Jegyzőkönyv: 2022. Október 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 10. módosítása – végső elfogadás.
2. - Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. ((XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A háziorvosokkal kötött szerződések módosítása
5. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7. - Erdő utcai ingatlan vízellátásával kapcsolatos döntés meghozatala.
8. - A Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóval kapcsolatos tájékoztatás.
9. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása az utak korszerűsítésére kapott támogatásra vonatkozóan.
10. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a „Mindentudás” pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
11. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a csapadékvíz elvezetésre kapott támogatásra vonatkozóan.
12. - A Rajnis u. 5. alatti társasház tetőfelújításával kapcsolatos döntések meghozatala. (rendkívüli előterjesztés)
13.a - Vagyonügyek: Döntés a 2675 és a 2804 hrsz-ú ingatlanok felajánlásáról.
13.b - Vagyonügyek: Döntés sikertelenül értékesített ingatlanról (GáborÁron u. 9.).
15. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
17. - Rendkívüli előterjesztés: Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a kőszegfalvi temető kerítés építésére vonatkozóan.
K/468-16/2022. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2022. október 27-én, a Városháza tanácskozó termében 12.30 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (10 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette: Harkai Norbert és Kiss Zoltán Miksa képviselő (2 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető, Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető, Bertók Sándor városi főépítész, Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és Levéltár igazgatója, Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője, Kovács István a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója valamint dr. Varga István háziorvos.

Básthy Béla polgármester köszönti az októberi rendes képviselő-testületi ülésen megjelenteket, megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 10 fővel határozatképes.
A napirenddel kapcsolatban jelzi, hogy a képviselők a tegnapi napon egy rendkívüli előterjesztést kaptak meg, amely a 2022. évi költségvetésben a kőszegfalvi temető kerítésre elkülönített összeg feladat meghatározásának a módosításáról szól. Ennek lényege, hogy a költségvetésben 15 millió Ft van elkülönítve a temető kerítésre, amelynek a felülvizsgálatára lenne szükség.

A polgármester azonnal szavazásra is bocsátja a napirend felvételét, amelyet a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.

Kovács-Mezei Virág jelzi, hogy a meghívón szereplő, az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása tárgyában még nem érkezett meg két hatóság véleménye ezért javasolja, hogy a képviselő-testület ezt a rendelettervezetet ma még ne tárgyalja meg.

Mivel a napirenddel kapcsolatban más észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja azt.
A képviselők 10 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadják el:


N A P I R E N D:

1. Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 10. módosítása – végső elfogadás.
Előadó a polgármester nevében: Bertók Sándor főépítész.
2. Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. ((XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Bertók Sándor főépítész.
3. A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
4. A háziorvosokkal kötött szerződések módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
5. Jelentés a város környezeti állapotáról.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
6. Erdő utcai ingatlan vízellátásával kapcsolatos döntés meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
7. A Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóval kapcsolatos tájékoztatás.
Előterjesztő: Kovács István igazgató.
8. Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása az utak korszerűsítésére kapott támogatásra vonatkozóan.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
9. Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a „Mindentudás” pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
10. Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a csapadékvíz elvezetésre kapott támogatásra vonatkozóan.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
11. A Rajnis u. 5. alatti társasház tetőfelújításával kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
12. Vagyonügyek.
a) Döntés a 2675 és a 2804 hrsz-ú ingatlanok felajánlásáról.
b) Döntés sikertelenül értékesített ingatlanról (GáborÁron u. 9.).
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
13. A 2022. évi költségvetésben a kőszegfalvi temető kerítésre elkülönített összeg feladatmeghatározásának a módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.

Zárt ülés keretében:
1. Közbeszerzési eljárás megindítása Kőszeg Város Önkormányzata és intézményei részére földgáz és villamosenergia tárgyában.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.


A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el.
A képviselők mindkét dokumentumot 10-10 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 10. módosításának végső elfogadásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Bertók Sándor városi főépítész szóbeli kiegészítést tesz. A rendezési terv jelen módosítása 2020-ban indult, 49 egyéni kérelemre, teljes eljárásban került lefolytatásra, 3 önálló szakaszból állt.
A 49 kérelemből 21 került elfogadásra. A többi azért nem, mert vagy magasabb jogszabályoknak nem felelt meg, vagy olyan egyéni érdekeket képviseltek, amit ők nem tudtak akceptálni.
Ez már a negyedik képviselő-testületi ülés e tárgykörben. Talán sokan úgy gondolják, hogy sok idő kellett ahhoz, hogy eljusson a város a végső elfogadásig, de mindenféleképpen a város építészeti alapdokumentumáról van szó és a mostani, 10. sz. módosításba foglalt változtatások is fontos részét képezik.
Ő már több mint 5 éve dolgozik Kőszegen és az a véleménye, hogy eddig elég humánusan álltak ahhoz, hogy mit lehet építeni a városban és mit nem. Főépítészként neki elsődleges szempontja Kőszeg építészeti értékeinek a megőrzése. Ha ő bárhol az országban említést tesz arról, hogy Kőszegen dolgozik főépítészként, irigykedve néznek rá és arra is, hogy ez a város milyen hatalmas építészeti értékekkel rendelkezik, hiszen több mint 300 műemlék és szintén több mint 300 helyileg védett épület van. Ezek fenntartása nagy feladatot ró mindenkire.
Ő a napi munkája során azt látja, hogy ezeknek az értékeknek a fenntartása nem mindeninek fontos a városban. Látható, hogy vannak egyéni érdekek: a „még csak ezt, meg ezt be lehessen építeni” típúsú kérelmek, új lakóterületek legyenek kijelölve stb. Ezek nem közös érdekek, mert az város célja, hogy szervezettebben, tervezettebben fejlődjön Kőszeg.
A rendezési terv mostani módosítása is erről szól. Ő reggelente a Kórház utca felől jön be a városba, ahol a Gyöngyös tövébe épült „lakópark” látványa minden alkalommal megerősíti benne azt, hogy szigorúbb szabályokra van szükség. Mert ez a beépítés az „állatorvosi ló” esete, azaz mindent bemutat arról, mit lehet elrontani és rosszul csinálni. Ők azért küzdenek, hogy ne így fejlődjön tovább a város.
Az előterjesztésben részletesen leírta a lépcsőket, hogyan jutott el a rendezési terv módosítása a mai napig. A „nagyobb rend” érdekében történt változtatások közül néhány fontos dolgot kiemel, ezek a következők:
Magánutakat eddig bárhol ki lehetett alakítani Kőszeg területén. Ezzel sajnos történtek visszaélések, mert 4 méteres magánutakkal olyan belső területek, domboldalak épültek be 400-500 m2-es területeken, amely a városnak nem célja, a szomszédok érdekeit is sérti, továbbá az önkormányzatnak sincs elegendő fedezete azoknak az infrastruktúráknak a kialakítására, amit ezek a beruházások igényelnének.
A rendezési tervben a jövőben megkülönböztetésre kerülnek a kialakult telkek és az új fejlesztési terültek telekterületeinek a kialakíthatósága, mert ez a kialakult telkeknél nem volt leszabályozva. Ez miatt teljesen az elaprózódás felé mentek el a folyamatok és túlépítések történek, ami nem lehet a város célja.
A HÉSZ-ben eddig is le volt szabályozva, – és benne is maradt – hogy új telekre, annak méretétől függően 1, 2 vagy 3 lakást lehet építeni. Sajnos ezzel is próbáltak visszaélni, mert garázs vagy terasz terhére használták ki a telek maximális beépítését – nyilván azért, mert akkor nagyobb haszonnal lehet eladni azt. Ezek a kérdések az építési törvény alapján kártalanítási is felvethetnek, de ezekbe az önkormányzat az anyagiak hiánya miatt nem szeretne belemenni.
Ez helyett szeretnék azt megerősíteni – és ezt már jelezték is kormányzati szervek felé is –, hogy minden egyes beépítésnél szakmai konzultációt kellene tartani, amit ő ugyan nagyon szívesen megtesz, de az egyszerű bejelentésnél az erről készült jegyzőkönyvet nem kérik számon a tervezőtől. Ezért azt gondolják, hogy a jogszabályokból egy kis megerősítést kellene elérni ahhoz, hogy saját értékeinket meg tudjuk védeni.
Az előterjesztésbe részletesen leírta a rendezési terv módosítás folyamatát. Ennek része volt az is, hogy a 44. sz. módosításra vonatkozóan az országos főépítész biológai aktivitásérték számítást kért, amelyet kiegészítettek és így két ütemben kapták meg az állami főépítész záró véleményét.
Kéri a képviselő-testület jóváhagyását a rendezési terv 10. módosításnak végső elfogadása érdekében.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert jelzi, hogy ez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Csiki István visszautal a szóba került a 44. sz. módosításra, amelyben arról van szó, hogy a Királyvölgyben lévő, jelenlegi zöldterület beépíthető területté alakulna át. Főépítész úr említette, hogy történtek nem szerencsés beépítések már a városban. A jövőre vonatkozóan van-e valami módja, hogy ezzel a területtel is ne hasonló történjen? Mivel a környezete magánkézben van, beépítés előtt kérhető-e a tulajdonostól tervdokumentáció?

