2023. Április 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
2. - Az önkormányzatok 2023. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtása.
3. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat megemelése NEAK többlettámogatásra vonatkozóan.
4. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a ”Mert kell egy hely” című pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
5. - Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet módosítása (rendkívüli előterjesztés).
6. - Beszámoló a „Kőszeg és Vidéke” lap elmúlt évi munkájáról.
7. - Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2022. évi szakmai munkájáról.
8. - Beszámoló a 2022. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
9. - A felnőtt háziorvosi szerződések felülvizsgálata.
10. - A 2022. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés.
11. - Az önkormányzat tulajdonában lévő LLY-346 és JWL-470 forgalmi rendszámú gépjárművek használatával kapcsolatos döntések.
12. - A Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár intézményvezetői pályázatának elbírálása.
14. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
8. napirendi pont:
Beszámoló a 2022. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.

Tisztelt Képviselő-testület!



A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 96. § (6) bekezdése előírja, hogy a helyi önkormányzat a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról átfogó értékelést készít, amelyet a képviselő-testület megtárgyal. A beszámoló tartalmi követelményeit a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. melléklete határozza meg. A jelenlegi beszámolóban formai változtatásokra nem került sor az előző évi beszámolóhoz képest és átfogóan mutatja be a városban élő, tanuló gyermekek helyzetét a vizsgált területen.

Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Kérem, hogy a 2022. évre vonatkozó gyermekvédelmi beszámolót az alábbiak szerint megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.

Kőszeg, 2023. április 20.


A jegyző nevében:

Dr. Dömötör Ramóna s.k.
mb. igazgatási osztályvezető


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a városban 2022-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.


KŐSZEG VÁROS

2022. ÉVI GYERMEKVÉDELMI BESZÁMOLÓJA


1. A 0-18 éves korosztály demográfiai mutatói Kőszegen

A beszámolási időszakban (2022. év) a város állandó lakosságának száma (a 2023. január 1-i állapot szerint) 11.412 fő, ebből 18 éven aluli 1.851 fő (16,22%), ebből a 14 év alatti gyermekek száma 1.397 fő (75,47%). Városunkban, iskolaváros lévén, a tanév során a diákotthonokban, kollégiumokban lakó tanulók is feladatot jelenthetnek gyermekvédelmi szempontból, főként a köznevelési intézmények számára.

2. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások

A) A gyermekvédelmi törvényben szabályozott ellátások

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapításának célja, annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetés és - ha megfelel a feltételeknek - a szünidei gyermekétkeztetés, pénzbeli támogatás és egyéb kedvezmények (ingyenes tankönyv, ösztöndíj, felsőoktatási felvételi kedvezmények) igénybevételére.
A gyermekek főként a 14 év alatti korosztályból és elsősorban a többgyermekes családokból kerülnek ki. Ezekben a családokban többnyire a szülő (édesanya) egyedül neveli a gyermekét, valamelyik szülő GYES-en van, rokkantnyugdíjas vagy munkanélküli. A jogosultak nagy többségére jellemző, hogy az apa nem fizet tartásdíjat, az anyák magukra maradnak a gyermeknevelés gondjaival, segítséget a legtöbb esetben és elsősorban a nagyszülők nyújtanak, amennyiben élnek és a városban vagy a közeli településeken laknak.
Az ellátásra jogosultak száma évről évre csökken, melynek elsődleges oka a nettó jövedelmek növekedése (minimálbér, garantált bérminimum emelése, családi adó- és járulékkedvezmény gyermekesek esetében). A jogosultsági jövedelemhatár a háborús veszélyhelyzetre való tekintettel ismét emelkedett: család esetén 47.025,- Ft/fő, gyermekét egyedül nevelő esetén 51.300,- Ft/fő.
A családok egy évben két alkalommal (augusztus, november) a fenti kedvezményeken túl anyagi támogatást is kapnak. A támogatás összege gyermekenként: 6.000,- Ft. Annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek a gyermekvédelmi törvény szerinti hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzete is megállapításra került, emelt összegű pénzbeli támogatás kerül folyósításra a fent nevezett hónapokban, melynek összege gyermekenként: 6.500,- Ft.
A veszélyhelyzetre való tekintettel a 2021. évben támogatottak száma viszonylag magas volt, de ez a szám 2022-ben közel 25%-kal csökkent. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény iránti kérelem elutasítására két ízben került sor, egy alkalommal jövedelem, egy alkalommal vagyon miatt.

