2019. Május 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
2. - Kőszeg Város Önkormányzata 2018. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
3. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 7. sz. módosítása – végső elfogadás.
4. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 8. sz. módosításával kapcsolatos javaslatok, vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala.
5. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
6. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. felügyelő bizottságába tag választása.
7. - A Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámoló.
8. - Velem községi Önkormányzattal kötött feladatellátási szerződések megszüntetése és a Kőszegi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása.
9. - Beszámoló a 2018. évi gyermekvédelmi munkáról.
10. - Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodák létszámának a meghatározása.
11. - Dr. Hang Dóra feladatellátási szerződésének módosítása.
12. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámával kapcsolatos döntés meghozatala és a közös hivatal létrehozásáról szóló megállapodás módosítása.
13. - Útfelújítási pályázat benyújtása.
14. - A Szőlőtermelők és Borértékesítők Szövetkezetével kötendő haszonbérleti szerződés kötése a 7794 hrsz-ú ingatlanra vonatkozóan.
15. - A Kőszeg, Jurisics tér 8. sz. ingatlan állami tulajdonban lévő részének önkormányzati tulajdonba kerülésével kapcsolatos döntés meghozatala.
16. - A Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás kérelme.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
18. - Egy mappában a 2019. május 30-i képviselő-testületi ülés anyagai.
9. napirendi pont:
Beszámoló a 2018. évi gyermekvédelmi munkáról.

Tisztelt Képviselő-testület!

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 96. § (6) bekezdése előírja, hogy a helyi önkormányzat a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról átfogó értékelést készít, amelyet a képviselő-testület megtárgyal. A beszámoló tartalmi követelményeit a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. melléklete határozza meg. A jelenlegi előterjesztés formai változásokat nem tartalmaz az előző évi beszámolóhoz képest és reményeink szerint átfogóan mutatja be a városban élő, tanuló gyermekek helyzetét a vizsgált területen.
Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Kérem, hogy a 2018. évre vonatkozó gyermekvédelmi beszámolót az alábbiak szerint megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.


Kőszeg, 2019. május 24.


A polgármester nevében:

Mezei Virág s.k.
igazgatási és építéshatósági osztályvezető



HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a városban 2018-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.



KŐSZEG VÁROS

2018. ÉVI GYERMEKVÉDELMI BESZÁMOLÓJA

1. A 0-18 éves korosztály demográfiai mutatói Kőszegen

A beszámolási időszakban (2018. év) a város állandó lakosságának száma 11.900 fő, ebből 18 éven aluli 1.928 fő (16,20%), ezen belül a 14 év alatti gyermekek száma 1.462 fő (75,83%). Városunkban, iskolaváros lévén, a tanév során a diákotthonokban, kollégiumokban lakó tanulók is feladatot jelenthetnek gyermekvédelmi szempontból, főként a köznevelési intézmények számára.

2. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások

A) A gyermekvédelmi törvényben szabályozott ellátások

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapításának célja, annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetés és - ha megfelel a feltételeknek - a szünidei gyermekétkeztetés, természetbeni támogatás és egyéb kedvezmények (ingyenes tankönyv, ösztöndíj, felsőoktatási felvételi kedvezmények) igénybevételére.
A gyermekek főként a 14 év alatti korosztályból és elsősorban a két- és többgyermekes családokból kerülnek ki. Ezekben a családokban többnyire a szülő (édesanya) egyedül neveli a gyermeket, valamelyik szülő GYES-en van, rokkantnyugdíjas vagy munkanélküli. A jogosultak nagy többségére jellemző, hogy az apa nem fizet tartásdíjat, az anyák magukra maradnak a gyermeknevelés gondjaival, segítséget a legtöbb esetben és elsősorban a nagyszülők nyújtanak, amennyiben élnek és a városban laknak.
Az ellátásra jogosultak száma évről évre csökken, melynek elsődleges oka a nettó jövedelmek növekedése (minimálbéremelés, családi adó- és járulékkedvezmény gyermekesek esetében). A jogosultsági jövedelemhatár 2018. január 1. napjától emelkedett: család esetén 37.050,- Ft/fő-ről 38.475,- Ft/fő-re, gyermekét egyedül nevelő esetén 39.900,- Ft/fő-ről 41.325,- Ft/fő-re, ami összesen 1.425,- Ft/fő emelést jelent.
A családok egy évben két alkalommal (augusztus, november) a fenti kedvezményeken túl anyagi támogatást is kapnak, természetbeni támogatásként (Erzsébet-utalvány). A támogatás összege gyermekenként: 6.000,- Ft.

