Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
2019. Május 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
7. napirendi pont:
A Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámoló.
Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról
A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évben Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működött. Feladat ellátási kötelezettsége elsődlegesen a város lakosságára terjedt ki, de ellátási szerződés alapján az egykori társulás több településén nyújtottunk szolgáltatást. A család- és gyermekjóléti központ pedig a Kőszegi járás településein látja el feladatát.
Szociális alap, illetve szakosított ellátások keretein belül:
• étkeztetés,
• házi segítségnyújtás
• idősek klubja
• család- és gyermekjóléti szolgálat,
• család- és gyermekjóléti központ,
• hajléktalanok nappali melegedője,
• hajléktalanok átmeneti szállása,
• idősek otthona ellátási formákat nyújtott.
A szolgáltatások igénybevételét Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formákról szóló 7/2014 (II.28.), valamint a gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014 (II.28.) önkormányzati rendelete szabályozza.
Egészségügyi feladatként:
• család- és nővédelmi egészségügyi gondozást,
• ifjúság-egészségügyi gondozást biztosított.
SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK
Étkeztetés:
Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
Az étel előállítását 2017.01.01-től a JustFood Kft. végzi. Igény szerint lehetőség van az étel helyben fogyasztására, elvitelére és házhoz szállítására. A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk, hétvégenként és ünnepnapokon is, mind az elvitel, mind a helyben fogyasztás lehetőségét. A konyhaüzem működéséből fakadóan 11.00-14.00 óráig van erre lehetőség.
A személyi és tárgyi feltételek biztosítása szintén a szolgáltató cég feladata volt, az intézmény az adminisztrációs feladatok lebonyolítását végezte.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma. A beérkező igényeket azonnal teljesíteni tudjuk.
A tárgyévi étkezők száma 62 fő volt, ebből a kőszegi étkezők száma 40 fő volt, a nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi táblázat mutatja:
Étkeztetésben részesülők kor és nem szerinti megoszlása 2018. évben
Helyben fogyasztja vagy elviszi Lakására szállítják
Kőszeg Egyéb települések Kőszeg Egyéb települések
Férfi Nő Férfi Nő Férfi Nő Férfi Nő
0-5 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
6-13 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
14-17 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
18-39 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
40-59 éves 0 1 0 0 0 0 0 0
60-64 éves 1 0 0 0 2 1 1 0
65-69 éves 1 0 1 1 2 3 0 1
70-74 éves 1 3 2 2 0 0 3
75-79 éves 1 0 0 1 0 10 2 1
80-89 éves 1 0 3 0 3 7 1 2
90 - 0 0 2 0 0 4 0 1
Összesen 5 1 4 6 9 25 4 8
6 10 34 12
16 46
Az étkeztetést igénybe vevők száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat.
Házi segítségnyújtás:
Az ellátási forma célja, hogy az igénybevevő önálló életvitelének fenntartását – szükségleteinek megfelelően – lakásán, lakókörnyezetében biztosítsa, elvégezze mindazokat a gondozási feladatokat, amelyekre az ellátást igénylő személy nem vagy csak segítséggel képes, ugyanakkor ne korlátozza abban a cselekedetében, tevékenységében, amelyet önállóan el tud végezni.
A házi gondozó feladatai ellátása során segítséget nyújt ahhoz, hogy az ellátást igénybe vevő fizikai, mentális, szociális szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően a meglévő képességeinek a fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma. A beérkező igényeket azonnal teljesíteni tudjuk.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, tárgy évben 18 fő vette igénybe. A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikonok mutatják:
Idősek klubja:
Az idősek klubja nappali ellátást biztosít azoknak az idős személyeknek, akik életévüket egészségi állapotuk vagy koruk miatt szociális és mentális támogatásra szorulnak, de saját háztartásukban élnek, önmaguk ellátására részben vagy teljesen képesek.
A kőszegi klub határozatlan, a horvátzsidányi határozott idejű működési engedéllyel rendelkezik személyi és szakképzettségi feltételek hiánya miatt.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, tárgyévben a kőszegi klubunk 30, a horvátzsidányi 29 fővel működött, a nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikonok mutatják:
Család- és gyermekjóléti szolgálat:
A Család-és Gyermekjóléti Szolgálat a családsegítés és a gyermekjóléti szolgálat feladatait integrált módon látja el. Ennek érdekében segítő szolgáltatást nyújt, személyeknek, családoknak, gyermekeknek a nevelkedési körülmények, családi kapcsolatok rendezése, javítása céljából, valamint prevenciós tevékenységet végez.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A Család- és Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben együttműködési megállapodás alapján 147 főt gondozott, ebből 22 nyilvántartott veszélyeztetett kiskorút. Tanácsadásért 60 család, egyszeri alkalommal 36 család fordult a szolgálathoz segítségért.
A gondozási feladatokon túl felkérésre környezettanulmányok készítésében is közreműködtünk, gondoksági, védelembe vételi ügyekben. Kórházi, illetve pszichiátriai gondozói felkérésre is kerestünk meg családokat, nyújtottunk segítséget szociális ügyeik intézésben.
Több alkalommal szerveztünk játék- és ruhabörzét a rászoruló családok számára, valamint közreműködtünk nevelési-oktatási intézmények programjainak a lebonyolításában, kábítószer fogyasztással kapcsolatos felvilágosító előadásokat szerveztünk, illetve generációk közti együttműködés céljából közös klubfoglalkozásokat szerveztünk az intézményben működő idősek klubjával.
Család- és gyermekjóléti központ
A család- és gyermekjóléti központ célja a kőszegi járáshoz tartozó 21 településen – Kőszeg, Bozsok, Bük, Cák, Csepreg, Gyöngyösfalu, Horvátzsidány, Iklanberény, Kiszsidány, Kőszegdoroszló, Kőszegpaty, Kőszegszerdahely, Lócs, Lukácsháza, Nemescsó, Ólmod, Peresznye, Pusztacsó, Tormásliget, Tömörd és Velem – a gyermekjóléti szolgáltatás jogszabályban előírt feladatainak ellátása.
A cél megvalósítása érdekében a központ feladata személyes szociális szolgáltatás nyújtása, mely a szociális munka eszközeinek és módszereinek felhasználásával hozzájárul az egyének, családok, valamint a különböző közösségi csoportok jóllétéhez és fejlődéséhez, továbbá a szociális környezetükhöz való alkalmazkodáshoz. Az intézmény segítséget nyújt a működési területén élő, szociális, mentális problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak.