1. számú táblázat
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

2022 Támogatásban részesítettek száma
(fő) Támogatásra felhasznált összeg

augusztus 117 703.000 Ft
november 73 438.000 Ft

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után a gyermek családba fogadó gyámjául kirendelt hozzátartozó kiegészítő pénzbeli ellátásra jogosult, ha a gyermek tartására köteles és öregségi nyugellátásban vagy valamely nyugdíjszerű szociális ellátásban részesül. A támogatás összege a szociális vetítési alap 22%-a, jelenleg 6.270,- Ft. Ezen gyámok részére egy évben kétszer a kiegészítő pénzbeli támogatás mellett, de azzal egy időben pótlék is folyósítható. (A pótlék összege évek óta 8.400,- Ft.)
A jogszabályi változások miatt sajnos hosszabb ideje ilyen támogatás nem került megállapításra.

Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet megállapítása:

A jegyző kérelemre, külön határozatban dönt a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetéről. A minősítéshez a gyermekvédelmi törvény három körülmény mérlegelését írja elő, ha ezek közül egy fennáll, a hátrányos, ha kettő fennáll, a halmozottan hátrányos helyzet állapítható meg.

A mérlegelendő körülmények az alábbiak:
- a szülő/gyám iskolai végzettsége a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor legfeljebb alapfokú iskolai végzettség,
- a szülő/gyám alacsony foglalkoztatottságú, (aktív korúak ellátásában részesül vagy 12 hónapja nyilvántartott álláskereső),
- elégtelen lakáskörülmény, lakókörnyezet vagy szegregátumként nyilvántartott településrészen él a család.
Jellemzően a családok nem igénylik a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet megállapítását, ugyanis nem érzékelik ennek előnyeit, illetve az esetek többségében nem állnak fenn a megállapításhoz szükséges jogosultsági feltételek. 2022. évben egy kétgyermekes család kérte csak a hátrányos helyzet megállapítását, így az elmúlt év során két hátrányos helyzetű gyermek szerepelt nyilvántartásunkban. Fentieken túl halmozottan hátrányos helyzetűek még a nevelésbe vett és utógondozói ellátásban részesülő gyermekek és fiatal felnőttek, a számuk városunkban az őket ellátó intézmények miatt jelentősebb.

2022.12.31-én a gyámhivatalok jelzése alapján:
- hátrányos helyzetű gyermek: 0 fő
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermek / fiatal felnőtt: 20 fő
o óvodás: 1 fő
o általános iskolás: 5 fő
o középiskolás: 7 fő

B) Egyéb, a gyermekvédelmi törvényben nem szabályozott ellátások

2022. évben a helyi rendeletünk szerint adtunk anyagi segítséget települési támogatásként kiskorú gyermeket nevelő családoknak gyermek jogán, valamint gyermekek egészségügyi támogatását, a gyermek 18 éves koráig.
A gyermek jogán évente egyszer adható települési támogatás, ennek összege 2022-ben gyermekenként 15.000,- Ft volt.
Gyermekek egészségügyi támogatása, melynek maximálisan adható összege 30.000 Ft évente gyermekenként.

2. számú táblázat
Települési támogatás gyermek jogán

Jogcím Segélyben részesítettek száma
Segélyezésre felhasznált összeg

gyermek jogán 101 fő (50 család) 1.491.730 Ft
gyermek egészségügyi támogatás
5 család 5 gyermek 146.625 Ft

Szociális rendeletünk alapján az arra rászoruló gyermekek étkezésükhöz települési támogatást kaphatnak az intézmények gyermekvédelmi felelőseinek javaslata alapján.

Étkezési térítési díj átvállalását 2022. évben hat család (8 gyermek részére) igényelte, a támogatások összege 439.050 Ft volt. Az igénybe vevők számának emelkedését az indokolja, hogy több család részére alacsony jövedelmük ellenére sem kerülhetett megállapításra a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény (minimálbér emelkedése miatt), de a szülők a dráguló térítési díjakat önerőből nem tudták finanszírozni. A támogatás maximális összege 2022. évben 30.000 Ft/fő-ről 60.000 Ft/fő-re emelkedett.