1. számú táblázat Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

Év Támogatásban részesítettek száma
(fő) Támogatásra felhasznált összeg
(ezer Ft)
2018 107 1.194

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után a gyermek családba fogadó gyámjául kirendelt hozzátartozó pénzbeli ellátásra jogosult, ha a gyermek tartására köteles és öregségi nyugellátásban vagy valamely nyugdíjszerű szociális ellátásban részesül. A támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22%-a, jelenleg 6.270,- Ft. Ezen gyámok részére egy évben kétszer az Erzsébet-utalvány mellett, de azzal egy időben pótlék is folyósítható. (A pótlék összege évek óta 8.400,- Ft.)
A jogszabályi változások miatt sajnos hosszabb ideje ilyen támogatás nem került megállapításra.

Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet megállapítása:

A jegyző, kérelemre, külön határozatban dönt a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetéről. A minősítéshez a gyermekvédelmi törvény három körülmény mérlegelését írja elő, ha ezek közül egy fennáll megállapítható a hátrányos, ha kettő fennáll a halmozottan hátrányos helyzet.
A mérlegelendő körülmények az alábbiak:
- a szülő/gyám iskolai végzettsége a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény igénylésekor legfeljebb alapfokú iskolai végzettség,
- a szülő/gyám alacsony foglalkoztatottságú, (aktív korúak ellátásában részesül vagy 12 hónapja nyilvántartott álláskereső),
- elégtelen lakáskörülmény, lakókörnyezet vagy szegregátumként nyilvántartott településrészen él a család.
Jellemzően a családok nem igénylik a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet megállapítását, ugyanis nem érzékelik ennek előnyeit, illetve az esetek többségében nem állnak fenn a megállapításhoz szükséges jogosultsági feltételek. Fentieken túl halmozottan hátrányos helyzetűek még a nevelésbe vett és utógondozói ellátásban részesülő gyermekek és fiatal felnőttek, a számuk városunkban az őket ellátó intézmények miatt jelentősebb.

2018.12.31-én:
- hátrányos helyzetű gyermek: 0 fő
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermek / fiatal felnőtt: 13 fő
o óvodás: 0 fő
o általános iskolás: 8 fő
o középiskolás: 5 fő

B) Egyéb, a gyermekvédelmi törvényben nem szabályozott ellátások

Jelenleg a helyi rendeletünk szerint adtunk anyagi segítséget települési támogatásként kiskorú gyermeket nevelő családoknak gyermek jogán.
A gyermek jogán évente egyszer adható települési támogatás, ennek összege gyermekenként 10.000,- Ft.

2. számú táblázat Települési támogatás gyermek jogán

Év Segélyben részesítettek száma
(fő) Segélyezésre felhasznált összeg
(ezer Ft)
2018 152 (81 család) 1.520

Szociális rendeletünk alapján az arra rászoruló gyermekek étkezésükhöz települési támogatást kaphatnak az intézmények gyermekvédelmi felelőseinek javaslata alapján.

Térítési díj átvállalásban 5 gyermek részesült 100 E Ft értékben. A támogatásokat Kőszeg Város gyermekétkeztetés alszámlájára vezettük át, biztosítva ezzel a célnak megfelelő felhasználást.

Bursa Hungarica: 3 felsőfokú tanulmányokat folytató kőszegi hallgató kapott a várostól összesen 150 E Ft ösztöndíj kiegészítést. 2018. szeptember 1-től kezdődően a Bursa Hungarica ösztöndíjpályázat 1 főre jutó jövedelemhatára 28.500,- Ft-tal emelkedett, így még több felsőoktatásban tanuló kőszegi hallgató tudja igénybe venni a támogatást.

C) Gyermekétkeztetés

Ha a szülő (törvényes képviselő) eltérően nem rendelkezik, a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában és a közigazgatási területén az állam által fenntartott nevelési-oktatási intézményben, a gyermekek és a tanulók számára az óvodai nevelési napokon, illetve az iskolai tanítási napokon biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étkezést. (2016-tól a hátrányos helyzetűek számára a szünidei étkezést is meg kell szervezni, de erre idáig nem jelentkezett igény.)

