2022. Május 26., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 7/2021. (II. 13.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
2. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft Felügyelő Bizottságának a beszámolója.
3. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
4. - Kőszeg Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
5. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 10. sz. módosítása – a véleményezési szakaszban beérkezett véleményekre vonatkozó döntések meghozatala.
6. - Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodai csoportok létszámának meghatározása.
7. - Köznevelési szerződések megkötése.
8. - A felnőtt háziorvosi feladatok ellátására vonatkozó feladat-ellátási szerződések módosítása.
9. - Házi gyermekorvosi feladatok ellátására vonatkozó szerződések megkötése.
10. - A 2. számú vegyes fogorvosi körzettel kapcsolatos döntések meghozatala.
11. - Betegirányító rendszer kiépítése.
12. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési átcsoportosítása az új köztemető építésére kapott támogatáson belül.
13. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési átcsoportosítása az utak felújítására kapott támogatáson belül.
14. - A Kőszeg, Meskó u. 1. ingatlanra vonatkozó haszonkölcsön szerződés módosítása iránti kérelem.
15. - A Kőszeg, Gábor Áron u. 9. épületegyüttes értékesítésére ingatlanközvetítői díj megállapítása.
16. - A Kőszeg, 6074/1 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
22. - Rendkívüli előterjesztés: A 2578/1 hrsz-ú közút ingyenes átvétele.
3. napirendi pont:
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.

Tisztelt Képviselő testület!

Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2021. évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2021. évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is). Mellékelem továbbá a 2021. év mérlegbeszámolóról készített könyvvizsgálói jelentést és a közhasznúsági jelentést.
A beszámoló tartalmazza a társaság szakmai tevékenységének 2021. évi bemutatását, elemzését.

1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek
A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződések alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városüzemeltetési Osztállyal. Ezen kívül megrendelés esetén ellátjuk a városi közművelődési intézményeknél felmerülő javítási, karbantartási feladatokat.
A fizető parkoló üzemeltetését külön szerződés alapján, a többi városüzemeltetési feladatot további egy közszolgáltatási szerződés keretein belül látjuk el.
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatást a Képviselő-testület döntésének megfelelően 2018. november 15-ig végeztünk, de egyes hulladék gazdálkodáshoz köthető feladatokat –inert hulladék szállítás, kezelés, illegálisan kitett hulladékok összegyűjtése, lerakóra történő beszállítása, településtakarításból, valamint kertészeti, parkfenntartási tevékenységből származó hulladék beszállítása- továbbra is elláttunk.

Jelentős kötelezettségeket ró a Kőszegi Városüzemeltetőre a már bezárt hulladék lerakó gondozása hiszen a környezetvédelmi hatóság előírásai alapján olyan további üzemeltetési tevékenységeket kell elvégeznünk melyeknek bevételi oldala nincs. Az üzemeltetés költségei 2021. évben 3.650 e Ft volt. A környezetvédelmi hatóság előírta a bezárt hulladéklerakó rekultivációját is, az ezzel kapcsolatos tervdokumentáció elkészítése, valamint a bezárás miatt szükségessé vált új engedélyek (telephely, szállítási, kezelési engedély) további 5,9 m Ft-tal terhelték az idei év költségvetését. További kötelezést kaptunk a bezárt hulladéklerakó 2. ütemben történő rekultivációjára, amelynek 1 ütemét 2021. december 31.-ig be kellett volna fejezni. Forráshiány miatt a határidő meghosszabbítását kértük az illetékes hatóságoktól. Kérelmünk alapján 2022. május 31-ig kaptunk halasztást. A rekultiváció eredményes végrehajtása érdekében felvettük a kapcsolatot a Vas Megyei Hulladékgazdálkodási Önkormányzat társulással és a Polgármester Úr segítségével keressük a megfelelő pénzügyi források megteremtésének lehetőségét. A rekultiváció végrehajtásának első üteme szorosan kapcsolódhatna a térségben végrehajtható állami beruházáshoz is (Gyöngyös patak revitalizációja Kőszegfalva és a határ közötti szakaszon). A hulladékgazdálkodással összefüggően még pozitív eredményként kell értékelni, hogy a Wienerberger Téglaipari Rt-vel létrejött a hulladéklerakó mögötti területre vonatkozó csereszerződés, amely a későbbiekben lehetőséget biztosít majd további hulladékgazdálkodási feladatok ellátására.

Közszolgáltatási feladatként látjuk el a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtését, szállítását.
Ugyancsak társaságunk üzemelteti a városi piacot. A 2020 évben átadott új városi piac, a Városmajor felújítása a kialakított új zöldfelületek növények gondozása jelentősen növelte a parkfenntartási, köztisztasági feladatunkat. Ugyancsak hasonló jellegű többletfeladatot jelent a Várkör felújítása I. ütemének átadása.
Városi ingatlanok kezelése
- db önkormányzati bérlakás 276 db
- db egyéb ingatlan (üzlet, garázs) 76 db
- db haszonbérlet 65 db

A fizető parkoló és a piac működtetéséhez önkormányzati támogatást nem kapunk. A veszélyhelyzet miatt a fizető parkoló üzemeltetése az év két rövidebb időszakára korlátozódott. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.

Temető üzemeltetés:
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 29/2017. (II.23.) számú határozatával elrendelte, hogy a temetőüzemeltetési közszolgáltatási feladatokat a Kft. lássa el. A Temetőüzemeltetési és kegyeleti közszolgáltatási szerződés 2017.04.01. és 2027.03.31. közötti időtartamra szól. Ugyanezen időtartamban a Vas Megyei Temetkezési Kft. alvállalkozói szerződés keretében végzi a temetőüzemeltetési tevékenységet. Az alvállalkozói szerződés szerint a Vas megyei Temetkezési Kft. ugyanazt a tevékenységet folytatja. mint a korábbi években közszolgáltatóként, kivéve a hulladékszállítást, bizonyos kertészeti, parkfenntartási munkákat, műszaki karbantartási feladatokat, amit a Városüzemeltető Kft. végez.

