Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
2020. Október 1., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
6. napirendi pont:
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2020-as munkaterv alapján elkészítettük a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló beszámolót.
A VASIVÍZ Zrt-től kapott ivóvíz-használati adatok, valamint a Közszolgáltató Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Közszolgáltató) által a szennyvíz szippantással és elhelyezéssel kapcsolatos – 2019. év végéig rendelkezésre álló - adatok alapján elmondható, hogy az elmúlt évben a szippantást igénybevevő ingatlanok száma, a szippantási alkalmak és az elszállított mennyiség tekintetében folyamatos emelkedés tapasztalható.
Kimutatás a szolgáltatás igénybevételéről.
Megnevezés 2018 2019
Igénybevevő háztartások száma, ingatlan (db) 171 194
Szállítási alkalmak (db) 478 518
Szállított mennyiség (m3), a teljes szolgáltatási területre 2199 2514
A rendszeres ellenőrzés eredménye, hogy a jelen időszakig az egyedi szennyvíztisztító berendezésekre kiadott használatbavételi engedélyek száma a korábbi 45-ről 55-re növekedett.
Az egyedi szennyvíztisztító berendezések két típusa közül az elmúlt években a tisztítómezővel ellátott oldómedencés létesítmények kerültek telepítésre. Ez olyan vízilétesítmény, amely a települési szennyvizek nem közműves elvezetésére és elhelyezésére szolgál, és amely a szennyezőanyagok anaerob lebontását energia-bevitel nélkül végzi. A korábbi években néhány esetben telepített másik típus az egyedi szennyvízkezelő berendezés, amely a települési szennyvizek nem közműves, biológiai tisztítását energia-bevitel segítségével végzi.
Az egyedi szennyvízkezelő létesítmények (a két típus együttesen) engedélyezése – megfelelő jogszabályi feltételek teljesülése esetén – a jegyző hatásköre.
Az engedélyeztetésre benyújtott, a megfelelő jogosultságokkal rendelkező tervező által elkészített dokumentáció a műszaki leíráson túl részletes helyszínrajzot, és egy un. szikkasztási próbát is tartalmaz. A szakember által elvégzett szikkasztási próba megmutatja, hogy az érintett terület alkalmas-e a tisztított szennyvíz elszikkasztására.
Az eljárás során a szikkasztásra kijelölt területtel határos ingatlanok tulajdonosai az eljárásba ügyfélként kerülnek bevonásra. A jogszabályi és műszaki feltételek teljesülése esetén kiadott létesítési engedély két évre szól. Az elkészült vízilétesítményre – a dokumentált telepítést követően - használatbavételi engedélyt kell kérni.
Jelenleg 5 ügyfél rendelkezik létesítési engedéllyel.
Abban az esetben, ha a szikkasztó engedély nélkül került telepítésre, a megfelelő dokumentáció benyújtásával – és természetesen a jogszabályi feltételek teljesülése esetén – fennmaradási engedély kerül kiadásra. Jelenleg a fennmaradási engedélyek száma 3 db.
2020. évben – a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan - az előző évi vízfogyasztások alapján az önkormányzat közszolgáltatás igénybevételének elmulasztása tárgyában eljárások megindítását kezdeményezte a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál. Az eljárások jelenleg folyamatban vannak.
Tekintettel arra, hogy még mindig jelentős számú vízfelhasználó nem tud elszámolni a vízfogyasztása alapján keletkezett szennyvízmennyiséggel, így az eljárások kezdeményezése a Vízügyi Hatóság felé folyamatos.
A 2017-es évtől kezdeményezett eljárások hatásaként értelmezhető, hogy a fizetésre kötelezett ingatlantulajdonosok közül kerülnek ki elsősorban az egyedi szennyvízkezelő létesítmények telepítői.
Megfontolandó egy a környező településeken már alkalmazott olyan szabályozás kidolgozása, amely a közüzemi szennyvízelvezetéssel nem rendelkező ingatlanokon elhelyezett háztartási szennyvíz tárolására szolgáló műtárgyakkal kapcsolatban adókötelezettséget állapít meg.
Az előterjesztéshez csatolva lett a Közszolgáltató beszámolója is. Az ő általa ismertetett adatok a teljes szolgáltatási területre vonatkoznak, így a számszaki eltérés az általunk közölt adatokkal ebből adódik.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta és a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlja a Képviselő-testületnek.
Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő – testületet, hogy a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló tájékoztatót, valamint a beszámolót elfogadni szíveskedjék.
Kőszeg, 2020. szeptember 24.
A jegyző nevében:
Németh Ildikó s.k.
városüzemeltetési osztályvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése tárgyában készített tájékoztatót, valamint a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. közszolgáltatási tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.
Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.
9730 Kőszeg, Kossuth Lajos u. 3.
Tel.: 94/562-210 Fax: 94/563-127 e-mail: varosgondnoksag.koszeg@t-online.hu
Iktatószám: /2020.
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről
A Városüzemeltető Kft. 2019 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.
