Önkormányzati belépés | |
|
2013. Március 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
6. napirendi pont:
Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása társulási megállapodásának felülvizsgálata.
E L Ő T E R J E S Z T É S
Kőszegi Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2013. március 28-i ülésének 6. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A közigazgatás 2013. január 1-jén hatályba lépő megújítása érinti az önkormányzati rendszer lényeges elemeit, így az önkormányzatok társulásait is. 2013. január 1-jén hatályát vesztette a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.), és a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásairól szóló 2004. évi CVII. törvény (a továbbiakban Tttv.), ugyanakkor hatályba lép Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) IV. fejezete, mely a helyi önkormányzatok társulásaira vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Az új önkormányzati törvény rendelkezései szerint a társulás sorsa a tagok kezében van, továbbra is szabadon dönthetnek annak megszűntetéséről, a kiválásról, a megállapodás módosításáról, stb.
A Kőszegi Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsa 2012. év végén megtartott ülésén úgy döntött, hogy a társulást nem szünteti meg, kinyilvánította, hogy mely feladatokat kíván a társulás keretében továbbra is ellátni. A társulási megállapodás ennek megfelelően módosításra is került.
A hatályos szabályozás 2013. június 30-ig lehetőséget biztosít a jelenlegi társulások felülvizsgálatára, azok átalakítására az új törvénynek megfelelően. Az új szabályozás értelmében meghatározásra kerültek az önkormányzati feladatok, a feladatok ellátására önkéntesen létrehozható társulás, amely azonban már nem kistérségi szinten működő társulás. A törvényalkotó jelenleg nem szabályozza, hogy a társulás a kialakításra került járásokon belül alakíthatók-e, vagy a járási közigazgatási határokon átnyúló határokon is létesíthető.
A régi szabályozás értelmében:
Tttv. 1. § (4) A többcélú kistérségi társuláshoz csatlakozni bármikor, abból kiválni törvényben meghatározott esetben, illetve naptári év utolsó napjával lehet.
(5) A kiválásról szóló - minősített többséggel hozott - döntést a települési önkormányzat képviselő-testülete hat hónappal korábban köteles meghozni, és azt a társulás tagjaival közölni.
Ezzel a lehetőséggel a tavalyi évben a társulás tagjai nem éltek, tehát a társulásból kiválni már nem a Tttv. alapján, hanem csak az új Mötv. alapján lehet 2013. évben. Az új törvény lehetőséget ad arra, hogy a kiválásra év közben is legyen lehetőség, de erre vonatkozóan ezt leszabályozva módosítani kell a társulási megállapodást.
Mötv. 89. § (1) A társuláshoz csatlakozni naptári év első, abból kiválni naptári év utolsó napjával lehet, ha törvény vagy a társulási megállapodás másként nem rendelkezik.
(2) A társuláshoz való csatlakozásról és a kiválásról, ha törvény eltérően nem rendelkezik, legalább hat hónappal korábban, minősített többséggel kell dönteni. Erről a társulási tanácsot értesíteni kell.
Az új önkormányzati törvény tartalmazza:
87. § A helyi önkormányzatok képviselő-testületei megállapodhatnak abban, hogy egy vagy több önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hoznak létre.
90. § (1) A társulás a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására - jogszabályban meghatározottak szerint - költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet alapíthat, kinevezi vezetőiket. A társulás olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.
94. § (1) Az önkormányzati társulás döntéshozó szerve a társulási tanács.
(2) A társulási tanácsot a társult önkormányzatok képviselő-testületei által delegált tagok alkotják, akik a megállapodásban meghatározott számú szavazattal rendelkeznek.
95. § (4) A társulási tanács munkaszervezeti feladatait (döntések előkészítése, végrehajtás szervezése) eltérő megállapodás hiányában a társulás székhelyének polgármesteri hivatala látja el.
