Jegyzőkönyv: 2022. November 23., Szerda, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Tájékoztató Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről.
2. - Tájékoztató a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2021. évi tűzvédelmi tevékenységéről.
3.a - Az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása.
3.b - Beszámoló a 2022. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
4. - A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
5. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
6. - A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) szóló önkormányzati rendelet módosítása.
7. - Beszámoló a Kőszegi Értéktár Testület munkájáról.
8. - A Magyar Nemzeti Levéltárral kötött haszonkölcsön szerződés módosítása a Kőszeg, Jurisics tér 2. sz. alatti ingatlan tekintetében.
9. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési terve.
10. - A 2023. évi belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
11. - A 2023-2026. évekre vonatkozó Stratégiai Ellenőrzési Terv elfogadása.
12. - A felnőtt háziorvosokkal kötött ingatlanhasználati szerződésben szereplő közüzemi költségekhez hozzájárulás.
13. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ költségvetési előirányzat átcsoportosítása.
14. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a ”Mert kell egy hely” című pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
15. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a Kőszegi SE kiegészítő támogatása érdekében (rendkívüli előterjesztés).
16. - A Kőszeg, Meskó u. 1. ingatlanra létrejött haszonkölcsön szerződés módosítása.
17. - A 2022. évi közbeszerzési terv módosítása (rendkívüli előterjesztés).
18. - Az önkormányzat és intézményei részére földgáz és villamosenergia beszerzés tárgyában indított közbeszerzési eljárások visszavonása.
19. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói posztjára kiírt pályázat elbírálása.
21. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
K/468-17/2022. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2022. november 23-án, a Városháza tanácskozó termében 9 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (12 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és Levéltár igazgatója, Guttmann Ferencné a Meseváros Óvoda és Bölcsőde vezetője, dr. Kapiller Sarolta, a Kőszegi Járási Hivatal vezetője, Lintner Dénes a Kőszegi Járási Hivatal munkatársa, Bognár András mb. tűzoltóparancsnok, valamint Göncz Szabolcs mb. tűzoltósági főfelügyelő valamint Keszei Balázs a Jurisics Miklós Gimnázium igazgatója valamint a gimnázium négy diákja.

Básthy Béla polgármester köszönti a novemberi rendes képviselő-testületi ülésen megjelenteket, külön is dr. Kapiller Sarolta járási hivatalvezetőt, dr. Zalán Gábor jegyzőt, Keszei Balázs igazgatót, valamennyi előterjesztőt és intézményvezetőt. Megállapítja, hogy valamennyi képviselő jelen van, így a képviselő-testület ülése határozatképes.
A napirenddel kapcsolatban jelzi, hogy a meghívón már eleve szerepelt két rendkívüli előterjesztés (15. és 17.), amelyet a bizottságok nem tárgyalhattak meg. Ezen kívül a tegnapi napon a képviselők újabb rendkívüli előterjesztést kaptak meg, így kéri ennek is a felvételét a napirendre. Tegnap vált ugyanis ismertté a legújabb közüzemi számláknak az összege. Aki figyelemmel kíséri a képviselő-testület döntéseit, az láthatta, hogy az év során folyamatosan kötötte, azaz vonta el a testület az intézményeknél lévő pénzeket a közüzemi számlák kifizetésére. Talán itt lehet legjobban felmérni, hogy mennyivel megnövekedtek a rezsiköltségek, mert – ez a lakossági számlákból nem látszik – korábban elképzelhetetlen összeggel kell szembesülni. A 2022. évi költségvetésbe még nem lett betervezve az akkor még csak remélt iparűzési adó kiegészítés, ami mára már realizálódott és amelyből rögtön 27,3 millió Ft-ot kénytelen a város a közüzemi számlák kifizetésére elkülöníteni.
A polgármester azonnal szavazásra is bocsátja a rendkívüli előterjesztés felvételét, amelyet a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.

Mivel a napirend további részével kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el, a polgármester azt is szavazásra bocsátja. A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadja el


N A P I R E N D:

1. Tájékoztató Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről.
Előterjesztő: dr. Kapiller Sarolta, a Kőszegi Járási Hivatal vezetője.
2. Tájékoztató a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2021. évi tűzvédelmi tevékenységéről.
Előterjesztő: Bognár András tű. őrnagy, mb. tűzoltóparancsnok.
3/a. Az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
3/b. Beszámoló a 2022. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
4. A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
5. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetmény-alapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: dr. Zalán Gábor jegyző.
6. A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) szóló önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
7. Beszámoló a Kőszegi Értéktár Testület munkájáról.
Előterjesztő: Révész József elnök.
8. A Magyar Nemzeti Levéltárral kötött haszonkölcsön szerződés módosítása a Kőszeg, Jurisics tér 2. sz. alatti ingatlan tekintetében.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes.
9. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési terve.
Előterjesztő: Guttmann Ferencné intézményvezető.
10. A 2023. évi belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.
11. A 2023-2026. évekre vonatkozó Stratégiai Ellenőrzési Terv elfogadása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.
12. Az önkormányzat fenntartásában lévő intézmények finanszírozásának megemelése a megemelkedett közüzemi számlák érdekében.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
13. A felnőtt háziorvosokkal kötött ingatlanhasználati szerződésben szereplő közüzemi költségekhez hozzájárulás.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
14. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ költségvetési előirányzat átcsoportosítása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
15. Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a ”Mert kell egy hely” című pályázatra kapott támogatásra vonatkozóan.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
16. Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a Kőszegi SE kiegészítő támogatása érdekében.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
17. A Kőszeg, Meskó u. 1. ingatlanra létrejött haszonkölcsön szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
18. A 2022. évi közbeszerzési terv módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
19. Az önkormányzat és intézményei részére földgáz és villamosenergia beszerzés tárgyában indított közbeszerzési eljárások visszavonása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
20. A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói posztjára kiírt pályázat elbírálása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.

Zárt ülés keretében:
1. „Új kőszegi mentőállomás építése II” tárgyban közbeszerzési eljárás indítása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.


A napirendi pontok megtárgyalása előtt Básthy Béla polgármester elsőnek megköszöni Keszei Balázs igazgatónak, hogy november 7-én a Városi Királynapot a gimnázium dísztermében tarthatta meg az önkormányzat, majd köszönti a Jurisics Miklós Gimnázium 4 diákját, akik akkor kitüntetések átadásán nem voltak jelen, így most adja át számukra a Jó tanuló és jó sportoló elismeréseket.

Ambrus Angelika tanulmányi eredménye 4,7, a Mezei Futó Diákolimpia VI. korcsoportban megyei 1. és országos 2. helyezést ért el (felkészítő tanára Gazsi Izabella).
Juhász Botond tanulmányi eredménye 5,00, az Atlétikai Diákolimpián fiú 400 m-es síkfutásban megyei 2. helyezést ért el (felkészítő tanára Tóth Botond).
Pörneczi Fanni tanulmányi eredménye 4,92, az Atlétikai Csapatbajnokságon leány súlylökésben megyei 3. helyezést ért el (felkészítő tanára Gazsi Izabella), továbbá a Röplabda Diákolimpián megyei 2. helyezést ért el (felkészítő tanárai Gazsi Izabella és Terplán Gabriella).
Soós Csenge tanulmányi eredménye 4,69, az Atlétikai Csapatbajnokságon, leány súlylökésben megyei 3. helyzést ért el (felkészítő tanára Hani Tibor).

A polgármester szívből gratulál a kitüntetett diákoknak, további sok sikert kíván nekik, valamint azt, hogy váljanak példaképpé.

