2023. Május 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
2. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának a beszámolója.
3. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
4. - Kőszeg Város Önkormányzata 2022. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
5. - A közterületek elnevezésének rendjéről és a házszám-megállapítás szabályairól szóló 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - Beszámoló a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár munkájáról a könyvtári szolgáltatás tekintetében.
7. - Döntés a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár intézményvezető-helyettesi munkakörének betöltéséről.
8. - Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodai csoportok átszervezésével és létszámának meghatározásával kapcsolatos döntések.
9. - A „Jó tanuló és jó sportoló” elismerés adományozásáról szóló szabályzat felülvizsgálata.
10. - Állami ingatlanok ingyenes tulajdonba kerülésével kapcsolatos döntések meghozatala.
11. - A Csónakázó tavat érintő üzemeltetési jog átadásról, területhasználatról szóló szerződés módosítása.
12. - A Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság pályázaton való részvételének támogatása. (rendkívüli előterjesztés)
13. - Az Országgyűlés békepárti nyilatkozatához való csatlakozás. (rendkívüli előterjesztés)
14. - Vagyonügy: Üres lakások további hasznosításával kapcsolatos döntések meghozatala.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
3. napirendi pont:
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.

Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2022. évi munkájáról

Tisztelt Képviselő Testület!

Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2022. évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2022. évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is). Mellékelem továbbá a 2022. év mérlegbeszámolóról készített könyvvizsgálói jelentést és a közhasznúsági jelentést.
A beszámoló tartalmazza a társaság szakmai tevékenységének 2022. évi bemutatását, elemzését.

1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek
A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződések alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városüzemeltetési Osztállyal. Ezen kívül megrendelés esetén ellátjuk a városi közművelődési intézményeknél felmerülő javítási, karbantartási feladatokat.
A fizető parkoló üzemeltetését külön szerződés alapján, a többi városüzemeltetési feladatot további egy közszolgáltatási szerződés keretein belül látjuk el.
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatást a Képviselő-testület döntésének megfelelően 2018. november 15-ig végeztünk, de egyes hulladék gazdálkodáshoz köthető feladatokat – inert hulladék szállítás, kezelés, illegálisan kitett hulladékok összegyűjtése, lerakóra történő beszállítása, településtakarításból, valamint kertészeti, parkfenntartási tevékenységből származó hulladék beszállítása - továbbra is elláttunk.

Jelentős kötelezettségeket ró a Kőszegi Városüzemeltetőre a már bezárt hulladék lerakó gondozása hiszen a környezetvédelmi hatóság előírásai alapján olyan további üzemeltetési tevékenységeket kell elvégeznünk melyeknek bevételi oldala nincs. Az üzemeltetés költségei 2022. évben 8. 500 -e Ft. További kötelezést kaptunk a bezárt hulladéklerakó szigetelésen kívül lévő hulladék áthalmozására szigetelt területen belülre. A módosított egységes környezethasználati engedélyben ennek kivitelezési határideje 2022. március 31. volt, amely munkálatok határidőre elvégzésre is kerültek. A fent hivatkozott engedélyben rögzített további határidők a 2022. évet nem érintették. A rekultiváció eredményes végrehajtása érdekében felvettük a kapcsolatot a Vas Megyei Hulladékgazdálkodási Önkormányzat társulással és a Polgármester Úr segítségével keressük a megfelelő pénzügyi források megteremtésének lehetőségét. A rekultiváció végrehajtásának első üteme, az átmeneti záróréteg kialakítása a Meliorációs Kft.-vel kötött megállapodás (Gyöngyös patak revitalizációja kapcsán keletkezett föld felhasználásával) eredményeként megvalósult. A hulladékgazdálkodással összefüggően még pozitív eredményként kell értékelni, hogy a Wienerberger Téglaipari Rt-vel létrejött a hulladéklerakó mögötti területre vonatkozó csereszerződés, amely lehetőséget biztosít majd további hulladékgazdálkodási feladatok ellátására. Az elcserélt területen a Városüzemeltető Kft. inert hulladék lerakót kíván létrehozni, amelynek telephely engedélyezési eljárása 2022. decemberében elkezdődött! Reményeink szerint a lerakó működtetésével jelentős bevételi forrást teremthetünk.

Közszolgáltatási feladatként látjuk el a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtését, szállítását.
Ugyancsak társaságunk üzemelteti a városi piacot. A 2020 évben átadott új városi piac, a Városmajor felújítása a kialakított új zöldfelületek növények gondozása jelentősen növelte a parkfenntartási, köztisztasági feladatunkat. Ugyancsak hasonló jellegű többletfeladatot jelent a Várkör felújítása I. és II. ütemének átadása.
Városi ingatlanok kezelése
- önkormányzati bérlakás 265 db
- egyéb ingatlan (üzlet, garázs) 76 db
- haszonbérlet 65 db

A fizető parkoló és a piac működtetéséhez önkormányzati támogatást nem kapunk. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.


Temető üzemeltetés:
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 29/2017. (II.23.) számú határozatával elrendelte, hogy a temetőüzemeltetési közszolgáltatási feladatokat a Kft. lássa el. A Temetőüzemeltetési és kegyeleti közszolgáltatási szerződés 2017.04.01.- és 2027.03.31. közötti időtartamra szól. Ugyanezen időtartamban a Vas Megyei Temetkezési Kft. alvállalkozói szerződés keretében végzi a temetőüzemeltetési tevékenységet. Az alvállalkozói szerződés szerint a Vas megyei Temetkezési Kft. ugyanazt a tevékenységet folytatja, mint a korábbi években közszolgáltatóként, kivéve a hulladékszállítást, bizonyos kertészeti, parkfenntartási munkákat, műszaki karbantartási feladatokat, amit a Városüzemeltető Kft. végez.

A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint. A Városüzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.

A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása). A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
Önkormányzati megbízás esetén elvégzünk kisebb volumenű fejlesztési célú önkormányzati beruházásokat (út-, járdaépítés, játszótér fejlesztés).
A nagyobb volumenű feladatellátásokat a tevékenységenkénti értékeléseknél részletesen bemutatjuk.

2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése
Mindenekelőtt szeretném rögzíteni, hogy a társaság a 2022. gazdasági évet állami működési célú támogatás valamint hitel felvétele, és önkormányzati működési támogatás nélkül az Önök előtt is ismert nehézségek ellenére biztonságosan végigvitte, feladatait ellátta, szerződéses kötelezettségeit teljesítette.