A módosítás egyik új eleme: 2013. január 1-jétől a társulásnak nem kell munkaszervezetet (költségvetési szervet ) működtetnie, ez csak lehetőségként jelentkezik. A társulási tanácsot már nem feltétlenül a polgármesterek alkotják.
„Munkaszervezet” hiányában az adminisztratív feladatokat (döntések előkészítése, jegyzőkönyvek készítése, végrehajtás szervezése stb.) a székhely szerinti, vagy bármely másik polgármesteri hivatal láthatja el.
Mint jeleztem a Tttv., valamint a Ttv. hatályon kívül helyezése önmagában nem eredményezi a többcélú kistérségi társulás és más egyéb társulás automatikus megszűnését, hanem a szabad társulás alkotmányos alapelve alapján, a jelenlegi társulási megállapodás és szervezeti- és működési szabályzat szerint működhet tovább. A társulás, mint az önkormányzati együttműködés jogintézménye továbbra is fennmarad. A társulásos együttműködés tartalma az önkormányzatok szándékától függően eltérő lehet. Erre tekintettel a Mötv. 146. § (1) bekezdés alapján nem a társulások „átalakulását”, hanem – amennyiben szükséges – a társulási megállapodás olyan módosítását kell elvégezni, hogy az ne legyen ellentétes a Mötv. IV. fejezetével, amely nem társulási formáról rendelkezik, hanem a bármilyen társulási „formára” vonatkozó általános szabályokról. Erre a módosításra ad 2013. július 1-jéig szóló határidőt a törvényalkotó. A társulás sorsa tehát továbbra is a tagok kezében van. Szabadon dönthetnek a megszüntetésről, kiválásról, módosításról stb., a már említett egyetlen törvényi korlát keretei között (2013. július 1. után belső szabályaik nem lehetnek ellentétesek a Mötv. IV. fejezetével).
A Többcélú Kistérségi Társulás átalakításának lehetősége mellett az alábbi indokok szólnak:
- A kötelező önkormányzati feladatok közül többet is elláthat a társulás, mintha az egyes feladatokra külön-külön társulnának az önkormányzatok. A jelenlegi társulási megállapodást kellene csak módosítani, ami egy határozat elfogadását jelenti.
- Egyszerűbb lehet egy társulási ülésen több feladathoz kapcsolódó napirendet tárgyalni, mint több társulási ülésre eljárva kevesebb napirendet tárgyalni.
- A humánerőforrás szükségletet egyszerűbb egy több feladatot ellátó szervezetnél meghatározni és azt hatékonyabban működtetni. A bérköltségeket egyszerűbb egy társulásnál kigazdálkodni.
- Nem kell elszámolni a vagyonnal, az tovább szolgálhatja a feladatellátást (nem kell azt felosztani).
- A korábbi pályázatokban vállalt kötelezettségek teljesíthetők, az elnyert pályázatok, támogatások fenntartási időszaka még nem járt le, a támogatási szerződésekben vállalt kötelezettségek ezt a társulást terhelik.
- A jövőbeni pályázati lehetőségekkel társulási szinten pótlólagos pénzügyi forrásokhoz lehet jutni.
- Intézmények közös fenntartása (szociális, gyermekjólét, stb).
Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvény a korábban létrehozott többcélú kistérségi társulásoknak az általuk ellátott feladatok után kiegészítő támogatást biztosít a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásához. Ez a támogatás azonban csak akkor vehető igénybe, ha a társulás vállalja, hogy a társulási megállapodást az Mötv. rendelkezéseinek megfelelően módosítja és az intézményt 2013. június 30-áig fenntartja. Ez alapján a többcélú kistérségi társulás igénybe vette a kiegészítő támogatást. Úgy gondolom, hogy ezen feladatot a kiegészítő támogatás fejében célszerű lenne egész évben társulás keretében ellátni. Emellett az új Mötv. 13. §. (1) bekezdése felsorolja a helyi közügyeket, valamint a helyben biztosítható közfeladatokat. A felsorolt feladatok közül és az eddigi tapasztalatokra támaszkodva az alábbiakat lenne célszerű, illetve lehetséges a településeknek társulás keretében ellátni:
- óvodai ellátás – fenntartás
- szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások fenntartása (Szociális Gondozási Központ fenntartása, a védőnői szolgálat fenntartása, a központi orvosi ügyelet megszervezése)
- bölcsődei ellátás – fenntartás
- gyermekétkeztetés
- falugondnoki szolgálat
A felsorolt feladatok esetében több település könnyebben, kevesebb költséggel biztosíthat közösen fenntartott intézményt, így nem településenként szükséges a feladatot ellátó munkaerőt alkalmazni.