Kőszegen az étkeztetést 2017. január 1-től a JustFood Kft. látja el. A szolgáltató-váltás eleinte a visszajelzések alapján mind minőségben, mind pedig mennyiségben pozitív elmozdulást mutatott, bár az utóbbi időben a szolgáltatás minősége változó. A gyermekétkezés területén egyre gyakoribb az igény a diétás étkezésre. Idén a már meglévő diéták mellett sikerült a gluténmentes diétát is biztosítani.
Az étkezésért fizetendő térítési díjakat is a képviselő-testület határozza meg rendeletével.
A bölcsődei, óvodai és iskolai étkeztetésben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek, illetve 1-8. évfolyamon tanuló diák ingyenes étkezésben részesül, a 9. évfolyamtól a térítési díj 50%-át kell megfizetni. Biztosított továbbá az ingyenes étkezés a bölcsődében és az óvodában, ha a családban az egy főre eső jövedelem összege nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabér nettó összegének 130%-át (2018-ban: 119.300,- Ft). Ehhez a normatív kedvezményhez elegendő a szülő nyilatkozata minden további igazolás, bizonyíték mellőzhető. Ennek az lett a gyakorlati következménye, hogy óvodáinkban 70% közelében mozog az ingyen étkezők száma.

Kőszegen 2018-ban 343 fő részesült ingyenes étkezésben, ami éves szinten, 29.697.995,- Ft + Áfa támogatást jelentett a rászoruló családoknak.

3. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások

A) Védőnői Szolgálat

A Védőnői Szolgálat a gyermekvédelmi jelzőrendszer fontos tagja, hisz Magyarország a világon szinte egyedülállóként egy olyan rendszert működtet, amelynek tagjai a kisgyermekes családok életének részesei. A védőnők 2018. évben is rendszeres kapcsolatot tartottak a Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal jelzés és esetmegbeszélés formájában.

Tapasztalataik szerint még mindig komoly szociális hanyatlás tapasztalható a családok egy részének életében. Egyre több olyan gondozott család van, akik anyagi és életvezetési gondokkal küszködnek. A fokozott gondozásban részesülők még hatékonyabb segítése érdekében karitatív szervezetekkel is kapcsolatban állnak. Sajnos a rászoruló család egyre több, az adományok mennyisége pedig korlátozott, és az adományozás csak átmeneti megoldás a nehézségek leküzdésében.

Sokszor tapasztalják, hogy a családok nehéz helyzetének megoldása túlnő a védőnői kompetencia határain. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szociális okokból gondozott családoknál éveken át nem tudnak eredményt elérni. Hiába a tanácsadás fogamzásgátlásról, gyermeknevelésről, a szülők hozzáállása nem változik, és újabb gyerekeket vállalnak a nehéz helyzetük ellenére is.

Az anyák kénytelenek hamar munkába állni, így a gyermekek korán közösségbe kerülnek, ahol már kikerülnek a védőnők látóköréből, őket a védőnő otthonaikban csak ritkán tudja meglátogatni. Emiatt egyre inkább a gondozónők, óvónők jutnak szerephez a problémák felismerésében, így a hatékony fellépés érdekében hasznos lenne, ha az esetkonferenciákon és megbeszéléseken a bölcsőde, óvoda szakemberei is jelen lennének, hogy az esetleges problémák időben kiderüljenek.

A hatékony segítségnyújtáshoz sajnos továbbra sincs eszköz a kezükben.

A Gyermekjóléti Szolgálattal és a jelzőrendszer további tagjaival jó a kapcsolatuk, ami nagyban segíti a zökkenőmentes munkavégzésüket.


