Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
2022. November 23., Szerda, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
5. napirendi pont:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2021. decemberében döntött legutóbb a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetménykiegészítésével, valamint illetményalapjának megállapításával.
Indokolás
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 234. § (3) bekezdése értelmében tárgyévre kell megállapítani a köztisztviselők illetménykiegészítését, ugyanígy a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. § (6) bekezdése is a helyi önkormányzat képviselő-testületének 2022. évre tette lehetővé, hogy köztisztviselőik vonatkozásában az e törvényben meghatározottnál magasabb összegben állapítsák meg - rendeletben - az illetményalapot.
E rendelkezésnek eleget téve alkotta meg a képviselő-testület a jelenleg hatályban lévő, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2022. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló 27/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendeletét.
Az illetménykiegészítések mértékében a 2022-es évhez képest sincs változás: ez a felsőfokú iskolai végzettségűek számára a megyei önkormányzatoknál és megyei jogú városnál legfeljebb 40%, községi önkormányzatnál legfeljebb 20%, míg a többi önkormányzatnál legfeljebb 30% lehet.
Az érettségi végzettségűek számára egységesen legfeljebb 20% illetménykiegészítést lehet megállapítani.
A jelenleg hatályos szabályozásunk szerint a felsőfokú és a középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselők egységesen, az alapilletményük 20%-át kitevő illetménykiegészítésben részesülnek.
Javaslom ezt a mértéket 2023. évre is meghagyni, de a Kttv. fenti rendelkezésének eleget téve – formailag – új rendeletet kell alkotni.
A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény (a továbbiakban: Tv.) 65. § (1) bekezdése értelmében a Kttv. 132. §-a szerinti illetményalap 2023. évben is 38.650,- Ft. Ez az összeg 2008 óta változatlan, azóta nem került sor a köztisztviselők körében fizetésemelésre.
Ugyanakkor a Tv. 65. § (6) bekezdése 2023. évre is lehetőséget ad a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek, hogy rendeletben – az önkormányzat saját forrásai terhére – a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában a Kttv-ben foglaltaktól eltérőn, e Tv-ben meghatározottnál magasabb összegben állapítsa meg az illetményalapot. A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által Hivatalos Értesítőben közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét.
Az illetményalap tehát továbbra sem emelkedett, azonban a Tv. 2. melléklet I. Előirányzatok és támogatások táblázatba foglalt 4. sorában 1.1.1.1. jogcímszám alatt Önkormányzati hivatal működésének támogatása pontja alapján 2023. évben tovább növekszik az önkormányzati hivatal működésének támogatása, míg 2022-ben 5.495.500,- Ft/fő támogatást kaptunk, 2023-ban 5.537.000,- Ft/fő támogatást kapunk az elismert hivatali létszám után.
Ezért az a kérésem, hogy élve a már hivatkozott törvényi felhatalmazással, az illetményalap mértéke – a törvényi 38.650 Ft helyett – 2023. évre vonatkozóan, a 2022. évben meghatározottal azonos mértékben, 50.200,- Ft-ban kerüljön megállapításra.
Ez az emelés a 2022. évi béreket alapul véve nem jelentene változást a hivatal 2023. évi költségvetésében, egyben a hivatali apparátus stabilizálását és megelégedését szolgálja.
A garantált bérminimum 2022. évben 260.000,- Ft, 2023. évre vonatkozóan már több javaslat van, 15-20 % mértékben. Ugyanakkor az illetményalap és a Kttv. 1. mellékletében szabályozott illetményrendszer is hosszú évek óta változatlan. Ez a már többször ismertetett, eddig is kialakult anomáliát tovább növeli: a II. besorolási osztályban lévő, azaz érettségi végzettségű köztisztviselők esetén a legmagasabb fizetési fokozatba sorolt, 37 év szolgálati jogviszonnyal rendelkező köztisztviselő illetménye azonos egy pályakezdő gyakornok garantált bérminimumával, a 20%-os illetménykiegészítéssel.
Az I. besorolási osztályban lévő, felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő pedig 29 év szolgálati jogviszony eltöltése után éri el a tervezett garantált bérminimumot a Kttv-ben foglalt illetményrendszer alapján, 20 %-os illetménykiegészítéssel, illetménykiegészítés nélkül azonban 37 év jogviszony után sem!