A társulási megállapodás módosítását a pénzügyi bizottság megtárgyalta és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.
Mindezekre tekintettel javasom, hogy a képviselő-testület támogassa az előterjesztésben leírtakat és az alábbi határozati javaslatok elfogadásával járuljon hozzá a társulás jövőbeni fenntartásához! Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Társulási Tanács március 12-ei ülésén egyhangúlag támogatta az előterjesztésben foglaltakat.
Kérem az előterjesztés megtárgyalását és elfogadását!
Kőszeg, 2013. március 13.
Huber László s.k.
polgármester
I.
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása Társulási Megállapodásának módosítását jóváhagyja az előterjesztés melléklete szerint, egyidejűleg felhatalmazza a polgármestert a Társulási Megállapodás módosításának aláírására.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása Társulási Megállapodását egységes szerkezetben - az előterjesztés melléklete szerint - jóváhagyja, egyidejűleg felhatalmazza a polgármestert a Társulási Megállapodás aláírására.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: azonnal.
II.
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város és Térsége Társulási Tanácsába tagként Huber László polgármestert delegálja.
2. Huber Lászlót akadályoztatása esetén Kőszeg Város és Térsége Társulási Tanácsában Básthy Béla alpolgármester helyettesíti.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: folyamatos.
(A megállapodás módosítását és az egységes szerkezetbe foglalt módosítást lsd. a letölthető formátumban.)
Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása társulási megállapodásának felülvizsgálata.
E L Ő T E R J E S Z T É S
Kőszegi Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2013. március 28-i ülésének 6. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A közigazgatás 2013. január 1-jén hatályba lépő megújítása érinti az önkormányzati rendszer lényeges elemeit, így az önkormányzatok társulásait is. 2013. január 1-jén hatályát vesztette a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.), és a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásairól szóló 2004. évi CVII. törvény (a továbbiakban Tttv.), ugyanakkor hatályba lép Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) IV. fejezete, mely a helyi önkormányzatok társulásaira vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Az új önkormányzati törvény rendelkezései szerint a társulás sorsa a tagok kezében van, továbbra is szabadon dönthetnek annak megszűntetéséről, a kiválásról, a megállapodás módosításáról, stb.
A Kőszegi Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsa 2012. év végén megtartott ülésén úgy döntött, hogy a társulást nem szünteti meg, kinyilvánította, hogy mely feladatokat kíván a társulás keretében továbbra is ellátni. A társulási megállapodás ennek megfelelően módosításra is került.
A hatályos szabályozás 2013. június 30-ig lehetőséget biztosít a jelenlegi társulások felülvizsgálatára, azok átalakítására az új törvénynek megfelelően. Az új szabályozás értelmében meghatározásra kerültek az önkormányzati feladatok, a feladatok ellátására önkéntesen létrehozható társulás, amely azonban már nem kistérségi szinten működő társulás. A törvényalkotó jelenleg nem szabályozza, hogy a társulás a kialakításra került járásokon belül alakíthatók-e, vagy a járási közigazgatási határokon átnyúló határokon is létesíthető.
A régi szabályozás értelmében:
Tttv. 1. § (4) A többcélú kistérségi társuláshoz csatlakozni bármikor, abból kiválni törvényben meghatározott esetben, illetve naptári év utolsó napjával lehet.
