2021. November 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Tájékoztató Kőszeg és térsége foglalkoztatási helyzetéről.
2. - Tájékoztató a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2020. évi tűzvédelmi tevékenységéről.
3.a - Az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 7/2021. (II. 13.) önkormányzati rendelet módosítása.
3.b - Beszámoló a 2021. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
4. - Települési adóról szóló rendelet megalkotása.
5. - Beszámoló a Kőszegi Értéktár Testület munkájáról.
6. - A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-ellátási szerződés módosítása.
7. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde alapító okiratának módosítása.
8. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde létszámának megemelése.
9. - Házi gyermekorvosi körzetekkel kapcsolatos döntések meghozatala.
10. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
11. - Kőszeg Város Önkormányzatának költségvetési előirányzat átcsoportosítása a „Dózsa György utca felújítása” projekthez kapcsolódóan.
12. - A Kőszegi Városi Múzeum és Könyvár előirányzat átcsoportosítási kérelme.
13. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ előirányzat átcsoportosítási kérelme. (rendkívüli előterjesztés)
14. - A Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére helyiség kijelölése és együttműködési megállapodás jóváhagyása.
15. - A Pannon Városok Szövetségével kötendő megállapodás.
16. - A Magyar Kézilabda Szövetséggel kötendő megállapodás. (rendkívüli előterjesztés)
17. - Vagyonügy: a Kőszeg, Schneller u. 3. alatti bérlakásra érkezett vételi szándék.
18. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
19. - Egy mappában a 2021. november 25-i képviselő-testületi ülés anyagai.
20. - Rendkívüli előterjesztés: A könyvvizsgálói feladatok ellátása.
21. - Rendkívüli előterjesztés: A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház tulajdonában lévő kisbusz térítésmentes átvétele.
10. napirendi pont:
Jelentés a város környezeti állapotáról.

Tisztelt Képviselő-testület!

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII tv. 46. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat
• biztosítja a környezet védelmét szolgáló jogszabályok végrehajtását, ellátja a hatáskörébe utalt hatósági feladatokat;
• a környezetvédelmi feladatok megoldására önkormányzati rendeletet bocsát ki, illetőleg határozatot hoz;
• együttműködik a környezetvédelmi feladatokat ellátó egyéb hatóságokkal, más önkormányzatokkal, egyesületekkel;
• elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot;
• a fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezetvédelem követelményeit, elősegíti a környezeti állapot javítását.

A fentiek figyelembevételével - az alábbiakban felsorolt szempontok alapján - részletezve elkészítettük a város környezeti állapotáról szóló jelentésünket.
a) zöldfelület-gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás
b) települési környezet és közterületek tisztasága, hulladék-gazdálkodás, elhagyott hulladék felszámolása
c) ivóvízellátás,
d) települési csapadékvíz gazdálkodás,
e) kommunális szennyvízkezelés,
f) lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-, rezgés- és légszennyezés elleni védelem
g) helyi közlekedés- és szállításszervezés,
h) feltételezhető rendkívüli környezetveszélyeztetés elhárítása, környezetkárosodás csökkentése.

a) Zöldterület gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás

- A város közparkjai olyan zöldfelületek, amelyek megteremtik a napi szabadidő szabadban való eltöltésének kedvező feltételeit a lakosság számára a településen belül, bárki számára elérhető módon. Közösségi célú, közfunkciót ellátó, mesterségesen létrehozott és fenntartott zöldfelületek, sokfunkciójú, a játékot, pihenést, sportot és egyéb szabadidős tevékenységet szolgáló területek.
A város területén a közparkok, játszóterek gondozása, tisztán tartása, karban tartása a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Városüzemeltető Kft.) feladata. A Kft. kertészeti csoportja a parkok, játszóterek fűnyírását, a fák metszését, esetleges kivágását végzi.

A kertészeti csoport feladatai szerteágazóak; a parkok rendben tartása mellett egyéb zöldfelületek létesítése, fenntartása, fasorok telepítése, közterek, utcák, épületek, intézmények virágosítása, növénykiültetések.

A kertészeti csoport 6 fővel látja el a fentiekben részletezett feladatokat és időközönként a munkájukat közfoglalkoztatottak segítik, sajnos egyre csökkenő mértékben.


