2012. Május 31., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2012. évi költségvetésről szóló 4/2012. (III. 5.) rendelet módosítása.
2.a - A nemzetiségi önkormányzatokkal kötendő, új megállapodás jóváhagyása.
2.b - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Törvényességi felhívás megtárgyalása és a helyi adókról szóló 19/1993. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A történelmi belváros új közlekedési rendjével összefüggő, a parkolási rendről szóló 5/2001. (IV. 1.) és a történelmi belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól szóló 35/2005. (XI. 1.) önkormányzati rendeletek módosítása.
5. - A települési szilárd hulladékkel kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 21/2001. (XI. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - Kőszeg Város műemlékvédelmi helyzete.
7. - Önkormányzati szabályzat alkotása Kőszeg Város Önkormányzata tulajdonát képező muzeális értékű vagyontárgyak őrzéséről és használatáról.
8. - Bozsok és Velem községek önkormányzataival Közös Önkormányzati Hivatal létrehozása.
9. - A településrendezés eszközeit meghatározó tervdokumentáció módosítása.
10. - A Kőszegi Városüzemeltető Kft. 2011. évi beszámolója.
11. - A Kőszegi Városüzemeltető Kft. Felügyelő Bizottságának 2011. évi beszámolója.
12. - Beszámoló az önkormányzat kintlévőségeiről.
13. - A Bersek József KIKI Általános Iskola alapító okiratának módosítása.
14. - A többcélú kistérségi társulás megállapodásának módosítása.
15. - Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött megbízási szerződés módosítása.
16. - A 6648/8 hrsz-ún ingatlan belterületbe vonása.
17. - A Felső körút forgalmi rendjének felülvizsgálata.
18. - Kőszeg Város rövid, közép és hosszútávú energetikai cselekvési keretterve.
19. - A Vasivíz Zrt.-be apportált vagyon működtetésére és a szolgáltatásra vonatkozó üzemeltetési szerződés.
20. - Az Alpannónia projekt előfinanszírozásához hitel felvétele.
21. - Az Alpannónia projekt módosítása.
22. - Támogatás igénylése a helyi közösségi közlekedés normatív támogatásához.
23. - Temető u. 1-3. előtti közlekedési táblákkal kapcsolatos felülvizsgálat.
24. - A mezőőri motorkerékpár ingyenes átadása.
25. - Az önkormányzat tulajdonában, a kht. használatában lévő kistraktor értékesítése.
26.a - Vagyonügyek: Sikertelenül pályáztatott ingatlanok.
26.b - Vagyönügyek: A 0186/31 hrsz-ú ingatlan értékesítése.
26.c - Vagyonügyek: Megüresedett bérlakásokról való döntés.
28. - Egy mappában a 2012. május 31-i képviselő-testületi ülés anyagai I. rész
30. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló átruházott jogkörben hozott döntésekről
31. - Sürgősségi előterjesztés: a bankszámlavezetésre vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményhirdetése
18. napirendi pont:
Kőszeg Város rövid, közép és hosszútávú energetikai cselekvési keretterve.

Tisztelt Képviselő-testület!


