Önkormányzati belépés | |
|
2017. Május 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
8. napirendi pont:
Jelentés a 2016. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal
ÉVES ELLENŐRZÉSI JELENTÉSE
2016.
Vezetői összefoglaló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (3) bekezdése szerint: „A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását” – illetve a (4) bekezdése kimondja „A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével.
Az önkormányzat belső ellenőrzési vezetője – a Kormányrendelet által meghatározott tartalommal – elkészítette a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2016. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervét, amelyet az önkormányzat képviselő testülete elfogadott.
A 2016. évre szóló költségvetési törvény – mint ahogy már 2013 és 2014 évre sem - a belső ellenőrzési feladatok ellátására normatív támogatást nem tartalmazott ezért a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal saját költségvetése terhére vállalkozási szerződést kötött a belső ellenőri feladat ellátására.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal ellátja az önállóan működő valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek és a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának vitelével és számvitelével valamint belső ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
Az államháztartás számvitelének 2014. évi megváltozásával kapcsolatos feladatokról szóló 36/2013.(IX.13) NGM rendeletnek való megfelelés nagyon sok többletfeladatot rótt az önkormányzat pénzügyi feladatait ellátókra, melyet a dolgozók nagy erőfeszítéssel igyekeztek teljesíteni.
I. Az éves ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése (a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (Bkr.) 48. § aa) pont)
A 2016. évi éves ellenőrzési terv az önállóan működő valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervekre vonatkozóan összesen 10 ellenőrzési programot tartalmazott, melyek megvalósultak. Soron kívüli – terven felüli - ellenőrzésre nem került sor.
Az ellenőrzési jegyzőkönyvek elkészültek, azok egy-egy példánya a Közös Önkormányzati Hivatal iktatott dokumentumai között megtalálhatók.
Az ellenőrzések során az ellenőrzöttekkel a kapcsolattartás probléma-mentes volt. Az ellenőrzési tevékenység, az ellenőri jogosultságok gyakorlásának akadályoztatására nem került sor.
Tárgy Cél Módszer
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal személygépkocsik üzemeltetése célja: annak megállapítása, hogy a hivatali gépkocsik üzemeltetése a helyi szabályzat szerint történik-e. Biztosított-e az üzemanyag felhasználás munkafolyamatba épített ellenőrzése dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Szociális Gondozási Központ Házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés nyilvántartása célja: annak megállapítása, hogy milyen a tevékenység szabályozottsága és működtetése
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Szociális Gondozási Központ munkaerő – és bérgazdálkodása, helyettesítések betöltött álláshelyek alakulása célja: annak megállapítása, hogy a szociális szolgáltató létszáma a feladatok ellátását hogyan tudja biztosítani dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Roma Nemzetiségi Önkormányzat célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra, továbbá annak vizsgálata, hogy a korábbi évben lefolytatott ellenőrzés javaslatai miképpen hasznosultak dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Horvát Nemzetiségi Önkormányzat célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra.
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Német Nemzetiségi Önkormányzat
célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény iskolai étkeztetés térítési díjainak beszedése, elszámolása célja: annak megállapítása, hogy a térítési díjak beszedésének szabályozása és gyakorlata megfelelő-e
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszeg Újvárosi Óvoda Intézmény gazdálkodása, statisztikai adatszolgáltatása célja: annak megállapítása, hogy szabályozott-e a gazdálkodás és a statisztikai adatszolgáltatás megfelel-e a jogszabályoknak dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások I.
célja: annak megállapítása, hogy a közbeszerzési eljárásokban érvényesülnek-e a jogszabályi előírások és a helyi szabályzat előírásai dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások II.
célja: annak megállapítása, hogy a közbeszerzési eljárásokban érvényesülnek-e a jogszabályi előírások és a helyi szabályzat előírásai dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel, ezzel kapcsolatos intézkedés megtételére nem került sor.
II. A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása (Bkr. 48. § ab) pont)
Az önkormányzat belső ellenőrzéséhez szükséges személyi és tárgyi feltétek rendelkezésre álltak. Az ellenőrzési tevékenységet akadályozó tényező nem merült fel.
Az ellenőrzési megállapítások a helyszíni vizsgálat során megtárgyalásra kerültek.