Tárgyévben határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A központ szolgáltatásait igénybe vevők száma nem és korcsoport szerint:
A hatósági intézkedés nyomán gondozott kiskorúak számát települések szerint az alábbi táblázat mutatja be:
Hatósági intézkedés nyomán gondozott kiskorúak száma települések szerint 2018. évben
Település neve Védelembe vett Ideiglenes hatállyal elhelyezett Nevelésbe vett Utógondozás, szakellátásból kikerült Összesen
Kőszeg 18 2 28 3 51
Csepreg 1 0 3 0 4
Bük 11 0 5 3 19
Horvátzsidány 0 0 0 1 1
Peresznye 0 0 0 0 0
Velem 0 0 1 0 1
Cák 0 0 0 0 0
Gyöngyösfalu 0 0 0 0 0
Lukácsháza 0 0 1 0 1
Pusztacsó 10 0 0 0 10
Kőszegpaty 0 0 12 0 12
Kőszegszerdahely 0 0 0 0 0
Tömörd 0 0 0 0 0
Tormásliget 0 0 0 0 0
Lócs 0 0 0 0 0
Iklanberény 0 0 0 0 0
Kiszsidány 0 0 0 0 0
Ólmod 4 0 0 0 4
Bozsok 0 0 0 0 0
Kőszegdoroszló 0 0 0 0 0
Összesen 40 2 50 7 99
Hajléktalanok nappali melegedője
A napközben utcán, nem lakás célú helyiségekben, illetve komfort nélküli lakásokban tartózkodó, önellátásra részben vagy teljes mértékben képes személyek számára biztosít szolgáltatásokat; az utcai életmódból eredő veszélyek megelőzése, annak elhárítása és csökkentése, valamint az emberi méltóságuk megtartása, önellátásuk és társadalmi integrációjuk érdekében.
A nappali melegedő elsődleges célja, hogy étkezésre, alapszintű higiénés szükségletek kielégítésére és hideg időben fűtött helyiségben melegedésre lehetőséget biztosítson.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk, krízisidőszakban kiemelt figyelmet fordítunk a feladatellátásra. November 1-jétől április 30-ig zsíros kenyeret, teát és napi egy tál meleg ételt adunk a rászorulóknak. Ezen kívül melegíthető konzervekkel, pékáruval is készülünk az esetlegesen váratlan eseményekre. A nappali melegedő 30 férőhelyes, a szolgáltatást tárgyévben 44 fő vette igénybe, jórészt férfiak. Utcai szociális munka végzésére működési engedéllyel nem rendelkezünk, de a téli időszak beköszönte előtt felkeressük azokat a helyeket, ahol hajléktalan emberek tartózkodnak és felajánljuk az intézmény szolgáltatásait.
Hajléktalanok átmeneti szállása
Az átmeneti szállás elsődleges célja azoknak az önellátásra és a közösségi együttlét szabályainak betartására képes hajléktalan személyek elhelyezése, akik az életvitelszerű szálláshasználat és a szociális munka segítségével képesek az önellátásra.
Elsődleges céljának teljesülése mellett szem előtt tartjuk az ellátást igénybe vevők helyzetének javítását, ha szükséges segítjük megfelelő intézménybe irányítását, információk adását.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk. A 25 férőhellyel rendelkező szállót tárgyévben 30 fő vette igénybe, ezen kívül krízisidőszakban előfordult, hogy éjszakánként 5-6 fő elhelyezéséről is gondoskodnunk kellett.
A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikon mutatja:
Idősek otthona
Az intézmény azoknak a személyeknek nyújt támogatást, ellátást, akik koruk, egészségi állapotuk, szociális helyzetük miatt önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képesek, gondozást igényelnek és ellátásuk az alapszolgáltatások keretében nem oldható meg. Az Idősek Otthona a rászorulók részére teljes körű ellátást biztosít.
Elsősorban azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (továbbiakban: időskorúak) az ápolását, gondozását végezzük, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel, de az a 18. életévét betöltött személy is felvehető az idősek otthonába, aki betegsége miatt önmagáról nem képes gondoskodni.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk. A 30 férőhellyel rendelkező otthonunkat tárgyévben 34 fő vette igénybe. Az elhelyezésre várakozók száma az előzőévhez képest ismét emelkedik, melynek oka, hogy ellátottjainkról hosszabb időn keresztül tudunk gondoskodni. December 31-én 22 fő várakozónk volt.
A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikon mutatja:
CSALÁD- ÉS NŐVÉDELMI EGÉSZSÉGÜGYI GONDOZÁS
KŐSZEG
A Védőnői Szolgálat 2015. március 1. óta a Gábor Áron u. 1. sz. alatt működik. A korszerű épület a jogszabályok előírásainak teljes egészében megfelel. A szolgálat működéséhez szükséges tárgyi feltételek hiánytalanul rendelkezésre állnak.
Kőszeg város mellett Kőszegfalva, Horvátzsidány, Peresznye, Ólmod, Kiszsidány községek is a kőszegi területhez tartoznak védőnői ellátás szempontjából.
Kőszeg város területi védőnői ellátását 4 fő körzeti védőnő végzi. A 2018. évben a III. körzetben két alkalommal megosztott helyettesítéssel, illetve több tartós helyettessel kerültek ellátásra a gondozottak.
A védőnői gondozás mindenkinek kötelező, azt elutasítani nem lehet. A tényleges tartózkodási helyen illetékes körzeti védőnő gondozza a családot. Amennyiben a család nem működik együtt a védőnővel, akkor a védőnőnek jelzési kötelezettsége van a Család-és Gyermekjóléti Szolgálat felé.
2018. évben a Kőszegen és csatolt községeiben 135 fő újonnan nyilvántartásba vett várandós részesült védőnői gondozásban. Élve születések száma összesen 120 volt Kőszegen és csatolt községeiben. (Horvátzsidány: 6 Ólmod: 1 Peresznye: 6 születés)
0-1 éves korúak létszáma: 115 fő
1-3 éves korúak létszáma: 214 fő
3-iskolába kerülésig: 439 fő
Összesen: 768 fő
Várandós gondozás
A Várandós gondozásról szóló rendelet szerint a háziorvosok is részesei lettek a kismamák gondozásának. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a beutalók és leletek kiadása a háziorvosi rendelőben történik. A háziorvosokkal zökkenőmentes, a rendelők közelsége nagyban megkönnyíti az ellátást. Minden körzeti védőnő hetente 2 óra várandós tanácsadást tart, és a várandósság ideje alatt otthonában is látogatja a kismamát.
A korábbiakban észlelt interneten keresztül történő információszerzés egyre inkább elterjed. Az itt elérhető „tanácsok” szakmailag legtöbbször nem helytállók, amit tovább fokoz a gondozottak közötti laikus információátadás. A várandósok gondozása fenti okok miatt nagy türelmet és empátiát igényel, és egyre több időt, mert a gondozott-védőnő kapcsolat megalapozása és a jó együttműködés ilyenkor dől el.
