Önkormányzati belépés | |
|
2013. Október 31., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
17. napirendi pont:
Közmeghallgatás keretében: Az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójának megtárgyalása.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2014. évi költségvetési koncepciójáról
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.
A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány 2014- ben a bruttó a háztatások fogyasztásának 1,9%-os bővülésével, 2%-os reálkereset-emelkedéssel, és 2,4%-os inflációval számol. Az államadósság-mutató 77,4%-ról 76,9%-ra csökken a törvénytervezet szerint.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és Magyarország növekedési pályára állítása áll. A 2014. évi központi költségvetési törvénytervezetben kiemelt szerepet kap a rezsicsökkentés folytatása, a családi adókedvezmények kiterjesztése, a munkahelyvédelmi akcióterv intézkedései, illetve a köznevelésben résztvevők illetményalapjának növelése.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2014. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható.
A 2014. évi központi támogatásokat az alábbiak szerint vettük figyelembe:
- Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2012. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. Mivel pontos összegük nem ismert, az előző évi támogatással számoltunk. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatokra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére, az elismert szakmai létszám minimuma viszont a városoknál 2 fővel csökken. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata csak a normatíva felett járul hozzá.
- A pénzbeli szociális ellátások hozzájárulásánál az előző évi összeggel számoltunk, az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítésénél pedig a tervezett kiadásokat vettük figyelembe.
- A fenti támogatásokat csökkenti a beszámítás összege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, így a beszámítás összege 61 729 E Ft-ról 42 699 E Ft-ra csökken.
- Az önkormányzat közvetlenül biztosítja a gimnáziumban és a Dr. Nagy L. EGYMI-ben a gyermekek napközbeni ellátását, ehhez a kedvezményes étkeztetés támogatásán túl kiegészítő támogatás kapcsolódik, azonban pontos összege nem ismert, így az előző évi támogatással számoltunk.
- A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételéhez forintonként 1,5 Ft támogatás kapcsolódik.
- A gépjárműadónál az átengedés mértéke továbbra is 40%.
- Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik. A múzeum támogatásánál a 2013. évi összeggel számoltunk.
- A többcélú társulás 2013. június 30-ával átalakult az új önkormányzati törvénynek megfelelő társulássá.
A központi törvénytervezet továbbra is tartalmaz kiegészítő támogatást a jelenleg is társulásban ellátott szociális feladatok tekintetében, ezért a koncepcióban a jelenlegi intézményrendszerrel és a társulás további működésével számoltunk. A feladatellátásokhoz kapcsolódó támogatásokat ugyan a székhely önkormányzat, azaz Kőszeg igényelheti, azonban - a jobb összehasonlíthatóság miatt - a koncepció számaiban csak az intézmények normatíva feletti támogatásának átadása szerepel a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.
A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:
- A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött felhasználású támogatással járul hozzá az óvoda működtetéséhez. A pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe véve a bértámogatás emelkedett az előző évihez képest.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni ellátásokhoz társult feladatellátás esetén ellátott arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
ALAPELVEK
Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődlegesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány továbbra sem tervezhető.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 614 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 358 308 E Ft) Az iparűzési adóalap 2012-ről 2013-ra jelentősen csökkent (12 345 725 E Ft-ról 11 386 362 E Ft-ra).
A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet az eddig teljesített kötelező és önként vállalt feladatokra
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatokat figyelembe véve a működésben 95 572 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az önként vállalt feladatok ellátása további 81 649 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten (Önkormányzat működési feladatai melléklet).
Összességében a működés forráshiánya 177 221 E Ft.
A működési mérleg a kötelező és az önként vállalt feladatokat is tartalmazza, azonban az önként vállalt feladatok ellátása kizárólag forrásbővülés esetén, az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, kivéve a pedagógus munkaköröket, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A pedagógusok illetményemelkedését, amely a minimálbér összegéhez kötött, a tervezésnél figyelembe vettük. A minimálbér összege még nem ismert, a koncepcióban 4%-os emelkedéssel számoltunk minden intézményben.
A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2013. évi szinten tervezettek.
1. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal számoltunk, az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2013. évi mértékkel számoltunk.