A társaság gazdasági, pénzügyi eredményét az egyszerűsített mérleg és annak kiegészítő melléklete részletesen bemutatja. Fontosnak tartom azonban néhány lényeges elemét kiemelni és összehasonlítani az előző gazdasági évvel, bemutatva a változások okait, és hatását a társaság rövid- és középtávú működésére.

2.1. A társaság éves nettó árbevétele:
Értékesítés nettó árbevétele 404.383 e Ft — 75.055 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 25.548 e Ft — 43.291 e Ft-tal kevesebb az előző évinél.
Összes bevétel: 429.931 e Ft — 31.764 e Ft-tal magasabb az előző évinél.

Az értékesítés nettó árbevételének jelentős növekedése az alábbiakból tevődik össze:
- a hulladékgazdálkodás bevétel növekedéséből: 30 millió
- a műszaki tevékenység: 20 millió
- fizető parkoló: 13 millió
- parkfenntartás: 4,5 millió
- úttisztítás: 6,5 millió

Az egyéb bevételek csökkenése az önkormányzattól kapott támogatás jelentős (-36.182 e Ft), illetve a foglalkoztatás-bővítő támogatás (-3.460 e Ft) csökkenésével magyarázható!

Tevékenységenkénti árbevétel alakulása vállalkozási tevékenység nélkül (e Ft)

2018 2019 2020 2021 2022
Ingatlankezelés 73 371 73 506 89 142 95 679 92 550
Bérleti díjak 15 360 21 653 14 041 13 197 13.793
Központi irányítás
Hulladékgazd. közszolg. 98 860 25783 - - -
Hulladékgazd. egyéb 40 465 151 916 20 234 22 653 52 105
Településtisztaság 41 264 46 752 46 020 55 478 61 958
Parkfenntartás 40 060 42 258 44 675 56 172 60 552
Műszaki tevékenység 48 124 68 943 68 644 43 200 63 672
Város és községgazdálkodás 9 141 8 599 9 232 11 207 11.720
Fizető parkoló
pótdíj és egyéb bev. 2 436 2 375 1 150 617 2 255
parkoló díj bev. 22 757 24 292 15 165 11 644 23 268
Telephely 11 507 9 726 9 398 11 043 13 101
Gyepmesteri tev. 1 973 2 694 2 387 2.562 2.398
Szennyvíz szippantás 4 552 4 665 5 194 5.185 6 124

Vállalkozási tevékenység árbevétele (e Ft)
Bérleti díj 887

Mint a fenti adatokból látszik a bevételi oldal szerkezet egyes elemei jelentősen módosultak. Az ingatlankezelő bérlakások bérleti és közüzemi díjakból származó árbevétele 3.129 e Ft-tal csökkent, ami egyértelművé teszi, hogy a bérleti díjak emelése elkerülhetetlen! Különösen indokolt az emelés amiatt is, hogy a lakásjavítás és karbantartás anyagárai a KSH adatai szerint 2022-ben 30,8%-kal emelkedtek! A településtisztasági és parkfenntartási feladatok árbevételei kb. 10 %-os mértékben növekedtek ugyan, de ez a társaságunk eredményességére nem volt erőteljes hatással, hiszen a 2022. év elején a minimálbér és a garantált bérminimum is ennél nagyobb mértékben növekedett!
A műszaki tevékenység jelentős árbevétel növekedése annak köszönhető, hogy 2022. évben a műszaki csoport elvégzett egyes felújítási, beruházási feladatok nem átadott pénzeszköz formájában kerültek finanszírozásra. 2022. évben egyetlen ilyen beruházás történt, a Rohonci úti gyalogos átkelőhely létesítése (4 670 e Ft értékben)
Örömteli tény, és a jövőbeni tevékenység fejlesztési irányunkat alapvetően nagyon pozitívan befolyásolja, hogy a hulladékgazdálkodáshoz köthető bevételeink több mint a duplájára emelkedtek! Az abszolút értékben megjelenő kb. 30 milliós bevétel növekedés azt jelzi számunkra, hogy ezt a területet érdemes fejleszteni! Ilyen fejlesztési tervünk az inert hulladék lerakó működtetése, amely elsősorban a városban működő cégeket, önkormányzati, állami beruházásokat megvalósító kivitelezőket hivatott támogatni! Fontosnak tartom, hogy a jövőben az ilyen tevékenység kapcsán beszállított hulladék lerakási díjának tekintetében egységes árszabás alakulhasson ki! A 2022. évben történt jelentős bevétel emelkedés az év során végrehajtott két nagy beruházás megvalósulásából (Meliorációs Kft. Gyöngyös patak revitalizációja, Homlok Zrt. Kőszeg-Szombathely vasútvonal felújítása) is adódott.

Egyéb bevételek

2021 év 2022 Össz. Vállalkozási Közhasznú
e Ft e Ft e Ft e Ft

1. káreseménnyel kapcs. bev. 152 15 0 15
2. biztosító által visszaigazolt kártérítés 0 348 0 348
3. tárgyi eszk.értékesítés nyeresége 732 0 0
4. térítés nélkül kapott eszk. (écs) 7068 4607 0 4607
5. kapott fejlesztési tám. (écs) 1348 4797 0 4797
6. támogatás elsz. (écs) 180 180 0 180
7. foglalkoztatás-bővítő tám. 10494 7034 0 7034
8. elkülönített alaptól kapott tám. 2550 0 0
9. visszaírt értékvesztés 1676 426 0 426
10. kapott bírság, kötbér 322 111 0 111
11. dolgozói telefon térítés 181 61 0 61
12. önkormányzattól kapott tám. 44128 7946 0 7946
13. különféle egyéb bevétel 8 23 0 23
Egyéb bevétel összesen 68 839 25 548 0 25548

Az egyéb bevételek 43.291 e Ft-tal csökkentek az előző évihez. Ezen belül 36 182 e Ft-tal csökkent az önkormányzati támogatás!
Az egyéb bevételek 4.5.6.9. soraiban szereplő tételek nem tényleges pénzbeli bevételek. hanem a számviteli törvény szerint elkönyvelendő bevételek. A foglalkoztatás- bővítő támogatás (közfoglalkoztatás) 3.460 e Ft-tal csökkent, amely nem csak bevétel kiesést okozott, de a közfoglalkoztatás lehetőségeit is szűkítette. Ennek hatását éreztük főként a településtisztasági és parkfenntartási feladatok ellátásánál.



