2019. Május 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
2. - Kőszeg Város Önkormányzata 2018. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
3. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 7. sz. módosítása – végső elfogadás.
4. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 8. sz. módosításával kapcsolatos javaslatok, vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala.
5. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
6. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. felügyelő bizottságába tag választása.
7. - A Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámoló.
8. - Velem községi Önkormányzattal kötött feladatellátási szerződések megszüntetése és a Kőszegi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása.
9. - Beszámoló a 2018. évi gyermekvédelmi munkáról.
10. - Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodák létszámának a meghatározása.
11. - Dr. Hang Dóra feladatellátási szerződésének módosítása.
12. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámával kapcsolatos döntés meghozatala és a közös hivatal létrehozásáról szóló megállapodás módosítása.
13. - Útfelújítási pályázat benyújtása.
14. - A Szőlőtermelők és Borértékesítők Szövetkezetével kötendő haszonbérleti szerződés kötése a 7794 hrsz-ú ingatlanra vonatkozóan.
15. - A Kőszeg, Jurisics tér 8. sz. ingatlan állami tulajdonban lévő részének önkormányzati tulajdonba kerülésével kapcsolatos döntés meghozatala.
16. - A Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás kérelme.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
18. - Egy mappában a 2019. május 30-i képviselő-testületi ülés anyagai.
5. napirendi pont:
A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.

Beszámoló a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. 2018. évi munkájáról

Tisztelt Képviselő-testület!

Törvényi kötelezettségünknek eleget téve, munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a társaság 2018. évi munkájáról, eredményeiről.
A tájékoztatóhoz mellékelem a 2018. évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet, amely minden, a törvény által előírt adatot tartalmaz, részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként (feladatonként is). Mellékelem továbbá a 2018. év mérlegbeszámolóról készített könyvvizsgálói jelentést és a közhasznúsági jelentést.
A beszámoló tartalmazza a társaság tevékenységének 2018. évi bemutatását, elemzését.

1. A társaság tevékenységének általános ismertetése, jogszabályi keretek
A Kft. Kőszeg Város Önkormányzata 100 %-os tulajdonú társasága. Többnyire az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződések alapján, az Alapító Okiratban foglalt tevékenységi körökben, az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott felújítási, karbantartási tervek és szolgáltatási díjak szerint végezzük feladatainkat, együttműködve a Városüzemeltetési Osztállyal. Ezen kívül megrendelés esetén ellátjuk a városi közművelődési intézményeknél felmerülő javítási, karbantartási feladatokat.
A hulladékgazdálkodási tevékenységet és a fizető parkoló üzemeltetését külön szerződés alapján, a többi városüzemeltetési feladatot további egy közszolgáltatási szerződés keretein belül látjuk el. A hulladékgazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatást a Képviselő-testület döntésének megfelelően 2018. november 15-ig végeztük.
Közszolgáltatási feladatként látjuk el a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtését, szállítását.


A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező közszolgáltatást Kőszegen és a kőszegi kistérségben vállalkozási keretek között végeztük. A fizető parkoló és a piac működtetéséhez önkormányzati támogatást nem kapunk. Ugyancsak saját bevételéből gazdálkodik a társaság ingatlankezelő részlege, amely bevételeiből fedezetet biztosít az önkormányzati intézmények részben műszaki fenntartásához is.

A településtisztasági, parkfenntartási, út- és csapadékelvezető rendszer karbantartási feladatokat, a köztéri berendezések karbantartását az Önkormányzat finanszírozza előre elfogadott költségvetés szerint. A Városüzemeltetési Osztály megrendelése alapján és ellenőrzése mellett végezzük.

A gyepmesteri tevékenységet az Önkormányzat megbízásából részben vállalkozóval végeztetjük (kóbor állatok befogása) részben magunk végezzük (állati hullák begyűjtése, tárolása, elszállítása, nyilvántartása). A költségeket utólagosan számlázzuk bizonylatok alapján az Önkormányzat felé.
Esetenként segítséget nyújtunk civil szervezeteknek programjai végrehajtásához, főként térítésmentes vagy kedvezményes szállítási, takarítási szolgáltatások, parkolási lehetőségek biztosításával.
Esetenként, önkormányzati megbízás esetén elvégzünk kisebb volumenű fejlesztési célú önkormányzati beruházásokat (út-, járdaépítés, játszótér fejlesztés).
A tevékenységi körünk, a szolgáltatási terület, a 2017. évihez képest jelentősen nem változott. A társaságot érintő 2015-16. évi jelentős jogszabályváltozás a hulladékgazdálkodás területén tovább éreztette a negatív hatásait. Ezeknek eredményeképpen tettem javaslatot a szolgáltatás Soproni STKH Kft. részére történő átadásra, mely 2018. november 15-i hatállyal megtörtént. A hulladékgazdálkodási tevékenység 2018 évi eredményeit, eseményeit az ágazati értékelésnél részletesebben ismertetem.

2. A társaság gazdálkodásának főbb költségvetési mutatóinak alakulása, elemzése

Mindenekelőtt szeretném rögzíteni, hogy a társaság a 2018-as gazdasági évet állami és önkormányzati működési célú támogatás nélkül, az Önök előtt is ismert nehézségek ellenére az előző évihez hasonlóan pozitív eredménnyel zárta.
A társaság gazdasági, pénzügyi eredményét az egyszerűsített mérleg és annak kiegészítő melléklete részletesen bemutatja. Fontosnak tartom azonban néhány lényeges elemét kiemelni és összehasonlítani az előző gazdasági évvel, bemutatva a változások okait, és hatását a társaság rövid- és középtávú működésére.
2.1. A társaság éves nettó árbevétele: 410 663 e Ft — 5 701 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Egyéb bevételek: 61 271 e Ft — 13 199 e Ft-tal magasabb az előző évinél.
Összes bevétel: 471 934 e Ft — 18 900 e Ft-tal magasabb az előző évinél.