A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint. A Városüzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.

A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása). A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
Önkormányzati megbízás esetén elvégzünk kisebb volumenű fejlesztési célú önkormányzati beruházásokat (út-, járdaépítés, játszótér fejlesztés).
A nagyobb volumenű feladatellátásokat a tevékenységenkénti értékeléseknél részletesen bemutatjuk.

2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése
Mindenekelőtt szeretném rögzíteni, hogy a társaság a 2021-as gazdasági évet állami működési célú támogatás, valamint hitel felvétele nélkül, 14 millió Ft önkormányzati támogatással az Önök előtt is ismert nehézségek ellenére biztonságosan végig vitte, faladatait ellátta, szerződéses kötelezettségeit teljesítette.


A társaság gazdasági, pénzügyi eredményét az egyszerűsített mérleg és annak kiegészítő melléklete részletesen bemutatja. Fontosnak tartom azonban néhány lényeges elemét kiemelni és összehasonlítani az előző gazdasági évvel, bemutatva a változások okait, és hatását a társaság rövid- és középtávú működésére.
2.1. A társaság éves nettó árbevétele:
Értékesítés nettó árbevétele 329.328 e Ft — 3.393 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 68. 839 e Ft — 31.612 e Ft-tal több az előző évinél.
Összes bevétel: 398.167 e Ft — 35.005 e Ft-tal magasabb az előző évinél.

Tevékenységenkénti árbevétel alakulása vállalkozási tevékenység nélkül (e Ft)
2017 2018 2019 2020 2021
Ingatlankezelés 75 019 73 371 73 506 89.142 95.679
Bérleti díjak 17 857 15 360 21 653 14.041 13.197
Központi irányítás
Hulladékgazd. közszolg. 122 930 98 860 25 783 - -
Hulladékgazd. egyéb 22 461 40 465 151 916 20 234 22.653
Településtisztaság 35 517 41 264 (+16%) 46 752 46.020 55.478
Parkfenntartás 34 080 40 060 (+17,5%) 42 258 44.675 56.172
Műszaki tevékenység 36 183 48 124 (+33%) 68 943 68.644 43.200
Város és községgazdálkodás 15 661 9 141 8 599 9.232 11.207
Fizető parkoló
pótdíj és egyéb bev. 2 613 2 436 2 375 1.150 617
parkoló díj bev. 21 853 22 757 24 292 15.165 11.644
Telephely 12 040 11 507 9 726 9.398 11.043
Gyepmesteri tev. 1 574 1 973 2 694 2.387 2.562
Szennyvíz szippantás 4 582 4 552 4 665 5.194 5.185
Vállalkozási tevékenység árbevétele (e Ft)
Bérleti díj 691

Mint a fenti adatokból látszik a bevételi oldal szerkezet egyes elemei jelentősen módosultak. Az ingatlankezelő bérlakások bérleti és közüzemi díjakból származó árbevétele a csökkenő bérlakás állomány ellenére 6.537 e Ft-tal nőtt úgy, hogy bérleti díj emelés nem történt. Ez egyértelműen a szigorú adósságkezelési programnak köszönhető. A teljesítmény értékét növeli, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a program bizonyos elemei nem végrehajthatók. A településtisztasági és parkfenntartási feladatok árbevételei a feladatok növekedésével arányosan nőttek. Jelentős bevétel kiesés keletkezett a fizető parkoló üzemeltetésénél, részben a június 1.-től történő indulás miatt, másrészt a 2020-ra megváltott, de a veszélyhelyzet miatt fel nem használt bérletek 2021-es időszakra való átvitele miatt. A műszaki tevékenység árbevétel kiesése az egyéb bevételek között realizálódik, mivel a műszaki csoport által elvégzett egyes felújítási, beruházási feladatok átadott pénzeszköz formájában kerültek finanszírozásra.
- 4.846.155 Ft Bersek József Ált. Iskola udvarán kerékpártárolók elhelyezése.
- 1.826.260 Ft Csónakázó –tó meglévő túlfolyó vezetékének részleges cseréje
- 3.205.583 Ft Árpád téri COOP Áruház melletti parkoló felújítása.
- 2.843.022 Ft Bajcsy-Zsilinszky Endre utca járda meghosszabbítása.
- 12.000.000 Ft Városháza udvarán a vízelvezető rendszerek szétválasztása és ívó vízrendszer cseréje.
- 5.407.114 Ft Gyöngyös patak duzzasztó zsilip kezelői hídjának felújítása.
Egyéb bevételek

2020 év 2021 Össz. Vállalkozási Közhasznú
e Ft e Ft e Ft e Ft

1. káreseménnyel kapcs. bev. 967 152 0 152
2. tárgyi eszk.értékesítés nyeresége 732 0 732
3. térítés nélkül kapott eszk. (écs) 7368 7068 0 7068
4. kapott fejlesztési tám. (écs) 1269 1348 0 1348
5. támogatás elsz. (écs) 180 180 0 180
6. foglalkoztatás-bővítő tám. 14.257 10.494 0 10.494
7. elkülönített alaptól kapott tám. - 2 550 0 2550
8. visszaírt értékvesztés 47 1676 0 1676
9. kapott bírság, kötbér 3307 322 0 322
10. dolgozói telefon térítés 68 181 0 181
11. önkormányzattól kapott tám. 9690 44 128 0 44 128
12. különféle egyéb bevétel 74 8 0 8
Egyéb bevétel összesen 37 227 68 839 0 68839