Bertók Sándor szerint hosszú idő óta folyamatosan vannak ezzel kapcsolatos egyeztetések. Ez a rendezési terv módosítás a szóban forgó területek fejlesztését is biztosítja. A domboldalon több turisztikai és szálláshely fejlesztések indulhatnak el, amelynek ez a terület a központja lehetne. A város célja nem az, hogy ezt az önkormányzati tulajdonban lévő területet kevéske pénzért eladja, hanem az, hogy rendezettebben lehessen ezt a területet hasznosítani és ennek egy beépítési terv tudja megadni az alapját. Ez a terület 80%-ban magánkézben van és az a beépítési terv kapcsán az önkormányzat a saját érdekeit érvényesíteni tudja majd.

Rába Kálmán is tudna példát mondani az „állatorvosi ló” esetére más értelemben, de nem teszi. Kéri főépítész urat, hogy amikor harcba indul a kőszegi lakosok érdekeiért. akkor ne legyenek egyenlők és még egyenlőbbek, hanem minden ember legyen egyformán kezelve az elbírálásban.

Bertók Sándor már többször kihangsúlyozta, hogy ő zalaegerszegi, amelyből kifolyólag előnye és hátránya is van. Hátránya az, hogy talán nem ismeri annyira Kőszeget, mint aki itt lakik születése óta, előnye viszont az, hogy nem ismer senkit, akit esetleg más elbírálással kezelhetne, azaz nem vesz részt semmilyen diszkriminációban. Neki az a legfontosabb, hogy a jogszabályokat be kell tartani.

Básthy Bélának az a véleménye, hogy sajnos tettenérhető a városban az a „gondolati háttér,” mely szerint „a magam bizniszét megoldom, a másét meg oldja meg más: az önkormányzat vagy az állam”.
Az ilyen kiemelt területek – mint a Királyvölgy is – hasznosítása csak a környezetükkel összhangban lehetséges.
A rendezési terv kapcsán is ki kell hangsúlyozni, hogy az egyes ingatlan tulajdonosoknak a közösségi infrastruktúra kialakításához is hozzá kell járulniuk. Ha csak a legutóbbi csapadékvizes pályázat küzdelmeire gondol, rengeteg egyeztetést kellett folytatni, több helyszínen is. De végül mindenki örömmel veszi, ha a kőszegi fejlesztések révén jobb állapotok alakulnak ki.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja az rendelettervezetet, valamint a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 9 igen és 1 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete
Kőszeg Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 33/2014. (X. 3.)
önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)

Ezután a képviselő-testület 9 igen, 1 nem szavazattal az alábbi határozatot hozza:


184/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete – az Állami Főépítész
VA/ÁFI/53-14/2022. számú végső szakmai véleményének, valamint a VA/ÁFI/53-18/2022. számú végső szakmai vélemény kiegészítésének megismerése után – a 161/2014. (X. 2.) képviselő-testületi határozattal elfogadott Kőszeg Város Településszerkezeti Tervének módosítását 2022 december 1-i hatállyal, jelen határozat 1. melléklete szerinti tartalommal elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2022. október 27. napját követő 15 napon belül.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. ((XII. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Bertók Sándor szóbeli kiegészítést tesz. Talán úgy tűnik, – szó szerint és a rendelet számát tekintve – hogy a településkép védelme és a rendezési terv nem függ össze, pedig szellemiségégében igen. Ahogy már említette, több mint 300 helyi védettség alatt álló épület van Kőszegen. Ezek fenntartása a tulajdonos feladata, amelyhez anyagi segítséget az önkormányzat sajnos nem tud adni, de szakmai segítséget igen.
A településképi rendelet módosítása tárgyában kérelem érkezett a volt MÁV Nevelőotthon Felső körúti épülete tekintetében.
Az épületet a Kormány a KRAFT program keretében, mintegy 10 milliárd nagyságú beruházás keretében szeretné felújítani, a munkálatok már meg is kezdődtek. Ennek során derült ki, hogy az önkormányzat településképi védelmi rendeletében a nagyméretű zöldkörnyezettel együtt védendő együttesek listáján szerepel ez az ingatlan együttes.
Viszont a 1165 hrsz-ú ingatlanon a főépületen kívül több olyan kiszolgáló és tároló épület is található, amelyek nem képviselnek olyan építészeti értéket, amely védelemre méltóak lennének. A megindult beruházásnál ezeket a melléképületeket szeretnék elbontani, ezért a védettséget le kell róluk venni.
Erre vonatkozik a rendelet módosítása, amelyre a vonatkozó eljárást az E-TÉR digitális felületen megindították.
A rendelet módosításához szükséges valamennyi hatósági vélemény rendelkezésre áll, így a rendelet módosítása jóváhagyható.
A jövőben a volt MÁV Diákotthon főépülete, valamint a mellette lévő szállásépület, a környező zöldfelülettel együtt továbbra is helyileg védett. marad.


Hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság a rendelettervezetet megtárgyalta és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottságnak is ugyanez volt a véleménye.

Básthy Béla kiemeli: Kőszeg nagy örömmel veszi, hogy megújul ez az impozáns épület a városban.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, elsőként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:



185/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete módosításának tervezetéhez beérkezett vélemények figyelembevételével, a Kőszeg Településképi Rendelet módosítása során lefolytatott partnerségi egyeztetés alapján az alábbi döntést hozza:

1. Vas Megyei Kormányhivatal Állami Főépítész
9700 Szombathely, Kőszegi utca 3 2022. október 18.
Vélemény (mellékletben csatolva) intézkedés
Szakmai vélemény
A tervezett módosítás ellen kifogást nem emelek. Intézkedést nem igényel.

2. Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság

9941 Őriszentpéter, Városszer 57. 2022. október 12.

A rendelet tervezetett módosítását elfogadjuk, mivel a melléképületek lebontásával szemben nincs kifogásunk. Intézkedést nem igényel.

3. Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Soproni Hatósági Iroda

9400 Sopron Kossuth Lajos utca 26. 2022. október 12.
A rendelet-tervezet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hatáskörébe tartozó érdeket nem érint. Intézkedést nem igényel.

4. Vas Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály

9700 Szombathely, Széli Kálmán u. 31-33. 2022. október 14.
Felhívom a figyelmet azonban, hogy a településképi rendelet módosításának határain belül régészeti lelőhely található (lh. azonosító: 42520). A 1165 hrsz.-ú ingatlanra vonatkozó hasznosítás során az örökségvédelmi jogszabályokban, valamint a hatósági előírásokban foglaltakra figyelemmel kell lenni Intézkedést nem igényel.
A településképi rendelet módosítása örökségvédelmi érdekeket nem sértenek, a megvalósítást támogatjuk. Intézkedést nem igényel.

5. Honvédelmi Minisztérium Hatósági Főosztálya

1055 Budapest, Balaton u. 7-11. 2022. október 11.
A településképi rendelet módosítása a honvédelem érdekeit nem érinti. Intézkedést nem igényel, a vélemény nem releváns

6. Lakossági észrevételek

Partnerségi Egyeztetés 2022. október 22.



Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1-6. pont alatti véleményeket tudomásul veszi azzal, hogy az elfogadott módosítások a rendelet képviselő-testület elé elfogadásra terjesztett változatában átvezetésre kerültek.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.



Ezután a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
17/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete
Kőszeg Város településkép védelméről szóló
27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács-Mezei Virág szóbeli kiegészítést tesz.
A 2022. évi költségvetési rendeletben települési támogatásra 28.650.000 Ft van tervezve. Ez évben az eddig kifizetett, a szociális rendelet alapján még idén várhatóan kifizetendő települési támogatások összege lehetővé tenné, hogy az idei évben – az előző évekhez hasonlóan – a rászorulók további egy települési támogatást vehessenek igénybe. A települési támogatásokat a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen kapott központi támogatás fedezi, és ez az állami támogatás kizárólag szociális célokra használható fel.
Tekintettel a rezsiköltségek emelkedésére és az infláció mértékének emelkedésére a szociálisan rászorult családok, illetve háztartások egyszeri rendkívüli támogatásban részesülhetnek.
Téli települési támogatást az kapna, akinek a családja 2022. évben a szociális rendelet alapján bármilyen támogatásban részesült.
A rendelet-tervezet szerint nem részesülhet azonban téli települési támogatásban az a család vagy háztartás, akivel szemben a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett települési támogatás visszafizetését 2022. évben elrendeltük.
A 2022. október 10-én rendelkezésre álló adatok alapján a támogatás összege 23.000 Ft lenne és körülbelül 300-320 család részesülhetne benne.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság nagy örömmel fogadta az
információt, mely szerint a rendelkezésre álló forrást a rászoruló családok megsegítésére lehet fordítani. A bizottság a rendelettervezetet egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla hozzáfűzi: az előkészítés során felmerült, hogyan lehetne összefüggést találni a kialakult rezsihelyzet és a támogatás között. Elég sok oldalról próbálták ezt megközelíteni. mert minden felmerült megoldást adminisztratív szempontból nagyon nehéz lenne megszervezni és megvalósítani. A szankciós rezsifelár mindig megemelkedik, ha az EU újabb szankciókat szavaz meg. Ez nemcsak közvetlenül a rezsiben, hanem mindenben: az élelmiszer árakban, a szolgáltatásokban is megjelenik és igazából, hogy ezt kit, milyen mértékben súlyt azt, hogy nem tudjuk „kiszálazni”. Kicsit meg is lett hosszabbítva a határidő, azaz aki rászorul, az még bejöhet kérelemmel. Akik az év eddigi részében nehéz helyzetben voltak, azok továbbra is abban lesznek. Az a megoldás, amit a hivatal javasol, azt le is tudja bonyolítani és a támogatás is biztosan jó helyre kerül.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
18/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.)
önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A háziorvosokkal kötött szerződések módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen dr. Varga István a 3. sz. felnőtt körzet háziorvosa.

Kovács-Mezei Virág szóbeli kiegészítést tesz. Dr. Varga István háziorvos kéréssel fordult az önkormányzathoz és jelezte, hogy nem szeretne a továbbiakban Kőszegfalván rendelést folytatni. Ezért megkeresték a másik három körzet háziorvosát ez miatt és szerencsére dr. Nedeczky Veronika nyitott volt arra, hogy Kőszegfalvára kijárjon rendelni. Így az ő feladat ellátási szerződésébe kerülne bele az a módosítás, mely szerint szerdán 15-16 óra között Kőszegfalván lenne rendelés. Amennyiben igény mutatkozna rá, a doktornő ezt az egy órásnyi rendelési időt meg is növelné. Ugyanakkor a doktornő nem szeretné a kőszegi rendelési idejét csökkenteni, tehát ez plusz óraszám lenne.
Ebből kifolyólag dr. Varga István szerződéséből kikerülne a kőszegfalvi rendelési idő és ez a kőszegi rendelési idejében jelenne meg. Azonban a doktor úr jelezte, hogy ezt a két órás rendelési időt nem tartja indokoltnak a kőszegi rendelési időbe áttenni.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki- Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést. Örömmel vették, hogy megoldódik a kőszegfalviak orvosi ellátása, hiszen korábban a doktor úr hozzáállása ehhez hiányzott. A bizottság természetesen elfogadásra ajánlja a határozati javaslatokat.

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta a két szerződés módosítását és a kiküldött előterjesztést egyhangúlag ajánlotta elfogadásra.

Dr. Varga István elsőként megköszöni polgármester úrnak a hozzászólás lehetőségét. Ő úgy gondolja, hogy az előterjesztés kapcsán tisztáztak mindent.

Básthy Béla kérdezi: van-e doktor úrnak az önkormányzat felé bármilyen kérése? Fenntartja-e továbbra is azt a javaslatát, mely szerint a kőszegi rendelési időtartama csökkenjen a változatással?

Dr. Varga István szerint igen, de ez nem érinti az ő munkáját. Ő nem szereti, ha mereven kezelik a rendelési időt. Sehol sincs az leírva, hogy neki szombaton vagy vasárnap is be kell menni, de bemegy, ha a beteg érdeke azt kívánja és ha ő úgy érzi, hogy akkor tud megoldani bizonyos dolgokat. Ezért ő nem híve a teljesen merev szabályozásnak. Ezért senkit nem fog hátrány érni.

Básthy Béla információi szerint a doktor úr jelzett következményeket, ha a város érvényesítené ezt a plusz két órát a kőszegi rendelésben.

Dr. Varga István válasza szerint igen, mert az egész egészségügyi rendszer ahogyan alakul, amerre megy, ő ennek az irányába próbál lépni. Semmiképpen nem akar olyan lépéseket tenni, ami visszalépés vagy hátrány lenne. Szeret dolgozni, elvégzi a munkáját és a jövőben is ezt fogja tenni. Nem akar lehetetlen körülmények között értelmetlen feladatokat ellátni. Bármilyen értelmes dologban benne van, bármilyen áldozatot is képes hozni – ha tud –, de a jelenlegi egészségügyi fejlesztési koncepcióval ellentétes dolgokat nem tud felvállalni.