A kismamáknál az előírt szakvizsgálatok szinte maradéktalanul megtörténtek. A koraszülések aránya 2018. évben 15% volt. Ez az arány kiemelkedően magas az utóbbi évekhez viszonyítva, aminek oka egyrészt, hogy nagyon sok ikerpár született, másrészt magasabb volt az asszisztált reprodukciók száma is. Mindkettő állapot magával hozza a koraszülés bekövetkezésének kockázatát. Emellett kismamák évről évre több egészségügyi problémát hordanak.
2. Csecsemő- és kisgyermek-gondozás
A folyamatos gondozás a családok otthonában, a tanácsadóban és közösségi tereken történik.
A védőnői tanácsok kiterjednek az alábbi területekre:
Az újszülött ellátásának megbeszélése, szoptatási tanácsok, az anyatejes táplálás segítése, szoptatási nehézségek megoldása, szoptatós anya étrendje.
A korszerű csecsemő- valamint gyermekkori táplálás megbeszélése (6 hónapos korig kizárólagos anyatejes táplálásra törekedve, hozzátáplálás és táplálás menete az aktuális táplálási irányelvek szerint)
A tájékoztatás a tanácsadások, betegrendelések és az ügyelet elérhetőségeiről. Egészséges és biztonságos környezet kialakításával kapcsolatos tanácsok, baleset-megelőzésre való figyelemfelhívás.
Tájékoztatás az igénybe vehető családtámogatási és szociális juttatásokról.
Az életkorhoz kötött kötelező és ajánlott szűrővizsgálatokról való tájékoztatás.
Tájékoztatás a kötelező és választható védőoltásokról, az oltások után esetlegesen várható mellékhatásokról.
A kórházból hazatérő újszülöttet a védőnő 2 munkanapon belül meglátogatja.
A 49/2004. (V.21.) Területi védőnői ellátásról szóló ESZCSM rendelet szerint:
6 hetes kortól 1 éves korig havonta, illetve a szülő igénye, vagy a csecsemő állapota szerint, 1 éves kortól 3 éves korig kéthavonta, illetve a szülő igénye, valamint a kisded állapota szerint, 3 éves kortól iskolába kerülésig félévente, illetve a szülő igénye, valamint a gyermek állapota szerint kell látogatni a gyermekeket.
Fenti előírásnak az utóbbi évek tapasztalata alapján a gyakorlatban lehetetlen megfelelni.
Ennek okai a következők:
2017. szeptemberétől az életkorhoz kötött kötelező szűrővizsgálatok köre kibővült. Az eddigi 1,3,6,12 hós, 2,3,4,5,6 éves szűréseken túl pluszban el kell végezni a szűréseket 2,4,9,15,18 hónapos, valamint problémás esetben 2,5 éves korban is. Ez még több szervezési feladatot és időpont egyeztetést igényel. Téli időszakban a megbetegedések, nyári időszakban a szabadságolások nehezítik a végrehajtást, szervezést. 2018. júliusától ezekről a vizsgálatokról két hónapos utánkövetéssel jelentést is készítettünk.
Magas az egy védőnőre jutó gondozottak létszáma.
Megnövekedtek az adminisztratív terhek. Még a rendelkezésre álló számítógépes program segítségével is nehéz a napi adminisztrációs követelményeknek eleget tenni.
A szociálisan hátrányos helyzetű gondozottakkal való foglalkozás, a részükre való segítségnyújtás, a konzultáció és együttműködés a társszakmákkal (Gyermekjóléti Szolgálat, Családsegítő, Gyámhivatal, Korai Fejlesztő) a munkaidőnknek egyre nagyobb részét veszi igénybe.
Az előírt tanácsadási idő (heti 2 óra) nem elegendő a tanácsadási feladatok elvégzéséhez, dokumentációjához. Emiatt több időt kell fizikailag a tanácsadóban tölteni, ami szintén a családlátogatásoktól veszi el az időnket. Hozzátesszük, hogy az időpontok tekintetében, amennyire csak lehet, alkalmazkodunk a szülők igényeihez.
Területi nehézségek: a lakosság egyre nagyobb arányban költözik a belvárosból a külterületekre. Ezek bejárása időben, térben nehézséget okoz. A csatolt községekbe való kijutás, különösen a soron kívül történő újszülöttlátogatás, az oltások szervezése-lebonyolítása a falvakban rengeteg időt vesz igénybe.
Családlátogatások kapcsán a szülők jelentős része – a régi védőnői gyakorlattal ellentétben - elvárja a védőnő előzetes bejelentkezését. Ez felvet további problémákat: nehezebb a munkaszervezés, megnövekedik a telefonköltség, illetve saját gépkocsi használata szükséges - önköltségen.
Fenti nehézségek ellenére eredményként könyveljük el a következőket:
A gondozott csecsemők 58%-a kapott anyatejet 6 hónapos koráig.
Nem volt oltásmegtagadás.
Státuszvizsgálatok 100%-ban megtörténtek.
Jó a munkakapcsolat a házi gyermekorvosokkal és a várandós gondozó szakorvosokkal és asszisztenseikkel.
Csecsemőlátogatások tekintetében a szakmailag előírt elvárásoknak meg tudunk felelni.
Évente megszervezzük az Anyatej Világnapi ünnepséget.
3. Óvodai és iskolai munka
Óvodai munka része:
nyilvántartás vezetése
a rendszeres tisztasági vizsgálatok elvégzése
egészségnevelés
szociálisan veszélyeztetettek nyomon követése
A Horvátzsidányi Általános Iskola tartozik még a területi ellátáshoz (egyéb iskolák ellátása az Iskolavédőnői Szolgálat feladata). Itt az óvodai munkához hasonlóan zajlik a munka, és az előírt védőnői szűrővizsgálatok is megtörténnek.
A területi munka összetettsége és az óvodák feszes időbeosztása miatt kevesebb idő jut az óvodákra, főleg egészségnevelés tekintetében.
4. Egyéb tevékenységek
Kőszeg Város körzeti védőnői területi munkánk mellett számos, szorosan nem védőnői feladatkörbe tartozó tevékenységet végzünk:
anyakönyvi hírek szerkesztése
szociálisan rászorulóknak időpontok kérése szakvizsgálatokra
adománygyűjtés (ruha, babakelengye), együttműködés karitatív szervezetekkel
környezettanulmányok készítése, hivatalos ügyek intézésében segítségnyújtás.
IFJÚSÁG -EGÉSZSÉGÜGYI GONDOZÁS 2017/18
Kőszeg
A védőnői szolgálat feladatait jelenleg is hatályos 49/2004. (V.21.) ESZCSM rendelete a területi védőnői ellátásról, a 26/1997. (IX.3.) NM rendelete az iskola egészségügyi ellátásról szóló jogszabály határozza meg.