Az egyéb bevételek 31.612 e Ft-tal nőttek az előző évihez. Ezen belül 34.438 e Ft-tal nőtt az önkormányzati támogatás.
Fontos azonban leszögezni, hogy az egyéb bevételek között szereplő önkormányzati támogatás 14.000 e Ft működési célú támogatás kivételével nem működési célú támogatást jelentett, hanem az önkormányzat által megrendelt kisebb városi beruházások költségeit fedezte.
Az egyéb bevételek 3.4.5.8. soraiban szereplő tételek nem tényleges pénzbeli bevételek. hanem a számviteli törvény szerint elkönyvelendő bevételek. A foglalkoztatás- bővítő támogatás (közfoglalkoztatás) 3.763 e Ft-tal csökkent, amely nem csak bevétel kiesést okozott, de a közfoglalkoztatás lehetőségeit is szűkítette. Ennek hatását éreztük főként a településtisztasági és parkfenntartási feladatok ellátásánál.

2.2. Ráfordítások bemutatása

Éves költségek 411.635 e Ft — 1.687 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Anyagjellegű ráfordítások 201.567 e Ft — 16.569 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest
Személyi jellegű ráfordítások 163.287 e Ft — 16.356 e Ft-tal csökkent az előző évihez képest.
Értékcsökkenési leírás 20.217 e Ft — 1.237 e Ft-tal csökkent az előző évihez képest, a

Egyéb ráfordítások összesen: 26.564 e Ft — 2.711 e Ft-tal magasabb az előző évinél.

A ráfordítások alakulását ugyancsak jelentős változások jellemezték. Az éves 9,64 %-os bevétel növekedés mellett költségeink összességében 0,41 %-kal nőttek.
A 2021 évben tapasztalt építő- és karbantartási anyag nagymértékű áremelkedése miatt (fa árú 66 %, vasárú 56 %, egyéb építőanyag 15-22 %) valamint a 10,7 %-os üzemanyag átlagár növekedés miatt az anyagjellegű ráfordításaink 8,95 %-kal 16.569 e Ft-tal nőttek. Az egyéb ráfordítások növekedéséhez hozzájárult a vissza nem igényelhető Áfa 8.308 e Ft-os növekedése. A növekedés a telephelyen végrehajtott szolgáltatóház beruházás (vissza nem igényelhető ÁFA: 7. 616 e Ft), valamint az új szennyvízszállító traktor beszerzés (vissza nem igényelhető ÁFA: 1.300 e Ft) következménye is . Ugyanakkor az utóbbi évek egyik legjelentősebb eredményeként kell említeni, hogy a jelentős városüzemeltetői közreműködéssel és áldozatvállalással végrehajtott beruházások, 100 millió Ft-os tárgyi eszköz növekedést eredményeztek a társaságnál. Előbbi az ipari park és a városüzemeltető működését, utóbbi a biztonságosabb közszolgáltatás ellátását szolgálja.

A személyi jellegű ráfordítások az előző évihez képest csökkentek 16.356 e Ft-tal a kötelező béremelések végrehajtása ellenére részben, további létszámcsökkentő és egyéb személyi jellegű a Covid helyzet miatt tett intézkedések, részben a köz foglalkoztatotti létszám sajnálatos csökkenése miatt. Ezzel az anyagjellegű ráfordítások növekedését sikerült kompenzálni, de az a gyakorlat továbbiakban már a feladatellátás biztonságának veszélyeztetése nélkül nem folytatható.

Az egyéb ráfordítások minden más sora csökkent.

A társaság bevételi, kiadási sorainak egybevetéséből látható, hogy az objektív okok miatt bekövetkezett negatív változások hatása csak a korábban képzett tartaléknak (főként a 2019–ben) köszönhetően volt kompenzálható. Ennek igénybevételével tudtuk biztosítani a folyamatos működést és a 2022-es gazdasági év megkezdését.
A Kőszegi Városüzemeltető széles tevékenységi köre az ellátott feladatok jellege speciális feltételeket teremt, amelyek normál gazdasági környezetben is nehezíti a városüzemeltető feladat ellátást.
Ezekre a körülményekre szeretném ismételten felhívni az Önök figyelmét.