Básthy Béla kötelességének érzi, hogy feltegye a következő kérdést a doktor úrnak: szándékozik-e visszaadni a praxist, ha a képviselő-testület elfogadja a tervezetben szereplő rendelési beosztást? Tudomása szerint doktor úr ezt kilátásba helyezte. A doktor úr által elmondottakból ő rugalmasságot olvasott ki, ami az önkormányzat irányába rugalmatlanságot jelenthet. Viszont az önkormányzat részéről alapelv az, hogy minden háziorvostól azonos rendelési időt vár el.
Fura helyzet alakult ki, mert van egy, két bizottság által támogatott javaslat és a városnak el kell magával és másokkal is értetni, ha mégsem ezt fogadja el a képviselő-testület.

Dr. Varga István nem ért egyet ugyan ezzel a dologgal, de ha az önkormányzat akar, ragaszkodjon hozzá. A kőszegfalvi helyzet megoldódott, ebből a számára több konfliktus nem adódik. Ő nyugodtan dolgozhat és számára ez a legfontosabb. Ő nem kíván óraszámokba belemenni, az ő elvégzett munkája ettől független. Az, hogy ennek keretet kell adni, – legyen így – a 15 óránál több a jogszabályi előírás.

Fekete-Pataki Edit kihangsúlyozza dr. Varga István számára: ez a módosítás azért került ide, mert a doktor úr nem látta el a feladatát Kőszegfalván. Amikor a város szerződést kötött a doktor úrral, akkor a képviselő-testület kezdettől fogva bizalmat szavazott meg a számára, aki ígéretet tett arra, hogy Kőszegfalván rendelni fog, de ez nem történt meg. Ez már ellentétben áll azzal, amit a doktor úr az előbb elmondott. A képviselő-testületnek a lakosság felé is rugalmasnak kell lennie, de ezt nem tudják sokáig tartani. Valóban érkeztek a lakosságtól panaszok a doktor úrról, vannak akik átkérik magukat más háziorvosokhoz és ennek oka részben a kőszegfalvi rendelés hiánya is. Így kicsit megdöbbenve áll a város abban, hogy nem a doktor úr nem partner ebben a helyzetben.

Dr. Varga István elmondja, hogy ő olyan helyről jött Kőszegre, ahol 6 kistelepülésre kellett kimenni, hasonlóan Kőszegfalvához. Megvolt minden faluban a rendelő, időpontok stb., tehát nem volt ez meglepő a számára. De azóta megváltozott a jogszabályi helyzet. A telemedicináról szóló rendelet alapján nagyon sok mindent meg lehet oldani elektronikusan – ez bekerült a rendszerbe és ezt figyelembe kellene venni. Ezen kívül, azt a helyiséget, ami Kőszegfalván rendelkezésre áll, ő nem nevezné rendelőnek, mert csupán egy asztal, egy üres szekrény és egy fekvőhely van benne. Ő oda nem vinne embert. Ki kellene építeni az internetet is. De teljesen felesleges kijárni, mert elektronikusan mindent el lehet intézni. Az elmúlt két évben ő többször kint volt Kőszegfalván, meg volt hirdetve a rendelés, ki volt takarítva, be volt fűtve. Miért járjon ki, amikor nincs igény a szolgáltatásra?

Velkyné Ball Andrea visszaidézi azt, hogy annak idején amikor találkoztak a doktor úrral és ő személyesen mutatta meg a rendelőt Kőszegfalván, majd átadta a kulcsokat. Az előző háziorvosok is ugyanitt rendeltek. Kőszegfalván idős emberek élnek, akik nem tudják az internetet kezelni, a hozzátartozóik gyakran messze élnek, akik nem tudnak gyakran hazajönni hozzájuk és nem tudják orvoshoz vinni őket, még Kőszegre sem.
Nincs falubusz sem, nem tudják megszervezni a kőszegi rendelőbe való eljutást. Ezért ő is annak idején a doktor úrnak azért szavazott bizalmat és támogatást az ingyenes praxis megszerzéséhez, mert azt remélte, hogy a kőszegfalvi rendelést ellátja.
Ő képviselőként nem tudta, hogy volt meghirdetve rendelés, mert annak az időpontját a doktor úr másra tette és ő annak a szórólapját nem is látta. Egyszer volt fórum ugyan a faluban, de az idős emberek nem fórumot szeretnének, hanem orvosi rendelést.
Ő nem szeretne a doktor úrral konfrontálódni, megérti doktor úr érveit is, de őt azért választották meg, hogy a lakosság érdekeit képviselje és ezért továbbra is kiáll azért, hogy a kőszegfalvi rendelő működjön és az idős emberek orvosi ellátást kapjanak.
Dr. Varga István szerint maradjon a rendelési idő a tervezet szerint, legyen meg a szerződés módosítás. Felesleges vitázni és egymás idejét rabolni, mert nincs értelme.

Básthy Béla úgy gondolja, hogy a háziorvosokkal továbbra is dialógusban marad az önkormányzat, a felvetéseikkel továbbra is természetesen foglalkoznak. Ha pedig a központi egészségügy irányításban lesznek változások, akkor arról úgyis lesznek egyeztetések.

Rába Kálmán úgy véli, hogy nem lenne szerencsés, ha a képviselő-testület gyógyítani akarna és az orvosok munkáját minősítené. Elhangzott az, hogy Varga doktor úr irányába panasz érkezett, pedig ő éppen most fogja az ő és a családja kártyáját átkérni a doktor úrhoz. Nyilván ő is a lakosság véleménye alapján tájékozódott, ezért hallott olyant is, hogy ne, meg több olyant is, hogy igen. Mivel Magyarországon szabad orvosválasztás van, ha nem tetszik valami, el lehet menni másik orvoshoz. Ez éppen olyan, mint az étteremválasztás. A képviselőknek nem kell gyógyítani. Az nem kérdés, hogy az emberek érdekeit képviseli a képviselő-testület, de azt sajnos többször tapasztalta, hogy olyan szakmai dolgokba ment bele, amibe nem kellene. Szerinte a képviselő-testület tartsa tiszteletben a háziorvosokat, de nem csak dr. Vargáról van szó, hanem a többiről is.

Básthy Béla szerint a város természetesen továbbra is fenntartja a háziorvosokkal a párbeszédet, annak érdekében, hogy a legjobb ellátást tudja biztosítani – legalább érzet szintjén is – a lakosságnak és a legjobb feltételeket az orvosoknak is. Az Erodium Orvosi Betegirányító Rendszert is azért szerezte be az önkormányzat, hogy csökkentse az adminisztrációt és megkönnyítse az orvosaink munkáját, kellemesebbé tegye a pácienseik életét.
Valóban szokták dicsérni Varga doktor urat, hiszen emlékeztet arra, hogy a járvány idején a legtöbb oltást ő adta be. De az önkormányzat elvárása valamennyi orvossal szemben az, hogy egységes rendszert tartson fenn. Ebben természetesen vannak ütközési és együttműködési pontok is.

