Jegyzőkönyv: 2024. Május 23., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
2. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának a beszámolója.
3. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
4. - Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
5. - Döntés Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 15. számú módosításával kapcsolatban környezeti vizsgálatról.
6. - Beszámoló a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár munkájáról.
7. - Az önkormányzatok 2024. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtása.
8. - Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodai csoportok átszervezésével és létszámának meghatározásával kapcsolatos döntések.
9. - A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület részére az időskorúak ellátásának átadásával kapcsolatos döntések meghozatala.
10. - A házi gyermekorvosi körzetek helyettesítésére vonatkozó megállapodások megkötése (rendkívüli előterjesztés).
12. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
K/734-5/2024. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2024. május 23-án, a Városháza tanácskozó termében 9 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert és Takácsné Varga Ágnes képviselő (10 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető,
Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója, Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója, Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója, Eső Attila, a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója, Császár Ildikó Veronika könyvvizsgáló, valamint Kőhalminé Major Judit a városüzemeltető kft. felügyelő bizottságának az elnöke.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testület ülésén megjelent Terplán Zoltán alpolgármestert, az önkormányzati képviselőket, dr. Zalán Gábor jegyzőt, dr. Nagy Edina aljegyzőt, az osztályvezetőket, intézményvezetőket, az önkormányzat vállalkozásának vezetőjét és mindenkit, aki a mai napon követi a képviselő-testület munkáját.
Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 10 fővel határozatképes. Harkai Norberttől nem érkezett jelzés a távolléte indokáról, Velkyné Ball Andrea képviselő jelezte, hogy később tud bekapcsolódni a képviselő-testület munkájába.
A napirenddel kapcsolatosan egy rendkívüli előterjesztés megtárgyalására tesz javaslatot, amit a képviselők a tegnapi napon kaptak meg. Dr. Zalán Gábor jegyző, mint a HVI vezetője javaslatára újabb póttagokat kell választani a szavazatszámláló bizottságokba.
Ezt azonnal szavazásra is bocsátja, amit a képviselők 10 igen szavazattal fogadnak el.

Ezután a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadja el:


N A P I R E N D:

1. Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2. A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának a beszámolója.
Előterjesztő: Kőhalminé Major Judit, a felügyelő bizottság elnöke.
3. A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló.
Előterjesztő: Eső Attila igazgató.
4. Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
5. Döntés Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 15. számú módosításával kapcsolatban környezeti vizsgálatról.
Előadó a polgármester nevében: Bertók Sándor főépítész.
6. Beszámoló a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár munkájáról.
Előterjesztő: Révész József igazgató.
7. Az önkormányzatok 2024. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
8. Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodai csoportok átszervezésével és létszámának meghatározásával kapcsolatos döntések.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
9. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület részére az időskorúak ellátásának átadásával kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
10. A házi gyermekorvosi körzetek helyettesítésére vonatkozó megállapodások megkötése (rendkívüli előterjesztés).
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.


Zárt ülés keretében:

1. Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatói tisztségére kiírt pályázat elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
2. A szavazatszámláló bizottságokba póttagok választása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.

A napirend megtárgyalása előtt a polgármester a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekről, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban várja az észrevételeket. Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja mindkét dokumentumot, amit a képviselők 10-10 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása (IV. negyedév).

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítést tesz. Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének IV. negyedévi módosításáról van szó. A kiküldött előterjesztés és alátámasztó dokumentumok részletesen tartalmazzák azokat a feladatokat, célokat és címeket, amelyek a rendelet módosítást eredményezik.
Mind a bevételi, mind a kiadási oldalon 266.283.743 Ft-tal emelkedett a költségvetés a III. negyedévi rendeletmódosítás óta. A rendeletben a törvényi előírások, a központi támogatások, a pályázatok és a képviselő-testületi döntések kerültek átvezetésre. Kéri a képviselő-testülettől a rendelettervezet jóváhagyását.

Hozzászólás:

Sas Norbert tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúan elfogadásra ajánlotta.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
9/2024. (V. 24.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről szóló 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának a beszámolója csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kőhalminé Major Judit szóbeli kiegészítésében tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy felügyelő bizottságuk a tárgyévet érintő ügyekben két alkalommal ülésezett és 4 határozatot hozott. A második ülésükön már rendelkezésükre állt a városüzemeltető kft. 2023. üzleti évéről készített egyszerűsített beszámoló, amelyből információt nyerhettek a kft. tevékenységéről.
A cég széleskörű tevékenységi körében, az alapító okiratában nevesített – többnyire közszolgáltatási szerződés alapján ellátott feladatait – 44,3 fős személyi állománnyal, a tulajdonostól kapott 287 millió keretösszegből szinte a teljes városüzemeltetés vertikumát ellátta.
A felügyelő bizottság a 620,6 millió Ft-os mérleg főösszeggel, a 23,6 millió Ft-os veszteség kimutatással egyetértett.
A felügyelő bizottság 3 területre hívta fel a cég tulajdonosának, azaz az önkormányzatnak a figyelmét. Ezeket a múlt heti bizottsági ülésen részletesen áttárgyalták, amelyeket nem kíván most részletezni.
A felügyelő bizottság áttekintette azokat a képviselő-testületi határozatokat, üzletpolitikai jelentéseket, amelyben feladatot kapott a kft. vezetősége. A bizottság megbizonyosodott arról, hogy ezeket az intézkedéseket a kft. elvégezte, illetve azok folyamatban vannak. Az év során vizsgálták azt is, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum alkalmazása a cégnél teljeskörűen megtörtént.

Hozzászólások:

Kiss Péter tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy városfejlesztési bizottság megtárgyalta a felügyelő bizottság beszámolóját, azt egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert szerint elnök asszony utalt a bizottsági ülésen elhangzottakra, pontosabban arra, hogy a folyékony szennyvíz szállítás mínusz 16 millió Ft-ba kerül a cégnek. Az önkormányzat folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket ennek orvoslására, de a rendeletünk értelmében állandóan emelkedik a háztartási folyékony hulladék mennyisége és ez folyamatosan a veszteséget növeli. Ezt az állapotot mindenképpen kezelni kellene. Igazából a legjobb megoldás a csatornázás lenne, valamint a lakosságot ösztönözni kellene az egyedi szennyvíztisztítók létesítésére, mert ezek okán a veszteség nem nőne tovább.
Mindemellett a bizottság a felügyelő bizottság beszámolóját teljes egyhangúsággal fogadta el.

Básthy Béla szerint nem ér bennünket a meglepetés e téma kapcsán, hiszen igazgató úr minden vezetői értekezleten részt vesz és ismertek az említett problémák. A folyékony hulladékszállítás összefüggésében is nyílik az a bizonyos olló. Ellentmondásnak látszik, hogy az érintettek által befizetett települési adó az önkormányzathoz folyik be, nem a szolgáltatóhoz. Nyilván vannak olyan tevékenységek, amelyeket az együttműködés során figyelembe kell venni. Igazgató úr javaslatait abszolút nyitottsággal és támogatólag fogadja város vezetése, hiszen egy év vezetői tapasztalata után már teljes összefüggésben át tudja látni a felmerülő problémákat.