Ez a helyzet pedig a kollégák között bérfeszültséget okoz és tovább növeli a fluktuációt.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, a rendelet-tervezet elfogadására.
Kőszeg, 2022. november 18.
Dr. Zalán Gábor s.k.
jegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…../2022. (XI. …..) önkormányzati rendelete
a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1. § vonatkozásában a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény 65. § (6) bekezdésében, a 2. § vonatkozásában a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A Képviselő-testület a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2023. évben 50.200,- Ft-ban állapítja meg.
2. §
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal felsőfokú és érettségi végzettséggel rendelkező köztisztviselőit 2023. évre egységesen, az alapilletményük 20%-át kitevő illetménykiegészítés illeti meg.
3. §
(1) Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2022. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló 27/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete.
Dr. Zalán Gábor s. k. Básthy Béla s. k. jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló
új önkormányzati rendelet megalkotásához
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen:
I. társadalmi hatásai:
A hivatalban dolgozók megelégedettségét szolgálja, ami pozitív hatással van munkájukra.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek plusz költségvetési hatása azért nincs, mert az illetménykiegészítés mértéke már több éve a rendelet-tervezetben meghatározott mértékben szerepel a költségvetésben, az illetményalap mértéke pedig 2022. évben is 50.200,- Ft volt. A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény 1. mellékletében – ugyan csekély mértékben – de nőtt az önkormányzati hivatal működésének támogatása 2023. évre.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása minimális.
VII. megalkotásának szükségessége:
A 2008 óta elmaradt fizetésemelések miatt a köztisztviselők bére nagyon elmaradt, ezért a hivatalban nagy a fluktuáció és nehéz a kieső emberek pótlása. Egyben a garantált bérminimum és a hatályos illetményrendszer a kezdő és a nagy tapasztalattal rendelkező, hosszú évek óta hű dolgozók között bérfeszültséget eredményez.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A szabályozás hiánya jogsértést nem eredményezne.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Az eddigiekhez képest nem igényel többlet feltételt.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2021. decemberében döntött legutóbb a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetménykiegészítésével, valamint illetményalapjának megállapításával.
Indokolás
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 234. § (3) bekezdése értelmében tárgyévre kell megállapítani a köztisztviselők illetménykiegészítését, ugyanígy a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. § (6) bekezdése is a helyi önkormányzat képviselő-testületének 2022. évre tette lehetővé, hogy köztisztviselőik vonatkozásában az e törvényben meghatározottnál magasabb összegben állapítsák meg - rendeletben - az illetményalapot.
E rendelkezésnek eleget téve alkotta meg a képviselő-testület a jelenleg hatályban lévő, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2022. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló 27/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendeletét.
Az illetménykiegészítések mértékében a 2022-es évhez képest sincs változás: ez a felsőfokú iskolai végzettségűek számára a megyei önkormányzatoknál és megyei jogú városnál legfeljebb 40%, községi önkormányzatnál legfeljebb 20%, míg a többi önkormányzatnál legfeljebb 30% lehet.
Az érettségi végzettségűek számára egységesen legfeljebb 20% illetménykiegészítést lehet megállapítani.
A jelenleg hatályos szabályozásunk szerint a felsőfokú és a középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselők egységesen, az alapilletményük 20%-át kitevő illetménykiegészítésben részesülnek.
Javaslom ezt a mértéket 2023. évre is meghagyni, de a Kttv. fenti rendelkezésének eleget téve – formailag – új rendeletet kell alkotni.
A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény (a továbbiakban: Tv.) 65. § (1) bekezdése értelmében a Kttv. 132. §-a szerinti illetményalap 2023. évben is 38.650,- Ft. Ez az összeg 2008 óta változatlan, azóta nem került sor a köztisztviselők körében fizetésemelésre.
Ugyanakkor a Tv. 65. § (6) bekezdése 2023. évre is lehetőséget ad a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek, hogy rendeletben – az önkormányzat saját forrásai terhére – a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában a Kttv-ben foglaltaktól eltérőn, e Tv-ben meghatározottnál magasabb összegben állapítsa meg az illetményalapot. A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által Hivatalos Értesítőben közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét.