Az elmúlt időszakban több kísérletet tettünk Kőszeg város Egységes Energetikai Stratégiai Tervének elkészítésére. Különféle anyagok ké-szültek, melyek törekedtek a teljességre, azon-ban a probléma sokrétűsége illetve a belefekte-tett pénz és szellemi energia elégtelensége egy kiegyensúlyozott jó színvonalú anyag elkészíté-sét nem tette lehetővé. Az elmúlt időszakban a város energetikai viszonylatában meghatározó Kőszegi TÁVHŐ Kft. jó színvonalon való mű-ködtetését kívántuk elősegíteni. Amit indokolt az is, hogy a korábbiakban többször megkeres-ték a TÁVHŐ szolgáltatást igénybevevők az Önkormányzatunkat, próbáljunk segíteni a szolgáltatás fajlagos költségeinek csökkentésé-ben.
A tulajdonosokkal a kezdeti remények után tárgyalásaink eredménytelenek lettek, az idő-közben bekövetkezett szabályozás és ár megál-lapítási jog-változtatás miatt, mivel a beruházás pénzügyi finanszírozásának kedvező feltételeit megszüntették.
A jövőben a város önkormányzati tulajdoná-ban lévő intézmények és épületek energetikai koncepciójának elkészítését látjuk indokoltnak, valamint a közvilágítás és díszvilágítás gazda-ságossági felülvizsgálatának elvégzését az op-timális üzemeltetés megteremtését.
Rövidtávú és egyszerű megtakarítást lehet reali-zálni úgy, hogy a szolgáltatói szerződések át-vizsgálásra kerülnek és a villamos energia és gáz beszerzés a szabadpiacról, történik. A tör-vény lehetőséget ad arra, hogy minden évben egyszer szolgáltató váltás történjen. Amennyi-ben a piacon az adott önkormányzat az összes ingatlan szolgáltatói beszerzését egy ajánlattéte-li felhívásban kezeli, úgy komoly kedvezmé-nyeket lehet elérni. Ebben az esetben csak jogi eljárásról beszélünk, melyhez nem szükséges az önkormányzat részéről semmi további pénzfor-rás.
Középtávú megtakarításokat (3-5 éves) meg-takarításokat lehet elérni a pályázati pénzek bevonásával. Jelenleg érvényben lévő, de fel-függesztés alatt lévő KEOP programok esetében 85%-os vissza nem térítendő forrásokra lehet pályázni. Ebben az esetben az önkormányzat-nak csak 15%-os önerő biztosát kell vállalni. Ebből kifolyólag, a napelemes rendszerek tele-pítésénél a telepítésre kerülő napelemek annyi villamos energiát is elő tudnak állítani, hogy esetenként az évi villamos energia költség nulla legyen. Az áramszolgáltatói rendeletek értelmé-ben lehetőség nyílt arra, hogy a villamos ener-gia mely adott pillanatban többletként keletke-zik, és nem kerül felhasználásra az épületen belül az a közcélú hálózatra kitáplálható. Majd onnét minden év december 31.-ig visszavéte-lezhető, kvázi a hálózat akkumulátorként szol-gál jelen esetben.
Nem csak a villamos energia rendszerek tele-pítésével lehet megtakarításokat elérni, hanem a fűtési rendszer átalakításával - mind primer mind szekunder oldalon - lehet csökkenteni a költségeket. Ezen típusú fejlesztéseknél és át-alakításoknál is igénybe lehet venni a pályázati lehetőségeket
Ennek jegyében az elmúlt évben a Jurisich Miklós gimnázium Leánykollégiumának épület energetikai felújítására KEOP-os pályázatot nyújtottunk be.
Kettő hiánypótlás után vártuk a pályázat pozi-tív elbírálását, ami megtörtént. A kivitelezés várhatóan 2012. szeptemberében elkezdődhet.
A Béri Balogh Ádám általános iskola korsze-rűsítése tárgyában a benyújtott pályázat szintén sikeres volt, jelenleg közbeszerzési eljárás van folyamatban.
Amennyiben a pályázati források nem állnak rendelkezésre úgy meg kell vizsgálni, hogy a piacon milyen finanszírozási lehetőségekkel lehet csökkenteni a kiadásokat. Vannak már olyan ESCO finanszírozások, melyeket a meg-takarításból finanszírozzák. Ez azonban az ön-kormányzatnak nem jelent plusz többlet terhet, hiszen a szükséges Önerőt is az ESCO finanszí-rozó biztosítja. Jelen esetben meg kell vizsgálni minden intézményt, hogy milyen lehetőségek jöhetnek szóba szakmai szempontból.
2002-ben hasonló beruházással korszerűsítettük a város közvilágítását és építtettük a megtakarí-tásból a díszvilágítást.