Fekete-Pataki Edit elhiszi, hogy a lakosság részéről vannak különböző vélemények a háziorvosok munkájával kapcsolatban, de a képviselő-testület feladata az, hogy a vonatkozó szerződéseket betartassa. Ő nem akar az orvosok munkájába beleszólni, de ha ez nem történik meg, akkor a lakosság felé is kommunikálni kell, mert nekik is tudniuk kell erről.

Básthy Béla hozzáfűzi: ha pedig az derül ki, hogy a megkötött szerződésen módosítani kell, akkor azt is meg lehet tenni.
Végül is a kőszegfalvi rendelést dr. Nedeczky Veronika nagyon szívesen elvállalta, így ez a jövőben megoldott lesz.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja az előterjesztés két határozati javaslatát. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

186/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2022. november 1-i hatállyal a közte és Dr. Nedeczky Veronika között létrejött feladat-ellátási szerződés melléklet szerinti egységes szerkezetbe foglalt módosítását jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Ezután 9 igen, 1 nem szavazattal az alábbi határozat születik:

187/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2022. november 1-i hatállyal a közte és a Borbála Egészségügyi Szolgáltató Bt. között létrejött feladat-ellátási szerződés melléklet szerinti egységes szerkezetbe foglalt módosítását jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A város környezeti állapotáról szóló jelentés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A képviselő-testület éves munkatervének megfelelően osztályuk elkészítette a környezeti állapotról szóló jelentést, amelyet a környezetvédelmi törvény is előír. Ez a témakör több területet is felölel, amelyek jelentős részét közszolgáltatóként a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Kft. látja el.
A zöldfelület-gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás területéről a városüzemeltető kft. minden évben a beszámolójában részletesen beszámol. E témakörön belül nagy figyelmet fordítanak a szükséges – elsősorban a veszélyes – fák kivágásáról és azok lehetőség szerinti pótlásáról. Az idei évben ez tovább folytatódik, hiszen VárosFa Program keretében a város sikeresen pályázott 70 db nagyméretű fa beszerzésére. A fák szállítása az ősz folyamán történik, az elültetésük és gondozásuk a város feladata lesz.
A települési környezet és közterületek tisztasága, hulladék-gazdálkodás területe is hatalmas témakör. A város településtisztasági feladatait 2018-tól az STKH Kft. látja el közszolgáltatóként, de a városüzemeltető kft.-nek is maradtak feladatai. A szelektív gyűjtőszigetek mellé, valamint a társasházi gyűjtők mellé lerakott hulladék elszállítását is ők végzik. A szelektív szigetek közül a kőszegfalvi felszámolásra és a Kiss János utcai felszámolásra került, a Bersek iskolánál lévő pedig át lett helyezve a tűzoltósággal szembeni területre, mivel ott az ügyelet miatt jobban szem előtt van. Még a Gábor Áron utcában a Spar üzlet mellettit kellene, de ennek a helyét még nem sikerült megtalálni.
Az Írottkő Natúrparkért Egyesületen belül a PUREGREEN/Tisztazöld projekt szervezésben nagyszabású szemét szedési akció volt 2022. áprilisában. A natúrpark területén összegyűjtött hulladékot egy un. „sokkoló” akcióval a Fő téren egy nagy fólián elterítették, jelzést küldve a lakosságnak a természetben található elhagyott hulladék mennyiségéről.
A közterületen kint hagyott autók témakörében sikerült előre lépni. A közterület-használati rendelet tavalyi módosítása során az üzemképtelen járművek elszállításának szabályozása lett pontosítva. Ennek eredményeként az önkormányzat külső közreműködő bevonásával szállíttatja el a gépjárműveket egy őrzött telephelyre, ennek az eljárásnak a további menetét is részletezi.
Az ivóvízellátás területén az előterjesztésben megjelölték azokat az utcákat, ahol a városi úthálózat felújítása során az ivóvíz gerincvezeték rekonstrukciója megtörtént. Fenteken kívül az Erdő utcában az év elején ivóvízhálózat bővítésére került sor egy bekötéssel. Továbbá magánberuházás keretében bővítésre került a Borostyánkő utca ivóvízhálózata is.
A nyílt csapadékvíz-elvezető árkok, átereszek karbantartása, takarítása folyamatos. Önkormányzati illetékességű területeken ezt a munkát is a városüzemeltető kft. végzi.
A kommunális szennyvízkezelést, gyűjtést stb. szintén a kft. végzi, erről az év folyamán igazgató úr külön napirend keretében számolt be. Ez év elején a folyékony hulladékra vonatkozó közszolgáltatási szerződés 10 évre meghosszabbításra került a kft.-vel.
A lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-rezgés- és légszennyezés elleni védelem területén belül zajkibocsátási ügyben az elmúlt időszakban 1 db lakossági panasz érkezett, az ügy ki-vizsgálása folyamatban van az osztályukon.
A légszennyezés csökkentése érdekében az önkormányzat ide vonatkozó rendelete tavaly módosításra került. Ennek következtében Kőszeg városában avar és kerti hulladék égetése tilos, egyedül a szőlők fitoplazmás megbetegedésére tekintettel a Hegyközség által nyilvántartott külterületi és zártkerti ingatlanokon engedélyezett a szőlőnyesedék égetése a katasztrófavédelmi szervhez be-nyújtott írásbeli kérelem jóváhagyását követően.
Szabálytalan fűtés, tüzelés problémájával kapcsolatban bejelentéssel lehet élni a Vas Megyei Kormányhivatalnál, amely során ők illetékesek eljárni. A levegőtisztasági bírság felső határa akár 300 ezer Ft is lehet.
A helyi közlekedésszervezést tekintve az elmúlt időszakban a város úthálózatának jelentős része felújításra került, illetve még folyamatban van. A felújítással érintett utcák és városrészek felsorolását az előterjesztés tartalmazza.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság hosszasan tárgyalta ezt a széles témakört, amely átfogja a város környezeti állapotát. A bizottság a jelentést egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Fekete-Pataki Edit a zajkibocsátási és a légszennyezési szabályokkal kapcsolatosan kérdezi a következőket: ha ezeket valaki megszegi, hova lehet bejelenteni?
Németh Ildikó szerint légszennyezés ügyében a járási hivatallal történt egyeztetés alapján: ha munkaidőben történik a szabálytalanság, akkor hozzájuk, ha azon túl vagy hétvégén, akkor a katasztrófavédelemhez. Utóbbiak nyilván jegyzőkönyvet vesznek fel. A zajjal kapcsolatos bejelentéseket osztályuk kezeli.
Fekete-Pataki Edit kérdezi: lehet-e fényképet vagy hangfelvételt készíteni?
Németh Ildikó szerint legjobb, ha a hatóság megy ki. A zaj tekintetében lehet felvételt készíteni, de az eljárás lefolytatása szakértők bevonásával történik.

Básthy Béla hozzáfűzi: ha egy-egy kérdésben a képviselők részleteket szeretnének többet megtudni, nincs annak akadálya, hogy külön bizottsági napirendi pont keretében legyen ez megtárgyalva. Ilyen megbeszélésre meg lehetne hívni a járási hivatal munkatársát, Schrott Tamást is, aki a környezetvédelemmel foglalkozik.