Az orvosi és védőnői szűrővizsgálatok (2015.03.01.) Kőszeg, Gábor Áron utca 1. szám alatti iskolaorvosi rendelőben történtek, mivel az oktatási intézmények nem rendelkeznek orvosi rendelővel. Az egészségnevelést és a tisztasági vizsgálatok egy részét az oktatási intézményekben végeztük a személyiségi jogok figyelembevételével.
Az iskolavédőnő gondozási feladatai:
A városban 3 iskolavédőnői körzet van, jelenleg 2 védőnő dolgozik – egy körzet helyettesítéssel ellátott. A védőnő a gondozási feladatait önállóan végzi, ennek során védőnői tanácsadást tart (állandó időpontban és helyen):
Hétfő és szerda: 12:30 - 14:30, Kedd és csütörtök: 12:30 – 14:30 között az iskolaorvosi rendelőben.
Tanácsadáson megjelent: 842 fő 195 alkalom
Iskoláinkban ellátottak száma összesen: 1890 fő
Ellátott iskoláink:
Bersek József Általános Iskola, Árpád-házi Szent Margit Általános Iskola és Gimnázium, Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium, Kőszegi Béri Balog Ádám Általános Iskola, Kőszegi Evangélikus Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium, Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Beszédjavító Általános Iskola, Szakiskola és Kollégium. (Általános Iskola: 229 fő, Szakiskola: 87 fő)
Vizsgálatokat az oktatási intézményekkel egyeztetett munkaterv alapján végezzük.
A vizsgálatok idejéről és menetéről a szülők minden esetben írásbeli értesítőt kaptak, majd a vizsgálatok eredményéről is tájékoztatást küldtünk.
Index osztályok 2 évente vizsgálandók: 2, 4, 6, 8, 10, 12. évfolyam 9. osztálytól a szakgimnázium és a szakközépiskola osztályainak előzetes és időszakos alkalmassági vizsgálatát, 16 éves korban kötelező szűrővizsgálatát, minden osztály vizsgálatát elvégeztük. Szeptember hónapban orvos-védőnő együttesen elvégezte a testnevelési csoportbesorolást, melyet a Nevelési Tanácsadónak minden évben lejelentünk. Részletes tájékoztatót küldtünk az iskoláknak is.
Védőnői szűrővizsgálatok: magasság, súlymérés, látásélesség, színlátás, golyvaszűrés, hallásvizsgálat, mozgásszervek szűrése, vérnyomásmérés, általános higiéné és tisztasági vizsgálat.
Osztály vizsgálatokon résztvevők száma: 1549 fő, 16 éves státuszvizsgálat: 169 fő
Szakorvosi vizsgálatra utaltak száma: 281 fő, igazolt esetek száma: 281 fő
Védőoltások: összes védőoltás: 751 fő
A kötelező védőoltások idei évben is megtörténtek. Oltás előtt erre a célra szerkesztett formanyomtatványon értesítettük a szülőket a kötelező oltásokról és időpontjáról.
A 6. osztályosok, dTap, Morbilli-Mumpsz-Rubeola, 7. osztályosok Hepatitis B oltása 2 alkalommal történt.
Nem kötelező védőoltások: Idei évben a 7. osztályos lányokat HPV elleni védőoltásban részesítettük. Erre külön formanyomtatványon szülői beleegyező nyilatkozatot kértünk.
Influenza elleni oltások a gyermekotthonosok és felnőttek részére is elérhető volt.
Tisztasági vizsgálat: összes tisztasági vizsgálat: 5670 fő
Tisztasági vizsgálat: A Johann Béla Országos Epidemiológiai Központ 2. sz. módszertani levele a tetvesség elleni védekezésben, ajánlása szerint a védőnőnek évente 3 alkalommal kell tisztasági vizsgálatot végezni a tanulóknál. Vizsgálatot soron kívül a szülők illetve az intézmény kérésére is beiktattunk.
Egészségfejlesztés: Az iskolával egyeztetett egészségfejlesztési terv szerint végezzük.
Részt vettünk az egészségtan oktatásába az alábbi témákban:
Egészséggel kapcsolatos alapismeretek (személyi higiéné, egészséges életmód és táplálkozás, elsősegélynyújtás), családtervezés, fogamzásgátlás, szülői szerep, szenvedélybetegségek megelőzése.
Részt vettünk az iskolák által szervezett családi sportnapon és egészségnevelési napokon, (vércukor, vérnyomás ellenőrzés, testzsír mérés szülőknél, teszt feladatok megoldása, egyéni beszélgetés egészséges életmódról), gyermeknapon, DÖK napon.
Pályaválasztás segítése általános iskolákban, középiskolában.
Adminisztrációs munkánkat kézi és Stefánia védőnői programmal, számítógépes módszerrel végezzük. Dokumentáció tárolása 30 évig szükséges.
Összegzés:
A Kőszegi Szociális Gondozási Központ feladat ellátási kötelezettségét 2018-ban nagyrészt teljesíteni tudta. A működéshez szükséges pénzügyi feltételek elegendőek voltak az alapfeladat ellátásához.
A hajléktalanok átmeneti szállása és nappali melegedője alsó vizesblokkjának felújítása megtörtént, azonban az épület vizesedik, folyamatos állagmegóvási munkálatok szükségesek. Terveink szerint a nyár folyamán a legszükségesebb kőműves munkákat és tisztasági meszelést el tudjuk végeztetni. Továbbra is megoldandó feladat a székhely épület volt konyhaüzem épületrészének hasznosítása, az elmúlt 10 évben rengeteget romlott az állapota és ebben a szerkezeti kialakításban (konyha, előkészítők, mosogatók stb.) használhatatlan, valamint a székhely épületrész tetőszerkezetének javítása is időszerűvé vált.
A személyi és szakképzettségi feltételek biztosítása nagy kihívást jelent. A Család-és gyermekjóléti központ egyes feladatait szakemberhiány miatt továbbra sem tudjuk ellátni, egyéb szolgáltatásaink vonatkozásában jelenleg a nyugdíjazások miatti munkaszervezési problémák vannak. Ez hosszú távon érinteni fogja az intézmény működési engedélyeit.
Jó a kapcsolatunk a fenntartóval, egyéb szociális szolgáltatókkal, ellenőrzést végző szervekkel, egészségügyi intézményekkel.
Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására!
Kőszeg, 2019. május 24.
Raposa Helga s.k.
intézményvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámolót elfogadja.
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)
A Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámoló.
Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról
A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évben Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működött. Feladat ellátási kötelezettsége elsődlegesen a város lakosságára terjedt ki, de ellátási szerződés alapján az egykori társulás több településén nyújtottunk szolgáltatást. A család- és gyermekjóléti központ pedig a Kőszegi járás településein látja el feladatát.
Szociális alap, illetve szakosított ellátások keretein belül:
• étkeztetés,
• házi segítségnyújtás
• idősek klubja
• család- és gyermekjóléti szolgálat,
• család- és gyermekjóléti központ,
• hajléktalanok nappali melegedője,
• hajléktalanok átmeneti szállása,
• idősek otthona ellátási formákat nyújtott.
A szolgáltatások igénybevételét Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formákról szóló 7/2014 (II.28.), valamint a gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014 (II.28.) önkormányzati rendelete szabályozza.
Egészségügyi feladatként:
• család- és nővédelmi egészségügyi gondozást,
• ifjúság-egészségügyi gondozást biztosított.
SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK
Étkeztetés:
Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
Az étel előállítását 2017.01.01-től a JustFood Kft. végzi. Igény szerint lehetőség van az étel helyben fogyasztására, elvitelére és házhoz szállítására. A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk, hétvégenként és ünnepnapokon is, mind az elvitel, mind a helyben fogyasztás lehetőségét. A konyhaüzem működéséből fakadóan 11.00-14.00 óráig van erre lehetőség.
A személyi és tárgyi feltételek biztosítása szintén a szolgáltató cég feladata volt, az intézmény az adminisztrációs feladatok lebonyolítását végezte.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma. A beérkező igényeket azonnal teljesíteni tudjuk.
A tárgyévi étkezők száma 62 fő volt, ebből a kőszegi étkezők száma 40 fő volt, a nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi táblázat mutatja:
Étkeztetésben részesülők kor és nem szerinti megoszlása 2018. évben
Helyben fogyasztja vagy elviszi Lakására szállítják
Kőszeg Egyéb települések Kőszeg Egyéb települések
Férfi Nő Férfi Nő Férfi Nő Férfi Nő
0-5 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
6-13 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
14-17 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
18-39 éves 0 0 0 0 0 0 0 0
40-59 éves 0 1 0 0 0 0 0 0
60-64 éves 1 0 0 0 2 1 1 0
65-69 éves 1 0 1 1 2 3 0 1
70-74 éves 1 3 2 2 0 0 3
75-79 éves 1 0 0 1 0 10 2 1
80-89 éves 1 0 3 0 3 7 1 2
90 - 0 0 2 0 0 4 0 1
Összesen 5 1 4 6 9 25 4 8
6 10 34 12
16 46
Az étkeztetést igénybe vevők száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat.
Házi segítségnyújtás:
Az ellátási forma célja, hogy az igénybevevő önálló életvitelének fenntartását – szükségleteinek megfelelően – lakásán, lakókörnyezetében biztosítsa, elvégezze mindazokat a gondozási feladatokat, amelyekre az ellátást igénylő személy nem vagy csak segítséggel képes, ugyanakkor ne korlátozza abban a cselekedetében, tevékenységében, amelyet önállóan el tud végezni.
A házi gondozó feladatai ellátása során segítséget nyújt ahhoz, hogy az ellátást igénybe vevő fizikai, mentális, szociális szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően a meglévő képességeinek a fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma. A beérkező igényeket azonnal teljesíteni tudjuk.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, tárgy évben 18 fő vette igénybe. A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikonok mutatják:
Idősek klubja:
Az idősek klubja nappali ellátást biztosít azoknak az idős személyeknek, akik életévüket egészségi állapotuk vagy koruk miatt szociális és mentális támogatásra szorulnak, de saját háztartásukban élnek, önmaguk ellátására részben vagy teljesen képesek.
A kőszegi klub határozatlan, a horvátzsidányi határozott idejű működési engedéllyel rendelkezik személyi és szakképzettségi feltételek hiánya miatt.
A szolgáltatást munkanapokon biztosítjuk, tárgyévben a kőszegi klubunk 30, a horvátzsidányi 29 fővel működött, a nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikonok mutatják:
Család- és gyermekjóléti szolgálat:
A Család-és Gyermekjóléti Szolgálat a családsegítés és a gyermekjóléti szolgálat feladatait integrált módon látja el. Ennek érdekében segítő szolgáltatást nyújt, személyeknek, családoknak, gyermekeknek a nevelkedési körülmények, családi kapcsolatok rendezése, javítása céljából, valamint prevenciós tevékenységet végez.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A Család- és Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben együttműködési megállapodás alapján 147 főt gondozott, ebből 22 nyilvántartott veszélyeztetett kiskorút. Tanácsadásért 60 család, egyszeri alkalommal 36 család fordult a szolgálathoz segítségért.
A gondozási feladatokon túl felkérésre környezettanulmányok készítésében is közreműködtünk, gondoksági, védelembe vételi ügyekben. Kórházi, illetve pszichiátriai gondozói felkérésre is kerestünk meg családokat, nyújtottunk segítséget szociális ügyeik intézésben.
Több alkalommal szerveztünk játék- és ruhabörzét a rászoruló családok számára, valamint közreműködtünk nevelési-oktatási intézmények programjainak a lebonyolításában, kábítószer fogyasztással kapcsolatos felvilágosító előadásokat szerveztünk, illetve generációk közti együttműködés céljából közös klubfoglalkozásokat szerveztünk az intézményben működő idősek klubjával.
Család- és gyermekjóléti központ
A család- és gyermekjóléti központ célja a kőszegi járáshoz tartozó 21 településen – Kőszeg, Bozsok, Bük, Cák, Csepreg, Gyöngyösfalu, Horvátzsidány, Iklanberény, Kiszsidány, Kőszegdoroszló, Kőszegpaty, Kőszegszerdahely, Lócs, Lukácsháza, Nemescsó, Ólmod, Peresznye, Pusztacsó, Tormásliget, Tömörd és Velem – a gyermekjóléti szolgáltatás jogszabályban előírt feladatainak ellátása.
A cél megvalósítása érdekében a központ feladata személyes szociális szolgáltatás nyújtása, mely a szociális munka eszközeinek és módszereinek felhasználásával hozzájárul az egyének, családok, valamint a különböző közösségi csoportok jóllétéhez és fejlődéséhez, továbbá a szociális környezetükhöz való alkalmazkodáshoz. Az intézmény segítséget nyújt a működési területén élő, szociális, mentális problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak.