Tevékenységenkénti árbevétel alakulása (e Ft)
2015 2016 2017 2018
Ingatlankezelés 72 350 75 130 75 019 73 371
Bérleti díjak 15 885 13 986 17 857 15 360
Központi irányítás 16
Hulladékgazdálkodás közszolgáltatás 115 673 100 507 122 930 98 860
Hulladékgazdálkodás egyéb 22 461 40 465
Településtisztaság 35 372 34 076 35 517 41 264 (+16%)
Parkfenntartás 33 552 31 873 34 080 40 060 (+17,5%)
Műszaki tevékenység 31 993 46 105 36 183 48 124 (+33%)
Város és községgazdálkodás 1 577 2 776 15 661 9 141
Fizető parkoló pótdíj és egyéb bev. 4 190 2 181 2 613 2 436
parkoló díj bev. 20 897 21 030 21 853 22 757
Telephely 11 876 12 441 12 040 11 507
Gyepmesteri tev. 1 378 2 173 1 574 1 973
Szennyvíz szippantás 2 129 3 507 4 582 4 552

Mint a fenti adatokból látszik a bevételi oldal szerkezet egyes elemei jelentősen módosultak. Az üzemi tevékenység árbevétele minimális mértékben, 1,4%-kal (5 701 e Ft) nőtt, annak ellenére, hogy a hulladékgazdálkodási ágazat közszolgáltatási tevékenységből származó bevétele jelentősen csökkent, miután 2018. november 15-én ezt a tevékenységet befejeztük (-24 070 e Ft). A hulladékgazdálkodási egyéb tevékenység területén sikerült jelentős, 80%-os növekedést elérni (+18 004 e Ft), amellyel a kiesést majdnem teljes mértékben kompenzáltuk.
Az önkormányzati többlet megrendeléseknek, forrásoknak köszönhetően a településtisztasági, parkfenntartási, valamint a műszaki csoport árbevétele 16-17,5-33 %-kal növekedett. A város községgazdálkodási árbevétel az előző évi beruházás hiányában (hadisírok rekonstrukciója) jelentősen csökkent.
A többi tevékenység átlagosan az előző évinek megfelelően teljesített. A fizető parkolónál tapasztalható még mintegy 4%-os növekedés.

Főbb támogatások mértéke: 2016 2017 2018
Közmunka program 29 096 e Ft 19 202 e Ft 19 576 e Ft
Hulladékgazdálkodás NFM 41 293 e Ft 7 257 e Ft --
Önkorm. fejlesztési célú átadott pénzek 10 399 e Ft 5 518 e Ft (játszótér)




2.2. Ráfordítások bemutatása

Éves költségek 468 074 e Ft — 17 508 e Ft-tal magasabb az előző évihez képest.
Anyagjellegű ráfordítások 166 753 e Ft — 13 744 e Ft-tal csökkent évihez képest.
Személyi jellegű ráfordítások 210 675 e Ft — 18 063 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.
Értékcsökkenési leírás 21 804 e Ft — 1 333 e Ft-tal nőtt az előző évihez képest.

Egyéb ráfordítások összesen: 69 842 e Ft — 12 856 e Ft-tal több az előző évinél.
Költségek összesen: 468 074 e Ft

A ráfordítások alakulását ugyancsak jelentős változások jellemezték, nagyjából a bevételek növekedésének arányában növekedtek.
A személyi jellegű ráfordítások az előző évihez képest 9,3%-kal nőttek. Ennek oka a kötelező béremelés, melynek részleteivel a létszám és bérgazdálkodás fejezetben foglalkozunk.
Az anyagjellegű ráfordítások jelentős, 8%-os csökkenését az elvégzett szolgáltatás szerkezetének részbeni átalakulása (növekedett a hozzáadott munka értéke) eredményezte.

Jelentősen nőtt a ráfordítások mértéke az önkormányzat által térítésmentesen átadott ingatlanok, gépek, járművek után képzendő amortizációval, melynek költsége a Városüzemeltetőnél jelentkezik a továbbiakban. Ez a költség a termeléshez közvetlenül nem kapcsolódik, de költségként a mérlegben megjelenik, és az eredményt csökkenti.
Az egyéb ráfordítások mértéke 12 856 e Ft-tal nőtt. 3 465 e Ft-tal nőtt a hulladék lerakási járulék mértéke, új növelő elemként jelent meg 12 077 e Ft értékben az értékesített tárgyi eszközök nyilvántartási érték. Örvendetes ugyanakkor, hogy a követeléseink értékvesztése 3 535 e Ft-ról 1 269 e Ft-ra, a követelés leírás ennél is nagyobb mértékben, 5 419 e Ft-ról 688 e Ft-ra csökkent az eredményes adósságkezelésnek is köszönhetően (kieg. melléklet 11.oldal).