B) Bölcsődei, óvodai ellátás:

Az intézmények idei gyermekvédelmi munkaterveiben is a prevenció áll az első helyen. A bölcsőde, majd az óvodák a gyermekvédelem egyik első és legfontosabb jelző intézményei a védőnők mellett. Fontos feladatuknak tartják a családok megismerését, a bizalmas légkörű párbeszédet és a fennálló problémák diszkrét kezelését. Nagy hangsúlyt helyeznek a harmonikus személyiségfejlesztésre a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális, értelmi érettség kialakítására, az eltérő fejlődésű gyermekekkel való differenciált foglalkozásra.
Alapfeladatuk a gyermekek testi-lelki szükségleteinek kielégítése, amely a gyermekek alapvető joga is egyben, valamint az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség megteremtése. Családlátogatások, fogadóórák, nyílt napok szervezésével, közös rendezvényekkel, programokkal, egyéni beszélgetésekkel segítik intézményeink a gyermekvédelmi munka feladatainak hatékony megvalósulását. Külön figyelmet fordítanak azokra a gyermekekre, akiket különböző tényezők akadályoznak az adottságaikhoz mért fejlődési lehetőségük elérésében. Óvodáinkban a teljes integráció valósul meg, ami több odafigyelést, toleranciát igényel. Fokozott feladatot jelent a sajátos nevelési igényű gyermekekkel való foglalkozás, fejlesztésük, a differenciálás. A szakembereket a szakvéleményben foglaltak szerint biztosítani tudják.
A szülőket időben és megfelelő módon tájékoztatják a bölcsőde, az óvoda gyermekvédelmi tevékenységéről, továbbá arról, hogy problémáikkal milyen intézménytípust kereshetnek fel, valamint az étkezési és egyéb szociális támogatások igénybevételének lehetőségeiről is.

Az intézményi tapasztalatok szerint évről évre nő a nevelési hátránnyal (ráhagyó, túl szigorú, érzelmektől mentes vagy éppen kényeztető nevelés) küzdő gyermekek száma.
Nagyon fontos a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, de szerencsére nálunk a súlyos elhanyagolás, bántalmazás, mélyszegénység, vagy egyéb súlyos veszélyeztető ok nem jellemző, bölcsődénkben a legkevésbé.
A óvodák fontosnak tartják, hogy a gyermekek nyugodt, kiegyensúlyozott környezetben nevelkedjenek. A gyermekek biztonságáért valamennyi óvodai alkalmazott felelős.
Valamennyi óvodapedagógusnak kötelessége és feladata a rábízott gyermekek értelmi fejlődésének, a testi-, lelki-, egészségi állapotának folyamatos figyelemmel kísérése, regisztrálása, valamint a fejlődéséhez szükséges biztonságos légkör megteremtése.
A gyermek életében bekövetkező kedvezőtlen változásokat a csoportvezető óvónők jelzik az intézményvezetőnek, valamint a gyermekvédelmi felelősnek, amennyiben módjukban áll igyekeznek ezeket orvosolni is.
C) Kőszegi Szociális Gondozási Központ

A Gyermekjóléti Szolgálat 2018. évben 7 településen biztosította a család- és gyermekjóléti szolgáltatást. A feladatellátást az intézmény vezetője területfelelősi rendszerben irányítja, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó 3 településen, valamint ellátási szerződés alapján a Horvátzsidányi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó településeken is. Így az ellátott gyermekek, családok a lakóhelyükön juthatnak hozzá a szolgáltatáshoz.

Továbbra is előírás a havi 3 személyes találkozás az ellátást igénybe vevőkkel, akikkel együttműködési megállapodás megkötése is szükséges. Továbbra is lehetőség van szerződéskötés nélkül egyszeri segítségnyújtásra is (pl: kérelem kitöltéséhez).

A gyermekjóléti alapellátások (gyermekjóléti szolgálat, gyermekek napközbeni ellátása, gyermekek átmeneti gondozása) a helyettes szülői hálózat kivételével biztosítottak.

A Család- és Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben együttműködési megállapodás alapján 123 főt, 45 családot gondozott.
Együttműködési megállapodás nélkül 60 fő, 51 család fordult a szolgálathoz segítségért (adományközvetítés, ügyintézés, tanácsadás, mentális segítés, kapcsolati problémák, válás stb.).
A csökkenés oka, hogy a Lukácsházi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó 8 településen 2018. évben már nem ez az intézmény biztosította ezt a szolgáltatást.

