Önkormányzati belépés | |
|
2015. Szeptember 24., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
9. napirendi pont:
Az ifjúsági koncepció felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország Alaptörvénye a nemzetközi jogszabályokkal összhangban szabályozza az állampolgárok alapvető jogait és kötelességeit, s ezen belül különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára, oktatására, és nevelésére, illetve védelmezi az ifjúság érdekeit. Az önkormányzati ifjúságpolitika közvetlen jogforrása pedig a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, amelynek 13.§ (1) bekezdése a települési önkormányzat feladatai között említi a sport és ifjúsági feladatokról való gondoskodást.
A képviselő-testület szempontjából elsődleges cél, hogy rendelkezzen kellő információval a fiatalokról, majd határozzon meg elveket, átfogó célokat, irányokat, cselekvési célkitűzéseket és azokhoz rendelt megvalósítandó feladatokat. Ennek érdekében készült 2009-ben a kőszegi ifjúságkutatás, „Jurisics unokái” címmel, és elsősorban e kutatás eredményeire, megállapításaira és tapasztalatainkra építve készült a helyi ifjúságsegítő koncepció – összhangban az Országgyűlés 88/2009. (X. 29.) OGY határozatával elfogadott „Nemzeti Ifjúsági Stratégia 2009-2024” (továbbiakban: NIS) című dokumentummal –, melyet a képviselő-testület a 35/2010. (III. 4.) számú határozatával fogadott el „Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciója 2010-2014” (továbbiakban: koncepció) címmel (1. számú melléklet).
Az NIS tizenöt éves időtartama ellenére a helyi koncepciót 2010-ben csak 4 éves időtartamra fogadta el az akkori képviselő-testület, ezért szükséges az időtartam ismételt meghatározása, ezzel együtt a koncepció áttekintése.
Megállapíthatjuk, hogy a rendszerváltozást követően talán ez az a társadalmi korcsoport és társadalmi probléma, ami meglehetősen nehezen kezelhetőnek bizonyul(t). A fiatalok számára ugyanis életkoruk és „éretlenségük” okán ijesztő „élmény” volt a globális világ, a megnyíló, néha hamis esélyek tömege, a transznacionális tér. Toleranciaküszöbük ugyanakkor a szüleiké alatt van, és egy olyan világba kerültek, ahol, ha akarja, ha nem döntést kell hoznia, ugyanis az új környezetben felbomlottak, vagy veszítettek értékükből az eddigi értékek (család, munkaközösségek, ifjúsági/politikai szervezetek, stb.). Többféle próbálkozás ellenére jelentős előrelépés nem történt. Például a NIS-hez elkészült a kormányzati cselekvési terv két-két éves ciklusokra, de csak részleges sikerrel valósult meg.
A helyi koncepció átfogó céljai is érvényesek, hasonlóan a megjelölt feladatokhoz. Ezek közül kiemelendőek az alábbiak:
- A helyzetelemzésnél megfogalmazottak tükrében megerősíthetjük, hogy a fiatalok számára – szabadidejük hasznos eltöltéséhez, programjaik megvalósításához, közösségeik kialakításához, működéséhez – elengedhetetlen mind a személyi, mind a tárgyi feltételek megteremtése.
- Mivel a koncepció előírja helyi ifjúsági cselekvési terv megalkotását, amely az elmúlt időszakban nem valósult meg, ezért javasoljuk, hogy a T. Képviselő-testület kérje fel a Humánerőforrás Bizottságot annak elkészítésére.
Az előterjesztést megtárgyalta a humánerőforrás bizottság és a határozati javaslat mindkét pontját egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.
Fentiekre tekintettel tisztelettel kérjük, hogy az Ifjúsági Koncepciót 2020-ig tartó időtartamra az 1. számú melléklet szerint meghosszabbítani szíveskedjenek.
Kőszeg, 2015. szeptember 18.
A polgármester nevében:
Szabó Marianna s. k.
ügyintéző
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 35/2010. (III. 4.) képviselő-testületi határozattal elfogadott „Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciója 2010-2014” dokumentum időtartamát 2020-ig meghosszabbítja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Humánerőforrás Bizottságot a Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciójában foglalt helyi ifjúsági cselekvési terv elkészítésére.
Felelős: 1. pont tekintetében Huber László polgármester, 2. pont tekintetében: Keszei Balázs bizottsági elnök
Határidő: 1. pont tekintetében azonnal, 2. pont tekintetében: 2016. március
(A koncepció szövegét lsd. a letölthető formátumban.)