Mérleg szerinti eredmény 2014 2015 2016 2017 2018
Adózás előtti eredmény - 9 970 -742 + 5 465 + 2 469 + 1 967
Adózott eredmény - 9 970 -742 + 5 465 + 2 468 + 1 967
Üzemi (működési) eredmény - 4 719 -1 487 + 5 465 + 2 468 + 1 967
Az adózás előtti eredményt sikerült pozitív tartományban tartani úgy, hogy a számviteli törvény szerinti leírási kötelezettségnek is maximálisan eleget tettünk. (értékvesztés, behajthatatlan követelés leírása)
2.3. Létszám, munkaügy

A 2018. évet 51 fő 8 órás, 1 fő 6 órás /piac/, 2 fő 4 órás /takarító, autószerelő/ létszámmal indítottuk, év végére 36 fő 8 órás, 1 fő 6 órás és 2 fő 4 órás alkalmazottunk volt.
2018. november 15. napjával 13 fő főállású és 3 fő közfoglalkoztatott dolgozó átadásra került a hulladékszállítással együtt a Soproni STKH Kft-hez.
A közfoglalkoztatottak átlaglétszáma 13 fő volt az adott évben.
Tavalyi évben is előző évről áthúzódóan 16 fő közfoglalkoztatottat alkalmaztunk 2018.02.28-ig. 2018.03.01-től maradt ugyanez a létszám, melyből a Soproni STKH Kft-hez 2018. november 15-től 3 fő főállású foglakoztatásra átadásra került.
A társaság létszáma a Városgondnokság alakuló létszámának a harmadára, ezen belül az irodai dolgozók létszáma hatodára csökkent.
Ezek mellett a létszám adatok mellett a bér- és bérjellegű kiadások 9,3%-kal növekedtek az előző évihez képest, 192 612 e Ft-ról 211 83 e Ft-ra.
Ebből a közfoglalkoztatottak részére kifizetett bér- és járulék összege 18 181 e Ft-ot tett ki.
A kötelező minimálbér emelkedés mértéke
segédmunkások esetén 127 500 Ft-ról 138 000 Ft-ra (15%)
szakmunkások esetén 161 250 Ft-ról 180 500 Ft-ra (25%)
Fizikai dolgozóink 90%-a a kötelező minimálbért, illetve kötelező bérminimumot kapja.
Az ügyviteli dolgozók, illetve középvezetők bére ennél jelentősen kisebb mértékben növekedett.
Ennek okait és hatásait a beszámoló összefoglaló részében részletesen kifejtem.

Bérjellegű kiadások alakulása:

2017. évben 2018. évben
192 612 e Ft 211 083 e Ft

Ebből:

Közfoglalkoztatásra kifizetett bér és járulék:
2017. évben 2018. évben
19 202 e Ft 18 181 e Ft

Állományi létszám bér és járulékai+bérjellegű kiadások:
2017. évben 2018. évben
173 410 e Ft 192 902 e Ft


3. Tevékenységek szerinti értékelés

3.1. Ingatlankezelés
2018. január 1-én a kezelt ingatlanok száma:
Lakások száma: 292 db
Nemlakás bérlemények: 23 db
Garázs+ terület: 56 db
Földterület: 67 db

Bevételek: 2017. év 2018. év
Az ingatlankezelés árbevétele lakbérből: 54.425.997,- 54.412.686,-
Közüzemi díjakból: 19.122.648,- 19.117.971.-
Összesen: 73.548.645,- 73.530.657,-
Nem lakáscélú bérlemények árbevétele: 14.375.958,- 13.536.108,-
Garázs + terület: 2.098.840,- 2.186.658,-
Haszonbérleti díj: 453.757,- 451.021,-
Összesen: 16.928.555,- 16.173.787,-
Mindösszesen: 90.477.200,- 89.704.444,-

Kiadások 2017. év 2018. év
Közüzemi díjak: 20.217.805,- 19.948.991,-
Üzemelési ktg: (dugulás elhárítás, rágcsáló irtás stb.) 293.385,- 518.440,-
Iroda működési ktg.+ bér. + közterhek, posta, telefon, áram, fűtés, 6.848.863,- 6.934.896,-
Ügyvédi ktg., szakértői díjak, végrehajt. ktg. 2.520.628,- 3.240.500,-
Társasházi kiadások 13.687.447- 9.480.518,-
Felújítási kiadás
fűtéskorszerűsítés (Kossuth u. 1-3.-17 lakás)
-
11.020.940,-
üres lakás helyreállítása - 1.250.000,-
Karbantartás 28.601.104.- 26.832.000,-
Ingatlankezelésre jutó közvetett ktg. árbevétel arányos része 15.969.667,- 16.415.846,-
Összesen: 88.138.899,- 95.642.131,-

A bevétel-kiadási oldal közötti különbség azt mutatja, hogy az ingatlankezelő bevételei biztosítják a lakásállomány folyamatos karbantartásához szükséges pénzeszközöket, lehetőséget nyújtanak 4-5 megüresedett bérlakás felújítására, fejlesztési célú kiadásokat nem bír el a rendszer a jelenlegi kondíciókkal (lakbérekkel).
2018 évben az Ingatlankezelés tényleges bevétele: 89.704.444 Ft, ebből lakbér és közüzemi díj: 73.530.657 Ft, bérleti díjak (üzlet, iroda, garázs) 16.173.787 Ft.
2018 év végén a halmozott lakbér és közüzemi díj hátralék 55.138.734 Ft.
Szociális helyzet alapján 23 bérlő részesül lakbérkedvezményben, 59 bérlő részére a Polgármesteri Hivatal lakásfenntartási támogatást biztosít, melyet közvetlenül lakbérfizetésre utal.

43 bérlőnek küldtünk felszólítót, 19 db megállapodás, feljegyzés született, 4 bérlőnek küldtünk ki felmondást. 2018 évben 6 bírósági ítélet született, 2 kilakoltatás történt, 4 bérlő a kilakoltatás előtt megállapodást kötött a hátralék törlesztésére.
A hátralékok behajtása a törvénynek megfelelő keretek között folyamatosan történik. Felszólítás, felmondás kiküldése után megállapodást kötünk azokkal, akik rendezni szeretnék a hátralékukat, akikkel nem sikerül megállapodást kötni, átadásra kerülnek az ügyvédnek, aki jogi úton érvényesíti a felmondást, kilakoltatást.
A hátralékok behajtása a bérlők szociális helyzete miatt nagyon nehéz, mivel nagy részük nem rendelkezik munkahellyel, jövedelemmel.
A továbbiakban tovább kívánjuk folytatni az adósságkezelő programot, elsősorban nem a végső kilakoltatási megoldást, hanem a lehetséges megállapodásokat előtérbe helyezve.

