2024. Április 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 15. számú módosításával kapcsolatos partnerségi vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala.
3. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - Beszámoló a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház munkájáról.
5. - Beszámoló a 2023. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
6. - A 2023. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés.
7. - A Kőszeg Fúvószenekarért Alapítvány ingatlanhasználati szerződés módosítási kérelme.
8. - A Kőszeg 2530/1 hrsz-ú ingatlan vásárlására vonatkozó döntés meghozatala.
9. - Nyilatkozat a Kőszeg 2875 és 2880 hrsz-ú ingatlanok elővásárlási jogára vonatkozóan.
11. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
1. napirendi pont:
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.

Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendeletét a Képviselő-testület 1/2024.(I.24) számú határozatának megfelelően felülvizsgáltuk és előkészítettük módosítását.
A településkép védelméről szóló Rendelet módosításának indokolása.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: TKR) 2017. decemberében lépett hatályba. A jóváhagyása óta a TKR egy ízben, 2020. júliusában került módosításra. A rendelet az elmúlt időszakban megfelelően biztosította Kőszeg Város építészeti értékeinek védelmét, az abban foglalt előírásoknak megfelelő településképi eljárások folyamatosan zajlanak.
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tktv.) 12.§ (2) bekezdés g) és h) pontja felhatalmazást adott az Önkormányzatnak, hogy településképi rendeletben állapítsa meg „a reklámhordozó és reklám elhelyezésére vonatkozó tilalmak és korlátozások alól e törvény által megengedett eltéréseket” és „a helyi önkormányzat illetékességi területén létesíthető reklámhordozók számát, megjelenésük különös formai (műszaki) követelményeit”.
A TKR ezen felhatalmazások alapján a reklámhordozók és reklámok elhelyezésére vonatkozó szabályokat tartalmazza, ezen előírások használata a lebonyolított településkép védelmi eljárásokban alkalmazásra került.
A Tktv. 2024. január 1-ével módosult, annak 11/B. §-a kiegészült az alábbi (1a) bekezdéssel:
„(1a) A településképi rendelet nem tartalmazhat olyan rendelkezést, amely az utcabútorok – ideértve a funkcionális célokat szolgáló utcabútorokat is – létesítését vagy telepítését, az utcabútor reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként történő használatát, illetve az utcabútoron reklám közzétételét az (1) bekezdésben foglaltaknál, valamint a településkép védelméről szóló törvény reklámokközzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló rendeletnek a közterületekre és köztulajdonban álló ingatlanokra vonatkozó előírásainál nagyobb mértékben tiltja vagy korlátozza.”
A Tktv. 12.§ (2) bekezdése szintén kiegészült az alábbi h) ponttal:
„12. § (2) Felhatalmazást kap az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése), hogy – a (2a) bekezdés szerinti jogszabályok hatálya alá tartozó településképi szempontból kiemelt jelentőségű, egyedi településkép-védelem alatt álló terület kivételével – a településképi rendeletben állapítsa meg ….
h) a helyi önkormányzat illetékességi területén létesíthető reklámhordozók megjelenésének különös formai (műszaki) követelményeit.”
A Tktv. 16/E. §-a a fentiekkel összefüggésben kimondja:
„A helyi önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletének az e törvény Módtv.4.-gyel megállapított 11/B. § (1a) bekezdése, valamint a Módtv.4.-gyel módosított 12. § (2) bekezdés h) pontjának való megfelelését 2024. január 31-ig köteles biztosítani.”
A Tktv. előzőekben ismertetett módosított normaszövege a hatályos helyi településképi rendeletek kötelező felülvizsgálatát írja elő a fent megnevezett két szabályozási tárgykörben.
A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) alapján a településképi rendelet módosítása csak véleményezési eljárás lefolytatása után módosítható.
A Korm. rendelet 70/A. §-a értelmében „ha a településképi rendelet módosítása – magasabb szintű jogszabályi változás átvezetésére való tekintettel – rendelkezés hatályon kívül helyezése érdekében történik, vagy elírás javítására kerül sor, a 70. § a) pontja szerinti véleményezési szakaszban csak az állami főépítész ad véleményt, a véleményezési szakasz kezdetétől számított 10 napon belül.”

