Önkormányzati belépés | |
|
2014. Március 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
1. napirendi pont:
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Előterjesztés Kőszeg Város Képviselő-testületének
2014. március 27-i ülése 1. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontja szerepelteti a közrend-, közbiztonság fenntartását is. Ezzel összhangban a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg a rendőrkapitány részére, hogy beszámoljon a település képviselőtestületének a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azokhoz kapcsolódó feladatok végrehajtásáról.
A jogszabályok meghatározzák azokat a közös feladatokat a rendőrség és a képviselő-testület részére, amelyek eredményeként megteremtik és fenntartják a közbiztonságot az itt élő polgárok, az itt gazdasági tevékenységet folytatók, valamint az ide látogató turisták, továbbá átutazók számára.
A célok megvalósítása szükségessé teszi az Önök részletes tájékoztatását annak érdekében, hogy a közös munkát továbbra is hatékonyan tervezhessük és végezhessük.
Kőszeg Város Képviselő-testülete legutóbb az elmúlt év március 28.-i ülésén tűzte napirendjére és értékelte Kőszeg város 2012. évi közbiztonságának helyzetét.
A most sorra kerülő képviselő-testületi ülésre készített beszámoló által a Kőszegi Rendőrkapitányság (a továbbiakban: Rendőrkapitányság) Kőszeg város területének a 2013. évi kriminalitását, közbiztonsági és közlekedési helyzetét és az ehhez szorosan kapcsolódó rendőri munkát mutatja be.
Rendőrkapitányságunk működési területén – így Kőszegen is – a közrend kiegyensúlyozott és stabil, a rendőri intézkedések törvényesek, színvonalasak, jól szolgálják a köznyugalmat és a félelemtől mentes életet.
Kedvező, hogy az elmúlt évben sem fordultak elő területünkön olyan jelentős jogsértések, amelyek erőszakosságuk, vagy kiemelkedő kárértékük miatt hátrányosan befolyásolták volna a lakosság közbiztonságát, a szubjektív biztonságérzetet, továbbá a gazdaság működésének rendjét.
Tevékenységünk számszerűsített mutatóit a beszámolóhoz csatolt 1-2. számú mellékletek tartalmazzák.
I. A közbiztonsági helyzet értékelése
1. Kőszeg város bűnügyi helyzete, a bűnüldöző munka.
1.1. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
Rendőrkapitányságunk működési területén – 3 város és a 16 község – az ismertté vált bűncselekmények száma – ENYÜBS országos adatai alapján – a 2013. évben 639 volt, ami 13,5 %-os növekedés az előző évihez képest. Az ismertté vált bűncselekmények 52,9 %-át, 338-at Kőszeg városában követték el.
1.2. A regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya.
A Kapitányság illetékességi területén a 100 ezer lakosra vetített bűncselekmények száma a 2013. évben 2525,8, amely mutató alapján kapitányságunk illetékességi területe megyénkben a közepesen fertőzöttek közé sorolható. Ez az arányszám hosszabb távon kiegyenlítődve állandóságot mutat.
1.3. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása egyes településtípusok vonatkozásában.
A bűnözés súlypontjai illetékességi területünkön lévő három városra koncentrálódnak.
Kőszegen az elkövetett jogsértések 52,9 %-át követték el 2013 évben, míg a korábbi évben ez a szám 63 % volt. Ez a földrajzi helyzetet, a lakosság, az intézmények, a vendéglátóhelyek számarányát tekintve külön indoklásra nem szorul. Az elmúlt évben a bűncselekmények száma 45-el kevesebb volt, mint az előző évben, ez 11,7 %-os csökkenést jelent. A jövőre nézve is igényként jelentkezik úgy a rendőrség, mint a lakosság részéről, hogy Kőszegen a fenti számokba növekedés ne következzen be, sőt azért dolgozunk, hogy a csökkenő trendet megőrizzük.
1.4. A közterületen elkövetett , regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásoló közterületen elkövetett bűncselekmények száma a 2013. évben 93, míg a 2012. évben 80 volt. Ezek a számok az elmúlt 5 évet tekintve 80 és 105 között mozogtak.
1.5. A város területén regisztrált kiemelt bűncselekmények számának alakulása.
A bűnözés összetételében és szerkezetében lényeges változás nem történt az elmúlt időszakban. Az elkövetett bűncselekmények nagyobb részét továbbra is a vagyon elleni jogsértések teszik ki.
Kőszegen a 2013. évben 22 testi sértés történt, amelyből hat súlyos sérüléssel járt. Ez az előző évhez viszonyítva 57,1 %-os növekedés. Örvendetes az a tény, hogy a 2012. évben sem volt emberölés városunkban.
A garázdaság bűncselekmény száma hasonlóan kiugróan magas, 44,8 %-os növekedést mutatott. Abszolút számai a 2012. évben 29, majd a 2013. évben 42.
Az esetek általában szórakozóhelyekhez és problémás, deviáns magatartást tanúsító személyekhez kötődnek, továbbá ide sorolhatók még a családon belüli erőszakos cselekmények is. Megállapítható, hogy részben a garázdaságok emelkedése indukálta a testi sértések növekedését.
Nőtt a kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt folytatott nyomozások száma is. A 2012. évben egy, majd a 2013. évben hat nyomozást folytattunk.
Az előző évekkel megegyezően van néhány család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására eredményesen alkalmaztuk az ideiglenes megelőző távoltartást, amire a tárgyévben négy alkalommal került sor.
Az intézkedéseink során nem vált szükségessé a kiskorú ideiglenes elhelyezése.
Rendőreink a 2013. évben 31 esetben intézkedtek családi veszekedések során, tíz alkalommal gyermek is jelen volt az eseményeknél. Mindannyiszor jelzéssel éltünk a gyámhivatal felé. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
A kiemelten kezelt vagyon elleni bűncselekmények száma alig változott, 125 volt a 2012. évben és 121 volt a 2013. évben.
Ezek közül a lopások száma 106-ról 103-ra, a lakásbetörések száma pedig kilencről hatra csökkent. Az elmúlt évben négy rablás miatt folytattunk nyomozást, míg a 2012. évben csak egy eset volt.
Ugyancsak nőtt a zárt gépjármű feltörések száma, míg a 2012. évben ilyen nem volt, addig a 2013. évben három történt. Rongálások száma 14-ről 13-ra csökkent.
A lopások döntő többsége kisebb értékű kárt okozott. Megítélésem szerint Kőszegen e bűncselekményeket hatékonyan derítettük fel. Jelenleg is sikeres nyomozásokat folytatunk több olyan gyanúsítottal szemben, akik városunkban követtek el lopásokat.
A múlt évet tekintve is megállapítható, hogy a bűncselekményekkel támadott objektumok és értékek széles skálán mozogtak, üzlethelyiségek, lakások, telephelyek, a mobiltelefontól a kerékpárokon keresztül, a műszaki cikkeken át a készpénzig és az ékszerekig.
A bűncselekmények elkövetését elősegítő okok között változatlanul meghatározó az óvatosság hiánya, a környezet közömbössége és a szükséges vagyonvédelem hiánya, a lakatlan ingatlanok és őrizetlen telephelyek.
A betöréses lopások helyszínein alapvetően nem találkoztunk új módszerekkel.
A vagyon elleni jogsértések megelőzése és felderítése kiemelt figyelmet kapott a munkánk során és véleményem szerint pozitív eredményeket értünk el.
Terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés miatt a 2012. évben nem, míg a 2013. évben három ilyen bűncselekmény miatt folytattunk eljárást.
Jelenleg is több ilyen, illetve fogyasztói magatartással elkövetett bűncselekmény miatt folytatunk nyomozást. A továbbiakban is koncentrálni kívánunk e jogsértésre. Mindenképpen meg kívánjuk akadályozni, hogy a terjesztők célpontjává váljanak fiataljaink, a kábítószer nem kerülhet be az iskolákba és a kollégiumokba, továbbá megelőzendő az is, hogy a fogyasztók a napi adagjuk megszerzése érdekében kövessenek el jogsértéseket.
Fontos itt megemlíteni az évek óta folyamatos megelőző és felvilágosító munkát, amit a fiatalok körében folytatunk. Az iskola rendőre és más programokkal ezt még tovább erősítjük.
1.6. A kiemelten kezelt bűncselekmények körén kívüli fontosabb bűncselekmények áttekintése.
Meg kell említeni, hogy az internet egyre szélesebb körű használatával megszaporodtak az annak segítségével elkövetett jogsértések, jellemzően csalások, zaklatások. Feladatként merül fel a fiatalok, diákok körében elvégzendő felvilágosító munka az internet veszélyeit illetően.
Idegenforgalmunk, lakosságunk nyugalma feltétlenül megköveteli, hogy a legveszélyeztetettebb területek folyamatos rendőri ellenőrzés alá essenek, aminek eleget is tettünk. Célunk, hogy továbbra is megakadályozzuk az utazó bűnözők térnyerését.
Nincs és eddig nem is volt jelen a szervezett bűnelkövetés. A bűncselekmények többsége az előző évekkel egyezően kisebb súlyú cselekmény.
A vizsgált időszakban a Rendőrkapitányság illetékességi területén 244 bűnelkövető vált ismertté, amely 103 fővel több, mint a 2012. évben.
A 2013. évben 201 férfi, 43 nő követett el bűncselekményt illetékességi területünkön. Közülük 239 magyar állampolgár volt.
A részletezett adatok a Rendőrkapitányság teljes illetékességi területére vonatkoznak, Kőszeget a bűncselekmények számának arányában érintik.
A Rendőrkapitányságon a 2012. évben 629, míg a 2013. évben 639, bűnügy került iktatásra, ami 1,6 %-os növekedést, míg a nyomozás befejezések száma 772-ről 817-re módosult, ami 5,8 %-os emelkedést jelent.