Karbantartásra 10.560 munkaórát fordítottunk 23 232 e Ft értékben. Ráfordított anyag: 3 600 e Ft.
A lakások üresedésének (és az anyagi lehetőségek) függvényében folytatni fogjuk a megüresedett és nem eladásra szánt bérlakások teljes körű felújítását.

3.2. Fizető parkoló

A városban 2001. óta működik a jelenlegi parkoló automatás rendszer. Célja elsősorban a forgalom szabályozása, a rendezett közlekedési parkolási lehetőségek biztosítása, de természetes elvárás a nyereséges üzemeltetés is.
Annak ellenére, hogy a parkolási terület meglehetősen széttagolt és a fizető parkolás rendszerbe bevont parkolóhelyek száma viszonylag alacsony /410 db a három zónában/ az üzemeltetés eredményes.

A parkoló helyek 3 zónára vannak felosztva.
Az I. zónában 213 a parkolóhelyek/ 4 mozgáskorlátozott/ száma, 7 db automatával, II. zónában 108 parkolóhely /2 mozgáskorlátozott//+ 6 db busz/ 3 db automatával a III. zónában 89 parkolóhelyek száma /+ Brenner udvar/ 3 db automatával.

Parkolójegyek árai az egyes zónákban:
I. zóna II. zóna III. zóna
1 órai várakozási díj /alapegység/ 160,-Ft 125,-Ft 250,-Ft
Napijegy 800,-Ft 625,-Ft 1250,-Ft
Autóbuszok 1 órai várakozási díja 375,-Ft
Pótdíjak /hétfő-péntek/
/szombat/ 1920,-Ft
1120,-Ft 1500,-Ft
875,-Ft 3000,-Ft
1750,-Ft

2018. évi összes bevétel: /nettó/ 25.192.336,- Ft, / 2017-ben 24.473.706,- Ft/
1. Automatákból származó bevétel: 14.786.413,- Ft /2017-ben 15.262.800,- Ft /
2. 2018. évben 523 db /2017-ben 469 db/ bérlet került eladásra,
ebből származó bevétel: 2018-ban 3.996.720 Ft /2017-ben 3.477.544,- Ft/
2018 2017
Éves lakossági bérlet 30%-os lakóhelyhez közeli 194 180
Kedvezményes éves bérlet 120 88
30%-os Éves magánszemély összevont bérlet (I.-II.-III.) 9 7
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (I. zóna) 18 17
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (II. zóna) 11 12
30%-os Éves parkolóbérlet magánszemély r. (III. zóna) 3 3
Éves lakossági bérlet lakóhelyhez közeli 80 58
Éves összevont bérlet gazd. szerv. (I.-II.-III.) 1 1
Éves összevont magánszemély (I-II-III.) 1 1
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (I. zóna) részére 4 5
Éves parkolóbérlet gazd. szerv. (II. zóna) részére 2 2
Éves parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 14 12
Éves parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 3 7
Éves parkolóbérlet magánszemély (III. zóna) részére 6 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (I. zóna) részére 3 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (II. zóna) részére 0 1
Havi parkolóbérlet magánszemély (III.zóna) részére 1 4
Kezelési költség 38 49
Turista bérlet eladás 15 15

3. Parkolási pótdíjból származó bevétel: 2.435.605,- Ft,
4. Pótdíj várakozási díj része: 182.146,- Ft,
5. Mobilparkolásból származó netto bevétel: 3.791.452,- Ft,
6. Egyéb ktg. /befizetett postaktg, dolg.telefon térítés: 8.183,- Ft