Bursa Hungarica: 10 felsőfokú tanulmányokat folytató kőszegi hallgató kapott a várostól összesen 1.000.000 Ft ösztöndíj kiegészítést. A kifizethető támogatás összege nem változott az elmúlt évihez képest, jelenleg 10.000 Ft/fő/hó.

C) Gyermekétkeztetés

Ha a szülő (törvényes képviselő) eltérően nem rendelkezik, a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában és a közigazgatási területén az állam által fenntartott nevelési-oktatási intézményben, a gyermekek és a tanulók számára az óvodai nevelési napokon, illetve az iskolai tanítási napokon biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést. (2016-tól a hátrányos helyzetűek számára a szünidei étkezést is meg kell szervezni, de erre idáig nem jelentkezett igény.)

Kőszegen az étkeztetést 2017. január 1-től a JustFood Kft. látja el. 2019. évben a már meglévő diéták mellett sikerült a gluténmentes diétát is biztosítani.
Az étkezésért fizetendő térítési díjakat is a képviselő-testület határozza meg rendeletével.
A bölcsődei, óvodai és iskolai étkeztetésben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek, illetve 1-8. évfolyamon tanuló diák ingyenes étkezésben részesül, a 9. évfolyamtól a térítési díj 50%-át kell megfizetni. Biztosított továbbá az ingyenes étkezés a bölcsődében és az óvodában, ha a családban az egy főre eső jövedelem összege nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabér nettó összegének 130%-át (2022-ben:172.900,-Ft). Ehhez a normatív kedvezményhez elegendő a szülő nyilatkozata minden további igazolás, bizonyíték mellőzhető. Ennek az a gyakorlati következménye, hogy óvodáinkban 50% közelében mozog az ingyen étkezők száma.

Kőszegen 2022-ben 332 fő részesült ingyenes étkezésben, ami éves szinten, 41.920.795 Ft + Áfa támogatást jelentett a rászoruló családoknak, ami az előző évihez képest közel 20%-os növekedést mutat.

3. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások

A) Védőnői Szolgálat

A Védőnői Szolgálat a gyermekvédelmi jelzőrendszer fontos tagja, hisz Magyarország a világon szinte egyedülállóként egy olyan rendszert működtet, amelynek tagjai a kisgyermekes családok életének részesei. A védőnők 2022. évben is rendszeres kapcsolatot tartottak a Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal. A járvány okozta korlátozások megszűntek, az emiatt fenntartott veszélyhelyzet is, ezért lehetséges volt a személyes kapcsolattartás, melyek közös családlátogatások formájában valósultak meg.

A védőnők még mindig nem tapasztalnak komoly pozitív változást a családok szociális helyzetében. Sok olyan gondozott család van, akik anyagi, életvezetési és párkapcsolati gondokkal küszködnek.

A fokozott gondozásban részesülők még hatékonyabb segítése érdekében karitatív szervezetekkel is kapcsolatban állnak, szívesen fogadnak felajánlásokat.

Sokszor tapasztalják, hogy a családok nehéz helyzetének megoldása túlnő a védőnői kompetencia határain. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szociális okokból gondozott családoknál éveken át nem tudnak eredményt elérni. Hiába a tanácsadás fogamzásgátlásról, gyermeknevelésről, a szülők hozzáállása nem változik, és újabb gyerekeket vállalnak a nehéz helyzetük ellenére is, lakhatási problémáik nem oldódnak meg.

Az anyák kénytelenek hamar munkába állni, így a gyermekek korán közösségbe kerülnek, ahol már kikerülnek a védőnők látóköréből. A Covid járvány megszűntével az Óvodákba már szabad a bejárás, ezért a közösségbe járó gyermekekről onnan is tudnak informálódni. Mindemellett a tanácsadásokon és rendszeres családlátogatásokon is alkalom nyílik a problémák észlelésére és megbeszélésére. Már mindenkivel a megszokott módon tarthatnak kapcsolatot, akiknél már ismert, vagy nagy probléma mutatkozott.