(5) A kiválásról szóló - minősített többséggel hozott - döntést a települési önkormányzat képviselő-testülete hat hónappal korábban köteles meghozni, és azt a társulás tagjaival közölni.
Ezzel a lehetőséggel a tavalyi évben a társulás tagjai nem éltek, tehát a társulásból kiválni már nem a Tttv. alapján, hanem csak az új Mötv. alapján lehet 2013. évben. Az új törvény lehetőséget ad arra, hogy a kiválásra év közben is legyen lehetőség, de erre vonatkozóan ezt leszabályozva módosítani kell a társulási megállapodást.
Mötv. 89. § (1) A társuláshoz csatlakozni naptári év első, abból kiválni naptári év utolsó napjával lehet, ha törvény vagy a társulási megállapodás másként nem rendelkezik.
(2) A társuláshoz való csatlakozásról és a kiválásról, ha törvény eltérően nem rendelkezik, legalább hat hónappal korábban, minősített többséggel kell dönteni. Erről a társulási tanácsot értesíteni kell.
Az új önkormányzati törvény tartalmazza:
87. § A helyi önkormányzatok képviselő-testületei megállapodhatnak abban, hogy egy vagy több önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hoznak létre.
90. § (1) A társulás a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására - jogszabályban meghatározottak szerint - költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet alapíthat, kinevezi vezetőiket. A társulás olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.
94. § (1) Az önkormányzati társulás döntéshozó szerve a társulási tanács.
(2) A társulási tanácsot a társult önkormányzatok képviselő-testületei által delegált tagok alkotják, akik a megállapodásban meghatározott számú szavazattal rendelkeznek.
95. § (4) A társulási tanács munkaszervezeti feladatait (döntések előkészítése, végrehajtás szervezése) eltérő megállapodás hiányában a társulás székhelyének polgármesteri hivatala látja el.
A módosítás egyik új eleme: 2013. január 1-jétől a társulásnak nem kell munkaszervezetet (költségvetési szervet ) működtetnie, ez csak lehetőségként jelentkezik. A társulási tanácsot már nem feltétlenül a polgármesterek alkotják.
„Munkaszervezet” hiányában az adminisztratív feladatokat (döntések előkészítése, jegyzőkönyvek készítése, végrehajtás szervezése stb.) a székhely szerinti, vagy bármely másik polgármesteri hivatal láthatja el.
Mint jeleztem a Tttv., valamint a Ttv. hatályon kívül helyezése önmagában nem eredményezi a többcélú kistérségi társulás és más egyéb társulás automatikus megszűnését, hanem a szabad társulás alkotmányos alapelve alapján, a jelenlegi társulási megállapodás és szervezeti- és működési szabályzat szerint működhet tovább. A társulás, mint az önkormányzati együttműködés jogintézménye továbbra is fennmarad. A társulásos együttműködés tartalma az önkormányzatok szándékától függően eltérő lehet. Erre tekintettel a Mötv. 146. § (1) bekezdés alapján nem a társulások „átalakulását”, hanem – amennyiben szükséges – a társulási megállapodás olyan módosítását kell elvégezni, hogy az ne legyen ellentétes a Mötv. IV. fejezetével, amely nem társulási formáról rendelkezik, hanem a bármilyen társulási „formára” vonatkozó általános szabályokról. Erre a módosításra ad 2013. július 1-jéig szóló határidőt a törvényalkotó. A társulás sorsa tehát továbbra is a tagok kezében van. Szabadon dönthetnek a megszüntetésről, kiválásról, módosításról stb., a már említett egyetlen törvényi korlát keretei között (2013. július 1. után belső szabályaik nem lehetnek ellentétesek a Mötv. IV. fejezetével).
A Többcélú Kistérségi Társulás átalakításának lehetősége mellett az alábbi indokok szólnak:
- A kötelező önkormányzati feladatok közül többet is elláthat a társulás, mintha az egyes feladatokra külön-külön társulnának az önkormányzatok. A jelenlegi társulási megállapodást kellene csak módosítani, ami egy határozat elfogadását jelenti.