A polgármester – lezárva a napirend tárgyalását – megköszöni a felügyelő bizottság munkáját, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


66/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának 2023.évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. éves beszámolója, mérlegbeszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Eső Attila szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy jogszabályi kötelezettségüknek eleget téve, benyújtotta a képviselő-testület felé a városüzemeltető kft. 2023. évi munkájáról és eredményeiről szóló tájékoztatót, amelyhez mellékelte a 2023. évi egyszerűsített éves beszámolót és a hozzá tartozó kiegészítő mellékletet.
Az anyag részletesen bemutatja a társaság pénzügyi eredményeit és tevékenységét ágazatonként és feladatonként is.
Ahogyan polgármester már utalt rá – a városüzemeltető kft. működési területein belül azokról, amelyek az anyagi nehézségeiket okozzák – több fronton zajlik a megoldások keresése, folyamatosan dolgoznak ezen az önkormányzattal és polgármester úrral.
A továbbiakban a kérdésekre szívesen válaszol.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy a városfejlesztési bizottság hosszasan tárgyalta az előterjesztést. Egyetértett azzal, hogy a megfelelő minőségi munkavégzés érdekében a humán területet is bővíteni szükséges, továbbá a már elavult géppark fejlesztésére is szükség lenne.

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksa elsősorban a problémákra szeretne reflektálni, hiszen mindenki tudja, látja, hogy a cégnél a pénz kevés, a feladatok pedig egyre nőnek. A beszámolóból és a várost látva is kiderül, hogy a mostanában történt – örvendetes – fejlesztések növelik a kft. leterheltségét, főleg a kertészeti dolgokat illetően. A városban több ezer m2-el nőtt az az a terület, amit ápolni, kaszálni kell. Felmerül a kérdés: amikor felkészülünk ezekre a pályázatokra és beadjuk őket, akkor egyeztetés történik-e a kft.-vel az egyes kertészeti telepítésekről?
Erre csak egy példa: a volt Dreiszker előtti szép zöld terület, amelynek a gondozása csak egy ember számára 1 napos kézi munkát jelent. Remélhetőleg amikor ez a projekt megtervezésre került, nem azt gondolták, hogy a közeli idősotthon lakói fogják a területet gondozni – bár az sem lenne rossz ötlet.
Egyébként azt látni, hogy a kft. dolgozói erőn felül dolgoznak a város szépítésén. De az ember olyan, hogy a hibát mindig meglátja, ami meg rendben van, azt nem.
Az új inert hulladéktelepre, ami a Wienerberger Zrt.-vel kötött csereszerződés révén került az önkormányzat tulajdonába, 1 fő munkaerő felvételére volt szükség. Első kérdése igazgató úrhoz: mérik-e azt a hulladékot, ami bekerül a lerakóba? Közösen az STKH-val, vagy a plusz ember nézi az inert lerakást, az STKH meg a másikat? Hogyan lesz ez technikailag megoldva?
Következő kérdése: jól emlékszik arra, hogy amikor a városi szeméttelep megnyílt és akkor nagy hirtelen Szombathelyről meg a környékéről, mindenhonnan idehordták a sittet, sőt egész lebontott épületeket. Félő, hogy ez lesz a sorsa az új inert lerakónak is. azaz gyorsan meg fog telni. Ha csak az önkormányzat nem hoz egy olyan szabályt, hogy kizárólag a Kőszegről származó hulladék kerülhet ide lerakásra.
Harmadik kérdése: véleménye szerint az a veszteség, ami a folyékony szennyvíz elszállítása miatt keletkezik a kft-nél, annak oka tulajdonképpen a rezsicsökkentési törvény. Ez a városunkat ilyen mértékben sújtja. Ő azt gondolná, hogy ha egy törvényt hoznak, akkor az ilyen esetekre támogatást is kellene, hogy kapjanak az érintett települések.
Mert ha ez a 16 millió Ft-os összeg megmaradna, akkor abból a pénzből rengeteg mindent meg lehetett volna oldani és nagyszerűen nézne ki a város.

Eső Attila megválaszol a kérdésekre. A kertészeti csoport létszámát mindenképpen bővíteni kellett, ami tavasszal, a szezon elején meg is történt. Reméli, hogy ez elegendő lesz ahhoz, hogy a plusz kertészeti feladatokat el tudják végezni.
Képviselő úr második kérdésére elmondja, hogy az inert hulladéklerakóban idén márciusban, amikor az megnyílt a nagyközönség számára, szintén 1 fő állt munkába. Ennek oka az, hogy ez egy üzleti vállalkozás a cégük számára, hiszen csak térítés ellenében fogadnak be inert hulladékot. Ugyanis az STKH Kft.-nek van olyan kontingense, amit a lakosságtól térítésmentesen befogad.
A városüzemeltető kft. a városban lévő beruházások kivitelezéseiből származó inert hulladékot fogadja be. Ennek a hulladéklerakónak a kapacitása kb. 150 ezer m3, erre szól a működési engedélyük. Számításaik szerint ez 10 évre biztosít lerakásra lehetőséget, és ami fontos: ez végleges tárolást biztosít. Azokat a hulladék fajtákat, amit újra lehet hasznosítani (aszfaltmaradékot, tiszta törmeléket), továbbra is az ideiglenes tárolóban tárolják és a különböző beruházásoknál próbálják értékesíteni.
Kiss Zoltán Miksa szennyvíz szállítással kapcsolatos kérdésével kapcsolatban elmondja, hogy – ahogyan képviselő úr is mondta – rajuk kívül álló okok miatt keletkezik a veszteség, mivel a 2013-ban érvényes szolgáltatási díjak 90%-áért kénytelenek végezni ezt a szolgáltatást.
Az évek során a mennyiség egyre több lesz, ami folyamatosan növeli a veszteséget. 2024. januárjától a VASIVÍZ Zrt. duplájára emelte ennek a hulladéknak az átvételi díját, ezért ez évre már mintegy 25 millió Ft vesztéséggel számolnak.
A megoldásokon valóban próbálnak dolgozni, de ezek mindegyike komoly beruházást és anyagi terhet igényelne a várostól.

[9.25 órakor megérkezett az ülésterembe Velkyné Ball Andrea képviselő, így a képviselő-testület létszáma 11 fő lett.]

