Önkormányzati belépés | |
|
2009. December 17., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
6. napirendi pont:
Az egészségház pályázatról való döntés.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata és a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt. között 2009. január 16-án megbízási szerződés jött létre a NYDOP keretében a 2009-2010-es akciótervi időszakban meghirdetésre kerülő 5.2.1. "Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése / Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése" című pályázat beadásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány és pályázati anyagok elkészítése, ezen belül a Kőszegi kistérség egészségügyi járóbeteg szakellátás egészségügyi szakmai feltételrendszerének kidolgozása, különös tekintettel a pénzügyi-, finanszírozási – és fenntarthatósági modell számításokra" tárgyában.
A fent említett pályázat 2009. szeptemberében kiírásra került és a megvalósíthatósági tanulmány "munkaanyagát" átnézésre, véleményezésre már megkaptuk:
A pályázati kiírás, majd a tanulmány áttekintése után felvetődött a kérdés, benyújtsa –e az önkormányzat ezt a pályázatot?
Megalapozott döntésük meghozatalához elengedhetelenül szükséges a pályázati kiírás néhány tételének megismerése:
- "- járóbeteg szakellátó intézmények esetében az intézmény működőképességének és szakmai kompetenciájának biztosítása érdekében szükséges, hogy azon intézmények, amelyek jelenleg nem érik el a heti 200 szakorvosi órát azok esetében szakellátást minimum és alapszint esetében maximum 200 szakorvosi óra/ hét (emelt szint esetén meghaladhatja a 200 szakorvosi órát) és hozzá kapcsolódóan maximum 120 nem szakorvosi óra/hét keretében nyújtsa. Amennyiben az alap szintű járóbeteg intézmény jelenleg több mint heti 200 szakorvosi óraszámmal rendelkezik, abban az esetben többletkapacitást nem igényelhet.
A heti 200 szakorvosi és maximum 120 nem szakorvosi óra a jelenleg a pályázó által működtetett, befogadott kapacitásokkal együtt értendő, azok kiegészítéssel kerülnek az előírt 200 szakorvosi óra/hét szintre.
- a támogatható tevékenységek keretében fejlesztett intézményeknek, legkésőbb a fejlesztés eredményeként az alábbi kötelező tartalmi elemeknek kell megfelelniük:
• járóbeteg szakellátás széles vertikumának biztosítása (megelőzés, gyógyítás, gondozás, rehabilitációs tevékenység, amely legalább 6 szakmacsoportban nyújt szolgáltatást és tartalmazza a 4 alapszakmát),
• diagnosztika,
• telemedicina;
• nappali kórházi részleg kialakítása;
• otthoni szakápolás szervezése;
• terápiás ellátások nyújtása (pl. fizioterápia) megfelelő szakorvosi háttér egyidejű biztosítása mellett;
•ellátás-szervezési feladatok ellátása, koordináló szerep betöltése a térség lakosainak betegút szervezésében és a térség szolgáltatóinak körében. Széles partneri kapcsolat kiépítésével szorosan együttműködik az alapellátással, a szociális ellátórendszerrel (pl. szociális munkás, közösségi gondozó, falugondnok), civil szervezetekkel, egészségügyi és szociális szolgáltatókkal, oktatási intézményekkel;
• egységes info-kommunikációs szolgáltató egység működtetése.
- ha a projekt megvalósítása során ingatlankiváltásra kerül sor, akkor vizsgálni szükséges a kiváltással érintett épületek jövőbeni sorsát. A kiváltásra kerülő ingatlanokban a pályázó egyéb kötelezően vagy önként vállalt önkormányzati tevékenységet folytathat."
Szeretném még kiemelni a megvalósíthatósági tanulmány SWOT analízisét is, mely a következőket tartalmazza:
"Gyengeségek (W)
Korlátozott pénzügyi erőforrások.
Budapestre, illetve külföldre távozó szakemberek.
Hiányszakmák bizonyos területeken (reumatológus, traumatológia szakorvos, pszichiáter).
Intézmények bezárása, átszervezése, összevonása és az ezekből eredő bizonytalanság a humánerőforrás-bázis kialakítására nagy befolyással van.
Magasak az élőmunkát terhelő adók, járulékok.
Pénzügyi tervezhetőség a finanszírozási politika kiszámíthatatlansága miatt korlátozott.
Veszélyek (T)
Szűkülő finanszírozási források, a gazdasági környezet kiszámíthatatlan változásai.
A betegforgalmi kereslet túlbecsülése.