A várhatóan Önkormányzati tulajdonban ma-radó épületek villamos energia, hőenergia fel-használását felmérve ajánlatot kértünk arra, hogy éves szinten milyen beruházással válhatna részben vagy esetlegesen teljesen önfenntartóvá az adott épület vagy intézmény, vagy milyen beruházásokat kellene elvégezni a gazdaságo-sabb üzemeltetés érdekében.
Az IPS Power Kft. intézményeink energetikai állapotát ingyenesen felmérték, ahol indokolt volt javaslatot tettek a beavatkozásokra az aláb-bi tárgykörökben:
- a villamos energia beszerzése, megversenyez-tetése,
- napelemes rendszerek telepíthetőségének megvizsgálása az Önkormányzat intézményei-nél,
-hőszolgáltatásra vonatkozó koncepció terv kidolgozása az indokolhatóan szükséges intéz-ményeknél,
-a közvilágítás korszerűsítésének felülvizsgála-ta.

Az elkészített beruházási javaslat alapján KEOP pályázati forrás segítségének igénybevé-telével az alábbi épületek és intézmények vil-lamos energia ellátása biztosítható napelemes rendszerrel:
1) Polgármesteri hivatal, Jurisics tér 6-8. az éves villamos fogyasztása: 62. 721kWh/év. A beruházás teljes bruttó összege: 74. 181. 099Ft. A beruházáshoz szükséges önerő 15% összesen: 11. 127. 165,-Ft.
A beruházás megtérülési ideje: cca. 4,2 év.
2) Központi óvoda és konyha: Az éves villa-mos fogyasztása: 2932kWh/év. A beruházás bruttó összege: 4. 037. 647,-Ft. A beruházáshoz szükséges önerő: 605. 647,-Ft. A beruházás várható megtérülési ideje: 4,21év.
3) Felsővárosi óvoda: Az éves villamos fo-gyasztása: 11528kWh/év. A beruházás bruttó összege: 15. 218. 461,-Ft. A beruházáshoz szükséges önerő: 2. 282. 769,-Ft. A beruházás várható megtérülési ideje: 4,16év.

A 4-5 éves megtérülésű beruházás nagyon jó hatékonyságúnak számít.
A napelemes rendszer létesítéséhez szükséges önkormányzati önrész: 14.015.581,- Ft. A Pol-gármesteri Hivatal energia racionalizálását ab-ban az esetben lehet elvégezni, amennyiben a KÖH a napelemek tetőn való elhelyezésével egyetért. A fotomontázsok az előterjesztést megelőző héten készültek el, az egyeztetést amint lehet elvégezzük.

A felmérés nem tartalmazza a pályázathoz szükséges tanúsítványok díját, a villámvédelmi, illetve földelési hálózat kiépítésének költségét, azokat majd a megrendelő fizeti, a pályázatba való költségbeépítéssel.
A megadott árak tartalmazzák a pályázatírás díját, a projektmenedzsment és az 5éves utókö-vetés költségeit.
A javaslat alapján öt év garanciát vállalnak minden termékre, ezen kívül napelemekre 10év 90%-os és 20év 80%-os teljesítmény garanciát adnak, az inverterekre 5év a garancia.

