2022. Október 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 10. módosítása – végső elfogadás.
2. - Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. ((XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A háziorvosokkal kötött szerződések módosítása
5. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7. - Erdő utcai ingatlan vízellátásával kapcsolatos döntés meghozatala.
8. - A Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóval kapcsolatos tájékoztatás.
9. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása az utak korszerűsítésére kapott támogatásra vonatkozóan.
10. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a „Mindentudás” pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
11. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a csapadékvíz elvezetésre kapott támogatásra vonatkozóan.
12. - A Rajnis u. 5. alatti társasház tetőfelújításával kapcsolatos döntések meghozatala. (rendkívüli előterjesztés)
13.a - Vagyonügyek: Döntés a 2675 és a 2804 hrsz-ú ingatlanok felajánlásáról.
13.b - Vagyonügyek: Döntés sikertelenül értékesített ingatlanról (GáborÁron u. 9.).
15. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
17. - Rendkívüli előterjesztés: Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a kőszegfalvi temető kerítés építésére vonatkozóan.
2. napirendi pont:
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. ((XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.

Tisztelt Képviselő-testület!

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete utoljára 2020 júniusában került felülvizsgálatra és módosításra.

Indokolás

A Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. számú melléklete tartalmazza a helyi területi védelem alatt álló területek elnevezését és lehatárolását. A melléklet 2. pontja A nagyméretű zöldkörnyezettel együtt védendő együttesek listáját tartalmazza, mely 2.1. alpont alatt védendő értékként nevesíti a MÁV Nevelőotthon, Felső körút 4. 1165 hrsz alatti ingatlant.
Az 1165 hrsz területen a főépületen kívül több olyan kiszolgáló és tároló épület található, amelyek nem képviselnek olyan építészeti értéket, amely védelemre méltóak lennének.
A Rendelet 2017 évi megalkotása során a védendő épületegyüttesek listájának meghatározásához nem készült önálló értékvizsgálat, hanem a meglévő értékvizsgálat került felhasználásra, amely anyagban a melléképületek védelme nem volt külön nevesítve.
A Kormány a „»Kreatív város - fenntartható vidék« - a Nyugat-Pannon régióban új regionális fejlesztési koncepció megvalósításáról" című nemzeti programmal összefüggő feladatokról és azok finanszírozásáról szóló 1337/2016. (VII. 4.) Korm. határozatában egyetértett a Kőszegen megvalósítandó „Új tudásközpont „Campus” kialakításának teljes körű tervezése és engedélyeztetése – (volt) MÁV internátus újrahasznosítása” beruházás előkészítésével.
A Beruházás a Magyar Állam 1/1 tulajdonában álló Kőszeg belterület 1165 helyrajzi számú ingatlanon fog megvalósulni.
A beruházás megvalósítója az állami magasépítési beruházásokról szóló 299/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése alapján a Beruházási Ügynökség.
A beruházás kiviteli tervei elkészültek, közbeszerzési eljárás során kiválasztott kivitelező cég a kivitelezési munkálatokat megkezdte.
A kivitelezés időszakában történt egyeztetések során derült fény arra a tényre, hogy a kiviteli tervek nem tartalmazták a projekt keretében bontandó melléképületek bontási terveit.
A Rendelet 6.§ (6) bekezdése alapján védelem alatt álló építményt, illetve építményrészt nem lehet elbontani.
Az előterjesztéshez csatolt helyszínrajz szerint a főépület és a tőle délre lévő szállásépület kerül felújításra, a többi melléképület bontása tervezett.
A beruházás megvalósítója a BMSK Zrt. vezérigazgatója 2022. június 22-én hivatalos levelében kérte, hogy a melléképületekre vonatkozó védettséget szüntessük meg, ezzel biztosítva azok elbonthatóságát a projekt sikeres megvalósítása érdekében.
A Rendelet 7.§ (5) bekezdése szerint „A helyi védelem alá helyezésre, vagy annak megszüntetésére irányuló eljárás szakmai előkészítését a főépítész – szükség esetén szakértők bevonásával – végzi. A védetté nyilvánításhoz vagy annak megszüntetéséhez értékvizsgálat szükséges. A főépítész az értékvizsgálat elkészítése során figyelembe veheti a tulajdonosok, használók, civil szervezetek védelemmel kapcsolatos véleményét.”
Ennek megfelelően megbízást adtunk Kerner Gábor Műemlékvédelmi szakmérnök-szakértőnek a Rendelet szerinti hatástanulmány elkészítésére, amelyet 2022.08.14-i dátummal elkészített.


A hatástanulmány szakmai megállapítása az alábbi:
Összességében megállapítható, hogy a bontani kívánt melléképületek kivétel nélkül elveszítették történeti értéküket, megszüntetésüknek akadálya nincs.
Ugyanakkor a Rendelet módosításánál javaslom a területi védelmet fenntartani a főépület és a zöldfelületi érték nevesítésével.