2.2. Ráfordítások bemutatása

Éves költségek 438 083 e Ft — 26 448 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest
Anyagjellegű ráfordítások 203 638 e Ft — 2 071 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest
Személyi jellegű ráfordítások 192 072 e Ft — 28 785 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest
Értékcsökkenési leírás 23 542 e Ft — 3 325 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest
Egyéb ráfordítások összesen: 18 831 e Ft — 7 733 e Ft-tal kevesebb az előző évinél.

A 2022. évben végbement jelentős áremelkedések ellenére az anyagjellegű ráfordítások alig több mint 1%-kal emelkedtek, ami ismerve az év folyamán végbement folyamatokat, elenyésző mértékű! Az egyéb ráfordítások esetében végbement csökkenés elsősorban a vissza nem igényelhető ÁFA 9 327 e Ft-os csökkenésének köszönhető.

A személyi jellegű ráfordítások az előző évihez képest 28 785 e Ft-tal növekedtek, amely növekedés elsősorban a minimálbér és garantált bérminimum hasonló mértékű (17%) növekedésének köszönhető. Továbbá arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy ha a 2022. évi személy jellegű ráfordítások összegét a 2020. évihez hasonlítjuk, akkor csak 6,9%-os emelkedést mutat a ráfordítás! Sajnálatos módon ennek a jelentős költségnövekedésnek a fedezetére semmilyen támogatást sem kapunk, és még az is rontja a kilátásainkat, hogy a foglalkoztatás-bővítő támogatás is évről-évre csökken! A személyi jellegű ráfordítások a két előzőekben ismertetett okokból történő közel 30 000 e Ft-os növekedése támogatás nélkül már veszélyezteti a biztonságos feladatellátást!


A Kőszegi Városüzemeltető széles tevékenységi köre az ellátott feladatok jellege speciális feltételeket teremt, amelyek normál gazdasági környezetben is nehezíti a városüzemeltető feladat ellátást.



Ezekre a körülményekre szeretném ismételten felhívni az Önök figyelmét.

1. Feladataink egy része nem tervezhető előre (sem anyag, sem munkaidő-munkaerő szükséglet, technika) mégis azonnali beavatkozást igényelnek.
2. Naponta akár 5-10 munkahelyen is dolgozunk az egyes munkaterületek közötti szállítás átköltözés jelentősen csökkenti a rendelkezésre álló munkaidő kihasználását. A karbantartás jellegű tevékenységek nem hasonlíthatók a beruházás jelleggel végzett feladatokhoz ugyanakkor az Önkormányzat a magasabb költségek ellenére a piacinál jelentősen alacsonyabb szolgáltatási díjakat vár el. Ebből következően az árbevételeink sok esetben csak a közvetlen költségeket fedezik, nem nyílik lehetőségünk műszaki fejlesztésre még az éves amortizációs költségek mértékéig sem. Tekintettel arra, hogy 100 % -os Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagyunk a KKV-k részére kiírt – műszaki fejlesztéseket célzó- pályázatokon sem vehetünk részt. A műszaki eszközállomány elöregedett, hiányos. Mindezek következtében sok esetben idegen szolgáltatásokat kell igénybe vennünk. Saját eszközparkunk üzemeltetése pedig az elöregedésnek köszönhetően minden évben költségesebb, üzembiztonsága, teljesítménye romlik. Több olyan szolgáltatási tevékenységünk van, amely részben jogszabályi környezetnek vagy korábban kötött szerződéseknek köszönhetően veszteséges (pl. szennyvízszippantás, temető üzemeltetés).
3. A tevékenységi körünk módosulása (hulladékgazdálkodási közszolgáltatás kiesése) miatt romlott az Áfa visszaigénylési pozíciónk, amely költség növekedést, ebből következően eredmény csökkenést okoz.
4. Csökkentek a közfoglalkoztatottak alkalmazásának lehetőségei, keretszámai is. Bizonyos feladatok ellátása (pl. település tisztaság) további szűkítése esetén gépi eszköz hiányában jelentős minőség romlást eredményezhetnek. Némileg enyhíthet a problémán az Önkormányzati támogatásból megvásárolt seprőgép használata, de minden feladatot nem tudunk ezzel a géppel elvégezni, ezért a létszámhiány miatti problémánkat teljes mértékben ez a gép sem oldja meg.
5. Az utóbbi két évben tapasztalható új vagy felújított közterületek is jelentős többletfeladatot eredményeztek főként parkfenntartás területén. A Városmajor rehabilitációja vagy a Várkör I. ütem végrehajtása során kialakított zöldterületek 7075 új növénnyel összesen 5700 m2 nyírandó területtel növelték feladatainkat. A különböző területeken telepített gyümölcsösök további 11800 m2-el. A korona őrző bunker feletti terület a Szulejmán kilátó, munkaszolgálatos emlékút területe további 7000 m2 területű új feladatot jelentett. Mindeközben a kertészeti csoport létszáma változatlan volt.
6. A jelentős útfelújítások, útépítések miatt az útkarbantartási igény bizonyos formáit ugyan jelentősen csökkentek, de ezek a költségek számos más területre szükségesek lennének (játszóterek, közparkok, hegyi utak, üdülő területi utak, csapadékelvezető rendszerek karbantartása).

Összefoglalva: Kívánatos lenne, hogy a jelenleg a város teljes üzemeltetésére fordítható az éves városi költségvetés 4,5-5%-át kitevő költségek fokozatosan (3-5 év alatt) megközelítsék az éves költségvetés 10% -át. Ha a Városüzemeltető a szolgáltatási díjat nem tudja a piaci árhoz legalább közeli szinten érvényesíteni és továbbra is kompenzáció nélkül kell veszteséges tevékenységeket ellátnia, mindenképpen szükséges lenne, hogy az Önkormányzat legalább műszaki fejlesztési célú támogatást adjon, tekintettel arra is, hogy 100%-os önkormányzati tulajdonú társaságként nem tudtunk részt venni a KKV-k részére kiírt gépbeszerzési pályázatokon. műszaki fejlesztés az élőmunkaerő kiváltása és a magasabb minőségű szolgáltatás biztosítása szempontjából is elengedhetetlen lenne. Ahogy a beszámolóban jeleztem, a közfoglalkoztatás lehetőségei egyre csökkenek. A dologi kiadások növekedését takarékosabb anyagfelhasználással, és az alkalmazotti bérek minimálbéren vagy ahhoz közeli szinten tartásával próbáltuk ellensúlyozni. Ez a gyakorlat a továbbiakban a biztonságos feladatellátás súlyos veszélyeztetése nélkül nem folytatható! Ha nem találunk megoldást ezekre a problémákra, ahogy már korában is több éve jelzésre került, a Városüzemeltető nem lesz képes hosszú távon megfelelő minőségben és biztonságban ellátni feladatait.