Básthy Béla szerint évek óta célja a városnak, hogy bővítsék az önkormányzat gazdasági társaságának a mozgásterét. Sajnos ezt nem tudjuk olyan szintre emelni, ahogy szeretnénk.
Minden évben azzal kezdjük a költségvetési tárgyalásokat, hogy hogyan tudnánk több pénzt fordítani ezekre a feladatokra. Mint az is mindig kérdés: mit tudunk saját magunk ellátni és mit tudnánk kiadni külső cégeknek.
Évről évre jelentős emelések történtek a városüzemeltető kft. felé. Ennek megközelítése sem mindegy, mert ha a város teljes költségvetésének a %-ában nézzük, az megtévesztő lehet. A különböző pályázatok ugyanis fel-le rángatják a város költségvetésének fő számait, egy-egy támogatás miatt megugrik, majd visszamegy. Szerencsésebb, ha kft. támogatását csupán a működési számokra vetítve vizsgáljuk.
Az új inert hulladéklerakó kapcsán az volt a városvezetés kérése a kft. felé, hogy olyan árakat határozzon meg, ami a kőszegiek számára olcsó lehetőséget teremt a hulladék lerakására, hiszen itt a szállítási költségek nem számottevőek. Másrészt a távolabbi cégektől érkező hulladék lerakásának a díjait úgy kell meghatározni, hogy messzebbről ne legyen érdemes Kőszegre szállítani, azaz ne legyen számukra vonzó. Nyilván ezeket a tételeket igazgató úr állapítja meg.
A teljes lerakónak egyébként 1 bejárata van, annak kapuja van, amit kamera figyel. Tehát teljes felügyelet alatt van a behordás, fizikailag nem lehet illegális hulladékot lerakni. A behozott hulladék pedig folyamatosan mérve van. Korábban kérdés volt, hogy ebben próbáljunk-e együttműködni az ott jelenlévő STKH-val, vagy saját embert vegyünk-e fel. Igazgató úrnak az volt a véleménye, hogy szerencsésebb, ha saját embert alkalmazunk, viszont az ő bérét az inert lerakónak ki kell termelnie. Ez a dolgozó nemcsak a lerakóval kapcsolatos, hanem rekultivációs feladatokat is végez.
A folyékony hulladék gazdálkodás vesztéségét tekintve két dologra kell felhívni a figyelmet. A rezsicsökkentett ár csak a lakosság számára van hatályban, a szolgáltatást igénybe vevő, környező önkormányzatokkal kötött megállapodások alapján nekik ki kell fizetni a teljes árát. Tehát ennek a tevékenységnek a vesztesége tulajdonképpen csak Kőszegen jön létre. Azért, mert itt jöttek létre olyan lakóházak, amelyek nem voltak sem a szennyvízhálózatra rákötve, sem egyedi szennyvíztisztítójuk nincs. Sajnos ez az oka annak, ami miatt hozzá kell tenni a hiányzó forrást. Ezért is látta indokoltnak az önkormányzat bevezetni a települési adót, ami direkt ahhoz az ügyfélkörhöz tartozik, aki ehhez a szolgáltatáshoz kapcsolódik. A szomorú igazság az, hogy Kőszeg városban a korábbi évtizedekben létrejött beépítések miatt keletkezik ez a veszteség.
Ha pedig nem lenne rezsicsökkentés, akkor a lakosságnak többet kellene fizetnie.
Abban lehet bízni, hogy sokan jönnek rá arra, hogy érdemes inkább egyedi szennyvíztisztítót kialakítani.
Azt is el kell mondani, hogy a kőszegi hegyoldalban tucatnyi esetben találkozunk olyan víz- és szennyvízkezelési megoldásokkal, amin mindenki meglepődik: ki honnan szerzi a vizet stb. Az is bizonyos, hogy a kapacitásunknak már a határán vagyunk. Többször tárgyaltunk a VASIVÍZ Zrt.-vel is, továbbá ő már megkereste V. Németh Zsolt országgyűlési képviselőt is, aki az Energiaügyi Minisztérium víziközmű-ágazatért felelős államtitkára is. Jelezte a számára, hogy az illetékes minisztériumnak kellene e témakörben az egyes önkormányzatoknál jelentkező többlet feladatokkal foglalkozni. Mert bármilyen segítség jó lenne, ami lehetne eszközfejlesztés, külön támogatás stb.
De a legfontosabb az lenne, hogy csökkenjen azoknak a száma, akik számára ezt a szolgáltatást el kell látni.

Kiss Zoltán Miksa megismétli: a lakosság számára az 1 m3 folyékony hulladék elszállításának és elhelyezésének a valós ára – azaz amennyibe kerül – nem számlázható ki az ügyfélnek, mert van egy olya törvény, amely meghatározza ennek a szolgáltatásnak a maximum árát.

Básthy Béla szerint ez így van, de a feladat ellátásért az önkormányzatok a felelősek. Ahol nincs ilyen cég, mint Kőszegen, annak meg kell oldania más módon.
Ismét kihangsúlyozza: a mi veszteségünk kizárólag a kőszegi háztartásokból származik, mert a többit a környező önkormányzatok kompenzálják.

Kiss Zoltán Miksa biztos benne, hogy nagyon sokan vannak, akik ezt nem tudják a városban, pedig nem ártana, ha a lakosság ezzel tisztában lenne. Azzal mindenki egyetért, hogy erre a megoldásra környezetvédelmi okok miatt szükség volt. De azért az nagyon fáj, hogy rezsicsökkentéses törvény mellé nem lehet odatenni egy elszámolást, hiszen más rezsicsökkentett területeken is (pld. víznél, gáznál, stb) kompenzálják a különböző szolgáltatókat.
Ezen a területen viszont minden az önkormányzatnál csapódik le.

Básthy Béla újra és újra szembesül azzal, hogy a megfelelő infrastruktúrával nem felkészített telkekre történő építkezéseknek komoly kockázatai vannak és ennek a következményeit az önkormányzat nem tudja átvállalni.
A város nemrég értékesített 2 db lakótelket 24-24 millió Ft áron. De aki kénytelen olcsóbb telken építkezni, ott, ahol hiányos az infrastruktúra, annak következményei vannak. És ennek az infrastruktúrának a kiépítését valakinek meg kell finanszíroznia. Kevés az esély arra, hogy ezt a város utólag meg tudja tenni, továbbá ahogy múlik az idő, az mindig többe kerül. Kéri a képviselőket is, hogy ha ilyenről szó van a lakosság körében, akkor erre hívják fel a figyelmet.
Azt is hozzá kell tenni, hogy Kőszegen nagy a telekhiány, ezért mindenki próbál mindenféle megoldást találni, de ez rosszul sülhet el.

Kiss Zoltán Miksa teljesen egyetért polgármester úrral, ő is ezt akarta elmondani. Viszont a fejlesztési tervet lehetne úgy módosítani, hogy kényszerpályára kerüljenek az érintettek, hiszen az mindenkire érvényes és kizárná a személyeskedést is: akár kőszegiről, akár vidékiről lenne szó.

Básthy Béla hozzáfűzi még: jegyző úr bizonyára egyet tud vele érteni abban, hogy nagyon nagy „délibáb” az, hogy Magyarországon gyakorlatilag bárki, bárhol lakcímet létesíthet. Utána pedig úgy értelmezheti, hogy ha neki joga van ahhoz, hogy ahol bejelentett lakcíme van, akkor ahhoz is joga van, hogy a „köz” építsen neki oda mindent.

Kiss Zoltán Miksa ezzel is egyetért, de visszatér a kertészeti témára. Amikor az egyes pályázatokra felkészülnek a Városházán, azokra kap-e meghívást a városüzemeltető igazgatója, hogy azokról kertészeti értelemben véleményt formáljon?
Nyilván nem mindegy, hogy az elképzelések megvalósítása mekkora kézimunkát igényelnek: van-e hozzá gép stb, vagy csak a tervező megálmodja és igazgató úr megkapja a feladatot? Mert a tervezőknek nagyszerű álmaik szoktak lenni, de ezeknek ódiuma is van. Elég csak a Szulejmán kilátóra gondolni, aminek eredetileg volt teteje (mert úgy tervezték meg) csak aztán elvitte a szél és azóta is úgy van.

Básthy Béla szerint jelenleg a projektiroda és a városüzemeltető kft. között heti szinten vannak egyeztetések az ilyen kérdésekről.