A hivatalnál a létszám következő bővülésével számoltunk:
- 1 fő átvételét terveztük a társulástól, aki továbbra is munkaszervezeti feladatokat lát el (jelenleg is pénzügyi területen dolgozik, de 2014-ben már pályázatból nem finanszírozott). A közös önkormányzati hivatal költségvetési engedélyezett létszámkerete 1 fővel emelkedik.
- A társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására pénzügyi területen szükség lenne további 1 fő foglalkoztatására, továbbá 0,5 fő foglalkoztatására a szervezési feladatok tekintetében. A munkaszervezeti feladatokhoz így az előző évi 6 978 E Ft-tal szemben 9 120 E Ft hozzájárulást kellene fizetni.
- A közterületek felügyeletét további 2 fő közterület felügyelő látná el, és 0,5 fővel biztosítható lenne a titkárnői feladatok ellátása (osztott munkakörben a társulás szervezési ügyintézője lenne), mindez 8 800 E Ft többletköltséget jelentene.
A képviselő-testület támogató döntése esetén a költségvetésbe a létszám bővítése beépülne.
2. Az önkormányzatnál a TÁMOP pályázat keretében foglalkoztatott 4 fő további 6 havi foglalkoztatását vettük figyelembe. A vár esetében pedig a pályázat és a tovább foglalkoztatás lezárulásával szükség van 3 fő foglalkoztatására az addig a pályázatból fedezett munkakörökben.
A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.
3. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését. A városüzemeltetési feladatoknál a 2012. évi kiadással terveztünk (106 680 E Ft).
4. A társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a társulásnál marad. A 2014. évi költségvetést a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával kell tervezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.
5. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, valamint 5% nyersanyagnorma emeléssel terveztünk az önkormányzati körben ellátott feladatoknál, illetve a társulásban finanszírozott intézményeknél is. A költségvetés tervezésénél az önkormányzati rendeletben elfogadott nyersanyagnormát kell figyelembe venni.
6. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását vettük figyelembe.
7. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.
8. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.
9. A likviditás biztosítására továbbra is szükséges 70 000 E Ft folyószámla-hitelkeret.
10. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben nem biztosított, a fejlesztés hiánya 7 786 E Ft. A bevételi oldalon a vagyonhasznosítás bevétele tovább nem növelhető, így vagy a bevételi forrásokat kell növelni, vagy a kiadási oldalon kell csökkenteni az igényeket.
A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a már megkezdett beruházások szerepelnek elsődlegesen.
Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképzelés megvalósításához elégtelenek, de a megjelölt feladatokra vonatkozóan megkötött szerződéssel rendelkezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek is fontos fejlesztéseket, felújításokat jelentenek, például az Ambró Gy. utca csapadékvíz és talajvíz elvezetési rendszerének kiépítése, amelynek megvalósítása pályázat nélkül nem lehetséges.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel az új egészségház építése, valamint a hozzá kapcsolódó közművek és út kiépítése, amelyhez további külső támogatás bevonása szükséges, végső esetben hitel felvételére is sor kerülhet.
Kistérségi közlekedési fejlesztések megvalósításához tervezzük pályázat (100 %-os támogatási aránnyal) benyújtását, amelynek keretében többek közt a gyalogátkelőhelyek kiépítése is megtörténhet.
A hiteltörlesztések esetében már az adósságkonszolidáció utáni törlesztési összeg szerepel a kötvénykibocsátással kapcsolatosan, illetve 2014-ben lejár a 40 lakás építéséhez, illetve a Királyvölgyi vízellátás bővítésére felvett hosszú lejáratú hitelünk is.
A költségvetés egyensúlyának biztosításához szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztés egyensúlya.
Kőszeg, 2013. október 20.
Huber László s. k.
polgármester
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2014. évi koncepcióját, és annak alapelveit elfogadja, és elrendeli a 2014. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel a társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására, amelyből 1 fő a pénzügyi és gazdálkodási osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 2,5 fővel, amelyből 2 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
Felelős: Huber László, polgármester
Határidő: folyamatos
Bizottsági javaslatok
A Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság az előterjesztést megtárgyalta. az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 2014. január 1-jétől 1,5 fővel 2014. december 31-ig határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel javasolja, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
Közmeghallgatás keretében: Az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójának megtárgyalása.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2014. évi költségvetési koncepciójáról
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.