A köz- és a felsőoktatás folyamatos módosítása, átalakítása ronthatja a jövőbeli munkavállalók esélyeit.
A fiatal szakorvosok elhagyják a megyét, területi szakemberhiány fellépése, elégtelen utánpótlás.
Finanszírozási anomáliák miatt az egészségügyi statisztikai adatokban jelentős torzulások jelentkeztek, az adatok nem feltétlenül csak a valós kezeléseket és egészségügyi állapotot tükrözik. (A modellezéshez torzak lehetnek az input adatok.)
Kedvezőtlen demográfiai változások, a lakosság rossz egészségi állapota, magas halálozási arány.
Humán infrastruktúra horizontális ágai közti együttműködés hiánya."
Fentiekre tekintettel elmondható, hogy jelen pályázati kiírás nem felel meg az önkormányzat elvárásainak, céljainak és:
- aránytalanul nagy terhet róna az önkormányzatra úgy, hogy a szakellátás biztosítása nem is kötelezően ellátandó feladat. Becsléseink szerint évi min.: 30 millió forintos veszteséggel lehetne számolni , hisz a jelenlegi gazdasági és politikai helyzetben az egészségügyi szektor finanszírozása nem áll stabil alapokon. Belőle nem lenne biztosítható a Kőszegi Kistérségi Egészségügyi Központ hosszú távú fenntarthatósága,
- olyan feladatokat is fel kellene vállalni, amiket nem céloztunk meg és jelenleg nincs is szüksége a városnak (pl.: nappali kórház ),
- elképzelni sem tudjuk, honnan tudnánk annyi orvost, asszisztenst, dietetikust, gyógytornászt elcsábítani, amennyi minimálisan szükséges lenne a feladat ellátásához (32 fő),
- a szükséges orvosi eszközök meghibásodása esetén azok javíttatása, cseréje milliós tételeket jelenthetnek,
- az elnyerhető maximális támogatás 400 millió forint, melyre biztosan teljes egészében szükség lenne egy ekkora beruházásnál, így az önerő nagysága legalább 40 millió forint,
- az új építés miatt felszabaduló korábbi ingatlanok nem idegeníthetők el, azokban önkormányzati tevékenységet kell folytatni, stb.
Tisztelt Képviselő-testület!
Véleményünk szerint – melyet a megvalósíthatósági tanulmány, és szakemberek véleménye is alátámaszt - ezen pályázat, illetve beruházás az önkormányzat számára túlságosan kockázatos és veszélyes, akár csődbe is viheti azt!
A feladat szinte teljesíthetetlen, rendkívül sok bizonytalansági tényezővel.
Jó lelkiismeretettel csak azt tudjuk javasolni, hogy ez a pályázat ne kerüljön benyújtásra!
Még egy lényeges kérdés, hogy mennyibe került az önkormányzatnak a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt.által eddig elvégzett munka.
A velük kötött megbízási szerződés 6.3. pontja értelmében:
"Amennyiben a Megbízott részéről elkészített pályázati anyagot a Megbízó a pályázati kiírásban foglalt kedvezőtlen feltételrendszer előírásai miatt nem kívánja benyújtani- különösen zöld mezős beruházási pályázat kizárása, vagy az Önkormányzat elvárásainak, céljainak nem megfelelő feltétel rendszerrel történő kiírása, illetve az Önkormányzat anyagi lehetőségét meghaladó önrész elvárása stb.-, úgy a Megbízó a Megbízott részére 3 000 000 Ft + ÁFA összegű megbízási díjat fizet. A kifizetési határidő a Megbízott igazolt teljesítését és a számla benyújtását követő 30. nap.
Az előterjesztést a Szociális és Egészségügyi Bizottság mindkét határozati javaslatot egyhangúlag, a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság az 1.számú határozati javaslatot 4 igen, 1 nem és 1 tartózkodás mellett, a 2. számú határozati javaslatot 4 igen és 2 nem tartózkodással fogadta el:
Tisztelettel kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a határozati javaslatok elfogadására!
Kőszeg, 2009. december 1.
A polgármester nevében:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
gyámügyi és szociális osztályvezető
1. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete nem nyújt be pályázatot a NYDOP 5.2.1 keretében az "Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése / Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése" című pályázatra.
2. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete jóváhagyja a közte és a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt. között 2009. január 16-án kelt megbízási szerződés 6.3. pontja értelmében a 3.000.000 Ft.+ÁFA összeg kifizetését.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: szerződés szerint
Az egészségház pályázatról való döntés.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata és a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt. között 2009. január 16-án megbízási szerződés jött létre a NYDOP keretében a 2009-2010-es akciótervi időszakban meghirdetésre kerülő 5.2.1. "Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése / Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése" című pályázat beadásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány és pályázati anyagok elkészítése, ezen belül a Kőszegi kistérség egészségügyi járóbeteg szakellátás egészségügyi szakmai feltételrendszerének kidolgozása, különös tekintettel a pénzügyi-, finanszírozási – és fenntarthatósági modell számításokra" tárgyában.
A fent említett pályázat 2009. szeptemberében kiírásra került és a megvalósíthatósági tanulmány "munkaanyagát" átnézésre, véleményezésre már megkaptuk:
A pályázati kiírás, majd a tanulmány áttekintése után felvetődött a kérdés, benyújtsa –e az önkormányzat ezt a pályázatot?
Megalapozott döntésük meghozatalához elengedhetelenül szükséges a pályázati kiírás néhány tételének megismerése:
- "- járóbeteg szakellátó intézmények esetében az intézmény működőképességének és szakmai kompetenciájának biztosítása érdekében szükséges, hogy azon intézmények, amelyek jelenleg nem érik el a heti 200 szakorvosi órát azok esetében szakellátást minimum és alapszint esetében maximum 200 szakorvosi óra/ hét (emelt szint esetén meghaladhatja a 200 szakorvosi órát) és hozzá kapcsolódóan maximum 120 nem szakorvosi óra/hét keretében nyújtsa. Amennyiben az alap szintű járóbeteg intézmény jelenleg több mint heti 200 szakorvosi óraszámmal rendelkezik, abban az esetben többletkapacitást nem igényelhet.
A heti 200 szakorvosi és maximum 120 nem szakorvosi óra a jelenleg a pályázó által működtetett, befogadott kapacitásokkal együtt értendő, azok kiegészítéssel kerülnek az előírt 200 szakorvosi óra/hét szintre.
- a támogatható tevékenységek keretében fejlesztett intézményeknek, legkésőbb a fejlesztés eredményeként az alábbi kötelező tartalmi elemeknek kell megfelelniük:
• járóbeteg szakellátás széles vertikumának biztosítása (megelőzés, gyógyítás, gondozás, rehabilitációs tevékenység, amely legalább 6 szakmacsoportban nyújt szolgáltatást és tartalmazza a 4 alapszakmát),
• diagnosztika,
• telemedicina;
• nappali kórházi részleg kialakítása;
• otthoni szakápolás szervezése;
• terápiás ellátások nyújtása (pl. fizioterápia) megfelelő szakorvosi háttér egyidejű biztosítása mellett;
•ellátás-szervezési feladatok ellátása, koordináló szerep betöltése a térség lakosainak betegút szervezésében és a térség szolgáltatóinak körében. Széles partneri kapcsolat kiépítésével szorosan együttműködik az alapellátással, a szociális ellátórendszerrel (pl. szociális munkás, közösségi gondozó, falugondnok), civil szervezetekkel, egészségügyi és szociális szolgáltatókkal, oktatási intézményekkel;
• egységes info-kommunikációs szolgáltató egység működtetése.
- ha a projekt megvalósítása során ingatlankiváltásra kerül sor, akkor vizsgálni szükséges a kiváltással érintett épületek jövőbeni sorsát. A kiváltásra kerülő ingatlanokban a pályázó egyéb kötelezően vagy önként vállalt önkormányzati tevékenységet folytathat."
Szeretném még kiemelni a megvalósíthatósági tanulmány SWOT analízisét is, mely a következőket tartalmazza:
"Gyengeségek (W)
Korlátozott pénzügyi erőforrások.
Budapestre, illetve külföldre távozó szakemberek.
Hiányszakmák bizonyos területeken (reumatológus, traumatológia szakorvos, pszichiáter).
Intézmények bezárása, átszervezése, összevonása és az ezekből eredő bizonytalanság a humánerőforrás-bázis kialakítására nagy befolyással van.
Magasak az élőmunkát terhelő adók, járulékok.
Pénzügyi tervezhetőség a finanszírozási politika kiszámíthatatlansága miatt korlátozott.
Veszélyek (T)
Szűkülő finanszírozási források, a gazdasági környezet kiszámíthatatlan változásai.
A betegforgalmi kereslet túlbecsülése.