Tárgyévben határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A központ szolgáltatásait igénybe vevők száma nem és korcsoport szerint:
A hatósági intézkedés nyomán gondozott kiskorúak számát települések szerint az alábbi táblázat mutatja be:
Hatósági intézkedés nyomán gondozott kiskorúak száma települések szerint 2018. évben
Település neve Védelembe vett Ideiglenes hatállyal elhelyezett Nevelésbe vett Utógondozás, szakellátásból kikerült Összesen
Kőszeg 18 2 28 3 51
Csepreg 1 0 3 0 4
Bük 11 0 5 3 19
Horvátzsidány 0 0 0 1 1
Peresznye 0 0 0 0 0
Velem 0 0 1 0 1
Cák 0 0 0 0 0
Gyöngyösfalu 0 0 0 0 0
Lukácsháza 0 0 1 0 1
Pusztacsó 10 0 0 0 10
Kőszegpaty 0 0 12 0 12
Kőszegszerdahely 0 0 0 0 0
Tömörd 0 0 0 0 0
Tormásliget 0 0 0 0 0
Lócs 0 0 0 0 0
Iklanberény 0 0 0 0 0
Kiszsidány 0 0 0 0 0
Ólmod 4 0 0 0 4
Bozsok 0 0 0 0 0
Kőszegdoroszló 0 0 0 0 0
Összesen 40 2 50 7 99
Hajléktalanok nappali melegedője
A napközben utcán, nem lakás célú helyiségekben, illetve komfort nélküli lakásokban tartózkodó, önellátásra részben vagy teljes mértékben képes személyek számára biztosít szolgáltatásokat; az utcai életmódból eredő veszélyek megelőzése, annak elhárítása és csökkentése, valamint az emberi méltóságuk megtartása, önellátásuk és társadalmi integrációjuk érdekében.
A nappali melegedő elsődleges célja, hogy étkezésre, alapszintű higiénés szükségletek kielégítésére és hideg időben fűtött helyiségben melegedésre lehetőséget biztosítson.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk, krízisidőszakban kiemelt figyelmet fordítunk a feladatellátásra. November 1-jétől április 30-ig zsíros kenyeret, teát és napi egy tál meleg ételt adunk a rászorulóknak. Ezen kívül melegíthető konzervekkel, pékáruval is készülünk az esetlegesen váratlan eseményekre. A nappali melegedő 30 férőhelyes, a szolgáltatást tárgyévben 44 fő vette igénybe, jórészt férfiak. Utcai szociális munka végzésére működési engedéllyel nem rendelkezünk, de a téli időszak beköszönte előtt felkeressük azokat a helyeket, ahol hajléktalan emberek tartózkodnak és felajánljuk az intézmény szolgáltatásait.
Hajléktalanok átmeneti szállása
Az átmeneti szállás elsődleges célja azoknak az önellátásra és a közösségi együttlét szabályainak betartására képes hajléktalan személyek elhelyezése, akik az életvitelszerű szálláshasználat és a szociális munka segítségével képesek az önellátásra.
Elsődleges céljának teljesülése mellett szem előtt tartjuk az ellátást igénybe vevők helyzetének javítását, ha szükséges segítjük megfelelő intézménybe irányítását, információk adását.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk. A 25 férőhellyel rendelkező szállót tárgyévben 30 fő vette igénybe, ezen kívül krízisidőszakban előfordult, hogy éjszakánként 5-6 fő elhelyezéséről is gondoskodnunk kellett.
A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikon mutatja:
Idősek otthona
Az intézmény azoknak a személyeknek nyújt támogatást, ellátást, akik koruk, egészségi állapotuk, szociális helyzetük miatt önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képesek, gondozást igényelnek és ellátásuk az alapszolgáltatások keretében nem oldható meg. Az Idősek Otthona a rászorulók részére teljes körű ellátást biztosít.
Elsősorban azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (továbbiakban: időskorúak) az ápolását, gondozását végezzük, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel, de az a 18. életévét betöltött személy is felvehető az idősek otthonába, aki betegsége miatt önmagáról nem képes gondoskodni.
Határozatlan idejű működési engedéllyel rendelkező szolgáltatási forma.
A szolgáltatást 365 napon keresztül biztosítjuk. A 30 férőhellyel rendelkező otthonunkat tárgyévben 34 fő vette igénybe. Az elhelyezésre várakozók száma az előzőévhez képest ismét emelkedik, melynek oka, hogy ellátottjainkról hosszabb időn keresztül tudunk gondoskodni. December 31-én 22 fő várakozónk volt.
A nemek és életkorok szerinti megoszlást az alábbi grafikon mutatja:
CSALÁD- ÉS NŐVÉDELMI EGÉSZSÉGÜGYI GONDOZÁS
KŐSZEG
A Védőnői Szolgálat 2015. március 1. óta a Gábor Áron u. 1. sz. alatt működik. A korszerű épület a jogszabályok előírásainak teljes egészében megfelel. A szolgálat működéséhez szükséges tárgyi feltételek hiánytalanul rendelkezésre állnak.
Kőszeg város mellett Kőszegfalva, Horvátzsidány, Peresznye, Ólmod, Kiszsidány községek is a kőszegi területhez tartoznak védőnői ellátás szempontjából.
Kőszeg város területi védőnői ellátását 4 fő körzeti védőnő végzi. A 2018. évben a III. körzetben két alkalommal megosztott helyettesítéssel, illetve több tartós helyettessel kerültek ellátásra a gondozottak.
A védőnői gondozás mindenkinek kötelező, azt elutasítani nem lehet. A tényleges tartózkodási helyen illetékes körzeti védőnő gondozza a családot. Amennyiben a család nem működik együtt a védőnővel, akkor a védőnőnek jelzési kötelezettsége van a Család-és Gyermekjóléti Szolgálat felé.
2018. évben a Kőszegen és csatolt községeiben 135 fő újonnan nyilvántartásba vett várandós részesült védőnői gondozásban. Élve születések száma összesen 120 volt Kőszegen és csatolt községeiben. (Horvátzsidány: 6 Ólmod: 1 Peresznye: 6 születés)
0-1 éves korúak létszáma: 115 fő
1-3 éves korúak létszáma: 214 fő
3-iskolába kerülésig: 439 fő
Összesen: 768 fő
Várandós gondozás
A Várandós gondozásról szóló rendelet szerint a háziorvosok is részesei lettek a kismamák gondozásának. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a beutalók és leletek kiadása a háziorvosi rendelőben történik. A háziorvosokkal zökkenőmentes, a rendelők közelsége nagyban megkönnyíti az ellátást. Minden körzeti védőnő hetente 2 óra várandós tanácsadást tart, és a várandósság ideje alatt otthonában is látogatja a kismamát.
A korábbiakban észlelt interneten keresztül történő információszerzés egyre inkább elterjed. Az itt elérhető „tanácsok” szakmailag legtöbbször nem helytállók, amit tovább fokoz a gondozottak közötti laikus információátadás. A várandósok gondozása fenti okok miatt nagy türelmet és empátiát igényel, és egyre több időt, mert a gondozott-védőnő kapcsolat megalapozása és a jó együttműködés ilyenkor dől el.