Fentebb lévő problémák megoldására kérjük az Önök támogatását, segítségét.

Tájékoztatásul mellékeljük néhány fontos tevékenységünkről szóló részletesebb beszámolót.

Kőszeg Város Jegyzőjének kérésére mellékletként csatolom a Városüzemeltető Kft. tevékenységi körönkénti eredménykimutatásának táblázatát. (5. sz. melléklet)


Az előterjesztést megtárgyalta a városfejlesztési és a pénzügyi bizottság, mindkét bizottság a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Kőszeg, 2023. május 16.

Eső Attila s.k.
ügyvezető igazgató


1. sz. melléklet


Ingatlankezelés

Kezelt ingatlanok (szerződéses) száma 2022. január 1-én:
Lakások száma: 265 db
Nemlakás bérlemények: 24 db
Garázs+ terület: 52 db
Földterület: 65 db

A lakások megoszlása komfortfokozat szerint:
összkomfortos: 51 db
komfortos: 208 db
félkomfortos: 4 db
komfort nélküli: 2 db

A lakások állapota

A lakások műszaki állapotával kapcsolatban általánosságban elmondható:
Az önkormányzati tulajdonú bérlakások száma 1990-es években 1500 db felett volt, ez a szám mára 300 alá csökkent.
A megmaradt bérlakások közül sok 1945 előtt épült házban található, általánosan jellemző rájuk, hogy talajvíz, talajpára elleni szigetelés nélkül épültek, korszerűtlen fa nyílászárókkal rendelkeznek, a falszerkezetek nem hőszigeteltek, rossz műszaki állapotúak, ami különösen jellemző a Rákóczi u. 63., Rákóczi u. 78., Rákóczi u. 91. sz. alatti lakásokra. E lakások bérbeadása sok gonddal, költséggel jár.

A Rákóczi u. 78-nál meg kell említeni az Önkormányzat előtt is már ismert kettős problémát, amely egyrészt a lakások fűtésével kapcsolatban mind a 10 önkormányzati bérlakást érinti. A kémények jelenlegi állapota a vegyes tüzelésű fűtést nem teszi lehetővé. (Időközben a vizsgálat ideje alatt a kémények felújítása megkezdődött, jelenleg 3 bérlakás kéménye felújításra került, a többi folyamatban van.)
A másik jelentősebb probléma az épület tetőszerkezetének statikai állapota, illetve annak megerősítésének szükségessége. Itt a munka elvégzésére jogerős hatósági kötelezés van.

Ugyancsak kiemelt problémát jelent megítélésünk szerint a Rákóczi u. 91. sz. alatti 8 db önkormányzati bérlakás, amellyel közép- és hosszútávon szükséges foglalkozni. A 8 bérlakásból 2 db utcafronti szerkezetileg viszonylag jó állapotú, az összes többi minden szempontból, statikailag, közműellátottság szempontjából kritikus állapotú.

Meg kell említeni azokat az ingatlanokat, ahol az önkormányzati tulajdon 100 %-os vagy azt
megközelítő tulajdoni hányadú.
Ezen ingatlanok a Kossuth u. 3. (16 lakás), Bezerédy u. 3. (40), Meskó u. 13.(12/10), Árpád tér 23. (10), Árpád tér 25.(6), Rákóczi u. 91.(10/85).
Fenti ingatlanok közül a Kossuth u-i, Meskó u-i, Bezerédy u-i ingatlanok műszakilag jó állapotúak, bár az utóbbi 40 lakás bérlőinek egy része az ellenőrzés tapasztalatai alapján nem tudja vagy nem akarja az ingatlanok karbantartásával kapcsolatos kötelezettségét teljesíteni.
Az Árpád tér 23-25. sz., valamint a már említett Rákóczi u. 91. sz. alatti ingatlanok rossz műszaki állapotúak. Ezeknek a műszaki felújítása, állagmegóvása a Városüzemeltető Kft. anyagi lehetőségein messzemenően túlmutat. Csak önkormányzati segítséggel és/vagy központi állami forrás igénybevételével lehetne őket megőrizni, felújítani.

Általánosnak mondható probléma a szociális alapon történő bérlemények esetében, hogy a bérlők (elsősorban anyagi helyzetük nehézségei miatt) nem tudnak eleget tenni karbantartási kötelezettségeiknek, nem tudják finanszírozni a lakásban keletkezett csere igényeket (pl. külső nyílászáró, beltéri ajtó, konyhabútor stb.). Sok kéréssel keresik meg a Városüzemeltető Kft.-t, de a lakások rendkívül alacsony bérleti díj bevételei miatt, erre mi sem tudunk fedezetet nyújtani!
Sajnos ezek a körülmények hozzájárulnak ahhoz, hogy a lakásokban magasabbak lesznek a rezsiköltségek, hiszen egy régi, mai kori követelményeknek egyáltalán nem megfelelő hőszigetelési tulajdonságokkal rendelkező ablak, ajtó miatt nőnek a fűtési költségek! Persze nem csak emiatt, hanem a jelenlévő energiaválság miatt is magasabbak a költségek, a bérlők egy részének ennek kifizetése is gondot okoz, nincs is lehetősége arra, hogy egy kisebb beruházással energiafelhasználását csökkenteni tudja!
További problémánk még a szociális bérlakásokkal, hogy a bérlőink nagy része szilárd tüzelőanyaggal működő (cserépkályha, kandalló, vaskályha) fűtőeszközt használ, amely tüzelőanyag megvásárlása sem könnyű napjainkban, és az egyre idősebb korú bérlők például egy emeleti lakás esetén önállóan nem tudják megoldani a tüzelőanyag behordását. Ilyen esetekben azt kérik, hogy más fűtési módról gondoskodjunk, (pl. gáz bekötés, ahol lehetséges, villamos fűtés kialakítása „H” mérős mérőhely kiépítésével) de ezen esetekben is több millió forintos beruházást igényelne az átalakítás, amelyre a Városüzemeltető Kft.-nek nincsen anyagi forrása.