Az előterjesztés elfogadása és a pályázatok ki-írása után az ajánlattevő a vállalt feladatok el-végzését határidőre vállalná azzal, hogy a maj-dani kivitelezőt természetesen közbeszerzés keretében kell kiválasztani.
Az energia hatékonysági felülvizsgálat során kiderült, hogy a Béri Balogh Általános Iskola tornatermének energetikai és komplex felújítása világítás, fűtés hőszigetelés, egyéb épületgépé-szet indokolt, bár a számításokat még jelenleg nem tudjuk csatolni az már látható, hogy a be-ruházás az úgynevezett megtakarításból finan-szírozható lenne.
Az energia hatékonysági vizsgálatok kiterjedtek a közvilágításra, a még hatékonyabb üzemelte-tés megteremtésére. Különösen a LED-es tech-nológia bevezetésére, majd később a díszvilágí-táskor keletkező fényszennyezés és energia-csökkentésére, a már átadott számításokat csa-toljuk. Lehetőség van arra, hogy a beruházás teljes összegére biztosítva legyen a finanszíro-zás az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD, valamint az Európai Bizottság által biztosított forrásból, ahol a vissza nem térítendő támogatás mértéke 20%. A beruházás megvaló-sításával az éves megtakarítás nettó árakon 10.688.585,-Ft, amely a teljes költség 49,62%-a.

Hosszú távon a város energetikai koncepciójá-nak harmadik lépésként pedig majd meg kell vizsgálni a komplett önkormányzati lehetőséget, hogy milyen adottságok vannak arra, hogy a város mind teljesebben függetleníteni tudja ma-gát a fosszilis energiától, hogy a szükséges energia felhasználást vagy annak egy részét saját maga tudja előállítani. Legyen az nap, szél, víz, biomassza vagy akár geo energia fel-használása, hiszen így nem csak költséget tud megtakarítani de, függetleníteni is tudja magát a külső tényezőktől és esetleges energia válságok-tól, úgy, hogy energiafelhasználásával példát mutat a lakosság számára is, mely ösztönző hatású lehet.


Az Energetikai Cselekvési terv készítésekor javasoljuk az alábbiak célkitűzések megfontolá-sát, kerettervként való elfogadását:
Önkormányzati szektorban:
1. A város és lehetőség szerint a kistérség készítesse el és fogadja el Tiszta Energia Programját és Cselekvési Tervét 2015-ig.
2. Az önkormányzati intézmények energia igényei, ezáltal energetikai kiadásai csökkenjenek 50 %-kal.
3. A fennmaradó energia igény 40 %-a megújuló energiaforrásokból kerüljön kielégítésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek.
4. Szervezni kell egy rendezvény sorozatot helyi vállalkozóknak, lakosságnak, szak-mának a Pannon Megújuló Energia Klaszter Kiemelkedően Közhasznú Egyesület röviden PANENERG Klaszter bevonásával.

5. Jöjjön létre egy Energia Tanácsadó Há-lózat, mely kapjon állami támogatást – az elfogadott „Nemzeti Megújuló Ener-gia Cselekvési Terv” céljai szerint.
6. Demonstrációs céllal – a fontosabb in-tézmények váljanak a megújuló energia-források és a további tiszta technológiák példájává – helyben és hálózatukban egyedülállóan országosan is.
7. Erősödjön meg Kőszegen a megújuló és egyéb tiszta technológiák képzését ösz-tönző, abban részt vevő oktatás, felnőtt-képzés.
8. Határmenti együttműködés, partnerség erősödése, központi EU-s források be-vonásának segítése, a település finanszí-rozásának javítása (pld. Svájci partner-ség 2015. március 31-ig, INTELLIGENT EUROPA, ETE).
A Kőszegi TÁVHŐ fajlagos üzemelte-tési költségeinek csökkentése, olcsóbb szolgáltatással a szolgáltatást igénybe-vevők számának növelése. A téli idő-szakban a levegő tisztaságának fokozott védelme.

Helyi vállalkozásokban, itt termelő üze-mekben:
1. Legalább 1-2 helyi vállalat/vállalkozói csoport rendelkezzen tiszta és határozott marketing stratégiával és üzleti tervvel, amely nagyban épít a tiszta technológiák elkerülhetetlen terjedésére.
2. A helyi vállalkozások energia igénye le-hetőleg csökkenjen 30 %-kal.
3. A fennmaradó energia igény legalább 25 %-a megújuló energiaforrásokból kerül-jön kielégítésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek.
4. Alakuljon ki legalább egy-két, „tiszta” technológiákkal dolgozó, e téren megyei piacvezető, HELYI székhelyű és helyi alkalmazottakkal dolgozó válla-lat/vállalkozói csoport.
5. A helyi építőipari vállalkozók, munka-vállalók képzettsége, felkészültsége le-gyen országosan is kiemelkedő a tiszta technológiák terén.