Ezek a mutatók a bűnügyi állomány leterheltségére világítanak rá.
2. A bűnüldöző munka értékelése.
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása.
A 2013. évben Rendőrkapitányságunk nyomozáseredményessége az összes általunk regisztrált bűntető eljárásban 67,5 % volt, ami 12,9 %-os javulás az előző évihez – 54,6 % – képest.
2.2. A közterületen elkövetett, regisztrált bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
E mutatót a közterületen elkövetett bűncselekmények nyomozása során 55,2 %-ról 62,8 %-ra javítottuk.
2.3. Az eljárásokban regisztrált, egyes kiemelten kezelt bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
Testi sértések esetében 97,3 %, kiskorú veszélyeztetése bűncselekménye tekintetében a nyomozáseredményesség 60 %.
A garázdaság miatt folytatott nyomozások 78,95 %-át , önbíráskodás miatti nyomozások 100 %-át eredményesen fejeztük be.
A terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés tekintetében eredményességünk 60 %.
A lopások miatt indított büntetőeljárások 53,8 %-át, míg a lakásbetörések miatt folytatott nyomozások 78,43 %-át szintén eredményesen fejeztük be.
Rongálások tekintetében a nyomozáseredményességünk 52,17 %-os, orgazdaság bűncselekménye esetében 100 %-os.
A büntetőeljárások nyomozásában nélkülözhetetlen segítőtársunk a lakosság, az eljárást kezdeményező sértett. A sértettektől a késedelemtől mentes bejelentéseket, a lakosságtól pedig az általuk észleltek jelzését várjuk el.
A sértetti jogok érvényesülésére eljárásaink során kiemelt figyelmet fordítottunk.
3. A tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatos tapasztalatok, adatok.
A Kőszegi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztálya 2013-ban 169, míg az előző évben 186 szabálysértési előkészítő eljárást folytatott. A lefolytatott tulajdon elleni szabálysértési eljárások túlnyomó része az ötvenezer forintot meg nem haladó kárértékű lopás, rongálás és csalás volt. A rangsorban ezeket követi a jogtalan elsajátítás, és a nem gépi meghajtású jármű önkényes elvétele.
Az elkövetési magatartásokat tekintve a tulajdon elleni szabálysértések esetén az elkövetők részéről szinte csak szándékos elkövetési magatartás fordult elő.
A sértettek többsége felnőtt korú. Kisebb számban fordulnak elő fiatalkorúak, akiktől jellemzően mobiltelefont lopnak el.
A sértettek felvilágosítást kapnak az áldozatsegítő program lehetőségeiről, továbbá átadjuk nekik az Áldozatsegítő Szolgálat tájékoztatóját.
Az tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek 65% -a felnőtt korú férfi, 30%-a felnőtt korú nő, 5%-a pedig fiatalkorú magyar állampolgár.
Fiatalkorú elkövetők előfordulása elsősorban a mobiltelefon készülékek eltulajdonítás, jogtalan elsajátítás esetén figyelhető meg.
A nők által elkövetett cselekmények szinte kizárólag bolti és egyéb lopások, rongálás egy esetben fordult elő, amikor a hosszú éveken át tartott harag, „jószomszédi viszony” így nyerte el végkifejletét.
Az általunk vizsgált csalás szabálysértések esetében csak férfi elkövetők kerültek felderítésre.
Az „internetes vásárláshoz” kapcsolódó csalások többnyire üzletszerűségük miatt átminősülnek bűncselekménnyé.
A bolti lopás kategóriába tartozó esetek elkövetői is, ugyan nem túl gyakran, de tetten érhetőek városunk üzleteiben. Felelősségre vonásuk nem marad el, ennek következményeként megállapítható, hogy az elmúlt hónapokban csökkenő tendenciát mutat a bolti lopások száma.
A vizsgált tulajdon elleni szabálysértések többségében az eltulajdonított tárgy mobiltelefon készülék, kerékpár, élelmiszer, kozmetikum, szeszes ital.
Az illetékességi területünkön élőállat lopás ez idáig nem fordult elő, termény- és növénylopás miatt néhány esetben intézkedtünk. A falopás a téli időszakhoz köthető cselekmény, számuk elenyésző volt.
Összegezve a tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek többsége vagyonnal, jövedelemmel nem vagy csak szerény mértékben rendelkező személyek, illetve olyan fiatalok, akik tetteiknek következményeit nem, vagy nem kellő mértékben (pl. jogtalan elsajátítás esetén) ismerik fel.
A bolti lopások kivételével a tulajdon elleni szabálysértések felderítési eredményessége 25,27 % volt. A hátráltató tényező a sértetti gondatlanság, a nyomszegény helyszín, valamint az észlelésig, majd a rendőrségre történő bejelentésig eltelt hosszú idő.
4. A közlekedésbiztonsági helyzet, az abban bekövetkezett változások.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén összesen 43 személyi sérüléses közlekedési baleset történt a korábbi 62-vel szemben, a sérültek száma 57 fő, ami 2012-ben 91 fő volt. Halálos kimenetelű közlekedési baleset 1 esetben történt, mely során 1 fő vesztette életét, 2012-ben négy esetben hat fő vesztette életét.
A súlyos balesetek száma 16, amelyben 19 fő szenvedett nyolc napon túli sérüléseket. Az előző, 2012-es évben 19 esetben 26 fő szenvedett ilyen sérülést. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma 26, melyek során 37 fő szenvedett nyolc napon belüli sérüléseke. A 2012-es évben 39 esetben, 59 fő szenvedett könnyű sérülést. Az anyagi kárral járó esetek száma 77-ről 56-ra csökkent.
Kőszeg város közigazgatási területén 2012-ben és 2013-ban nem történt halálos kimenetelű közlekedési baleset. Az értékelt időszakban 13 esetben 13 fő szenvedett személyi sérüléses közlekedési balesetet, míg 2012-ben 19 esetben 23 fő. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma mindkét évben öt esetben öt főt, a könnyű sérüléses balesetek száma az értékelt évben nyolc esetben nyolc főt, 2012-ben 14 esetben 18 főt érintett. A sérülés nélküli, de anyagi kárral járó esetek száma 38-ról 40-re emelkedett.
Kiemelt, egyértelműen behatárolható gócpontok nincsenek. A városban jellemzőek a kisebb koccanások, a súlyosabb esetek pedig külterületeken történnek.
5. Az illegális migráció helyzete.
Magyarország 2007. december 21.-i schengeni csatlakozását követően a határellenőrzés a belső határokon, így az osztrák határszakaszon is megszűnt. Kiegyenlítő intézkedésként biztosítani kellett a kapitányság illetékességi területén az illegális migráció megfelelő kontrollját, valamint a magyar-osztrák államhatáron átlépni szándékozó személyek és gépjárművek közbiztonsági és migrációs szempontból történő ellenőrzését.
A hatékony fellépés mélységi ellenőrzésekkel, valamint a határmenti közös magyar-osztrák járőrszolgálattal valósult meg.
Az elmúlt évben különböző akciók 52 esetben kerültek végrehajtásra, ezek során 2016 fő és 1444 jármű ellenőrzésére került sor.
Magyar – osztrák közös járőrszolgálatot 53 alkalommal vezényeltünk, ezek során 979 fő és 747 jármű ellenőrzését hajtottuk végre.
Kétoldalú súlyponti akciót 11 esetben hajtottunk végre, melyek során 509 fő és 407 jármű ellenőrzése valósult meg.
Kőszeg térségében illegális migráció felfedésére sem a magyar sem az osztrák határterületen nem került sor. Elemzések arra utalnak, hogy az embercsempészek a hegyes vidék helyett tőlük északra és délre a síkabb területeket választják.
6. A határrendészeti tevékenység helyzete.
Kapitányságunk már a 2007. év decemberében egyeztetett az Oberpullendorfi Járási Rendőrparancsnoksággal a közös határrendészeti tevékenységről, így hazánk teljes jogú schengeni csatlakozása és az integráció nem gördített akadályt a feladat végrehajtása elé, ami azóta is folyamatos, konstruktív. A bűnügyi együttműködés is példaértékű. A közös intézkedéseink jól szolgálják a közterületek és a közlekedés biztonságát.
II. A rendőrkapitányság által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek, nyilvános helyek, valamint a kiemelt idegenforgalmi területek biztonsága.
A Rendőrkapitányságon a közterületi szolgálat ellátására alapvetően egy gépkocsizó járőrt vezénylünk, aki a reagálásokat is végrehajtja. A második félévben az „E-útdíj” ellenőrzés bevezetésével folyamatos járőr szolgálatot kell biztosítanunk a volt Kőszegi határátkelő helyen. Ez a járőrpár alapfeladatán túl közlekedési és határrendészeti munkát is végez.
Rendszeresen értékeltük az illetékességi terület bűnügyi és közbiztonsági helyzetét és a veszélyeztetett helyek, időszakok figyelembe vételével terveztük a szolgálat szükség szerinti megerősítését, amihez hozzájárultak a körzeti megbízottak és a szolgálatparancsnokok is.
Az idegenforgalmi szempontból jelentős területnek mondható Kőszeg belvárosa és Kőszeg-hegyalja, ami visszatérő rendőri ellenőrzés alatt volt. Ezt az igényt Bükön is ki kellett elégítenünk.
A külföldiek és turisták által látogatott területeken a rendőrségi jelenlétet igyekeztünk folyamatos jelleggel fenntartani. Ezeken a helyeken több esetben kerültek szervezésre akciók, fokozott ellenőrzések, abból a célból, hogy a felbukkanó bűnözőket, bűnözői csoportokat kiszűrjük, távol tartsuk.