Mindezen okoknak a következménye, hogy a lakásállomány műszaki állapota folyamatosan romlik, értéknövelő, energiahatékonyságot növelő felújítások nem történnek a lakásokban! A fenntartási, karbantartási költségek, anyagárak 2022. évben jelentős mértékben megemelkedtek, így a lehetőségeink még inkább beszűkültek!

Hosszabb távon szükségesnek tartanánk egy bérlakás koncepció kialakítását (jelenleg a bérlakások hasznosítását nagyrészt a vagyonhasznosítási koncepció határozza meg), amelyben meg kellene határozni, hogy a kőszegi bérlakás állomány mekkora legyen, milyen célokat szolgáljon, illetve a magas infláció miatt a bérleti díjak felülvizsgálata is indokolt lehet. Továbbá lehetőségeket kellene keresni arra, hogy milyen módon lehetne a megmaradó állományt felújítani, értékét megőrizni, illetve elősegíteni a bérlakás állomány mobilizációját és a saját lakhatás megteremtésének ösztönzését.


A bérlők egy része alapvető karbantartási kötelezettségeinek eleget tesz, ez azonban csak a lakás lakható állapotának megőrzését teszi lehetővé, hosszabb távon a lakás műszaki állapota, értéke romlik.
Van egy rendkívül elszegényedett réteg, aki kevésbé képes a lakások jó karbantartására. Ezekben az esetekben a lakás használati értéke, műszaki állapota az előzőekben leírtaknál sokkal gyorsabb ütemben romlik. Jellemzően ezek a bérlők lakbér- és közmű hátralékkal is rendelkeznek, így esetükben szinte reménytelen eredményre jutni.


Pénzügyi adatok:
Bevételek: 2021 év 2022 év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből és közüzemi díjakból: 95.678.476,- 92.549.684,-
Nem lakáscélú bérlemények + egyéb árbevétel: 11.804.752,- 12.270.133,-
Garázs + terület: 1.940.331,- 1.977.834,-
Haszonbérleti díj: 477.391,- 492.051,-
Bérleti díjak összesen: 14.222.474,- 14.740.018,-
Mindösszesen: 109.900.950,- 107.289.702,-

Kiadások 2021 év 2022 év
Közüzemi díjak: 14.523.129,- 13.634.174,-
Üzemelési ktg. (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás, egyéb szolgáltatás stb.): 10.054.379,- 8.989.648,-
bér + közterhek:
39.326.943,- 41.040.904,-
Ügyvédi ktg., szakértői díjak, végrehajt. ktg.: 2.163.589,- 1.464.157,-
Idegen vállalkozásoknak fizetett díjak: 14.758.350,- 14.310.832,-
Karbantartás (óradíj + anyagköltség): 7.000.822,- 8.578.504,-
Écs, egyéb ráfordítások 3.717.091,- 1.522.591,-
Összesen: 88.751.099,- 89.540.810,-


2022 év végén a halmozott lakbér és közüzemi díj hátralék 37.092 e Ft. (2021 év végén 42.131 e Ft, 2020 év végén 46.725 e Ft volt.)
A hátralékok behajtása a bérlők szociális helyzete miatt nagyon nehéz, mivel nagy részük nem rendelkezik munkahellyel, jövedelemmel.

2022 évben 99 db felszólítót küldtünk ki, 27 db megállapodást kötöttünk a bérlői tartozások részletfizetésére. A korábbi részletfizetési megállapodásokat a bérlők nagy többségben betartották-betartják.
A tavalyi évben 1 db kilakoltatás történt, 4 db fizetési meghagyást és kilakoltatást eljárás elindítását kezdeményeztünk a megállapodást be nem tartó bérlők esetében.

A hátralékok behajtása a törvénynek megfelelő keretek között folyamatosan történik. Felszólítás, felmondás kiküldése után megállapodást kötünk azokkal, akik rendezni szeretnék a hátralékukat, akikkel nem sikerül megállapodást kötni vagy a megkötött megállapodást egyáltalán nem tartják be, átadásra kerülnek az ügyvéd részére, aki jogi úton érvényesíti a felmondást, kilakoltatást.
A továbbiakban is folytatni kívánjuk az adósságkezelő programot, elsősorban nem a végső kilakoltatási megoldást, hanem a lehetséges megállapodásokat előtérbe helyezve.

A tavalyi évben szociális helyzet alapján 21 bérlő részesült lakbérkedvezményben összesen 1.226 e Ft értékben, ebből 8, Rákóczi F. u. 78. sz. alatti bérlő 480 e Ft kedvezményt kapott a téli hónapokra az ideiglenes elektromos fűtésük miatt megemelkedett villamos energiadíjak fedezetére (a fűtési szezon végéig megkapják a havi 10.000 Ft lakbérkedvezményt), 34 bérlő részére a Polgármesteri Hivatal lakásfenntartási támogatást biztosított, melyet közvetlenül lakbérfizetésre utalt (1.804.300 Ft).

A lakbérek emelését 2022 évre a veszélyhelyzettel kapcsolatos jogszabály nem engedte, de a korábbi évek emeléseivel is a piaci, illetve költségelvű bérleti díjak a szabadpiaci díjak 50-60 %-át érik csak el.
Az ingatlankezelés közműdíjak nélkül számított árbevétele a 265 db lakás után ≈ 80 millió Ft (kb. 2 db közepes lakás piaci ára), amely nem teszi lehetővé az ingatlanok értékének megtartását.

2. sz. melléklet


Fizető parkoló beszámoló 2022.


A városban 2001. óta működik a jelenlegi parkoló automatás rendszer. Célja elsősorban a forgalom szabályozása, a rendezett közlekedési parkolási lehetőségek biztosítása, de természetes elvárás a nyereséges üzemeltetés is.

Annak ellenére, hogy a parkolási terület meglehetősen széttagolt és a fizető parkolás rendszerbe bevont parkolóhelyek száma viszonylag alacsony /2022.-ben 387+5 db 15 perces várakozásra jogosító park.hely/ a három zónában az üzemeltetés eredményes.

A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva:
Az I zónában 198 db a parkolóhelyek / 6 mozgáskorlátozott/ száma, + 5 db.15 perces várakozásra jogosító hely 7 db automatával,
II. zónában 100 db / parkolóhely /4 mozgáskorlátozott+ 6 db busz/ 3 db automatával
III. zónában 89 db parkolóhelyek száma /+ Brenner udvar/ 3 db automatával.