A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el.
A képviselők mindkét dokumentumot 12-12 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Kapiller Sarolta előterjesztőként szóbeli kiegészítést tesz. Szerencsés helyzetben van Kőszeg, mert az elmúlt időszak nem hozott olyan változásokat, mint amit pld. az ukrajnai menekültek érkezése miatt más járásokban tapasztaltak. Visszaállt a covid utáni rend és azok a tendenciák határozzák meg a foglalkoztatásügyben a feladataikat, amelyek korábban is. Megvannak a támogatásaik (GINOP), a TOP ugyan kifutott, de a foglalkoztatási paktum megyei szinten újra indult. Így gyakorlatilag a foglalkoztatásügy a covid válságot megelőző időszak szerint folytatja tevékenységét.
Lennének új témák, mint pld. a külföldiek munkavállalása, de ez nem olyan jelentős, mint pld. Sárváron. A menekültek elhelyezése és a munkaerőpiacra való segítése szinte említésre méltó sem volt a kőszegi járásban.
A városkörnyéket tekintve bővül a büki Nestlé, a lukácsházi Schott üzeme. Elsőként majd az derül ki, hogy az építkezéseken milyen munkaerő fog dolgozni, de ha befejeződnek a fejlesztések, akkor ezek az üzemek szerencsére szakképzett munkaerőre fognak várni, így nem fogják a külföldieket vonzani.
Visszautal a tavalyi hasonló tájékoztató tárgyalására, amikor itt az ülésen felmerült, hogy az ő adataik nem egyeztek a KSH statisztikájával, de mint utóbb kiderült ők a III. negyedévi statisztikát használták fel, nem az éveset.
Ezúton is megköszöni mindenkinek: a képviselő-testületnek és az önkormányzati hivatalnak is azt a mindennapos támogatását, amit a járási hivatal és a foglalkoztatásügy is kap. Neki az az elve, mely szerint akkor dolgoznak jól, ha csendben dolgoznak és „nincs híre” – bár az elismerés jól esik mindenkinek. Külön megköszöni Lintner Dénes kollégájának a munkáját, aki a kőszegi foglalkoztatásügy koordinátora. Dénes néhány évvel ezelőtt még kezdőként ült itt, de mára már mindentudója a maga területének és a többi kollégájával együtt képesek ellátni ezt a nem könnyű területet. Köszöni az előterjesztésben való közreműködését is.
Reméli, hogy a továbbiakban is bírni fogják az önkormányzat bizalmát. Kéri, hogy kérdés, személyes ügy esetén is forduljanak hozzájuk bizalommal, mert ők azért vannak, hogy megoldják a rájuk tartozó problémákat.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta a járási hivatal tájékoztatóját és egyhangúan elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla is megköszöni hivatalvezető asszonynak a nagyon jó együttműködést, aki – Lintner Dénessel együtt – mindig rendelkezésre állt, ha szükség volt rá és jó szívvel lehet fordulni hozzájuk.
A tavalyi évre hatottak még a TOP projektek, volt három foglalkoztatási paktum is, most csak megyei szinten egy van ugyan, de a források a célcsoportoknak ugyanúgy rendelkezésre állnak. Rengeteg munka van ebben a statisztikában. Ő azt emelné ki, hogy az álláskeresők számának a korábbi megemelkedése után a 2021-es évben hogyan csökkent az vissza. El lehet mondani, hogy a magyar munkaerő piacot támogató szervezetek sikeresen tudtak reagálni a covid miatt kialakult helyzetre.
Kőszegen kevésbé elmondható, hogy az itt jelen lévő cégek kapacitásbővítése kapcsán a foglalkoztatás nőni fog. Sőt, a Wienerberger Téglaipari Zrt.-nél zajló fejlesztés talán a foglalkoztatásra ellentétesen fog hatni.
Csatlakozik hivatalvezető asszonyhoz abban, hogy Kőszegnek a foglalkoztatási struktúrái, fő irányai lényegesen nem változtak meg az elmúlt időszakban. A legkevesebb álláskereső itt és szombathelyi járásban van. Sokáig lehetne ennek okát elemezni.
Az önkormányzat próbál területeket szerezni további gazdasági telephelyek kialakítása céljából. Külön kihívás, hogy a városkörnyéki területek nem önkormányzati tulajdonban vannak, de dolgozunk azon, hogy ezeket feltárjuk.
Az önkormányzat saját birtokán belül – ugyancsak TOP konstrukcióban – sikerült 2 db 5-6000 m2-es területet kiallakítani, sajnos ezekre érdeklődő volt ugyan, de még nem keltek el. A Városüzemeltető Kft. szomszédságában lévőnek viszont van már bérlője.
Az önkormányzat célja nem más, mint hogy a helyben való foglalkoztatás eredményeiről tudjon majd idővel beszámolni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester megköszöni a tájékoztatót, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza.


200/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Vas Megyei Kormányhivatal Kőszegi Járási Hivatalának Kőszeg Város és a Kőszegi Járás munkaerő-piaci helyzetéről szóló tájékoztatóját elfogadja.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2021. évi tűzvédelmi tevékenységéről szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál jelen van Bognár András mb. tűzoltóparancsnok, valamint Göncz Szabolcs mb. tűzoltósági főfelügyelő.

Bognár András mb. tűzoltóparancsnok röviden összefoglalja az írásos tájékoztatót. A tavalyi év szervezeti változása volt, hogy a Sopron környéki katasztrófavédelmi őrs (Szakony, Gyalóka, Zsira és Répcevis) elkerült tőlük és így 4 településsel kevesebb, azaz 54 településen látják el a feladataikat.
2021-ben 933 esemény következett be a Szombathelyi HTP területén, ami 2%-os csökkenés a 2020. évihez képest. Kőszeg városában a tűzesetek és a műszaki mentések száma a város nagyságához és lakosságához képest átlagosnak tekinthető. A vizsgált időszakban 91 káresemény történt Kőszegen, amelyből 32 tűzeset, 59 műszaki mentés volt. A Kőszegi Önkormányzati Tűzoltósággal nagyon jó a kapcsolatuk: egy felújított és folyamatosan karbantartott laktanyában nagyon képzett szakemberek látják el a feladatokat.
A vizsgált időszakban a polgárvédelmi szakterületen nem volt lakosságvédelmi intézkedést igénylő káresemény.
2021-ben a Kőszeg Járási Írottkő Mentőcsoport 3 alakommal avatkozott be.
Iparibiztonsági szakterületen veszélyes anyag szállításával, feldolgozásával stb. kapcsolatos káresemény nem volt.
Összességében elmondható, hogy a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság által felügyelt szervekkel közösen a munka eredményes és jó szintű volt. Kőszeg városában a Kőszegi Önkormányzati tűzoltósággal és az Önkéntes Tűzoltó Egyesülettel jó színvonalú a tűzvédelem helyzete.
Végül megköszöni az önkormányzat segítségét, polgármester úr, a képviselő-testület és a hivatal pozitív segítőkészségét, hozzáállását, amellyel hozzájárultak a munkájukhoz.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta a tájékoztatót, megköszönte a tűzoltóság munkáját és a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla is megköszöni a gyümölcsöző és aktív együttműködést, egyrészt általában a katasztrófavédelemmel és másrészt természetesen a kőszegi tűzoltókkal, az önkéntesekkel is. Bár nem jó, ha baj történik, de azért öröm látni, hogy a tűzoltók milyen szervezetten és koordináltan sietnek a kőszegi és a környékbeli lakosok segítségére.
Kifejezetten a kőszegi tűzoltóknak is megköszöni, hogy ebben az évben egy új együttműködés alapján vállalták a nemezgyári zsilip kezelését. Sokat költött az önkormányzat a kezelő híd felújítására. A tűzoltóknak állandó ügyeletük van, továbbá a katasztrófavédelemtől azonnali információkhoz jutnak. Ez csak egy szelete az együttműködésnek, de azért is fontos, mert az ügyeletre fordított összeg egy olyan kőszegi szervezetnél landol, amely a városban fontos társadalmi szerepet is betölt.
A szabadtéri égetéssel kapcsolatban ismét ki kell hangsúlyozni, hogy Kőszegen – a szőlőtermesztéssel érintett területeket kivéve, amit egy szőlőbetegség indokol – az nem megengedett. Kérdés, hogy mit jelent ez a tűzoltóság számára, mert elég magas a riasztások száma. Ahogy olvasható az anyagban a vakriasztások tűzjelzők miatt is keletkeznek.