Gelencsér Attila felhívja a figyelmet arra, hogy a kőszegi önkormányzati tűzoltóság nem hatóság, ők csak akkor vonulnak ki bárhova, ha a katasztrófavédelemtől kapnak erre utasítást. Ők nem is szankcionálnak, maximum egy jegyzőkönyvet vesznek fel. Ha jól tudja, a katasztrófavédelem sem engedélyt ad a tüzelésre, hanem csak tudomásul veszi.
Sajnos már az új tűzoltóság előtti szelektív gyűjtősziget körül is megjelent a lerakott hulladék. A kisebbekkel próbálnak megbirkózni a tűzoltók, de vannak lomtalanításból származó, nagyobb dolgok is kirakva.

Básthy Béla szerint valóban, napjainkban a város területén több pontján maradtak még a lomtalanításból származó, el nem vitt, kirakott holmik.

Csiki István úgy véli, hogy kicsit megengedő az önkormányzat a közterületre kitett, elhagyott autók ügyében, kevés a 3 elszállított jármű. Az elszállítás miatt nyilván költség is keletkezik. Biztosan vannak, akik a „leharcolt” járműveiktől így akarnak megszabadulni.

Németh Ildikó tisztázza, hogy a vállalkozóval kötött szerződés értelmében a városnak semmilyen költsége nem keletkezik az elszállítás következtében. Fél évig köteles tárolni a vállalkozó az elszállított járművet, addig van a tulajdonosnak lehetősége, hogy jelentkezzen érte. Több eljárás még folyamatban van, ezek mostanában fognak lejárni. Amennyiben a tulajdonos nem jelentkezik, utána értékesítheti a vállalkozó a járműveket. Ezekre az eljárási szabályokra központi jogszabályok vonatkoznak.

Csiki István szerint, ha bár nem kerül pénzébe a városnak mindez, nincsenek arra sem ösztönözve az autótulajdonosok, hogy ne tegyék meg mindezt minden második héten.
Básthy Béla felveti: ha már nem lehet bírságolni, akkor a 10 nap után legalább közterület-használati díjat kellene az elhagyott autók után fizettetni.

Fekete-Pataki Edit szerint a lakótelepi hulladékgyűjtők kapcsán az önkormányzat igyekszik ugyan elszállítani a gyűjtők mellé kitett hulladékot, de kérdés, hogy vajon az adott társasházaknak elegendő-e a bérelt vagy saját kukák nagysága? Ezt a társasházi közös képviselőkkel lehetne egyeztetni, mert ők tudják, hogy hány fős családok laknak és ahhoz kellene szabályozni, hogy a megfelelő méretű kukával rendelkezzenek.
Németh Ildikó szerint ez már korábban is felmerült, már az STKH Kft.-nek is jelezték, akik külön csoportot hoztak erre létre és figyelik azokat a pontokat, ahol rendszeresen megjelenik a tárolók közötti szemét. A társasházak felszólítása is az ő feladatuk.

Gelencsér Attila kérdezi: az STKH Kft. azt is figyeli, hogy a kukák sok helyen töröttek, rossz állapotban vannak? És azt mikor cserélik ki? Pld. a Bezerédi utcában amióta ő képviselő, azóta nincs teteje az ottani kukának, pedig már többször jelezte.
Németh Ildikó szerint ezt is jelezni kell a szolgáltató felé, és annak, aki megkötötte a szerződést. Önkormányzati bérlakásoknál a hivatal tesz bejelentést.

Fekete-Pataki Edit a köztisztaság területén belül a rágcsálóirtás témakörét hiányolja, mert a lakótelepen nagyon elszaporodtak a patkányok. Jó lenne erről tájékoztatást kapni.
Kovács István szerint van erre vonatkozó szerződése a kft-nek. A lakótelepen negyedévente rendszeresen végeznek patkányirtást, egyedi bejelentések esetében pedig mindig megrendelik. Valószínű, hogy ez még így is kevés, mert rendszeresebb irtást kellene megrendelni – ennek viszont anyagi vonzata van.

Básthy Béla szerint a patkányok megjelenését nyilván az is indukálta, hogy az útfelújítások során sok csapadék és vízvezeték lett megbolygatva, ez miatt is menekülnek mindenfelé.
A környezeti állapotról szóló jelentés kapcsán összességében elmondható, hogy évről, évre van ilyen beszámoló, és ő úgy érzi, hogy ebben sok olyan terület van, amiben sikerült előbbre lépni. Ha nem tudtuk még teljesen száműzni az elhagyott autókat, sokkal jobb a helyzet, mint előtte volt. A „zöldesítési” folyamatok is egyértelműen előre mutatnak. Bár a lakókörnyezet közelében egy vaddisznó is elég, a vadkárok kevesebbek. A hulladékkezeléssel kapcsolatos problémák folyamatosan nagy figyelmet kapnak, a natúrpark említett projektje is kifejezetten erről szólt. Szerinte az is haladás, hogy a lomtalanításkor kirakott lomok mennyisége évről évre csökken. A „lomtalanítási jelentés” szerint 2020-ban első körben 40 ezer kg lomot szedett össze az STKH, idén ugyanebben az időszakban 21.500 kg-ot. Talán a Lomi lottó-nak is van hatása, hiszen az is arra ösztönzi a lakosságot, hogy saját maga, ingyenesen vigye be a lerakóra a hulladékot.
Igazgató úrral voltak kint a felhagyott hulladék lerakón is, amely most már szerencsére a korábbi állapotoknál sokkal zöldebb és barnább színt mutat, nem hulladék hegyeket látni. Köszönhető ez annak, hogy a Gyöngyös meder kotrásából származó anyaggal sikerült a területet letakarni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


188/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat:

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról 2022” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Az Erdő utcai ingatlan vízellátásával kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető szóbeli kiegészítést tesz. Az év elején, február hónapban elkészült az Erdő utca végén az ivóvíz gerincvezeték bővítése. Eredetileg az elkészített terv a bővítési szakaszon 5 új bekötéssel számolt, mivel a területen vannak még beépítés előtt álló ingatlanok, azonban a hálózat csak 70 méteren, a 3838/2 hrsz-ú ingatlanig épült meg egy bekötéssel, a tulajdonos anyagi hozzájárulásával. A többiek akkor nem kívántak erre rácsatlakozni.
A beruházás megvalósítására az önkormányzat kötött szerződést a Vasivíz Zrt-vel bruttó 3.169.953,-Ft bekerülési költségen, ezen összeg felét költségmegosztással a 3838/2 hrsz ingatlan tulajdonosa fizette meg.
A képviselő-testület a 2021. augusztus 26-i ülésén a fejlesztés jóváhagyásával egyidejűleg elrendelte azt is, hogy amennyiben a későbbiekben a kiépítésre került ivóvíz gerincvezetékre valaki rá szeretne kötni, úgy az önkormányzat pénzügyi érdekei érvényesítése érdekében külön egyedi megállapodást kell előkészíteni és a testülettel jóvá kell hagyatni.
Időközben a 1517/1 hrsz-ú ingatlan tulajdonosa jelezte azon szándékát, hogy a már kiépült gerincvezetékre szeretne rácsatlakozni.
A HÉSZ szerint az érintett terület beépítésre szánt, kertvárosias lakóterület övezetben található, ahol a megengedett legkisebb szélesség 14 méter, így ezt figyelembevéve a kiépített szakaszon a jövőben igény esetén még további 4 ingatlan tud rácsatlakozni a rendszerre. A 1517/1 hrsz-ú ingatlan tulajdonosával szemben így az önkormányzat által korábban megfizetett 1.584.977,-Ft összeg 1/4-ét kívánjuk érvényesíteni az újonnan rácsatlakozótól.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla visszautal arra, amit Rába Kálmán mondott az ülés elején a főépítész úr napirendje kapcsán, azaz egyfajta közös teherviselésen kell gondolkodni. Ő ugyanis igazságtalannak érzi, hogy a kezdeményező ügyfél „elvitte a balhét”, azaz a költségek felét kifizette. Az igaz, hogy az önkormányzat részét is kifizetné az új rácsatlakozó, de az övét nem. Ebben megoldást kellene találni, mert az lenne a méltányos, ha a most rácsatlakozók a magántulajdonosok terheit is csökkentsék és az önkormányzatét is. Az lenne a korrekt eljárás, ha mindenki részt venne a fejlesztésben, egyforma arányban és így osztanánk újra a költségeket. Ezt módosító indítványként kéri kezelni.