Ellenőrzött szervezeti egység és az ellenőrzés tárgya Ellenőrzés során tett megállapítás(ok) intézkedési javaslat
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal személygépkocsik üzemeltetése A gépjárművek menetlevelei alapján elkészítik a havi összesítőket, a pénzügyi osztály pedig külön összesíti a havonta megtett km teljesítményt és az üzemanyag tankolást.
A gépjárművek menetleveleinek vezetésére, az előző évi ellenőrzési jelentés alapján a pontos kitöltésére nagyobb figyelmet fordítottak, a szabálytalan javításokat igyekeztek megszüntetni Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Szociális Gondozási Központ Házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés nyilvántartása A gondozási naplót az ellátottal mindig aláíratták. A szúrópróba szerűen ellenőrzött iratok (3/I/6/11/2014m 1/I/6/11/2015) tartalmazzák a szükséges igazolásokat, a kérelmet és a megállapodást. Az étkezésre vonatkozó igénybevételi naplót ellátottanként vezetik Az intézmény vezetőjének – időszakonként a kimutatásokat, összesítőket ellenőrizni kell, és azt aláírásával igazolni
Szociális Gondozási Központ munkaerő – és bérgazdálkodása, helyettesítések betöltött álláshelyek alakulása Jelenléti ívek alapján havonta személyenként összesítőt készítenek az Államkincstári feladáshoz a túlmunkáról. Huzamosabb ideje betöltetlen az iskolai védőnői körzet, melynek feladatellátása gondot jelent Az intézmény vezetőjének – időszakonként a kimutatásokat, összesítőket ellenőrizni kell, és azt aláírásával igazolni
Roma Nemzetiségi Önkormányzat Az elnökhelyettes az önkormányzat ülésén előadta, hogy a roma nemzetiségi önkormányzat működését szeretné hatékonyabbá tenni egy gazdaságos személygépkocsi vásárlásával, mivel az előző autó olcsó volt. Erre vonatkozóan a 2014. évi ellenőrzési jelentés tartalmazott megállapítást és azt is, hogy a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke indokolja meg a gépjármű beszerzésének – és rövid időn belüli eladásának szükségességét, de nem történt meg. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Horvát Nemzetiségi Önkormányzat A Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyese a megbízási szerződések számfejtését – a MÁK részére történő átjelentését - a jogszabályi előírásoknak megfelelően elvégezte.
A számlák teljesítésigazolása „a kifizetés szükségességét és teljesítését igazolom” szöveggel és az elnök aláírásával megtörtént. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Német Nemzetiségi Önkormányzat
A Német Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása tekintetében az operatív gazdálkodási jogkörök kialakítása megfelel a jogszabályi előírásoknak. Az érvényesítési feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi osztályának dolgozója látja el.
Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény iskolai étkeztetés térítési díjainak beszedése, elszámolása A számlázást az önkormányzat nevében és helyett végzi az intézmény úgy, hogy ezzel kapcsolatosan a közös önkormányzati hivatal – a KLIK – mint fenntartó - illetve az intézmény között nincs semmiféle együttműködési – feladat-ellátási szerződés, megállapodás. A program által készített számlán a számla kibocsátójaként Kőszeg Város Önkormányzata (9730 Kőszeg, Jurisics tér 8) szerepel. A gazdasági ügyintéző munkaköri leírásában a feladat ellátása nem szerepel, ezt munkáján felül – rendszeres túlórában végzi – külön juttatás nélkül, mert a KLIK nem fizet önkormányzati feladatra.
A jelenléti ívek a programból kerülnek kinyomtatásra, melyen az iskolatitkár jelöli be az intézmények által leadott jelenéti ívek alapján, de a kitöltő nem írta alá. A gazdasági ügyintéző havonta kimutatásokat készít iskola típusonként - az iskolai étkezőkről – kedvezmény mértéke szerinti bontásban a gyermekétkeztetési támogatás igényléséhez 1.) Önkormányzati Hivatal és az intézmény közötti feladat-ellátási megállapodás – az ellenszolgáltatás és a felelősségi jogkörök meghatározásával
2.) Új – a NAV előírásainak megfelelő program alkalmazása
3.) Az étkeztetést biztosító szolgáltató és az intézmény közötti megállapodás a konyha hasznosítására
4.) Jelenléti íveket a kitöltők írják alá.