1. számú táblázat
A szolgálatnál megjelent személyek száma ellátási forma szerint
Egység Összesen
A szolgáltatást igénybe vevő együttműködési
megállapodás alapján fő 123
A szolgáltatást igénybe vevő családok
együttműködési megállapodás alapján család 45
Ebből központ által továbbított/központól érkező család 3
Tanácsadottként megjelentek fő 60
Tanácsadottként megjelentek család 51
Egyszeri alakommal megjelent fő 36
Egyszeri alakommal megjelent család 36

2. számú táblázat
A szolgáltatást igénybe vevő személyek száma elsődleges probléma szerint és a problémák halmozott száma szerint
A probléma jellege Személyek száma probléma szerint (fő)
Elsődleges pr. Halmozott sz.
Szülők vagy család életvitele 19 23
Család-kapcsolati konfliktus 3 10
Családon belüli bántalmazás - 4
Elhanyagolás 2 4
Ebből oktatási, nevelési elhanyagolás - --
Gyermeknevelési 4 40
Gyermekintézményebe való beilleszkedési nehézség - 11
Magatartás, teljesítmény zavar 9 12
Fogyatékosság - 2
Lelki, mentális - 4
Foglalkoztatással kapcsolatos - 17
Egyéb egészségügyi probléma 4 7
Anyagi (megélhetési, lakhatással összefüggő) 3 14
Ügyintézéssel kapcsolatos 1 23
Információkérés - 23
egyéb - 11
Összesen: 45 205

A 2018. évi adatokkal összehasonlítva a számokból az látszik, hogy nagyságrendileg nem emelkedett a problémás esetek száma. Az első helyen a családok életviteli problémái, majd a gyermekek iskolai magatartási problémái állnak, megnőtt az igazolatlanul hiányzó gyermekek száma. Továbbra is jellemzőek a gyermeknevelési problémák, a családi konfliktusok, az anyagi, megélhetési, lakhatással összefüggő problémák, családon belüli bántalmazás és a lelki, mentális betegségek, végül a fogyatékosság és egyéb egészségi problémák.

A családokban nem csak a testi, egyre több esetben a lelki elhanyagolás a jellemző. A szülők a munkájukat, a megélhetésüket féltik, jellemzi őket a túlhajszoltság, ezért egyre több időt vesznek el a gyermekeiktől, hiányoznak a beszélgetések, a közös családi programok.
Az ellátásban részesülő gyermekek családjánál a fent említett problémák szinte minden esetben halmozottan, összetetten fordulnak elő.
A családgondozók 1009 alkalommal keresték fel a gondozásban lévő családokat otthonaikban. A segítséget igénylő családnak ez azért is fontos, mert a saját megszokott környezetében könnyebben beszél problémáiról, a családgondozónak pedig azért, mert nem csak az szülő vagy a gyermek elmondásából jut információhoz, hanem meg is tapasztalja azokat.
A jelzőrendszer tagjaival esetmegbeszélések rendszeresen történtek, erre tavaly 140 alkalommal került sor, igaz, inkább szükség szerint és nem előre tervezett havi rendszerességgel. Ez a létszámhiány miatt nem is volt megoldható. Ennek ellenére elmondhatjuk, hogy jó a kapcsolat jelzőrendszer intézményeivel.
A gondozási feladatokon túl felkérésre környezettanulányok készítésében is közreműködtek, 28 alkalommal, gondoksági, védelembevételi ügyekben. Kórházi, illetve pszichiátriai gondozói felkérésre is kerestek meg családokat, nyújtottak segítséget szociális ügyeik intézésben.

Az elmúlt évben néhány alkalommal kérték javaslatukat magántanulói státusz engedélyezésére. Vannak esetek amikor indokoltnak, elkerülhetetlennek látták a magántanulói jogviszony létesítését pl. súlyos egészségügyi problémák vagy tehetséges gyermekek esetében. Szerencsére az a tapasztalat, hogy szinte nullára redukálódott azon kérelmek száma, amikor a szülők csak az igazolatlan hiányzásokat és a családi pótlék felfüggesztést szerették volna elkerülni a magántanulói státusz kérelmezésével.
A jelzőrendszer tagjai folyamatosan figyelemmel kísérik az ellátásban részesülő és a potenciálisan veszélyezett gyermekeket, valamint családjaikat, a felmerült problémákat jelzik a családsegítőknek.
A megnövekedett feladatok és a létszámhiány miatt a múlt évben is az egyéb, előírt tevékenységek mellett prevencióra nem nagyon maradt idő.

