2022. Június 30., Csütörtök, 13:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A gyermekjóléti ellátási formák szabályairól és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzatának és alapító okiratának módosítása.
4. - Beszámoló a 2021. évi temetőüzemeltetési tevékenységről, tájékoztatás a tevékenységgel összefüggő bevételekről és kiadásokról.
5. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház többletbevételére vonatkozóan.
6. - Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzat átcsoportosítása a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár többletbevételére vonatkozóan.
7. - Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár költségvetési előirányzat átcsoportosítási kérelme.
8. - Vagyonügy: Megüresedett önkormányzati bérlakások hasznosítására vonatkozó döntések meghozatala.
10. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
12. - Rendkívüli előterjesztés: A 2022. évi közbeszerzési terv módosítása.
13. - Rendkívüli előterjesztés: Bizottságokba tag megválasztása.
2. napirendi pont:
A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.

Tisztelt Képviselő-testület!

A közterület-használatáról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Rendelet) felülvizsgáltuk.

Indoklás:
A Rómer F. – Velemi u. sarkán az önkormányzat által felállított tartószerkezeten történő idényjellegű árusítás tekintetében 2 éve alakítottuk ki azt a rendszert, hogy a szerkezetet 8 egyenlő részre osztottuk és a közterület-használati kérelmek beérkezési sorrendjének megfelelően állítottuk ki az engedélyeket. A szerkezet felosztását akkor azért is tartottuk indokoltnak, mivel azelőtt előfordult a kihelyezett edények napközbeni mozgatása, illetve megjelentek a szerkezet alatt is, földre kihelyezve az áruk.
Ez év elején néhány idényjellegű árusítást végző magánszemély részéről érkezett kérés az önkormányzathoz azzal kapcsolatban, hogy ezen a helyszínen vizsgáljuk felül az árusítás szabályait. Kérelmükben kihangsúlyozták, hogy a korábban általuk alkalmazott ún. „forgásos” (edények helyének mozgatása) módszert szeretnék a jövőben is alkalmazni, mivel álláspontjuk szerint a nyári napsütésből és az adott helyek frekventáltságából adódóan nagyfokú előny, valamint hátrány is származhat egyes helyek használatából. Mindemellett a szerkezet alatti áruk kipakolásának lehetőségére is engedélyt szeretnének kérni.
A kérelmet megvizsgálva a következő álláspontot alakítottuk ki.
A becsületkasszás értékesítés városunk szimbóluma, a kőszegi identitás része, így mindenképpen fontos számunkra, hogy zökkenőmentesen működjön az ilyenfajta árusítás. A „forgásos” rendszer visszaállítását azonban továbbra sem szorgalmaznánk, mivel ez egyrészt adminisztrációs nehézségeket vet fel, és mindemellett ellenőrizhetetlennek, követhetetlennek véljük.
A Rendelet jelenleg is különbséget tesz a saját lakóingatlan előtti területhasználat és a lakóingatlantól távolabb történő, úgynevezett idényjellegű (szezonális) árusítás céljából történő közterület-használat vonatkozásában.
Ez alapján zöldség, gyümölcs és virágárusítás becsületkassza formájában a saját lakóingatlan előtti közterületen külön engedély nélkül is végezhető, feltéve, ha egy-egy személy egy m2-nél nem használ nagyobb területet, a gyalogos és járműforgalmat nem akadályozza, továbbá a közegészségügyi és köztisztasági szabályokat, előírásokat is megtartja.
A nem saját lakóingatlan előtti, becsületkassza formájában történő úgynevezett idényjellegű (szezonális) árusítás közterület-használati díj megfizetése mellett végezhető, ahol az idényjellegű szezonális árusítás az időszakonként megismétlődő, saját gazdaságban termelt szezonális termékek közterületi árusítását jelenti.
A fentiekre tekintettel, így amennyiben valaki – a fenti kérelemben megjelölt helyszínen – az előre sorszámozott érkezési sorrendnek megfelelő hely igénybevételével nem kíván élni, úgy számára a klasszikus becsületkasszás árusítás lehetősége áll fenn.
A Rendelet felülvizsgálatával egyidejűleg szükségesnek tartjuk a 7. mellékletben szereplő formanyomtatványt is pontosítani azzal, hogy a közterület idényjellegű árusítás céljára történő igénybevétele esetén a kérelmező köteles azt a saját gazdaságot megjelölni, ahonnan a termény származik.
A kérelemben megfogalmazott azon szándékot, hogy a szerkezet alatti területen is biztosított legyen az edények elhelyezése azért nem javasolt, mert a szerkezet azzal a céllal lett felállítva, hogy az árusítás ezen fajtájának kulturált, esztétikus megjelenése legyen.