Az ifjúsági koncepció felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország Alaptörvénye a nemzetközi jogszabályokkal összhangban szabályozza az állampolgárok alapvető jogait és kötelességeit, s ezen belül különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára, oktatására, és nevelésére, illetve védelmezi az ifjúság érdekeit. Az önkormányzati ifjúságpolitika közvetlen jogforrása pedig a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, amelynek 13.§ (1) bekezdése a települési önkormányzat feladatai között említi a sport és ifjúsági feladatokról való gondoskodást.
A képviselő-testület szempontjából elsődleges cél, hogy rendelkezzen kellő információval a fiatalokról, majd határozzon meg elveket, átfogó célokat, irányokat, cselekvési célkitűzéseket és azokhoz rendelt megvalósítandó feladatokat. Ennek érdekében készült 2009-ben a kőszegi ifjúságkutatás, „Jurisics unokái” címmel, és elsősorban e kutatás eredményeire, megállapításaira és tapasztalatainkra építve készült a helyi ifjúságsegítő koncepció – összhangban az Országgyűlés 88/2009. (X. 29.) OGY határozatával elfogadott „Nemzeti Ifjúsági Stratégia 2009-2024” (továbbiakban: NIS) című dokumentummal –, melyet a képviselő-testület a 35/2010. (III. 4.) számú határozatával fogadott el „Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciója 2010-2014” (továbbiakban: koncepció) címmel (1. számú melléklet).
Az NIS tizenöt éves időtartama ellenére a helyi koncepciót 2010-ben csak 4 éves időtartamra fogadta el az akkori képviselő-testület, ezért szükséges az időtartam ismételt meghatározása, ezzel együtt a koncepció áttekintése.
Megállapíthatjuk, hogy a rendszerváltozást követően talán ez az a társadalmi korcsoport és társadalmi probléma, ami meglehetősen nehezen kezelhetőnek bizonyul(t). A fiatalok számára ugyanis életkoruk és „éretlenségük” okán ijesztő „élmény” volt a globális világ, a megnyíló, néha hamis esélyek tömege, a transznacionális tér. Toleranciaküszöbük ugyanakkor a szüleiké alatt van, és egy olyan világba kerültek, ahol, ha akarja, ha nem döntést kell hoznia, ugyanis az új környezetben felbomlottak, vagy veszítettek értékükből az eddigi értékek (család, munkaközösségek, ifjúsági/politikai szervezetek, stb.). Többféle próbálkozás ellenére jelentős előrelépés nem történt. Például a NIS-hez elkészült a kormányzati cselekvési terv két-két éves ciklusokra, de csak részleges sikerrel valósult meg.
A helyi koncepció átfogó céljai is érvényesek, hasonlóan a megjelölt feladatokhoz. Ezek közül kiemelendőek az alábbiak:
- A helyzetelemzésnél megfogalmazottak tükrében megerősíthetjük, hogy a fiatalok számára – szabadidejük hasznos eltöltéséhez, programjaik megvalósításához, közösségeik kialakításához, működéséhez – elengedhetetlen mind a személyi, mind a tárgyi feltételek megteremtése.
- Mivel a koncepció előírja helyi ifjúsági cselekvési terv megalkotását, amely az elmúlt időszakban nem valósult meg, ezért javasoljuk, hogy a T. Képviselő-testület kérje fel a Humánerőforrás Bizottságot annak elkészítésére.
Az előterjesztést megtárgyalta a humánerőforrás bizottság és a határozati javaslat mindkét pontját egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.
Fentiekre tekintettel tisztelettel kérjük, hogy az Ifjúsági Koncepciót 2020-ig tartó időtartamra az 1. számú melléklet szerint meghosszabbítani szíveskedjenek.
Kőszeg, 2015. szeptember 18.
A polgármester nevében:
Szabó Marianna s. k.
ügyintéző
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 35/2010. (III. 4.) képviselő-testületi határozattal elfogadott „Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciója 2010-2014” dokumentum időtartamát 2020-ig meghosszabbítja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Humánerőforrás Bizottságot a Kőszeg Város Ifjúsági Koncepciójában foglalt helyi ifjúsági cselekvési terv elkészítésére.
Felelős: 1. pont tekintetében Huber László polgármester, 2. pont tekintetében: Keszei Balázs bizottsági elnök
Határidő: 1. pont tekintetében azonnal, 2. pont tekintetében: 2016. március
(A koncepció szövegét lsd. a letölthető formátumban.)