A kismamáknál az előírt szakvizsgálatok szinte maradéktalanul megtörténtek. A koraszülések aránya 2018. évben 15% volt. Ez az arány kiemelkedően magas az utóbbi évekhez viszonyítva, aminek oka egyrészt, hogy nagyon sok ikerpár született, másrészt magasabb volt az asszisztált reprodukciók száma is. Mindkettő állapot magával hozza a koraszülés bekövetkezésének kockázatát. Emellett kismamák évről évre több egészségügyi problémát hordanak.
2. Csecsemő- és kisgyermek-gondozás
A folyamatos gondozás a családok otthonában, a tanácsadóban és közösségi tereken történik.
A védőnői tanácsok kiterjednek az alábbi területekre:
Az újszülött ellátásának megbeszélése, szoptatási tanácsok, az anyatejes táplálás segítése, szoptatási nehézségek megoldása, szoptatós anya étrendje.
A korszerű csecsemő- valamint gyermekkori táplálás megbeszélése (6 hónapos korig kizárólagos anyatejes táplálásra törekedve, hozzátáplálás és táplálás menete az aktuális táplálási irányelvek szerint)
A tájékoztatás a tanácsadások, betegrendelések és az ügyelet elérhetőségeiről. Egészséges és biztonságos környezet kialakításával kapcsolatos tanácsok, baleset-megelőzésre való figyelemfelhívás.
Tájékoztatás az igénybe vehető családtámogatási és szociális juttatásokról.
Az életkorhoz kötött kötelező és ajánlott szűrővizsgálatokról való tájékoztatás.
Tájékoztatás a kötelező és választható védőoltásokról, az oltások után esetlegesen várható mellékhatásokról.
A kórházból hazatérő újszülöttet a védőnő 2 munkanapon belül meglátogatja.
A 49/2004. (V.21.) Területi védőnői ellátásról szóló ESZCSM rendelet szerint:
6 hetes kortól 1 éves korig havonta, illetve a szülő igénye, vagy a csecsemő állapota szerint, 1 éves kortól 3 éves korig kéthavonta, illetve a szülő igénye, valamint a kisded állapota szerint, 3 éves kortól iskolába kerülésig félévente, illetve a szülő igénye, valamint a gyermek állapota szerint kell látogatni a gyermekeket.
Fenti előírásnak az utóbbi évek tapasztalata alapján a gyakorlatban lehetetlen megfelelni.
Ennek okai a következők:
2017. szeptemberétől az életkorhoz kötött kötelező szűrővizsgálatok köre kibővült. Az eddigi 1,3,6,12 hós, 2,3,4,5,6 éves szűréseken túl pluszban el kell végezni a szűréseket 2,4,9,15,18 hónapos, valamint problémás esetben 2,5 éves korban is. Ez még több szervezési feladatot és időpont egyeztetést igényel. Téli időszakban a megbetegedések, nyári időszakban a szabadságolások nehezítik a végrehajtást, szervezést. 2018. júliusától ezekről a vizsgálatokról két hónapos utánkövetéssel jelentést is készítettünk.
Magas az egy védőnőre jutó gondozottak létszáma.
Megnövekedtek az adminisztratív terhek. Még a rendelkezésre álló számítógépes program segítségével is nehéz a napi adminisztrációs követelményeknek eleget tenni.
A szociálisan hátrányos helyzetű gondozottakkal való foglalkozás, a részükre való segítségnyújtás, a konzultáció és együttműködés a társszakmákkal (Gyermekjóléti Szolgálat, Családsegítő, Gyámhivatal, Korai Fejlesztő) a munkaidőnknek egyre nagyobb részét veszi igénybe.
Az előírt tanácsadási idő (heti 2 óra) nem elegendő a tanácsadási feladatok elvégzéséhez, dokumentációjához. Emiatt több időt kell fizikailag a tanácsadóban tölteni, ami szintén a családlátogatásoktól veszi el az időnket. Hozzátesszük, hogy az időpontok tekintetében, amennyire csak lehet, alkalmazkodunk a szülők igényeihez.
Területi nehézségek: a lakosság egyre nagyobb arányban költözik a belvárosból a külterületekre. Ezek bejárása időben, térben nehézséget okoz. A csatolt községekbe való kijutás, különösen a soron kívül történő újszülöttlátogatás, az oltások szervezése-lebonyolítása a falvakban rengeteg időt vesz igénybe.
Családlátogatások kapcsán a szülők jelentős része – a régi védőnői gyakorlattal ellentétben - elvárja a védőnő előzetes bejelentkezését. Ez felvet további problémákat: nehezebb a munkaszervezés, megnövekedik a telefonköltség, illetve saját gépkocsi használata szükséges - önköltségen.
Fenti nehézségek ellenére eredményként könyveljük el a következőket:
A gondozott csecsemők 58%-a kapott anyatejet 6 hónapos koráig.
Nem volt oltásmegtagadás.
Státuszvizsgálatok 100%-ban megtörténtek.
Jó a munkakapcsolat a házi gyermekorvosokkal és a várandós gondozó szakorvosokkal és asszisztenseikkel.
Csecsemőlátogatások tekintetében a szakmailag előírt elvárásoknak meg tudunk felelni.
Évente megszervezzük az Anyatej Világnapi ünnepséget.
3. Óvodai és iskolai munka
Óvodai munka része:
nyilvántartás vezetése
a rendszeres tisztasági vizsgálatok elvégzése
egészségnevelés
szociálisan veszélyeztetettek nyomon követése
A Horvátzsidányi Általános Iskola tartozik még a területi ellátáshoz (egyéb iskolák ellátása az Iskolavédőnői Szolgálat feladata). Itt az óvodai munkához hasonlóan zajlik a munka, és az előírt védőnői szűrővizsgálatok is megtörténnek.
A területi munka összetettsége és az óvodák feszes időbeosztása miatt kevesebb idő jut az óvodákra, főleg egészségnevelés tekintetében.
4. Egyéb tevékenységek
Kőszeg Város körzeti védőnői területi munkánk mellett számos, szorosan nem védőnői feladatkörbe tartozó tevékenységet végzünk:
anyakönyvi hírek szerkesztése
szociálisan rászorulóknak időpontok kérése szakvizsgálatokra
adománygyűjtés (ruha, babakelengye), együttműködés karitatív szervezetekkel
környezettanulmányok készítése, hivatalos ügyek intézésében segítségnyújtás.