- Egyszerűbb lehet egy társulási ülésen több feladathoz kapcsolódó napirendet tárgyalni, mint több társulási ülésre eljárva kevesebb napirendet tárgyalni.
- A humánerőforrás szükségletet egyszerűbb egy több feladatot ellátó szervezetnél meghatározni és azt hatékonyabban működtetni. A bérköltségeket egyszerűbb egy társulásnál kigazdálkodni.
- Nem kell elszámolni a vagyonnal, az tovább szolgálhatja a feladatellátást (nem kell azt felosztani).
- A korábbi pályázatokban vállalt kötelezettségek teljesíthetők, az elnyert pályázatok, támogatások fenntartási időszaka még nem járt le, a támogatási szerződésekben vállalt kötelezettségek ezt a társulást terhelik.
- A jövőbeni pályázati lehetőségekkel társulási szinten pótlólagos pénzügyi forrásokhoz lehet jutni.
- Intézmények közös fenntartása (szociális, gyermekjólét, stb).
Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvény a korábban létrehozott többcélú kistérségi társulásoknak az általuk ellátott feladatok után kiegészítő támogatást biztosít a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásához. Ez a támogatás azonban csak akkor vehető igénybe, ha a társulás vállalja, hogy a társulási megállapodást az Mötv. rendelkezéseinek megfelelően módosítja és az intézményt 2013. június 30-áig fenntartja. Ez alapján a többcélú kistérségi társulás igénybe vette a kiegészítő támogatást. Úgy gondolom, hogy ezen feladatot a kiegészítő támogatás fejében célszerű lenne egész évben társulás keretében ellátni. Emellett az új Mötv. 13. §. (1) bekezdése felsorolja a helyi közügyeket, valamint a helyben biztosítható közfeladatokat. A felsorolt feladatok közül és az eddigi tapasztalatokra támaszkodva az alábbiakat lenne célszerű, illetve lehetséges a településeknek társulás keretében ellátni:
- óvodai ellátás – fenntartás
- szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások fenntartása (Szociális Gondozási Központ fenntartása, a védőnői szolgálat fenntartása, a központi orvosi ügyelet megszervezése)
- bölcsődei ellátás – fenntartás
- gyermekétkeztetés
- falugondnoki szolgálat
A felsorolt feladatok esetében több település könnyebben, kevesebb költséggel biztosíthat közösen fenntartott intézményt, így nem településenként szükséges a feladatot ellátó munkaerőt alkalmazni.
A társulási megállapodás módosítását a pénzügyi bizottság megtárgyalta és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.
Mindezekre tekintettel javasom, hogy a képviselő-testület támogassa az előterjesztésben leírtakat és az alábbi határozati javaslatok elfogadásával járuljon hozzá a társulás jövőbeni fenntartásához! Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Társulási Tanács március 12-ei ülésén egyhangúlag támogatta az előterjesztésben foglaltakat.
Kérem az előterjesztés megtárgyalását és elfogadását!
Kőszeg, 2013. március 13.
Huber László s.k.
polgármester
I.
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása Társulási Megállapodásának módosítását jóváhagyja az előterjesztés melléklete szerint, egyidejűleg felhatalmazza a polgármestert a Társulási Megállapodás módosításának aláírására.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulása Társulási Megállapodását egységes szerkezetben - az előterjesztés melléklete szerint - jóváhagyja, egyidejűleg felhatalmazza a polgármestert a Társulási Megállapodás aláírására.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: azonnal.
II.
HATÁROZATI JAVASLAT
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város és Térsége Társulási Tanácsába tagként Huber László polgármestert delegálja.
2. Huber Lászlót akadályoztatása esetén Kőszeg Város és Térsége Társulási Tanácsában Básthy Béla alpolgármester helyettesíti.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: folyamatos.
(A megállapodás módosítását és az egységes szerkezetbe foglalt módosítást lsd. a letölthető formátumban.)