A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány 2014- ben a bruttó a háztatások fogyasztásának 1,9%-os bővülésével, 2%-os reálkereset-emelkedéssel, és 2,4%-os inflációval számol. Az államadósság-mutató 77,4%-ról 76,9%-ra csökken a törvénytervezet szerint.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és Magyarország növekedési pályára állítása áll. A 2014. évi központi költségvetési törvénytervezetben kiemelt szerepet kap a rezsicsökkentés folytatása, a családi adókedvezmények kiterjesztése, a munkahelyvédelmi akcióterv intézkedései, illetve a köznevelésben résztvevők illetményalapjának növelése.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2014. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható.
A 2014. évi központi támogatásokat az alábbiak szerint vettük figyelembe:
- Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2012. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. Mivel pontos összegük nem ismert, az előző évi támogatással számoltunk. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatokra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére, az elismert szakmai létszám minimuma viszont a városoknál 2 fővel csökken. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata csak a normatíva felett járul hozzá.
- A pénzbeli szociális ellátások hozzájárulásánál az előző évi összeggel számoltunk, az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítésénél pedig a tervezett kiadásokat vettük figyelembe.
- A fenti támogatásokat csökkenti a beszámítás összege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, így a beszámítás összege 61 729 E Ft-ról 42 699 E Ft-ra csökken.
- Az önkormányzat közvetlenül biztosítja a gimnáziumban és a Dr. Nagy L. EGYMI-ben a gyermekek napközbeni ellátását, ehhez a kedvezményes étkeztetés támogatásán túl kiegészítő támogatás kapcsolódik, azonban pontos összege nem ismert, így az előző évi támogatással számoltunk.
- A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételéhez forintonként 1,5 Ft támogatás kapcsolódik.
- A gépjárműadónál az átengedés mértéke továbbra is 40%.
- Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik. A múzeum támogatásánál a 2013. évi összeggel számoltunk.
- A többcélú társulás 2013. június 30-ával átalakult az új önkormányzati törvénynek megfelelő társulássá.
A központi törvénytervezet továbbra is tartalmaz kiegészítő támogatást a jelenleg is társulásban ellátott szociális feladatok tekintetében, ezért a koncepcióban a jelenlegi intézményrendszerrel és a társulás további működésével számoltunk. A feladatellátásokhoz kapcsolódó támogatásokat ugyan a székhely önkormányzat, azaz Kőszeg igényelheti, azonban - a jobb összehasonlíthatóság miatt - a koncepció számaiban csak az intézmények normatíva feletti támogatásának átadása szerepel a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.
A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:
- A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött felhasználású támogatással járul hozzá az óvoda működtetéséhez. A pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe véve a bértámogatás emelkedett az előző évihez képest.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni ellátásokhoz társult feladatellátás esetén ellátott arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
ALAPELVEK
Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődlegesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány továbbra sem tervezhető.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 614 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 358 308 E Ft) Az iparűzési adóalap 2012-ről 2013-ra jelentősen csökkent (12 345 725 E Ft-ról 11 386 362 E Ft-ra).
A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet az eddig teljesített kötelező és önként vállalt feladatokra
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatokat figyelembe véve a működésben 95 572 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az önként vállalt feladatok ellátása további 81 649 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten (Önkormányzat működési feladatai melléklet).
Összességében a működés forráshiánya 177 221 E Ft.
A működési mérleg a kötelező és az önként vállalt feladatokat is tartalmazza, azonban az önként vállalt feladatok ellátása kizárólag forrásbővülés esetén, az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, kivéve a pedagógus munkaköröket, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A pedagógusok illetményemelkedését, amely a minimálbér összegéhez kötött, a tervezésnél figyelembe vettük. A minimálbér összege még nem ismert, a koncepcióban 4%-os emelkedéssel számoltunk minden intézményben.
A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2013. évi szinten tervezettek.
1. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal számoltunk, az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2013. évi mértékkel számoltunk.
A hivatalnál a létszám következő bővülésével számoltunk:
- 1 fő átvételét terveztük a társulástól, aki továbbra is munkaszervezeti feladatokat lát el (jelenleg is pénzügyi területen dolgozik, de 2014-ben már pályázatból nem finanszírozott). A közös önkormányzati hivatal költségvetési engedélyezett létszámkerete 1 fővel emelkedik.