A kisgyermekek korai közösségbe kerülése miatt inkább a gondozónők, óvónők jutottak szerephez a problémák felismerésében.

A Gyermekjóléti Szolgálattal és a jelzőrendszer további tagjaival rendszeres és jó a kapcsolatuk, ami nagyban segíti a zökkenőmentes munkavégzésüket.

B) Bölcsődei, óvodai ellátás:

Az intézmények 2022. évi gyermekvédelmi munkaterveiben is a prevenció áll az első helyen. Fontos feladatként tekintenek a gyermekek hátrányos helyzetének csökkentésére, a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzésére és a már kialakult veszélyeztetettség esetén a segítségnyújtásra. A bölcsőde, majd az óvoda a gyermekvédelem egyik első és legfontosabb jelző intézményei a védőnők mellett. Fontos feladatuknak tartják a családok megismerését, a bizalmas légkörű párbeszédet és a fennálló problémák diszkrét kezelését. Nagy hangsúlyt helyeznek a harmonikus személyiségfejlesztésre a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális, értelmi érettség kialakítására, az eltérő fejlődésű gyermekekkel való differenciált foglalkozásra.
Alapfeladatuk a gyermekek testi-lelki szükségleteinek kielégítése, amely a gyermekek alapvető joga is egyben, valamint az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség megteremtése.
Az intézményekben külön figyelmet fordítanak azokra a gyermekekre, akiket különböző tényezők akadályoznak az adottságaikhoz mért fejlődési lehetőségük elérésében, de kiemelkedő figyelmet kap az átlagnál tehetségesebb gyermekek tehetséggondozása is. Óvodáinkban a teljes integráció valósul meg, ami több odafigyelést, toleranciát igényel. Fokozott feladatot jelent a sajátos nevelési igényű gyermekekkel való foglalkozás, fejlesztésük, a differenciálás. A szakembereket a szakvéleményben foglaltak szerint egyre nehezebben, de biztosítani tudják. Egyre nehezebb megfelelő végzettséggel és szakértelemmel rendelkező fejlesztő pedagógust találni, emellett a rendelkezésre álló pedagógusok rendkívül leterheltek mivel egyre magasabb a fejlesztésre szoruló gyermekek létszáma.
A szülőket időben és megfelelő módon tájékoztatják a bölcsőde, az óvoda gyermekvédelmi tevékenységéről, továbbá arról, hogy problémáikkal milyen intézménytípust kereshetnek fel, valamint az étkezési és egyéb szociális támogatások igénybevételének lehetőségeiről is.

Az intézményi tapasztalatok szerint évről évre nő a nevelési hátránnyal (ráhagyó, túl szigorú, érzelmektől mentes vagy éppen kényeztető nevelés) küzdő gyermekek száma, ez nem csak a szegényebb családokban jellemző, a jómódú családokban is egyre gyakoribb.
Nagyon fontos a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, de szerencsére nálunk a súlyos elhanyagolás, bántalmazás, mélyszegénység, vagy egyéb súlyos veszélyeztető ok nem jellemző, bölcsődénkben a legkevésbé.
Az óvodák fontosnak tartják, hogy a gyermekek nyugodt, kiegyensúlyozott környezetben nevelkedjenek. A gyermekek biztonságáért valamennyi óvodai alkalmazott felelős.
Valamennyi óvodapedagógusnak kötelessége és feladata a rábízott gyermekek értelmi fejlődésének, a testi-, lelki-, egészségi állapotának folyamatos figyelemmel kísérése, regisztrálása, valamint a fejlődéséhez szükséges biztonságos légkör megteremtése.
A gyermek életében bekövetkező kedvezőtlen változásokat a csoportvezető óvónők jelzik az intézményvezetőnek, valamint a gyermekvédelmi felelősnek, amennyiben módjukban áll igyekeznek ezeket orvosolni is.
C) Kőszegi Szociális Gondozási Központ

A Gyermekjóléti Szolgálat 2022. évben is 7 településen biztosította a gyermekjóléti szolgáltatást és a családsegítést. A feladatellátást az intézmény vezetője irányítja, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó 3 településen, valamint ellátási szerződés alapján a Horvátzsidányi térséghez tartozó településeken is.