- A tavaszi időszakban nagyobb volumenű fakivágások voltak – a folyamatos lakossági bejelentések mellett - a 2020-ban készült műszeres favizsgálati jelentésben veszélyesnek ítélt fák vonatkozásában.
A vegetációs időszak miatt elmaradt fakivágások jelenleg is folytatódnak, leginkább a lakossági igények szerint, szigorúan indokolt esetben.
Az évközben elvégzett fakivágások utáni tuskómarás folyamatban van.
Két nagyobb volumenű munka – nyesés és fakivágások - még az idei évben elvégzésre kerül: a Temető utcai ostorfák nyesése és a Lóránt Gyula Sporttelepen lévő nagy méretű, száradó félben lévő, veszélyes fáknak az eltávolítása. Az ostorfák nyesése csak emelőkosaras munkagép igénybevételével végezhető, a Sporttelepen lévő veszélyes fák erre specializált szakember segítségével távolíthatók el.
A fakivágások során eltávolított egyedek, ahol lehetséges és indokolt pótlásra kerülnek. Legutóbb a Gyöngyös Szabadidőparkban történt egy juhar- és egy hársfa ütetés a korábban kivágott fák helyére.

A város területén elhelyezkedő helyi jelentőségű természeti értékek és természetvédelmi területek védetté nyilvánítása Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV.30.) önkormányzati rendeletében került megfogalmazásra. Ezen rendelet hatálya alá tartozó fakivágások voltak az idei év elején a Hunyadi Mátyás parkban, a Felső körúton és a Széchenyi parkban is.

Az elmúlt időszakban 39 db fa került ültetésre a Gábor Áron utcába, és egy darab nagy méretű fa a Fő térre. Folyamatos igény mutatkozik a város különböző területein is faültetésre, mint például a Szeder utcában.
6000 db egynyári növény és 3000 db árvácska került telepítésre az ágyásokba.

Örvendetes, hogy a városban zajló jelentős mértékű útfelújítások több, szépen parkosított területet is jelentenek. Ezzel együtt azonban nagy arányú többletmunkát is fog jelenteni a kertészeti csoportnak a már felújított Városmajor 2280 db fás-szárú, évelő és talajtakaró gyommentesítésével, tisztán tartásával együtt.

Évente 3-4 alkalommal kerül sor a Hidegvölgyben a gyümölcsös és gesztenye ültetvény kaszálására, többnyire kézzel a terepviszonyok miatt. A Szabó-szőlők kaszálása szintén 3-4 alkalommal, géppel történik. Sok munkaórát igényel az új Pogányi út mentén a megfelelő időközönkénti kaszálás.

- Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 25/2014. (VI.25.) önkormányzati rendeletében foglaltak alapján a közösségi együttélés szabályainak megszegése, zöldterületen parkolás esetében 22 esetben indult eljárás.

- A Közterület - felügyelők által 32 esetben került felszólításra gondozatlan belterületi ingatlan tulajdonosa. Több esetben a tulajdonos nem magyar állampolgár, vagy tartósan külföldön él. A levelek átvételéről visszaigazolás legtöbbször nem érkezik.

A zártkerti ingatlanok rendezetlensége továbbra is probléma, de mindenképpen kisebb mértékben, mint az elmúlt évek során. Az elmúlt időszakban néhány esetben szólítottunk fel ingatlantulajdonosokat területük tisztítására, rendbetételére, egy esetben volt szükség a Földhivatal bevonására.

- A vaddisznók általi károkozás mértéke sajnos újra növekedést mutat. A belterületi és a zártkerti ingatlanok esetében nincs lehetőség a vadállomány ritkítására, ezt a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény végrehajtásának szabályairól szóló 79/2004. (V.4.) FVM rendelet 3. § (1) bekezdése tiltja. Így a Szombathelyi Erdészeti Zrt., mint a területen vadászati jogosultsággal rendelkező ezeken a területeken nem tud fellépni. Kielégítő megoldás a vadállomány távoltartására és a károkozás elkerülésére a megfelelően megépített kerítés lehet, avagy a fenti jogszabály módosítása.


b) Települési környezet és közterületek tisztasága, hulladék-gazdálkodás, elhagyott hulladék felszámolása

- Egy település környezetvédelmi megítélésében legnagyobb szerepe a köztisztaságnak van. Nemcsak az itt élőknek, de az ide látogatóknak is a legszembetűnőbb a zöldfelületek gondozottsága, a közterületek tisztasága, a közutak állapota.
Kőszeg város közterületei, parkjai, zöldfelületei alapvetően tisztának, gondozottnak mondhatók. A Városüzemeltető Kft. mindent megtesz, hogy a lehetőségekhez mérten, az elvárható mértékben teljesítse a feladatát.
Sajnos az elmúlt időszakban nagyon kevesen jelentkeztek közmunkára, így az egyre gyarapodó feladatok elvégzése okoz időnként gondokat. A belvárostól távolabb eső városrészekre kevesebb idő és energia jut.