Kiss Zoltán Miksa azért forszírozza ezeket, mert a Fő téren jól láthatók az elmúlt időszak következményei. Az oda ültetett fák olyanok, hogy azok sohase nőnek meg, beállni nem lehet alájuk, mert alacsonyabbak mint egy ember. Maximum, ha pad van alattuk, akkor azokra le lehet ülni. Ő látta annak idején ezek tervét is és sajnos az is valósult meg. Ezek a fák nem érték el a céljukat a Fő téren, ugyanakkor terhet jelent a kezelésük. Remélhetőleg a jövőbeni projekteknél ez nem fordul majd elő.

Básthy Bélának mindig is az volt az álláspontja, hogy egy ilyen városban, mint Kőszeg, nem csak főépítészre, hanem főkertészre is nagy szükség lenne. Ha nem is 8 órás alkalmazásban, ha csupán megbízásos jogviszonyban, de akkor is.
Néhány régi fasorhoz is a városban hamarosan hozzá kell majd nyúlni és nem lenne szerencsés, ha ez vitákat gerjesztene. Nagyon jó lenne, ha lenne egy olyan szakember, aki ezek kiválasztásában segítene: legyenek jól átgondolva, a megfelelő fajtákat kiválasztva pótolva a zöldfelületek.
A főkertész alkalmazásáról már a költségvetés összeállításakor is szó volt, csak még nem találtunk erre megfelelő személyt. Mindenképpen szükség lenne rá, aki a városi zöldfelületek fejlesztéseit a racionalitás, az esztétikum és még allergia összefüggésében is átlátja.

Kiss Zoltán Miksa visszatér az inert hulladéktelep témájára. Ha valaki bevisz ilyen hulladékot a lerakóra, azt méri-e valaki és azt az STKH technikájával teszi-e?
Kérdezi még, hogy régi szeméttelep rekultivációja miatt keletkezett 6,5 millió Ft kiadás mi miatt keletkezett?

Eső Attila válaszában elmondja, hogy a hulladéklerakó az önkormányzat tulajdonában van, a mérleggel és a szociális helyiségekkel együtt, amit az STKH bérel a várostól. Bár ugyanazt a mérleget használják, az STKH és az önkormányzat szoftvere nem ugyanaz, azaz más és más nyilvántartást vezetnek. Az inert hulladékról napi szintű nyilvántartást kell vezetni, a mennyiségről szintén. A működési engedély értelmében csupán 5 féle anyagot lehet lerakni.
A régi szeméttelep rekultivációjára vonatkozó 6,5 millió Ft-os kiadás a talajvízfigyelő kutak vizsgálata miatt adódik, amit félévente el kell végezni és ami 1-1 alkalommal milliós kiadást jelent. Szintén kötelező a depóniában keletkező gázokat ellenőrizni. Az összeg 90%-a fenti tételekre megy el, a maradék 10% pedig egyéb kiadásra, pld. kerítés javításra.

Básthy Béla egy, a témakörhöz kapcsolódó jó hírrel zárja le a napirend tárgyalását.
Kőszeg Város Önkormányzata tagja a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásnak. Ide természetesen tagdíjat is fizetni kell, ami évente mintegy 1,8 millió Ft-ot tesz ki. A társulás új megállapodásokat kötött a MOHU-val, ezek révén sikerült jobb pozícióba kerülni. Ennek következményeképpen idéntől a befizetett tagdíjak háromszorosát kaphatják vissza a társulás tagjai hulladékgazdálkodási pályázatokra. (Ő természetesen a társulási tanácsnak javaslatot tett a tagdíj felemelésére, de ezt nem fogadták el.)
Vannak tehát bevételek is a hulladékgazdálkodás területén, hiszen fentieken kívül a telephely bérbeadásából is származik bevétel.
Végül a városüzemeltető kft. beszámolója kapcsán megköszöni azokat a képviselői jelzéseket, amelyek a cég munkájához kapcsolódnak. Kéri, hogy folytassák ezt a jövőben is, és ha lehet, fotót is mellékeljenek a felvetéseikhez.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, a képviselők pedig 11 igen szavazattal elfogadják azt.

67/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. 2023. évi munkájáról szóló beszámolót elfogadja.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének teljesítéséről szóló önkormányzati rendelet (zárszámadás) megalkotása.

Básthy Béla segítséget kér majd a pénzügyi osztályvezetőtől a részletes szóbeli kiegészítéshez. Elsőként azt a szabályt kell szóba hozni, mely szerint az intézményeknél szabad pénzmaradvány nem maradhat.
Vegyes érzelmekkel mondhatjuk, hogy 2023. évről jelentős pénzmaradványokkal számolhatunk, mert ez egyrészt azt jelenti, hogy jól gazdálkodtunk, másrészt azt is tudjuk, hogy a feladat ellátásnak egyes pontjai esteleg nem voltak biztosíthatók. Utóbbinál a be nem töltött álláshelyekre, vagy a betegség miatt megmaradt pénzekre gondol.
Szerencsére az intézmények tekintetében a lakosság számára talán nem volt hiányérzet, mert nem volt olyan, amely jelentősen akadályozta a működésüket.
Az idei év költségvetésben maradvánnyal terveztünk, amely év végével jelentősen nőtt. Ebből van, amit vissza kell fizetni, mert egy része szigorúan célhoz kötött, a többi maradvány tekintetében van a városnak mozgástere, köztük az előbb tárgyalt városüzemeltető kft. is kedvezményezettje lehet a pénzmaradvány egy részének.

Cserkutiné Stipsics Edina kiemeli: a kiküldött előterjesztés és az alátámasztó dokumentumok részletesen tartalmazzák az önkormányzat 2023. évi gazdálkodását.
Az önkormányzat és az intézmények összevont mérlegének főösszege: 18 082 015 266 Ft.
Az önkormányzat és intézményeinek a gazdálkodásának 2023-ban képződött pénzmaradványa: 1 747 732 413 Ft. Ez abból adódik, hogy az önkormányzat részére a várt bevételek megérkeztek, sőt többletbevétel is mutatkozik. 101,8%-on teljesültek a bevételek, míg a kiadások csupán 68,9%-on. Ez a beruházások és a felújítások elhúzódásából adódik, mert vannak olyan projektek, amelyek 2023-ban indultak és 2024-re várható a befejezésük.
A 2024. évi költségvetésbe 1 513 340 712 Ft maradvány került betervezésre, a 2023. évi tényleges maradványhoz képest alul lett tervezve. Az önkormányzat keletkezett maradványa
1 747 732 413 Ft volt. A kötelezettségvállalással terhelt maradvány összege 1 513 340 712 Ft, amelyet már tartalmaz a 2024. évi költségvetés.
A 7. sz. melléklet részletesen tartalmazza a felhasználás tervezetét. Az intézményekkel egyezettek, hogy milyen kéréseik vannak. A Szociális Gondozási Központnál 2023. évi állami támogatásból 19 186 574 Ft vissza kell fizetni a fel nem használt normatíva miatt, ami a hajléktalanszálló miatt adódott.
A fennmaradó 43 618 818 Ft-ra az alábbi javaslatot teszik:
- 10 000 000 Ft-ot az önkormányzati ingatlanok felújítási keretének emelésére. (Ennek révén lehetőség lesz arra, hogy az idősek otthona átadásához az önkormányzat be tudja tartani az ígéretét és az intézményben egy melegkonyhát lehessen kialakítani.)
- 10 000 000 Ft-ot a közműfejlesztési keretösszeg (szennyvíz, ivóvíz, csapadék és közvilágítás) emelésére, valamint
- a fennmaradó 23 618 818 Ft-ot a városüzemeltető kft. felhalmozási támogatási célú keretösszegének emelésére, amelyet kisebb kivitelezésekre lehetne fordítani.
Ezekkel a javaslatokkal elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek a 2023. évi zárszámadást.
Összességében elmondható, hogy az önkormányzat gazdálkodása eredményes volt, hitel felvételére nem került sor.
A bevételek kellő fedezetet nyújtottak a kiadásokra. A pénzmaradványt a 7. melléklet szerint kéri jóváhagyni.

