2017. November 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - A 2017. évi költségvetésről szóló 1/2017. (II. 15.) önkormányzati rendelet módosítása.
1.b - Beszámoló a 2017. évi költségvetés III. negyedévi teljesítéséről.
2. - A szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 7/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló 8/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - Tájékoztató Kőszeg és térsége foglalkoztatási helyzetéről.
5. - A településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
6. - Kőszeg Város Települési Arculati Kézikönyvének jóváhagyása.
7. - Kőszeg város településrendezési eszközeinek V. módosítása (Déli városrész közlekedésfejlesztése c. projekt részét képező Pogányi út és a Gábor Áron utca csatlakozás) - végső elfogadás.
8. - A 87-es főút Kőszeg-B61a Rattersdorf (Rőtfalva) összeköttetés megvalósítása érdekében a településrendezési eszközök módosításával kapcsolatos javaslatok, vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala.
9. - A Kőszeg 0117/3 hrsz-ú ingatlan (napelempark) vonatkozásában a településrendezési eszközök módosításával kapcsolatos javaslatok, vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala.
10. - Kőszeg Város és Térsége Társulása megszüntetésével kapcsolatos döntések meghozatala.
11. - A tervezett napelemparkkal kapcsolatos döntések meghozatala.
12.a - Javaslat a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos feladatok ellátásáról szóló megállapodás jóváhagyására.
12.b - A hulladékgazdálkodás jövőbeni ellátásával kapcsolatos javaslat megtárgyalása.
13.a - A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosítása.
13.b - Beszámoló a fizető parkolók működéséről.
14. - Parkolók kialakítása a Kiss János lakótelepen.
15. - 9 személyes mikrobusz vásárlása.
16. - A TOP-5.1.3-16 kódszámú, „ Otthonunk Kőszeg-hegyalja - a helyi identitás erősítése közösségfejlesztési módszerekkel” c. pályázat benyújtása.
17. - Krizmanich István megbízási szerződése.
18. - A Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának a kinevezése.
19. - Vagyonügy: Megüresedett önkormányzati bérlakások hasznosítása (Rohonci u. 46/B., Pék u. 19. fsz. 2.).
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
21. - Egy mappában a 2017. november 30-i képviselő-testületi ülés anyagai.
22. - Rendkívüli előterjesztés: a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása
23. - Rendkívüli előterjesztés: Kőszegi tanuló támogatása az Arany János Tehetséggondozó Programban.
12.b napirendi pont:
A hulladékgazdálkodás jövőbeni ellátásával kapcsolatos javaslat megtárgyalása.

A hulladékgazdálkodással kapcsolatos kötelező közszolgáltatási feladatellátás
jövőbeni koncepciója


Tisztelt Képviselő-testület!

Mint Önök előtt ismert, a hulladékgazdálkodás területén az utolsó 3 évben jelentősen változott a működést meghatározó gazdasági és jogszabályi környezet, amelyek hátrányosan befolyásolták a társaság tevékenységét, tekintettel arra, hogy a hulladékgazdálkodási ágazatból származó bevételek a társaság éves árbevételének 30%-át tették ki.
A változások csak felsorolás szintjén:
- lerakási járulék bevezetése
- rezsicsökkentés bevezetése
- NHKV Zrt. 2016.04.01-től megkezdte tevékenységét
- 2017.04.03. – megfelelőségi vélemény visszavonása (mely nélkül hulladékgazdálkodási közszolgáltatás nem végezhető)
A lerakási járulék bevezetése és a rezsicsökkentés életbelépése különösen nagy terhet jelentett az amúgy is mesterségesen alacsonyan szinten megállapított szolgáltatási díjak miatt.
Mindezek ellenére a feladatot legalább nullszaldós szinten sikerült ellátni. Igaz, hogy a rezsicsökkentés utáni díjak és a plusz terhek már nem tettek lehetővé sem műszaki fejlesztést, sem az ágazatban dolgozó kollégák béreinek legalább a szinten tartását.