Továbbra is előírás a havi 3 személyes találkozás az ellátást igénybe vevőkkel, akikkel együttműködési megállapodás megkötése is szükséges. Továbbra is lehetőség van egyszeri segítségnyújtásra is, ellátatlanul nem maradt senki.

A gyermekjóléti alapellátások (gyermekjóléti szolgálat, gyermekek napközbeni ellátása, gyermekek átmeneti gondozása) a helyettes szülői hálózat kivételével biztosítottak.

A Család- és Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben együttműködési megállapodás alapján 74 főt, 23 családot gondozott.
Együttműködési megállapodás nélkül 92 fő, 22 család fordult a szolgálathoz segítségért (adományközvetítés, ügyintézés, tanácsadás, mentális segítés, kapcsolati problémák, válás, iskolai problémák stb.).

Az együttműködési megállapodás alapján gondozottak száma azért csökkent az elmúlt évihez képest, mert a védelembevételi eljárás megszűnése után a családok nem vállalták, nem igényelték a folyamatos együttműködést.

Az elszabadult infláció a családok anyagi terheit tovább növelte és újabb problémákat , nehézségeket generált.

Januárban egy kolléganő nyugdíjazása miatt, a szolgálatvezető és egy családgondozó látta el a feladatokat, majd szeptemberben sikerült új munkatársat találni.

1. számú táblázat
A szolgálatnál megjelent személyek száma ellátási forma szerint
Egység Összesen
A szolgáltatást igénybe vevő együttműködési
megállapodás alapján fő 74
A szolgáltatást igénybe vevő családok
együttműködési megállapodás alapján család 23
Ebből központ által továbbított/központól érkező család 2
Egyszeri alkalommal megjelent fő 92
Egyszeri alkalommal megjelent család 22
Tanácsadottként megjelent fő 16
Tanácsadottként megjelent család 5

2. számú táblázat
A szolgáltatást igénybe vevő személyek száma elsődleges probléma szerint és a problémák halmozott száma szerint
A probléma jellege Személyek száma probléma szerint (fő)
Elsődleges probléma Halmozott számú probléma
Szülők vagy család életvitele 5 11
Családi -kapcsolati konfliktus 8 11
Családon belüli bántalmazás - -
Elhanyagolás - -
Ebből oktatási, nevelési elhanyagolás - -
Gyermekintézményebe való beilleszkedési nehézség - -
Magatartás, teljesítmény zavar 3 18
Fogyatékosság - -
Gyermeknevelési 5 10
Lelki -mentális zavar 1 10
Foglalkoztatással kapcsolatos probléma - 1
Anyagi (megélhetési, lakhatással összefüggő) 1 3
Ügyintézéssel kapcsolatos probléma - 7
Információ kérése - 4
egyéb - -
Összesen: 23 75


A számokból kitűnik, hogy első helyen állnak a családon belüli kapcsolati konfliktusok. Ezt követi a szülők, család életvitele, a gyermeknevelési problémák. Ezt követik a magatartási problémák, sajnos az iskolákban és az otthonokban egyaránt megállapítható, hogy a gyerekek nagyon nehezen kezelhetők. A szülők nem következetesek ezért „nem bírnak” a gyermekeikkel. A viselkedési, magatartási problémák megoldását áthárítják a köznevelési intézményekre. Egyre több család küzd anyagi, megélhetési, lakhatási és mentális problémákkal.

A családok életében bekövetkezett kedvezőtlen változások miatt egyre több az érzelmileg nem kiegyensúlyozott, magatartásproblémás gyermek az iskolákban. Ők nehezen alkalmazkodnak mind az iskolai, mind a társadalmi szabályokhoz, viselkedésük agresszív, beszédük kulturálatlan. Sok esetben a szülők életvitele, hozzáállása sem megfelelő a pedagógusokat hibáztatják a gyermekek gyenge eredményeiért, rossz magaviseletéért, együttműködés helyett sokszor támadólag lépnek fel.
Egyre égetőbb szükség lenne minden iskolában pszichológusra, mentálhigiénés szakemberekre.