Továbbra is problémát jelent, hogy szociális területen a megfelelő kvalitásokkal és képzettséggel rendelkező szakemberhiány már olyan mértékű, hogy a Vas Megyei Kormányhivatal a Kőszegi Szociális Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Központjának működési engedélyét 2019. április 29-től határozatlan idejűről határozott idejűre (2020. december 31. napjáig érvényesre) módosította, mivel ott a kötelező létszámból 2 fő családsegítő, 1 fő szociális esetmenedzser és a köznevelési intézményekben a gyermeklétszámnak megfelelő számú óvodai és iskolai szociális segítők hiányoznak.

A felügyeleti szervek és a hatóságok ellenőrzései:

A Vas Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály, Szociális és Gyámügyi Osztálya ellenőrzése során megállapította, hogy a működéhez a tárgyi feltételek megfelelően biztosítottak, a kollégák a munkájukat lelkiismeretesen, felelősségteljesen látják el és a szakmai előírások alapján 1 fő családsegítő felvételét javasolták a szolgálathoz.

Jövőre vonatkozó célok, javaslatok:
Célok:
• A gyermekek családban történő átmeneti gondozásának biztosításhoz szükséges helyettes szülői ellátás megszervezése.
• Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fiatalok egészségnevelésére és a felvilágosító tevékenységre.
• Igény esetén közreműködés az oktatási-nevelési intézmények, önkormányzatok által a prevenció és közösségfejlesztés terén elkészítendő pályázatokban, programokban.

Javaslat:
A jelzőrendszeri tagokkal még hatékonyabb együttműködésre törekedve, az esetmegbeszéléseken, esetkonferenciákon túl egy meghatározott témában, szakmaközi megbeszélések megtartása is célszerű lenne, de a megnövekedett terhek és az alacsony szakmai létszám ezt nem minden esetben teszi lehetővé.


6. Bűnmegelőzési program főbb gyermekvédelmi pontjai

A Kőszegi Rendőrkapitányság gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet érintő munkájáról:

Kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt tavaly két büntetőeljárás indult, melyekben a Kőszegen működő gyermekotthonok is érintettek, jelenleg mindkét eljárás folyamatban van.

A Kőszegi Rendőrkapitányság illetékességi területén történt bűncselekmények, szabálysértések nagy része vagyon elleni cselekmény volt, mely eljárásokban a fiatalok általában a sértetti oldalon jelentek meg. Mobiltelefonok, kerékpárok, egyéb kisebb értékű tárgyak eltulajdonítása volt jellemző.

Az illetékességi területen működő gyermekotthonok lakói mind sértetti, mind elkövetői vonatkozásban nagyobb létszámban jelentek meg az eljárásokban, mint a korábbi években.
2018-ban az egyetlen rablás miatt indult eljárásban a két elkövető ikervári intézeti nevelt fiú, a kőszegi betörés-sorozat három elkövetője közül kettő kőszegi intézeti nevelt lány volt.
Emellett az intézetben nevelkedő fiatalok megjelentek sértettként is facebookon elhelyezett intim képekkel elkövetett zaklatás sértettjeiként, az intézetben testi sértés elkövetése az egyik nevelt részéről a másik sérelmére, stb. Ezek a jelenségek a tavalyi évben jobban láthatóak voltak, mint a korábbi időszakokban.
Emellett meg kell jegyezni az intézeti neveltekkel kapcsolatos eltűnéseket (szökéseket), melyek látens bűncselekményeket tartalmazhatnak. Mivel ezek a fiatalok nem működnek együtt a rendőrséggel, illetve a gyámhatósággal, így részükre nehezen nyújtható segítség.
Fentiek miatt felvették a kapcsolatot a Vas Megyei Gyermekvédelmi Központ Kőszegi Leány Gyermekotthon vezetőjével, valamint a gyámokkal.
2018. évben összesen 132 körözési eljárás folyt, melyeknek az alanyai olyan fiatalok voltak, akik megszöktek a felügyelet alól. Mindösszesen egy eljárásban szerepelt olyan fiatalkorú, aki családból tűnt el, a többi eljárásban intézeti neveltek szerepeltek. A 132 esetszám nagyon magas, tudva azt, hogy ezek az eltűnések a Dr. Nagy László EGYMI vonatkozásában kb. 10 főt, az SOS Gyermekfalu vonatkozásában 3 főt jelentenek.