Bognár András egyetért polgármester úrral, ez Kőszegre is jellemző. A tűzjelzők legtöbbször nem emberi mulasztás miatt szólalnak meg, maga a rendszer is hibázhat.

Básthy Béla felhívja még a figyelmet arra, hogy sajnos nagyon magas a balesetek száma, ahova a tűzoltóknak vonulniuk kell. Kéri, hogy ha van a tűzoltóságnak helyi vagy országos felvilágosító, szemléletformáló kampánya, akkor a hivatal örömmel áll rendelkezésükre a lakosság tájékoztatására valamennyi hírcsatornájával, vagy iskolákba való eljuttatás útján stb.

Bognár András a beszámolóban is kiemelte, hogy a közúti balesetek száma emelkedő tendenciát mutat. Ezzel együtt a műszaki mentések száma nő, a tűzesetek száma pedig csökken.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester megköszöni az előterjesztést, majd szavazására bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.

201/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Szombathelyi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság 2021. évi tűzvédelmi tevékenységéről szóló tájékoztatóját elfogadja.


[Harkai Norbert képviselő elhagyta az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 11 főre csökkent.]


A 3/a. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az előterjesztésben részletezték a költségvetés módosítására vonatkozó információkat. A képviselő-testület döntései, a különböző pályázatok és az állami támogatások kiegészítései indokolják ezeket. Összességében az előirányzat változások az irányító szervi támogatások nettósítása után 43 891 286 Ft-tal növelik a bevételek és a kiadások összegét.

Hozzászólás:

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta a rendeletmódosítást és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
19/2022. (XI 23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről szóló
3/2022. (II. 16.) önkormányzati
rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)



A 3/a. napirendi pont tárgyalása:

A 2022. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az önkormányzat 2022. évi III. negyedévi módosításáról van szó. A viszonyítási számok az előbb elfogadott számokhoz igazodnak. Összességében az önkormányzat és intézményei bevételei 5 939 762 848 Ft-ot tettek ki, a teljesítés aránya 92,70 %. A kiadások teljesülése időarányos alatti (54,13 %-os) főként a felhalmozási célú előirányzatok teljesítési aránya miatt. A folyamatban lévő nagyberuházások okozzák az eltérést. A bevételek fedezetet nyújtanak a kiadásokra, hitelfelvételre nem került sor, az önkormányzatnak fizetési problémái nincsenek, a gazdálkodás kiegyensúlyozott.

Hozzászólások:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság a III. negyedévi beszámolót is elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla megjegyzi, hogy nagyon szeretne jövő ilyenkor is hasonló mondatokat hallani a pénzügyi osztályvezetőtől.
A tervezett bevételek az önkormányzathoz beérkeztek, a kiadások még nem teljesítettek, továbbá sikerült plusz forrásokat is szerezni. Gratulál azoknak az intézményeknek és a hivatal azon csoportjainak, amelyek ez utóbbiakat megszerezték, mert sok munka van ez mögött. Mindenki tisztában van azzal, hogy a következő évek beszámolói nem lesznek könnyebbek. Sajnos már idén olyan maradványok is meg vannak kezdve, amelyekhez az önkormányzat csak a jövő évi költségvetéskor szeretett volna felhasználni.

Ezután a képviselők 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:

202/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2022. III. negyedévi gazdálkodásáról szóló beszámolóját elfogadja.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy áttekintésre került a hatályos helyi adókról szóló rendelet a kommunális adó tekintetében. Láthatják a képviselők, hogy két változat készült, de ezeket hosszas egyeztetés előzte meg. Jelen gazdasági helyzetben sajnos elkerülhetetlen az adók felemelése. Szerettek volna olyan tervezetet kidolgozni, ami kevésbé fáj a lakosságnak, illetve arról is szó volt, hogy olyan legyen, amely jobban követné az anyagi helyzetüket. De sajnos nincsen megnyugtató adat a lakosság jövedelmi helyzetéről, hogy esetleg az alapján tudták volna kicsit alacsonyabb vagy magasabb adót kivetni.
Jelenleg évi 12 000.- Ft a kommunális adó. Az I. változat szerint 15. 000 Ft lenne az adó, ha az ingatlan nyilvántartás szerint 60 m2-nél alacsonyabb alapterületű lakásról van szó, 18.000 Ft pedig, ha a lakás vagy a lakóház a 60 m2-t meghaladja.
Elsőre talán magasnak tűnik az emelés, de ha a különbözetet leosszuk hónapokra, akkor 250 Ft, illetve 500 Ft jön ki plusz költséggént.
A II. változat szerint 17.000 Ft lenne egységesen az emelés. Mindkét tervezet esetében szeretnék bővíteni azoknak a körét, akik nehezebb anyagi körülmények között élnek, illetve nincs olyan hozzátartozójuk, akik tudnának róluk gondoskodni.
Az 50%-os kedvezménynél eddig az öregségi nyugdíjminimum 200%-át vették figyelembe, amely 57 ezer Ft volt. Most mindkét változatban 400%-ra lenne ez felemelve, amely összeg 114 ezer Ft. Emellett a jegyző adhat egyedi kedvezményt is a nehéz körülmények között élők számára.
A rendelettervezethez szükséges volt a Kereskedelmi és Iparkamara véleményének a kikérése is, amelyet az előterjesztéshez csatoltak. Az emelést támogatja a kamara, de azt nem írták le, hogy melyik változatot.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy polgármester úr kérésére a humánerőforrás bizottság is megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúlag az I. változatot ajánlotta elfogadásra.

Sas Norbert tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság hosszasan tárgyalta az előterjesztést és vitáztak róla. Pro és kontra jelentek meg vélemények a vitában. Az egyik szerint a mai gazdasági helyzetben senkinek sem könnyű, itt mégis adóemelésről van szó. A másik oldalon viszont láthatóak a számok, azaz a jelen rezsiárak mellett pld. egy óvoda fűtése múlhat a bevételi oldalon. Mindezeket figyelembe véve, végül az egységesített (II. változatot) senki sem támogatta, az I. változatot pedig a bizottság 2 igen, 3 nem szavazattal elutasította.