Pályázati lehetőségünk a 2009 évben végrehajtott rekultiváció óta nem volt.
Az NHKV Zrt. 2016.04.01-es megalapítása tovább súlyosbította a problémákat, hiszen ettől az időponttól a szolgáltatás ellenértékét az NHKV számlázza és szedi be. Az általunk elvégzett szolgáltatások ellenértéke pedig 2016. II-III. negyedévben féléves késéssel, a 2016.IV. negyedév és a 2017. II-III. negyedév vonatkozásában nem, 2017. I. negyedév vonatkozásában részben érkezett meg.
Meg kell jegyezni, hogy a Polgármester Úrral az NHKV Zrt. vezérigazgatójánál folytatott megbeszélés során a 2016. IV. negyedéves díj sürgős rendezésére ígéretet kaptunk.
A fenti körülmények már olyan mértékű likviditási problémát okoznak, amely veszélyezteti a Városüzemeltető által végzett egyéb városüzemeltetési feladatok ellátását.

Mindezek miatt szükségessé vált a közszolgáltatással kapcsolatos olyan új elvi koncepció kidolgozása, amely a továbbiakban anélkül biztosítja a kötelező feladatellátást, hogy az egyéb feladatellátást veszélyeztetné.
Ez a koncepció arra épül, hogy a hulladékgazdálkodási szolgáltatást a Városüzemeltető tevékenységi körétől le kell választani.
Erre két lehetőség van:
1. Az Önkormányzat a hulladékgazdálkodási csoportot leválasztja és a feladatellátásra szombathelyi mintára új gazdasági társaságot vagy intézményt hoz létre. Ez a megoldás azonban csak elvi lehetőség és csak a teljesség igénye miatt említem az alábbiak miatt.
Az új tárasság létrehozásához az eszközátadás mellett (apport) jelentős, minimum 40-50 millió Ft közötti induló tőkét kellene biztosítani, amely legalább 2 negyedévre elegendő a szolgáltatás költségeinek fedezetére. Enélkül az új szervezet megalapítása percétől életképtelen lenne. Ezt az induló tőkét sem az Önkormányzat, sem a Városüzemeltető nem képes biztosítani.
Az új szervezet fejlesztési forrásokkal sem rendelkezne, hisz pályázati lehetőségek már csak regionális szinten vannak.
Műszaki fejlesztés hiányában a társaság 3 év alatt műszakilag működésképtelenné válik. 4-6 év alatt a jelenlegi lerakó betelik és mintegy 200-250 millió Ft-os rekultivációs kötelezettség fogja terhelni vagy az új szervezetet vagy az Önkormányzatot.

2. A hulladékgazdálkodási csoportot a regionálisan kijelölt közszolgáltató, a Soproni STKH Kft. – akivel az Önkormányzatnak jelenleg is szerződése van – részére át kell adni az alábbi feltételek mellett.
2.1. Feltételként kell szabni, hogy az STKH vegye át azokat a dolgozókat, akik a csoportban dolgoznak és a Városüzemeltetőnek az egyéb feladatellátáshoz nincs rájuk szüksége. Így nem keletkezik munkanélküli létszám, nem kell végkielégítést fizetni, és a Városüzemeltetőnek lehetősége van azokat a dolgozókat megtartani, amiből jelenleg is hiány van (autószerelő + 2 fő gépkocsivezető).
2.2. Át kell adni megfelelő feltételekkel mindazon létesítményeket és eszközöket, amelyek a kötelező közszolgáltatás ellátásához szükségesek vagy ahhoz kapcsolódnak.
Ezek a létesítmények az alábbiak:

- Kőszeg-hegyaljai Regionális Hulladéklerakó
A hulladéklerakó 2020-ig érvényes működési engedéllyel rendelkezik.
Véleményem szerint az az engedély maximum 2024-ig hosszabbítható meg. Mindezek miatt a hulladéklerakó használati értéke jelentősen kisebb, mint a bezárása után keletkező rekultivációs költség várható költsége.
Ezért a javaslatom az, hogy ezt a lerakót az Önkormányzat térítésmentesen a rekultivációs kötelezettség átvállalása fejében adja át az STKH-nak.

- Hulladékudvar
A hulladékudvar tulajdonképpen egy 380 m2-es zárt csarnok, amelyben a szelektíven gyűjtött hulladék egy részének tárolása és utóválogatása történik, illetve a szolgáltatási terület lakossága ide hozhatja be megfelelő feltételekkel az újrahasznosítható hulladékot és veszélyes hulladékot.
A csarnok becsült piaci értéke 22.800.000 Ft.
A hulladékudvar esetében a hulladékudvart meg kell próbálni pénzbeli ellenszolgáltatásért átadni a közszolgáltatás részére.