A rend őrei részt vettek a Házhoz megyünk programban, a BIKE SAFE programban, a polgárok vagyonvédelmét elősegítő bűnmegelőzési programban, melyek során információs pontokat állítottak fel a Főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztály munkatársaival. Ezen alkalmakkor kiemelt figyelmet fordítottak az ott megjelenő gyermekekre, fiatalokra bűnmegelőzési szempontból.

A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem:

2018. évben a családon belüli erőszakhoz köthető rendőri intézkedések száma számottevően nem változott. Az eljárások során a rendőrség a szükséges intézkedéseket megtette, a partner szervezetek felé jelzésekkel éltek. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésére nem került sor.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére két alkalommal került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy egy esetben nem a gyermekek sérelmére történt a jogsértő cselekmény.

A Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztályán és Rendészeti Osztályán kijelölt előadó látja el az áldozatvédelmi feladatokat. Az előző évekhez hasonlóan azon sértettek részére nyújtanak segítséget, akik igénybe kívánják venni az áldozatokat segítő lehetőségeket. 2018. évben a Kőszegi Rendőrkapitányság munkájában az egyik legnagyobb változást és kihívást az új büntetőeljárásról szóló törvény bevezetése jelentette, ami különös hangsúlyt fektet a sértettek, tanúk védelmére, ezen belül kiemelt szerepet kap a fiatalok helyzete.

Kábítószer prevenció helyzete:

Bűnmegelőzési tanácsadóként a kapitányságon egy fő került kiképzésre, aki a DADA program mellett drogprevenciós tanácsadóként is lát el feladatokat. Fogadóóráit megtartja, telefonos és e-mail elérhetősége biztosított. A szülők és a családok a Rendőrség kiemelt partnerei a kábítószer-bűnözés megelőzésében című programterv kapcsán a 12-16 év közötti iskolás gyermekek szüleinek nyújt elsősorban tájékoztatást. A program felelőseként kijelölt előadó az illetékességi területen lévő iskolákkal folyamatosan együttműködik, nyári táborokban vesz részt, valamint előadásokat tart biztonságos internethasználat témában is. Az iskolákkal, a szülőkkel és a gyermekekkel történő kapcsolattartás is folyamatos.

A baleset-megelőzési tevékenység, fiatalokat érintő tevékenysége és programjai:

A Kőszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság munkája az elmúlt évben is aktív volt. Fő feladatnak és célnak továbbra is a közlekedési balesetek megelőzését, számuk és súlyossági fokuk csökkentését, a helyes közlekedésre való nevelést, a közlekedési morál alakítását, a közlekedők informálását, a baleseti okok értékelését és megszüntetését tartották.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordítottak a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.

A Baleset-megelőzési Bizottság a munkaterv szerint végrehajtotta programjait. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban és óvodákban.
Természetesen a folyamatos közterületi szolgálat során foganatosított rendőri intézkedések keretében is hangsúlyozták a szabályos és biztonságos közlekedés fontosságát.



„Az Iskola Rendőre” program értékelése:

Korábbi időszakban kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, amely az értékelt időszakban is sikeresen folyt. A programban „az iskola rendőre” feladatokat a körzeti megbízottak látták el. Az intézmények igazgatóival, tanáraikkal személyes kapcsolatban vannak, ismerik elérhetőségeiket.
Az iskolarendőrök még a tanév megkezdése előtt felvették a kapcsolatot az oktatási intézmények vezetőivel és tájékoztatták őket az „Iskola Rendőre” program folytatásáról.
A balesetek szempontjából a gyermek gyalogosok és kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a program keretében a baleset-megelőzési bizottság közreműködésével több, a gyermekek közlekedését segítő rendezvényre került sor. Az Európai Mobilitási Hét és Európai Autómentes Nap, a „Rendőrnap”, illetve a Gyermeknap rendezvényein közlekedési versenyt, valamint rendőrségi bemutatót szerveztek. Segítették a közlekedők őszi-téli „átállását”. A programban résztvevő rendőrök osztályfőnöki órákon előadást tartottak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtottak a baleset és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vettek a KRESZ, illetve a DADA oktatásban is.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítik a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdete előtt megvizsgálták az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottak a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtek a közutak kezelőivel.