Kiss Zoltán Miksa néhány hónappal ezelőtt már felvetette, hogy azok az emberekre, akik nem fizetnek adót, hogyan lehet ezt rájuk kényszeríteni. Jelen gazdasági helyzetben – és ez már látszott akkor is – minden morzsáért le kell hajolni. Célszerű lenne a közbizalmat helyreállítani azzal, hogy mindenki fizessen adót. Ezeket az adónemeket önbevallással kell teljesíteni a lakosságnak, de van aki mégsem fizet adót. Jelen alkalmat kihasználva, kéri, hogy legyen nyilvános mindenki részéről az adótartozása mértéke: ki az, aki nem fizet. Így ő nem lenne arra kényszerítve, hogy egyenként jelentsen fel mindenkit, akivel a munkája során kapcsolatba kerül, és akiről tudja, hogy nem fizet helyi adót. Már elmondta legutóbb is, hogy van olyan illető, aki amióta megvette az ingatlanát, azóta nem fizet adót. Kéri, tehát, hogy legyen ez nyilvános, annál is inkább, mert a Parlament már 2012-ben hozott olyan törvényt, amely szerint „szégyentáblára” ki lehet tenni ezeket a neveket. Megismétli: neki megnyugtató lenne, ha ezzel a közbizalom helyreállna.

Básthy Béla szerint a közbizalomnak azt az aspektusát, mely szerint a rendeltetek mindenkire vonatkoznak – senki nem kérdőjelezheti meg. A hivatali munkatársak abban elkötelezettek, hogy az adók a lehető legnagyobb arányban beszedésre kerüljenek. Hiszen akkor egyenlő a közteherviselés és akkor tud az önkormányzat teljesebb szolgáltatást biztosítani. Ezzel teljesen egyetértenek a képviselő úrral.

Dr. Zalán Gábor is visszatér egy korábbi ülésre, amikor ugyanez a felvetés képviselő úr részéről elhangzott. Akkor ő azt mondta neki, hogy ha képviselő úr mond neveket neki, akkor az adótitok megsértése nélkül utána tud ennek nézni. A képviselő úr mondott is neki neveket és ő utána is nézett és mindenki megnyugtatására jelzi, hogy a megjelölt személyek mindegyike fizet adót. Ő nem szeretné, ha az ülés közvetítése révén a közvéleményben az a kép alakulna ki, hogy a hivatal nem „hajol le minden morzsáért”, hanem csak ülnek a 21 fokos irodákban. Kéri Kiss Zoltán Miksát, hogy ha van olyan személy, aki szerinte nem fizet adót, akkor azt neki ismét konkrétan jelezze, mert így éppen képviselő úr ingatja meg a közbizalmat, nem a hivatal. A kollégái természetesen ki is vetik az adót – legegyszerűbb egyébként a kommunális adót kivetni az ingatlan nyilvántartás alapján – és be is szedik. Betartják a helyi adóról szóló rendeletet. Érdekeltek is ebben, hiszen egy másik önkormányzati rendelet alapján adóprémiumban részesülhetnek a felderített adók révén. Az őket megillető adóprémiumról egyébként az önkormányzat anyagi helyzete miatt a covid ideje alatt le is mondtak. Nem szeretne képviselő úrral a nézők előtt vitába keveredni, de higgye el képviselő úr: kollégái minden fillérnek utána néznek.

Básthy Béla azt gondolja, hogy a közbizalom a képviselőkkel és a hivatallal szemben is fennáll, szó sincs közbizalmi válságról. Az igaz, hogy mindig vannak akik nem fizetnek pontosan, hátralékuk van. A különböző adónemek kapcsán az önkormányzat szándéka az, hogy mindig a lehető legegyszerűbben alkalmazható szabályokat alkosson, amelyhez megfelelő statisztikai és informatikai háttér van a hivatalban.
Az osztályvezető-helyettes már elmondta: sok gondolkodás volt az előterjesztést megelőzően arról, hogy szabad-e a lakosságtól ilyent kérni ebben a helyzetben. A város vezetése úgy látja, hogy a vállalkozások – akiknek nincsenek semmilyen védelmük a közüzemi számlák tekintetében – nagyon kitettek az elszabaduló energiaáraknak. Feléjük most nem tudunk fordulni, hogy tegyenek bele többet a város kasszájába. Tőlük most azt kérjük, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy megőrizzék a munkahelyeket és a működőképességüket. Semmi mást nem kérünk tőlük, csak ezt. Ezt igazolja az iparkamara véleménye is, mert ő nem emlékszik arra, hogy valaha is támogatták volna az adóemelést.
13 évvel ezelőtt (2009-ben) a kommunális adó összege 11 ezer Ft-ban lett megállapítva. Aztán 2013-2014. között volt egy csökkentés, lejjebb ment 9 ezer Ft-ra. Ő abba most nem megye bele, hogy ez okos döntés volt-e a város működőképessége szempontjából – bár nyilván a lakosság örült neki. Gyakorlatilag az a kommunális adó, amit az elmúlt 3 évben beszedtünk, azonos azzal, amit 13 évvel ezelőtt szedtünk be.
Azt nem kell ecsetelni, hogy az energia kiadások és a munkabérek tekintetében milyen kihívások előtt áll az önkormányzat. A kommunális adó kivetésében az új elv az volt, hogy próbáljunk meg különbséget tenni a valószerűsíthetően jobb és rosszabb helyzetben lévők és anyagi helyzetük között. Erre vonatkozóan a hivatalban az egyetlen könnyen kezelhető módszer áll rendelkezésre: az ingatlanok méretére vonatkozó információ. Ezt alapul véve az adót bevallás nélkül is ki lehet róni. Az is fontos elv, hogy minimális legyen a kiértesítések száma, mert a határozatok teljes körű kiküldése 5 millió Ft-ba kerül. Ha ma döntés születik, akkor jó néhány évig nem kellene hozzányúlni a kommunális adóhoz, mert akkor a bevétel egy része el is veszik.
Tájékozatja még a képviselő-testületet, hogy a tegnapi napon 4 nyugdíjas szervezet képviselője volt itt a Városházán. Tájékozatta őket a már elfogadott települési adó rendeletről, őszintén átbeszélték a város anyagi helyzetét. Elmondta, hogy a város működőképességét fenn szeretnék tartani. Természetesen tisztában vagyunk azzal is, hogy az infláció a lakosságnak mit jelent. Jelenleg két területen van relatív védelme a lakosságnak: az üzemanyagár és – bizonyos határig – a háztartási rezsiköltségek tekintetében. Az Idősügyi Tanács megértette a helyzetet, azt is, hogy a 3000 Ft-os emelés senkinek nem oldja meg az otthoni problémáját. A nyugdíjas szervezetek képviselői is azt választották, hogy tegyen az önkormányzat különbséget és a vélelmezhetően magasabb jövedelműek fizessenek magasabb adót.

Kiss Zoltán Miksa szeretné megerősíteni polgármester úr által elmondottakat, hozzáfűzve azt, hogy a legutóbbi adóemelés óta az ingatlanárak a duplájára emelkedtek. Természetesen nézni kell azt is, hogy miből fizeti ki valaki a helyi adót, pld, alacsony összegű nyugdíjból, vagy magas jövedelemből, de ő is azt gondolja, hogy ez az emelés azért nem fog feszültséget okozni a sok más kiadás mellett.
Visszatér az előző felvetésére és kérdezi a jegyző urat: miért nem nyilvános a törvény szellemében a nem fizetők névsora, az miért adótitok? Csak az önkormányzaton múlik, hogy nyilvánosságra hozza-e és ha ez teljesülne, ő sem forszírozná többet.

Dr. Zalán Gábor szerint a vonatkozó törvény értelmében egyszemélyes döntés alapján, a 100 ezer Ft feletti hátralékkal rendelkező adózók nevét nyilvánosságra lehet hozni, szigorú szabályok szerint. Pld. ha valaki megfizeti a tartozását, akkor 5 perc alatt neki le kell venni a listáról. Plusz adminisztrációs teherrel járna, de ő nyitott erre, ha a képviselő-testület úgy gondolja.