1. Feladataink egy része nem tervezhető előre (sem anyag, sem munkaidő-munkaerő szükséglet, technika) mégis azonnali beavatkozást igényelnek.
2. Naponta akár 5-10 munkahelyen is dolgozunk, az egyes munkaterületek közötti szállítás átköltözés jelentősen csökkenti a rendelkezésre álló munkaidő kihasználását. A karbantartás jellegű tevékenységek nem hasonlíthatók a beruházás jelleggel végzett feladatokhoz ugyanakkor az Önkormányzat a magasabb költségek ellenére a piacinál jelentősen alacsonyabb szolgáltatási díjakat vár el. Ebből következően az árbevételeink sok esetben csak a közvetlen költségeket fedezik, nem nyílik lehetőségünk műszaki fejlesztésre még az éves amortizációs költségek mértékéig sem. Tekintettel arra, hogy 100 %-os Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagyunk a KKV-k részére kiirt – műszaki fejlesztéseket célzó- pályázatokon sem vehetünk részt. A műszaki eszközállomány elöregedett, hiányos. Mindezek következtében sok esetben idegen szolgáltatásokat kell igénybe vennünk. Saját eszközparkunk üzemeltetése pedig az elöregedésnek köszönhetően minden évben költségesebb, üzembiztonsága, teljesítménye romlik. Több olyan szolgáltatási tevékenységünk van, amely részben jogszabályi környezetnek vagy korábban kötött szerződéseknek köszönhetően veszteséges (szennyvízszippantás, temető üzemeltetés, település tisztasági és hulladékszállítási feladatok ellátása)
3. A tevékenységi körünk módosulása (hulladékgazdálkodási közszolgáltatás kiesése) miatt romlott az Áfa visszaigénylési pozíciónk, amely költség növekedést, ebből következően eredmény csökkenést okoz.
4. Csökkentek a közfoglalkoztatottak alkalmazásának lehetőségei, keretszámai is. Bizonyos feladatok ellátása (pl. település tisztaság) további szűkítése esetén gépi eszköz hiányában jelentős minőség romlást eredményezhet.
5. Az utóbbi két évben tapasztalható új vagy felújított közterületek is jelentős többletfeladatot eredményeztek főként parkfenntartás területén. A Városmajor rehabilitációja vagy a Várkör I. ütem végrehajtása során kialakított zöldterületek 7075 új növénnyel összesen 5700 m2 nyírandó területtel növelték feladatainkat. A különböző területeken telepített gyümölcsösök további 11800 m2-el . A korona őrző bunker feletti terület a Szulejmán kilátó, munkaszolgálatos emlékút területe további 7000 m2 területű új feladatot jelentett. Mindeközben a kertészeti csoport létszáma változatlan volt.
6. A jelentős útfelújítások, útépítések miatt az útkarbantartási igény bizonyos formáit ugyan jelentősen csökkentek, de ezek a költségek számos más területre szükségesek lennének (játszóterek, közparkok, hegyi utak, üdülő területi utak, csapadékelvezető rendszerek karbantartása)


Összefoglalva: Kívánatos lenne, hogy a jelenleg a város teljes üzemeltetésére fordítható az éves városi költségvetés 4,5-5 %-át kitevő költségek fokozatosan (3-5 év alatt) megközelítsék az éves költségvetés 10 % -át. Ha a Városüzemeltető a szolgáltatási díjat nem tudja a piaci árhoz legalább közeli szinten érvényesíteni és továbbra is kompenzáció nélkül kell veszteséges tevékenységeket ellátnia mindenképpen szükséges lenne, hogy az Önkormányzat legalább műszaki fejlesztési célú támogatást adjon, tekintettel arra is, hogy 100 %-os önkormányzati tulajdonú társaságként nem tudtunk részt venni a KKV-k részére kiírt gépbeszerzési pályázatokon. A műszaki fejlesztés az élőmunkaerő kiváltása és a magasabb minőségű szolgáltatás biztosítása szempontjából is elengedhetetlen lenne. Ahogy a beszámolóban jeleztem, a közfoglalkoztatás lehetőségei egyre csökkenek . A dologi kiadások növekedését és a pandémia okozta kieséseket az elmúlt években létszámcsökkentéssel, az alkalmazotti bérek minimál béren vagy ahhoz közeli szinten tartásával próbáltuk ellensúlyozni. Ez a gyakorlat a továbbiakban a biztonságos feladatellátás súlyos veszélyeztetése nélkül nem folytatható. Ha nem találunk megoldást ezekre a problémákra, ahogy már korában is több éve jeleztem, a Városüzemeltető nem lesz képes hosszú távon megfelelő minőségben és biztonságban ellátni feladatait.
Fentebb lévő problémák megoldására kérjük az Önök támogatását, segítségét.
Tájékoztatásul mellékeljük néhány fontos tevékenységünkről szóló részletesebb beszámolót.


1. sz. melléklet

Ingatlankezelés
Kezelt ingatlanok (szerződéses) száma 2021. január 1-én:
Lakások száma: 276 db
Nemlakás bérlemények: 24 db
Garázs+ terület: 52 db
Földterület: 65 db

A lakások megoszlása komfortfokozat szerint:
összkomfortos: 53 db
komfortos: 216 db
félkomfortos: 5 db
komfort nélküli: 2 db

A lakások állapota

A lakások műszaki állapotával kapcsolatban általánosságban elmondható:
Az önkormányzati tulajdonú bérlakások száma 1990-es években 1500 db felett volt, ez a szám mára 300 alá csökkent.
A megmaradt bérlakások közül sok 1945 előtt épült házban található, általánosan jellemző rájuk, hogy talajvíz, talajpára elleni szigetelés nélkül épültek, korszerűtlen fa nyílászárókkal rendelkeznek, a falszerkezetek nem hőszigeteltek, rossz műszaki állapotúak, ami különösen jellemző a Rákóczi u. 63., Rákóczi u. 78., Rákóczi u. 91. sz. alatti lakásokra. E lakások bérbeadása sok gonddal, költséggel jár.
A Rákóczi u. 78-nál meg kell említeni az Önkormányzat előtt is már ismert kettős problémát, amely egyrészt a lakások fűtésével kapcsolatban mind a 10 önkormányzati bérlakást érinti. A kémények jelenlegi állapota a vegyes tüzelésű fűtést nem teszi lehetővé. (Időközben a vizsgálat ideje alatt a kémények felújítása megkezdődött, jelenleg 2 bérlakás kéménye felújításra került, a többi folyamatban van.)
A másik jelentősebb probléma az épület tetőszerkezetének statikai állapota, illetve annak megerősítésének szükségessége. Itt a munka elvégzésére jogerős hatósági kötelezés van.