- Környezetünkben folyamatosan keletkeznek olyan eszközök, anyagok, melyek feleslegessé váltak számunkra, melyeket nem tudunk, vagy nem akarunk használni, hasznosítani. Ezeket nevezzük hulladéknak.
A hulladékokról szóló 2012. évi CLXXXV. törvényben (hulladéktörvény) meghatározott hulladék hierarchia a következő:
1. a hulladékképződés megelőzése
2. a hulladék újra használatra előkészítése, újra használat
3. a hulladék újra feldolgozása
4. a hulladék egyéb hasznosítása, így különösen energetikai hasznosítás, valamint
5. a hulladék ártalmatlanítása (lerakás).

A felsorolt öt pont közül a város által teljesíthető talán legfontosabb feladata a lakosság tudatosítása annak érdekében, hogy minél kevesebb hulladékot képződjön (1. pont). Itt fontos, hogy ne csak az óvodás és iskolás gyerekek oktatása történjen meg, hanem a felnőtt lakosság figyelmét is fel kell hívni ennek fontosságára. Az óvodák, iskolák, egyesületek, más civil szervezetek bevonása ezt a munkát jelentősen megkönnyítheti.
A hulladék újra használatra való előkészítése gyakorlatilag a szelektív gyűjtéssel kezdődik (2. pont). Ez a városban szervezett módon működik, mind gyűjtőszigetek, mind pedig a zsákos elszállítás formájában is. Az elmúlt időszakban sikeres előbbre lépés volt a tekintetben, hogy a társasházak is egyre többen élnek a szelektív zsákos gyűjtési rendszerrel.
A hulladékok újra használata, újra feldolgozása (3. pont) a közszolgáltató feladata.
A hulladékok egyéb hasznosítása (nem energetikai célú) (4. pont) úgy valósul meg, hogy a Városüzemeltető Kft. által összegyűjtött inert hulladék összezúzás után a zártkerti és a külterületi utak javítására felhasználásra kerül.

- Az illegális hulladék elhelyezéssel kapcsolatban kiemelendő, hogy 2021. március 16-től hatályba lépett a hulladékgazdálkodási hatóság kijelöléséről szóló 124/2021. (III.12.) Korm. rendelet, amelynek 1. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint a Kormány közigazgatási hatósági ügyekben eljáró hulladékgazdálkodási hatóságként a megyei kormányhivatalt jelölte ki (területi hulladékgazdálkodási hatóság), melynek illetékessége a székhely szerinti megyére terjed ki. A Kormány rendelet 2. § (1) bekezdése alapján a hulladékgazdálkodási ügy a területi hulladékgazdálkodási hatóság hatáskörébe tartozik. Tehát a jegyző korábbi hatásköre ezekben az ügyekben megszűnt. Az önkormányzathoz bejelentett illegális hulladék elhelyezési ügyeket a Vas Megyei Kormányhivatal Hulladékgazdálkodási Osztályára kell továbbítani.
Az illegális hulladék bejelentésének egyik módja az un. hulladékradar. A koordinátákkal megadott, illegálisan elhelyezett hulladék adatai egy központi helyre, az Innovációs és Technológiai Minisztériumba kerül. A feldolgozott adatok alapján az ITM a területileg illetékes Kormányhivatalhoz továbbítja az ügyet. A Kormányhivatal helyszíni szemlét tart, pontosan meghatározza a hulladék helyét, és megteszik a szükséges lépéseket az ingatlan tulajdonosa felé (felszólítás).