Parkolójegyek árai az egyes zónákban:

I. zóna II. zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Legrövidebb várakozási idő díja 40,- Ft 30,- Ft 65,- Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 375,-Ft


A parkolási díjak 2009. év óta nem változtak, más városokhoz képest jelentősen alacsonyabb óra és bérleti díj tarifákat alkalmazunk. Időközben a parkolási rendszer üzemeltetési költségei, a rendszerdíjak és a kötelező béremelések miatt jelentősen nőttek!


2022. évi összes bevétel: /nettó/, 25.522.661,-Ft
/2021.-ben: 12.261.216,- Ft, 2020-ban: 16.277.015,- /

1. Automatákból származó bevétel: 11.716.799,-Ft
/2021-ben: 7.357.400,-Ft, 2020-ban: 7.066.338,- /


2. 2022. évben 583 db /2021.évben 131 db, 2020.évben 528 db/ bérlet került eladásra ebből származó bevétel: 2022-ben 4.798.224,-Ft /2021-ben 343.172,- Ft, 2020-ban 4.672.635,-Ft/



2022. 2021. 2020.
Éves lakossági bérlet 30%-os lakóhelyhez közeli 14 191
Kedvezményes éves bérlet 172 10 156
30%-os Éves magánszemély összevont bérlet (I.-II.-III.) 8 0 12
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (I. zóna) 14 0 17
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (II. zóna) 9 3 16
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (III. zóna) 2 0 2
Éves lakossági bérlet lakóhelyhez közeli 298 73 104
Éves összevont bérlet gazd. szerv. (I.-II.-III.) 5 0 3
Éves összevont magánszemély (I-II-III.) 2 1 1
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (I. zóna) részére 1 0 5
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (II. zóna) részére 1 0 2
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (III. zóna) részére 1
Éves parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 11 4 8
Éves parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 17 9 8
Éves parkolóbérlet magánszemély (III. zóna) részére 3 0 2
Havi parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 3 0 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 1 3 0
Havi parkolóbérlet magánszemély (III.zóna) részére 2 0
Kezelési költség 33 43 28
Turista bérlet eladás 0 1 2



Bevétel megnevezése 2022. 2021. 2020.
3. parkolási pótdíj bevétele 2.255.680,-Ft 617.021,-Ft 1.150.225,-Ft
4. pótdíj várakozási díj része 162.633,-Ft 23.191,-Ft 83.035,-Ft
5. mobilparkolás bevétele 6.391.227,-Ft 3.920.432,-Ft 3.262.470,-Ft
6. egyéb ktg.telefon tér, bírság tér 5.814,-Ft 5.814,-Ft 42.309,-Ft


A mobilparkolás nagyon bevált, évről-évre emelkedik a mobilparkolást igénybe vevők száma, ezáltal a bevétel is.

2022. évben 1153 db /2021. évben 274 db / büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra. 1042 db büntetés rendezve lett, 53 db lett stornírozva. 2022. évben jelenleg 43 db -292.535,-Ft értékű követelésünk van még a behajtó cégnél, mely még nem került behajtásra.

Az fenti időszakban 151 db /2021.évben 23 db/ büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
119 db. befizetésre került, 29 db felszólítót storníroznunk kellett 2022. évben jelenleg 3 db -21935,-Ft értékű követelésünk van még a behajtó cégnél, mely még nem került behajtásra.

Az a rendszer „nagyon” működik, hogy-ha a büntetés kiszabását követő első munkanapon a büntetés befizetésre kerül akkor 5o%.-os pótdíj fizetendő. Értesülésünk szerint ez a rendszer az országban egyedül Kőszegen működik, amelyet már egyre tudatosabban használnak főleg a kőszegi lakosok. Rájöttek, hogy anyagilag kedvezőbb, ha nem váltanak több órára jegyet, hanem büntetés esetén 5o %-os pótdíjat aznap befizetik. Ez elég nagy bevétel kiesést jelent a cégnek.


A nem rendezett felszólítók 15-20 naponta átadásra kerülnek a behajtó cégünk felé.
A rendszer nagyon jól működik.
A behajtások azoknál az országoknál ahol a tulajdonos adatait nem adják meg hivatalosan a behajtó cég részére, az ő értesítésük alapján a büntetések sajnos ott stornírozásra kerülnek./ Németország, Szlovákia, Cseh Köztársaság, Svájc/


2022.évben a dologi kiadás /áram, fenntartási anyag, nyomtatvány, posta, telefon, javítási költség 1.319.055,-Ft.
Ezen felül bérleti díj, értékszállítás, programkövetés, nemzeti mobil ért. díja : 3.616.092,-Ft
Bér és járulékai 2022. évben összesen: 12.589.398,-Ft.