2. A közrendvédelmi szolgálatteljesítés gyakorlata.
Területünkön a közterületek, közösségi életterek és nyilvános helyek közrendje, közbiztonsága szilárd. A közterületen az állandó rendőri jelenlét biztosított. A szolgálatot ellátó rendőri állomány intézkedési készsége és aktivitásuk színvonala az elvárásoknak és a követelményeknek megfelelő. A bejelentésekre az azonnali reagáló képesség a kapitányság teljes illetékességi területén minden esetben biztosított volt.
Az egyenruhás állomány Kőszegen és térségében 3496 főt igazoltatott és ebből 50 főt elfogott, 39 személyt előállított bűncselekmény elkövetésének gyanúja miatt, biztonsági intézkedéssel 60 embernek nyújtott segítséget. A rendőri intézkedések során lőfegyver használatra nem került sor. Elrendelt 47 elővezetésből 29 eredményesen végrehajtásra került, 81 bűntető és 285 szabálysértési feljelentést kezdeményeztünk, 469 fővel szemben szabtunk ki helyszíni bírságot, 26 esetben volt pozitív eredményű az alkoholszonda alkalmazás. Kényszerítő eszközt 63 esetben alkalmaztunk. A közterületi szolgálat során 20 forgalmi engedélyt és 17 vezetői engedélyt vettünk el különböző jogsértések miatt.
3. A veszélyeztetett települések helyzetének bemutatása.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „a közbiztonság és a közrend további erősítését elősegítő bűnügyi és rendészeti intézkedések egységes megtételére készített” intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. A fokozott közterületi ellenőrzések, melyek végrehajtásába a Készenléti Rendőrség bevetési csoportjai is bevonásra kerültek, továbbá a közös osztrák-magyar járőrszolgálat pozitívan hatottak városunk és környékének közrendjére, az itt élők biztonságérzetére. A működési területen található településeket az elvégzett közbiztonsági és bűnügyi elemzések alapján a veszélyeztetettnek nem tekinthető kategóriába soroltuk. Havonta felülvizsgáljuk döntésünket. Megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
4. A rendezvénybiztosítások.
Rendezvények biztosítására az előző évi 42 esettel szemben 40 alkalommal került sor, a feladatban résztvevő rendőrök száma 225-ről 148-ra csökkent.
A jelentősebb csoportokat, tömegeket vonzó rendezvények biztosítására minden esetben alaposan felkészültünk, szükség szerint igénybe vettük más rendőri szervek és a polgárőrök segítségét, valamint a feladat végrehajtásában közreműködő biztonsági szolgálatokat. Megítélésem szerint az együttműködés konstruktív, a feladatok összehangolt végrehajtása pedig eredményes volt. A biztosítások során rendkívüli esemény nem történt.
Városunk hagyományos kulturális- és sport rendezvényei az elmúlt évben is rendbontás nélkül kerültek lebonyolításra. A népszerű és kedvelt programok rendjére kapitányságunk a polgárőr szervezettel karöltve megkülönböztetett figyelmet fordított. Kiemelendő, hogy ezen alkalmakkor a pihenő, szórakozó személyek biztonsága garantált volt. Fontosnak tartjuk, hogy mindenki jó érzésekkel és biztonságosan térhessen haza, azok a pozitív benyomások maradjanak meg, melyek később a visszatérésre ösztönöznek. E gondolat jegyében végzett munkánkkal szolgáljuk a város turisztikai és idegenforgalmi céljait.
5. Az esetleges rendkívüli, illetve veszélyhelyzettel kapcsolatban végrehajtott rendőri feladatok.
A téli rendkívüli időjárási viszonyok kezelésével kapcsolatos rendőrségre háruló feladatokat végrehajtottuk. Segítettük a hófúvásokban elakadt járművek mentését, a járhatatlanná vált útszakaszok zárását, a kamion forgalomkorlátozást, a forgalom irányítását. A Gyöngyös megemelkedő vízszintje miatt biztonsági intézkedéseket és forgalomkorlátozást hajtottunk végre.
6. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése.
Városunkban a két körzeti megbízotti státusz feltöltésre került.
A lakosság részéről panasz, elmarasztaló bejelentés nem érkezett munkájukkal kapcsolatban. Megítélésünk szerint a kialakított kapcsolatok jól működnek. A körzeti megbízottak napi kapcsolatban vannak a helyi önkormányzat képviselőivel és a különféle társadalmi szervezetekkel, polgárőrökkel, az elvégzett munkát mindkét fél részéről pozitívan értékelhetjük.
Területüket, az ott lakókat, gazdasági tevékenységet folytatókat, iskolákat, intézményeket ismerik, problémáikat kezelik, velük együttműködnek.
7. Az ügyeleti tevékenység, a tevékenység-irányítási központ működése.
Az ügyeletes tiszthelyettesi beosztások állománytábla szerint 2013. február 01-jével megszűntetésre kerültek, helyette a kapitányságon a szolgálatirányító parancsnoki rendszer került bevezetésre. Alárendeltségükbe tartoznak a rendőrkapitányság körzeti megbízottjai, járőrei, hivatali munkaidőn kívül a bűnügyi készenlétet ellátók. Az ügyeleti tevékenységet a megyében a Tevékenység Irányító Központ vette át, közvetlen kapcsolatot tartva a szolgálatirányítókkal. A rendőrség időszerű reagáló képessége maradéktalanul biztosított volt.
8. Az igazgatásrendészeti tevékenység.
Rendőrhatóságunk igazgatásrendészeti alegysége 329 szabálysértési eljárást folytatott le 2013-ban, ami 619-el kevesebb az előző évi 948 esetnél. Ez a markáns csökkenés jogszabályi változások következménye.
A szabálysértések elbírálása során 69 helyi lakossal szemben hoztunk elmarasztaló határozatot. A kiemelt közlekedési szabálysértések elkövetése miatt kilenc esetben közlekedési baleset okozása miatt, további négy esetben engedély nélküli vezetés szabálysértés elkövetése miatt jártunk el. Vezetői engedély visszavonások száma kilenc volt. Nem kiemelt szabálysértések elkövetése miatt 56 esetben jártunk el.
Az ügyek elbírálása során, az elkövetett cselekmény súlyát vettük figyelembe. Mérlegeltük az elkövetők szociális körülményeit, továbbá főként a járművezetéstől eltiltottaknál ügyeltünk arra, hogy ezen intézkedéssel a munkahelyét ne veszítse el a szabályokat megszegő. A közlekedési szabályszegőkkel szemben két esetben nyolc bűntető pontot szabtunk ki.
Lőfegyver ügyintézés során összesen 123 fő ügyeit intéztük az elmúlt évben, közülük 36 személy volt kőszegi lakos.
Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység engedélyezése 2013-ban 25 volt összesen, ebből 24 fő volt kőszegi.
9. A bűn- és baleset-megelőzés.
9.1. A bűnmegelőzési tevékenység helyzete, folyamatban lévő programjai.
Az elmúlt évben is folytattuk a kialakult gyakorlat szerint a felvilágosító, megelőző tevékenységünket, melynek hatása pozitív volt. E feladatunknak önkormányzati-, kistérségi üléseken, lakossági fórumokon, különböző rendezvényeken, „klubbokban” és a tanintézetekben tettünk eleget. A közterületeken és szórakozóhelyeken elsősorban megelőzési céllal ellenőrzéseket szervezünk. Bűnmegelőzési programjainkat tovább folytattuk.
9.2. Gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység értékelése.
Az illetékességi területen működő gyermekjóléti szolgálatokkal a kapcsolatunk jó, jelzéssel élnek, ha bűncselekményre utaló jeleket találnak családlátogatás alkalmával, a rendelkezésükre álló információkat közlik velünk.
Az eljárás alá vont gyermek és fiatalkorú személyekről tájékoztatjuk a szolgálatot, gyermekkorú elkövető esetén nyomozást megszüntető vagy elutasító határozatot részükre küldünk a szükséges további intézkedések megtétele céljából.
A kiskorúak eltűnését kiemelten kezeltük. A tárgyévben 18 kiskorú személy eltűntként körözését rendeltük el összesen 23 alkalommal. Ezek nagy része – 15 esetben - a Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézetből történő engedély nélküli eltávozások miatt történtek. Az intézetből 2 személy többször is engedély nélkül távozott, ezért esetünkben újbóli körözéseket kellett elrendelnünk. Családból eltűnt kiskorú személyt 7 eseten köröztünk. Az eltűnt személyek általában pár napon belül előkerülnek. Meghallgatásuk alkalmával arra hivatkoznak, hogy az intézeti normákhoz nem tudnak alkalmazkodni, és visszamennek abba a családba ahonnan nevelési szempontból az illetékes gyámhatóság kiemelte őket.
9.3. A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem.
Az előző évekkel megegyezően van néhány, elsősorban nehéz élethelyzetbe lévő család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására az illetékes hivatallal a szükséges intézkedéseket megtettük.
Illetékességi területünkön 2013. évben 31 esetben intézkedtünk családon belüli erőszak miatt. A családon belüli erőszak körébe tartozóan a vizsgált időszakban kényszerintézkedésként 3 fő előállítását hajtottuk végre, egy esetben hivatalos személy elleni erőszak miatt, 3-szor könnyű testi sértés, egy esetben rendzavarás szabálysértés miatt kezdeményeztünk eljárást.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére 10 esetben került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy nem a sérelmére követték el az erőszakot.
Az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésének és ügyintézésének gyakorlata kialakult a kapitányságon. A határozatok meghozatala minden esetben megfelelő mérlegelést követően történik. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelése 4 alkalommal lett foganatosítva.
Nem törekedtünk arra, hogy mindenáron alkalmazzuk ezt a jogintézményt, csak azokban az esetekben, amikor nem látszott más megoldás eredményesnek. Az ideiglenes megelőző távoltartást követően a bíróság egy kivétellel minden esetben elrendelte a megelőző távoltartást.