Tapasztalataink szerint egyre többen vásárolják meg a parkoló bérleteket. A 2017.évi 469 db-bal szemben melynek bevétele 3.477.544,-Ft volt, 2018-ban már 523 db. bérlet megvásárlására került sor 3.996.720,-Ft értékben.
A mobilparkolás bevétele is fokozatosan emelkedik a 2017.évi 2.869.021 Ft-tal szemben idén már 3.791.452,-Ft volt a bevételünk. / 2016. évi 2.164.144,-Ft a 2015. évi 1.612.448,-Ft./
Mindezek miatt az előző évekről fokozatosan csökken a parkoló automatákban váltott jegyek száma.
Míg 2015-ben 117.152,-db, 2016-ban 111.251,-db., 2017.évben 108.855 db jegyet váltottak 2018.évben már csak 104.495 db-ot. Ezzel párhuzamosan a parkolójegy automata bevételünk is csökkent.
2016. évtől egy magyar behajtó céggel állunk kapcsolatban, akikkel olyan szerződést kötöttünk, hogy jutalék levonása nélkül átutalják részünkre a behajtott díjat, ugyanakkor ők az ügyfél részére felszámíthatják az összes költségüket. Ennek eredményeképpen nagyon sokat javult a befizetési morál, külföldi ügyfeleink is már egyre inkább odafigyelnek a pótdíj időbeli befizetésére a helyi és környékbeli lakosok pedig kihasználják az 50%-os pótdíj fizetési lehetőséget.
2018.évben 1240 db büntetés helyeztek ki parkoló ellenőreink belföldi rendszámú gépkocsikra. 1015 db büntetés rendezve lett, 116 db lett stornírozva,/ 2018. évben többször történt frissítés a parkolási rendszerben melyhez kapcsolódóan a parkoló ellenőrök a gépük működését „teszt” büntetéssel ellenőrzik, melyek utána stornírozásra kerülnek/
2018. évben 102 db felszólító lett átadva a behajtó cég felé időbeni nem fizetés miatt.
Az adott időszakban 209 db büntetést helyeztek ki parkoló ellenőreink külföldi rendszámú gépkocsikra.
145 db időben befizetésre került, 25 db felszólítót storníroznunk kellett, 39 db behajtásra átadott büntetésből 304.015,- Ft bevételünk keletkezett 2018.évben.
Reklamáció általában két dolog miatt történik. Vásároltak jegyet, de az ajtó becsukása során átfordul a jegy és így ellenőrizhetetlen, vagy rendelkezik az illető rokkantkártyával, de elfelejtette kitenni a szélvédő mögé.
Pozitívumként értékelhető hogy a Mobil parkolásból származó bevétel folyamatosan emelkedik. Rendeződtek a tömbbelső pakolóval kapcsolatos problémák. Az Irottkő Hotel és Portré étterem is megvásárolta a kedvezményes bérleteket, és használja azokat.
Továbbra is veszteséges a Brenner parkoló üzemeltetése, mivel az érte fizetett bérleti díj 3-4 szeresen meghaladja az ott elért bevételeket. A parkoló üzemeltetése azonban várospolitikai szempontból szükséges. Önkormányzati alkalmazottak, képviselők, Jurisich Vár Művelődési Központ dolgozói használják kedvezményes bérlet vásárlásával, valamint az egyház részére 6 db ingyenes parkolót biztosítunk.
2016. év július 01-től beüzemeltetésre került a Rajnis utcában egy parkoló automata. Mivel oda csak behajtási engedéllyel lehet behajtani az automata bevétele havonta a nyári hónapokat kivéve még a 10.000,- Ft-ot sem éri el.
2017. október 01-től új parkoló ellenőr kolléga került felvételre. Így ettől az időponttól már két ellenőrünk dolgozik a város területén.
2018.évben dologi kiadás: /áram, gáz, fűtés, anyagok alkatrészek, nyomtatványok, posta, telefon, javítási költség nettó 1.265.975,- Ft.
Ezen felül bérleti díj, egyéb igénybevett szolgáltatás, értékszállítás, programkövetési,nemzeti mobil ért. dija, felügyeleti díj:nettó: 2.884.785,-FT
Bér és járulékai 2018. évben összesen: 16.987.632,- Ft
A fennálló problémák mellett a az automaták üzembiztonságának javulásával, a hatékonyabb külföldi adósságkezelésnek köszönhetően a fizető parkolási rendszer pozitív eredménnyel üzemelt a 2018.évi eredmény: 4.133.834,- Ft.
Még ebben az évben célszerű lenne döntést hozni a fizető parkolási rendszer fejlesztéséről. Amennyiben a város vezetése hosszú távon üzemeltetni kívánja ezt vagy hasonló rendszert, 4 éven belül gondoskodni kell a jelenleg 16 éves automaták cseréjéről. Biztonságos üzemeletetésük megítélésem szerint még 3 évig biztosítható a Szombathelyen leszerelt és megvásárolt automaták alkatrészként történő felhasználásával.
A kintlévőségek, parkolási pótdíjak kezelése jól megoldott, ezt a gyakorlatot szeretnénk tovább folytatni.

3. 3. Hulladékgazdálkodás
3.3.1. Települési szilárd hulladék gyűjtés, - szállítás, - kezelés

1. A Kft. 2018 évben 16 településen látta el a települési hulladék begyűjtését, szállítását. A Soproni STKH Kft., mint regionálisan kijelölt közszolgáltató alvállalkozójaként 2018.11.15-ig végeztük a szolgáltatást.
Ezen időponttól a Városüzemeltető a közszolgáltatási tevékenységét befejezte, hulladékgyűjtő járműveit, saját hulladékgyűjtő edényeit eladta a Soproni STKH Kft-nek.
Az STKH Kft. a hulladéklerakó létesítményeit átvette üzemeltetésre, a hulladékgyűjtésben dolgozó fizikai munkavállalókat szintén átvette az STKH Kft.

2. Pénzügyi adatok:



Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2018. évi árbevétele: 40 335 E Ft
Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2018. évi ktg+ráf.: 14 574 E Ft
Eredmény: 25 761 E Ft


2018. november 15-től a hulladéklerakót a Soproni STKH Kft. üzemelteti üzemeltetési szerződés alapján. A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. az átadás előtt vállalt kötelezettségeit (csurgalékvíz-medence javítás és rekonstrukció, hulladékudvar E-hulladék elszállítás, komposztáló telep rendezés) hiánytalanul teljesítette.
Ismereteink szerint a Soproni STKH Kft. saját nevére szóló egységes környezethasználati engedélyt a lerakó üzemeltetéséhez a mai napig nem szerzett.



3.3.2. Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtése

A Városüzemeltető Kft. 2018 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.

A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt.

Főbb műszaki adatok:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m


A 2018 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai
(Tájékoztatásul közöljük a 2017, 2016. évi adatokat is.)

2018 2017 2016
szippantások száma: 563 db 496 db 348 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2506 m3 2399 m3 1974 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 373 db 356 db 290 db
ingatlanok száma: 195 db 205 db 195 db

A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.


Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó 2017 2018
árbevétel: 4 582 e Ft 4 691 e Ft
költségek: 11 101 e Ft 11 067 e Ft
Eredmény: - 6 519 e Ft - 6 376 E Ft

Az adatokból látható, hogy a szolgáltatás veszteséges.

A költségek főbb összetevői: 2017 2018
- 2 fő munkabére és járulékai 5 301 e Ft 5 458 E Ft
- üzemanyag költség 1 872 e Ft 1 778 E Ft
- lerakási díj 1 251 e Ft 1 460 E Ft

Fenti költségeket nincs módunk csökkenteni. A tavalyi évben az alkatrészek és javítási költség 1 613 E Ft-ot tettek ki. (2017 évben 1 749 e Ft-ot.)