A köz- és a felsőoktatás folyamatos módosítása, átalakítása ronthatja a jövőbeli munkavállalók esélyeit.
A fiatal szakorvosok elhagyják a megyét, területi szakemberhiány fellépése, elégtelen utánpótlás.
Finanszírozási anomáliák miatt az egészségügyi statisztikai adatokban jelentős torzulások jelentkeztek, az adatok nem feltétlenül csak a valós kezeléseket és egészségügyi állapotot tükrözik. (A modellezéshez torzak lehetnek az input adatok.)
Kedvezőtlen demográfiai változások, a lakosság rossz egészségi állapota, magas halálozási arány.
Humán infrastruktúra horizontális ágai közti együttműködés hiánya."
Fentiekre tekintettel elmondható, hogy jelen pályázati kiírás nem felel meg az önkormányzat elvárásainak, céljainak és:
- aránytalanul nagy terhet róna az önkormányzatra úgy, hogy a szakellátás biztosítása nem is kötelezően ellátandó feladat. Becsléseink szerint évi min.: 30 millió forintos veszteséggel lehetne számolni , hisz a jelenlegi gazdasági és politikai helyzetben az egészségügyi szektor finanszírozása nem áll stabil alapokon. Belőle nem lenne biztosítható a Kőszegi Kistérségi Egészségügyi Központ hosszú távú fenntarthatósága,
- olyan feladatokat is fel kellene vállalni, amiket nem céloztunk meg és jelenleg nincs is szüksége a városnak (pl.: nappali kórház ),
- elképzelni sem tudjuk, honnan tudnánk annyi orvost, asszisztenst, dietetikust, gyógytornászt elcsábítani, amennyi minimálisan szükséges lenne a feladat ellátásához (32 fő),
- a szükséges orvosi eszközök meghibásodása esetén azok javíttatása, cseréje milliós tételeket jelenthetnek,
- az elnyerhető maximális támogatás 400 millió forint, melyre biztosan teljes egészében szükség lenne egy ekkora beruházásnál, így az önerő nagysága legalább 40 millió forint,
- az új építés miatt felszabaduló korábbi ingatlanok nem idegeníthetők el, azokban önkormányzati tevékenységet kell folytatni, stb.
Tisztelt Képviselő-testület!
Véleményünk szerint – melyet a megvalósíthatósági tanulmány, és szakemberek véleménye is alátámaszt - ezen pályázat, illetve beruházás az önkormányzat számára túlságosan kockázatos és veszélyes, akár csődbe is viheti azt!
A feladat szinte teljesíthetetlen, rendkívül sok bizonytalansági tényezővel.
Jó lelkiismeretettel csak azt tudjuk javasolni, hogy ez a pályázat ne kerüljön benyújtásra!
Még egy lényeges kérdés, hogy mennyibe került az önkormányzatnak a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt.által eddig elvégzett munka.
A velük kötött megbízási szerződés 6.3. pontja értelmében:
"Amennyiben a Megbízott részéről elkészített pályázati anyagot a Megbízó a pályázati kiírásban foglalt kedvezőtlen feltételrendszer előírásai miatt nem kívánja benyújtani- különösen zöld mezős beruházási pályázat kizárása, vagy az Önkormányzat elvárásainak, céljainak nem megfelelő feltétel rendszerrel történő kiírása, illetve az Önkormányzat anyagi lehetőségét meghaladó önrész elvárása stb.-, úgy a Megbízó a Megbízott részére 3 000 000 Ft + ÁFA összegű megbízási díjat fizet. A kifizetési határidő a Megbízott igazolt teljesítését és a számla benyújtását követő 30. nap.
Az előterjesztést a Szociális és Egészségügyi Bizottság mindkét határozati javaslatot egyhangúlag, a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság az 1.számú határozati javaslatot 4 igen, 1 nem és 1 tartózkodás mellett, a 2. számú határozati javaslatot 4 igen és 2 nem tartózkodással fogadta el:
Tisztelettel kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a határozati javaslatok elfogadására!
Kőszeg, 2009. december 1.
A polgármester nevében:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett
gyámügyi és szociális osztályvezető
1. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete nem nyújt be pályázatot a NYDOP 5.2.1 keretében az "Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése / Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése" című pályázatra.
2. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete jóváhagyja a közte és a Nyugat-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt. között 2009. január 16-án kelt megbízási szerződés 6.3. pontja értelmében a 3.000.000 Ft.+ÁFA összeg kifizetését.
Felelős: Huber László polgármester
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: szerződés szerint