A TKR módosításának véleményezési anyagát elkészítettük, és azt véleményezésre a Polgármester Úr 2024. március 11-én elektronikus úton megküldte Vas Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítésze részére.
Az újR. 78/D.§ szerint a véleményezést kezdeményező önkormányzat választhatja az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló kormányrendelet szerinti biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybevételével történő egyeztetési eljárást.
Csermelyi Andrea Állami Főépítész 2024. március 18-án hivatali kapun keresztül megküldte Vas Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Irodájának VA/ÁFI/397-2/2024. iktatószámú levelében a TKR módosításáról alkotott véleményét, amelyet az előterjesztéshez csatoltunk.


Tisztelt Képviselő-testület!

Kérem az előterjesztés megtárgyalását, majd az előterjesztéshez csatolt, az eljárási rendnek megfelelően készült válaszok alapján a beérkezett vélemények elfogadásáról vagy el nem fogadásáról, valamint a Településképi Rendeletet módosításáról dönteni szíveskedjen.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A rendelet tervezetet mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja a Képviselő-testületnek.


Kőszeg, 2024. április 19.
A polgármester nevében:

Bertók Sándor s.k.
Kőszeg Város Főépítésze

(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)



HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete módosításának tervezetéhez a Vas Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Irodájától beérkezett vélemények figyelembevételével a rendelet módosítása során az alábbi döntést hozza:
VAS VÁRMEGYEI KORMÁNYHIVATAL
ÁLLAMI FŐÉPÍTÉSZ
9700 Szombathely, Berzsenyi Dániel tér 1. 2024. március 18.
Vélemény (mellékletben csatolva) intézkedés
Rendeletalkotással kapcsolatos vélemény
1. 3. § szerinti módosítás jogharmonizációs megalapozottságát nem látom a közérdekű molinó tekintetében – utcabútorként definiált, viszont kialakítása miatt a kivételekhez tartozik. A másik két eszköz törlésével egyetértek, mivel utcabútorra nem helyezhetők fel, nem utcabútorok és kialakításuk miatt plakát felhelyezésére sem alkalmasak A véleményt elfogadtuk, a rendeletet javítottuk.
2. A Tervezetet indokolással kell ellátni a Jat. 18. §-a értelmében A véleményt elfogadtuk, a módosítás indokolását az előterjesztés tartalmazza.
3. A 20. § (2)-(3) bekezdések, a (4) bekezdés a) pont és a (6) bekezdés törlendő, mivel ellentétesek a Tvtv. 11/B. § (1a) bekezdésében foglaltakkal, illetve a tárgyban a Tvtv. 11/B. § (1) bekezdése szabályoz. A véleményt elfogadtuk, a rendeletet javítottuk.
4. A 20. § (7) bekezdés első mondata törlendő, mivel ellentétes a Tvtv. 12. § (2) bekezdés új h) pontjában foglaltakkal, azaz mennyiséget a Tkr. már nem határozhat meg. Ezzel együtt a Második mondat átfogalmazandó. A véleményt elfogadtuk, a rendeletből a kért részt töröltük, a bekezdés megmaradó részét átfogalmaztuk.

5. Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013.(IX.27.) önkormányzati rendelete 5. melléklet 27. pontjában az önkormányzat gondoskodott a hatáskör polgármesterre történő átruházásáról. Előzőek alapján a 28. § (1) bekezdésben, a 30. § (1) bekezdésben és a 32. § (1) bekezdésben a „polgármester” helyett az „átruházott hatáskörben eljárva a polgármester (a továbbiakban: polgármester)” alkalmazandó.! A véleményt elfogadtuk, a rendelet érintett bekezdéseit módosítottuk.
6. A 30. § kiegészítendő egy új (3) bekezdéssel, amely a Tvtv. 8. § (2) bekezdés c) pont szerinti rendeltetés és rendeltetési egységek számának megváltozása esetkört tartalmazza a település teljes közigazgatási területe vonatkozásában. A véleményt elfogadtuk, a rendeletet javítottuk.
7. Szükségesnek tartom a 32. § újra szabályozását, mivel az nem felel meg teljeskörűen a Tvtv. 11. §-ban (fokozatosság elve, minimális bírságösszeg) és a közigazgatási szabálysértések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. tv. 10. § (3) bekezdésében (legmagasabb kiszabható bírság összeg) foglaltaknak:
„32. § (1) Amennyiben az átruházott hatáskörben eljáró polgármester (a továbbiakban: polgármester) az e rendeletben meghatározott településképi követelmények megsértése miatt településképi kötelezési eljárást folytat le, a jogsértőt a jogsértés megszüntetésére hívja fel, teljesítési határidő meghatározásával.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott határidő eredménytelenül telik el a polgármester az érintett ingatlan tulajdonosát új határidő meghatározásával a jogsértés megszüntetésére kötelezi, egyidejűleg településkép-védelmi bírság is kiszab.
(2) A településkép-védelmi bírság összege legalább 100.000,- forint, de
a) bejelentési kötelezettség elmulasztása ellenére történő megvalósítás esetén természetes személy esetén legfeljebb 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén legfeljebb 300.000,- forint,
b) bejelentési eljárás során, amennyiben a polgármester tiltó határozata ellenére a bejelentett tevékenységet megkezdték vagy megvalósították természetes személy esetén legfeljebb 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén legfeljebb 1.000.000,- forint,
c) nem a településképi bejelentés során kiadott határozatban megfelelően valósították meg természetes személy esetén 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén 500.000,- forint.” A véleményt elfogadtuk, a rendeletet javítottuk.
8. A 33. § és a 19. Alcím törlendő, mivel a településképi bírságot nem az önkormányzat (polgármester) szabja ki! A véleményt elfogadtuk, a rendeletet javítottuk.
9. A Tkr. 6. melléklet V. pontja kiegészítendő a rendeltetés és rendeltetésváltás esetkörével A véleményt elfogadtuk, a rendeletet 6. számú mellékletét kiegészítettük a rendeltetés váltással.

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Állami Főépítész által megküldött véleményeket tudomásul veszi azzal, hogy az elfogadott módosítások a rendelet Képviselő-testület elé elfogadásra terjesztett változatában átvezetésre kerültek.
Felelős: Básthy Béla polgármester
Határidő: azonnal


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
.../2024. (IV. ….) önkormányzati rendelete
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról



Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 2. § (2) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a településrendezési tervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 70/A. §-a alapján a 70. § a) pontjában biztosított véleményezési jogkörben eljáró személy véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. §

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) 4. § 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény valamint a közérdekű molinó.”

2. §

A Rendelet 20. § (4) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„c) az önkormányzat által szervezett vagy támogatott rendezvényről tájékoztató ideiglenes reklám elhelyezése információs berendezésen, közművelődési célú hirdetőoszlopon, közérdekű molinón lehetséges,”



3. §
A Rendelet 20. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) Közterületen és közterületről látható magánterületen reklámközzétételre nem használt információs célú berendezések, funkcionális utcabútorok, közérdekű reklámfelület, továbbá építési reklámháló elhelyezhető.”

4. §

A Rendelet 21. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Közterületen reklám, plakát reklámhordozó, megállító tábla és mobil plakáttartó berendezés a közérdekű molinó kivételével
a) horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközökön,
b) plexi vagy biztonsági üveg mögött,
c) hátsó fényforrás által megvilágított eszközben vagy
d) állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön
helyezhető el azzal, hogy egy üzlet elé közterületre maximum egy megállító tábla kerülhet a nyitvatartási idő alatt, oly módon, hogy az a gyalogos-, kerékpáros közlekedést ne zavarja.”

5. §

A Rendelet 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„32. § (1) Amennyiben az átruházott hatáskörben eljáró polgármester (a továbbiakban: polgármester) az e rendeletben meghatározott településképi követelmények megsértése miatt településképi kötelezési eljárást folytat le, a jogsértőt a jogsértés megszüntetésére hívja fel, teljesítési határidő meghatározásával.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott határidő eredménytelenül telik el, a polgármester az érintett ingatlan tulajdonosát új határidő meghatározásával a jogsértés megszüntetésére kötelezi, egyidejűleg településkép-védelmi bírságot is kiszab.
(3) A településkép-védelmi bírság összege legalább 100.000,- forint, de
a) bejelentési kötelezettség elmulasztása ellenére történő megvalósítás esetén természetes személy esetén legfeljebb 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén legfeljebb 300.000,- forint,
b) bejelentési eljárás során, amennyiben a polgármester tiltó határozata ellenére a bejelentett tevékenységet megkezdték vagy megvalósították természetes személy esetén legfeljebb 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén legfeljebb 1.000.000,- forint,
c) nem a településképi bejelentés során kiadott határozatnak megfelelően valósították meg természetes személy esetén 200.000,- forint, jogi személy vagy egyéb szervezet esetén 500.000,- forint.”