Illegális hulladék elhelyezés az elmúlt időszakban egyetlen esetben érintett önkormányzati ingatlanokat. A Kormányhivatal jelezte, hogy a 0183/42 és a 0183/43 hrsz.-ú ingatlanokon jelentős mennyiségű hulladék került elhelyezésre. A helyszín bejárása során kiderült, hogy az ingatlanok határa nehezen megállapítható a hosszú évek során a területen kialakult úthasználat miatt.
A tárgyi ingatlanok határainak kitűzése egyértelművé tette, hogy a hulladék jelentős része magántulajdonban lévő ingatlanon van.
Az önkormányzati területek megtisztítását a Városüzemeltető Kft. elvégezte, a lerakást igazoló számlákat, fényképfelvételeket benyújtotta az önkormányzatnak. A dokumentumok a Kormányhivatal felé továbbításra kerülnek.


- A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatokat ellátó STKH Kft. által üzemeltetett Csepregi út melletti Hulladékudvarba a lakosság a Közszolgáltató által meghatározott mennyiségig ingyenesen szállíthat be a háztartásban felhalmozódott és szétválogatott hulladékot.
A jövőben a lakosság környezettudatos magatartásának növelése érdekében az eddiginél is jobban szeretnénk szorgalmazni a Zöldudvar igénybevételét, így fogalmazódott meg a „Lomilottó” nyereményjáték ötlete, amely motiváció lehet a lakosság számára. Kőszeg Város 2021 szeptemberében elindította a „Lomi lottó” nevű nyereményjátékot, amely díjazza azokat, akik igénybe veszik a Hulladékudvar szolgáltatásait. A játék résztvevői a kőszegi Hulladékudvar szolgáltatásainak igénybevétele esetén egy ellenőrző tömbből kitéphető sorszámot kapnak, melynek birtokosaként havi rendszerességgel sorsoláson vesznek részt.
A sorsolás eredményeként a szerencsések hónapról-hónapra értékes vásárlási utalványokhoz juthatnak hozzá a Coop, Tesco és az Önkormányzat támogatása által.

- Az utóbbi évek egyik jelentős környezet-egészségügyi problémáját az allergén pollenek (parlagfű, kanadai aranyvessző stb.) okozzák.
A város külterületének jelentős része erdőterület, a fennmaradó rész művelés alá van vonva, így adventív növényfajok tömeges megjelenése és elterjedése nem lehetséges. A város belterületi részein a rendszeres kaszálás, fűnyírás az allergén pollenek terjedését megakadályozza.
Nagyobb terjedelmű parlagfűvel fertőzött területek a közigazgatási határon belül nem találhatók.

- A KRESZ szabályainak megszegésével kapcsolatos szabálysértési figyelmeztetés 176 esetben történt. Az eljárás minden esetben figyelmeztetéssel indul. A következő a bírság kiszabása, amelynek meg nem fizetése esetén történik meg a feljelentés. Helyszíni, ill. távolléti helyszíni bírság összesen 8 esetben fordult elő.


c) Ivóvízellátás

A lakosság megfelelő ivóvízzel történő ellátása egy település életében nemcsak közegészségügyi szempontból meghatározó, hanem infrastrukturális fejlettségi mutató is.
Az egészséges ivóvízzel való ellátás a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 21. pontja, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. § (1)-(2) bekezdése, valamint a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. tv. 1. § (1) bekezdés c) pontja, valamint 5/F § (5) bekezdésében foglaltak alapján továbbra is kötelező önkormányzati feladat.

Kőszegen – mint az ország más részein is – a talajvíz szennyezett. A földtani adottságokból következően jelentősebb mennyiségű rétegvíz nem termelhető ki.
Kőszeg város és Kőszeg-hegyaljai települések vízellátása a Perenyei vízbázisról és a Rőti-völgy vízműről történik, továbbá a vízszolgáltatást kiegészíti a Szombathely és Kőszeg között kb. 1980-as években épített NA 300 ac vízellátó regionális rendszer távvezetéke.
A Rőti-völgyi vízmű meglévő kútjainak a vízhozama folyamatosan csökken, a nyersvíz vastartalma folyamatosan emelkedik. A vízmű a Gyöngyös-patak árterületén került kialakításra, így elöntés esetén a teljes vízkivételt le kell állítani. Az 1972-ben kialakított Perenyei vízmű létesítményei elavultak, nem üzembiztosak. A meglévő kutak folyamatosan csökkenő vízhozammal üzemelnek.
Amennyiben a 40 éve kiépített Szombathely és Kőszeg közötti NA 300 ac. távvezetéken meghibásodás történik, úgy a térség vízellátása nem biztosítható.
A hosszú távú, biztonságos, jó minőségű ivóvízzel történő ellátása szempontjából a rendszer fejlesztése elengedhetetlen.