7. A települési önkormányzat és a civil szervezetek közötti együttműködés a gyermekvédelem területén

A gyermekek szabadidős programjának szervezését az oktatási intézményeken (sportolási lehetőségek, szakkörök, felzárkóztató foglalkozások, napközi otthon) kívül a közművelődési, közgyűjteményi intézmények (Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Chernel Kálmán Városi Könyvtár, Kőszegi Városi Múzeum), a Kőszegi Sportegyesület és a Kőszegi Futball Club látják el.
Évek óta jelentős szerepet tölt be a Kőszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület a város ifjúsági életében. Havi rendszerességgel tartanak foglalkozásokat fiataloknak, melynek célja a megyei tűzoltóversenyre való felkészülés, valamint szabadidős programok szervezése, mint pl. korcsolyázás, szánkózás, túrázás. Ezen kívül – felkérésre – az általános iskolák és az óvodák részére oltási bemutatókat, rendhagyó órákat tartanak.
A Karitász az elmúlt évben is, ruha és karácsonyi csomagokkal támogatott esetenként 100-120 nagycsaládos háztartást, valamint rendszeresen élelmiszercsomagokkal segítik a rászorultakat. Alkalmanként hivatalunk közreműködésével több gyermekes család is kapott anyagi támogatást.
A Római Katolikus Egyház, az általános iskolák, a német nemzetiségi önkormányzat a hagyományokat ápolva, a nyári szünetben megszervezték a gyermekek üdülését, táborozását. Önkormányzatunk ehhez elsősorban a szociálisan rászoruló kőszegi gyerekeknek adott támogatást, 2018. évben 600 ezer forint erejéig.

Összességében megállapítható, hogy az önkormányzat a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családokban nevelkedő gyermekeket a jogszabályban meghatározott ellátási formák biztosításával igyekszik segíteni.
A gyermek- és ifjúságvédelemről megállapíthatjuk, hogy a területre és a problémákra kisebb a hivatal rálátása, leginkább a fenntartásunkban lévő intézményeken – óvodák, a család- és gyermekjóléti szolgálat, védőnők – keresztül tudunk információhoz jutni.

A nehézségek csak helyi szinten nem kezelhetőek, azok megoldása, illetve a megoldás irányába való elmozdulás, csak egy új korszerű szemléletű jogi szabályozást követően lenne lehetséges. A családok anyagi támogatása sajnos csak átmeneti megoldást jelent. A területen foglalkoztatható szakemberek hiánya, és az ott foglalkoztatottak túlterheltsége sem segíti a hatékony problémamegoldást.

Záró gondolatok:

Az elmúlt évekhez hasonlóan újra megállapíthatjuk, hogy a családok, gyermekek helyzete nem javult számottevően, mert az előre lépések ellenére a nehézséggel küzdők és a problémás családok helyzete nem mutat jelentősebb pozitív változást. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ, a védőnők áldozatos munkája és minden erőfeszítés ellenére a problémás családoknál rendszeresen és tipikusan visszatérő problémákról beszélhetünk. A gyermekek veszélyeztetettségének okai között első helyen a gyermeknevelési problémák, az anyagi problémák csak a második helyen állnak, ami azt jelzi, nem elég csak anyagi segítséget adni, szükséges lenne a pszichológusi és egyéb segítői hálózat kiépítése is, de a személyi feltételek sajnos nem biztosítottak, ami már évek óta probléma. A szociális területen dolgozó szakemberek erősen leterheltek, nagyon nehéz, már-már lehetetlen megfelelő kvalitásokkal, végzettséggel rendelkező, elhivatott szakembert találni. Munkájukat tovább nehezíti az egyre nagyobb mértéket öltő adminisztrációs teher.

Városunkban a gyermekvédelemmel foglalkozó szervezetek minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy a családok problémáit megfelelően kezeljék, de a lehetőségeik és kapacitásuk ehhez kevés. Minden szervezet törekszik a problémák megelőzésére, időben történő felismerésére, kezelésére. Emellett a civil szervezetek szerepe is nő.