Básthy Béla megjegyzi: az egyszemélyes döntést mindig a legnehezebb meghozni – jól tudja ezt a covid alatt szerzett tapasztalataiból. De ezt a vitát a továbbiakban a bizottságokban javasolja lefolytatni.

Harkai Norbert szerint egyrészt érthető, hogy ha az ingatlanok értéke növekszik, akkor az adók emelése is indokolt lehet, ennek mértéke persze vita tárgya lehet. Másrészt pont ebben a nehéz helyzetben „öntjük a lakosság nyakába”. Bevételt is remélünk az adóemeléstől, de ha 1 Ft sincs befizetve, akkor valóban hiányérzete van mindenkinek. Összességében az dicséretes, hogy aki nehezebb helyzetben van, annak kevesebb adót kelljen fizetnie.
Visszatérve a nem fizetőkre: maga is bent járt ad adós kollégáknál és mondott objektumokat – kérdezve, hogy mekkora összegű adót fizetnek. Az ügyintéző nem válaszolt rá, utána azt mondták, hogy adótitok. Az lenne a megnyugtató, ha minden adóforint be lenne fizetve.

Dr. Zalán Gábor szerint az ügyintéző – nagyon helyesen – a vonatkozó jogszabályokat betartva nem akart válaszolni a kérdésre. A nyilvántartás folyamatosan naprakész. De őszintén szólva: nem képzelhető el, hogy a képviselők közül is lenne esetleg, aki szerepelne a listán?

Harkai Norbert szerint elképzelhető, hogy néha ő is csúszik a befizetésekkel.

Básthy Béla ismét kéri, hogy ez a vita a bizottságokban legyen tovább folytatva. A képviselőknek a köztartozásmentes adatbázisban is szerepelniük kell, ott is kiderül, hogy ki, mit felejtett el befizetni. Ha valaki két hetet csúszik a befizetéssel, azt nyilván nem fogják nyilvánosságra hozni, védi a GDPR és a hasonló jogszabályok. De ha van olyan súlyú adótartozás, és ha a törvény is megengedi, akkor el lehet rajta gondolkodni. De ezen dolgozzanak tovább az érintettek.

Dr. Zalán Gábor ismét kéri a képviselőket: a már említett közbizalom érdekében higgyék el a képviselők, hogy a kollégái mindent megtesznek az adók behajtásáért. Fizetésből való letiltás, ingatlanra való ráterhelés – ezek mind lehetőségek a behajtásra. Szó sincs arról, hogy az egyik kőszegi polgár fizeti meg a másik tartozását.

Rába Kálmán igazságtalannak és torznak tartaná ezt a kommunális adó emelés mértékét, mert a 60 m2-es határ az irányadó. Akinek van egy 60-70-80 m2-es lakása, az szerinte átlagosnak tekinthető. Viszont vannak olyanok, akik megfelelő munkával, erővel és innovációval olyan jövedelmet érnek el, hogy akár 200 m2 nagyságú házban is lakhatnak.
Neki van egy 50 valahány m2-es lakása és így ő 250 Ft-tal fog csupán kevesebbet fizetni, mint aki egy 200 m2-es ingatlanban lakik. Egy kisnyugdíjas pedig havonta 625 Ft-ot fog fizetni – akinek a bevétele még a közelében sincs annak, aki havi szinten több millió Ft-os jövedelmet ér el.
Mivel ez az elképzelés az egykulcsos adóhoz hasonló – nem tartja igazságosnak és nem tudja elfogadni.

Básthy Béla szerint az egykulcsos adó mindig többet visz el abból, ami van. Azaz akinek pld. akinek 100 ezer Ft a jövedelme, az 10 ezret, akinek 1 millió, az 100 ezret fizet. Megismétli: az önkormányzat nehézsége az, hogy a lakosság jövedelmi helyzetéről nincs tudomása, arról csak a NAV-nak van, így eszköztára sincs %-os adó behajtására. Mindez sajnos kizárja, hogy ilyen szempontból igazságos rendszert hozzunk létre.

Velkyné Ball Andrea a bizottsági ülésen is elmondta a véleményét. Az igaz, hogy 3000 Ft a különbség az I. változatban az ingatlanok nagysága után, de ha valakinek lakóingatlana, háza van, annak egyéb más kötelezettségei is vannak. Pld. a háza előtti terület rendben tartása, fűnyírás, hóeltakarítás stb. Ezt is figyelembe véve nem lehet olyan nagy különbségről beszélni. Akinek meg lakása van, az hazamegy, becsukja maga mögött az ajtót és ebből a szempontból semmi dolga nincs.

Básthy Béla szerint ez a felvetés is jogos. Ezzel együtt, biztosan sokan vannak, akik, ha megtehetnék szép, udvaros családi házban élnének. Másrészt a társasházakat tekintve csupán egy-egy utcafronton a lakások után legalább 8-10 szer jön be az a bizonyos kommunális adó. Nem tudunk ennél igazságosabb rendszert létrehozni, most csupán elviselhetőbbet szeretnénk. Erre terjed ki az önkormányzat hatásköre.

Terplán Zoltán az I. változat mellett teszi le a voksát, mert szociálisan érzékenyebbnek tartja. Jó dolog, hogy az 50%-os adókedvezmény értékhatára 200%-ról 400%-ra lesz felemelve, ez is jelentős kedvezmény. Olyan korosztályról van szó, ahol kevés a jövedelem és ők az élére állítanak minden fillért.

Rába Kálmán reagál Velkyné Ball Andrea hozzászólására. Ahonnan ő származik, az ő szüleinek egy nagy családi háza van, több ezer m2 nagyságú területen, ahol természetesen számos feladat van. Ezért tud különbséget tenni azok között, aki 50 m-es lakásban lakik – azaz „aki becsukja maga mögött az ajtót”. De annak a komfortérzete meg sem közelíti meg azét, aki családi házban lakik. A kis lakásban élőknek a szomszéd kopácsolásától elkezdve, mindent el kell viselniük. Visszautasítja az elhangzottakat, mert egy társasházban vagy panelben élők sem élnek könnyebben.

Csiki István szerint a vitából kiderül, hogy a képviselő-testületnek nem az adóemelés tényével, hanem a sávok meghatározásával van problémája. Nem akar demagóg lenni, de ha a rendkívüli előterjesztés számait nézi, akkor arról van, szó, hogy ki tudjuk-e fizetni jövőre pld. az óvoda fűtését vagy sem és ehhez kéri a képviselő-testület a lakosság hozzájárulását havi 250-500 Ft emeléssel. Nem lenne szerencsés, ha csupán azt értené meg a lakosság, hogy adóemelés, hanem azt is, hogy ennek oka van.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát, majd elsőként az I. változatot bocsátja szavazásra, mely szerint kommunális adó mértéke 18.000 Ft/év összegre emelkedne az ingatlan-nyilvántartásban lakóház, lakóépület megnevezéssel nyilvántartott ingatlanok esteében. A 60 m2-nél nagyobb lakások tekintetében esetében pedig 15.000 Ft/ év lenne az adó mértéke.