Kőszeg Újvárosi Óvoda Intézmény gazdálkodása, statisztikai adatszolgáltatása A felvett gyermeklétszám szerinti feltöltöttség összességében 82,5 %-os. Alacsony a gyermeklétszám a velemi tagintézményben, ahol a feltöltöttség mindössze 44 %-os.
A felvételi és mulasztási naplót csoportonként vezetik. Az étkezők nyilvántartásának és a mulasztási napló adatainak szúrópróba szerű ellenőrzése során eltérést nem tapasztaltam. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások I. A közbeszerzési eljárások tervezése, az eljárásokról készült tájékoztatók, ajánlati felhívások megtalálhatók (http: www.koszeg.hu/kozbeszerzések) az önkormányzat ez irányú tevékenységét jó színvonalúnak ítélem a város honlapján Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások II.
A közbeszerzési bizottság tagjai részére a megbízóleveleket elkészítették, melyeket a jegyző és a polgármester az ellenőrzés időpontjáig nem írt alá. Ezt pótolni kell.
Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
III. A belső ellenőrzési egység humánerőforrás-ellátottsága
Az önkormányzat önálló belső ellenőrzési egységgel nem rendelkezik, ezért e tevékenységet külső vállalkozóval – megbízási szerződés alapján végeztette el.
IV. A belső ellenőrök szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
Az intézmény belső ellenőrét 2010 évben a Pénzügyminisztérium 5112703 regisztráció számmal nyilvántartásba vette, így a költségvetési szerveknél belső ellenőri tevékenység folytatásához engedéllyel rendelkezik. A NAV képzési, egészségügyi és Kulturális Intézete által kiállított tanúsítvány szerint a szakmai továbbképzés követelményeit teljesítette.
Az intézmény belső ellenőrzésének funkcionális függetlensége biztosított. A belső ellenőr nem vett részt olyan tevékenységek ellátásában, amelyek a szervezet operatív működésével kapcsolatosak. Összeférhetetlenségi eset az ellenőrzött szervezet és az ellenőrzött között nem merült fel.
A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos korlátozások, problémák nem voltak.
A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők nem voltak.
Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr vezeti az elvégzett belső ellenőrzésekről a Bkr. 22. és 50. § szerinti nyilvántartást. Az ellenőrzési dokumentumok az önkormányzat részére átadásra kerültek. Megőrzésükről az önkormányzat – az iratkezelési szabályzatának megfelelően gondoskodik.
A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
Az Áht. 69.§ alapján a belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy megvalósuljanak a következő célok:
- a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen hajtsák végre,
- az elszámolási kötelezettségeket teljesítsék, és
- megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, károktól és nem rendeltetésszerű használattól.
A belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője, a jegyző felelős.
A Ber. 3-4.§-i értelmében a költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer keretében - a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő
a) kontrollkörnyezet,
b) kockázatkezelési rendszer,
c) kontrolltevékenységek,
d) információs és kommunikációs rendszer, és
e) nyomon követési rendszer (monitoring) kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.
A belső kontrollrendszer tartalmazza mindazon elveket, eljárásokat és belső szabályzatokat, melyek biztosítják, hogy
- a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelményeivel,
- az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,
- megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatosan, és
- a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével.
Az Áht. rendelkezései alapján a rendszer kiépítésének kötelezettsége a költségvetési szervek vezetőinek feladatkörébe tartozik, függetlenül attól, hogy azok önállóan működő és gazdálkodónak, vagy csak önállóan működőnek minősülnek-e.
A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés keretében a pénzügyi dokumentumok készítése, a döntések, gazdálkodási jogkörök, beszámolási területek szabályozásra kerültek.
A szervezet belső kontrollrendszerének működése szempontjából magas kockázatot jelentő intézkedésre nem került sor.
Az éves ellenőrzési jelentést készítette: Kőszegfalviné Pajor Klára belső ellenőr.
A jelentést megtárgyalta a pénzügyi bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.
Kőszeg, 2017. május 19.
A polgármester nevében:
Dr. Zalán Gábor s. k.
jegyző
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2016. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentést jóváhagyja.
Jelentés a 2016. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal
ÉVES ELLENŐRZÉSI JELENTÉSE
2016.