IFJÚSÁG -EGÉSZSÉGÜGYI GONDOZÁS 2017/18
Kőszeg
A védőnői szolgálat feladatait jelenleg is hatályos 49/2004. (V.21.) ESZCSM rendelete a területi védőnői ellátásról, a 26/1997. (IX.3.) NM rendelete az iskola egészségügyi ellátásról szóló jogszabály határozza meg.
Az orvosi és védőnői szűrővizsgálatok (2015.03.01.) Kőszeg, Gábor Áron utca 1. szám alatti iskolaorvosi rendelőben történtek, mivel az oktatási intézmények nem rendelkeznek orvosi rendelővel. Az egészségnevelést és a tisztasági vizsgálatok egy részét az oktatási intézményekben végeztük a személyiségi jogok figyelembevételével.
Az iskolavédőnő gondozási feladatai:
A városban 3 iskolavédőnői körzet van, jelenleg 2 védőnő dolgozik – egy körzet helyettesítéssel ellátott. A védőnő a gondozási feladatait önállóan végzi, ennek során védőnői tanácsadást tart (állandó időpontban és helyen):
Hétfő és szerda: 12:30 - 14:30, Kedd és csütörtök: 12:30 – 14:30 között az iskolaorvosi rendelőben.
Tanácsadáson megjelent: 842 fő 195 alkalom
Iskoláinkban ellátottak száma összesen: 1890 fő
Ellátott iskoláink:
Bersek József Általános Iskola, Árpád-házi Szent Margit Általános Iskola és Gimnázium, Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium, Kőszegi Béri Balog Ádám Általános Iskola, Kőszegi Evangélikus Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium, Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Beszédjavító Általános Iskola, Szakiskola és Kollégium. (Általános Iskola: 229 fő, Szakiskola: 87 fő)
Vizsgálatokat az oktatási intézményekkel egyeztetett munkaterv alapján végezzük.
A vizsgálatok idejéről és menetéről a szülők minden esetben írásbeli értesítőt kaptak, majd a vizsgálatok eredményéről is tájékoztatást küldtünk.
Index osztályok 2 évente vizsgálandók: 2, 4, 6, 8, 10, 12. évfolyam 9. osztálytól a szakgimnázium és a szakközépiskola osztályainak előzetes és időszakos alkalmassági vizsgálatát, 16 éves korban kötelező szűrővizsgálatát, minden osztály vizsgálatát elvégeztük. Szeptember hónapban orvos-védőnő együttesen elvégezte a testnevelési csoportbesorolást, melyet a Nevelési Tanácsadónak minden évben lejelentünk. Részletes tájékoztatót küldtünk az iskoláknak is.
Védőnői szűrővizsgálatok: magasság, súlymérés, látásélesség, színlátás, golyvaszűrés, hallásvizsgálat, mozgásszervek szűrése, vérnyomásmérés, általános higiéné és tisztasági vizsgálat.
Osztály vizsgálatokon résztvevők száma: 1549 fő, 16 éves státuszvizsgálat: 169 fő
Szakorvosi vizsgálatra utaltak száma: 281 fő, igazolt esetek száma: 281 fő
Védőoltások: összes védőoltás: 751 fő
A kötelező védőoltások idei évben is megtörténtek. Oltás előtt erre a célra szerkesztett formanyomtatványon értesítettük a szülőket a kötelező oltásokról és időpontjáról.
A 6. osztályosok, dTap, Morbilli-Mumpsz-Rubeola, 7. osztályosok Hepatitis B oltása 2 alkalommal történt.
Nem kötelező védőoltások: Idei évben a 7. osztályos lányokat HPV elleni védőoltásban részesítettük. Erre külön formanyomtatványon szülői beleegyező nyilatkozatot kértünk.
Influenza elleni oltások a gyermekotthonosok és felnőttek részére is elérhető volt.
Tisztasági vizsgálat: összes tisztasági vizsgálat: 5670 fő
Tisztasági vizsgálat: A Johann Béla Országos Epidemiológiai Központ 2. sz. módszertani levele a tetvesség elleni védekezésben, ajánlása szerint a védőnőnek évente 3 alkalommal kell tisztasági vizsgálatot végezni a tanulóknál. Vizsgálatot soron kívül a szülők illetve az intézmény kérésére is beiktattunk.
Egészségfejlesztés: Az iskolával egyeztetett egészségfejlesztési terv szerint végezzük.
Részt vettünk az egészségtan oktatásába az alábbi témákban:
Egészséggel kapcsolatos alapismeretek (személyi higiéné, egészséges életmód és táplálkozás, elsősegélynyújtás), családtervezés, fogamzásgátlás, szülői szerep, szenvedélybetegségek megelőzése.
Részt vettünk az iskolák által szervezett családi sportnapon és egészségnevelési napokon, (vércukor, vérnyomás ellenőrzés, testzsír mérés szülőknél, teszt feladatok megoldása, egyéni beszélgetés egészséges életmódról), gyermeknapon, DÖK napon.
Pályaválasztás segítése általános iskolákban, középiskolában.
Adminisztrációs munkánkat kézi és Stefánia védőnői programmal, számítógépes módszerrel végezzük. Dokumentáció tárolása 30 évig szükséges.
Összegzés:
A Kőszegi Szociális Gondozási Központ feladat ellátási kötelezettségét 2018-ban nagyrészt teljesíteni tudta. A működéshez szükséges pénzügyi feltételek elegendőek voltak az alapfeladat ellátásához.
A hajléktalanok átmeneti szállása és nappali melegedője alsó vizesblokkjának felújítása megtörtént, azonban az épület vizesedik, folyamatos állagmegóvási munkálatok szükségesek. Terveink szerint a nyár folyamán a legszükségesebb kőműves munkákat és tisztasági meszelést el tudjuk végeztetni. Továbbra is megoldandó feladat a székhely épület volt konyhaüzem épületrészének hasznosítása, az elmúlt 10 évben rengeteget romlott az állapota és ebben a szerkezeti kialakításban (konyha, előkészítők, mosogatók stb.) használhatatlan, valamint a székhely épületrész tetőszerkezetének javítása is időszerűvé vált.
A személyi és szakképzettségi feltételek biztosítása nagy kihívást jelent. A Család-és gyermekjóléti központ egyes feladatait szakemberhiány miatt továbbra sem tudjuk ellátni, egyéb szolgáltatásaink vonatkozásában jelenleg a nyugdíjazások miatti munkaszervezési problémák vannak. Ez hosszú távon érinteni fogja az intézmény működési engedélyeit.
Jó a kapcsolatunk a fenntartóval, egyéb szociális szolgáltatókkal, ellenőrzést végző szervekkel, egészségügyi intézményekkel.
Az előterjesztést a Humánerőforrás Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására!
Kőszeg, 2019. május 24.
Raposa Helga s.k.
intézményvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2018. évi szakmai munkájáról szóló beszámolót elfogadja.
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)