A város belterületén, és az üdülőövezetekben 95%-ban megoldott az ivóvízellátás.

2020 október és 2021 október között a város területét érintően az alábbi meghibásodások történtek a VASIVÍZ Zrt. adatai alapján: 4 db vízbekötés javítás; 2 db vízbekötés csere; gerincvezeték javítás 14 db; gerincvezeték szakasz csere 1 db; tűzcsap javítására 1 esetben volt szükség, cserére 4 esetben. Tíz darab vízbekötés történt az időszak alatt.
Rekonstrukciós munkák történtek a Panoráma krt., a Felső krt., Petőfi tér, Várkör, Rómer Flóris, Dózsa és Munkácsy utcákban.
Az Önkormányzat finanszírozásában megtörtént a Kiss János utca és a Várkör keleti szakaszán a korrodálódott megfúró idomok, tűzcsapok, tolózárak, valamint a közkút cseréje. Elvégzésre került a Strand sétány 1994 hrsz.-ú vízvezeték rekonstrukciója, a Puskapor u. 3. és a Bechtold István u. 9. vízbekötések.
Tervezett a Kethelyi úti ivóvíz hálózat bővítése (271,6 m), és a Felső erdő út 831/1 hrsz. ingatlan ivóvízellátása (7,6 m).

Elkészültek és létesítési engedélyt kaptak a Posztógyár utca és az Erdő utca ivóvízhálózatának bővítését szolgáló gerincvezeték tervei.

Az elmúlt időszakban 1 db öntözési célú vízigényt kielégítő fúrt talajvízkút létesítési engedélye, 2 db fennmaradási engedély, és 1 db ásott kútra vonatkozó üzemeltetési engedély került kiadásra, egy pedig folyamatban van.

d) Települési csapadékvíz-gazdálkodás, elvezetés

A csapadékvíz- elvezetés célja, hogy az összegyűjtött felszíni vizek a lehető legrövidebb úton, károkozás nélkül jussanak el a befogadókba és a talaj természetes vízutánpótlása biztosított legyen. Ott, ahol a beépítés jellege nyílt árok létesítését nem teszi lehetővé, zárt rendszerű csapadékcsatornákat kell létesíteni. A csapadékvíz-elvezető rendszer vonalvezetését a kialakult utcahálózat, valamint a terep esése határozza meg.
A nyílt csapadékvíz-elvezető árkok, átereszek karbantartása, takarítása folyamatos. Önkormányzati illetékességű területeken ezt a munkát a Városüzemeltető Kft. végzi.

A zártkerti, külterületi szilárd útburkolattal nem rendelkező utak – a domborzati adottságokból adódóan – a nagyobb esőzéseket követően rendszeresen javításra szorulnak. Ezt a munkát a Városüzemeltető Kft. a zúzott inert hulladék újrahasznosításával, esetenként zúzott szerpentinittel (bersteini kő) végzi el.
A város belterületi útjainak felújítása során a csapadékvíz-elvezető rendszer is felújításra kerül.

Kőszeg város csapadékvizeinek befogadói a Malom-árok, a Tamás-árok és a Gyöngyös-patak.
Tervezés alatt áll több helyszínen a hegylábi területek és a Szabóhegy csapadékvíz-elvezetésének fejlesztése, valamint a kőszegfalvi Sobak árok tisztítása.

e) Kommunális szennyvízkezelés, gyűjtés, elvezetés, tisztítás

A város szennyvíz elvezető rendszerét érintő rekonstrukciós munkák:
• A Felső krt. több pontján cserélve lett a régi beton D300 cső újabb KGPVC csőre, és 4 db betonakna komplett cseréje is megtörtént.
• Felújítások történtek a Petőfi tér, Szent Lénárd utca gerinc és bekötővezetékeinél a hozzá kapcsolódó akna felújításokkal együtt.
A Várkörön szintén beton cső lett cserélve a modernebb PVC csövekre.