6. §

A Rendelet 6. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

7. §

A Rendelet 30. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytat le az az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások tekintetében.”


8. §

A Rendelet 28. § (1) bekezdésében és a 30. § (1) bekezdésében az „A polgármester” szövegrész helyébe az „Átruházott hatáskörében eljárva a polgármester (a továbbiakban: polgármester)” szöveg lép.

9. §

Hatályát veszti a Rendelet
a) 4. § 4. és 13. pontja,
b) 20. § (2)-(3) bekezdése, (4) bekezdés a) pontja, (5)-(6) és (8) bekezdése,
c) 22. § (1) és (3) bekezdése
d) 19. alcíme.

10. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester


1. melléklet a …/2024. (IV. ...) önkormányzati rendelethez

„6. melléklet a 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelethez

Kőszeg Város Önkormányzata
Kőszeg Város Polgármestere
9730 Kőszeg Jurisics tér 8.

T E L E P Ü L É S K É P I B E J E L E N T É S

I. Bejelentő neve (szervezet neve, képviselője):

…………………………………………………………………………………………………

II. Bejelentő lakcíme (szervezet esetén székhely):

………………………………………………………………………………………………….

III. Bejelentő elérhetősége: levelezési címe, telefonos elérhetősége, elektronikus címe:
…………………………………………………………………………………………………

IV. Bejelentéssel érintett építési tevékenység vagy reklámelhelyezés

−helye:…………………………………………………………………………………………

− telek helyrajzi száma: …………………...

V. Településképi bejelentési eljárás megjelölése (aláhúzandó):
- bejelentéshez kötött építési tevékenység
- reklámelhelyezés
- rendeltetés és rendeltetési egység számának megváltoztatása

VI. Bejelentéssel érintett építési tevékenység vagy reklámelhelyezés rövid leírása:

………………………………………………………………………………………………….

VII. A bejelentéssel érintett építési tevékenység elvégzésének vagy reklámozás megvalósításának tervezett időtartama:

…………………………………………………………………………………………………
VIII. A bejelentési eljáráshoz benyújtott építészeti-műszaki tervdokumentációt az alábbi műszaki tartalommal kell benyújtani:
a) helyszínrajzi elrendezés ábrázolása, a szomszédos beépítés bemutatása, védettség lehatárolása, terepviszonyok megjelenítése szintvonalakkal,
b) településképet befolyásoló tömegformálás, homlokzatkialakítás, utcakép, illeszkedés ábrázolása (lehet makett, fotómontázs, digitális megjelenítés is),
c) reklámelhelyezés ábrázolása,
d) rövid műszaki leírás a különböző védettségek bemutatásával, a telepítésről és az építészeti kialakításról.

Kőszeg, …………………..

…………..……………………..
bejelentő aláírása „


ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelet
módosításáról szóló rendelettervezethez


(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)


A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

I. társadalmi hatásai:
2024. január 1-jével módosult a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXI törvény, mely 11/B. §-a kiegészült egy új (1a) bekezdéssel, mely egységesíteni kívánja a települések védelméről szóló önkormányzati rendeletek tartalmát az utcabútorok elhelyezésével kapcsolatban.
A településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet módosításával egységesednek a reklámokkal kapcsolatos jogszabályok, a módosítás során eszközölt változások minden esetben Kőszeg Város lakosságának érdekeit szolgálják, oly módon, hogy a reklámok elhelyezésének szigorítása elősegíti az építészeti értékek hosszú távú védelmét.

II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek nincs gazdasági hatása

III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.

IV. környezeti következményei:
A településképi rendelet betartásával lehetőség nyílik az épített környezetünk fejlesztésére, rendezett utcakép kialakítására.

V. egészségi következményei:
A lakosságnak jobb közérzetet biztosít az a tény, hogy a reklámfelületek csökkenésével, Kőszeg Város épített környezet élhetőbbé válik.

VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.

VII. megalkotásának szükségessége:
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXI törvény 16/E. §-a kimondja:
„A helyi önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletének az e törvény Módtv.4.-gyel megállapított 11/B. § (1a) bekezdése, valamint a Módtv.4.-gyel módosított 12. § (2) bekezdés h) pontjának való megfelelését 2024. január 31-ig köteles biztosítani.

VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A településképi rendelet módosításának elmaradása jogszabálysértést eredményez.

IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Az eddigiekhez képest nem igényel többlet feltételt.