3. sz. melléklet


Beszámoló a kertész és köztisztasági csoport
2022 évi munkájáról
Kertész csoport által végzett feladatok
Rendszeres feladatok
- Fák metszése ~ vegetációs időn kívül (januártól márciusig) ~1000 db
~ vegetációs időben (törzs- és tőtisztítás, Celtisek visszavágása - 400-400 db)
- Rózsametszés és rózsák kapálása – 490 m2 1000db
- Cserjék metszése szükség szerint, gyomtalanítás, kapálás –Főtér, Jurisics tér, Diákköz, Várárok (Chernel utcánál), Városmajor, Várkör, „Zöld városka” program 5 területe
- Ágyások beültetése évi 2 alkalommal (5000 illetve 3000 db palánta), és ezek gondozása (öntözés, gyomlálás, kapálás) – 1 m2 virágfelület élőmunka-igénye 14-szerese egy ugyanakkora füves területhez viszonyítva
- Fűnyírás
~ intenzíven nyírt terület 17 ha, a havonta nyírt terület nagysága 22 ha, A rendelkezésre álló gépi-és személyi kapacitásunk kb. 3 hetenkénti újra nyírást tesz lehetővé az időjárási viszonyoktól és a meghibásodásoktól függően.
1. A fűnyírási teljesítményt nagymértékben csökkenti a terület átlagosnál magasabb – növényzet, köztéri berendezések, járdaszigetek, szegélyek szabdaltsága.
2. Új probléma a nagy volumenű útfelújítási program utáni, vagy közműbontás utáni helyreállítás. A földfeltöltések tömörítés hiányában az útszegélyek alá süllyednek. Sok esetben nagyméretű kő, beton, aszfalt hulladékkal szennyezettek. Emiatt csak kézi fűkaszával nyírhatók.
3. Fentiek miatt a fűnyíró traktorok teljesítménye ötöd, esetenként tized része a névleges teljesítménynek. A kézi fűkaszás területek magas aránya meghaladja a kertész csoport élőmunka kapacitását, illetve ezek a munkák csak más területek (pl. ágyások kézi kapálása) rovására végezhetők el.
~ külterületek – 2-4 alkalommal nyírjuk évente (csónakázótó előtti területek, Ólmodi u., elkerülő út melletti belátási háromszögek, körgarázsok, kerékpárút, Alsó krt., Festetich u., Borostyánkő u., Kálvária u., Károlyi u., Királyvölgy, Panoráma út, Szabóhegyi u., 5-ös ütem, strand, Nemezgyári u.)
~ nyílt vízelvezető árkok kaszálása évi 2-3 alkalommal (Kethelyi úti árok, Rőtivölgyi árok, Szombathelyi úti árok, Szent György úti árkok, Cáki úti árkok)
A fűnyírást április közepétől október végéig végezzük, a legnagyobb volumenű tevékenysége a csoportnak. Belterületen három önjáró fűnyíró traktorral, 2-3 bozótvágóval történik a fűnyírás, attól függően, hogy milyen párhuzamosan végzendő feladatok vannak. A fűnyírás utáni takarítást 2-3 fő közmunkás takarító végzi (járdaseprés, szemétszedés). A külterületeken traktorral, szárzúzóval nyírjuk a füvet.
- Gyomirtás – szükség szerint évi 2 alkalommal permetezzük a kavicsos utakat, kockaköves utcákat és tereket, folyókákat, járdaszegélyeket. A játszóterek gyomtalanítása mechanikai úton történik, itt gyomírtószer használata nem engedélyezett.
- Sövénynyírás – szintén évi 2 alkalommal nyírjuk meg a 3060 folyóméter sövényt.
- Hegyi utak űrszelvényeinek tisztítása igény és lehetőség szerint (Szabóhegyen, Kálvárián, Mélyúton, Szent György út)
- Bérlő nélküli önkormányzati ingatlanok, kertek, gyümölcsösök tisztítását végezzük az önkormányzat megrendelése alapján.
- Lombgyűjtés – közösen a köztisztaságiakkal végezzük.
- Kertészeti hulladékszállítás és a köztisztasági hulladék elszállítása szükség szerint a 2 autónkkal történik.
- Favágást többnyire lakossági kérésre, az indokot mérlegelve, illetve veszélyesség miatt – szemrevételezés, védett fák esetében műszeres favizsgálat után – az önkormányzat megrendelése alapján végzünk. A tuskókat –amennyiben az önkormányzat megrendeli- kimarjuk.
- A kertészeti dolgozók gondoskodnak évente két alkalommal a szociális tűzifa kiszállításáról. A rendelkezésre álló faanyag mennyiségétől függően 50-60 család részére szállítunk.
- 2022.október 31-ig rendszeresen ürítettük a temetőben kihelyezett hulladékgyűjtő rácsokat. Ezek a gyűjtők nehezen megközelíthető helyen voltak, ürítésük nehézkes, magas élőmunkát igénylő feladat volt. Az összegyűjtött hulladékot konténerrel Szombathelyre kellett szállítani, lerakási díjat kellett fizetni. 2022 nov.1.-től önkormányzati támogatással sikerült a hulladékgyűjtési rendszert átalakítani. A gyűjtőrácsokat 10 db 1100 l-es fedeles, guruló konténerekkel váltottuk ki, amelyet rendszeres ürítését az STKH szerződés alapján végzi.
Összességében a gondozott zöldfelület nagysága korábbi felmérés alapján 195 ha (1.950.000 m2), amely az utóbbi évek beruházásai következtében folyamatosan növekszik (Alpannónia szabadidőpark, Gyöngyös szabadidőpark, Városmajor rehabilitálása, kerékpárutak, Pogányi út melléke, Várkör felújítás, „Zöld városka” program).
Jelentős többletmunkát okoz a szépen felújított Városmajorban, Várkörön, „Zöld városka” területeken 5600 négyzetméteren elültetett 3477 db cserje és talajtakaró, 2283 db évelő, 1315 db lomblevelű örökzöld gyommentesítése, tisztán tartása. A területek gondozása kizárólag kézi erővel végezhető,min.3fő állandó munkáját igényelné. Sajnos a közfoglalkoztatási program beszűkülése miatt ezt nem tudjuk biztosítani.
Évente 3-4 alkalommal kaszáljuk a Hidegvölgyben a gyümölcsös és gesztenye ültetvényt, többnyire kézzel a terepviszonyok miatt. A Szabó-szőlők kaszálása szintén 3-4 alkalommal géppel történik. Sok munkaórát fordítottunk a Pogányi út rendszeres kaszálására.
2022-ben 120 db fát ültettünk el a városban.

Létszám: A csoport létszáma 6 fő, közülük egy fő kertész technikus, két fő kertész szakmunkás, 3 fő segédmunkás. 3 fő rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal. Munkájukat közfoglalkoztatottak segítik, a Munkaügyi Központ által biztosított keretek között.
Eszközállomány: Rendelkezünk egy Etesia, egy Viking és egy Kubota fűnyíróval, egy Volkswagen Transporterrel, egy Peugeot tehergépkocsival, egy KIOTI traktorral. 4 db Stihl bozótvágónk, 2 Stihl sövényvágónk, 2 db Stihl fűrészgépünk, 1 ágvágó fűrészgépünk, 1 tuskómarónk, 1 kapálógépünk, 1 hómarónk van. Szintén önkormányzati támogatással 2022 év őszén sikerült beszerezni egy rönkhasító-és egy tuskómaró adaptert. Ezek az adapterek a már meglévő Komatsu alapgépünkre szerelve jelentősen megkönnyítik és hatékonyabbá teszik az ilyen irányú feladatok elvégzését.
Köztisztasági csoport által végzett feladatok
Létszám, feladatok: Az úttisztítást rendszeresen 4 fő végzi. A főtéren és a belvárosban naponta (szombat, vasárnap is) takarítunk, ürítjük a szeméttartókat. A lakótelepen hétfőtől szombatig dolgozunk minden nap. A külső területeken hetente szedjük a szemetet. Tavasztól őszig hetente háromszor, téli időszakban kétszer ürítjük autós segítséggel a város külterületein lévő hulladékgyűjtőket.
A víznyelőket tavasszal és ősszel, illetve szükség szerint, észlelés vagy jelzés alapján tisztítjuk, a folyókákat folyamatosan takarítjuk.

