A Kőszegi-hegység és egyben Dunántúl legmagasabb pontja

Séta az Írottkőhöz

Az Írottkő (884m) nem csak a Kőszegi-hegység legmagasabb pontja, hanem a Dunántúl, illetve Burgenland csúcspontja is.

Németül is így hívják: Geschriebenstein, azaz „Megírt kő”. A hegytetőn 1913-ban épült kilátó egyszerre két ország területén fekszik, mind Magyarország, mind Ausztria irányából látogatható. A kilátótól mintegy 40 méterre, osztrák területen található a hegynek is nevet adó sziklaalakzat, amelyen ma is kivehetők a bevésett C B E betűk, amelyek talán Batthyány és az Esterházy birtokok határvonalát jelölhették (Confinia Batthyányana Esterhazyana. A hegy korábbi neve Szálkő volt, bár a legújabb kutatások szerint a 14. században Fenyőhegyként említik, amely a környék jellemző jegenyefenyveseire utal. 1909-ig az Árpád-kilátó, leomlása után 1913-tól pedig az Írottkő-kilátó magasodik a hegy csúcsán. 1990 óta szabadon
látogatható.

MEGKÖZELÍTÉS:

Az Írottkőt csak gyalogosan lehet elérni, és az alább részletezett
módokon közelíthető meg.

Tömegközlekedéssel
  • A Szombathelyről és Kőszegről induló autóbuszokkalVelem, autóbusz forduló megállóhelyig kell utaznunk.
  • Ugyanezekkel a járattal akár Bozsokig is utazhatunk. Megközelítéstől függően vagy aBozsok, Rákóczi utca (K jelzés), vagy aBozsok, autóbusz-váróterem (Z jelzés) megállóban kell leszállnunk.

Autóval
  • Velemben a Gesztenyés utcán át nyugati irányban hagyjuk el a falut, majd felautózunk a hegyre egészen a Hörmann-forrásig. Itt kell letenni az autót még a sorompó előtt. A parkolás díjmentes.
  • Kőszegről is eljuthatunk a Hörmann-forráshoz a Szabóhegyen keresztül . A Szabóhegyi sífelvonónál és síháznál kell balra fordulnunk Velem irányába, majd az út végén jobbra, hegynek felfelé venni az irányt. Ezen érünk a forrás melletti parkolóhoz.
  • Ha van nálunk útlevél vagy személyi igazolvány, Ausztria felől is megközelíthetjük a kilátót. A Kőszeg-Rattersdorf határátkelőt magunk mögött hagyva egyenesen Lockenhaus (magyarul Léka) felé visz az utunk.
    Lékán a település központjában figyeljük a Rechnitz (Rohonc) felé irányító táblát! Menjünk át a hídon, majd végig az 56-os utat kövessük egészen a hegy tetejéig, az ún. Passhöhe parkolóig. Innen a legkényelmesebb
    elsétálni a kilátóhoz (2 km).

Gyalog
  • Velemből nyugat felé induljunk a Kossuth Lajos utcán a "P" jelzéseket követve (4,9 km).
  • Bozsokon a Rákóczi utcai megállóból az Országos KéktúraK jelzéseit kövessük akár a kiindulóponttól az Írottkőig (7,7 km)
  • Ha nem kéktúrázunk, a rövidebb verzióhoz szintén aK jelzésen induljunk észak felé ,majd térjünk át aK+ és apirosalpannonia® jelzésekre. A kettő elágazásánál azalpannonián® haladjunk tovább. A patakátkelés után a P jelzésű ösvény keresztezi az utunkat, amin balra térünk a végcélig (6,3 km).
  • Ha autónkat a Hörmann-forrásnál tesszük le, az úttól délre induló ösvényen induljunk a csúcs felé aK,Z, pirosalpannonia® jelzések mentén.
  • Ausztriában a Passhöhe parkolóból a piros alpannonia® jelzésen induljunk kelet felé (2 km).

Megtekintés a termeszetjaro.hu-n

• Magyar
  • English
  • Deutsch
2000-2021 © Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház
Adatkezelési tájékoztató | Impresszum
A honlap fejlesztése az Európai Unió támogatásával valósult meg „A kőszegi történelmi belváros rehabilitációja és funkcióbővítő megújítása – NYDOP-3.1.1/A-2F-2009-0003” projekt részeként.