2009. Május 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2009. évi költségvetésének megállapításáról szóló 1/2009. (II. 13.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - Az ivóvízfogyasztás alapdíjának, az ivóvízfogyasztással arányos díjának, a szenny-vízelvezetés és –tisztítás díjának 2009. évre fizetendő mértékének megállapításáról szóló 35/2008. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módos
3. - Helyi közösségi közlekedési támogatás.
4. - Költségvetési szervek alapító okiratainak módosítása.
5. - Beszámoló a Kőszegi SE 2008. évi tevékenységéről.
6. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Kht. 2008. évi munkájáról.
7. - Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Kht. Felügyelő Bizottságának 2008. évi munkájáról
8. - Helyi népszavazás kiírása.
9. - Az egészségház megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére vonatkozó szerződés módosítása.
10. - A biotenaol üzemre vonatkozó szerződéstől való elállás.
11. - Az új bölcsőde létrehozásához pótelőirányzati kérelem.
12. - Tájékoztatás az önkormányzat pénzügyi és vagyoni helyzetéről.
13. - A Kossuth L. u. 15. alatti ingatlan felújításához hozzájárulás.
14. - TEUT pályázaton való részvétel. (rendkívüli előterjesztés, később fogjuk postázni)
15. - A "Kőszegi Ostromnapok Történelmi Hagyományőrző Egyesület" létrehozása.
16.a - Vagyonügyek: a 06/19, 06/20, 06/21 hrsz-ú ingatlanok belterületbe vonása.
16.b - Vagyonügyek: a Várkör 16. alatti üzlet értékesítése.
16.c - Vagyonügyek: a Rákóczi u. 13. alatti üzlet értékesítése.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
18. - 2008_05_28_KT ülés anyagai egy mappában
6. napirendi pont:
Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Kht. 2008. évi munkájáról.

Tisztelt Képviselő-testület!


Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően elkészítettem a Kőszegi Városüzemeltető Kht. 2008 évi munkájáról szóló beszámolót.

A társaság összes bevétele: 300.744.000 Ft volt, 306.916.000 Ft ráfordítás mellett, amely – 6.172.000 Ft adózás előtti eredményt, árbevétel-arányosan 2 %-os veszteséget jelent.
Annak ellenére, hogy ez a veszteség az éves pénzügyi forgalomhoz képest nem jelentős és a tényleges pénzügyi helyzetünket és gazdálkodásunkat önmagában nem jellemzi – részben könyveléstechnikai okai vannak, amelyre a későbbiekben kitérek – a beszámoló első részében a társaság gazdasági elemzését szeretném Önökkel ismertetni.
Mint ahogy a mérlegbeszámolóból kitűnik, a társaság bevétele az előző évihez képest 29.967.000 Ft-tal csökkent, annak ellenére, hogy működési területünkön az inflációt a szolgáltatási díjakban érvényesítettük.
A bevételkiesésnek az előző évihez képest két jelentős forrása volt.
Az egyik az intézményi takarításból származó bevétel elmaradása 12.825.000 Ft értékben, a másik az ingatlaneladások miatti bérleti díj kiesés 17.935.000 Ft értékben (a díjemelések ellenére, illetve mellette).

Az előző évihez képest személyi jellegű ráfordításból (bér, megbízási díj, közterhek) 9.703.000 Ft megtakarítást, anyagjellegű ráfordításból 9.473.000 Ft megtakarítást értünk el.

Vissza nem igényelhető ÁFA kötelezettségünk 3.189.000 Ft-tal nőtt az előző évihez képest, abból adódóan, hogy a nemlakás ingatlanok is ÁFA-mentes körbe kerültek. Ha az ÁFA-körös megoldást választjuk, akkor a lakbérek mértéke azonnal 20%-kal nőtt volna.

A lakásmegváltás után kifizetett összeg (leadott lakások) 1.029.000 Ft-tal volt több az előző évinél.

Az értékcsökkenés 3.575.000 Ft-tal magasabb az előző évinél a tárgyi eszközök értékének növekedése (fejlesztés) miatt. Ez a mérleg szerinti eredményt csökkenti, de ténylegesen csak akkor jelent kiadást, ha beruházást végzünk az összegből. 2008 évi mértéke: 11.851.000 Ft.

Szállítói tartozások az előző évi szint körül vannak.

A követelések (kintlévőségek) mértéke 28.497.000 Ft-tal csökkent. Ebből 18.975.000 Ft bírósági, illetve végrehajtó végzés, értesítés alapján behajthatatlan követelés (többéves, - évtizedes magunk előtt

görgetett kintlévőség, melynek összege eddig az eredményt növelte, most csökkentette, hogy leírtuk), a fennmaradó 9.522.000 Ft-ot pedig az adósságkezelő intézkedéseknek köszönhetően sikerült behajtani.
A társaság mérlegadatai az egyszerűsített beszámoló 2., 3. oldalán találhatók.