A távoltartás szabályai megszegésére 1 esetben került sor, az elkövető őrizetbe lett véve és gyorsított eljárás keretében elzárást ítélt meg a bíróság.
Az előző évekhez hasonlóan, azon sértettek részére segítséget nyújtottunk, akik igénybe kívánták venni az Áldozatsegítő Szolgálat közreműködését.
9.4. A kábítószer prevenció helyzete.
Osztályfőnöki óra keretében előadások tartására került sor a középfokú tanintézetekben a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről az MRFK Bűnmegelőzési Osztálytól kapott bemutató táska és videó anyagok felhasználásával. A prevenció érdekében következetesen oktatjuk a D.A.D.A., ELLENSZER és Megóvlak programokat.
9.5. A baleset-megelőzési tevékenység, a városi baleset-megelőzési bizottság tevékenységének és programjainak bemutatása.
A Kőszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság munkája az elmúlt évben is aktív volt. Fő feladatnak és célnak tartottuk a közlekedési balesetek megelőzését, számuk és súlyossági fokuk csökkentését, a helyes közlekedésre való nevelést, a közlekedési magatartás alakítását, a közlekedők informálását, a baleseti okok értékelését és megszüntetését.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordítunk a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.
A Baleset-megelőzési Bizottság a munkaterv szerint végrehajtotta programjait. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban és óvodákban.
Voltak programjaink – pl. autómentes nap, triatlon verseny, kerékpáros ill. futóversenyek -, melyeket városi vagy különböző egyesületi rendezvényekhez kapcsolódóan valósítottak meg. Természetesen a folyamatos közterületi szolgálat során foganatosított rendőri intézkedések keretében is hangsúlyoztuk a szabályos és biztonságos közlekedés fontosságát. Mint már előzőleg megfogalmaztuk, törekvéseink célt értek, lényegesen javult a közlekedés biztonsága.
9.6. „Az Iskola Rendőrre” program értékelése
Korábbi időszakban kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, melyet az értékelt időszakban is sikeresen folytattunk. A programban „az iskola rendőre” feladatokat a körzeti megbízottak látják el. Az intézmények igazgatóival, tanáraikkal személyes kapcsolatban vannak, ismerik elérhetőségeiket.
Az iskolarendőrök még a tanév megkezdése előtt felvették a kapcsolatot az oktatási intézmények vezetőivel és tájékoztatják őket „Az Iskola Rendőre” program folytatásáról. Ellenőrizték az iskolákban kihelyezett plakátok állapotát, valamint új, aktualizált plakátok kihelyezésére is intézkedtek.
A balesetek szempontjából a gyermek gyalogosok és kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a program keretében a baleset-megelőzési bizottság közreműködésével több, a gyermekek közlekedését segítő rendezvényre került sor. Az Európai Mobilitási Hét és Európai Autómentes Nap, a „Rendőrnap”, illetve a Gyermeknap rendezvényein közlekedési versenyt, valamint rendőrségi bemutatót szerveztünk. Segítettük a közlekedők őszi-téli „átállását”.
A programok szervezésében a Kőszegi Polgárőr Egyesület, a Vöröskereszt helyi szervezete, a Kőszegi Kerékpáros Egyesület is részt vesz.
A programban résztvevő rendőrök szeptember, október hónapokban osztályfőnöki órákon előadást tartanak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtanak a baleset és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vesznek a KRESZ illetve a DADA oktatásban.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítik a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdet előtt megvizsgáltuk az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottunk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtünk a közutak kezelőivel.
10. Együttműködés.
A Kőszegi Polgárőr Egyesülettel új együttműködési megállapodást kötöttünk. Az egyesület működőképes, hatékony, a bűnmegelőzésben aktívan részt vesz. A „100x100 BIZTONSÁG” kiemelt bűnmegelőzési mintaprogramban aktívak, melynek során közbiztonsági járőr-, és figyelő szolgálatot, rendőrrel közös szolgálatot látnak el. A rendezvénybiztosításokban is készségesen segítik munkánkat.
A hatósági jogkörrel felruházott szervekkel, döntő részt központilag kötött együttműködési megállapodások alapján végeztük munkánkat, az azokban meghatározottak teljesítése is hozzájárult a közrend biztosításához és annak pozitív megítéléséhez. Kiemelésre érdemes az elsősorban preventív jellegű ellenőrzés a közterület-felügyelőkkel, az erdészeti, munkavédelmi, természetvédelmi és más szakhatósági szervek munkatársaival. Álláspontunk szerint ezen együttműködési lehetőségekben még a továbbiakban kihasználható tartalékok vannak.
A közbiztonság és a közrend fenntartásáért végzett munkához konstruktívan és eredményesen járultak hozzá a járási, önkormányzati vezetők és képviselők, szakbizottságok, az önkormányzat szakhatóságai, valamint a katasztrófavédelem munkatársai. Polgármester Úrral rendszeresen értékeltük a város közrendjét, a felmerülő igényeket, melyek alapján a szükséges döntéseket és intézkedéseket megtettük. Segítette a biztonság fenntartását a Kőszegi Többcélú Kistérségi Társulás tagjainak közreműködésével végzett együttműködés. Közbiztonsági fórumon tájékoztatást adtunk munkánkról, a közrend állapotáról, annak alakulásáról. Meghallgattuk a véleményeket és kéréseket, azokat figyelembe vettük a rendőri tevékenység tervezésekor.
A lakosság, az önkormányzat és a képviselőtestület tagjainak bejelentéseit és észrevételeit munkánk során minden esetben a konstruktivitást előtérbe helyezve figyelembe vettük, a szükségessé váló reagálásaink nem maradtak el. Több képviselő személyesen is fordult hozzánk, hogy az aktuális közbiztonsági helyzetről tájékozódjék. Ezek az egyeztetések jól szolgálták, hogy objektív képet kapjanak e témakört illetően.
A Kőszegi Cigány Kisebbségi Önkormányzattal szükség szerint végzünk egyeztetést az aktuálisan felmerülő kérdések megoldása végett. Álláspontunk szerint a kommunikáció konstruktív, segíti a hétköznapok problémáinak kezelését.
Megállapodásunkban foglaltak keretei között együttműködünk, a Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel a természeti értékek és épített vagyontárgyak védelme és az ifjúság e szellemben történő nevelése, továbbá a szabadidős tevékenységet végzők biztonságának szavatolása céljából. Az egyesület vezetőivel rendszeresen koordinációs megbeszéléseket folytattunk.
Az értékelt időszakra is a törvényesség, az ügyészség, a bíróság és a többi bűnüldöző szerv céltudatos együttműködése volt a jellemző, közös munkánk társadalmi támogatottsága jól érzékelhető volt.
III. Összegzés, kitűzött feladatok a következő időszakra
Kőszeg város és a környező települések rendjéért végzett munka tárgyi- és személyi feltételei biztosítva voltak, azok gazdaságos és hatékony felhasználásával tettünk eleget feladatainknak. Megítélésünk szerint célkitűzéseinket megvalósítottuk.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve járási szinten mutatkozó igényekre figyelemmel – leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedéseket” meghatározó, az intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. Összegzésként megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
A stratégiai cél teljesítése érdekében a 2014. évben az alábbi főbb feladatokat kívánjuk megvalósítani:
Követelmény a rendőri intézkedések törvényessége, szakszerűsége és eredményessége.
A 2014. évi országgyűlési képviselő választással, az Európai Parlament tagjainak választásával, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, illetve a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásával kapcsolatos rendőri feladatok végrehajtása, a választások zavartalan lebonyolításának elősegítése.
A közbiztonság fenntartása és erősítése a lakosság biztonságérzetének növelése érdekében, a Kormány közbiztonsági programjának folytatása, eredményeinek megszilárdítása.
A lakosság szubjektív biztonságérzetének javítása érdekében vissza kell szorítani az állampolgárokat leginkább irritáló kis kárértékű – esetenként sorozatjellegű – bűncselekmények és szabálysértések számát.
A tulajdon elleni jogsértések elkövetésének megelőzése és a prevenció erősítése érdekében a jogszabályi feltételek fennállása esetén, széles körben élni kell – különösen a tetten ért fa-, termény- és állatlopásokat, hétvégi ház és pince feltöréseket elkövető személy(ek) esetében. A bíróság elé állítás, valamint a gyorsított bírósági eljárás kezdeményezésének lehetőségével élni kell.
A közlekedésbiztonság szinten tartása, lehetőség szerint javítása, a sérüléssel és jelentős anyagi kárral járó balesetek számának további csökkentése, az ”objektív felelősség” és a „zéró tolerancia” elvét megvalósító szabályok további érvényesítése, az ittasan közlekedő járművezetők kiszűrése, ezáltal az általuk okozott balesetek számának csökkentése.
Fő szempont az ESR-112, a TIK és a szolgálatirányító parancsnokok közötti hatékony és eredményes együttműködés.
Az illegális migráció megjelenése, annak felszámolására hatékony intézkedéseket kell foganatosítani. Kiemelt célként kell kezelni a schengeni határszakaszokon történő, valamint a mélységi ellenőrzési feladatok végrehajtását.
A jogszabályváltozásokra reagálva folytatni kell az állomány szakmai ismereteinek bővítését, elméleti és gyakorlati képzését.
Kiemelt feladatként kell kezelni a parancsnoki, vezetői munkában a beosztotti állománnyal való törődést, az egyéni, illetve a szervezett és szakmai célok összehangolását, az etikai normák állománnyal történő elfogadtatását és betartatását, a fegyelemsértések szigorú vizsgálatát, következetes ellenőrzési tevékenységet.
Kérem a beszámoló elfogadását.
Kőszeg, 2014. február 14.