Hozzászólások:

Császár Ildikó könyvvizsgáló áttekintette a zárszámadási rendelettervezetet, az összeállított konszolidált beszámolót, amelyek teljeskörűen tartalmazzák az önkormányzat és intézményei 2023. évi költségvetéséről, gazdálkodásáról, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről az összefoglaló adatokat.
Megállapította, hogy az előterjesztés tartalmazza a törvényi előírásoknak megfelelő kimutatásokat. Semmilyen olyasmi nem jutott a tudomására, amely jogszabály ellenes lenne ezért úgy gondolja, hogy ez a rendelettervezet elfogadásra alkalmas.

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogdásra ajánlotta.

Kiss Péter elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság is megtárgyalta a zárszámadási rendelettervezetet és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert szerint a pénzügyi bizottság is egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a 2023. évi zárszámadást.

Básthy Béla megköszöni mindenkinek – természetesen az intézményeknek is – az egész évi gazdálkodást.
Nem volt könnyű évünk a 2023-as, rengeteg változást kellett megélni. Azt gondolja, hogy az elmúlt évi költségvetés biztosította a mozgásteret a kötelező feladatokhoz és az előre nem kalkulálható tennivalókat is tudtuk menedzselni.
Sajnos a gyermekorvosi ellátás terén továbbra sincs változás, ennek anyagi következményeit az önkormányzat viseli.
Mindenki előtt ismertek a szociális területen történt változások (hajléktalanszálló, idősek otthona). Az ott dolgozóknak év közben keresetkiegészítést kellett biztosítani az ott dolgozóknak.
Év elején még kétséges volt, hogy a várszínház tudja-e a produkcióit úgy biztosítani, ahogy azt a közönség elvárja. A „saját rezsicsökkentésünk” ami tulajdonképpen energiatakarékossági intézkedéseket jelentett – nagy kihívás elé állította a közgyűjteményi intézményünket.
Mind a hivatalnak, mind az intézményeknek is sok, előre nem látható helyzetre kellett reagálni, amiért köszönetet mind mindenkinek.
Köszöni a képviselő-testületnek a bizalmat, mert az előterjesztők szándékában biztosan soha nem volt kételyük, inkább abban, hogy mennyire biztos lépéseket lehet tenni egy-egy nehéz helyzetben.
Fentiek alapján jó szívvel bocsátja elfogadásra a 2023. évi zárszámadási rendelet tervezetet.

A képviselő-testület pedig 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
10/2024.(V. 23.) önkormányzati rendelete a 2023. évi költségvetés teljesítéséről

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

Döntés Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 15. számú módosításával kapcsolatban környezeti vizsgálatról.

A városi főépítész távollétében Németh Ildikó tesz szóbeli kiegészítést. A Kőszeg Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 33/2014. (X. 3.) önkormányzati rendelet 15. módosítása folyamatban van.
A képviselő-testület legutóbbi döntése után az elkészült dokumentációt megküldték a Vas Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Iroda részére.
A vonatkozó jogszabályokra való hivatkozásra az állami főépítész hiánypótlásra szólította fel önkormányzatot, melyben kérte a környezeti értékelés szükségességének előzetes egyeztetésével kapcsolatban hozott önkormányzati döntés pótlását.
A jogszabályi előírások figyelembe vételével, a környezet védelméért felelős szerveket 2024. január 24-én kelt levelünkkel kerestük meg, amelyben kértük nyilatkozatukat a környezeti értékelés szükségességének eldöntéséről. Mivel ezek a szervek nem tartották szükségesnek a környezeti vizsgálat lefolytatását, ezért a tervező által készített dokumentáció ezt a munkarészt nem tartalmazza.
Az állami főépítész hiánypótló felhívásának eleget téve szükséges a képviselő-testületi döntés meghozatala a környezeti vizsgálat lefolytatása tárgyában, így a határozati javaslatot elfogadását kéri a képviselő-testülettől.

Hozzászólás:

Kiss Péter tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúan elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület további kérdés, hozzászólás nélkül, 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


68/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város Helyi Építési Szabályzata 4.§ (5) bekezdésének módosításának, valamint Kőszegfalva területén, a 87-es számú főúttól keletre lévő, Lke-A1/1 kertvárosias lakó övezetbe tartozó tömbök vonatkozásában készített településrendezési eszköz módosításának tervezete kapcsán megállapítja, hogy az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló
2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4 §. (1) bekezdésben előírtaknak megfelelően, a környezet védelméért felelős szervek véleményének figyelembe vételével nem tartja szükségesnek környezeti vizsgálat lefolytatását.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Beszámoló a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár munkájáról.

Révész József igazgató szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy két éve volt utoljára intézményi beszámoló a képviselő-testület előtt. A jogszabályok nem teszik egyértelművé, hogy ezt milyen időközönként kell megtenni. A könyvtár esetében egyértelműen évente kell beszámolni. A levéltár pedig csupán 2022. február 15-től csatlakozott az intézményhez, így az ő esetükben ezt az időpontot kell figyelembe venni.
Az mb. osztályvezetővel egyeztetve, a jövő évtől minden évben készítenek majd beszámolót a fenntartó felé.
El lehet mondani, hogy az intézmény az elmúlt 2 évben mára már összerázódott, össze tudnak dolgozni. Mindhárom közgyűjteményi szakág együttes munkája, munkaszervezete kialakult. Vannak még összecsiszolandó területek, de azt gondolja, hogy maga az irány az jó lett és a visszajelzések is erről tanúskodnak.
A szakmai munkavégzés feltételei adottak, technikai eszközökkel el vannak látva, amiért köszönetet mond.
Ami továbbra is gondot okoz, az a raktározás kérdése, továbbá amit a fenntartóval és a tulajdonossal folyamatosan napirenden kell tartani, az az ingatlanok állapota. A könyvtár épülete az egyedüli önkormányzati tulajdon, a többi az államé. Jól látható az egyes épületek állaga közötti különbség, ezért ezekre közösen valamilyen megoldást kell találni: állami segítséggel vagy bármilyen stratégiát ki kell találni, hogy jobb körülmények között legyenek a kiállítások.
A Hősök Tornya felújítása lehet az első lépés ebben, amelyben új kiállítással is készülnek majd.

