társadalmi érdek, de megalkotása nem kötelező.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A jelenlegi szabályozás a gyakorlati életben nehezen alkalmazható.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személy, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
TERVEZET
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2017. (……) önkormányzati rendelete
a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozás szabályairól
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdésében, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 8.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja
1.§
A rendelet célja Kőszeg Város Önkormányzatának tulajdonában lévő helyi közutak állapotának védelme, a kisebb teherbírású utak állagromlásának megelőzése, a helyi közutakon való biztonságos közlekedés biztosítása.
2. A rendelet hatálya
2.§
(1) A rendelet területi hatálya kiterjed Kőszeg Város közigazgatási területén az 1. mellékletben megjelölt helyi közutakra.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed minden olyan jármű-tulajdonosra, üzembentartóra és járművezetőre, aki a rendelettel érintett területre a 3.§ (1) bekezdésben meghatározott össztömeget meghaladó járművel hajt be.
3. Övezeti lehatárolás
3.§
(1) A Képviselő-testület a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 14. § (1) bekezdés z/2. pontja szerinti „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” jelzőtáblák kihelyezésével 20 tonna súlykorlátozást alkalmaz a rendelet 1. mellékletében meghatározott utcákban. A súlykorlátozó tábla alá a „Kivéve engedéllyel” táblát kell kihelyezni.
(2) A lehatárolt övezetbe a jelzőtáblával elrendelt össztömeg korlátozást meghaladó járművek közlekedéséhez – a behajtást megelőzően – a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X.5.) NFM rendeletben (a továbbiakban: NFM rendelet) foglaltak alapján közútkezelői hozzájárulást kell beszerezni.
4. A közútkezelői hozzájárulás iránti kérelem
4.§
(1) A közútkezelői hozzájárulási iránti kérelmet:
a) egy adott járműre vonatkozóan a gépjármű üzembentartója, tulajdonosa, valamint a jármű vezetője,
b) egy adott járműre vonatkozóan megbízás alapján annak az ingatlannak a tulajdonosa, bérlője, aki a szolgáltatást igénybe veszi, vagy
c) építési tevékenységgel érintett ingatlan tulajdonosa, vagy az építtető
nyújthatja be.
(2) A kérelmet a rendelet 2. melléklete szerinti nyomtatványon kell benyújtani a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városüzemeltetési Osztályán.
(3) Nem kell közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet benyújtani:
a) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek által üzemben tartott,
b) az út- vagy közműépítést, út- vagy közműfenntartást, vagy javítást végző járművek behajtásához.
5. A közútkezelői hozzájárulás kiadásának szabályai
5.§
(1) A közútkezelői hozzájárulás kiadásával kapcsolatosan a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében átruházott hatáskörben a polgármester jár el.
(2) A közútkezelői hozzájárulás csak célforgalomra adható ki.
(3) A közútkezelői hozzájárulás egy kijelölt útvonalon való közlekedésre jogosít fel.
(4) A 3. melléklet szerinti engedélyt a gépjármű vezetőjének jól látható helyen, a jármű első szélvédője mögött kell elhelyezni, és a közútkezelői hozzájárulást a gépjárműben kell tartani.
(5) A közútkezelői hozzájárulásról bármilyen formában készített másolat nem használható fel.
6. A közútkezelői hozzájárulás díja
6.§
(1) Az NFM rendeletben meghatározott eljárási díjon felül a közútkezelői hozzájárulásban előírt módon és időpontig – járművenként - a 20 tonna össztömeghatár feletti megkezdett tonnánként
a) 300 Ft/nap,
b) 6000 Ft/hónap, vagy
c) 60.000 Ft/év,
túlsúlydíjat kell megfizetni, a díjakat Kőszeg Város Önkormányzata 11747051-15420909-00000000 számú pénzforgalmi számlájára.
(2) Önkormányzati beruházások, illetve települési érdekű eseménynél közreműködő, e rendelet hatálya alá eső járművek a polgármester döntése alapján az eljárási díj valamint a túlsúlydíj megfizetése alól mentesülhetnek.
(3) Mentesül az eljárási díj és a túlsúlydíj megfizetése alól az aki:
a) a járművel a kérelemben megjelölt ingatlanhoz, vagy onnan olyan árut szállít, amely nem megbontható, és az áru szállítása, be- és kirakodása nem oldható meg másként,
b) helyben történő építkezéshez történő szállítás esetén, amennyiben a szállítmány nem bontható meg.
(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti díjmentesség nem érinti a közútkezelői hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettséget.
7. Záró rendelkezések
7.§
Ez a rendelet 2017. július 1-én lép hatályba.
Huber László s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző
1. melléklet a …/2017. (……) önkormányzati rendelethez
Korlátozott forgalmú övezet (zóna) jelzőtáblák kihelyezésével 20 tonna súlykorlátozással érintett utcák jegyzéke:
1. Ady Endre utca
2. Alsó körút
3. Arborétum utca
4. Auguszt János utca
5. Árpád tér
6. Bajcsy-Zsilinszky utca
7. Bechtold István utca
8. Bem József utca
9. Berkenye utca
10. Bersek József utca
11. Bertalan Erzsébet utca
12. Bezerédy Imre utca
13. Borostyánkő utca
14. Chernel utca
15. Ciklámen utca
16. Csőszház utca
17. Diák sétány
18. Diófa utca
19. Faludi Ferenc utca
20. Felső körút
21. Felsőerdő utca
22. Fenyő utca
23. Festetich Imre utca
24. Forrás út
25. Fő tér
26. Freh Alfonz utca
27. Gesztenyefa utca
28. Gyöngyös utca
29. Győry János utca
30. Hadik András utca
31. Hegyalja utca
32. Herman Ottó utca
33. Hermina utca
34. Hunyadi János utca
35. Irottkő utca
36. József forrás utca
37. Kankalin utca
38. Károly Róbert tér
39. Kárpáti Sándor utca
40. Kelcz-Adelffy utca
41. Kereszt utca
42. Kethelyi út
43. Kórház utca
44. Köböl utca
45. Kökény utca
46. Kossuth Lajos utca
47. Lehmann Gottfried utca
48. Liszt Ferenc utca
49. Malomárok utca
50. Mecséry Ferenc utca
51. Meskó utca
52. Munkácsy Mihály utca
53. Munkás utca
54. Napsugár utca
55. Óház út
56. Ólmodi út
57. Ottlik Géza sétány
58. Panoráma körút
59. Park utca
60. Petőfi tér
61. Pék utca
62. Postásrét utca
63. Posztó utca
64. Puskapor utca
65. Rákóczi Ferenc utca 12-79.
66. Rohonci utca
67. Rőtivölgy utca
68. Sánc utca
69. Sáncárok utca
70. Strand sétány
71. Szabóhegyi út
72. Szabóhegy-meszesvölgy
73. Szeder utca
74. Szelestey László utca
75. Szent Anna utca
76. Szent György utca
77. Szent Imre herceg utca
78. Szent Lénárd utca
79. Sziget utca
80. Szőlőskert utca
81. Szűk utca
82. Tamás árok utca
83. Táncsics Mihály utca
84. Tanítóképző utca
85. Téglás köz
86. Temető utca
87. Tüskevár utca
88. Űrhajósok utcája
89. Vaihingen utca
90. Vámház utca
91. Várkör
92. Velemi utca
93. Weisbecker Jenő utca
94. Zrínyi Miklós utca
(A rendelettervezet további mellékletét lsd. a letölthető formátumban.)