A Rendelet felülvizsgálata során javaslatot szeretnénk tenni a műemléki ingatlanoknál az épületfelújításokhoz kapcsolódó állványozás, mint közterület-használati jogcím díjmentességének megállapítására. A jelenlegi szabályozás szerint bármely zóna tekintetében műemlék és helyi védett épületek esetében 10,-Ft/m2/nap díjat kell megfizetnie annak, aki állványozás céljából kívánja a közterületet elfoglalni.
Kőszeg városa műemléki épületekben gazdag, így egy-egy épület felújítása esztétikusabb városképet eredményez az itt élőknek, illetve a városba érkező turistáknak. Felújításuk a szigorúbb jogszabályi kötelezettségek betartása miatt költségesebb, ezért méltányossági szempontból javasoljuk a díjmentesség megállapítását, azzal, hogy az ilyen célú területhasználat maximum 120 napra igényelhető, amely kérelemre indokolt esetben egyszer további 120 nappal meghosszabbítható.

A Rendelet felülvizsgálattal egyidejűleg a közterületek bontása és a bontás utáni helyreállítás tekintetében is módosítási javaslatot teszünk.
2021. április 1-jétől lépett hatályba az új szabályozás, ami a közelmúltban lezajlott és a jelenleg is folyamatban lévő útfelújítási program keretében megújult közterületek védelmét szolgálja. Ennek keretében új építésű, vagy teljes pályaszerkezetben felújított közterület esetén 10 évben, míg új burkolattal ellátott közterületnél 5 évben határoztuk meg a bontás tilalmát. Ez esetben azonban különbséget tennénk a térkő burkolat bontása vonatkozásában, ahol indokolt esetben lehetőséget biztosítanánk a megbontására azzal, hogy a helyreállítást a Kőszegi Városüzemeltető Kft., vagy annak megbízott alvállalkozója végezheti, projekt keretében felújított terület esetén a kivitelező cég, vagy annak megbízott alvállalkozója. A tavalyi módosításnál kiemelt közterületek esetében meghatároztuk az aszfaltburkolat bontása esetén, hogy a kopóréteget a bontás szélétől 3-3 méter szélességben kell felmarni és egységes burkolattal ellátni, azonban helyszíntől függően előfordulhat, hogy nem érdemes a már meglévő jó minőségű burkolatot ekkora felületen marni. Éppen ezért a rendelet tervezetbe beépítettük, hogy a bontási engedélyben a 3-3 méter széles helyreállítástól indokolt esetben kevesebb szélesség is meghatározható.

Ugyancsak ezen Rendelet szabályozza a vendéglátóipari előkertek közterület-használatára vonatkozó rendelkezéseket, ahol a felülvizsgálat keretében a következő javaslatot tesszük.
Az igénybe vett teraszok nagyságára, befogadóképességére tekintettel a jövőben indokoltnak tartjuk azt bevezetni, hogy csak azon kérelmező kaphat vendéglátóipari előkert céljára közterület használati engedélyt, aki a vendégek számára nyitva álló illemhellyel rendelkezik. Jellemzően a vendégek számára nyitva álló illemhelyiségek az üzletekben rendelkezésre állnak, azonban akad olyan is, ahol kizárólag csak a teraszon biztosított a helyben fogyasztás lehetősége, ez azonban álláspontunk szerint indokolttá teszi, hogy ilyen esetekben is biztosítva legyen illemhelyiség a vendégek számára.
Előzetes egyeztetés alapján az Állategészségügyi, illetve a Népegészségügyi Hatóságnak az üzlethelyiségek tekintetében van hatáskörük az illemhelyiségek vonatkozásában. Mindenesetre azon felvetést, hogy a teraszok igénybevételének feltételeként szabályozásra kerülne az illemhelyiség kötelező biztosítása, mindkét Hatóság pozitív kezdeményezésnek találta, annál is inkább mivel esetlegesen felmerülő panasz esetén feléjük, vagy az önkormányzat felé érkezhet bejelentés.
A szabályozás bevezetésére a jövő évi szezon kezdetét jelölnék meg, hogy az érintett egységek részére kellő felkészülési idő legyen biztosítva, amennyiben szükséges számukra az illemhelyiség kialakítása. Amennyiben adott üzlethelyiség adottságából eredően nincs lehetőség a vendégek számára nyitva álló illemhelyiségek kialakítására, úgy abban az esetben a terasszal kitelepülni kívánt üzlet a szomszédos vendéglátóegységgel is megállapodhat az illemhelyiségek használata tekintetében.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta.
A Városfejlesztési Bizottság módosító javaslata, hogy a szolgáltatók a bontást követően kötelesek műszeres vizsgálattal igazolni a helyreállítási munka minőségét. A Városfejlesztési Bizottság a módosítási javaslattal együtt a rendelet-tervezetet egyhangúlag elfogadásra ajánlja a Képviselő-testületnek
A Pénzügyi Bizottság szintén egyhangúlag ajánlja elfogadásra a Képviselő-testületnek a rendelet tervezetet.