A képviselők 10 igen, 2 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotják:



Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
20/2022. (XI. 23.) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor jegyző szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy visszatérő rendeletalkotásról van szó, hiszen a képviselő-testületnek évente van lehetősége megállapítani a köztisztviselők illetményalapját és illetménykiegészítését. A központi költségvetésben szereplő illetményalap 2008. óta, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban alkalmazott 20%-os illetménykiegészítés szintén évtizedek óta változatlan. A jelen rendeletben meghatározandó összegek egy évre szólnak. Kéri, hogy a képviselő-testület idén is a tavaly elfogadott 50.200 Ft-os illetményalapot szíveskedjen jóváhagyni.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla hozzáfűzi: ha az önkormányzat lehetőségén múlna, természetesen megemelné az illetményalapot. Az elmúlt időszakban többször kellett szembesülni azzal, hogy meg kell küzdeni a hivatali munkaerőért. Gyakran jóval magasabb fizetésért szólítják meg a hivatali munkatársakat, akiknek akkor dönteni kell, de remélhetőleg ez mégis nehéz döntés a számukra. A jegyzőnek van bizonyos eltérési lehetősége az illetmények megállapítására, de ez nem jelentős. Az állami támogatást korlátozott létszámban kapja az önkormányzat – nem is értjük, hogy miért ennyi, de biztosa megvan ennek is az oka – viszont a valós létszám ennél magasabb. Idén az állami finanszírozást 40 ezer Ft/fővel emelik fel. Az már maga biztatás, hogy ezt emelik, remélhetőleg az érezhető emelési is egyszer ideér.
A hivatali jövedelmeket tekintve ő fontosnak érzi, hogy a köztisztviselőknek ne kelljen másodállást vállalni a megélhetésért vagy a befizetendő számlákat gyűrögetni, hogy mit fizessenek be.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
21/2022. (XI. 23.) önkormányzati rendelete
a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) szóló önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a Magyar Posta Zrt. értesített valamennyi érintett települést arról, hogy az energiaválság következtében egyes posták működését ideiglenesen szüneteltetik. Ennek következtében Kőszegen a lakótelepi, 2-es postán 2022. november 12-től nincs szolgáltatás.
A városban így átmenetileg egyedül a Várkör 65. sz. alatti 1-es posta áll rendelkezésre a lakosság számára, ahol az eddigiekhez képest több pult áll majd az ügyfelek rendelkezésére. Mivel ez a postaépület a városközpont forgalmas részén található, így parkolási nehézségekkel számolnak, ráadásul a Jézus Szíve Templom felújítása is folyamatban van. A parkolási rendelet módosításának a lényege az, hogy a postával szemben, közvetlenül a templom mellett lévő parkolóhelyeket időkorláttal, 20 perc időtartamra lehessen igénybe venni. A helyszínen ezt időkorláttal megjelölt várakozóhely tábla kihelyezésével jeleznék, a díjfizetési kötelezettség megmaradna. Emellett szükséges lesz a KRESZ rendelkezései alapján a gépjármű szélvédője mögött elhelyezett tárcsán a várakozás megkezdésének időpontját megjelölni.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és javasolta, hogy 20 perces időkorlátban legyen meghatározva a várakozás időtartama.

Básthy Béla hozzáfűzi: a postával is tárgyaltak a javaslatról, akik szerint 15 perc is elegendő lenne a postai ügyintézéshez. Inkább maradjon a 20 perc, még akkor is, ha minden postai pultnál várják a lakosságot.

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is 20 perces várakozást javasolt elfogadni a rendelettervezetben korábban szereplő 15 perc helyett. A bizottság ezt egyhangúlag fogadta el.

Básthy Béla szerint a KRESZ is előírja azt a tárcsát, ami a rendelettervezetben szerepel A Jézus Szíve Templom melletti oldalt érintené a változtatás, a másik oldalon maradna a jelenlegi szabályozás. Felmerült, hogy be lehet-e állítani a jegyautomata órákon a 20 perces időtartamot, de felesleges, mert jelenleg is lehet ekkora időtartamra jegyet venni.
Az időpontokat tekintve ez az új szabály a templomban tartandó liturgikus eseményeket nem érinti, mert azok hétvégén és este vannak. A plébániát is ki fogják értesíteni a változtatásról, kérve az együttműködésüket.

Harkai Norbert szerint nem szerencsés a lakótelepi posta bezárása, a Fő téri postára nem is tudnak sem mozgáskorlátozottak, sem babakocsival bemenni. Az egész hely nagyon szűkös, nincs is kipróbálva ez az egész rendszer. Egyébként arról volt szó, hogy az egész parkolási rendszer át lesz tekintve. Korábban – annak érdekében, hogy a lakosság terhei csökkenjenek – az Összefogás Kőszegért Egyesület bekérte két tárgyévre vonatkozóan a parkolásból származó bevételeket és kiadásokat. Ebből kiderült, hogy csupán mintegy 7 millió Ft a nyereség. Az Összefogás Kőszegért Egyesületnek az volt a véleménye, hogy ekkora összegért nem érdemes az embereket kitenni a sem a „pénz bedobálásnak”, vagy a büntetésnek.
A „Modern Kőszegért” egyesületi programjukban modern tárcsás rendszert javasolnak, eltüntetve az órákat. Az előterjesztésben tulajdonképpen 5-6. pontosabban 6,5 parkolóról van szó a posta előtt. Szerinte mindezt meg lehetne oldani azzal, ha ki lenne téve egy tájékoztató tábla a kőszegieknek azzal, hogy megváltozott a postai rendszer és ezért kérjük a lakosságot a postai ügyintézés után a helyszín minél előbbi elhagyására. Ezt magyarul és németül is feliratozni kellene. Nem beszélve az ott lakókról, akik nyilván szeretnék továbbra is a lakásuk előtt tartani az autójukat. Ezt szerinte az emberek megfelelő kommunikációval meg is értenék és nem kellene nekik tárcsás órát tekergetni. Ezzel a rendelettervezettel próbáljuk legyűrni a szabályozást az emberek torkán, pedig nem igazán látszik kiforrottnak, mert annyira kis parkoló helyről van szó. A bizottságok sem véletlenül vitáztak erről annyit, mert lehetne mindezt rugalmasabban is kezelni. Nem gondolja, hogy szabályokhoz kellene kötni ennek az új helyzetnek a kezelését.

Terplán Zoltán arra hívja fel a figyelmet, hogy ha el lesz fogadva ez a bizonyos tárcsás megoldás, akkor arra is gondolni kell, hogy meg lehessen ezt a tárcsát vásárolni a kívánt formátumban. Napjainkban a postán rengeteg eladó áru van, fel kellene hívni a figyelmüket, hogy ezt is forgalmazzák.

Básthy Béla szerint elvileg írószerboltokban hozzá lehet jutni. Aki teheti, valóban vegye meg. Azon ő is meglepődött, hogy a KRESZ is előírja ennek a formáját. Ez a Kurzparkzone féle parkolási övezet Ausztriában is ismert.

Harkai Norbert ismeretei szerint Ausztriában az ottani KRESZ ezt nem írja elő, az európai KRESZ-ben sincs ilyen. Ők a Modern Kőszegért Programban arra tettek javaslatot, hogy olyan órát kellene bevezetni, ami az iskolákban előállítható lenne. Mivel Kőszegnek több arca is van, évről évre mást lehetne rátenni: pld. Hősök Tornya, Jézus Szíve Templom, stb. Ennek lenne egy ára és ezt lehetne használni parkolásra, mind a 4500 kőszegi, mind az évi 8000 ide látogató turista esetében.