Ugyancsak kiemelt problémát jelent megítélésünk szerint a Rákóczi u. 91. sz. alatti 8 db önkormányzati bérlakás, amellyel közép- és hosszútávon szükséges foglalkozni. A 8 bérlakásból 2 db utcafronti szerkezetileg viszonylag jó állapotú, az összes többi minden szempontból, statikailag, közműellátottság szempontjából kritikus állapotú.

A bérlők egy része alapvető karbantartási kötelezettségeinek eleget tesz, ez azonban csak a lakás lakható állapotának megőrzését teszi lehetővé, hosszabb távon a lakás műszaki állapota, értéke romlik.
Van egy rendkívül elszegényedett réteg, aki kevésbé képes a lakások jó karbantartására. Ezekben az esetekben a lakás használati értéke, műszaki állapota az előzőekben leírtaknál sokkal gyorsabb ütemben romlik. Jellemzően ezek a bérlők lakbér- és közmű hátralékkal is rendelkeznek, így esetükben szinte reménytelen eredményre jutni.

A megüresedett lakások újbóli kiadásához a lakások felújítására volt szükség. Pl.: Liszt F. u. 26. – 520 e Ft, Űrhajósok u. 13/d.4/12. – 950 e Ft, Árpád tér 23/1.em. – 423 e Ft, Bezerédy u. 3. 2/37. – 387 e Ft, Rákóczi u. 91.fsz.10. – 291 e Ft, Kossuth u. 3.1/4. – 203 e Ft, Árpád tér 2. – 244 e Ft.
(Az összegek csak anyagköltséget tartalmaznak.)


Pénzügyi adatok:
Bevételek: 2020 év 2021 év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből és közüzemi díjakból: 89.142.043,- 95.678.476,-
Nem lakáscélú bérlemények: 12.804.835,- 11.470.454,-
Garázs + terület: 1.859.277,- 1.940.331,-
Haszonbérleti díj: 364.714,- 477.391,-
Bérleti díjak összesen: 15.028.826,- 13.888.176,-
Mindösszesen: 104.170.869,- 109.566.652,-

Kiadások 2020 év 2021 év
Közüzemi díjak: 17.847.461,- 14.523.129,-
Üzemelési ktg. (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás, egyéb szolgáltatás stb.): 6.678.780,- 10.054.379,-
bér + közterhek:
37.755.964,- 36.533.739,-
Ügyvédi ktg., szakértői díjak, végrehajt. ktg.: 3.000.392,- 2.163.589,-
Idegen vállalkozásoknak fizetett díjak: 13.009.955,- 14.758.350,-
Karbantartás (óradíj + anyagköltség): 9.236.355,- 7.000.822,-
Écs, egyéb ráfordítások 1.896.477,- 3.717.091,-
Összesen: 89.425.384,- 88.751.099,-


2021 év végén a halmozott lakbér és közüzemi díj hátralék 42.131 e Ft. (2020 év végén 46.725 e Ft, 2019 év végén 51.958 e Ft volt.)
A hátralékok behajtása a bérlők szociális helyzete miatt nagyon nehéz, mivel nagy részük nem rendelkezik munkahellyel, jövedelemmel.
A veszélyhelyzet miatt a Városüzemeltető által az adósságkezelésre hozott intézkedések végrehajtásra vonatkozó része nem érvényesíthető.



2021 évben 85 db felszólítót küldtünk ki, 11 db megállapodást kötöttünk a bérlői tartozások részletfizetésére. A korábbi részletfizetési megállapodásokat a bérlők nagy többségben betartották-betartják.
A tavalyi évben 2 db – ingatlan kiürítésére vonatkozó – bírósági meghagyás végrehajtását kértük a végrehajtótól, mivel a bérlők önként nem tettek eleget a bírósági meghagyásnak, azonban a kilakoltatási végrehajtási eljárás szünetel a veszélyhelyzet végéig, a kilakoltatások nem történtek meg.
A hátralékok behajtása a törvénynek megfelelő keretek között folyamatosan történik. Felszólítás, felmondás kiküldése után megállapodást kötünk azokkal, akik rendezni szeretnék a hátralékukat, akikkel nem sikerül megállapodást kötni vagy a megkötött megállapodást egyáltalán nem tartják be, átadásra kerülnek az ügyvéd részére, aki jogi úton érvényesíti a felmondást, kilakoltatást.
A továbbiakban is folytatni kívánjuk az adósságkezelő programot, elsősorban nem a végső kilakoltatási megoldást, hanem a lehetséges megállapodásokat előtérbe helyezve.

A tavalyi évben szociális helyzet alapján 35 bérlő részesült lakbérkedvezményben összesen 1.203 e Ft értékben, ebből 9 Rákóczi F. u. 78. sz. alatti bérlő 180 e Ft kedvezményt kapott november és december hónapokra az ideiglenes elektromos fűtésük miatt megemelkedett villamos energiadíjak fedezetére (a fűtési szezon végéig megkapják a havi 10.000 Ft lakbérkedvezményt), 44 bérlő részére a Polgármesteri Hivatal lakásfenntartási támogatást biztosított, melyet közvetlenül lakbérfizetésre utalt (2.151.600 Ft).

A lakbérek emelését 2022 évre a veszélyhelyzettel kapcsolatos jogszabály nem engedte, de a korábbi évek emeléseivel is a piaci, illetve költségelvű bérleti díjak a szabadpiaci díjak 50-60 %-át érik csak el.
Az ingatlankezelés közműdíjak nélkül számított árbevétele a 276 db lakás után ≈ 80 millió Ft (kb. 2 db közepes lakás piaci ára), amely nem teszi lehetővé az ingatlanok értékének megtartását.


2. sz. melléklet

Fizető parkoló beszámoló 2021.