Új építésként megtörtént a Jurisics Ipari Park szennyvízelvezetésének kivitelezése (318 m gerincvezeték és bekötések). Az üzemeltetésre történő átadása még hátravan.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló a 12/2014. (III. 28.) önkormányzati rendelete alapján a közszolgáltatás teljes körét a Városüzemeltető Kft. látja el.
A VASIVÍZ Zrt-től kapott ivóvíz-használati adatok, valamint a Közszolgáltató Városüzemeltető Kft. által a szennyvíz szippantással és elhelyezéssel kapcsolatos adatok alapján elmondható, hogy az elmúlt évben a szippantási alkalmak és az elszállított mennyiség tekintetében továbbra is folyamatos emelkedés tapasztalható. Vannak azonban olyan ingatlanhasználók, akik nem tudnak elszámolni a keletkezett szennyvíz rendeletben előírt mennyiségével. A Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, mint Vízügyi Hatóság felé folyamatos megkeresésekkel élünk, hogy az illegálisan elhelyezett szennyvizek tekintetében szükséges eljárásokat folytassa le.
Többek között ezen eljárásoknak az eredménye, hogy a jelen időszakig az egyedi szennyvíztisztító berendezésekre kiadott használatbavételi engedélyek száma a korábbi 55-ről 62-re növekedett.
Jelenleg 3 ügyfél rendelkezik létesítési engedéllyel és több szennyvízszikkasztó telepítésével kapcsolatos eljárás is folyamatban van.
Fennmaradási engedélyből összesen 4 db került kiadásra.
Nemcsak a bírság megfizetésre kötelezett ingatlantulajdonosok között, hanem az új építésű ingatlanok, nyaralók tekintetében is népszerű az egyedi szennyvíztisztító kisberendezések telepítése. A telepített szennyvízszikkasztókkal az utóbbi évben sajnos problémák is adódtak. Adott helyszíneken szakértők bevonásával történik a probléma feltárása, esetleges szankcionálás és a hosszútávú megoldások keresése.


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2021. szeptemberi ülésének napirendjei között szerepelt a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló beszámoló, ahol a Közszolgáltató részéről felmerült problémák is ismertetésre kerültek. A rendelkezésre álló gépállomány műszaki paraméterei és állapota miatt nehezen megoldható az egyre nagyobb számban megrendelt közszolgáltatás. Továbbá gyakori probléma a domborzati viszonyokból és az adott ingatlan elhelyezkedéséből adódóan a szolgáltatás ellátása. Mindezek ismeretében a Képviselő-testület mind a rendelet, mind a Közszolgáltatási szerződés felülvizsgálatát rendelte el 2022. február 28-i határidővel.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a talajterhelési díjról szóló 19/2014. (IV.30.) önkormányzati rendelete alapján a város közigazgatási területén a helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés hatálya alá tartozó szennyvízelhelyezést – ideértve az egyedi zárt szennyvíztárolót is – alkalmazókra terjed ki, akik a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem kötöttek rá. Ez jelen esetben már csak 5 kibocsátót jelent.

f) Lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-, rezgés- és légszennyezés

- A város levegő-állapotát globális és helyi tényezők egyaránt alakítják. Természetesen a helyi tényezők a fontosabbak.
A levegő állapotára a település lakossága, a helyben működő ipari-mezőgazdasági és szolgáltató szervezetek, valamint az átmenő és helyi gépjármű forgalom van a legnagyobb hatással.
A légszennyező forrásoknak két fő típusa ismert: a pontforrás (kémény, kürtő, szellőző) és a felületi vagy diffúz forrás (pl. közúti közlekedés).
A város területén az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) által telepített automata mérőállomása nem található (legközelebb Szombathelyen van). Az OLM Manuális mérőhálózatában Kőszeg városa szerepel, de az elmúlt időszakról adatot nem tartalmaz.
Az OKIR adatbázis Légszennyezési Adatok Információs Rendszere (LAIR) Kőszegre több adatot is tartalmaz. Az adatok telephelyre (kibocsátó) lebontva találhatók, de csak a 2019-es évre.

A város levegő minőségének jelentős javulása várható a belterületi utak felújításának, szilárd burkolattal történő ellátásnak következményeként (a szálló por mennyisége csökken).

A város levegő minősége jónak mondható. Ezt elsősorban földrajzi fekvésének, a jelentős erdőborítottságnak köszönhetjük. Fontos tényezők még ebből a szempontból a kis mértékű ipari-mezőgazdasági kibocsátás is.