3. számú táblázat
Szakmai tevékenységek adatai:
Megnevezés Szakmai tevékenységek halmozott száma Szolgáltatásban részesülők száma
Információnyújtás 558 117
Segítő beszélgetés 644 114
Tanácsadás 171 15
Ügyintézéshez segítségnyújtás 76 37
Konfliktuskezelés 18 2
Közvetítés ellátásokhoz való hozzáféréshez-pénzbeli 4 2
Közvetítés ellátásokhoz való hozzáféréshez-természetbeni 10 18
Közvetítés család-és gyermekjóléti központhoz 2 7
Esetmegbeszélés 81 38
Esetkonzultáció 14 10
Szakmai megbeszélés
Környezettanulmány elkészítésében való közreműködés 2 3
Családlátogatás 765 82
Adományközvetítés 61 30
Pszichológiai tanácsadás 35 8
Hátralékkezelési tanácsadás 4 4

A családgondozók 765 alkalommal keresték fel a gondozásban lévő családokat otthonaikban. A segítséget igénylő családnak ez azért fontos, mert a saját megszokott környezetében könnyebben beszél problémáiról, a családgondozónak pedig azért, mert nem csak a szülő vagy a gyermek elmondásából jut információhoz, hanem meg is tapasztalja azokat.
A jelzőrendszer tagjaival folyamatosan történtek megbeszélések. Elmondható, hogy jó a kapcsolat jelzőrendszer intézményeivel.
Sajnos a szülők nem veszik elég komolyan az iskolákkal történő együttműködést, akkor kapnak csak észbe, amikor az igazolatlan hiányzások miatt a családi pótlék megvonására kerül sor.
2022-ben 11 gyermek jutott pszichológiai tanácsadáshoz.

A jelzőrendszer tagjai folyamatosan figyelemmel kísérik az ellátásban részesülő és a potenciálisan veszélyezett gyermekeket, valamint családjaikat, a felmerült problémákat jelzik a családsegítőknek.

A felügyeleti szervek és a hatóságok ellenőrzései:

A család- és gyermekjóléti szolgálatnál 2022. évben egy alkalommal történt ellenőrzés, elektronikus úton.

Jövőre vonatkozó célok, javaslatok:
Célok:

• a GYVR rendszer használata,
• a gyermekek családban történő átmeneti gondozásának biztosításhoz szükséges helyettes szülői ellátás megszervezése, ami továbbra is megvalósításra vár,
• a megfelelő pályázatok figyelésével és felhasználásával meg kell teremteni a gyermekek ingyenes nyári étkeztetésének, nyári felügyeletének, táboroztatásának anyagi alapjait,
• a társintézményekkel kialakult jó kapcsolat további fenntartása, ápolása.


Javaslat:

A jelzőrendszeri tagokkal még hatékonyabb együttműködésre törekedve, az esetmegbeszéléseken, esetkonferenciákon túl egy meghatározott témában, szakmaközi megbeszélések megtartása is célszerű lenne.

4. Bűnmegelőzési program főbb gyermekvédelmi pontjai

A Kőszegi Rendőrkapitányság gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet érintő munkájáról:

Család- és gyermekvédelmi tevékenység, valamint a hozzátartozók közötti erőszak helyzetének bemutatása:

A város területén működő gyermekjóléti szolgálattal a rendőrség kapcsolata jó, jelzéssel élnek, ha bűncselekményre utaló jeleket találnak családlátogatás alkalmával, a rendelkezésükre álló információkat továbbítják.
Az eljárás alá vont gyermek és fiatalkorú személyekről a rendőrség tájékoztatja a gyermekjóléti szolgálatot, gyermekkorú elkövető esetén a nyomozást megszüntető vagy elutasító határozatokat részükre is megküldik a szükséges további intézkedések megtétele céljából.

Gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység értékelése, ezen belül a Rendőrség iskolai prevenciós programjai:

A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem:

Az áldozatvédelem területén végzett rendőri tevékenység bemutatása:

A Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztályán 1 fő kijelölt előadó látja el az áldozatvédelmi feladatokat. Az előző évekhez hasonlóan azon sértettek részére nyújtottak segítséget, akik igénybe kívánták venni az áldozatokat segítő lehetőségeket.

2022. évben a Kőszegi Rendőrkapitányság illetékességi területén a családon belüli erőszakhoz köthető rendőri intézkedések száma számottevően nem változott. Az eljárások során a szükséges intézkedéseket megtették, jelzéssel éltek a partnerszervezetek felé. Megelőző távoltartás elrendelésére 5 esetben került sor.

Kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt 1 büntető eljárás indult, szexuális jellegű bűncselekmények miatt két eljárás indult, melyek vagy már megszüntetésre kerültek, vagy jelenleg is folyamatban vannak.

2022. évben lopás (2 db), könnyű testi sértés (1 db), garázdaság (9 db), és szexuális jellegű (1 db) bűncselekmények miatt rendeltek el eljárást fiatalkorú elkövetőkkel szemben.

A rendőrség illetékességi területén működő gyermekotthonok lakói mind sértetti, mind elkövetői vonatkozásban közel megegyező létszámban jelentek meg az eljárásokban, mint a korábbi években. Egy olyan eljárás indult, mely szerint a nevelő tanár az iskola épületében bántalmazott egy gyermekkorút, annak viselkedése miatt.

Meg kell említeni az intézeti neveltekkel kapcsolatos eltűnéseket (szökések), melyek látens bűncselekményeket tartalmazhatnak az illetékességi területen és azon kívül is. Ezek a fiatalok nem működnek együtt sem a rendőrséggel, sem a gyámhatósággal, így részükre segítség nagyon nehezen adható.

2022. évben összesen 259 körözési eljárás folyt, melyeknek az alanyai olyan fiatalok voltak, akik megszöktek a felügyelet alól. Egy eljárásban szerepelt olyan fiatalkorú, aki családból tűnt el, az ő családból történő kiemelésére sor is került. Valamennyi eljárás alanya minden esetben a Kőszegi Gyermekotthonban élő intézeti nevelt volt, az esetek 99 %-ban lányok szöknek meg.

Kábítószer prevenció helyzete:

Bűnmegelőzési tanácsadóként a kapitányságon egy fő került kiképzésre, aki a DADA program mellett drogprevenciós tanácsadóként is lát el feladatokat. Fogadóóráit megtartja, telefonos és e-mail elérhetősége biztosított. A szülők és a családok a Rendőrség kiemelt partnerei a kábítószer-bűnözés megelőzésében című programterv kapcsán a 12-16 év közötti iskolás gyermekek szüleinek nyújt elsősorban tájékoztatást. A program felelőseként kijelölt előadó az illetékességi területen lévő iskolákkal folyamatosan együttműködik, nyári táborokban vesz részt, valamint előadásokat tart biztonságos internet témában is.
Az iskolákkal, a szülőkkel és a gyermekekkel történő kapcsolattartás folyamatos.

A baleset-megelőzési tevékenység, a városi baleset-megelőzési bizottság tevékenységének és programjainak bemutatása:

A Kőszegi Városi Balesetmegelőzési Bizottság 2019. évben újjáalakult, munkája továbbra is aktív volt. Fő feladatuk és céljuk a közlekedési balesetek megelőzése, számuk és súlyossági fokuk csökkentése, a helyes közlekedésre való nevelés, a közlekedési magatartás alakítása, a közlekedők informálása, a baleseti okok értékelése és megszüntetése volt.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordított a rendőrség a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.

A Balesetmegelőzési Bizottság a munkaterv szerinti programjait végre tudta hajtani. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban, óvodákban és falunapokon.

2022-ben is részt vettek a Házhoz megyünk programban, a BIKE SAFE programban, a polgárok vagyonvédelmét elősegítő programban, melynek keretében információs pontokat állítottak fel.

„Az iskola rendőre” program értékelése:

Korábbi években kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, ami azóta is folyamatosan és zökkenőmentesen zajlik változatlan személyi állománnyal.

A rendőrök osztályfőnöki órákon előadást tartottak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtottak a baleset- és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vettek a KRESZ, illetve a DADA oktatásban.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítették a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdete előtt megvizsgálták az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottak a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtek a közutak kezelőivel.