Vezetői összefoglaló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (3) bekezdése szerint: „A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását” – illetve a (4) bekezdése kimondja „A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével.
Az önkormányzat belső ellenőrzési vezetője – a Kormányrendelet által meghatározott tartalommal – elkészítette a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2016. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervét, amelyet az önkormányzat képviselő testülete elfogadott.
A 2016. évre szóló költségvetési törvény – mint ahogy már 2013 és 2014 évre sem - a belső ellenőrzési feladatok ellátására normatív támogatást nem tartalmazott ezért a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal saját költségvetése terhére vállalkozási szerződést kötött a belső ellenőri feladat ellátására.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal ellátja az önállóan működő valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek és a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának vitelével és számvitelével valamint belső ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
Az államháztartás számvitelének 2014. évi megváltozásával kapcsolatos feladatokról szóló 36/2013.(IX.13) NGM rendeletnek való megfelelés nagyon sok többletfeladatot rótt az önkormányzat pénzügyi feladatait ellátókra, melyet a dolgozók nagy erőfeszítéssel igyekeztek teljesíteni.
I. Az éves ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése (a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (Bkr.) 48. § aa) pont)
A 2016. évi éves ellenőrzési terv az önállóan működő valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervekre vonatkozóan összesen 10 ellenőrzési programot tartalmazott, melyek megvalósultak. Soron kívüli – terven felüli - ellenőrzésre nem került sor.
Az ellenőrzési jegyzőkönyvek elkészültek, azok egy-egy példánya a Közös Önkormányzati Hivatal iktatott dokumentumai között megtalálhatók.
Az ellenőrzések során az ellenőrzöttekkel a kapcsolattartás probléma-mentes volt. Az ellenőrzési tevékenység, az ellenőri jogosultságok gyakorlásának akadályoztatására nem került sor.
Tárgy Cél Módszer
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal személygépkocsik üzemeltetése célja: annak megállapítása, hogy a hivatali gépkocsik üzemeltetése a helyi szabályzat szerint történik-e. Biztosított-e az üzemanyag felhasználás munkafolyamatba épített ellenőrzése dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Szociális Gondozási Központ Házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés nyilvántartása célja: annak megállapítása, hogy milyen a tevékenység szabályozottsága és működtetése
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Szociális Gondozási Központ munkaerő – és bérgazdálkodása, helyettesítések betöltött álláshelyek alakulása célja: annak megállapítása, hogy a szociális szolgáltató létszáma a feladatok ellátását hogyan tudja biztosítani dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Roma Nemzetiségi Önkormányzat célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra, továbbá annak vizsgálata, hogy a korábbi évben lefolytatott ellenőrzés javaslatai miképpen hasznosultak dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Horvát Nemzetiségi Önkormányzat célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra.
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Német Nemzetiségi Önkormányzat
célja: nemzetiségi önkormányzatoknál a pénzeszközök megfelelően kerültek felhasználásra dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény iskolai étkeztetés térítési díjainak beszedése, elszámolása célja: annak megállapítása, hogy a térítési díjak beszedésének szabályozása és gyakorlata megfelelő-e
dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszeg Újvárosi Óvoda Intézmény gazdálkodása, statisztikai adatszolgáltatása célja: annak megállapítása, hogy szabályozott-e a gazdálkodás és a statisztikai adatszolgáltatás megfelel-e a jogszabályoknak dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások I.
célja: annak megállapítása, hogy a közbeszerzési eljárásokban érvényesülnek-e a jogszabályi előírások és a helyi szabályzat előírásai dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások II.
célja: annak megállapítása, hogy a közbeszerzési eljárásokban érvényesülnek-e a jogszabályi előírások és a helyi szabályzat előírásai dokumentum alapú Pénzügyi – szabályszerűségi
Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel, ezzel kapcsolatos intézkedés megtételére nem került sor.
II. A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása (Bkr. 48. § ab) pont)
Az önkormányzat belső ellenőrzéséhez szükséges személyi és tárgyi feltétek rendelkezésre álltak. Az ellenőrzési tevékenységet akadályozó tényező nem merült fel.
Az ellenőrzési megállapítások a helyszíni vizsgálat során megtárgyalásra kerültek.