Hozzászólások:

Básthy Béla elsőként azt javasolja, hogy a jövőben hasznos lenne, ha az intézményi beszámolókat a jövőben mindhárom bizottság tárgyalja meg, mert valamennyinek lehet vagyonhasznosítási, vagyonüzemeltetési vonzata, a pénzügyekről nem is beszélve.

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Csiki István azt emeli ki, – mivel nem biztos, hogy a nyilvánosság előtt is ismert – hogy tavasz óta a levéltár visszaköltözött a Jurisics tér 2. szám alá, ott működik és kutatható az állományuk.

Básthy Béla elsőként arra hívja fel a figyelmet, hogy az intézmény milyen szerteágazó tevékenységet végez.
Számára szépen „átjött” a beszámolóból, hogy a közgyűjteményeinknek az egy közösségbe való szervezése nagyon jó lépés volt – nemcsak a pénzügyi megfontolások miatt, hanem azért is, mert így teljes átlátás alakuhatott ki ezen a területen.
Köszöni Söptei Imrének, hogy áttekintést adott a levéltár történetéről, amely nagyon hasznos volt.
A város vezetése mindig is azt szerette volna – és ezt a TOP CLLD projektből és máshonnan is meg tudták támogatni – ha a könyvtár épületében egy plusz közösségi tér jönne létre. Ez fényesen visszaigazolta magát. Aki megnézi az éves programnaptárat, az láthatja, hogy mennyi eseménynek ad teret a Chernel Kálmán Városi Könyvtár II. emeleti előadóterme.
A fő közművelődési intézményünk ugyan a művelődési központ, de azért ott amikor várszínház van, akkor egy kicsit beszűkül a mozgásterük. Ezért is helyes gondolat volta közművelődés terén a könyvtárban is jelentős lehetőségek meglátása. Elég csak arra gondolni, hogy a 20. Könyvmoly Galaxisban mintegy 200 gyerek vett részt. tehát a könyvtárban és a múzeumban is jelentős közművelődési tevékenység zajlik.
Az intézmény épületeinek a felújítását is megcélozták az „Ékszerdoboz Programban”. Ezzel párhuzamosan jelentős közgyűjteményi fejlődést is lehet majd elérni, amelyhez sok sikert kíván az intézménynek.
Köszöni igazgató úrnak a beszámolót és kéri, hogy munkatársainak is adja át köszönetét és üdvözletét.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 11 igen szavazattal elfogadnak.



69/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár 2022. január 1. és 2023. december 31. közötti időszakról szóló beszámolóját elfogadja.

Felelős a vármegyei hatókörű városi könyvtárhoz továbbításért: Révész József intézményvezető
Határidő: 2024. június 7.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzatok 2024. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy idén is lehetőség van az önkormányzatoknak rendkívüli támogatásra kiírt pályázatot benyújtani. Legfeljebb három alkalommal. nyújthatnak be pályázatot, felső határ nincs megszabva.
Ha sikerül támogatást elnyerni, akkor azzal működési kiadásokat lehet majd kompenzálni, illetve kiegészíteni.
Az önkormányzat a mai napig 32 158 785 Ft lejárt tartozást halmozott fel, melynek a kifizetéséhez jelen pályázatból lehet pénzügyi forrást szerezni. Ez az összeg nagyrészt az egészségház vesztesége miatti kiadásokból, valamint a városüzemeltető lejárt számláiból adódik össze.

Hozzászólás:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület kérdés, hozzászólás nélkül, 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


70/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közigazgatási és területfejlesztési minisztérium által meghirdetett a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023.évi LV. törvény 3. melléklet 2.1.5.pont szerinti, az önkormányzatok rendkívüli támogatása jogcímre kiírt pályázat 5.1. pont b) alpontjára pályázatot nyújt be, „Önkormányzatok rendkívüli támogatása” jogcímen 32 158 785 Ft összegre.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 8. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodai csoportok átszervezésével és létszámának meghatározásával kapcsolatos előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz.
A 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan az önkormányzat fenntartásában működő óvodai feladatellátási helyeken 2024. április 22-én és 23-án a törvényes keretek között lezajlottak a beíratások.
A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegfalvi tagóvodavezetőjének előzetes jelzése, valamint a beiratkozást követő létszámadatok alapján indokolt a Kőszegfalvi tagóvoda 2 csoportosra történő bővítése a 2024/2025-ös nevelési évtől kezdődően, amelyet a köznevelésről szóló törvény lehetővé tesz.
A kőszegfalvi tagóvodában jelenleg egy csoportszoba van, de a volt vezető óvónői szobából kialakítható egy újabb csoportszoba, amihez a fenntartónak 20%-os eltérést kell engedélyeznie.
A fenti változtatás a köznevelésről szóló törvény értelmében intézményátszervezésnek minősül, így az alapító okirat módosításáról is dönteni kell, valamint a 18 csoport indításáról.
Ugyancsak a fenti törvény előírása értelmében a fenntartó a köznevelési intézmény átszervezésével összefüggő döntése vagy véleményének kialakítása előtt beszerzi az intézmény alkalmazotti közössége, a szülői szervezet, a nemzetiségi nevelés-oktatásban részt vevő intézmény esetén – és a kőszegfalvi óvoda ilyen – a települési nemzetiségi önkormányzat véleményét.
Ezeket a dokumentumokat az előterjesztéshez csatolták.
Az átszervezés kapcsán szükséges a fenntartó által engedélyezett maximális alkalmazotti létszámot 4 fő - 2 fő napi 8 órás óvodapedagógusi, 1 fő napi 8 órás dajkai, illetve 1 fő napi 8 órás pedagógiai asszisztensi - álláshellyel emelni 2024. szeptember 1-től.
A jogszabály egyébként korábban kategórikusan meghatározta, hogy egy óvodai csoportba hány óvodapedagógusnak kell lennie (2 főnek), de ezt módosították. Ennek ellenére továbbra is ezt a létszámot javasolják jóváhagyni. A pedagógiai aszisztens esetében 3 csoportra 1 fő finanszírozását biztosítja az állam.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság ülésén a felmerülő kérdésekre választ kaptak, pld. arra, hogy vannak-e érdeklődők az új álláshelyekre, amelyekre pozitív választ kaptak. A bizottság az előterjesztést elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság is egyhangúlag támogatta az előterjesztést.

Velkyné Ball Andrea köszöni, hogy az önkormányzat meg tudja oldani Kőszegfalván a második óvodai csoport indítását.
Ez már ebben a nevelési évben is problémát jelentett, mert több gyermek felvételét is el kellett utasítani, akik az év során betöltötték a 3 évet. Ők most otthon vannak, a nagyszülők vigyáznak rájuk vagy egyéb módon kell a felügyeletüket megoldani.
Őt képviselőként már nagyon régen megkeresték a városrészen, hogy szükség lenne még egy óvodai csoportra.

Básthy Béla szerint így a gyermekek elhelyezése Kőszegfalván biztosított lesz és örömmel veszi, hogy ezt sikerült közmegelégedéssel megoldani. A fogadóórájára is egy 3 anyukából álló küldöttség érkezett e kérés miatt.
Sok munka és egyeztetés előzte meg a második óvodai csoport beindítását, mind a hivatalban, mind az intézményben, amelyet mindeninek megköszön.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a 3 határozati javaslatot.

Elsőként az I. határozati javaslatról szavaznak a képviselők, amelyet 11 igen szavazattal fogadnak el.