5. A települési önkormányzat és a civil szervezetek közötti együttműködés a gyermekvédelem területén

A gyermekek szabadidős programjának szervezését a köznevelési intézményeken (sportolási lehetőségek, szakkörök, felzárkóztató foglalkozások, napközi otthon) kívül a közművelődési, közgyűjteményi intézmények (Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár), a Kőszegi Sportegyesület és a Kőszegi Futball Club látják el.
Évek óta jelentős szerepet tölt be a Kőszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület a város ifjúsági életében. Havi rendszerességgel tartanak foglalkozásokat fiataloknak, melynek célja a megyei tűzoltóversenyre való felkészülés, valamint szabadidős programok szervezése, mint pl. korcsolyázás, szánkózás, túrázás. Ezen kívül – felkérésre – az általános iskolák és az óvodák részére oltási bemutatókat, rendhagyó órákat tartanak.

A Karitász az elmúlt évben is, ruha, és karácsonyi csomagokkal támogatott esetenként 100-120 nagycsaládos háztartást, valamint rendszeresen élelmiszercsomagokkal segítik a rászorultakat.

A Római Katolikus Egyház, két általános iskola és a Kőszegi Német Nemzetiségi Önkormányzat hagyományokat ápolva, a nyári szünetben megszervezték a gyermekek üdülését, táborozását. Önkormányzatunk ehhez elsősorban a szociálisan rászoruló kőszegi gyerekeknek adott támogatást, 2022. évben 500 ezer forint erejéig.

Összességében megállapítható, hogy az önkormányzat a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családokban nevelkedő gyermekeket a jogszabályban meghatározott ellátási formák biztosításával igyekszik segíteni.
A gyermek- és ifjúságvédelemről megállapíthatjuk, hogy a területre és a problémákra kisebb a hivatal rálátása, leginkább a fenntartásunkban lévő intézményeken – bölcsőde, óvoda, a család- és gyermekjóléti szolgálat, védőnők – keresztül tudunk információhoz jutni.

A nehézségek csak helyi szinten nem kezelhetőek, azok megoldása, illetve a megoldás irányába való elmozdulás csak globálisan, egy új, korszerű jogi szabályozást és az egész társadalomra kiterjedő szemléletváltást követően lenne lehetséges. Mivel ezen a területen sok az egyedi speciális eset, minden ügy egyedi elbírálást, mérlegelést és sok esetben egyénre szabott megoldást kíván, amit sok esetben nem lehet a jogszabály keretei közé szorítani. A családok anyagi támogatása sajnos csak átmeneti megoldást jelent. A problémák között kiemelkedő helyen álló gyermeknevelési problémák, elhanyagolás ma már nem csak a szociálisan hátrányos helyzetű, szegény családoknál, hanem a tehetősebbeknél is jelentkezik. A területen foglalkoztatható szakemberek hiánya, és az ott foglalkoztatottak túlterheltsége sem segíti a hatékony problémamegoldást sem a prevenciót.

Záró gondolatok:

Az elmúlt évekhez hasonlóan újra megállapíthatjuk, hogy a családok, gyermekek helyzete nem javult számottevően, mert az erőfeszítések ellenére a nehézséggel küzdők és a problémás családok helyzete nem mutat jelentősebb pozitív változást. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ, a védőnők áldozatos munkája és minden erőfeszítés ellenére a problémás családoknál rendszeresen és tipikusan visszatérő problémákról beszélhetünk, amik időről időre újabb a szakemberek által korábban nem tapasztalt problémákkal bővül. A gyermekek veszélyeztetettségének okai között a kapcsolati problémák, a gyermeknevelési problémák, nem következetes szülői magatartás az iskolai magatartás, beilleszkedési nehézségek állnak.
Jól látszik, hogy nem elég csak anyagi segítséget adni, szükséges lenne a pszichológusi és egyéb segítői hálózat kiépítése is, de a személyi feltételek sajnos nem biztosítottak, ami már évek óta probléma. A szociális területen dolgozó szakemberek erősen leterheltek, nagyon nehéz, már-már lehetetlen megfelelő kvalitásokkal, végzettséggel rendelkező, elhivatott szakembert találni.

Városunkban a gyermekvédelemmel foglalkozó szervezetek minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy a családok problémáit megfelelően kezeljék, de a lehetőségeik és kapacitásuk ehhez kevés, továbbá a segítségre szorulók hozzáállása sem megfelelő egyre több esetben. Minden szervezet törekszik a problémák megelőzésére, időben történő felismerésére, kezelésére.