- Komposztáló telep
A komposztáló telep 4000 m2-es területen megvalósított zöldhulladék tárolásra és feldolgozásra szolgáló létesítmény. A létesítéskor működő zárt rendszerű komposztálási technológia mára már üzemképtelenné vált, tehát csak nyílt téri természetes komposztálás folytatható a területen.
A létesítmény könyv szerinti értéke: 0Ft, becsült használati értéke: 16 millió Ft.
Ezt a létesítményt is meg kell próbálni pénzbeli ellenszolgáltatásért az STKH részére átadni.

A regionális hulladéklerakó területén található egy 8000 m2-es betonozott inert hulladék tároló és feldolgozó hozzá tartozó kőtörő berendezéssel. Ezt a létesítményt azonban, mivel nem tartozik a kötelező közszolgáltatáshoz, nem javasoljuk átadni, a város lakosságának, vállalkozásainak szüksége van erre a lerakó-feldolgozóra. Működtetése gazdaságos a Városüzemeltető számára is.

Gépek, eszközök

A hulladékgazdálkodásban dolgozó gépek, eszközök közül célszerű a feladathoz közvetlenül kapcsolódó eszközöket átadni, amelyek a következők:
megnevezés könyv szerinti érték becsült érték
kompaktor 0 1.800.000 Ft
doser 0 2.200.000 Ft
Mercedes típ. kukásautó (7 éves) 7.480.505 Ft 7.920.000 Ft
Ezeket szintén minimális térítés ellenében kell átadni az STKH részére.

A továbbiakban minden olyan eszközt, tehergépjárműveket, rakodógépeket, amelyeket a városüzemeltetési feladatok ellátásához használni tudunk, célszerű megtartani.
Ugyancsak célszerű lenne a régebbi összkerékhajtású Mercedes típusú kukásautót megtartani, a későbbiekben egy tartály felszerelésével szennyvíz szállítására alkalmazni, mivel a jelenlegi eszköz kapacitása a megnövekedett igényeket sok esetben csak hosszabb határidővel képes kiszolgálni.

Úgy gondolom, hogy a Soproni STKH Kft. részéről a hulladékgazdálkodási csoport és eszközeinek átvételére fogadóképesség van, mivel hosszútávon a regionálisan kijelölt közszolgáltatók szeretnék pozíciójukat erősíteni és piacot szerezni, másrészt pedig pillanatnyilag ezek a létesítmények és a személyi állomány szükségesek ahhoz, hogy a szerződéses kötelezettségeiket el tudják látni.
Természetesen az átadás részleteiben, határidejében a későbbiekben pontosan meg kell állapodni.

Ha az NHKV Zrt. vezérigazgatójánál folytatott megbeszélés során kapott ígéretek megvalósulnak és a pénzügyi helyzet legalább részben normalizálódik, a Városüzemeltető kész és képes az átadásig a feladatot ellátni. Ahhoz, hogy az előkészítő tárgyalásokat meg tudjuk kezdeni, mindenképpen szükséges a Képviselő-testület határozata az előterjesztettekkel kapcsolatban.
Az előterjesztést megtárgyalta a pénzügyi és a városfejlesztési bizottság, mindkét bizottság elfogadásra ajánlotta.

Kőszeg, 2017. november 24.

Kovács István s. k.
igazgató


HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete egyetért azzal, hogy a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. hulladékgazdálkodási csoportja a feladatellátáshoz kapcsolódó személyi állománnyal, létesítményekkel és eszközökkel együtt a Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. részére átadásra kerüljön. Egyidejűleg a Képviselő-testület felkéri a Városüzemeltetési Kft. igazgatóját, hogy a feladat-átadáshoz kapcsolódó részletes feltételeket dolgozza ki és felhatalmazza a polgármestert, hogy a Kft. igazgatójának közreműködésével folytassanak tárgyalásokat az STKH. Kft-vel.

Felelős: Huber László polgármester és Kovács István igazgató
Határidő: 2017. december 31.