Pozitívum, hogy eszközoldalon a befektetett eszközök, ezen belül az immateriális javak és a tárgyi eszközök értéke nőtt. A forgóeszközök értéke ugyan 10.630 e Ft-tal csökkent, de ez egyértelműen a kintlévőségeink 28.497.000 Ft-os csökkentéséből adódik, amelyből a behajtott 9.522.000 Ft összeg egyértelmű pozitívumként említhető, a behajthatatlan kintlévőség leírása után pedig egy valósabb képet kapunk a társaság pénzügyi helyzetéről. Itt kell megjegyeznem, hogy a most leírt kintlévőségek teljes összege nem veszteség, hiszen kibocsátott és ki nem fizetett és nem behajtható számlák törlését jelenti. Ezen kintlévőségek egy részét más módszerekkel a Képviselő-testület határozatának megfelelően, a követelés eladásával, a bérleti jog átadásával mintegy 5.000 000 Ft értékben sikerült behajtani.
Örvendetes, hogy a rendelkezésre álló pénzeszközök aránya több mint 2,5-szörösére , az előző évihez képest 17,5 millió Ft-tal nőtt.

Források oldalon a saját tőke aránya az előző évihez képest a negatív eredmény mértékével csökkent, a kötelezettségek nagyjából az előző évi szinten alakultak. A részletes tájékoztató adatokat a beszámoló kiegészítő melléklete tartalmazza.

Amiért az egyébként részletes pénzügyi beszámoló szöveges értékelését fontosnak tartom, az néhány – megítélésem szerint a város üzemeltetését is veszélyeztető – egyre markánsabban jelentkező tendencia, melyre a 2007 évi beszámolóban már utaltam, és most ismét szeretném az Önök figyelmét felhívni rá.
1. A Kht. bevétele évről-évre csökken, főként az ingatlaneladás okozta bérleti díj kiesés miatt. Mértéke az előző évihez képest elérte a 30 millió Ft-ot.
2. Az Önkormányzat által városüzemeltetésre fordított támogatás négy év alatt a felére csökkent, még úgy is, hogy a fejlesztésre, felújításra fordítható összeget nem veszem figyelembe.
3. Az intézmények műszaki fenntartásából az Önkormányzat teljesen kivonult, ezekre a feladatokra költséget nem tervez, a teljes műszaki fenntartást a városüzemeltetőtől várja el, ráadásul a feladatok pontos meghatározása nélkül. Ugyancsak nincs költség tervezve a köztéri berendezések karbantartására, a karácsonyi díszvilágításra, a betlehem felállítására, stb.
4. A költségvetés elfogadása után minden évben kap a Kht. olyan, általában 10 millió Ft feletti nagyságrendben feladatot (2007 őszén útfelújítások 14 millió Ft értékben, 2008 évben közösségi ház 11,44 millió Ft értékben), amelyek fejlesztési forrásainkat vonják el. A mérlegbeszámolóban szereplő, 2008 évben képzett amortizációs költség csak a társaság állóeszköz vagyona után képzett összeget jelenti.

A használatra átadott ingatlanok, gépek műszaki szintjének megtartásához legalább évi 40 millió Ft-os fejlesztés lenne indokolt.
5. Noha a Kht. több mint négy éve működik gazdasági társaságként, melynek lényege az lenne, hogy az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés, pontos műszaki tartalommal meghatározott megrendelések, képviselő-testület által jóváhagyott díjtarifák alapján végezze munkáját, ezt gyakorlatilag kevés kivételtől eltekintve senki sem hajlandó tudomásul venni.
Folyamatosak az összes közszereplő (kőszegi és nem kőszegi civil szervezetek, egyesületek, Kistérségi Társulás, stb.) részéről a különböző szolgáltatásokra irányuló kérések, elvárások. Értékük éves szinten legalább 5 millió Ft-os nagyságrendű.
6. Kintlévőségeink behajtására jelentős erőfeszítéseket teszünk. Ezek az intézkedések azonban csak akkor lehetnek eredményesek, ha következetesen végigvisszük őket és ügyfeleinkkel csak jogerős bírósági döntést követően kötünk a kintlévőségek megfizetésére vonatkozó megállapodást.
Összességében azt gondolom, hogy a városüzemeltetés szinten tartása és a Városüzemeltető működőképességének megőrzése érdekében, a fenti gondok kiküszöbölése érdekében a Polgármesteri Hivatallal és a Képviselő-testülettel közösen, a Közszolgáltatási Szerződés szellemében kell együttműködni.

Általánosságban a 2008 évi munkánkkal kapcsolatban elmondható, hogy a városüzemeltetési feladatokat elláttuk, az önkormányzati intézmények műszaki karbantartási feladatait szükség szerint végrehajtottuk. Közszolgáltatási kötelezettségeinknek eleget tettünk.
Társaságunknál végzett hatósági ellenőrzések során bírság kiszabásával járó hiányosságot nem tártak fel.

A beszámolót a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Kérem a beszámolót elfogadni szíveskedjenek.

Kőszeg, 2009. május 22.

Tisztelettel:

Kovács István s. k.
igazgató


HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Városüzemeltető Kht. 2008. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.