2021.es évben a pandémia miatt 2021. május 31-ig a fizető parkolás az egész országban így Kőszegen sem működött. A parkolójegy eladásából származó bevételünk így 7.398 e Ft-tal kevesebb lett, mint az utolsó teljes éves /2019.év/ parkolójegy bevétel.

Parkoló bérletek eladásánál olyan önkormányzati döntés született, hogy aki 2020.évben lakossági bérletet vásárolt annak a 2021.-es év végéig ez a bérlete érvényben marad. A többi bérlet esetén az első félévben vásároltak szintén év végéig érvényesek maradtak, a második félévben vásároltaknak kellett csak bérletet vásárolniuk a lejáratkor. Így a bérletek eladásából származó bevételünk mindössze 343.172,-Ft volt az előző évi 4.672.635,-Ft-tal szemben.
Sajnos ez a cégnek nagyarányú bevétel kiesést okozott.

A parkolás területén dolgozó parkoló ellenőrt fizetés nélküli szabadságra küldtük, a karbantartót átirányítottuk a Műszaki csoporthoz, a parkolás adminisztratív feladatait ellátó kolléganőt napi 4 órában foglalkoztattuk mivel a munka és bérügyi feladatokat is ő látja el.


A városban 2001. óta működik a jelenlegi parkoló automatás rendszer. Célja elsősorban a forgalom szabályozása, a rendezett közlekedési parkolási lehetőségek biztosítása, de természetes elvárás a nyereséges üzemeltetés is.
A városban a parkoló zónákban történt útfelújítás, parkoló helyek lezárása miatt az automata bevételeinknél is nagy kiesés mutatkozik a pandémia előtti időkhöz képest.

Annak ellenére, hogy a parkolási terület meglehetősen széttagolt és a fizető parkolás rendszerbe bevont parkolóhelyek száma viszonylag alacsony /jelenleg 387+5 db 15 perces várakozásra jogosító park.hely / a három zónában az üzemeltetés eredményes.

A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva:
Az I zónában 198 db a parkolóhelyek / 6 mozgáskorlátozott/ száma, + 5 db.15 perces várakozásra jogosító hely 7 db automatával,
II. zónában 100 db / parkolóhely /4 mozgáskorlátozott+ 6 db busz/ 3 db automatával
III. zónában 89 db parkolóhelyek száma /+ Brenner udvar/ 3 db automatával.


Parkolójegyek árai az egyes zónákban:

I. zóna II.zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 375,-Ft
Pótdíjak /hétfő-péntek/
/szombat/ 1920,-Ft
1120,-Ft 1500,-Ft
875,-Ft 3000,-Ft
1750,-Ft


A parkolási dijak 2009. év óta nem változtak más városokhoz képest jelentősen alacsonyabb óra és bérleti díj tarifákat alkalmazunk. Időközben a parkolási rendszer üzemeltetési költségei, a rendszerdíjak és a kötelező béremelések miatt jelentősen nőttek!


2021. évi összes bevétel: /nettó/, 12.261.216,-Ft
/2020.-ban 16.277.015,- Ft ,2019-ben 26.674.526, /
1. Automatákból származó bevétel: 7.357.400,-Ft
/2020-ban: 7.066.338,- 2019-ben: 14.755.244, /


2. 2021. évben 131 db /2020.évben 528 db, 2019.évben 586 db , / bérlet került eladásra ebből származó bevétel: 2021-ban 343.172,-Ft /2020-ban 4.672.635,- Ft, 2019-ben 4.740.682,-Ft/


2021. 2020. 2019.
Éves lakossági bérlet 30%-os lakóhelyhez közeli 14 191 196
Kedvezményes éves bérlet 10 156 152
30%-os Éves magánszemély összevont bérlet (I.-II.-III.) 0 12 9
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (I. zóna) 0 17 17
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (II. zóna) 3 16 14
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (III. zóna) 0 2 6
Éves lakossági bérlet lakóhelyhez közeli 73 104 96
Éves összevont bérlet gazd. szerv. (I.-II.-III.) 0 3 3
Éves összevont magánszemély (I-II-III.) 1 1 4
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (I. zóna) részére 0 5 6
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (II. zóna) részére 0 2 1
Éves parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 4 8 13
Éves parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 9 8 7
Éves parkolóbérlet magánszemély (III. zóna) részére 0 2 4
Havi parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 0 1 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 3 0 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (III.zóna) részére 0 6
Kezelési költség 43 28 45
Turista bérlet eladás 1 2 5



Bevétel megnevezése 2021. 2020. 2019.
3. parkolási pótdíj bevétele 617.021,-Ft 1.150.225,-Ft 2.375.174,-Ft
4. pótdíj várakozási díj része 23.191,-Ft 83.035,-Ft 185.516,-Ft
5. mobilparkolás bevétele 3.920.432,-Ft 3.262.470,-Ft 4.610.894,-Ft
6. egyéb ktg.telefon tér, bírság tér 5.824,-Ft 42.309,-Ft 7.016,-Ft



A mobilparkolás nagyon bevált, évről-évre emelkedik a mobilparkolást igénybe vevők száma, ezáltal a bevétel is.


2021. évben 274 db /2020.évben 538 db / büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra. 222 db büntetés rendezve lett, 26 db lett stornírozva. 2021. évben jelenleg 26 db -192.085,-Ft értékű követelésünk van még a behajtó cégnél, mely még nem került behajtásra.

Az fenti időszakban 23 db /2020.évben 63 db/ büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
15 db. befizetésre került, 8 db felszólítót storníroznunk kellett jelenleg nincs kint lévő követelésünk.