Dr. Zalán Gábor szerint az a döntés, amit az osztályvezető ismertetett, arra vonatkozott, hogy az önkormányzatra eső részt hárítsák az újonnan rákötőkre, a módosító javaslat pedig az, hogy az összeberuházás 3.169.953.- Ft költsége – amelyből az önkormányzat is részt vállalna – a lehetséges rácsatlakozók számával legyen osztva. Ez mindenki számára egységes teherviselést jelentene, azaz a bekerülési költség hatodolva lenne. Így a most befizető ügyfél úgy fogja a szerződést megkötni – amennyiben a képviselő-testület ezt jóváhagyja és a szerződést annak megfelelően a jogtanácsos elkészíti –, hogy a kezdeményező ügyfélnek egy bizonyos rész visszafizetésre fog kerülni.

Básthy Béla úgy véli, hogy sarokpontokat ezzel sikerült tisztázni, azaz a határozati javaslatból a fix szám kikerülne, továbbá a tényleges bekerülési összeg kerülne bele azzal, hogy annak 1/6-át viselje valamennyi érintett.

Ezt azonnal szavazásra is bocsátja, amit a képviselők 10 igen szavazattal – az alábbi határozatot hozva – el is fogadnak.


189/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja, hogy az Erdő utcában kiépített ivóvízhálózat gerincvezetékre a Kőszeg, 1517/1 hrsz-ú ingatlan tulajdonosa rácsatlakozzon, miután a beruházás 3.169.953-, Ft bekerülési költségének 1/6 részét – az önkormányzat tehervállalása mellett – mint csatlakozási díjat megfizette.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg, 1517/1 hrsz-ú ingatlan tulajdonosa és Kőszeg Város Önkormányzata között létrejött közmű fejlesztés költségeinek viseléséről szóló megállapodást a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert az aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóval kapcsolatos tájékoztatás csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács István röviden ismerteti a társaságuknak nemcsak a bezárt hulladéklerakóval kapcsolatos, hanem a megmaradt, hulladékgazdálkodási tevékenységét is. Annak ellenére, hogy 2018. év végén átkerült a szolgáltatás a az STKH-Kft-hez, nekik – a folyékony hulladék szállítást nem is számolva – 6 olyan hulladékkal kapcsolatos feladatuk, valamint 11 olyan hulladék típus van, amit nekik kell elszállítani és ártalmatlanítani. A bezárt lerakó mellett az inert lerakó működik. Folyamatban van a téglagyárral elcserélt területen a másik lerakó használattához szükséges engedélyek beszerzése, hiszen ehhez is nagy reményeket fűznek. Végleges engedélyezési és vízjogi létesítési eljárás lefolytatására is szükség van, mert annak ellenére, hogy ott csak ásványi anyagok kerülnek lerakásra, un. figyelő kutakat kell létesíteni és szigorú szabályoknak kell megfelelni. Előre várhatóan az összes eljárás az év végéig le fog bonyolódni és készen lesz ez az új inert lerakó. Remélhetőleg hasznos lesz a cégük, és a város, valamint a városkörnyéki vállalkozások számára is.
Általánosságban, meg lehet jegyezni, hogy amíg a keletkező hulladék ott van a helyén, azaz ahova letették, addig a környezetvédelmi hatóság nem foglalkozik vele, de mihelyt elkezdjük összeszedni és lerakni, azonnal rengeteg engedély és tanulmány szükséges hozzá – ezek pedig sok pénzbe kerülnek.
Jelenleg mindenfajta hulladékgyűjtésre, szállításra és lerakásra vagy rendelkezik a városüzemeltető kft. engedéllyel, vagy az folyamatban van.
Polgármester úr már említette, hogy a korábban betelt Kőszeghegyaljai hulladéklerakót sikerült a Gyöngyös revitalizáció projektből származó földdel letakarni, így ez már egészen más képet mutat, mint korábban.

Hozzászólások:

Básthy Béla megjegyzi, hogy az említett Gyöngyös revitalizáció projekt megvalósulása érdekében „sokat házaltak” Ágh Péter országgyűlési képviselő úrral különböző minisztériumoknál, mivel az sokáig várólistán volt. A jelenleg használt hulladék lerakásra szolgáló terek sajnos kezdenek betelni, mert azokon is jelentős mennyiségű, útfelújításból származó, bevizsgált anyagok (beton, tégla stb.) amelyeket majd újra fel lehet használni utak javításához.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 10 igen szavazattal el is fogadnak.

190/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a bezárt Kőszeghegyaljai Regionális Hulladéklerakóról szóló tájékoztatót elfogadja.


A 8. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása az utak korszerűsítésére kapott támogatásra vonatkozóan.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésben a következő három napirendi pontra vonatkozóan általánosságban elmondja, hogy technikai jellegű átcsoportosításokról van szó. Ezek a projektek lassan a végükhöz közelednek, ezért szükséges a különböző döntések meghozatala, hogy a számlák kifizetése megtörténhessen, a projekteket le lehessen zárni.
Ebben a napirendi pontban a 2022. évi költségvetés tervezésénél a beruházási előirányzat és az engedélyköteles építéssel járó beszerzések után fizetendő fordított ÁFA fizetésének dologi előirányzata, valamint a felújítások előirányzata nem lett kellően megbontva, ezért az előirányzatok között szükséges átcsoportosítani, amely az önkormányzat számára többlet költséggel nem jár. A sikeres közbeszerzések után a felújítási előirányzatból 38 813 603 Ft-ot, a dologi kiadások előirányzatából 19 290 389 Ft-ot szükséges átcsoportosítani a beruházási előirányzatra ahhoz, hogy a szerződéseket pénzügyi nyilvántartásba tudják venni.
Hozzászólás:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és mivel csak technikai jellegű átvezetésről van szó, egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

191/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2022. évi költségvetésének a BMÖGF/1004-1/2020.számú az Utak korszerűsítésére kapott támogatás beruházási előirányzatát 58 103 992 Ft-tal megemeli, a dologi kiadások előirányzatát 19 290 389 Ft-tal és a felújítási előirányzatát 38 813 603 Ft-tal lecsökkenti.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a „Mindentudás” pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésben elmondja, hogy a 2022. évi költségvetés tervezésénél a „Mindentudás” című pályázatra kapott támogatás dologi előirányzata, valamint a személyi juttatások és munkáltatót terhelő járulékok előirányzata nem lett kellően megbontva, ugyanis a projektmenedzser megbízási szerződéssel volt foglalkoztatva. Így a dologi előirányzatból
3 203 000 Ft-ot szükséges átcsoportosítani a személyi juttatások előirányzatra 2 879 400 Ft összegben és a munkáltatót terhelő járulékokra
323 600 Ft összegben ahhoz, hogy a szerződéseket pénzügyi nyilvántartásba tudják venni.