Stubán Tamás r. alezredes
kapitányságvezető
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Előterjesztés Kőszeg Város Képviselő-testületének
2014. március 27-i ülése 1. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontja szerepelteti a közrend-, közbiztonság fenntartását is. Ezzel összhangban a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg a rendőrkapitány részére, hogy beszámoljon a település képviselőtestületének a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azokhoz kapcsolódó feladatok végrehajtásáról.
A jogszabályok meghatározzák azokat a közös feladatokat a rendőrség és a képviselő-testület részére, amelyek eredményeként megteremtik és fenntartják a közbiztonságot az itt élő polgárok, az itt gazdasági tevékenységet folytatók, valamint az ide látogató turisták, továbbá átutazók számára.
A célok megvalósítása szükségessé teszi az Önök részletes tájékoztatását annak érdekében, hogy a közös munkát továbbra is hatékonyan tervezhessük és végezhessük.
Kőszeg Város Képviselő-testülete legutóbb az elmúlt év március 28.-i ülésén tűzte napirendjére és értékelte Kőszeg város 2012. évi közbiztonságának helyzetét.
A most sorra kerülő képviselő-testületi ülésre készített beszámoló által a Kőszegi Rendőrkapitányság (a továbbiakban: Rendőrkapitányság) Kőszeg város területének a 2013. évi kriminalitását, közbiztonsági és közlekedési helyzetét és az ehhez szorosan kapcsolódó rendőri munkát mutatja be.
Rendőrkapitányságunk működési területén – így Kőszegen is – a közrend kiegyensúlyozott és stabil, a rendőri intézkedések törvényesek, színvonalasak, jól szolgálják a köznyugalmat és a félelemtől mentes életet.
Kedvező, hogy az elmúlt évben sem fordultak elő területünkön olyan jelentős jogsértések, amelyek erőszakosságuk, vagy kiemelkedő kárértékük miatt hátrányosan befolyásolták volna a lakosság közbiztonságát, a szubjektív biztonságérzetet, továbbá a gazdaság működésének rendjét.
Tevékenységünk számszerűsített mutatóit a beszámolóhoz csatolt 1-2. számú mellékletek tartalmazzák.
I. A közbiztonsági helyzet értékelése
1. Kőszeg város bűnügyi helyzete, a bűnüldöző munka.
1.1. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
Rendőrkapitányságunk működési területén – 3 város és a 16 község – az ismertté vált bűncselekmények száma – ENYÜBS országos adatai alapján – a 2013. évben 639 volt, ami 13,5 %-os növekedés az előző évihez képest. Az ismertté vált bűncselekmények 52,9 %-át, 338-at Kőszeg városában követték el.
1.2. A regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya.
A Kapitányság illetékességi területén a 100 ezer lakosra vetített bűncselekmények száma a 2013. évben 2525,8, amely mutató alapján kapitányságunk illetékességi területe megyénkben a közepesen fertőzöttek közé sorolható. Ez az arányszám hosszabb távon kiegyenlítődve állandóságot mutat.
1.3. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása egyes településtípusok vonatkozásában.
A bűnözés súlypontjai illetékességi területünkön lévő három városra koncentrálódnak.
Kőszegen az elkövetett jogsértések 52,9 %-át követték el 2013 évben, míg a korábbi évben ez a szám 63 % volt. Ez a földrajzi helyzetet, a lakosság, az intézmények, a vendéglátóhelyek számarányát tekintve külön indoklásra nem szorul. Az elmúlt évben a bűncselekmények száma 45-el kevesebb volt, mint az előző évben, ez 11,7 %-os csökkenést jelent. A jövőre nézve is igényként jelentkezik úgy a rendőrség, mint a lakosság részéről, hogy Kőszegen a fenti számokba növekedés ne következzen be, sőt azért dolgozunk, hogy a csökkenő trendet megőrizzük.
1.4. A közterületen elkövetett , regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásoló közterületen elkövetett bűncselekmények száma a 2013. évben 93, míg a 2012. évben 80 volt. Ezek a számok az elmúlt 5 évet tekintve 80 és 105 között mozogtak.
1.5. A város területén regisztrált kiemelt bűncselekmények számának alakulása.
A bűnözés összetételében és szerkezetében lényeges változás nem történt az elmúlt időszakban. Az elkövetett bűncselekmények nagyobb részét továbbra is a vagyon elleni jogsértések teszik ki.
Kőszegen a 2013. évben 22 testi sértés történt, amelyből hat súlyos sérüléssel járt. Ez az előző évhez viszonyítva 57,1 %-os növekedés. Örvendetes az a tény, hogy a 2012. évben sem volt emberölés városunkban.
A garázdaság bűncselekmény száma hasonlóan kiugróan magas, 44,8 %-os növekedést mutatott. Abszolút számai a 2012. évben 29, majd a 2013. évben 42.
Az esetek általában szórakozóhelyekhez és problémás, deviáns magatartást tanúsító személyekhez kötődnek, továbbá ide sorolhatók még a családon belüli erőszakos cselekmények is. Megállapítható, hogy részben a garázdaságok emelkedése indukálta a testi sértések növekedését.
Nőtt a kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt folytatott nyomozások száma is. A 2012. évben egy, majd a 2013. évben hat nyomozást folytattunk.
Az előző évekkel megegyezően van néhány család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására eredményesen alkalmaztuk az ideiglenes megelőző távoltartást, amire a tárgyévben négy alkalommal került sor.
Az intézkedéseink során nem vált szükségessé a kiskorú ideiglenes elhelyezése.
Rendőreink a 2013. évben 31 esetben intézkedtek családi veszekedések során, tíz alkalommal gyermek is jelen volt az eseményeknél. Mindannyiszor jelzéssel éltünk a gyámhivatal felé. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
A kiemelten kezelt vagyon elleni bűncselekmények száma alig változott, 125 volt a 2012. évben és 121 volt a 2013. évben.
Ezek közül a lopások száma 106-ról 103-ra, a lakásbetörések száma pedig kilencről hatra csökkent. Az elmúlt évben négy rablás miatt folytattunk nyomozást, míg a 2012. évben csak egy eset volt.
Ugyancsak nőtt a zárt gépjármű feltörések száma, míg a 2012. évben ilyen nem volt, addig a 2013. évben három történt. Rongálások száma 14-ről 13-ra csökkent.
A lopások döntő többsége kisebb értékű kárt okozott. Megítélésem szerint Kőszegen e bűncselekményeket hatékonyan derítettük fel. Jelenleg is sikeres nyomozásokat folytatunk több olyan gyanúsítottal szemben, akik városunkban követtek el lopásokat.
A múlt évet tekintve is megállapítható, hogy a bűncselekményekkel támadott objektumok és értékek széles skálán mozogtak, üzlethelyiségek, lakások, telephelyek, a mobiltelefontól a kerékpárokon keresztül, a műszaki cikkeken át a készpénzig és az ékszerekig.
A bűncselekmények elkövetését elősegítő okok között változatlanul meghatározó az óvatosság hiánya, a környezet közömbössége és a szükséges vagyonvédelem hiánya, a lakatlan ingatlanok és őrizetlen telephelyek.
A betöréses lopások helyszínein alapvetően nem találkoztunk új módszerekkel.
A vagyon elleni jogsértések megelőzése és felderítése kiemelt figyelmet kapott a munkánk során és véleményem szerint pozitív eredményeket értünk el.
Terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés miatt a 2012. évben nem, míg a 2013. évben három ilyen bűncselekmény miatt folytattunk eljárást.
Jelenleg is több ilyen, illetve fogyasztói magatartással elkövetett bűncselekmény miatt folytatunk nyomozást. A továbbiakban is koncentrálni kívánunk e jogsértésre. Mindenképpen meg kívánjuk akadályozni, hogy a terjesztők célpontjává váljanak fiataljaink, a kábítószer nem kerülhet be az iskolákba és a kollégiumokba, továbbá megelőzendő az is, hogy a fogyasztók a napi adagjuk megszerzése érdekében kövessenek el jogsértéseket.
Fontos itt megemlíteni az évek óta folyamatos megelőző és felvilágosító munkát, amit a fiatalok körében folytatunk. Az iskola rendőre és más programokkal ezt még tovább erősítjük.
1.6. A kiemelten kezelt bűncselekmények körén kívüli fontosabb bűncselekmények áttekintése.
Meg kell említeni, hogy az internet egyre szélesebb körű használatával megszaporodtak az annak segítségével elkövetett jogsértések, jellemzően csalások, zaklatások. Feladatként merül fel a fiatalok, diákok körében elvégzendő felvilágosító munka az internet veszélyeit illetően.
Idegenforgalmunk, lakosságunk nyugalma feltétlenül megköveteli, hogy a legveszélyeztetettebb területek folyamatos rendőri ellenőrzés alá essenek, aminek eleget is tettünk. Célunk, hogy továbbra is megakadályozzuk az utazó bűnözők térnyerését.
Nincs és eddig nem is volt jelen a szervezett bűnelkövetés. A bűncselekmények többsége az előző évekkel egyezően kisebb súlyú cselekmény.
A vizsgált időszakban a Rendőrkapitányság illetékességi területén 244 bűnelkövető vált ismertté, amely 103 fővel több, mint a 2012. évben.
A 2013. évben 201 férfi, 43 nő követett el bűncselekményt illetékességi területünkön. Közülük 239 magyar állampolgár volt.
A részletezett adatok a Rendőrkapitányság teljes illetékességi területére vonatkoznak, Kőszeget a bűncselekmények számának arányában érintik.
A Rendőrkapitányságon a 2012. évben 629, míg a 2013. évben 639, bűnügy került iktatásra, ami 1,6 %-os növekedést, míg a nyomozás befejezések száma 772-ről 817-re módosult, ami 5,8 %-os emelkedést jelent.