Előadásokon, fórumokon és konzultációkon továbbra is foglalkoznunk kell a tiszta fűtési módok kérdésével, a tiszta közösségi fűtési technológiák kedvező hatásaival, hiszen az érzékeny téli légköri szennyezettséggel rendelkező Kőszegen ez kulcskérdés.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelet év eleji módosítása során az égetés szabályainak korlátozásával is javulás tapasztalható a levegő minősége tekintetében.

- Zajkibocsátási ügyben az elmúlt időszakban lakossági panasz nem érkezett.

Az építőipari gépek, a kerti munkavégzést szolgáló zajkeltő gépi berendezések használatának korlátozása kapcsán bejelentés nem érkezett.

- A témához kapcsolódóan benyújtásra került a Gyógyító klíma Kőszegen – KEHOP-1.2.1-18-2018-00090 elnevezésű pályázat.
A Projekt időtartama 2019. 11. 01. – 2022. 01. 29.
A projekt keretében elvégzett és elvégzendő tevékenységek:
• a városi klímastratégia kidolgozása adott módszertan alapján;
• klímanapok a kőszegi és a környékbeli iskolákban, óvodákban;
• klíma-akciók és klíma-programok a kőszegi rendezvényeken és kőszegi programsorozatok keretében;
• klímabarát fűtéshatékonysági és a tiszta fűtést népszerűsítő szemléletformáló előadások, különös tekintettel Kőszeg klimatikus gyógyhelyi feltételeire;
• Kőszegi Gyógy Klíma hírek;
• tematikus klíma oldal létrehozása és működtetése;
• szemléletformáló gyermekfoglalkozások a kőszegi nagyrendezvényeken.

Kőszeg Város honlapjáról letölthető „Kőszeg Város Klímastratégiája, 2020 – 2030 kitekintéssel 2050-ig” című dokumentáció, továbbá a
„Klímabarát, tiszta és gazdaságos” és a „Fűts okosan!” című előadások.

A Városháza energetikai felújítása befejeződött.

g) Helyi közlekedésszervezés

- A város jó színvonalú közlekedéséhez jó állapotú utakra, megfelelő számú parkolóra, jó tömegközlekedésre, és a megváltozott igényekhez igazodó forgalmi rendre van szükség.

A város területén az elmúlt időszakban számos útfelújítás, parkoló építés zajlott és zajlik. Ezek a következők:
• Panoráma körút, Felső erdő utca burkolat felújítás 2 880 méter hosszban.
• Alsó körút, Strand sétány burkolat felújítás.
• Hunyadi János utca burkolat felújítás.
• Károlyi Mihály - Sigray Jakab - Űrhajósok utca, útburkolat, parkoló felújítás.
• Kiss János Lakótelep belső tömb parkoló létesítése.
• Balog Iskola előtt parkoló létesítése.
• Deák Ferenc utcában parkolók létesítése, felújítása.
• Erdészház utca (Kőszegfalva) burkolat felújítás, Borsmonostori – Vámház Hermann Ottó utcák burkolat felújításai.
• Fekete kert és környékének felújítása (Rómer F. u., Munkácsy u., Fekete kert parkoló, Rákóczi F. u., Kossuth L. u.)
• Petőfi téri parkoló II. ütem.
• Szent Lénárd u. burkolat felújítás.
• Várkör felújítása II. ütem (ivóvíz és szennyvíz vezetékek cseréje).
• Malom utca, Hermina utca, útpálya kialakítása.
• Írottkő utcai parkoló felújítása, lakótelepi út és parkoló felújítás.
• Festetich Imre utca, Gesztenyefa utca felújítása.
• Felső körút, Ólmodi út és Munkás utca felújítása.
• Hegyalja utca felújítása.
• Mélyút, vízelvezető vápa kialakítása.
• Várkör – Táncsics utcai tömbbelső parkolók kialakítása.
• Gyöngyös u., Várkör északi szakasz, Zrínyi Miklós u., Malomárok u. felújítása.
• Dózsa György u. felújítása.
- A 1337/2016. (VII.4.) Kormányhatározatban nevesített forrásból a „Térségi Közösségi Közlekedés Fejlesztése” c. projekt részeként elkészítésre került Kőszeg Város Fenntartható Mobilitási Terve (SUMP) és a kőszegi Intermodális Csomópont Megvalósíthatósági Tanulmánya, ami a buszpályaudvar vasútállomáshoz költöztetésével jön létre.
A NIF Zrt. által vezetett beruházás során a közösségi és egyéni közlekedés megfelelő összekapcsolásával egyesített vasúti, helyi és helyközi autóbusz pályaudvar, elválasztott gyalogos és a kerékpáros közlekedés, P+R és B+R rendszer valósul meg. Az elválasztott közlekedés a közlekedés-biztonságot szolgálja, csökkenti az átszállási időt, a minden igényt kielégítő személygépkocsi várakozóhelyek és kerékpártárolók növelik a közösségi közlekedést igénybe vevők arányát. A személygépjármű várakozóhelyek megvalósításával és a helyi közösségi közlekedés megteremtésével egyúttal létre jön Kőszeg korszerű közlekedési rendszerének bázisa, csökkenthető a városi szintű parkolási hiány és zsúfoltság is. A projekt előkészítés alatt áll, szorosan kapcsolódik a GYSEV Zrt. Kőszeg-Szombathely vonali fejlesztéséhez.
Az engedélyes és kiviteli tervek véglegesítése még zajlik. Az önkormányzat a projekt részeként két darab környezetbarát midibuszt szerez be.