Már a 2017 évi beszámolóban jeleztem, hogy a jelenlegi géplánc nem alkalmas hosszú távon a szolgáltatás biztonságos ellátására.
Az utolsó két év javítási költségei (3 362 e Ft) meghaladják a jelenleg használt erőgép új árának 2/3-át. Konstrukciója (pl. vontatási sebesség, rugózás, biztonság) szállításra nem alkalmas (tipikus kis teljesítményű szántóföldi traktor). Beszerzése kényszerűségből, a rendelkezésünkre bocsátott pénzügyi forrás szabta lehetőség miatt történt.
A feladat okozta éves veszteségek (2014-2018 években összesen -27 288 e Ft) nem csak a társaság működési eredményét rontják, hanem ilyen nagyságrendben jelent fejlesztési forrás elvonást is.


3.4. Kertészet, parkfenntartás, köztisztaság

3.4.1. Kertész csoport által végzett feladatok
Rendszeres feladatok
Fák metszése vegetációs időn kívül (januártól márciusig) ~1000 db
vegetációs időben (törzs- és tőtisztítás, Celtisek visszavágása) ~ 400-400 db
Rózsametszés – 1000 db, és rózsák kapálása – 490 m2.
Cserjék metszése szükség szerint, gyomtalanítás, kapálás –Fő tér, Jurisics tér, Diákköz, Várárok (Chernel utcánál)
Ágyások, virágtartók beültetése évi 2 alkalommal (6000 illetve 4000 db palánta), és ezek gondozása (öntözés, gyomlálás, kapálás) – 1 m2 virágfelület élőmunka-igénye 14- szerese egy ugyanakkora füves területhez viszonyítva.
Fűnyírás - intenzíven nyírt terület 17 ha, a havonta nyírt terület nagysága 22 ha, eszerint kb. 3 hetente kerülünk vissza ugyanarra a területre az időjárási viszonyoktól és a meghibásodásoktól függően
- külterületek – 1-4 alkalommal nyírjuk évente ( csónakázótó előtti területek, Ólmodi u., elkerülő út melletti belátási háromszögek, körgarázsok, kerékpárút, Alsó krt., Festetich u., Borostyánkő u., Kálvária u., Károlyi u., Királyvölgy, Panoráma út, Szabóhegyi u., 5-ös ütem, strand, Nemezgyári u., Óház környéke)
- nyílt vízelvezető árkok kaszálása évi 2-3 alkalommal (Kethelyi úti árok, Rőtivölgyi árok, Szombathelyi úti árok, Szent György úti árkok, Cáki úti árkok)
A fűnyírást április közepétől október végéig végezzük, a legnagyobb volumenű tevékenysége a csoportnak. Belterületen két önjáró fűnyíró traktorral, 1-2 bozótvágóval történik a fűnyírás, valamint a csapatot takarítók követik (járdaseprés, szemétszedés). A külterületeken traktorral, szárzúzóval nyírjuk a füvet.
Gyomirtás – szükség szerint évi 2 alkalommal permetezzük kavicsos utakat, kockaköves utcákat és tereket, folyókákat, járdaszegélyeket.
Sövénynyírás – szintén évi 2 alkalommal nyírjuk meg a 3060 folyóméter sövényt.
Hegyi utak űrszelvényeinek tisztítása igény és lehetőség szerint (Szabóhegyen, Kálvárián, Mélyúton)
Bérlő nélküli önkormányzati ingatlanok, kertek, gyümölcsösök tisztítását végezzük az önkormányzat megrendelése alapján.
Lombgyűjtés – közösen a köztisztaságiakkal végezzük.
Kertészeti hulladékszállítás és a köztisztasági hulladék elszállítása szükség szerint a 2 autónkkal történik.
Favágást többnyire lakossági kérésre, az indokot mérlegelve, illetve veszélyesség miatt az önkormányzat megrendelése alapján végzünk. Csoportunk 64 db fát vágott ki , valamint a tuja sort a Deák F. utcában. A tuskókat lehetőség szerint kimarjuk.
2018-ban a városban elültettünk 84 db facsemetét, ebből 36 db adomány volt.
Létszám: A csoport létszáma 6 fő, közülük egy fő kertész technikus, két fő kertész szakmunkás. 4 fő rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal, ötüknek van kisgépkezelői végzettsége. Munkájukat közfoglalkoztatottak segítik, a Munkaügyi Központ által biztosított keretek között.
Eszközállomány: Rendelkezünk egy Etesia és egy Kubota fűnyíróval, egy Volkswagen Transporterrel, egy Peugeot tehergépkocsival, egy KIOTI traktorral. 3 db Stihl bozótvágónk, 2 Stihl sövényvágónk, 2 db Stihl fűrészgépünk, 1 ágvágó fűrészgépünk, 1 tuskómarónk, 1 kapálógépünk, 1 hómarónk van.
Pénzügyi adatok: árbevétel: 40.540.167,- Ft, költségek: 29.385.586,- Ft, eredmény: 11.154.581,- Ft, melyet terhel 9,8 % üzemi általános költség 7.414.038 Ft értékben.
3.4.2. Köztisztasági csoport által végzett feladatok
Létszám, feladatok: Az úttisztítást rendszeresen 4 fő végzi. A Főtéren és a belvárosban naponta (szombat, vasárnap is) takarítunk, ürítjük a szeméttartókat. A lakótelepen hétfőtől szombatig dolgozunk minden nap. A külső területeken hetente szedjük a szemetet. Tavasztól őszig hetente kétszer, téli időszakban egyszer ürítjük autós segítséggel a város külterületein lévő hulladékgyűjtőket. A víznyelőket tavasszal és ősszel tisztítjuk, a folyókákat folyamatosan takarítjuk. A szökőkutakat évente 4-szer takarítjuk. A piac takarítását piac napok előtt és után, valamint szükség szerint végezzük. Télen a hó eltakarítás élőmunka szükségletét a kertészeti és a köztisztasági csoport biztosítja. Takarítjuk a nyilvános vécéket a hét minden napján.
Városi rendezvényeken rendszeresen jelen vagyunk, folyamatos ügyeletet, takarítást biztosítunk, majd másnap takarítjuk a területet. Elszállítjuk az összegyűjtött hulladékot, több konténernyit rendezvényenként.
Turisztikai helyszínek: Rendszeresen szedjük a szemetet és takarítjuk a Kálvária templom, a Koronabunker környékét, a Szulejmán kilátót, a Túra és Szabadidő központot. Tisztán tartjuk a buszmegállókat. Takarítjuk a szelektív hulladékgyűjtők környezetét.
Az állandó létszám közfoglalkoztatottakkal egészül ki. Nélkülük nem tudnánk ellátni feladatunkat. A fűnyírásban, ágyások gondozásában, WC-k takarításában, utcák, közterületek tisztántartásában alkalmazzuk őket. Szükség szerint besegítenek más munkaterületeken is. Sokan évek óta megbízhatóan dolgoznak nálunk, a közmunkaprogramok adta lehetőségek szerint visszajárnak hozzánk.