Fentiek alapján kérem a T. Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.

Kőszeg, 2022. június 23.

A polgármester nevében:

Németh Ildikó s.k.
városüzemeltetési osztályvezető


(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)


ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP

A közterület-használatáról és a városkép védelméről szóló
1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)


A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

I. társadalmi hatásai:
A becsületkasszára és idényjellegű árusításra vonatkozó szabályozások pontosítása egyértelműbb a lakosság számára. A burkolatok szakszerű helyreállításának szabályozásánál figyelembe vettük a gyakorlati tapasztalatokat, valamint az érintettek érdekeit. A műemlék épületek felújításához kapcsolódó állványozás díjmentessé tétele a felújítások költségeit csökkentik. A vendéglátóipari előkert céljából igényelt közterület használat esetén a kötelező illemhelyek biztosításával a vendégek érdekeit tartottuk szem előtt.

II.-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A módosítás során a műemlék épületek állványozása esetében az önkormányzatnak bevétele ugyan nem származik, azonban a költségcsökkentéssel ösztönözhetőbb az ilyen jellegű épületek felújítása, ezáltal a városkép esztétikusabbá tétele. A közterületi bontások követő szakszerű helyreállítások során az útfenntartási költségek várhatóan csökkenek. Egyebekben a módosításnak gazdasági, költségvetési hatása nincs.

IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.

V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincs.

VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhet nem jelent.

VII. megalkotásának szükségessége:
A városunk szimbólumaként ismert becsületkasszás módon történő árusítás tekintetében tartottuk szükségesnek a pontosításokat. A közterület bontás és annak helyreállítása vonatkozásában a gyakorlati alkalmazása során felmerült problémák korrekciója szükséges. A műemléki ingatlanokat érintő szabályozásokat a felújítások megkönnyítése érdekében tartottuk indokoltnak. A vendéglátóipari előkert céljából igényelt közterület használat esetén a kötelező illemhely biztosítását a vendégek érdekében tartottuk fontosnak.

VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Nem jár következményekkel.

IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2022. ( ) önkormányzati rendelete
a közterület-használatáról és a városkép védelméről szóló
1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról




Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) 3. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„f) Idényjellegű (szezonális) árusítás: időszakonként megismétlődő, saját gazdaságban termelt szezonális termékek (pl. zöldség, gyümölcs, virág) közterületi, becsületkassza formájában történő árusítása”

2.§

A Rendelet 7. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„b) zöldség-, gyümölcs- és virágárusításhoz saját lakóingatlan előtti, becsületkassza formájában történő közterületi árusítás esetén, feltéve, hogy egy-egy személy egy m2-nél nem használ nagyobb területet, gyalogos- és járműforgalmat nem akadályozza, a közegészségügyi és köztisztasági szabályokat, előírásokat megtartja;”

3.§

A Rendelet 9. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) Műemléki épületek építési munka végzésével kapcsolatos állványozása díjmentes, amely legfeljebb 120 napra igényelhető. Indokolt esetben egy alkalommal további 120 napra meghosszabbítható.”

4.§

A Rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Vendéglátó üzletek üzemeltetői az üzletük előtti közterületre a gyalogos közlekedést nem akadályozva a városképi követelményeknek megfelelő asztalokat, székeket, földhöz nem rögzített emelt fapadozatot, napellenzőt, árnyékolót, a vendéglátáshoz szorosan kapcsolódó berendezéseket (a továbbiakban együtt: vendéglátóipari előkertet) és fagylaltos pultot helyezhetnek el abban az esetben, ha a vendégek számára nyitva álló illemhelyiséget biztosítanak. Amennyiben adott üzlethelyiség adottságából eredően nincs lehetőség illemhelyiség kialakítására, úgy abban az esetben a terasszal kitelepülni kívánó üzlet a szomszédos vendéglátóhelyiség üzemeltetőjével is megállapodhat az illemhelyiség biztosítása érdekében.”

5.§

A Rendelet 36. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Indokolt esetben a hozzájárulásban két határidőt kell megállapítani, az ideiglenes helyreállítás és a végleges helyreállítás határidejét. Mentesíthető a (3) bekezdés szerinti közterület-bontási díjfizetési kötelezettség alól maximum 60 naptári napra az ideiglenes burkolat helyreállítás és a végleges aszfaltos burkolat helyreállítás közötti időszakban az, aki az ideiglenes helyreállítást szendvicsbeton technika alkalmazásával végzi el.”