Ellenőrzött szervezeti egység és az ellenőrzés tárgya Ellenőrzés során tett megállapítás(ok) intézkedési javaslat
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal személygépkocsik üzemeltetése A gépjárművek menetlevelei alapján elkészítik a havi összesítőket, a pénzügyi osztály pedig külön összesíti a havonta megtett km teljesítményt és az üzemanyag tankolást.
A gépjárművek menetleveleinek vezetésére, az előző évi ellenőrzési jelentés alapján a pontos kitöltésére nagyobb figyelmet fordítottak, a szabálytalan javításokat igyekeztek megszüntetni Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Szociális Gondozási Központ Házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés nyilvántartása A gondozási naplót az ellátottal mindig aláíratták. A szúrópróba szerűen ellenőrzött iratok (3/I/6/11/2014m 1/I/6/11/2015) tartalmazzák a szükséges igazolásokat, a kérelmet és a megállapodást. Az étkezésre vonatkozó igénybevételi naplót ellátottanként vezetik Az intézmény vezetőjének – időszakonként a kimutatásokat, összesítőket ellenőrizni kell, és azt aláírásával igazolni
Szociális Gondozási Központ munkaerő – és bérgazdálkodása, helyettesítések betöltött álláshelyek alakulása Jelenléti ívek alapján havonta személyenként összesítőt készítenek az Államkincstári feladáshoz a túlmunkáról. Huzamosabb ideje betöltetlen az iskolai védőnői körzet, melynek feladatellátása gondot jelent Az intézmény vezetőjének – időszakonként a kimutatásokat, összesítőket ellenőrizni kell, és azt aláírásával igazolni
Roma Nemzetiségi Önkormányzat Az elnökhelyettes az önkormányzat ülésén előadta, hogy a roma nemzetiségi önkormányzat működését szeretné hatékonyabbá tenni egy gazdaságos személygépkocsi vásárlásával, mivel az előző autó olcsó volt. Erre vonatkozóan a 2014. évi ellenőrzési jelentés tartalmazott megállapítást és azt is, hogy a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke indokolja meg a gépjármű beszerzésének – és rövid időn belüli eladásának szükségességét, de nem történt meg. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Horvát Nemzetiségi Önkormányzat A Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyese a megbízási szerződések számfejtését – a MÁK részére történő átjelentését - a jogszabályi előírásoknak megfelelően elvégezte.
A számlák teljesítésigazolása „a kifizetés szükségességét és teljesítését igazolom” szöveggel és az elnök aláírásával megtörtént. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Német Nemzetiségi Önkormányzat
A Német Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodása tekintetében az operatív gazdálkodási jogkörök kialakítása megfelel a jogszabályi előírásoknak. Az érvényesítési feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi osztályának dolgozója látja el.
Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény iskolai étkeztetés térítési díjainak beszedése, elszámolása A számlázást az önkormányzat nevében és helyett végzi az intézmény úgy, hogy ezzel kapcsolatosan a közös önkormányzati hivatal – a KLIK – mint fenntartó - illetve az intézmény között nincs semmiféle együttműködési – feladat-ellátási szerződés, megállapodás. A program által készített számlán a számla kibocsátójaként Kőszeg Város Önkormányzata (9730 Kőszeg, Jurisics tér 8) szerepel. A gazdasági ügyintéző munkaköri leírásában a feladat ellátása nem szerepel, ezt munkáján felül – rendszeres túlórában végzi – külön juttatás nélkül, mert a KLIK nem fizet önkormányzati feladatra.
A jelenléti ívek a programból kerülnek kinyomtatásra, melyen az iskolatitkár jelöli be az intézmények által leadott jelenéti ívek alapján, de a kitöltő nem írta alá. A gazdasági ügyintéző havonta kimutatásokat készít iskola típusonként - az iskolai étkezőkről – kedvezmény mértéke szerinti bontásban a gyermekétkeztetési támogatás igényléséhez 1.) Önkormányzati Hivatal és az intézmény közötti feladat-ellátási megállapodás – az ellenszolgáltatás és a felelősségi jogkörök meghatározásával
2.) Új – a NAV előírásainak megfelelő program alkalmazása
3.) Az étkeztetést biztosító szolgáltató és az intézmény közötti megállapodás a konyha hasznosítására
4.) Jelenléti íveket a kitöltők írják alá.