Ezek a mutatók a bűnügyi állomány leterheltségére világítanak rá.
2. A bűnüldöző munka értékelése.
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása.
A 2013. évben Rendőrkapitányságunk nyomozáseredményessége az összes általunk regisztrált bűntető eljárásban 67,5 % volt, ami 12,9 %-os javulás az előző évihez – 54,6 % – képest.
2.2. A közterületen elkövetett, regisztrált bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
E mutatót a közterületen elkövetett bűncselekmények nyomozása során 55,2 %-ról 62,8 %-ra javítottuk.
2.3. Az eljárásokban regisztrált, egyes kiemelten kezelt bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
Testi sértések esetében 97,3 %, kiskorú veszélyeztetése bűncselekménye tekintetében a nyomozáseredményesség 60 %.
A garázdaság miatt folytatott nyomozások 78,95 %-át , önbíráskodás miatti nyomozások 100 %-át eredményesen fejeztük be.
A terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés tekintetében eredményességünk 60 %.
A lopások miatt indított büntetőeljárások 53,8 %-át, míg a lakásbetörések miatt folytatott nyomozások 78,43 %-át szintén eredményesen fejeztük be.
Rongálások tekintetében a nyomozáseredményességünk 52,17 %-os, orgazdaság bűncselekménye esetében 100 %-os.
A büntetőeljárások nyomozásában nélkülözhetetlen segítőtársunk a lakosság, az eljárást kezdeményező sértett. A sértettektől a késedelemtől mentes bejelentéseket, a lakosságtól pedig az általuk észleltek jelzését várjuk el.
A sértetti jogok érvényesülésére eljárásaink során kiemelt figyelmet fordítottunk.
3. A tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatos tapasztalatok, adatok.
A Kőszegi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztálya 2013-ban 169, míg az előző évben 186 szabálysértési előkészítő eljárást folytatott. A lefolytatott tulajdon elleni szabálysértési eljárások túlnyomó része az ötvenezer forintot meg nem haladó kárértékű lopás, rongálás és csalás volt. A rangsorban ezeket követi a jogtalan elsajátítás, és a nem gépi meghajtású jármű önkényes elvétele.
Az elkövetési magatartásokat tekintve a tulajdon elleni szabálysértések esetén az elkövetők részéről szinte csak szándékos elkövetési magatartás fordult elő.
A sértettek többsége felnőtt korú. Kisebb számban fordulnak elő fiatalkorúak, akiktől jellemzően mobiltelefont lopnak el.
A sértettek felvilágosítást kapnak az áldozatsegítő program lehetőségeiről, továbbá átadjuk nekik az Áldozatsegítő Szolgálat tájékoztatóját.
Az tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek 65% -a felnőtt korú férfi, 30%-a felnőtt korú nő, 5%-a pedig fiatalkorú magyar állampolgár.
Fiatalkorú elkövetők előfordulása elsősorban a mobiltelefon készülékek eltulajdonítás, jogtalan elsajátítás esetén figyelhető meg.
A nők által elkövetett cselekmények szinte kizárólag bolti és egyéb lopások, rongálás egy esetben fordult elő, amikor a hosszú éveken át tartott harag, „jószomszédi viszony” így nyerte el végkifejletét.
Az általunk vizsgált csalás szabálysértések esetében csak férfi elkövetők kerültek felderítésre.
Az „internetes vásárláshoz” kapcsolódó csalások többnyire üzletszerűségük miatt átminősülnek bűncselekménnyé.
A bolti lopás kategóriába tartozó esetek elkövetői is, ugyan nem túl gyakran, de tetten érhetőek városunk üzleteiben. Felelősségre vonásuk nem marad el, ennek következményeként megállapítható, hogy az elmúlt hónapokban csökkenő tendenciát mutat a bolti lopások száma.
A vizsgált tulajdon elleni szabálysértések többségében az eltulajdonított tárgy mobiltelefon készülék, kerékpár, élelmiszer, kozmetikum, szeszes ital.
Az illetékességi területünkön élőállat lopás ez idáig nem fordult elő, termény- és növénylopás miatt néhány esetben intézkedtünk. A falopás a téli időszakhoz köthető cselekmény, számuk elenyésző volt.
Összegezve a tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek többsége vagyonnal, jövedelemmel nem vagy csak szerény mértékben rendelkező személyek, illetve olyan fiatalok, akik tetteiknek következményeit nem, vagy nem kellő mértékben (pl. jogtalan elsajátítás esetén) ismerik fel.
A bolti lopások kivételével a tulajdon elleni szabálysértések felderítési eredményessége 25,27 % volt. A hátráltató tényező a sértetti gondatlanság, a nyomszegény helyszín, valamint az észlelésig, majd a rendőrségre történő bejelentésig eltelt hosszú idő.
4. A közlekedésbiztonsági helyzet, az abban bekövetkezett változások.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén összesen 43 személyi sérüléses közlekedési baleset történt a korábbi 62-vel szemben, a sérültek száma 57 fő, ami 2012-ben 91 fő volt. Halálos kimenetelű közlekedési baleset 1 esetben történt, mely során 1 fő vesztette életét, 2012-ben négy esetben hat fő vesztette életét.
A súlyos balesetek száma 16, amelyben 19 fő szenvedett nyolc napon túli sérüléseket. Az előző, 2012-es évben 19 esetben 26 fő szenvedett ilyen sérülést. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma 26, melyek során 37 fő szenvedett nyolc napon belüli sérüléseke. A 2012-es évben 39 esetben, 59 fő szenvedett könnyű sérülést. Az anyagi kárral járó esetek száma 77-ről 56-ra csökkent.
Kőszeg város közigazgatási területén 2012-ben és 2013-ban nem történt halálos kimenetelű közlekedési baleset. Az értékelt időszakban 13 esetben 13 fő szenvedett személyi sérüléses közlekedési balesetet, míg 2012-ben 19 esetben 23 fő. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma mindkét évben öt esetben öt főt, a könnyű sérüléses balesetek száma az értékelt évben nyolc esetben nyolc főt, 2012-ben 14 esetben 18 főt érintett. A sérülés nélküli, de anyagi kárral járó esetek száma 38-ról 40-re emelkedett.
Kiemelt, egyértelműen behatárolható gócpontok nincsenek. A városban jellemzőek a kisebb koccanások, a súlyosabb esetek pedig külterületeken történnek.
5. Az illegális migráció helyzete.
Magyarország 2007. december 21.-i schengeni csatlakozását követően a határellenőrzés a belső határokon, így az osztrák határszakaszon is megszűnt. Kiegyenlítő intézkedésként biztosítani kellett a kapitányság illetékességi területén az illegális migráció megfelelő kontrollját, valamint a magyar-osztrák államhatáron átlépni szándékozó személyek és gépjárművek közbiztonsági és migrációs szempontból történő ellenőrzését.
A hatékony fellépés mélységi ellenőrzésekkel, valamint a határmenti közös magyar-osztrák járőrszolgálattal valósult meg.
Az elmúlt évben különböző akciók 52 esetben kerültek végrehajtásra, ezek során 2016 fő és 1444 jármű ellenőrzésére került sor.
Magyar – osztrák közös járőrszolgálatot 53 alkalommal vezényeltünk, ezek során 979 fő és 747 jármű ellenőrzését hajtottuk végre.
Kétoldalú súlyponti akciót 11 esetben hajtottunk végre, melyek során 509 fő és 407 jármű ellenőrzése valósult meg.
Kőszeg térségében illegális migráció felfedésére sem a magyar sem az osztrák határterületen nem került sor. Elemzések arra utalnak, hogy az embercsempészek a hegyes vidék helyett tőlük északra és délre a síkabb területeket választják.
6. A határrendészeti tevékenység helyzete.
Kapitányságunk már a 2007. év decemberében egyeztetett az Oberpullendorfi Járási Rendőrparancsnoksággal a közös határrendészeti tevékenységről, így hazánk teljes jogú schengeni csatlakozása és az integráció nem gördített akadályt a feladat végrehajtása elé, ami azóta is folyamatos, konstruktív. A bűnügyi együttműködés is példaértékű. A közös intézkedéseink jól szolgálják a közterületek és a közlekedés biztonságát.
II. A rendőrkapitányság által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek, nyilvános helyek, valamint a kiemelt idegenforgalmi területek biztonsága.
A Rendőrkapitányságon a közterületi szolgálat ellátására alapvetően egy gépkocsizó járőrt vezénylünk, aki a reagálásokat is végrehajtja. A második félévben az „E-útdíj” ellenőrzés bevezetésével folyamatos járőr szolgálatot kell biztosítanunk a volt Kőszegi határátkelő helyen. Ez a járőrpár alapfeladatán túl közlekedési és határrendészeti munkát is végez.
Rendszeresen értékeltük az illetékességi terület bűnügyi és közbiztonsági helyzetét és a veszélyeztetett helyek, időszakok figyelembe vételével terveztük a szolgálat szükség szerinti megerősítését, amihez hozzájárultak a körzeti megbízottak és a szolgálatparancsnokok is.
Az idegenforgalmi szempontból jelentős területnek mondható Kőszeg belvárosa és Kőszeg-hegyalja, ami visszatérő rendőri ellenőrzés alatt volt. Ezt az igényt Bükön is ki kellett elégítenünk.
A külföldiek és turisták által látogatott területeken a rendőrségi jelenlétet igyekeztünk folyamatos jelleggel fenntartani. Ezeken a helyeken több esetben kerültek szervezésre akciók, fokozott ellenőrzések, abból a célból, hogy a felbukkanó bűnözőket, bűnözői csoportokat kiszűrjük, távol tartsuk.