A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt.
Főbb műszaki adatok:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m
A 2019 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai (teljes szolgáltatási terület)
(Tájékoztatásul közöljük a 2018, 2017. évi adatokat is.)
2019 2018 2017
szippantások száma: 557 db (ebből 518 db Kőszeg) 563 db 496 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2514 m3 2506 m3 2399 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 373 db 373 db 356 db
ingatlanok száma: 205 db (ebből 194 db Kőszeg) 195 db 205 db
A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.
Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
árbevétel: 4 666 E Ft
költségek: 11 040 E Ft
Eredmény: - 6 374 E Ft
Az adatokból látható, hogy a szolgáltatás veszteséges.
A költségek főbb összetevői:
- 2 fő munkabére és járulékai: 5 425 E Ft,
- üzemanyag költség: 1 882 E Ft,
- lerakási díj: 1 426 E Ft,
- alkatrész, javítási költség: 1 183 E Ft.
Fenti költségeket objektív okok miatt (szolgáltatási terület jellege, adottságai, lerakóhely távolsága, eszközállomány, lerakóhelyi díjak) nincs módunk csökkenteni.
Már a korábbi beszámolókban is jeleztem, hogy a jelenleg rendelkezésre álló eszközállománnyal a szolgáltatás ellátása folyamatosan és biztonsággal nem biztosítható.
Konstrukciója (pl. vontatási sebesség, rugózás, biztonság) szállításra nem alkalmas (tipikus kis teljesítményű szántóföldi traktor). Beszerzése kényszerűségből, a rendelkezésünkre bocsátott pénzügyi forrás szabta lehetőség miatt történt.
Szükséges lenne egy új, nagyobb teljesítményű és sebességű, közúti közlekedésre alkalmasabb erőgép beszerzése. Ennek költsége 16-24 millió Ft (jó állapotú, használt).
A költségvetésbe több alkalommal bekerült „vonal alatti tételként”, sajnos vonal alatt is maradt.
Tekintettel arra, hogy a szolgáltatás ellátás sajnos minden évben 6 millió Ft-ot meghaladó veszteséget okoz (2014-2019 években összesen 33 662 E Ft), amelyre semmilyen kompenzációt nem kapunk, a Városüzemeltetőnek nincs lehetősége ennek az eszköznek a beszerzésére.
Kérem a Képviselő-testületet, a jövő évi költségvetésben erre forrást biztosítani szíveskedjenek.
Kőszeg, 2020. augusztus 25.
Tisztelettel:
Kovács István s.k.
igazgató
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2020-as munkaterv alapján elkészítettük a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló beszámolót.
A VASIVÍZ Zrt-től kapott ivóvíz-használati adatok, valamint a Közszolgáltató Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Közszolgáltató) által a szennyvíz szippantással és elhelyezéssel kapcsolatos – 2019. év végéig rendelkezésre álló - adatok alapján elmondható, hogy az elmúlt évben a szippantást igénybevevő ingatlanok száma, a szippantási alkalmak és az elszállított mennyiség tekintetében folyamatos emelkedés tapasztalható.
Kimutatás a szolgáltatás igénybevételéről.
Megnevezés 2018 2019
Igénybevevő háztartások száma, ingatlan (db) 171 194
Szállítási alkalmak (db) 478 518
Szállított mennyiség (m3), a teljes szolgáltatási területre 2199 2514
A rendszeres ellenőrzés eredménye, hogy a jelen időszakig az egyedi szennyvíztisztító berendezésekre kiadott használatbavételi engedélyek száma a korábbi 45-ről 55-re növekedett.
Az egyedi szennyvíztisztító berendezések két típusa közül az elmúlt években a tisztítómezővel ellátott oldómedencés létesítmények kerültek telepítésre. Ez olyan vízilétesítmény, amely a települési szennyvizek nem közműves elvezetésére és elhelyezésére szolgál, és amely a szennyezőanyagok anaerob lebontását energia-bevitel nélkül végzi. A korábbi években néhány esetben telepített másik típus az egyedi szennyvízkezelő berendezés, amely a települési szennyvizek nem közműves, biológiai tisztítását energia-bevitel segítségével végzi.
Az egyedi szennyvízkezelő létesítmények (a két típus együttesen) engedélyezése – megfelelő jogszabályi feltételek teljesülése esetén – a jegyző hatásköre.
Az engedélyeztetésre benyújtott, a megfelelő jogosultságokkal rendelkező tervező által elkészített dokumentáció a műszaki leíráson túl részletes helyszínrajzot, és egy un. szikkasztási próbát is tartalmaz. A szakember által elvégzett szikkasztási próba megmutatja, hogy az érintett terület alkalmas-e a tisztított szennyvíz elszikkasztására.
Az eljárás során a szikkasztásra kijelölt területtel határos ingatlanok tulajdonosai az eljárásba ügyfélként kerülnek bevonásra. A jogszabályi és műszaki feltételek teljesülése esetén kiadott létesítési engedély két évre szól. Az elkészült vízilétesítményre – a dokumentált telepítést követően - használatbavételi engedélyt kell kérni.