Foglalkoztatjuk a közmunkára ítélt szabálysértőket, elítélteket. Problémát jelent, hogy ők heti 4 óra közmunkára vannak csak kötelezve. Kiszámíthatatlan, hogy mikor jönnek, néhányan dolgozni nem akarnak.
Pénzügyi adatok: árbevétel: 41.522.676,- Ft, költségek: 27.991.797,- Ft, eredmény: 13.530.879,- Ft, melyet terhel 10,1 % üzemi általános költség 7.634.394 Ft mértékben.
3.4.3. Település tisztasági feladatok ellátásánál tapasztalt problémák, javaslatok
1. A köztisztasági csoport állandó létszáma 4 fő + 1 fő gépkocsivezető, aki a kertészeti csoport munkáját is segíti. Ez a létszám figyelembe véve a szolgáltatási terület nagyságát, jellegét, a városba látogató vendégek magas számát, rendkívül kevés, de a költségvetés nem nyújt fedezetet magasabb állományi létszám alkalmazására. A takarítást kézi munkával végezzük.
Munkánkat csak közfoglalkoztatottak segítségével tudjuk ellátni, de ez a lehetőség folyamatosan beszűkül, és a közfoglalkoztatottak munkája nem mindig egyenértékű az állandó dolgozókéval. A rendelkezésre álló keretet nem tudjuk feltölteni, a munkanélküliek már nem vállalják ezt a munkát.
2. Az út-, járda-, térburkolatok minősége a Jurisics tér – Fő tér kivételével nagyon rossz. Takarításuk nehézkesebb, lassúbb és folyamatos takarítás ellenére is rendezetlen képet mutat.
3. Gépi eszközökkel nem rendelkezünk, amelyek alkalmazásával gyorsabbá, hatékonyabbá lehetne tenni a munkát. Új, közepes méretű seprőgép beszerzése 26-32 millió Ft, éves üzemeltetési költsége 4,8-5,5 millió Ft. Ez a jelenleg rendelkezésre álló költségvetésből nem elérhető.
4. A közterületeken (járdákon és zöldterületeken egyaránt) sok a kutya ürülék. Speciális hulladékgyűjtők és zacskók kihelyezésével (erre korábban már tettünk javaslatot), valamint szigorúbb szankcionálással javítani lehetne a helyzeten.
5. Köztisztasági, közegészségügyi szempontból is problémát jelent a rengeteg elszórt cigaretta csikk, takarítása a kockaköves burkolatokon, zöldterületeken szinte lehetetlen.
6. A nyilvános WC-k állapota a folyamatos takarítás ellenére is hagy kívánni valót. Napközben állandóan nyitva vannak, térítésmentesen használhatók. Sokan melegedőnek, étkezőnek használják. A berendezést rongálják, a kihelyezett tisztító szereket, papírt ellopják. A WC-ket minden nap nyitva tartjuk, takarításuk, feltöltésük is heti hét nap történik, ami leköti egy dolgozó teljes munkaidejét.
7. Komoly problémának érzem, hogy Kőszegen a társasházak nem felelnek a környező járdák tisztaságáért, téli csúszásmentességéért. A családi házaknál még tapasztalunk odafigyelést. A tömbházak lakói az évi lomtalanítási akciók ellenére rendszeresen pakolnak a hulladékgyűjtők mellé mindenféle lomot (ágy, matrac, TV, autógumi, ablakok, stb.), pedig azt kivihetnék a hulladéklerakóra. De hozzászoktattuk őket, hogy hetente több autóra való lomot elszállítunk ingyen. Ilyenformán nem várható el az sem, hogy ne szemeteljenek. Egy maroknyi embernek kell a sok szétszórt szemetet nap mint nap összeszedni.
A vendéglátóhelyek, kocsmák, boltok takaríthatnák az üzletük környékét. Rengeteg csikk, szalvéta, blokk kerül az utcára, útpadkára, cserjék közé.
3.4.4. Kertészeti, parkfenntartási feladatok ellátásával kapcsolatos problémáink, javaslatok
8. A város méreteihez képest – az üdülő területet is figyelembe véve – rendkívül nagy a kezelt zöldfelület. A kezeléshez szükséges alapgépekkel rendelkezünk. A kézi gépek karbantartása, cseréje folyamatos. Fűnyíró traktoraink 8-10 évesek. A nagy igénybevétel miatt éves karbantartási, felújítási költségük egyre magasabb. Cseréjük egyre inkább időszerű lesz. Nagymértékben segítene és hatékonyabbá tenné a munkánkat néhány műszaki fejlesztés. Pl.: Markolóra vagy traktorra szerelhető nagyteljesítményű tuskómaró adapter; zöld anyag, lomb szállítására alkalmas nagytérfogatú rakterű pótkocsi; stb.
9. A városban örökös problémát jelent a fakivágások ügye. Az indokolt eseteken túl sajnos elszaporodtak az olyan, kivágásra irányuló igények, melyeknek indoka, hogy a fa „szemetel”, (Ezalatt azt értik, hogy ősszel hullatja a lombját) vagy túl nagyra nőtt és a szél majd biztosan kidönti. Véleményünk szerint a kellő indok nélküli igényeket az engedélyt megadó önkormányzatnak is határozottan el kell utasítani.
10. Problémát jelent a közterületek gyomirtó permetezése. Egyrészt az alkalmazható vegyszerek fajtáit nagyon beszűkítette a jogszabály, másrészt csak növényvédelmi szakmérnök irányításával végezhető el a munka. Ilyen szakembert, aki vállalja is a feladatot, nem lehet találni.
11. Csúcsidőszakban a rendelkezésre álló létszám kevés. A biztonságos feladat ellátásához még két fő kertészeti dolgozóra lenne szükség.
12. A belváros – Főtér, Jurisics tér – vonatkozásában nagyon kevés a zöldfelület. Az elültetett fák többsége sínylődik a kövezett környezetben a nyári forróság, a téli fagyok és a nem beszivárgó csapadék miatt. A kihelyezett tartókban a növények gyökérzete télen átfagy, nyáron túlhevül és kiszárad. A növények számának növeléséhez nagyobb edényzetre, nagyobb felületre van szükség. Ezek kezelése öntözés, gyomtalanítás tekintetében munkaerő-igényes, de mindenképpen kívánatos, hogy a növények enyhítsék a nyári forróságot, és esztétikailag is szépek legyenek. A kertész csoport létszámának növelése, a tartó edényzet, a növények beszerzése, pótlása szükségszerű.