6.§

A Rendelet 38. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Új építésű vagy teljes pályaszerkezetében felújított aszfaltburkolatú út, járda, kerékpárút esetén annak műszaki átadásától számított 10 éven belül burkolatot felbontani kizárólag üzemzavar elhárítása céljából, valamint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások esetén külön megállapodás alapján lehet. A szabvány szerinti tömörítés érdekében teljes talajcsere alkalmazása szükséges.
(2) Új aszfaltburkolattal ellátott út, járda, kerékpárút elkészültétől számított 5 éven belül burkolatot felbontani kizárólag üzemzavar elhárítása céljából, valamint nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások esetén külön megállapodás alapján lehet. A szabvány szerinti tömörítés érdekében teljes talajcsere alkalmazása szükséges.”


7.§

(1) A Rendelet 40. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A helyreállítást a felbontottal legalább azonos teherbírású és minőségű pályaszerkezet építésével kell végezni. Ennek során a forgalmi terhelésnek megfelelő pályaszerkezetet kell kiépíteni, amelynek előírását a közútkezelő a vonatkozó műszaki előírás alapján minden esetben tételesen írja ki. A közutak, gyalogjárdák, kerékpárutak, gyalog- és kerékpárutak nyomvonalas helyreállítását rétegenként szélesedő átlapolással kell elvégezni. A 13. melléklet szerinti kiemelt közterületeken aszfalt burkolat esetén a kopóréteget a bontás szélétől annak teljes hosszában, mindkét irányba 3-3 méter szélesen kell felmarni és egységesen aszfalttal helyreállítani, indokolt esetben az engedélyben ettől kevesebb szélesség is meghatározható.”


(2) A Rendelet 40. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Térkő, bazalt kis és nagykockakő, egyéb kőburkolat, terraway burkolat bontása esetén kizárólag a Kőszegi Városüzemeltető Kft., vagy annak megbízott alvállalkozója végezheti a végleges helyreállítást, míg projekt keretében felújított közterület bontása esetén a projektért garanciát vállaló kivitelező, vagy annak megbízott alvállalkozója. Ebben az esetben külön megállapodást kell kötni az igénylőnek a Kőszegi Városüzemeltető Kft-vel, vagy a garanciáért felelős kivitelezővel.”


8.§

A Rendelet 7. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.


9.§

(1) A Rendelet 3. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A:5 mezőjében az „Állványozás (kivéve műemlék és helyi védett épületek)” szövegrész helyébe az „Állványozás (kivéve helyi védett épületek)” szöveg lép.
(2) A Rendelet 3. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A:5a. mezőjében az „Állványozás (műemlék és helyi védett épületek esetében)” szövegrész helyébe az Állványozás (helyi védett épületek esetében)” szöveg lép.
(3) A Rendelet 3. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A:6 mezőjében az „Idényjellegű árusítás (saját gazdaságban termelt szezonális termékek -zöldség, gyümölcs, virág)” szövegrész helyébe az „Idényjellegű árusítás” szöveg lép.

10.§

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) A 4. § 2023. április 1-én lép hatályba.


Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester




1. melléklet a …./2022. (…..) önkormányzati rendelethez

„7. melléklet az 1/2000. (II.1.) önkormányzati rendelethez:


KÉRELEM
közterület rendeltetéstől eltérő célra való használatára


1. Engedélyes neve, címe, telefonszáma: (szervezet esetén a felelős neve is, cég/egyéni vállalkozó esetén adószám is)

.............................................................................................................................................. ..............................................................................................................................................

2. Az igénybevétel
a) helye: ................................................................................................................................
b) célja: .................................................................................................................................

3. Az elfoglalni kívánt közterület nagysága: ...............................................................

4. Az igénybevétel
a) kezdetének időpontja: .....................................................................................
b) befejezésének időpontja: ................................................................................

5. Idényjellegű árusítás esetén a saját gazdaság megjelölése (cím/hrsz), ahonnan a termény származik:

........................................................................................................................................................

Dátum: ............................................................

............................................................................
(cégszerű) aláírás


Mellékletek:
- fénykép, vázlat, helyszínrajz (új kérelem esetén)
- rendezvény részletes programleírás
- kulturális rendezvény, mutatványos tevékenység, egyéb rendezvény esetén a terület takarítására vonatkozó, a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft-től történő megrendelő, vagy szerződés másolata
- vendéglátóipari előkert céljára igénybe vett közterület használat esetén - amennyiben az üzlethelyiség a vendégek számára nyitva álló illemhelyiséggel nem rendelkezik – a szomszédos vendéglátóhelyiség üzemeltetőjével kötött, a vendégei részére biztosított illemhely használatára vonatkozó megállapodás

Közterület-használat után fizetendő díj
Díjmentességet kér-e a Rendelet 9. § (7) bekezdése alapján: Igen □

Részletfizetést kér-e a Rendelet 9. § (4) bekezdése alapján: Igen □”