Helyi ingatlan tulajdonosoknál:
1. A helyi lakosság energia igénye lehető-leg csökkenjen 15 %-kal
2. A fennmaradó energia igény legalább 15 %-a megújuló energiaforrásokból kerül-jön kielégítésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek.
3. A lakosság felkészültsége/informáltsága a megújulók és tiszta technológiák terén a jelenlegi …%-ról emelkedjen y %-ra.
4. Alakuljon ki egy egészséges protekcio-nista gondolkodás a lakosság vásárlási szokásaiban, ezen belül az energetikai igényeik kielégítése terén is – ezzel se-gítve a fenntarthatóságot és a helyi munkahelyek megőrzését, bővítését.

Az előterjesztést a pénzügy és a városfej-lesztési bizottság megtárgyalta és elfogadás-ra ajánlotta.

Tisztelettel kérem a Képviselő-testületet, hogy a csatolt projekt előkészítő anyagok és összefog-laló alapján az előterjesztést megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.

Kőszeg, 2012. május 17.

Polgármester nevében és megbízásából:
Ujvári Csaba
ügyintéző











HATÁROZATI JAVASLAT



I. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város rövid, közép és hosszú távú energetikai cselekvési kerettervét elfogadja:
Önkormányzati szektorban:
1. A város és lehetőség szerint kistérség készíttesse el és fogadja el Tiszta Energia Programját és Cselekvési Tervét 2015-ig.
2. Az önkormányzati intézmények energia igénye, ezáltal energetikai kiadásai csökkenjenek 50 %-kal.
3. A fennmaradó energia igény 40 %-a megújuló energiaforrásokból kerüljön kielégítésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek
4. Szervezni kell egy rendezvény sorozatot a helyi vállalkozóknak, lakosságnak, szakmának a Pannon Megújuló Energia Klaszter Kiemelkedően Közhasznú Egyesület röviden PANENERG Klaszter bevonásával.
5. Jöjjön létre egy Energia Tanácsadó Hálózat, mely kapjon állami támogatást – az elfogadott „Nemzeti Megújuló Energia Cselekvési Terv” céljai szerint.
6. Demonstrációs céllal – A fontosabb intézmények váljanak a megújuló energiaforrások és a további tiszta technológiák példájává – helyben és hálózatukban egyedülállóan országosan is.
7. Erősödjön meg Kőszegen a megújuló és egyéb „tiszta” energiai technológiák képzését ösz-tönző, abban részt vevő oktatás, felnőttképzés.
8. Határmenti együttműködés és partnerség erősítése, központi EU-s források bevonásának se-gítése, a település finanszírozásának javítása(Svájci partnerség 2015. március 31-ig, INTELLIGENT EUROPA, ETE).
A Kőszegi TÁVHŐ fajlagos üzemeltetési költségei csökkentése, olcsóbb szolgáltatással a szolgáltatást igénybevevők számának növelése. A téli időszakban a levegő tisztaságának fo-kozott védelme.
Helyi vállalkozásokban, itt termelő üzemekben:
6. Legalább 1-2 helyi vállalat/vállalkozói csoport rendelkezzen tiszta és határozott marketing stratégiával és üzleti tervvel, amely nagyban épít a tiszta technológiák elkerülhetetlen terje-désére.
7. A helyi vállalkozások energia igénye lehetőleg csökkenjen 30 %-kal.
8. A fennmaradó energia igény legalább 25 %-a megújuló energiaforrásokból kerüljön kielégí-tésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek.
9. Alakuljon ki legalább egy-két, „tiszta” technológiákkal dolgozó, e téren megyei piacvezető, HELYI székhelyű és helyi alkalmazottakkal dolgozó vállalat/vállalkozói csoport.
10. A helyi építőipari vállalkozók, munkavállalók képzettsége, felkészültsége legyen országosan is kiemelkedő a tiszta technológiák terén.