Jelenleg 5 ügyfél rendelkezik létesítési engedéllyel.
Abban az esetben, ha a szikkasztó engedély nélkül került telepítésre, a megfelelő dokumentáció benyújtásával – és természetesen a jogszabályi feltételek teljesülése esetén – fennmaradási engedély kerül kiadásra. Jelenleg a fennmaradási engedélyek száma 3 db.
2020. évben – a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan - az előző évi vízfogyasztások alapján az önkormányzat közszolgáltatás igénybevételének elmulasztása tárgyában eljárások megindítását kezdeményezte a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál. Az eljárások jelenleg folyamatban vannak.
Tekintettel arra, hogy még mindig jelentős számú vízfelhasználó nem tud elszámolni a vízfogyasztása alapján keletkezett szennyvízmennyiséggel, így az eljárások kezdeményezése a Vízügyi Hatóság felé folyamatos.
A 2017-es évtől kezdeményezett eljárások hatásaként értelmezhető, hogy a fizetésre kötelezett ingatlantulajdonosok közül kerülnek ki elsősorban az egyedi szennyvízkezelő létesítmények telepítői.
Megfontolandó egy a környező településeken már alkalmazott olyan szabályozás kidolgozása, amely a közüzemi szennyvízelvezetéssel nem rendelkező ingatlanokon elhelyezett háztartási szennyvíz tárolására szolgáló műtárgyakkal kapcsolatban adókötelezettséget állapít meg.
Az előterjesztéshez csatolva lett a Közszolgáltató beszámolója is. Az ő általa ismertetett adatok a teljes szolgáltatási területre vonatkoznak, így a számszaki eltérés az általunk közölt adatokkal ebből adódik.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta és a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlja a Képviselő-testületnek.
Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő – testületet, hogy a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló tájékoztatót, valamint a beszámolót elfogadni szíveskedjék.
Kőszeg, 2020. szeptember 24.
A jegyző nevében:
Németh Ildikó s.k.
városüzemeltetési osztályvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése tárgyában készített tájékoztatót, valamint a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. közszolgáltatási tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.
Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.
9730 Kőszeg, Kossuth Lajos u. 3.
Tel.: 94/562-210 Fax: 94/563-127 e-mail: varosgondnoksag.koszeg@t-online.hu
Iktatószám: /2020.
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről
A Városüzemeltető Kft. 2019 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.
A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt.
Főbb műszaki adatok:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m
A 2019 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai (teljes szolgáltatási terület)
(Tájékoztatásul közöljük a 2018, 2017. évi adatokat is.)
2019 2018 2017
szippantások száma: 557 db (ebből 518 db Kőszeg) 563 db 496 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2514 m3 2506 m3 2399 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 373 db 373 db 356 db
ingatlanok száma: 205 db (ebből 194 db Kőszeg) 195 db 205 db
A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.
Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
árbevétel: 4 666 E Ft
költségek: 11 040 E Ft
Eredmény: - 6 374 E Ft
Az adatokból látható, hogy a szolgáltatás veszteséges.
A költségek főbb összetevői:
- 2 fő munkabére és járulékai: 5 425 E Ft,
- üzemanyag költség: 1 882 E Ft,
- lerakási díj: 1 426 E Ft,
- alkatrész, javítási költség: 1 183 E Ft.
Fenti költségeket objektív okok miatt (szolgáltatási terület jellege, adottságai, lerakóhely távolsága, eszközállomány, lerakóhelyi díjak) nincs módunk csökkenteni.
Már a korábbi beszámolókban is jeleztem, hogy a jelenleg rendelkezésre álló eszközállománnyal a szolgáltatás ellátása folyamatosan és biztonsággal nem biztosítható.
Konstrukciója (pl. vontatási sebesség, rugózás, biztonság) szállításra nem alkalmas (tipikus kis teljesítményű szántóföldi traktor). Beszerzése kényszerűségből, a rendelkezésünkre bocsátott pénzügyi forrás szabta lehetőség miatt történt.
Szükséges lenne egy új, nagyobb teljesítményű és sebességű, közúti közlekedésre alkalmasabb erőgép beszerzése. Ennek költsége 16-24 millió Ft (jó állapotú, használt).
A költségvetésbe több alkalommal bekerült „vonal alatti tételként”, sajnos vonal alatt is maradt.
Tekintettel arra, hogy a szolgáltatás ellátás sajnos minden évben 6 millió Ft-ot meghaladó veszteséget okoz (2014-2019 években összesen 33 662 E Ft), amelyre semmilyen kompenzációt nem kapunk, a Városüzemeltetőnek nincs lehetősége ennek az eszköznek a beszerzésére.
Kérem a Képviselő-testületet, a jövő évi költségvetésben erre forrást biztosítani szíveskedjenek.
Kőszeg, 2020. augusztus 25.
Tisztelettel:
Kovács István s.k.
igazgató