71/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde intézményét átszervezi azzal, hogy a Kőszegfalvi Tagóvodáját 2024. szeptember 1-től két csoportosra bővíti.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde K/1018-14/2024. számú Módosító Okiratát, valamint a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde K/1018-15/2024. számú módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Alapító Okiratát jóváhagyja.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2024. szeptember 1-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde engedélyezett létszámát a Kőszegfalvi Tagóvoda további 1 csoporttal történő bővítése miatt 4 fővel - 2 fő napi 8 órás óvodapedagógus, 1 fő napi 8 órás dajka és 1 fő napi 8 órás pedagógiai asszisztens - megemeli.
4. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatóját, hogy az 1. pontban írt átszervezéssel kapcsolatos szükséges intézkedéseket tegye meg.
5. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatóját, hogy az 1. pontban írt átszervezéssel kapcsolatban az intézmény szakmai alapdokumentumait a 2024. júniusi képviselő-testületi ülésre döntésre készítse elő.

Felelős:
1-3. pont vonatkozásában: Básthy Béla polgármester,
4-5. pont vonatkozásában: Kövesdi Gáborné főigazgató.
Határidő: értelemszerűen.


Ezután 11 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


72/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 83. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában működő Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsődében a 2024/25-ös nevelési évben 18 óvodai csoport indítását hagyja jóvá a melléklet szerinti tartalommal.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2024. szeptember 1.

Végül a III. határozati javaslatot a képviselő-testület 11 igen szavazattal hagyja jóvá:


73/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. § (7) bekezdése szerint eljárva engedélyezi a maximum 30 fős csoportlétszámot a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegfalvi Tagóvodája egyik csoportjában a 2024/25-ös nevelési évben.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2024. szeptember 1.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület részére az időskorúak ellátásának átadásával kapcsolatos döntések meghozatala.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elsőként visszautal arra, hogy a képviselő-testület már többször foglalkozott a Kőszegi Szociális Gondozási Központban lévő Idősek Otthona és Idősek Klubja átadásáról, a Máltai Szeretetszolgálat pedig szándéknyilatkozatát fejezte ki ezek átvételéről – amennyiben az állami finanszírozási rendszerbe történő befogás megvalósul.
2024. áprilisában a szociális ügyekért felelős helyettes államtitkár előzetes szakhatósági állásfoglalásában hozzájárult a finanszírozási rendszerbe történő befogadáshoz a Máltai Szeretetszolgálat tekintetében, így 2024. július 1. napjától az Idősek Otthona 30 férőhellyel, valamint az Idősek Klubja 30 férőhellyel történő szolgáltatást átveszi a Máltai Szeretetszolgálat.
Az Idősek Klubja kötelező feladat, ezért e tekintetében kötelező, az Idősek Otthona tekintetében pedig célszerű ellátási szerződést kötni. E kettő szolgáltatás egy szerződés-tervezetbe van belefoglalva.
Az ellátási szerződés megkötése határozatlan időre történik, melynek hatálybalépése 2024. július 1. A Máltai Szeretetszolgálat Gondviselés Háza – Időskorúak Otthona Kőszeg, valamint Gondviselés Háza – Idősek Nappali Ellátása Kőszeg néven folytatja tovább az ellátottak gondozását.
Ahhoz, hogy a Máltai Szeretetszolgálat munkája zökkenőmentes legyen, a jelenlegi Dózsa György utca 24. szám alatti ingatlanban történne továbbra is az idősek ellátása. Ennek érdekében az ingatlan ingyenes használatba adása szükséges, valamint azon ingóságok ingyenes tulajdonba adása, amelyek a két szolgáltatási formához kapcsolódnak. Az ingatlanhasználati szerződésben rögzítésre került, – amit a pénzügyi osztályvezető már ma említett – hogy az önkormányzat 2024. december 31. napjáig az épületben lévő tálalókonyhát felújítja, ugyanis a Máltai Szeretetszolgálat ezt feltételként határozta meg az átvételhez.
A fenntartóváltás miatt feltétlenül szükséges a megmaradó szolgáltatásokra vonatkozóan (család-és gyermekjóléti szolgáltatás, iskola-egészségügyi ellátás, hajléktalanok nappali ellátása, Idősek Klubja Horvátzsidány tekintetében) az intézmény nevének megváltoztatása. Intézményvezető asszonnyal történő egyeztetés után a Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ elnevezést javasolják elfogadásra, amelynek a székhelyéül a Kőszeg, Kossuth L. u. 3. alatti helyiségcsoportot találták a legalkalmasabbnak.
A fenntartóváltás, a névváltoztatás, valamint a székhelyváltoztatás miatt szükséges az intézmény alapító okiratának módosítása több ponton is.
Jelenleg még az alapító okirat szerint az intézmény tevékenységei között szerepel a védőnői ellátás és a hajléktalanok átmeneti szállásának működtetése is, de ezeket törölni kell, továbbá át kell vezetni a hajléktalanok átmeneti szállásának 2024. április 30. napjával történő megszüntetését is.
Az I. határozati javaslat 1. pontja tartalmazza a feladat-ellátási szerződést, a 2. pont a Dózsa Gy. u. 24. alatti épület ingyenes használatba adását. Ebben szeretne egy módosító javaslatot tenni. A szerződés 3. pontja az üzemeltetési költségeket szabályozza. Eredetileg arról volt szó, hogy a Máltai Szeretetszolgálat nevére csak 2025. január 1-től lettek volna átírva a közmű órák, ugyanis szerettek volna egy flottába belépni. A 3.1 és a 3.2. pont értelmében a számlákat a város továbbszámlázta volna.
A Máltai Szeretetszolgálat a bizottsági ülésekkel egyidőben jelezte, hogy 2024. július 1-től mégis minden közmű átírásra kerül a részükre, így javasolja a fenti pontokat törölni.
Az. I. határozati javaslat 3. pontja az ingóságok átadásáról szól.
A II. határozati javaslat a Kőszegi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának a módosításáról szól, a III. határozati javaslatban pedig felhatalmazást adna a képviselő-testület arra, hogy a polgármester úr és az intézményvezető a további szükséges intézkedéseket megtegye.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert szintén a bizottsági véleményt ismerteti. A pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és szintén egyhangúlag támogatta.

Kiss Zoltán Miksa kérdezi: az ilyen esetekben, amikor térítésmentesen ad át az önkormányzat más számára ingatlantulajdont, tisztázva vannak-e a feltételek? A hosszú távú használat során bármi történhet. Mi történik pld. egy fűtéskorszerűsítéskor?

Dr. Dömötör Ramóna szerint a fűtéskorszerűsítés pont benne van a szerződésben: aki használja az épületet, az viseli az erre vonatkozó költségeket.

Kiss Zoltán Miksa szerint más gond is lehet: pld. egy beázás.

Dr. Dömötör Ramóna szerint az ilyen esetekről is rendelkezik a szerződés.

Básthy Béla azt emeli ki, hogy a város nyilván együttműködésre törekszik a Máltai Szeretetszolgálattal. Amennyiben pályázat vagy bármilyen más fejlesztési lehetőség adódik, jelezzük egymásnak. Arról nem is beszélve, hogy pld. a Máltai Szeretetszolgálatnak nem ez az egyetlen ingatlana, tehát biztosan kedvező lenne, ha az önkormányzat partnerként becsatlakozhatna egy-egy projektbe.