Az a rendszer „nagyon” működik, hogy-ha a büntetés kiszabását követő első munkanapon a büntetés befizetésre kerül akkor 5o%.-os pótdíj fizetendő. Értesülésünk szerint ez a rendszer az országban egyedül Kőszegen működik, amelyet már egyre tudatosabban használnak főleg a kőszegi lakosok. Rájöttek, hogy anyagilag kedvezőbb, ha nem váltanak több órára jegyet, hanem büntetés esetén 5o %-os pótdíjat aznap befizetik. Ez elég nagy bevétel kiesést jelent a cégnek ennek a kedvezménynek az eltörlése meggondolandó. Főleg mivel hosszú évek óta sem a bérletek, sem a parkolási díjak emelésére nem került sor.

A nem rendezett felszólítók 15-20 naponta átadásra kerülnek a behajtó cégünk felé.
A rendszer nagyon jól működik.
A behajtások azoknál az országoknál ahol a tulajdonos adatait nem adják meg hivatalosan a behajtó cég részére, az ő értesítésük alapján a büntetések sajnos ott stornírozásra kerülnek./ Németország, Szlovákia, Cseh Köztársaság, Svájc/

2021.évben a dologi kiadás /áram, fenntartási anyag, nyomtatvány, posta, telefon, javítási költség 1.024.068,-Ft.
Ezen felül bérleti díj, értékszállítás, programkövetés, nemzeti mobil ért. díja : 2.442.773,-Ft
Bér és járulékai 2021. évben összesen: 7.918.793,-Ft.
Eredmény: 875.582,-Ft.