Dr. Zalán Gábor a központi jogszabály előírásait ismerteti, amit kötelező betartani, azaz nem az önkormányzat találja ki. A KRESZ azt írja elő, hogy a szélvédőn jól látható helyen, legyen kitéve és helyzet megváltoztatás nélkül nem lehet pörgetni az órát. Ennek az idő intervallumos parkolásnak éppen az a lényege, hogy pörgesse meg az ott tartózkodást. ne az legyen, hogy aki beáll reggel egy parkolóhelyre, az egész nap otthagyja az autóját, aki meg a postára akar bemenni, az nem tud hol megállni. Természetesen a lakóknak is megmarad a lehetősége, hogy ha reggel elmennek dolgozni, délutánra hazaérnek, akkor a gépjárművek ott maradhatnak a lakásuk előtt.

Básthy Bélát nemrég megkereste egy hölgy, aki a kőszegi gyalogátkelőket színesre festette volna, hozott is erre példákat Hollandiából. A fejlesztési iroda és a városüzemeltető osztály nem volt rest és megkereste ez ügyben a közlekedési hatóságot. Természetesen azonnal kizárták, hogy kreatív módon legyen a felfestés a zebrákon megváltoztatva. Ettől függetlenül, nem biztos, hogy egy korrektül kidolgozott javaslatot nem lehetne bevezetni.
Ő beszélt a posta vezetőjével, aki elmondta neki, hogy a rájuk vonatkozó törvény minimum szolgáltatási szinteket ír elő a számukra. A kőszegi posta ezeket a szinteket jóval túl teljesíti a szolgáltatásával. A város annak örül, ha jó szolgáltatást kap. A mozgássérültekkel kapcsolatos problémára azt válaszolták, hogy ha ilyen jelzés van, akkor az ügyintézők kimennek az utcára és ott segítenek az ügyfélnek. Korábban volt ilyen a Városházán is. Sajnos a posta saját nagy kapuja előtt is egyébként meg szoktak állni sajnos autósok, ezt próbálják ők kezelni.
A levél végül is elment a posta számára: jeleztük nekik, hogy kérjük a meghosszabbított ügyfélfogadást, zajlik egy nagyfelújítás a közelben, továbbá azt is, hogy az önkormányzat megtesz minden tőle telhetőt. Kicsit hasonlít a helyzet arra, amit Kiss Zoltán Miksa a helyi adókkal kapcsolatban forszíroz: a többség szabálykövető ugyan, de aki nem, azt egy kis emberséggel, és normális hozzáállással azért arra kell ösztönözni, hogy betartsa a szabályokat. Azt is ki kell hangsúlyozni, hogy nincs olyan szándék, hogy kellemetlen helyzetbe kerüljenek emberek, nincs kiadva az, hogy ebből mekkora összegű bírságot kell beszedni, inkább az előírások betartására törekedjen mindenki.

Végül a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 11 igen, 1 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
22/2022. (XI. 24.) önkormányzati rendelete
a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló
16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

[Sas Norbert képviselő a szavazás után elhagyta az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 11 főre csökkent.]


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Értéktár Testület munkájáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Révész József az értéktár testület elnöke szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy ebben az évben is elkészítették a beszámolójukat. Jó hír, hogy idén befejezték a korábbi vállalásukat, azaz korában ígéretet tettek arra, hogy Kőszeg kiemelt értékeit feldolgozzák és publikálják. Ez 3 pályázatnak köszönhetően megtörtént. Az elsőt még a Kőszegi Városi Múzeum, mint intézmény adta be és vitte végig, a másik kettőt már az önkormányzat, így utóbbiaknak már polgármester úr a felelős kiadója. A jövőt tekintve azon kell majd elgondolkodni, hogy a következő évi pályázatokon ezeknek a köteteknek esetleges újrakiadását vagy folytatását célozzák meg. Utóbbi nem lenne egyszerű, hiszen meglévő témák még nincsenek eléggé kidolgozva. De ezt a képviselő-testületnek, mint fenntartónak kell eldöntenie.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta. A kőszegi értékekről szóló valamennyi kötet a városi könyvtárban is megtalálható, kikölcsönözhető.

Csiki István gratulál igazgató úrnak az elvégzett munkához, a 4 kötet megjelentetéséhez. Aki ezeket a kezében tartja, láthatja, hogy ezek nemcsak belülről értékes munkák, hanem kívülről is nagyon csinos külsőt kaptak.

Básthy Béla megköszöni az értéktár munkáját, hiszen sikerült az elképzelt köteteket kiadni, a városi érték tudatosságot növelni. A „Kőszeg értékei 50” kiadvány a város bemutatkozásának egyik reprezentatív eszköze lehet. Az elsőre kinyomott 50 példányból van még, de jó lenne újra nyomni.
Várható egy további szép kötet megjelenése még az idén. Az önkormányzat ugyanis sikeresen pályázott a Szőlő Jövésekről szóló könyv kiadására, amelyet dr. Bariska István és Szövényi Zsolt neve fémjelez és ugyancsak a Szőlőföld Kiadónál fog megjelenni. Ez is egy nagyon szép, reprezentatív kiadvány lesz a „Könyvről”.

A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


203/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Települési Értéktár Testület tevékenységéről szóló éves beszámolót a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.

[Sas Norbert képviselő visszatért az ülésterembe és ezzel a képviselő-testület létszáma ismét 12 főre nőtt.]


Az 8. napirendi pont tárgyalása:

A Magyar Nemzeti Levéltárral kötött haszonkölcsön szerződés (Kőszeg, Jurisics tér 2. sz. alatti ingatlanra vonatkozóan) módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az idén kötötte meg az önkormányzat a Magyar Nemzeti Levéltárral a Jurisics tér 2. alatti ingatlanra a határozott idejű haszonkölcsön szerződést. Ennek szükséges az újabb két évre történő meghosszabbítása annak érdekében, hogy az épületét továbbra is használni lehessen levéltári feladatok ellátásra. A nemzeti levéltár már jelezte, hogy ők is már elfogadták jelen szerződést, postára is adták.

Hozzászólások:

Sas Norbert tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság egyhangúan ajánlja elfogadásra a határozati javaslatot.

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


204/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg, 1882 hrsz-ú, természetben a Kőszeg, Jurisics tér 2. szám alatti levéltári ingatlanra kötött haszonkölcsön-szerződés módosítását a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert annak aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési tervének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Guttmann Ferencné szóbeli kiegészítésében visszautal arra, hogy az intézményük szervezeti felépítésében az elmúlt időszakban több változás is történt. Ezeket a változásokat az intézmény alapdokumentumain, belső szabályzataikon átvezették. Az új honvédelmi intézkedési tervet is fel kell tölteni az erre szolgáló felületre, de előtte szükséges, hogy annak tartalmát a fenntartó megismerje.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás ezt az előterjesztést is megtárgyalta és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.
Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság viszont nem tárgyalta az előterjesztést, ez tévesen került be az előterjesztésbe.

Harkai Norbert számára az óvoda, a honvédelem a Nagy-Magyarország témaköre egyáltalán nem függ össze. Nagyon sajnálatos, hogy az óvodavezetőnek ilyennel kell foglalkoznia. Szerinte ez példanélküli. Az anyag természetesen rendben van, de mindez azt sugallja, hogy háború van, mindenki védje meg a hazáját. Azzal egyetért, hogy tűzvédelmi, kitelepítési tervnek lennie kell, de hogy egy óvodának honvédelmi tervet is kell készítenie – ezt nem tudja elfogadni. Az intézményvezető munkájához további sok sikert kíván.