- A társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására pénzügyi területen szükség lenne további 1 fő foglalkoztatására, továbbá 0,5 fő foglalkoztatására a szervezési feladatok tekintetében. A munkaszervezeti feladatokhoz így az előző évi 6 978 E Ft-tal szemben 9 120 E Ft hozzájárulást kellene fizetni.
- A közterületek felügyeletét további 2 fő közterület felügyelő látná el, és 0,5 fővel biztosítható lenne a titkárnői feladatok ellátása (osztott munkakörben a társulás szervezési ügyintézője lenne), mindez 8 800 E Ft többletköltséget jelentene.
A képviselő-testület támogató döntése esetén a költségvetésbe a létszám bővítése beépülne.
2. Az önkormányzatnál a TÁMOP pályázat keretében foglalkoztatott 4 fő további 6 havi foglalkoztatását vettük figyelembe. A vár esetében pedig a pályázat és a tovább foglalkoztatás lezárulásával szükség van 3 fő foglalkoztatására az addig a pályázatból fedezett munkakörökben.
A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.
3. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését. A városüzemeltetési feladatoknál a 2012. évi kiadással terveztünk (106 680 E Ft).
4. A társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a társulásnál marad. A 2014. évi költségvetést a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával kell tervezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.
5. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, valamint 5% nyersanyagnorma emeléssel terveztünk az önkormányzati körben ellátott feladatoknál, illetve a társulásban finanszírozott intézményeknél is. A költségvetés tervezésénél az önkormányzati rendeletben elfogadott nyersanyagnormát kell figyelembe venni.
6. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását vettük figyelembe.
7. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.
8. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.
9. A likviditás biztosítására továbbra is szükséges 70 000 E Ft folyószámla-hitelkeret.
10. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben nem biztosított, a fejlesztés hiánya 7 786 E Ft. A bevételi oldalon a vagyonhasznosítás bevétele tovább nem növelhető, így vagy a bevételi forrásokat kell növelni, vagy a kiadási oldalon kell csökkenteni az igényeket.
A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a már megkezdett beruházások szerepelnek elsődlegesen.
Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképzelés megvalósításához elégtelenek, de a megjelölt feladatokra vonatkozóan megkötött szerződéssel rendelkezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek is fontos fejlesztéseket, felújításokat jelentenek, például az Ambró Gy. utca csapadékvíz és talajvíz elvezetési rendszerének kiépítése, amelynek megvalósítása pályázat nélkül nem lehetséges.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel az új egészségház építése, valamint a hozzá kapcsolódó közművek és út kiépítése, amelyhez további külső támogatás bevonása szükséges, végső esetben hitel felvételére is sor kerülhet.
Kistérségi közlekedési fejlesztések megvalósításához tervezzük pályázat (100 %-os támogatási aránnyal) benyújtását, amelynek keretében többek közt a gyalogátkelőhelyek kiépítése is megtörténhet.
A hiteltörlesztések esetében már az adósságkonszolidáció utáni törlesztési összeg szerepel a kötvénykibocsátással kapcsolatosan, illetve 2014-ben lejár a 40 lakás építéséhez, illetve a Királyvölgyi vízellátás bővítésére felvett hosszú lejáratú hitelünk is.
A költségvetés egyensúlyának biztosításához szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztés egyensúlya.
Kőszeg, 2013. október 20.
Huber László s. k.
polgármester
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2014. évi koncepcióját, és annak alapelveit elfogadja, és elrendeli a 2014. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel a társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására, amelyből 1 fő a pénzügyi és gazdálkodási osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 2,5 fővel, amelyből 2 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik.
Felelős: Huber László, polgármester
Határidő: folyamatos
Bizottsági javaslatok
A Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság az előterjesztést megtárgyalta. az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 2014. január 1-jétől 1,5 fővel 2014. december 31-ig határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 2014. január 1-jétől 1,5 fővel javasolja, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, az 1. határozati javaslatot elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 2. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelése 1,5 fővel a költségvetési rendelet elfogadását követően, egy év határozott időtartamra szóljon. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.
A 3. határozati javaslathoz módosító javaslatként elhangzott, hogy a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának emelését 1,5 fővel javasolja a költségvetési rendelet elfogadását követően, amelyből 1 fő közterület felügyelő a városfejlesztési és üzemeltetési osztály, 0,5 fő pedig a szervezési osztály létszámához tartozik. A módosító indítványt a bizottság elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.