3. sz. melléklet

Beszámoló a kertész és köztisztasági csoport munkájáról 2021-ről
Rendszeres feladatok
- Fák metszése ~ vegetációs időn kívül (januártól márciusig) ~1000 db
~ vegetációs időben (törzs- és tőtisztítás, Celtisek visszavágása - 400- 400 db)
- Rózsametszés – 1000 db, és rózsák kapálása – 490 m2
- Cserjék metszése szükség szerint, gyomtalanítás, kapálás –Főtér, Jurisics tér, Diákköz, Várárok (Chernel utcánál), Városmajor, Várkör, „Zöld városka” program 5 területe
- Ágyások beültetése évi 2 alkalommal (5000 illetve 3000 db palánta), és ezek gondozása (öntözés, gyomlálás, kapálás) – 1 m2 virágfelület élőmunka-igénye 14-szerese egy ugyanakkora füves területhez viszonyítva
- Fűnyírás
~ intenzíven nyírt terület 17 ha, a havonta nyírt terület nagysága 22 ha, eszerint kb. 3 hetente kerülünk vissza ugyanarra a területre az időjárási viszonyoktól és a meghibásodásoktól függően
~ külterületek – 1-4 alkalommal nyírjuk évente ( csónakázótó előtti területek, Ólmodi u., elkerülő út melletti belátási háromszögek, körgarázsok, kerékpárút, Alsó krt., Festetich u., Borostyánkő u., Kálvária u., Károlyi u., Királyvölgy, Panoráma út, Szabóhegyi u., 5-ös ütem, strand, Nemezgyári u.)
~ nyílt vízelvezető árkok kaszálása évi 2-3 alkalommal (Kethelyi úti árok, Rőtivölgyi árok, Szombathelyi úti árok, Szent György úti árkok, Cáki úti árkok)
A fűnyírást április közepétől október végéig végezzük, a legnagyobb volumenű tevékenysége a csoportnak. Belterületen két önjáró fűnyíró traktorral, 1-2 bozótvágóval történik a fűnyírás, valamint a csapatot takarítók követik (járdaseprés, szemétszedés). A külterületeken traktorral, szárzúzóval nyírjuk a füvet.
- Gyomirtás – szükség szerint évi 2 alkalommal permetezzük a kavicsos utakat, kockaköves utcákat és tereket, folyókákat, járdaszegélyeket. A játszóterek gyomtalanítása mechanikai úton történik, itt gyomirtószer használata nem engedélyezett.
- Sövénynyírás – szintén évi 2 alkalommal nyírjuk meg a 3060 folyóméter sövényt.
- Hegyi utak űrszelvényeinek tisztítása igény és lehetőség szerint (Szabóhegyen, Kálvárián, Mélyúton, Szent György út)
- Bérlő nélküli önkormányzati ingatlanok, kertek, gyümölcsösök tisztítását végezzük az önkormányzat megrendelése alapján.
- Lombgyűjtés – közösen a köztisztaságiakkal végezzük.
- Kertészeti hulladékszállítás és a köztisztasági hulladék elszállítása szükség szerint a 2 autónkkal történik.
- Favágást többnyire lakossági kérésre, az indokot mérlegelve, illetve veszélyesség miatt – szemrevételezés, védett fák esetében műszeres favizsgálat után – az önkormányzat megrendelése alapján végzünk. A tuskókat lehetőség szerint kimarjuk.
- A kertészeti dolgozók gondoskodnak évente két alkalommal a szociális tűzifa kiszállításáról.
- Rendszeresen ürítjük a temetőben kihelyezett hulladékgyűjtő rácsokat. Ezek a gyűjtők nehezen megközelíthető helyen vannak, nehéz belőlük kirázni a hulladékot. Nehézséget okoz a koszorúk, csokrok, mécsesek és mindenfajta hulladék lapátolása, villázása. Az összegyűjtött hulladékot konténerrel Szombathelyre kell szállítani, lerakási díjat kell fizetni.
Összességében a gondozott zöldfelület nagysága korábbi felmérés alapján 195 ha (1.950.000 m2), amely az utóbbi évek beruházásai következtében folyamatosan növekszik (Alpannónia szabadidőpark, Gyöngyös szabadidőpark, Városmajor rehabilitálása, kerékpárutak, Pogányi út melléke, Várkör felújítás, „Zöld városka” program).
Jelentős többletmunkát okoz a szépen felújított Városmajorban, Várkörön, „Zöld városka” területeken 5600 négyzetméteren elültetett 3477 db cserje és talajtakaró, 2283 db évelő, 1315 db lomblevelű örökzöld gyommentesítése, tisztán tartása.
Évente 3-4 alkalommal kaszáljuk a Hidegvölgyben a gyümölcsös és gesztenye ültetvényt, többnyire kézzel a terepviszonyok miatt. A Szabó-szőlők kaszálása szintén 3-4 alkalommal géppel történik. Sok munkaórát fordítottunk a Pogányi út rendszeres kaszálására.
2021-ben 40 db fát ültettünk el a városban.
Létszám: A csoport létszáma 6 fő, közülük egy fő kertész technikus, két fő kertész szakmunkás, 3 fő segédmunkás. 4 fő rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal. Munkájukat közfoglalkoztatottak segítik, a Munkaügyi Központ által biztosított keretek között.
Eszközállomány: Rendelkezünk egy Etesia, egy Viking és egy Kubota fűnyíróval, egy Volkswagen Transporterrel, egy Peugeot tehergépkocsival, egy KIOTI traktorral. 4 db Stihl bozótvágónk, 2 Stihl sövényvágónk, 2 db Stihl fűrészgépünk, 1 ágvágó fűrészgépünk, 1 tuskómarónk, 1 kapálógépünk, 1 hómarónk van.
Köztisztasági csoport által végzett feladatok
Létszám, feladatok: Az úttisztítást rendszeresen 4 fő végzi. A Főtéren és a belvárosban naponta (szombat, vasárnap is) takarítunk, ürítjük a szeméttartókat. A lakótelepen hétfőtől szombatig dolgozunk minden nap. A külső területeken hetente szedjük a szemetet. Tavasztól őszig hetente háromszor, téli időszakban kétszer ürítjük autós segítséggel a város külterületein lévő hulladékgyűjtőket.
A víznyelőket tavasszal és ősszel tisztítjuk, a folyókákat folyamatosan takarítjuk.
A szökőkutakat évente 4-szer takarítjuk.
Télen a hó eltakarítás, síkosság-mentesítés élőmunka szükségletét a kertészeti és a köztisztasági csoport biztosítja.
Takarítjuk a nyilvános vécéket a hét minden napján.
Takarítjuk a szelektív hulladékgyűjtők és a lakótelepi konténerek környezetét. Az itt elhelyezett gyűjtők mellé rengeteg szemetet, lomit rak ki a lakosság. Az elektronikai hulladékot nem is áll módunkban leadni a hulladék-udvarban. Gondot jelent a sok kidobott autógumi is.
Városi rendezvényeken rendszeresen jelen vagyunk, folyamatos ügyeletet, takarítást biztosítunk, majd másnap takarítjuk a területet. Elszállítjuk az összegyűjtött hulladékot, több konténernyit rendezvényenként.
Turisztikai helyszínek: Rendszeresen szedjük a szemetet és takarítjuk a Kálvária templom, a Koronabunker környékét, a Szulejmán kilátót, a Túra és Szabadidő központot. Tisztán tartjuk a buszmegállókat.
Az állandó létszám közfoglalkoztatottakkal egészül ki. Nélkülük nem tudnánk ellátni feladatunkat. A fűnyírásban, ágyások gondozásában, utcák, közterületek tisztántartásában alkalmazzuk őket. Szükség szerint besegítenek más munkaterületeken is. Sokan évek óta megbízhatóan dolgoznak nálunk, a közmunkaprogramok adta lehetőségek szerint visszajárnak hozzánk. A közmunkás létszámkeretet az utóbbi időben már nem sikerül feltölteni.
Foglalkoztatjuk a közmunkára ítélt szabálysértőket, elítélteket. Problémát jelent, hogy ők heti 4 óra közmunkára vannak csak kötelezve. Kiszámíthatatlan, hogy mikor jönnek, néhányan dolgozni nem akarnak. A kiadott szerszámok időnként eltűnnek. Előfordult, hogy megfenyegették az állandó dolgozókat.


4. sz. melléklet

Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtése

A Városüzemeltető Kft. 2021 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.

A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt. Év végén az erőgép cseréje megtörtént.

A 2021 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai
(Tájékoztatásul közöljük a 2020, 2019. évi adatokat is.)

2021 2020 2019
szippantások száma teljes szolg.területen: 645 db 681 db 518 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2688 m3 2907 m3 2514 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 405 db 407 db 373 db
ingatlanok száma (Kőszeg): 189 db 209 db 189 db

A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.
Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
2021 2020
árbevétel: 5 185 e Ft 5 194 e Ft
költségek: 12 139 e Ft 11 984 e Ft
eredmény: - 6 954 e Ft - 6 790 e Ft

A költségek főbb összetevői: 2021 2020
- 2 fő munkabére és járulékai 6 565 e Ft 6 189 e Ft
- üzemanyag költség 2 259 e Ft 1 741 e Ft
- lerakási díj 1 581 e Ft 1 705 e Ft


Az előterjesztést megtárgyalta a pénzügyi és a városfejlesztési bizottság, mindkét bizottság a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Kőszeg, 2022. április 25.
Kovács István s. k.
ügyvezető igazgató

(A beszámolót és mellékleteit lsd. a letölthető formátumban.)


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2021. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.