- A Kőszeg-Szombathely közti közúti kapcsolat fejlesztése érdekében a NIF Zrt. elkészttette az M87 gyorsforgalmi út engedélyes terveit. A tervezett gyorsforgalmi út Kőszeg-Gubahegyig 2x2 sávval, fizikai elválasztással, Gubahegy-Országhatár között 2x1 sávval a 87-es új nyomvonalaként épül ki. A tervezett út a 2021-ben átadott 87-es főút Kőszeg-Rattersdorf új határátlépési ponthoz csatlakozik, ezáltal közvetlen elérést kap az Osztrák S31-es út.

h) Feltételezhető rendkívüli környezetveszélyeztetés elhárítása, környezetkárosodás csökkentése

Nemzetközi szintű fórumokon is kiemelt fontossággal kezelik a környezetbiztonság ügyét. Ennek időszerűségét az élet egyre gyakrabban igazolja a különböző súlyos, ipari és egyéb eredetű katasztrófák bekövetkezésével.
A vízügyi igazgatási és a vízügyi, valamint a vízvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 223/2014. (IX.4.) Korm. rendelet 10 §. (1) bekezdése értelmében, vízvédelmi és vízügyi hatóságként és szakhatóságként első fokon a területileg illetékes Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság jár el.

A város rendelkezik Vízkár-elhárítási tervvel, melyet a SOLVEX Kft. készített.
A terv részletesen foglalkozik a város földrajzi, fekvési adottságaiból adódó lehetséges veszélyekkel, a település védelmi szervezetének bemutatásával, a védekezési fokozatok elrendelésének szabályaival.
Meghatározza az önkormányzat védelmi szervezetének feladatait, tartalmaz vízkár-elhárítási cselekvési tervet.

A 2020. júniusában készült egy általános dokumentáció, amely a Gyöngyös-patakon található un. Nemezgyári duzzasztó zsilip és a Malom-árok árvízvédelmi, ökológiai és közjóléti szerepével foglalkozik. Megállapítása szerint a több mint százéves duzzasztó zsilip felújítása elengedhetetlen, árvízvédelmi szempontú kiváltása egyelőre nem lehetséges. A kezelőhíd felújítása november hónapban megtörténik.
Lényeges a Malom-árok medrének revitalizációja, hiszen a meder több szakaszon erősen feliszapolódott, partjai rongálódtak. A csatorna rendbetétele árvízvédelmi szempontból is fontos, a városi csapadékvizek egyik befogadója, rajta keresztül biztosított a Csónakázó tó vízellátása is. Az esztétikai szempontokon túl az ökológiai jelentőségét is szem előtt kell tartani. A Gyöngyös-patakkal együtt a városkép meghatározó eleme.

A város közigazgatási területén kármentesítési eljárás jelenleg nincs folyamatban, veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem nem működik.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja. Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására.

Kőszeg, 2021. november 18.

A polgármester nevében és megbízásából:

Németh Ildikó s. k.
városüzemeltetési osztályvezető



HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról- 2021” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Felelős: Básthy Béla polgármester
Határidő: azonnal