A szökőkutakat szükség szerint takarítjuk, de minimum 4 alkalommal az éves üzemidő alatt.
Télen a hó eltakarítás, síkosság-mentesítés élőmunka szükségletét a kertészeti és a köztisztasági csoport biztosítja.
Takarítjuk a nyilvános vécéket a hét minden napján.
Takarítjuk a szelektív hulladékgyűjtők és a lakótelepi konténerek környezetét. Az itt elhelyezett gyűjtők mellé rengeteg szemetet, lomit rak ki a lakosság. Az elektronikai hulladékot nem is áll módunkban leadni a hulladék-udvarban. Gondot jelent a sok kidobott autógumi is.
Városi nagy rendezvényeken rendszeresen jelen vagyunk, folyamatos ügyeletet, takarítást biztosítunk, majd másnap takarítjuk a területet. Elszállítjuk az összegyűjtött hulladékot, több konténernyit rendezvényenként.

Turisztikai helyszínek: Rendszeresen szedjük a szemetet és takarítjuk a Kálvária templom, a Koronabunker környékét, a Szulejmán kilátót, a Túra és Szabadidő központot. Tisztán tartjuk a buszmegállókat.

Az állandó létszám közfoglalkoztatottakkal egészül ki. Nélkülük nem tudnánk ellátni feladatunkat. A fűnyírásban, ágyások gondozásában, utcák, közterületek tisztántartásában alkalmazzuk őket. Szükség szerint besegítenek más munkaterületeken is. Sokan évek óta megbízhatóan dolgoznak nálunk, a közmunkaprogramok adta lehetőségek szerint visszajárnak hozzánk. A közmunkás létszámkeretet az utóbbi időben folyamatosan csökken, de sok esetben még a meglévő keretet sem sikerül feltölteni.

Foglalkoztatjuk a közmunkára ítélt szabálysértőket, elítélteket. Problémát jelent, hogy ők heti 4 óra közmunkára vannak csak kötelezve. Kiszámíthatatlan, hogy mikor jönnek, néhányan dolgozni nem akarnak. A kiadott szerszámok időnként eltűnnek. Előfordult, hogy megfenyegették az állandó dolgozókat.


Kőszeg, 2023.április 29



Kovács István
kertészeti-és köztisztasági csoportvezető


4. sz. melléklet

Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtése

A Városüzemeltető Kft. 2022 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.

A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2021-ben vásárolt DF 5100 GLS összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott 2022-ben vásárolt MEPROZET PN 70 szippantós tartálykocsival történt.
A tartálykocsi 2022. júniustól áll a Kft rendelkezésére, melyet önkormányzati támogatásból vásároltunk. Az MTZ erőgép és a DETK 128 tartálykocsi tartalék gépként szolgálják a biztonságos feladatellátást.

A 2022 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai
(Tájékoztatásul közöljük a 2021 évi adatokat is.)
2021 2022
szippantások száma teljes szolg.területen: 645 db 652 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2688 m3 2945 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 405 db 472 db
ingatlanok száma (Kőszeg): 189 db 200 db

A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt.-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.

Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
2021 2022
árbevétel: 5 185 e Ft 6 124 e Ft
költségek: 12 139 e Ft 19 850 e Ft
eredmény: - 6 954 e Ft -13 726 e Ft


A költségek főbb összetevői: 2021 2022
- 2 fő munkabére és járulékai 6 565 e Ft 9 881 e Ft
- üzemanyag költség 2 259 e Ft 4 302 e Ft
- lerakási díj 1 581 e Ft 1 732 e Ft
- ÉCS 79 e Ft 3 660 e Ft

5. sz. melléklet
Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft Szervezeti eredménykimutatás
2022. év
Adatok E Ft-ban
Tevékenységek Vállalkozási szintű
eredmény Ingatlan -kezelés Hulladék gazdálkodás Szennyvíz szállítás Település tisztaság Parkfenntart ás Ingatlan fenntartás Piac Temető Gyepmesteri tevékenység Fizető parkoló Telephely
Értékesítés árbevétele 404 383 107 290 52 072 6 124 61 958 60 958 63 187 2 823 8 976 2 398 25 556 13 041
Egyéb bevételek 25 548 6 542 3 226 373 3 771 3 739 3 859 172 2 147 146 1 573 0
Anyagjellegű ráfordítások 203 638 56 998 30 008 7 114 12 889 18 839 41 445 1 423 13 602 2 170 6 109 13 041
Anyagköltség 99 665 26 603 11 371 4 527 10 137 9 071 22 132 1 317 74 20 1 372 13 041
Anyagi jellegű szolgáltatások 92 116 26 634 16 046 2 417 1 823 8 416 16 863 64 13 393 2 114 4 346 0
Egyéb szolgáltatások 11 857 3 761 2 591 170 929 1 352 2 450 42 135 36 391 0
Személyi jellegű ráfordítások 192 072 50 619 8 947 9 881 31 820 32 933 37 057 5 070 767 204 14 774 0
Bérköltség 167 513 43 627 7 508 8 502 28 294 28 442 32 305 4 824 597 159 13 255 0
Egyéb személyi jellegű kifizetések 5 571 1 683 309 379 541 1 092 812 17 53 14 671 0
Bérjárulékok 18 988 5 309 1 130 1 000 2 985 3 399 3 940 229 117 31 848 0
Értékcsökkenési leírás 23 542 4 108 5 196 3 663 4 400 2 572 1 365 2 882 1 1 353 0
Egyéb Ráfordítások 18 831 3 920 6 687 197 1 999 2 336 2 435 91 290 77 799 0
Üzemi tevékenység eredménye -8 152 -1 813 4 460 -14 358 14 621 8 017 -15 256 -3 591 -4 418 92 4 094 0
Magyarázat:
- A központi irányítás és a raktár költségeinek felosztása árbevétel arányos módszerrel történt (közvetett költségek)
- Hulladékgazdálkodás: hulladékudvar, szelektív
- Település tisztaság: úttisztítás, hóeltakarítás, csapadékelvezetés, település takarítás, nyilvános WC
- Parkfenntartás: faültetés, veszélyes fák kivágása, elhanyagolt telkek, egyéb parkfenntartási feladatok
- Ingatlan fenntartás: utak, hidak, köztéri berendezések, csapadék csatorna karbantartás, játszóterek
- Telephely: továbbszámlázott szolgáltatás bevételét és ráfordítását tartalmazza



HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2022. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.