A Rendelet módosítása a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet előírása alapján lehetséges. A Kormányrendelet 59.§ alapján a településképi rendelet módosításához szükséges eljárás megindításához Képviselő-testületi döntés szükséges.
A Kormányrendelet előírásának megfelelően a Rendelet módosításához szükséges képviselő-testületi döntés a 2022. szeptember 29-i Képviselő-testületi ülésen az alábbi határozat elfogadásával megtörtént.
„Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a polgármestert, hogy a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 59. §-ának megfelelően készíttesse elő Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet mellékletének 2.1. alpontja vonatkozásában a MÁV Nevelőotthon, Felső körút 4. 1165 hrsz alatti ingatlan helyi területi védelmével kapcsolatos módosítását és elfogadásra terjessze a Képviselő-testület elé.”

A Rendelet módosításához szükséges szakmai anyag elkészült. Kerner Gábor szakértő által készített értékvizsgálat alapján a Kormányrendelet településképi rendelet módosításáról szóló 70. §-a előírásának megfelelően az E-TÉR felületén elindítottuk a tervezett módosítás véleményezési szakaszát.
„Az egyeztetési eljárás véleményezési szakaszára a következő szabályok irányadóak:
a) a kézikönyv és a településképi rendelet vonatkozásában a 11. melléklet szerint véleményezésre jogosult szerv és a partner a véleményezési szakasz kezdetétől számított 15 napon belül ad véleményt, és
b) véleményeltérés esetén a polgármester 5 napon belül kezdeményez egyeztetést.”
A Kormányrendelet 62. §- a rendelkezik a partnerségi egyeztetés szabályairól:
„(1) A településtervet, a kézikönyvet, a településképi rendeletet és azok módosításait a polgármester az elfogadás előtt az E-TÉR felületen egyeztetési eljárásban véleményezteti
a) a 11. melléklet szerinti érintett államigazgatási, önkormányzati és egyéb szervekkel (a továbbiakban együtt: véleményezére jogosult szerv) és
b) a lakossággal, érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetekkel, vallási közösségekkel (a továbbiakban együtt: partnerek).”
A Kormányrendelet szerint az E-TÉR felületen biztosított 2022. október 22-i határidőig írásban tehet a lakosság észrevételt, az előterjesztés kiküldéséig partnerségi észrevétel nem érkezett.
Honvédelmi Minisztérium Hatósági Főosztálya hivatali kapun keresztül 2022.10.11-én Nyt. szám: 15421-3/2022/h alatt megküldött állásfoglalásában a módosítással kapcsolatban észrevételt nem tett.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2022. október 12-én Cs/23225-2/2022. iktatószám alatt töltötte fel hivatalos állásfoglalását az E-TÉR felületre. Az állásfoglalásban jelezte, hogy a Rendelet módosítása hírközlési érdeket nem sért.
Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság 2022. október 12-én 25-3403-2/2022. ügyirat számú levelében a Rendelet módosításához hozzájárult.
A Vas Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztálya 2022. október 14-én VA/EOF/00197-2/2022. iktatószámú levelében örökségvédelmi vélemény keretében töltötte fel állásfoglalását. Az állásfoglalásban a Rendelet módosításához hozzájárult.
Az E-TÉR felületre 2022. október 18-án Csermelyi Andrea Állami Főépítész feltöltötte a Vas Megyei Kormányhivatal VA/ÁFI/793-2/2022. számú állami főépítészi véleményét. A tervezett módosítás ellen kifogást nem emelt.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Tisztelt Képviselő-testület! Kérem, hogy az előterjesztést megtárgyalni, az előterjesztéshez csatolt, az eljárási rendnek megfelelően készült válaszok alapján a beérkezett vélemények, javaslatok elfogadásáról, vagy el nem fogadásáról döntsön, valamint a Rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.

Kőszeg, 2022. október 20.


A polgármester nevében:


Bertók Sándor s.k.
Kőszeg Város Főépítésze


(Valamennyi mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)

HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete módosításának tervezetéhez beérkezett vélemények figyelembevételével, a Kőszeg Településképi Rendelet módosítása során lefolytatott partnerségi egyeztetés alapján az alábbi döntést hozza:

1. Vas Megyei Kormányhivatal Állami Főépítész
9700 Szombathely, Kőszegi utca 3 2022. október 18.
Vélemény (mellékletben csatolva) intézkedés
Szakmai vélemény
A tervezett módosítás ellen kifogást nem emelek. Intézkedést nem igényel.

2. Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság
9941 Őriszentpéter, Városszer 57. 2022. október 12.

A rendelet tervezetett módosítását elfogadjuk, mivel a melléképületek lebontásával szemben nincs kifogásunk. Intézkedést nem igényel.

3. Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Soproni Hatósági Iroda
9400 Sopron Kossuth Lajos utca 26. 2022. október 12.
A rendelet-tervezet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hatáskörébe tartozó érdeket nem érint. Intézkedést nem igényel.

4. Vas Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály
9700 Szombathely, Széli Kálmán u. 31-33. 2022. október 14.
Felhívom a figyelmet azonban, hogy a településképi rendelet módosításának határain belül régészeti lelőhely található (lh. azonosító: 42520). A 1165 hrsz.-ú ingatlanra vonatkozó hasznosítás során az örökségvédelmi jogszabályokban, valamint a hatósági előírásokban foglaltakra figyelemmel kell lenni Intézkedést nem igényel.
A településképi rendelet módosítása örökségvédelmi érdekeket nem sértenek, a megvalósítást támogatjuk. Intézkedést nem igényel.

5. Honvédelmi Minisztérium Hatósági Főosztálya
1055 Budapest, Balaton u. 7-11. 2022. október 11.
A településképi rendelet módosítása a honvédelem érdekeit nem érinti. Intézkedést nem igényel, a vélemény nem releváns

6. Lakossági észrevételek
Partnerségi Egyeztetés 2022. október 22.


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1-6. pont alatti véleményeket tudomásul veszi azzal, hogy az elfogadott módosítások a rendelet Képviselő-testület elé elfogadásra terjesztett változatában átvezetésre kerültek.

Felelős: Básthy Béla polgármester
Határidő: azonnal


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
.../2022. (…... ….) önkormányzati rendelete
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról



Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 2. § (2) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva - a jogszabályban meghatározott véleményezési eljárás lefolytatását követően - a következőket rendeli el:

1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete 1. mellékletének 2.1 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„2.1. MÁV Nevelőotthon, Felső körút 4. 1165-ú hrsz-ú ingatlan keleti oldalán lévő főépület és a főépület déli irányú bővítése”

2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester



ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet
módosításáról szóló rendelettervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

I. társadalmi hatásai:
A településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet módosításával megvalósulhat a Kormány „Kreatív város - fenntartható vidék - a Nyugat-Pannon régióban új regionális fejlesztési koncepció megvalósításáról" című nemzeti programmal összefüggő feladatokról és azok finanszírozásáról szóló 1337/2016. (VII. 4.) Korm. határozatában támogatott, Kőszegen a Felső körút 4. Hrsz: 1165 területen tervezett „Új tudásközpont „Campus” (volt) MÁV internátus újrahasznosítása, fejlesztése.
A területen lévő melléképületek nem képviselnek olyan építészeti értéket, mely fenntartásukat indokolná. A településképi rendelet 2017-ben történt megvalósítása során a helyi védelem elrendeléséhez szükséges döntéshez az előzőekben készített értékvédelem került felhasználásra, mely értékvédelem nem tért ki részletesen a telken elhelyezkedő épületek építészeti értékeire. A jelen módosítás alátámasztására Kerner Gábor szakértő szakvéleménye került felhasználásra.
A módosítás során eszközölt változások minden esetben Kőszeg Város lakosságának érdekeit is szolgálják, oly módon, hogy a kiemelt építészeti értékek hosszú távon fennmaradhassanak és hasznosíthatóak legyenek.

II. gazdasági hatásai:
A társadalmasításnak nincs gazdasági hatása

III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.

IV. környezeti következményei:
A településképi rendelet módosításával lehetőség nyílik az épített környezetünk fejlesztésére, a meglévő, használaton kívüli épület felújítására és új funkciók kialakításával az épületegyüttes hosszú távú megtartására.

V. egészségi következményei:
A lakosságnak jobb közérzetet biztosít az a tény, hogy a beruházások minőségének növelésével Kőszeg Város élhetőbbé válik.

VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A településképi rendelet végrehajtása adminisztratív terheket ró az Önkormányzat dolgozóira.

VII. megalkotásának szükségessége:
Központi jogszabályok alapján az önkormányzati rendelet elkészítése kötelező, a rendelet esetleges felülvizsgálatára nincs külön időszaki előírás.
A Rendelet elfogadása óta eltelt időszakban a védett ingatlanok listája nem változott, a Kőszeg Felső körút 4. Hrsz: 1165 szám alatti területi védelem alatt álló épületegyüttesnél a régi, leromlott állapotú melléképületek nem képviselnek építészeti értéket, a helyükön épülő park a továbbra is védett, felújított főépületnek megfelelő környezetet biztosít.

VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A településképi rendelet módosítása nem kötelező jellegű, elmaradása jelentős anyagi ráfordítással készülő fejlesztés megvalósítását hátráltatná.

IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Az eddigiekhez képest nem igényel többlet feltételt.