2. A közrendvédelmi szolgálatteljesítés gyakorlata.
Területünkön a közterületek, közösségi életterek és nyilvános helyek közrendje, közbiztonsága szilárd. A közterületen az állandó rendőri jelenlét biztosított. A szolgálatot ellátó rendőri állomány intézkedési készsége és aktivitásuk színvonala az elvárásoknak és a követelményeknek megfelelő. A bejelentésekre az azonnali reagáló képesség a kapitányság teljes illetékességi területén minden esetben biztosított volt.
Az egyenruhás állomány Kőszegen és térségében 3496 főt igazoltatott és ebből 50 főt elfogott, 39 személyt előállított bűncselekmény elkövetésének gyanúja miatt, biztonsági intézkedéssel 60 embernek nyújtott segítséget. A rendőri intézkedések során lőfegyver használatra nem került sor. Elrendelt 47 elővezetésből 29 eredményesen végrehajtásra került, 81 bűntető és 285 szabálysértési feljelentést kezdeményeztünk, 469 fővel szemben szabtunk ki helyszíni bírságot, 26 esetben volt pozitív eredményű az alkoholszonda alkalmazás. Kényszerítő eszközt 63 esetben alkalmaztunk. A közterületi szolgálat során 20 forgalmi engedélyt és 17 vezetői engedélyt vettünk el különböző jogsértések miatt.
3. A veszélyeztetett települések helyzetének bemutatása.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „a közbiztonság és a közrend további erősítését elősegítő bűnügyi és rendészeti intézkedések egységes megtételére készített” intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. A fokozott közterületi ellenőrzések, melyek végrehajtásába a Készenléti Rendőrség bevetési csoportjai is bevonásra kerültek, továbbá a közös osztrák-magyar járőrszolgálat pozitívan hatottak városunk és környékének közrendjére, az itt élők biztonságérzetére. A működési területen található településeket az elvégzett közbiztonsági és bűnügyi elemzések alapján a veszélyeztetettnek nem tekinthető kategóriába soroltuk. Havonta felülvizsgáljuk döntésünket. Megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
4. A rendezvénybiztosítások.
Rendezvények biztosítására az előző évi 42 esettel szemben 40 alkalommal került sor, a feladatban résztvevő rendőrök száma 225-ről 148-ra csökkent.
A jelentősebb csoportokat, tömegeket vonzó rendezvények biztosítására minden esetben alaposan felkészültünk, szükség szerint igénybe vettük más rendőri szervek és a polgárőrök segítségét, valamint a feladat végrehajtásában közreműködő biztonsági szolgálatokat. Megítélésem szerint az együttműködés konstruktív, a feladatok összehangolt végrehajtása pedig eredményes volt. A biztosítások során rendkívüli esemény nem történt.
Városunk hagyományos kulturális- és sport rendezvényei az elmúlt évben is rendbontás nélkül kerültek lebonyolításra. A népszerű és kedvelt programok rendjére kapitányságunk a polgárőr szervezettel karöltve megkülönböztetett figyelmet fordított. Kiemelendő, hogy ezen alkalmakkor a pihenő, szórakozó személyek biztonsága garantált volt. Fontosnak tartjuk, hogy mindenki jó érzésekkel és biztonságosan térhessen haza, azok a pozitív benyomások maradjanak meg, melyek később a visszatérésre ösztönöznek. E gondolat jegyében végzett munkánkkal szolgáljuk a város turisztikai és idegenforgalmi céljait.
5. Az esetleges rendkívüli, illetve veszélyhelyzettel kapcsolatban végrehajtott rendőri feladatok.
A téli rendkívüli időjárási viszonyok kezelésével kapcsolatos rendőrségre háruló feladatokat végrehajtottuk. Segítettük a hófúvásokban elakadt járművek mentését, a járhatatlanná vált útszakaszok zárását, a kamion forgalomkorlátozást, a forgalom irányítását. A Gyöngyös megemelkedő vízszintje miatt biztonsági intézkedéseket és forgalomkorlátozást hajtottunk végre.
6. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése.
Városunkban a két körzeti megbízotti státusz feltöltésre került.
A lakosság részéről panasz, elmarasztaló bejelentés nem érkezett munkájukkal kapcsolatban. Megítélésünk szerint a kialakított kapcsolatok jól működnek. A körzeti megbízottak napi kapcsolatban vannak a helyi önkormányzat képviselőivel és a különféle társadalmi szervezetekkel, polgárőrökkel, az elvégzett munkát mindkét fél részéről pozitívan értékelhetjük.
Területüket, az ott lakókat, gazdasági tevékenységet folytatókat, iskolákat, intézményeket ismerik, problémáikat kezelik, velük együttműködnek.
7. Az ügyeleti tevékenység, a tevékenység-irányítási központ működése.
Az ügyeletes tiszthelyettesi beosztások állománytábla szerint 2013. február 01-jével megszűntetésre kerültek, helyette a kapitányságon a szolgálatirányító parancsnoki rendszer került bevezetésre. Alárendeltségükbe tartoznak a rendőrkapitányság körzeti megbízottjai, járőrei, hivatali munkaidőn kívül a bűnügyi készenlétet ellátók. Az ügyeleti tevékenységet a megyében a Tevékenység Irányító Központ vette át, közvetlen kapcsolatot tartva a szolgálatirányítókkal. A rendőrség időszerű reagáló képessége maradéktalanul biztosított volt.
8. Az igazgatásrendészeti tevékenység.
Rendőrhatóságunk igazgatásrendészeti alegysége 329 szabálysértési eljárást folytatott le 2013-ban, ami 619-el kevesebb az előző évi 948 esetnél. Ez a markáns csökkenés jogszabályi változások következménye.
A szabálysértések elbírálása során 69 helyi lakossal szemben hoztunk elmarasztaló határozatot. A kiemelt közlekedési szabálysértések elkövetése miatt kilenc esetben közlekedési baleset okozása miatt, további négy esetben engedély nélküli vezetés szabálysértés elkövetése miatt jártunk el. Vezetői engedély visszavonások száma kilenc volt. Nem kiemelt szabálysértések elkövetése miatt 56 esetben jártunk el.
Az ügyek elbírálása során, az elkövetett cselekmény súlyát vettük figyelembe. Mérlegeltük az elkövetők szociális körülményeit, továbbá főként a járművezetéstől eltiltottaknál ügyeltünk arra, hogy ezen intézkedéssel a munkahelyét ne veszítse el a szabályokat megszegő. A közlekedési szabályszegőkkel szemben két esetben nyolc bűntető pontot szabtunk ki.
Lőfegyver ügyintézés során összesen 123 fő ügyeit intéztük az elmúlt évben, közülük 36 személy volt kőszegi lakos.
Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység engedélyezése 2013-ban 25 volt összesen, ebből 24 fő volt kőszegi.
9. A bűn- és baleset-megelőzés.
9.1. A bűnmegelőzési tevékenység helyzete, folyamatban lévő programjai.
Az elmúlt évben is folytattuk a kialakult gyakorlat szerint a felvilágosító, megelőző tevékenységünket, melynek hatása pozitív volt. E feladatunknak önkormányzati-, kistérségi üléseken, lakossági fórumokon, különböző rendezvényeken, „klubbokban” és a tanintézetekben tettünk eleget. A közterületeken és szórakozóhelyeken elsősorban megelőzési céllal ellenőrzéseket szervezünk. Bűnmegelőzési programjainkat tovább folytattuk.
9.2. Gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység értékelése.
Az illetékességi területen működő gyermekjóléti szolgálatokkal a kapcsolatunk jó, jelzéssel élnek, ha bűncselekményre utaló jeleket találnak családlátogatás alkalmával, a rendelkezésükre álló információkat közlik velünk.
Az eljárás alá vont gyermek és fiatalkorú személyekről tájékoztatjuk a szolgálatot, gyermekkorú elkövető esetén nyomozást megszüntető vagy elutasító határozatot részükre küldünk a szükséges további intézkedések megtétele céljából.
A kiskorúak eltűnését kiemelten kezeltük. A tárgyévben 18 kiskorú személy eltűntként körözését rendeltük el összesen 23 alkalommal. Ezek nagy része – 15 esetben - a Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézetből történő engedély nélküli eltávozások miatt történtek. Az intézetből 2 személy többször is engedély nélkül távozott, ezért esetünkben újbóli körözéseket kellett elrendelnünk. Családból eltűnt kiskorú személyt 7 eseten köröztünk. Az eltűnt személyek általában pár napon belül előkerülnek. Meghallgatásuk alkalmával arra hivatkoznak, hogy az intézeti normákhoz nem tudnak alkalmazkodni, és visszamennek abba a családba ahonnan nevelési szempontból az illetékes gyámhatóság kiemelte őket.
9.3. A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem.
Az előző évekkel megegyezően van néhány, elsősorban nehéz élethelyzetbe lévő család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására az illetékes hivatallal a szükséges intézkedéseket megtettük.
Illetékességi területünkön 2013. évben 31 esetben intézkedtünk családon belüli erőszak miatt. A családon belüli erőszak körébe tartozóan a vizsgált időszakban kényszerintézkedésként 3 fő előállítását hajtottuk végre, egy esetben hivatalos személy elleni erőszak miatt, 3-szor könnyű testi sértés, egy esetben rendzavarás szabálysértés miatt kezdeményeztünk eljárást.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére 10 esetben került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy nem a sérelmére követték el az erőszakot.
Az ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésének és ügyintézésének gyakorlata kialakult a kapitányságon. A határozatok meghozatala minden esetben megfelelő mérlegelést követően történik. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelése 4 alkalommal lett foganatosítva.
Nem törekedtünk arra, hogy mindenáron alkalmazzuk ezt a jogintézményt, csak azokban az esetekben, amikor nem látszott más megoldás eredményesnek. Az ideiglenes megelőző távoltartást követően a bíróság egy kivétellel minden esetben elrendelte a megelőző távoltartást.