Kőszeg Újvárosi Óvoda Intézmény gazdálkodása, statisztikai adatszolgáltatása A felvett gyermeklétszám szerinti feltöltöttség összességében 82,5 %-os. Alacsony a gyermeklétszám a velemi tagintézményben, ahol a feltöltöttség mindössze 44 %-os.
A felvételi és mulasztási naplót csoportonként vezetik. Az étkezők nyilvántartásának és a mulasztási napló adatainak szúrópróba szerű ellenőrzése során eltérést nem tapasztaltam. Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások I. A közbeszerzési eljárások tervezése, az eljárásokról készült tájékoztatók, ajánlati felhívások megtalálhatók (http: www.koszeg.hu/kozbeszerzések) az önkormányzat ez irányú tevékenységét jó színvonalúnak ítélem a város honlapján Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési Osztálya Közbeszerzési eljárások II.
A közbeszerzési bizottság tagjai részére a megbízóleveleket elkészítették, melyeket a jegyző és a polgármester az ellenőrzés időpontjáig nem írt alá. Ezt pótolni kell.
Intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
III. A belső ellenőrzési egység humánerőforrás-ellátottsága
Az önkormányzat önálló belső ellenőrzési egységgel nem rendelkezik, ezért e tevékenységet külső vállalkozóval – megbízási szerződés alapján végeztette el.
IV. A belső ellenőrök szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
Az intézmény belső ellenőrét 2010 évben a Pénzügyminisztérium 5112703 regisztráció számmal nyilvántartásba vette, így a költségvetési szerveknél belső ellenőri tevékenység folytatásához engedéllyel rendelkezik. A NAV képzési, egészségügyi és Kulturális Intézete által kiállított tanúsítvány szerint a szakmai továbbképzés követelményeit teljesítette.
Az intézmény belső ellenőrzésének funkcionális függetlensége biztosított. A belső ellenőr nem vett részt olyan tevékenységek ellátásában, amelyek a szervezet operatív működésével kapcsolatosak. Összeférhetetlenségi eset az ellenőrzött szervezet és az ellenőrzött között nem merült fel.
A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos korlátozások, problémák nem voltak.
A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők nem voltak.
Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr vezeti az elvégzett belső ellenőrzésekről a Bkr. 22. és 50. § szerinti nyilvántartást. Az ellenőrzési dokumentumok az önkormányzat részére átadásra kerültek. Megőrzésükről az önkormányzat – az iratkezelési szabályzatának megfelelően gondoskodik.
A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
Az Áht. 69.§ alapján a belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy megvalósuljanak a következő célok:
- a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen hajtsák végre,
- az elszámolási kötelezettségeket teljesítsék, és
- megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, károktól és nem rendeltetésszerű használattól.
A belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője, a jegyző felelős.
A Ber. 3-4.§-i értelmében a költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer keretében - a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő
a) kontrollkörnyezet,
b) kockázatkezelési rendszer,
c) kontrolltevékenységek,
d) információs és kommunikációs rendszer, és
e) nyomon követési rendszer (monitoring) kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.
A belső kontrollrendszer tartalmazza mindazon elveket, eljárásokat és belső szabályzatokat, melyek biztosítják, hogy
- a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelményeivel,
- az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,
- megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatosan, és
- a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével.
Az Áht. rendelkezései alapján a rendszer kiépítésének kötelezettsége a költségvetési szervek vezetőinek feladatkörébe tartozik, függetlenül attól, hogy azok önállóan működő és gazdálkodónak, vagy csak önállóan működőnek minősülnek-e.
A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés keretében a pénzügyi dokumentumok készítése, a döntések, gazdálkodási jogkörök, beszámolási területek szabályozásra kerültek.
A szervezet belső kontrollrendszerének működése szempontjából magas kockázatot jelentő intézkedésre nem került sor.
Az éves ellenőrzési jelentést készítette: Kőszegfalviné Pajor Klára belső ellenőr.
A jelentést megtárgyalta a pénzügyi bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.
Kőszeg, 2017. május 19.
A polgármester nevében:
Dr. Zalán Gábor s. k.
jegyző
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2016. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentést jóváhagyja.