4. Összefoglaló értékelés


Társaságunk az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés keretében rábízott feladatokat teljesítette.

Biztosította az önkormányzati intézményhálózat és a város technikai működésének feltételeit. Működési célú önkormányzati támogatás nélkül - működőképességét megőrizte, ellátta az Önkormányzat által rábízott kötelező közszolgáltatási feladatokat.

A feladat ellátás színvonalát továbbra is nagymértékben befolyásolja és szűk keretek közé szorítja a városüzemeltetési feladatokra rendelkezésre álló pénzügyi fedezet, amely gyakorlatilag évek óta minimális mértékben változik, és az egyre öregedő eszközállomány.

Műszaki fejlesztési lehetőségeink nincsenek vagy rendkívül korlátozottak.
Az Önkormányzat fejlesztési célú pénzeszközt csak akkor tudott biztosítani, ha saját kötelező feladat ellátásához ez szükséges volt (pl. szennyvíz szippantás, de ez az elmúlt 4 évben kétszer annyi veszteséget okozott, mint az átadott fejlesztési forrás), vagy a tervezett önkormányzati fejlesztések (pl. játszóterek) kedvezőbb pénzügyi kondíciókkal volt megvalósítható. Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság lévén pályázati források nem állnak rendelkezésre. Legutóbbi lehetőség 2005 évben volt. Az akkor beszerzett eszközeink 14 évesek. Az elavult géppark üzemeltetése költségesebb, hatékonysága kisebb.

A társaság létszáma költségtakarékosság miatt a lehetőség szerinti minimumon van. A bérezés minden területen 30-50%-kal elmarad a helyi, megyei vállalkozási szférában elérhetőtől. Ez jelentős hatással van a dolgozói állomány minőségére.
A természetes fluktuáció miatt szükséges megfelelő képességű szakember utánpótlás már jelenleg is problémát okoz, miközben a kötelező minimálbér emelés okozta bértömeg növekedés kigazdálkodása már a 2018. évben gondot jelentett. A működőképesség fenntartásához rövidtávon el kell érnünk egy a piacihoz közelítő szolgáltatási díj rendszer kialakítását, valamint a városüzemeltetési feladatokra fordítható keretösszeg növelését mely jelenleg a város éves költségvetésének kb. 4,5-5%-a. A kívánatos mérték 10% lenne. Ez nem csak a műszaki fejlesztést és megfelelő humán erőforrást biztosítaná, hanem egy magasabb színvonalú, minden körülmények közt elérhető biztonságos városüzemeltetés alapjait is.
A közfoglalkoztatási programok keretei egyre szűkebbek, de még ezeket a szűk kereteket sem tudjuk teljes mértékben kitölteni (nincs kiközvetíthető alkalmas közmunkás).

Ezt a problémát ugyancsak műszaki fejlesztéssel, főként magasabb gépesítettséggel lehetne, kellene orvosolni, hiszen látjuk, hogy még a jelenlegi bérszintek mellett is a személyi jellegű ráfordítások képviselik a legmagasabb arányt a költségeken belül.

Meggyőződésem, hogy teljes körű, biztonságos városüzemeltetést csak az Önkormányzat tulajdonában lévő, erős, műszakilag, pénzügyileg stabil városüzemeltető tud végezni. Ehhez a jelzett problémákat rövid időn belül orvosolni kell. Ehhez az Önök támogatása, segítsége szükséges, melyet ezúton is kérek.
A beszámolót megtárgyalta a városfejlesztési és a pénzügyi bizottság, mindkét bizottság a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.
Kérem a beszámoló elfogadását.

Kőszeg, 2019. május 24.
Kovács István s. k.
ügyvezető igazgató

(Valamennyi mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2018. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.