A távoltartás szabályai megszegésére 1 esetben került sor, az elkövető őrizetbe lett véve és gyorsított eljárás keretében elzárást ítélt meg a bíróság.
Az előző évekhez hasonlóan, azon sértettek részére segítséget nyújtottunk, akik igénybe kívánták venni az Áldozatsegítő Szolgálat közreműködését.
9.4. A kábítószer prevenció helyzete.
Osztályfőnöki óra keretében előadások tartására került sor a középfokú tanintézetekben a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről az MRFK Bűnmegelőzési Osztálytól kapott bemutató táska és videó anyagok felhasználásával. A prevenció érdekében következetesen oktatjuk a D.A.D.A., ELLENSZER és Megóvlak programokat.
9.5. A baleset-megelőzési tevékenység, a városi baleset-megelőzési bizottság tevékenységének és programjainak bemutatása.
A Kőszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság munkája az elmúlt évben is aktív volt. Fő feladatnak és célnak tartottuk a közlekedési balesetek megelőzését, számuk és súlyossági fokuk csökkentését, a helyes közlekedésre való nevelést, a közlekedési magatartás alakítását, a közlekedők informálását, a baleseti okok értékelését és megszüntetését.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordítunk a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.
A Baleset-megelőzési Bizottság a munkaterv szerint végrehajtotta programjait. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban és óvodákban.
Voltak programjaink – pl. autómentes nap, triatlon verseny, kerékpáros ill. futóversenyek -, melyeket városi vagy különböző egyesületi rendezvényekhez kapcsolódóan valósítottak meg. Természetesen a folyamatos közterületi szolgálat során foganatosított rendőri intézkedések keretében is hangsúlyoztuk a szabályos és biztonságos közlekedés fontosságát. Mint már előzőleg megfogalmaztuk, törekvéseink célt értek, lényegesen javult a közlekedés biztonsága.
9.6. „Az Iskola Rendőrre” program értékelése
Korábbi időszakban kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, melyet az értékelt időszakban is sikeresen folytattunk. A programban „az iskola rendőre” feladatokat a körzeti megbízottak látják el. Az intézmények igazgatóival, tanáraikkal személyes kapcsolatban vannak, ismerik elérhetőségeiket.
Az iskolarendőrök még a tanév megkezdése előtt felvették a kapcsolatot az oktatási intézmények vezetőivel és tájékoztatják őket „Az Iskola Rendőre” program folytatásáról. Ellenőrizték az iskolákban kihelyezett plakátok állapotát, valamint új, aktualizált plakátok kihelyezésére is intézkedtek.
A balesetek szempontjából a gyermek gyalogosok és kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a program keretében a baleset-megelőzési bizottság közreműködésével több, a gyermekek közlekedését segítő rendezvényre került sor. Az Európai Mobilitási Hét és Európai Autómentes Nap, a „Rendőrnap”, illetve a Gyermeknap rendezvényein közlekedési versenyt, valamint rendőrségi bemutatót szerveztünk. Segítettük a közlekedők őszi-téli „átállását”.
A programok szervezésében a Kőszegi Polgárőr Egyesület, a Vöröskereszt helyi szervezete, a Kőszegi Kerékpáros Egyesület is részt vesz.
A programban résztvevő rendőrök szeptember, október hónapokban osztályfőnöki órákon előadást tartanak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtanak a baleset és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vesznek a KRESZ illetve a DADA oktatásban.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítik a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdet előtt megvizsgáltuk az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottunk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtünk a közutak kezelőivel.
10. Együttműködés.
A Kőszegi Polgárőr Egyesülettel új együttműködési megállapodást kötöttünk. Az egyesület működőképes, hatékony, a bűnmegelőzésben aktívan részt vesz. A „100x100 BIZTONSÁG” kiemelt bűnmegelőzési mintaprogramban aktívak, melynek során közbiztonsági járőr-, és figyelő szolgálatot, rendőrrel közös szolgálatot látnak el. A rendezvénybiztosításokban is készségesen segítik munkánkat.
A hatósági jogkörrel felruházott szervekkel, döntő részt központilag kötött együttműködési megállapodások alapján végeztük munkánkat, az azokban meghatározottak teljesítése is hozzájárult a közrend biztosításához és annak pozitív megítéléséhez. Kiemelésre érdemes az elsősorban preventív jellegű ellenőrzés a közterület-felügyelőkkel, az erdészeti, munkavédelmi, természetvédelmi és más szakhatósági szervek munkatársaival. Álláspontunk szerint ezen együttműködési lehetőségekben még a továbbiakban kihasználható tartalékok vannak.
A közbiztonság és a közrend fenntartásáért végzett munkához konstruktívan és eredményesen járultak hozzá a járási, önkormányzati vezetők és képviselők, szakbizottságok, az önkormányzat szakhatóságai, valamint a katasztrófavédelem munkatársai. Polgármester Úrral rendszeresen értékeltük a város közrendjét, a felmerülő igényeket, melyek alapján a szükséges döntéseket és intézkedéseket megtettük. Segítette a biztonság fenntartását a Kőszegi Többcélú Kistérségi Társulás tagjainak közreműködésével végzett együttműködés. Közbiztonsági fórumon tájékoztatást adtunk munkánkról, a közrend állapotáról, annak alakulásáról. Meghallgattuk a véleményeket és kéréseket, azokat figyelembe vettük a rendőri tevékenység tervezésekor.
A lakosság, az önkormányzat és a képviselőtestület tagjainak bejelentéseit és észrevételeit munkánk során minden esetben a konstruktivitást előtérbe helyezve figyelembe vettük, a szükségessé váló reagálásaink nem maradtak el. Több képviselő személyesen is fordult hozzánk, hogy az aktuális közbiztonsági helyzetről tájékozódjék. Ezek az egyeztetések jól szolgálták, hogy objektív képet kapjanak e témakört illetően.
A Kőszegi Cigány Kisebbségi Önkormányzattal szükség szerint végzünk egyeztetést az aktuálisan felmerülő kérdések megoldása végett. Álláspontunk szerint a kommunikáció konstruktív, segíti a hétköznapok problémáinak kezelését.
Megállapodásunkban foglaltak keretei között együttműködünk, a Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel a természeti értékek és épített vagyontárgyak védelme és az ifjúság e szellemben történő nevelése, továbbá a szabadidős tevékenységet végzők biztonságának szavatolása céljából. Az egyesület vezetőivel rendszeresen koordinációs megbeszéléseket folytattunk.
Az értékelt időszakra is a törvényesség, az ügyészség, a bíróság és a többi bűnüldöző szerv céltudatos együttműködése volt a jellemző, közös munkánk társadalmi támogatottsága jól érzékelhető volt.
III. Összegzés, kitűzött feladatok a következő időszakra
Kőszeg város és a környező települések rendjéért végzett munka tárgyi- és személyi feltételei biztosítva voltak, azok gazdaságos és hatékony felhasználásával tettünk eleget feladatainknak. Megítélésünk szerint célkitűzéseinket megvalósítottuk.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve járási szinten mutatkozó igényekre figyelemmel – leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedéseket” meghatározó, az intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. Összegzésként megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
A stratégiai cél teljesítése érdekében a 2014. évben az alábbi főbb feladatokat kívánjuk megvalósítani:
Követelmény a rendőri intézkedések törvényessége, szakszerűsége és eredményessége.
A 2014. évi országgyűlési képviselő választással, az Európai Parlament tagjainak választásával, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, illetve a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásával kapcsolatos rendőri feladatok végrehajtása, a választások zavartalan lebonyolításának elősegítése.
A közbiztonság fenntartása és erősítése a lakosság biztonságérzetének növelése érdekében, a Kormány közbiztonsági programjának folytatása, eredményeinek megszilárdítása.
A lakosság szubjektív biztonságérzetének javítása érdekében vissza kell szorítani az állampolgárokat leginkább irritáló kis kárértékű – esetenként sorozatjellegű – bűncselekmények és szabálysértések számát.
A tulajdon elleni jogsértések elkövetésének megelőzése és a prevenció erősítése érdekében a jogszabályi feltételek fennállása esetén, széles körben élni kell – különösen a tetten ért fa-, termény- és állatlopásokat, hétvégi ház és pince feltöréseket elkövető személy(ek) esetében. A bíróság elé állítás, valamint a gyorsított bírósági eljárás kezdeményezésének lehetőségével élni kell.
A közlekedésbiztonság szinten tartása, lehetőség szerint javítása, a sérüléssel és jelentős anyagi kárral járó balesetek számának további csökkentése, az ”objektív felelősség” és a „zéró tolerancia” elvét megvalósító szabályok további érvényesítése, az ittasan közlekedő járművezetők kiszűrése, ezáltal az általuk okozott balesetek számának csökkentése.
Fő szempont az ESR-112, a TIK és a szolgálatirányító parancsnokok közötti hatékony és eredményes együttműködés.
Az illegális migráció megjelenése, annak felszámolására hatékony intézkedéseket kell foganatosítani. Kiemelt célként kell kezelni a schengeni határszakaszokon történő, valamint a mélységi ellenőrzési feladatok végrehajtását.
A jogszabályváltozásokra reagálva folytatni kell az állomány szakmai ismereteinek bővítését, elméleti és gyakorlati képzését.
Kiemelt feladatként kell kezelni a parancsnoki, vezetői munkában a beosztotti állománnyal való törődést, az egyéni, illetve a szervezett és szakmai célok összehangolását, az etikai normák állománnyal történő elfogadtatását és betartatását, a fegyelemsértések szigorú vizsgálatát, következetes ellenőrzési tevékenységet.
Kérem a beszámoló elfogadását.
Kőszeg, 2014. február 14.
Stubán Tamás r. alezredes
kapitányságvezető
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)