Helyi ingatlan tulajdonosoknál:
5. A helyi lakosság energia igénye lehetőleg csökkenjen 15 %-kal
6. A fennmaradó energia igény legalább 15 %-a megújuló energiaforrásokból kerüljön kielégí-tésre, amit saját maguk és/vagy helyi cégek üzemeltessenek.
7. A lakosság felkészültsége/informáltsága a megújulók és tiszta technológiák terén a jelenlegi …%-ról emelkedjen y %-ra.
8. Alakuljon ki egy egészséges protekcionista gondolkodás a lakosság vásárlási szokásaiban, ezen belül az energetikai igényeik kielégítése terén is – ezzel segítve a fenntarthatóságot és a helyi munkahelyek megőrzését, bővítését.


II. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete ajánlata alapján felkéri a Pannon Meg-újuló Energia Klaszter Kiemelkedően Közhasznú Egyesületet, hogy egy határon átnyúló közös működő program keretében saját forrásból valósítsa meg egy passzív ház engedélyes tervét, 2 energetikai felújítási tervét, 2 energetikai auditot, és két létesítmény auditot felajánlása szerint.
III. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az IPS Power Kft. Kft. 9024 Győr, Ná-dor utca 23. fszt.1. javaslatait az alábbi tárgykörökben elfogadja:
- a villamos energia beszerzése, megversenyeztetése,
- napelemes rendszerek telepíthetőségének megvizsgálása az Önkormányzat intézményeinél,
- hőszolgáltatásra vonatkozó koncepció terv kidolgozása az indokolhatóan szükséges intézményeknél,
- a közvilágítás korszerűsítésének felülvizsgálata, egyben felhatalmazza Kő-szeg Város Polgármesterét a tárgyi munkák és pályázatok megvalósításával kapcsolatos tárgyalások megkezdésére.


IV. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja az elkészített beruházási
javaslat alapján KEOP pályázati forrás segítségének igénybevételével az alábbi épületek és intézmények villamos energia ellátását és biztosítja a pályázathoz szükséges önkormányzati önrészt 14.015.581,- Ft.-ot, - amennyiben Vas Megyei Kormányzati Hivatal Kulturális Örök-ségvédelmi Irodája az elhelyezést engedélyezi- az alábbiak szerint:
1) Polgármesteri hivatal, Jurisics tér 6-8. az éves villamos fogyasztása: 62.721kWh/év. A beruházás teljes bruttó összege: 74.181.099Ft. A beruházáshoz szükséges önerő 15% összesen: 11.127.165,-Ft.
A beruházás megtérülési ideje: cca. 4,2 év.
2) Központi óvoda és konyha: Az éves villamos fogyasztása: 2932kWh/év. A beru-házás bruttó összege: 4.037.647,-Ft. A beruházáshoz szükséges önerő: 605.647,-Ft. A beruházás várható megtérülési ideje: 4,21év.
3) Felsővárosi óvoda: Az éves villamos fogyasztása: 11528kWh/év. A beruházás bruttó összege: 15.218.461,-Ft. A beruházáshoz szükséges önerő: 2.282.769,-Ft. A beruházás várható megtérülési ideje: 4,16év.
V. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza Kőszeg Város Polgár mesterét az energia takarékossági pályázat aláírására és benyújtására.




Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Rimányi Krisztina osztályvezető
Ujvári Csaba ügyintéző
Határidő: azonnal.
(A mellékeletet lsd. a letölthető formátumban.)