2024. Szeptember 19., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2023. évi tűzvédelmi tevékenységéről.
2. - Beszámoló a Kőszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület munkájáról és az önkormányzattal kötött zsilipkezelési feladatról.
3. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A Kőszegi Atlétikai Club Sportegyesülettel kötendő feladatátvállalási megállapodás jóváhagyása.
5. - Beszámoló a Kőszeg és Vidéke elmúlt évi munkájáról.
6. - Beszámoló a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde 2023/24-es nevelési évéről.
7. - Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2023. évi munkájáról.
8. - A „Belterületi utak fejlesztése – A Rákóczi Ferenc utca és a Pék utca – Várkör Ny-i szakasz rekonstrukciója” című projekt rekonstrukciós terveinek jóváhagyása (az előterjesztést később küldjük).
9. - Az önkormányzatok 2024. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat (II. ütem) benyújtása.
10. - Tájékoztatás a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szállítás tapasztalatairól.
11. - Tájékoztatás a Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóról.
12. - Tájékoztatás a vagyonhasznosítás időarányos teljesítéséről.
13. - Önkormányzati célú ingatlanok rekreációs célra történő kijelölése.
14. - A Kőszeg 7832/1 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
15. - A házi gyermekorvosi feladatok helyettesítéssel történő ellátásáról szóló megbízási szerződések jóváhagyása.
16. - A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozás.
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
11. napirendi pont:
Tájékoztatás a Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóról.

Tájékoztatása Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóról

Tisztelt Képviselő Testület!


Munkatervüknek megfelelően a Kőszeghegyaljai bezárt regionális hulladéklerakóval kapcsolatos tájékoztatást a 2023. szeptember 1. - 2024. augusztus 31. közötti időszakról az alábbiakban teszem meg:


A Kőszehegyaljai települési szilárd hulladéklerakó 2019. december 31-én bezárt. A bezárt regionális hulladéklerakó gondozása a környezetvédelmi hatóság előírásai alapján jelentős (2022. évben 8.500 eFt, 2023 évben 6.500 eFt) üzemeltetési költségeket jelentett a Kőszegi Városüzemeltető Kft. részére. Sajnos ezeknek a tevékenységeknek a finanszírozása egyre nagyobb problémát jelent, hiszen ennek a kiadásnak bevételi oldala nincsen! A hulladéklerakó telepet 2018. novemberétől az STKH Kft. használta a köztünk fennálló bérleti szerződés alapján. Utólagosan már kijelenthető, hogy ez az időszak semmilyen szempontból nem volt kedvező a hulladéklerakó tulajdonosának! A lerakó bezárásának időpontját sok évvel előrehozta az a tény, hogy az STKH által történt átvétel után az évi beszállított hulladékmennyiség kb. négyszeresére nőtt! A másik nagy probléma, hogy a 2019. év végi bezárás után az STKH Kft. semmilyen bezárt hulladéklerakó üzemeltetéséhez előírt tevékenységet nem végzett! Ennek a ténynek a következményeiről később még majd említést teszek.
A Kőszegi Városüzemeltető Kft. az inert hulladék ideiglenes tárolására szolgáló felület igénybevételével inert hulladék befogadási, feldolgozási, valamint kertészeti, parkfenntartási tevékenységből származó biológiailag lebomló hulladék begyűjtési, feldolgozási feladatokat végez.
2024. március hónapban jelentős előrelépés történt inert hulladékok elhelyezése ügyében, hiszen megnyitottuk az inert hulladékok végleges elhelyezésére alkalmas telepet, amely területen a további feldolgozásra nem alkalmas anyagokkal a Wienerberger Zrt. által már felhagyott bányaterület tájba illesztéssel történő feltöltése zajlik. A megnyitás óta eltelt kb. 6 hónap tapasztalatai alapján elmondhatom, hogy a lakosság és a városban építési-bontási munkálatokat végző cégek megelégedésére végezzük ezt a feladatot. A lerakó működtetésére 1 fő munkavállalót fel kellett vennünk, amely azért jelentős bérterhet ró a Városüzemeltető Kft.-re. Másik nagy költség volt, hogy ahogy a tavalyi tájékoztatómban már jeleztem, mind az új inert lerakó esetében, mind a meglévő ideiglenes tároló esetében a telephelyi gépkocsiforgalom, illetve az illegális lerakások megszüntetése érdekében sorompók, és kamerarendszer kiépítése elengedhetetlen volt, és ezeknek az infrastrukturális feltételeknek a megteremtése 2024. évben 3.357 eFt-ból megvalósult.
A lerakóval kapcsolatosan a Vas Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály 2024. április 10-én megtartotta a Városüzemeltető Kft. hulladékgazdálkodási tevékenységének hatósági ellenőrzését. Az ellenőrzés során sajnos nagyon sok hiányosság került feltárásra. A tájékoztatás elején jeleztem, hogy az STKH Kft. által történt üzemeltetés következményeire még visszatérek. A hatóság által feltárt hiányosságok nagy része véleményem szerint azért keletkezett, mert az STKH Kft. nem sok energiát fordított a lerakó gondozására. A bezárt hulladéklerakó gondozási kötelezettségeinek összefogására és teljesítésére a Városüzemeltető Kft. szerződést kötött az Öko-Hydro Kft.-vel, amely céggel az együttműködés már régóta működik. A hatósági ellenőrzés után előírt kötelezettségek:

- A szél által elhordott hulladékok összeszedése és a szigetelt hulladéklerakóra történő elhelyezése, takarása
- A lerakó rézsűin cserjeirtás elvégzése
- A lerakó üzemeltetéséhez kapcsolódó létesítményekhez (csurgalékvíz-gyűjtő aknák, csapadékvíz elvezető rendszer, gázkutak) való hozzáférés biztosítása
- Hulladéklerakót körülhatároló kerítés javítása
- Süllyedésmérő pontok megfelelő helyszíni jelölése és térképi ábrázolása
- A lerakóhoz tartozó csurgalékvíz-elvezető rendszer működőképességének felülvizsgálata, meghibásodás vagy dugulás esetén annak megszüntetése
- A kialakult havaria helyzet legrövidebb időn belüli megszüntetése, a kifolyt csurgalékvíz visszaszivattyúzása a lerakó térre vagy annak engedélyezett helyre történő elszállítása
- Az engedélyben szereplő csurgalékvíz-elhelyező rendszer kiépítése
- A csurgalékvíz okozta hatások a talajban, talajvízben okozott szennyezések feltárása

A fentebb említett hiányosságok megszüntetésére több lépcsős határidőt szabott ki a hatóság, amely dátumok közül a legtávolabbi 2024. október 31.!
A hatósági ellenőrzés óta folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezeket a hiányosságokat kijavítsuk, megszüntessük, de sajnos a személyi és anyagi feltételeink meglehetősen korlátozottak! Anyagi szempontból bíztató, hogy a Hulladékgazdálkodási Társulás pályázatával közel 3,5 millió Ft-os támogatáshoz jutunk a fenti hiányosságok egy részének megoldásához.
Anyagi szempontból sajnos van a tájékoztatási időszaknak negatív történése is, hiszen 2023. év vége felé a hulladéklerakó telep zöldudvarának, válogató csarnokának, és szociális épületének bérbeadására már nem a Városüzemeltető Kft. kötött bérleti szerződést, hanem Kőszeg Város Önkormányzata!
A személyi feltételekkel kapcsolatban azt azért mindenképpen meg kell említenem, hogy az elvégzendő feladatok egyik része kertészeti jellegű, amely feladatok elvégzéséhez a kertészeti csoportból kell munkaerőt átcsoportosítani. Különösen nehéz ez a feladat a tavaszi, nyári időszakban, amikor az amúgy is szűkös létszámú kertészeti csoportnak a városban jelentkező feladatokat kellene elvégezniük! A csurgalékvíz kezeléshez, szállításhoz pedig a háztartási folyékony szennyvíz szállításához köthető munkaerőt és technikát kell használnunk, ami nem segíti az erre vonatkozó önkormányzati rendeletben előírt határidők betartását!
A hatósági ellenőrzésen feltárt problémák megszüntetésének becsült költsége 10 millió Ft, amely kiadással a Városüzemeltető Kft. költségvetésének tervezésekor nem tudtunk számolni. Javaslom, hogy ezen okok miatt a jövőben keressük annak lehetőségét, hogy a bezárt hulladéklerakó telep fenntartására is jusson pénz.

Összességében kijelenthető, hogy a bezárt hulladéklerakó telep fenntartása bevételi oldal és önkormányzati támogatás nélkül egyre jobban megnehezíti a Városüzemeltető Kft. gazdálkodását.



A hulladékgazdálkodásról szóló pénzügyi adatok a Városüzemeltető Kft. 2023. évi beszámolójának 5. sz. mellékletében megtalálhatóak.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta, a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlja a Képviselő-testületnek.


Kőszeg, 2024. szeptember 13.

Eső Attila s.k.
ügyvezető


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a bezárt Kőszeghegyaljai regionális hulladéklerakóról szóló tájékoztatót elfogadja.