Az illetményalap tehát továbbra sem emelkedett, azonban a Tv. 2. melléklet I. Előirányzatok és támogatások táblázatba foglalt 4. sorában 1.1.1.1. jogcímszám alatt Önkormányzati hivatal működésének támogatása pontja alapján 2023. évben tovább növekszik az önkormányzati hivatal működésének támogatása, míg 2022-ben 5.495.500,- Ft/fő támogatást kaptunk, 2023-ban 5.537.000,- Ft/fő támogatást kapunk az elismert hivatali létszám után.
Ezért az a kérésem, hogy élve a már hivatkozott törvényi felhatalmazással, az illetményalap mértéke – a törvényi 38.650 Ft helyett – 2023. évre vonatkozóan, a 2022. évben meghatározottal azonos mértékben, 50.200,- Ft-ban kerüljön megállapításra.
Ez az emelés a 2022. évi béreket alapul véve nem jelentene változást a hivatal 2023. évi költségvetésében, egyben a hivatali apparátus stabilizálását és megelégedését szolgálja.
A garantált bérminimum 2022. évben 260.000,- Ft, 2023. évre vonatkozóan már több javaslat van, 15-20 % mértékben. Ugyanakkor az illetményalap és a Kttv. 1. mellékletében szabályozott illetményrendszer is hosszú évek óta változatlan. Ez a már többször ismertetett, eddig is kialakult anomáliát tovább növeli: a II. besorolási osztályban lévő, azaz érettségi végzettségű köztisztviselők esetén a legmagasabb fizetési fokozatba sorolt, 37 év szolgálati jogviszonnyal rendelkező köztisztviselő illetménye azonos egy pályakezdő gyakornok garantált bérminimumával, a 20%-os illetménykiegészítéssel.
Az I. besorolási osztályban lévő, felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő pedig 29 év szolgálati jogviszony eltöltése után éri el a tervezett garantált bérminimumot a Kttv-ben foglalt illetményrendszer alapján, 20 %-os illetménykiegészítéssel, illetménykiegészítés nélkül azonban 37 év jogviszony után sem!
Ez a helyzet pedig a kollégák között bérfeszültséget okoz és tovább növeli a fluktuációt.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, a rendelet-tervezet elfogadására.
Kőszeg, 2022. november 18.
Dr. Zalán Gábor s.k.
jegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…../2022. (XI. …..) önkormányzati rendelete
a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1. § vonatkozásában a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény 65. § (6) bekezdésében, a 2. § vonatkozásában a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A Képviselő-testület a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2023. évben 50.200,- Ft-ban állapítja meg.
2. §
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal felsőfokú és érettségi végzettséggel rendelkező köztisztviselőit 2023. évre egységesen, az alapilletményük 20%-át kitevő illetménykiegészítés illeti meg.
3. §
(1) Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2022. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló 27/2021. (XII. 17.) önkormányzati rendelete.
Dr. Zalán Gábor s. k. Básthy Béla s. k. jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2023. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló
új önkormányzati rendelet megalkotásához
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen:
I. társadalmi hatásai:
A hivatalban dolgozók megelégedettségét szolgálja, ami pozitív hatással van munkájukra.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek plusz költségvetési hatása azért nincs, mert az illetménykiegészítés mértéke már több éve a rendelet-tervezetben meghatározott mértékben szerepel a költségvetésben, az illetményalap mértéke pedig 2022. évben is 50.200,- Ft volt. A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény 1. mellékletében – ugyan csekély mértékben – de nőtt az önkormányzati hivatal működésének támogatása 2023. évre.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása minimális.
VII. megalkotásának szükségessége:
A 2008 óta elmaradt fizetésemelések miatt a köztisztviselők bére nagyon elmaradt, ezért a hivatalban nagy a fluktuáció és nehéz a kieső emberek pótlása. Egyben a garantált bérminimum és a hatályos illetményrendszer a kezdő és a nagy tapasztalattal rendelkező, hosszú évek óta hű dolgozók között bérfeszültséget eredményez.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A szabályozás hiánya jogsértést nem eredményezne.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Az eddigiekhez képest nem igényel többlet feltételt.