Kiss Zoltán Miksa szerint biztosan jó, ha a partnerség megmarad, de azért sok olyanról van tudomásunk, hogy valaki megkapta az önkormányzati tulajdont, működteti, de a karbantartásról meg nem gondoskodik. Utána pedig, amikor kimegy ebből az ingatlanból, akkor a teljes felújítási költség a város nyakába szakad.

Básthy Béla szerint viszont erre jó ellenpélda a tankerülettel való együttműködés. Az önkormányzat adta be a pályázatot a Balog és a Bersek iskola felújítására, de ott olyan jól sikerült az egyeztetési folyamat – továbbá mert láttuk, hogy a problémák túlnyúlnak az önkormányzat beavatkozási lehetőségein – hogy a tankerület is kapott további 300 millió Ft nagyságrendben támogatást a Balog iskolára. Azaz: amit mi nem tudtunk bevenni a saját pályázatunkba, az a tankerületnek sikerült és a két projekt – ugyanazon tervezővel – párhuzamosan előkészítésre került.

Kiss Zoltán Miksa szerint azért fel kell hívni a figyelmet arra, hogy óriási vagyonvesztéseket lehet mérni azon, hogy ha valaki egy lakást vagy egyéb ingatlant az átadás után nem a jó gazda gondossággal kezel. Ezért a tulajdonosnak évente legalább egyszer meg kellene vizsgálnia, hogy az, akinek átadta a tulajdont, az hogyan viselkedik: merülnek-e fel sérülések, károk stb.
Mert ezzel sok mindent meg lehetne előzni, viszont 5-10 év múlva nagyobb problémák vagy nehezen megoldható helyzetek is megjelenhetnek. Főleg lakások esetében hosszú évtizedek telnek el anélkül, hogy senki nem megy be ezekbe az ingatlanokba, pedig nem ártana végignézni az állapotukat.

Básthy Béla szerint ugyancsak egy jó példa az együttműködésre a volt szegényház épülete. Ez állami tulajdon volt, az önkormányzat megkapta, átadtuk a Szombathelyi Karitásznak használatra, az pedig bevitte az egyházmegyei felújítási programba.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat.

Elsőként az I. határozati javaslatot bocsátja szavazásra – pontonként.
Az I. határozati javalat 1. pontját a képviselők 11 igen szavazattal hagyják jóvá.
A II. határozati javaslat 2. pontjára tett dr. Dömötör Ramóna módosítást, ugyanis a közműórák átírása megtörténik július 1-ig. Így az ingatlanhasználati szerződés 3.1. és 3.2. pontja kikerül a megállapodásból (ami a továbbszámlázásra vonatkozott volna). A képviselők ezt a módosítást szintén 11 igen szavazattal fogadják el, majd az I. határozati javaslat 2. pontját szintén 11 igen szavazattal hagyják jóvá.
Az I. határozati javaslat 3. pontját is 11 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.
A szavazásokat figyelembe véve az alábbi határozat született:

74/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület között az időskorúak tartós bentlakásos ellátása és az idősek nappali ellátása tárgyában kötendő feladat-ellátási szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület között kötendő, a 9730 Kőszeg, Dózsa Gy. u. 24. szám alatti ingatlan ingyenes használatba adásáról szóló szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület között kötendő, az időskorúak tartós bentlakásos ellátásához és az idősek nappali ellátásához szükséges ingóságok tulajdonba adásról szóló szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester, Raposa Helga intézményvezető.
Határidő: azonnal.

Ezután a polgármester a Kőszegi Szociális Gondozási Központ alapító okirat módosítását bocsátja szavazásra, mely értelmében az intézmény neve: Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ lesz.
A képviselők ezt szintén 11 igen szavazattal hagyják jóvá.

75/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának K/5207-2/2024. számú Módosító Okiratát, valamint a K/5207-3/2024. számú egységes szerkezetben lévő Alapító Okiratát a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja.

Felelős a Magyar Államkincstár felé történő továbbításért: dr. Zalán Gábor jegyző
Határidő: azonnal.


Végül a polgármester a III. határozati javaslatot bocsátja szavazásra, melyben felhatalmazást adna a képviselő-testület arra, hogy a polgármester és az intézményvezető a további szükséges intézkedéseket megtegye.
A képviselők ezt is 11 igen szavazattal hagyják jóvá.

76/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a polgármestert, hogy a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által az időskorúak tartós bentlakásos ellátása és az idősek nappali ellátása szolgáltatások 2024. július 1-jei, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület részére történő feladat ellátásának átadásával kapcsolatos változásoknak a szolgáltatói nyilvántartásban történő bejegyzésével kapcsolatosan intézkedjen, a szükséges nyilatkozatokat megtegye és a dokumentációt elkészítse.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a polgármestert, hogy a Kőszegi Szociális Gondozási Központ tekintetében az időskorúak tartós bentlakásos ellátása és az idősek nappali ellátása szolgáltatások feladat ellátásának átadása kapcsán az átadás-átvétellel járó feladatokat az intézményvezető közreműködésével végezze el.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Kőszegi Szociális Gondozási Központ intézményvezetőjét, hogy az intézmény szakmai alapdokumentumainak módosítását 2024. május 31-ig készítse elő.

Felelős:
1-2. pont tekintetében Básthy Béla polgármester,
3. pont tekintetében Raposa Helga intézményvezető.

Határidő:
1-2. pont tekintetében azonnal,
3. pont tekintetében értelemszerűen.


A 10. napirendi pont tárgyalása:

A házi gyermekorvosi körzetek helyettesítésére vonatkozó megállapodások megkötése (rendkívüli előterjesztés).

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz.
A gyermekorvosi alapellátással összefüggő feladatokat az 1. számú gyermekorvosi körzetben 2024. május 31-ig a Baby Help Bt (dr. Szalados Katalin), a 2. számú gyermekorvosi körzetben 2024. június 30-ig pedig dr. Masát Péter és a Gardamed Bt. (dr. Garda Károly) látják el.
Mivel dr. Szalados Katalin június 1-től nem tudta tovább vállalni a helyettesítést, ezért újra szükséges az 1. számú körzet helyettesítésének a megoldása. Egyeztetéseink alapján a korábban már több ízben is helyettesítő Savanest Kft. (dr. Gábriel András) és a jelenleg a 2. körzetben helyettesítő gyermekorvosok együtt mindkét körzetben vállalják a házi gyermekorvosi feladatok ellátását 2024. június 30-ig.
A fentiek alapján a feladat ellátásához szükséges 2024. június 1-től egy új szerződés megkötése a Savanest Kft. és a Gardamed Bt.-vel, valamint a dr. Masát Péterrel kötött megbízási szerződés módosítása.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla a távollétükben, ezúton is köszönetét fejezi ki dr. Masát Péternek és dr. Garda Károlynak, hiszen ők hivatástudatból végzik már régóta a gyermekorvosi ellátást.

Ezután a polgármester elsőként az I. határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 11 igen szavazattal fogadnak el.


77/2024. (V. 23.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata, valamint a Savanest Kft. között kötendő, a házi gyermekorvosi feladatok helyettesítésse