Básthy Béla szükségesnek érzi tisztázni a képviselő számára, hogy ez a honvédelemi terv nem arról szól, hogy az óvodásoknak hogyan kell „kivonulniuk” a haza megvédése érdekében, hanem az intézmény működésének a rendjét szabályozza különleges jogrend esetén.

Guttmann Ferencé szerint ez egy központilag kiadott szabályzat, amit a megadott helyre kell feltölteni. A polgármester kérdésére tisztázza, hogy ez nem újdonság, korábban is volt ilyen, de mivel az intézményben voltak változások, azokhoz kellett aktualizálni.

Básthy Béla ettől függetlenül úgy látja, hogy egy nevelési programban a hazához való viszonyulást is meg kell találni. Adja Isten, hogy soha ne legyen rá szükség, de az ország, a haza védelme minden állampolgár számára alkotmányos kötelesség.

Harkai Norbert összehasonlításul Ausztriát hozza fel, rengeteg gyerek jár ki oda óvodába, iskolába. Ott olyan döntések születtek, amely szerint pld. minden gyerek 25 euró értékű ajándékot kapott a szankciós következmények ellentételezéseként. Itt meg honvédelmi tervről van szó.

Básthy Béla lezárva a vitát megjegyzi: ő örülne annak, ha a magyar oktatási-nevelési intézményeknél azt a színes világot tudatosítanák a gyerekekben, hogy mit jelent a piros-fehér-zöld. A többit pedig a pedagógusokra kell bízni.

Ezután szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.

205/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési tervét a melléklet szerinti tartalommal megismerte, az abban foglaltakat tudomásul veszi.

Felelős: a továbbításért Guttmann Ferencné intézményvezető.
Határidő: azonnal.

[A szavazás után Fekete-Pataki Edit képviselő elhagyta az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 11 főre csökkent.]


A 10. napirendi pont tárgyalása:

A 2023. évi belső ellenőrzési terv tervezetéről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor szóbeli kiegészítésében ismerteti, hogy a központi jogszabályok a jegyzőt teszik felelőssé mind az önkormányzat, mind az intézményrendszer tekintetében a belső ellenőrzés működtetéséért. Ezt a feladatot egy megfelelő végzettségű és képzettséggel rendelkező, külső belső ellenőr megbízásával és segítségével látja el. Elkészítették a 2023. évi ellenőrzési tervet, amely az alábbi fő ellenőrzéseket tartalmazza:
– Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház működési szabályozottságának és gazdálkodásának vizsgálata – utóellenőrzés,
– Kőszeg Város Önkormányzata helyi iparűzési adóval kapcsolatos tevékenységének ellenőrzése,
– Bozsok Község és Velem Község Önkormányzata 2022. évi költségvetési beszámoló mérlegsorainak leltárral való alátámasztottságának vizsgálata – ez már Kőszeg Város Önkormányzatánál korábban megtörtént.
Jelen ellenőrzési tervet Bozsok és Velem már elfogadta.

Hozzászólás:

Sas Norbert tájékozatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság a 2023. évi belső ellenőrzési tervet elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla hozzáfűzi, hogy Teveliné Bándi Mária belső ellenőr 2018. óta végzi a belső ellenőri munkát és nagyon meg vagyunk elégedve a munkájával.

Ezután 11 igen szavazattal az alábbi határozat születik:

206/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2023. évi ellenőrzési tervet a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja.


A 11. napirendi pont tárgyalása:

A 2023-2026. évekre vonatkozó Stratégiai Ellenőrzési Terv elfogadása szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor szóbeli kiegészítést tesz. A belső ellenőrzéshez kapcsolódik a stratégiai ellenőrzési terv elkészítése is, amelyet szintén a vonatkozó jogszabályok írnak elő az önkormányzat számára. A képviselő-testület a legutóbbit 2021-ben fogadta el, így ez a dokumentum a 2023-2026. évekre fog vonatkozni, az előzőhöz képest lényegében egy kis szakmai kiegészítést tartalmaz.

Hozzászólás:

Sas Norbert tájékozatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság ezt a dokumentumot is elfogadásra ajánlotta.

[Fekete-Pataki Edit képviselő visszatért az ülésterembe és ezzel a képviselő-testület létszáma ismét 12 fő lett.]

A képviselők 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


207/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 76/2021. (X. 28.) számú határozatával elfogadott, a 2021-2024. évekre vonatkozó stratégiai ellenőrzési terv felülvizsgálatát 2023-2026. évekre vonatkozóan a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos.


A 12. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat fenntartásában lévő intézmények finanszírozásának megemeléséről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy megérkeztek az önkormányzathoz és az intézményekhez a november-decemberben fizetendő esedékes közüzemi számlák, amelyek már emelt összegeket tartalmaznak. Az intézmények jelezték, hogy a náluk lévő, szabad pénzmaradványokat már átcsoportosították ezek kifizetésére. Azonban a tényleges számlák alapján látható, hogy a kifizetésükhöz az átcsoportosításokkal együtt sem lesz elég fedezete sem az önkormányzatnak, sem a az intézményeknek, ezért szükséges ezek előirányzatát megemelni. Polgármester úr már az ülés elején említette, hogy 2022. évben nem terveztük be az iparűzési adó kiegészítő támogatását, amit 2022-ben megkapott az önkormányzat és ebből nem keletkezett visszafizetési kötelezettsége sem. Ezért ez az összeg tartalékba került és ebből a közüzemi számlák az év végéig kifizethetők lesznek. Erre vonatkozóan végeztek számításokat, az összegeket a határozati javaslat tartalmazza. Az intézményeknek összesen 20,3 millió Ft-tal, az önkormányzatnak 7 millió Ft-tal kellene megemelni a finanszírozását a tartalék keret terhére.

Hozzászólások:

Básthy Béla szerint a képviselőknek feltűnhet, miért szerepel az önkormányzat és a hivatal külön soron. Ennek az oka, hogy az önkormányzatnak a közvilágítás kapcsán keletkezik ilyen jelentős kiadása. A közvilágítás megtakarítási lehetőségein egyébként gondolkodni kell – amennyiben majd a vonatkozó központi előírások ezt meg fogják engedik, azaz ha az majd egy kicsit rugalmasabb lesz. Az sem kizárt, hogy decemberben erről majd előterjesztést tárgyal meg a képviselő-testület. Ő elképzelhetőnek tartaná, ha az éjszaka adott időszakában csökkentve legyen, de ezt a szolgáltatókkal is egyeztetni szükséges, azaz mit tudnak teljesíteni és mit nem.
Kérdezi még a következőket, ami inkább csak sejtés: most tehát a novemberi-decemberi számlák érkeztek meg, amelyeket nyilván a szolgáltatók az előzmények ismeretében adtak ki. Van-e arra mód, hogy a valós fogyasztás ismeretében ezek utólagosan korrigálva legyenek, hiszen közben jelentős megtakarítási intézkedések történtek?

Cserkutiné Stipsics Edina visszautal arra, hogy jegyző úr már többször elmondta képviselő-testületi ülésen mely szerint az önkormányzat un. végső menedékes státuszban van. Ez azt jelenti, hogy a számlák összege év végéig sajnos biztosan nem fog csökkenni, illetve a következő leolvasásig, (ami márciusban várható) hasonló összegű számlák fognak érkezni.

Básthy Béla a válasz ismeretében megerősíti, hogy továbbra is mindenképpen érdemes takarékoskodni. Nehéz ez az előterjesztés, de szerencsére az iparűzési adó kiegészítés miatt teljesíthető.

Ezután szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal jóváhagynak.

208/2022. (XI. 23.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Vá