Hozzászólás:

Sas Norbert ismét jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és mivel csak technikai jellegű átvezetésről van szó, egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

192/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2022. évi költségvetésében a
TOP-7.1.1-165-H-ESZA-2021-02228 számú „Mindentudás” című pályázatra kapott támogatás dologi előirányzatát 3 203 000-tal lecsökkenti, a személyi juttatások előirányzatát
2 879 400 Ft-tal és a munkáltatót terhelő járulékok előirányzatát 323 600 Ft-tal megemeli.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 10. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a csapadékvíz elvezetésre kapott támogatásra vonatkozóan.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésben ismerteti, hogy a 2022. évi költségvetés tervezésénél, a csapadékvíz elvezetésére kapott támogatásból a beruházási előirányzat és az engedélyköteles építéssel járó beszerzések után fizetendő fordított ÁFA fizetésének dologi előirányzata nem lett kellően megbontva. Itt a szerződéseknek megfelelően a dologi előirányzatból 1 034 773 Ft-ot szükséges átcsoportosítani a beruházási előirányzatra ahhoz, hogy a szerződéseket pénzügyi nyilvántartásba tudják venni.
Hozzászólás:

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság ezt az előterjesztést is megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta. Az önkormányzatnak ez a döntés sem jelent többlet költséget.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:

193/2022. (X. 27.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2022. évi költségvetésének
TOP-2.1.3-16-VS1-2021-00024 számú a csapadékvíz elvezetésére kapott támogatás beruházási előirányzatát 1 034 773 Ft-tal megemeli, a dologi kiadások előirányzatát 1 034 773 Ft-tal lecsökkenti.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 11. napirendi pont tárgyalása:

A Rajnis u. 5. alatti társasház tetőfelújításával kapcsolatos döntések meghozatala. Básthy Béla jelzi, hogy mivel rendkívüli előterjesztésről van szó, a bizottságok nem tárgyalták.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A Rajnis utca 5. alatti társasház vegyes tulajdonban van: az önkormányzat és a Alpokalja Vendéglátó Kft. közös tulajdonában. Az épületben működik a Bécsikapu étterem, amelyet az önkormányzat tavaly, pályázat útján értékesített a kft. számára. Ezen kívül még egy lakás van a kft. tulajdonában, az önkormányzatnak pedig két lakás albetétje van a társasházban.
Nemrég az Alapokalja Vendéglátó Kft. ügyvezetője az önkormányzatot azzal, hogy az épület tetőszerkezete nagyon rossz állapotban van és erre vonatkozóan műszaki leírásokat és szakértői véleményeket szerzett be. Az ezekben foglaltak alapján a tetőszerkezet nem tűr halasztást. Előfordult, hogy cserép hullott le a tetőről a forgalmas Rajnis utcára. A balesetveszély elkerülésre érdekében a vállalkozó szeretné a tetőfelújítást mihamarabb elkezdeni az önkormányzattal – mint tulajdonostárssal – együtt, azaz a felújítás költségét közösen kellene vállalni.
A társaság egy megoldási javaslatot vázolt fel és ennek kéri a mérlegelését a képviselő-testülettől.
A beszerzett árajánlat első körben bruttó 22 millió Ft-os összeget állapított meg a teljes tetőszerkezet felújítására, azonban ebben benne van az is, amit az örökségvédelem előírt a társasház számára: a kémények felújítását, mert azt is el kell végezni. Mindez mintegy 9 millió Ft kiadást jelente az önkormányzat számára. Ami nincs benne ebben az árajánlatban az csak később derül ki: a statikai megerősítés munkarészeinek a költsége, ami előre láthatón legfeljebb 5 millió Ft-ig terjedhet. Nyilván felmerül még különböző szakértő díjak kifizetése – ezt ismertette az előterjesztésben.
A kft. egy megoldási javaslatot vázolt fel és ennek kéri a mérlegelését a képviselő-testülettől: átvállalná a tetőfelújítás költségét teljes mértékben, amelynek fejében kéri a következő feltételek teljesítését:
• A társasház alapító okiratában szeretné, ha a tulajdonostársak részére elővásárlási jog lenne biztosítva.
• A közös helyiségként használt padlástér (401 m2), kapualj (46,2 m2), valamint 3 olajtároló (5,6 m2) helyiségeire kizárólagos használatot szeretne kérni.
• Az Alpokalja Vendéglátó Kft. és az ingatlankezelő Kőszegi Városüzemeltető Kft. között a Jurisics tér 7. sz. alatti Garabonciás Pizzériára létrejött bérleti szerződésben szereplő bérleti díj összegét 5 éves időtartamban kérné rögzíteni fix áron, a jelenlegi összegen megjelölve. (160.147,-Ft/hó)
• A Jurisics várban általuk használt ajándékbolt, íjászat, valamint udvari árusító pavilon jelenlegi bérleti díjának 5 éves időtartamban történő rögzítését kéri. (évi 1,5 M Ft).
A kizárólagos használatba kért helyiségek közül az olajtárolókat az önkormányzati bérlők nem használják. A padlástér jelenleg tele van pakolva, amit a korábbi magántulajdonban lévő lakó hagyott maga után, azt a társaság kitakarítaná. A kapualj az önkormányzati lakások megközelítését is biztosítja, így ezt kizárólagos használatba adni nem javasolt. Szintén megfontolandó valamennyi tároló kizárólagosságának biztosítása, hiszen, ha a mostani bérlők nem is tartanak rá igényt, a későbbiekben szükség lehet rá.
Amennyiben a határozati javaslat támogatottságot kap, természetesen a vagyonkataszter sorain is át kell vezetni. Most, jelen ülés alatt érkezett meg az örökségvédelmi hatóság határozata, amelyben a tetőszerkezet vészhelyzet elhárítás keretében történő megerősítését – a tervező által megadott műszaki leírás szerint – és a járulékos tetőfedést stb. ír elő.

Kérdések és hozzászólások:

Gelencsér Attila kérdezi: ha a 401 m2-es padlástér a vállalkozó kizárólagos használatába kerül, akkor azt be is építheti?

Németh Ildikó szerint biztosan nem. Ha erre vonatkozóan lenne igénye, akkor a társasház alapító okirata értelmében csak a tulajdonostársak hozzájárulásával lehet megtenni.

Takácsné Varga Ágnes szerint minden a 22 millió Ft-os árajánlatból indul ki, de ezt a vállalkozó kérte. Javasolja, hogy az önkormányzat is kérjen még egy ajánlatot.

Dr. Zalán Gábor jegyző információi szerint a kérelmező megpróbált több árajánlatot beszerezni. 3 vállalkozót keresett meg, ezekből egy válaszolt, illetve vállalta volna az idei megvalósítást is. A másik kettő vállalkozás válaszra sem méltatta.
A hivatal azért a határozati javaslatba próbálta bebiztosítani hogy csak akkor járulunk mindenhez hozzá, ha meg lesz a végső beruházás és az ár-érték arányos lesz. Szeretnénk látni a vég-szummáját is, mert leírta ugyan a